İçeriğe atla

Zhuangzi (kitap)

Zhuangzi
Kelebek Rüyası
YazarZhuangzi
ÜlkeZhou Hanedanı
DilÇince
TürFelsefe
YayımMÖ 3. yüzyıl

Zhuangzi (Çince: 莊子; pinyin: Zhuāngzǐ), ideal Taocu bilgenin kaygısız doğasını örnekleyen hikâyeler ve anekdotlar içeren geç Savaşan Devletler Çağı dönemi (MÖ 476-221) eski bir Çin metnidir. Geleneksel yazarı "Usta Zhuang" (Zhuangzi) olarak adlandırılan Zhuangzi, Tao Te Ching ile birlikte Taoizm'in iki temel metninden biridir.

Zhuangzi, genellikle mizahi veya saygısız olan geniş bir anekdot, alegori, benzetme ve masal koleksiyonundan oluşmaktadır. Ana temaları, eylemde kendiliğindenlik ve insan dünyasından ve sözleşmelerinden özgürlüktür. Metindeki masallar ve anekdotlar, iyi ve kötü, büyük ve küçük, yaşam ve ölüm, insan ve doğa arasındaki insan ayrımlarının yanlışlığını göstermeye çalışmaktadır. Diğer antik Çinli filozoflar ahlaki ve kişisel göreve odaklanırken, Zhuangzi kaygısız dolaşmayı ve doğayı takip ederek "Yol" (道 Dào) ile bir olmayı teşvik etti.

Öncelikle felsefi bir eser olarak bilinmesine rağmen, Zhuangzi tüm Çin tarihinin en büyük edebi eserlerinden biri olarak kabul edilir ve "Çin edebiyatının incelenmesi için Çin Hanedanı öncesi en önemli metin" olarak anılır. Hem felsefi hem de edebi becerinin bir başyapıtı olan bu eser, Han Hanedanı'ndan (MÖ 206-MS 220) günümüze kadar 2000 yılı aşkın bir süredir yazarları önemli ölçüde etkilemiştir. Han Hanedanı döneminde Sima Xiangru ve Sima Qian, Altı Hanedan (222-589) döneminde Ruan Ji ve Tao Yuanming, Tang Hanedanı (618-907) döneminde Li Bai ve Song Hanedanı (960-1279) döneminde Su Shi ve Lu You gibi tarihteki birçok büyük Çinli yazar ve şair Zhuangzi eserinden büyük ölçüde etkilendiler.

Kaynakça

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Laozi</span>

Lao Zi kimi pinyin kullanılmayan eski kaynaklarda adı Lao Tzu, Lao Tse, Laotze diye geçer. Lao Çince 'yaşlı', Zi ise 'üstad', 'bilge' anlamına gelir. Tao Düşüncesi'nin kurucusu kabul edilen önemli bir Çin düşünürüdür. Dao De Çing kitabının yazarıdır.

<i>Tao Te Ching</i> Çince klasik eser

Dao De Jing M.Ö. 6. yy.'da, Antik Çinli bilge Laozi tarafından yazıldığı düşünülen klasik bir metindir. Eserin özgün adı Laozi dir. İki bölümden oluşur: Dao ve De. Dao evren anlayışının en temel metni sayılır. Dao/Tao, Yol demektir. De/Te, Laozi geleneğinde, yolun kendiliğindenliğinin ayırdımına varmak ve uyumsamak; Kongzi geleneğinde, erdem anlamında kullanılır. Jing/Ching, klasik eser demektir. Eserin, bambu çubuklara yazılmış halde en eski örneği 1963-74 yılları arasında Mawangdui arkeolojik kazı sitesinde, antik mezarlardan yeryüzüne çıkarılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Zhuangzi</span>

Zhuāngzǐ MÖ 4. yüzyılda Çin'in Savaşan Eyaletler Döneminde yaşamış önemli bir bilge. Asıl adı Zhuang Zhou dur. Kendi adıyla anılan özgün eserinde insan ve doğası, doğanın işleyişi, insanın doğayla uyumlu yaşamasının yollarını anlatmıştır. Bu eser,

<span class="mw-page-title-main">Shang Hanedanı</span> MÖ 1600 - MÖ 1027 yılları arasında Çinde Sarı Nehir deltasında hüküm sürmüş hanedanlık

Shang Hanedanı ya da Yīn Hanedanı (殷代) MÖ 1600 - MÖ 1027 yılları arasında Çin'de Sarı Irmak deltasında hüküm sürmüş hanedanlık.

Çinliler ; çoğunlukla soy, etnisite, uyrukluk, vatandaşlık veya diğer bağlılık vasıtasıyla Çin ile ilişkili çeşitli kişiler veya gruplardır.

Jolan Chang Çin kökenli Kanadalı Taoist felsefeci ve seksoloji yazarı. Devrim sonrasında Çin'den Kanada'ya taşınmış, bu ülkede birkaç yıl yaşadıktan sonra İsveç'e yerleşerek evlenmiş ve yaşamının geri kalan kısmını burada geçirmiştir. Özellikle geleneksel Çin cinselliği üzerine birer klasik kabul edilen eserleriyle bilinen Chang'dan Büyük Britanyalı yazar Lawrence Durrell de 1980 tarihli A Smile in the Mind's Eye adlı kitabında söz etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Sima Qian</span> Geçmiş çağın önemli tarihçilerinden birisi

Sima Qian eski çağ Çin tarihçisidir. Han Hanedanı'nın Büyük Katipleri'nin başkanı idi. Antik dönem Çin'in en önemli tarihçisi olarak kabul görmüştür. Tarih yazımında tarafsız kalmanın zorluğuna karşın önemine vurgu yapmasıyla nam salmış ve yine bu yüzden sıkıntılar çekmiştir. Tarih yazımı konusundaki tutumuyla tarihçilikten edebiyata önemli etkileri olmuştur. Yarı efsanevi Sarı İmparator'dan Han Wudi'ye kendisinden önceki 2000 senelik Çin tarihinin genel görünümünü veren Shiji adlı eseri çok övgü almıştır. Çin tarihyazımının en kapsamlı kaynağı kabul edilmiştir. Bu tanımlayıcı eseri, daha sonraki Çin tarihyazımına da temel atmıştır.

Çin coğrafi keşifleri, Çin İmparatorluğu'nun MÖ 2. yüzyıl ile MS 15. yüzyıla kadar ülke dışında karadan veya deniz yoluyla keşfettiği yerleri kapsar.

<span class="mw-page-title-main">Qin (devlet)</span>

Qin, Zhou Hanedanı döneminde bir antik Çin devletiydi. MÖ 3. yüzyılda kapsamlı reformlar sonrasında Savaşan Devletler Çağı'nda egemen güçlerinden biri olarak ortaya çıktı ve MÖ 221 yılında Shi Huangdi'nin önderliğinde tüm Çin'i birleştirerek Qin Hanedanı'na dönüştü.

<span class="mw-page-title-main">Xun Kuang</span> Çinli Konfüçyüsçü filozof

Xun Kuang, yaygın olarak Xunzi lakabıyla da bilinir; Savaşan Devletler Çağı'nda yaşamış ve Yüz Düşünce Okulu'na katkıda bulunmuş Çinli Konfüçyüsçü filozof. Xunzi olarak bilinen bir kitap geleneksel olarak kendisine atfedilir. Xunzi'nın öğretileri, Han Hanedanı'nın resmî devlet doktrinlerinin oluşturulması üzerinde etkiliydi, ancak Tang Hanedanı döneminde Xunzi'nın etkisi Mensiyüs'a göreceli olarak azaldı. Kendi eserlerinde Konfüçyüs, Mensiyüs ile Zhuangzi gibi şahısların yanı sıra mantıkçılar Mozi, Hui Shi ile Gongsun Long ve "Legalistler" Shen Buhai ile Shen Dao'a atıfta bulundu. Erken Çin tarihinde ilk kez Laozi'dan şahıs olarak bahseder ve Taoist öğretilerini reddetmekle beraber Taoist terminoloji kullanır.

Baimei Shen, Çin fuhuş ve genelevler tanrısı. Bir müşteriyle ilk görevinde, bir fahişenin ona fedakarlık yapması gerekiyordu; Daha sonraki bir geleneğe göre, müşterinin bir genelevi ilk ziyaret ettiğinde aynısını yapması bekleniyordu.

Han Fei, aynı zamanda Han Fei Zi olarak da bilinir. Savaşan Devletler döneminde yaşamış Çinli bir filozof veya devlet adamı ve Han eyaletinin bir prensiydi.

<span class="mw-page-title-main">Han Yu</span>

Han Yu veya onursal adıyla Tuizhi, Tang Hanedanı döneminde yaşamış bir Çinli şair, bilgin ve devlet adamı. Neokonfüçyüsçülüğün gelişimini önemli ölçüde etkilemiş olup Çin edebi geleneği üzerindeki etkisi nedeniyle Dante, Shakespeare veya Goethe ile karşılaştırılan Han Yu, siyasette güçlü bir merkezi otorite ve kültürel konularda sağlamlıkla durdu.

<span class="mw-page-title-main">Tao Yuanming</span>

Tao Yuanming veya Tao Qian, Altı Hanedan döneminde yaşamış bir Çinli şair ve devlet adamı. Tao Yuanming, hayatının çoğunu inzivada geçirerek, kırsalda yaşayarak, çiftçilik yaparak, okuyarak, şarap içerek, ara sıra misafir kabul ederek ve hayatın zevklerini ve zorluklarını ve memuriyetten geri çekilme kararını sık sık yansıttığı şiirler yazarak geçirdi. Tao'nun basit ve dolaysız üslubu, zamanının edebi yazı normlarıyla bir şekilde çelişiyordu. Kuzey Song Hanedanı döneminde Tang Hanedanı'nda münzevi bir şair olarak nispeten iyi tanınan Su Shi gibi etkili edebiyatçılar, Tao Yuanming'in kalıcı edebi üne kavuşacağını şiirde özgünlük ve kendiliğindenliğin bir örneği olarak ilan ettiler. Bununla birlikte, Tao Yuanming'in 6. yüzyıl edebi Wen Xuan antolojisine dahil edilmesi, en azından kendi çağında, en azından kendi doğduğu bölgede bir şöhret başlangıcını savunmaktadır. Tao Yuanming daha sonra, şimdi Tarlalar ve Bahçeler şiiri olarak bilinen şeyin en önde gelen temsilcisi olarak görülecekti. Tao Yuanming, yakınlardaki doğal dünyanın güzelliğinden ve dinginliğinden ilham almıştır.

Sima Xiangru, Batı Han Hanedanı döneminde yaşamış bir Çinli şair, müzisyen ve devlet adamı. Sima, Klasik Çin şiiri tarihinde önemli bir figürdür ve genellikle fu heyecanlarında tüm bestecilerinin en büyüğü olarak kabul edilir. Şiirleri, düzyazı dizeleriyle karıştırdığı şiir dizelerine yeni metrik ritimler uygulayarak icadını veya en azından fu biçimini geliştirmesini içermekte ve bu tür için sonraki yüzyıllarda bir grup ortak konu arasında olacak olanlardan birkaçını sağlamaktadır. Sima Xiangru, Chu ci tarzında yazacak kadar çok yönlüydü ve ayrıca yuefu resmi tarzı olarak bilinecek olan şarkı sözleri yazdı.

<span class="mw-page-title-main">Fu (şiir)</span>

Fu, Han Hanedanı döneminde baskın edebi biçim olan bir Çin kafiyeli düzyazı biçimidir. Fu, şiir ve düzyazı arasında bir yerin, nesnenin, duygunun veya başka bir konunun mümkün olduğu kadar çok açıdan ayrıntılı bir şekilde tanımlandığı ve heyecan edildiği ara parçalardır. Fu'nun karakteristik özellikleri arasında değişen kafiye ve düzyazı, değişen satır uzunluğu, yakın aliterasyon, onomatopoeia, gevşek paralellik ve konularının kapsamlı kataloglanması yer alır. Genellikle mümkün olduğunca geniş bir kelime dağarcığı kullanılarak oluşturuldular ve bu nedenle klasik fu genellikle birçok nadir ve arkaik Çince kelimeyi içerir. Şarkı gibi söylenmeseler de okunurlar veya söylenirler.

Bambu Yıllıkları, Çin'in Antik tarihi hakkında eski bir metindir. En eski efsanevi zamanda olan Sarı İmparator döneminden başlayarak ve MÖ 299'a kadar uzanır ve sonraki yüzyıllarda Savaşan Devletler Çağı'nda Wei devleti tarihine odaklanılır. Bu nedenle, Sima Qian'ın Büyük Tarihçinin Kayıtları eserine benzer bir dönemi kapsamaktadır. Orijinali Song Hanedanı döneminde kaybolmuş olabilir ve metin günümüzde orijinalliği tartışmalı bir "güncel metin" ve eksik bir "antik metin" iki versiyonda bilinmektedir.

Huá ile arasındaki ayrım, Çin-barbar ayrımı olarak da bilinir, Çin kültüründe kültürel olarak belirlenmiş bir "Çin"i bu kültür veya bu etnik gruba ait olmayan yabancılardan (Yí) ayırt etmek için tarihî olarak kullanılmış bir kavramdır. Yí kelimesi yabancı kaynaklarda sık sık "barbar" şeklinde çevirilse de, İngilizce kaynaklarda "foreigners" (yabancılar), "ordinary others", "wild tribes" ve "uncivilised tribes" gibi çeviriler de yer alır. Hua-Yi ayrımında Çin'in üstünlüğü vurgulansa da, yabancıların Çin değerleri ve adetleri benimseyerek kendileri de Hua olma ihtimaline sahip oldukları düşüncesi de mevcuttu. Bu kavramlar Çinlilere özgü değildi ve Çin'in yerine kendilerini asıl gerçek "Orta Krallık" (Zhongguo) olarak gören Vietnamlılar, Japonlar ve Koreliler tarafından da uygulandı.

<span class="mw-page-title-main">Wang Xizhi</span>

Wang Xizhi, Doğu Jin Hanedanı döneminde yaşamış Çinli bir hattat, siyasetçi, general ve yazardı. Özellikle Çin kaligrafisindeki ustalığıyla tanınırdı. Wang, bazen Çin tarihindeki en büyük Çinli hattat olarak kabul edilir ve Çin kaligrafisinin her türünün, özellikle de yazının ustasıydı. Çin kaligrafisinde Dört Yetenekli Hattat'tan biri olarak bilinir. Tang imparatoru Taizong, eserlerine o kadar hayran kaldı ki Wang'ın Orkide Köşkü'nde Bestelenen Şiirlerin Önsözü eserinin imparatorla birlikte mozolesine gömüldüğü söylenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Suiren</span>

Suiren Çin mitolojisinde ve ondan yararlanan bazı eserlerde yer alır. İnsanları ateşin üretimi ve yemek pişirmek için kullanımı ile tanıştıran bir kültür kahramanı olarak anılır. İmparator Yao, İmparator Shun ve en eski tarihi Çin hanedanının Xia hükümdarlarından, hatta Sarı İmparator ve Yandi'den çok önce yaşamış olan efsanevi Üç Ağustoslular'ın bazı eski listelerinde yer almıştır. Suiren'in geleneğe göre yeniliği, ateş yaratmak için ahşap ateş matkabı kullanması olmuştur. Geleneğe göre Çin'i 110 yıl boyunca yönetmiştir.