İçeriğe atla

Zeren Göktan

Zeren Göktan
Doğum1975
Ankara
UyrukTürk
AlanıYeni medya, fotoğraf, animasyon

Zeynep Zeren Göktan (d.1975, Ankara), Türk sanatçı, akademisyen.

Disiplinler arası üretimleriyle tanınır. Çalışmalarında yeni medya, video, animasyon, enstalasyon ve fotoğraf üzerine odaklanır.[1]

Yaşamı

1975 yılında Ankara'da doğdu.[2] Yükseköğrenimini Bilkent Üniversitesi Mimarlık, Sanat ve Tasarım Fakültesi'ni Grafik Tasarım Bölümünde tamamladıktan sonra aynı üniversitenin Resim Bölümünde yüksek lisans derecesi aldı. İlk kişisel sergisini 1997 yılında Maçka Sanat Galerisi'nde; Ekmek Adına, Toprak Uğruna ikinci sergisini 1999 yılında Sabancı Üniversitesi Karakoy İletişim Merkezi Kasa Galeri'de açtı.[3] 2000-2003 yılları arasında ABD'de Boston Tufts Üniversitesi'ne bağlı Boston Güzel Sanatlar Müzesi Okulu’nda medya sanatları alanında çalışarak ikinci yüksek lisans derecesini aldı.

Resim Heykel Müzeleri Derneği tarafından düzenlenen "Günümüz Sanatçıları İstanbul Sergileri" arasında işitsel ve yeni medya sanatlarının en çok yer bulduğu 2004 yılı sergisinde yer alan Göktan, tabut şeklindeki üzeri zımbalı objeyi ses düzenlemesiyle destekleyen çalışması ile yaşam ve ölüm üzerinden bireyin ve dünyanın durumunu ele aldı.[4] 2005 yılında Platform Garanti Güncel Sanat Merkezi'nde "Natürmort'tan Yeni Medya'ya Nasıl Geldik?" başlıklı sergide Ekmek Kuşağı isimli animasyonu ile yer aldı.[5][6] Sanatçının, İdil Elveriş ile birlikte hazırladığı "Hepimiz Gönüllüyüz" adlı videosu 2007'de 10. Uluslararası İstanbul Bienali’nde, 2009’da Torino'da VIDEO. IT’te ve 2010'da Moskova'da Biennale Qui Vive'de sergilendi.[7]

Göktan, 2009’da, İade-i Ziyaret adlı proje kapsamında bir grup uluslararası sanatçıyla birlikte Gürcistan, Ermenistan, Azerbaycan ve İran’a seyahat ederek katılımcı sanat projeleri üzerinde çalıştı.[8] Bireylerin yaşamın hızından dolayı yakalayamadığı zamanı içselleştirme çabasını anlatan İç-sel aldı kişisel sergisi 2010 yılında Akbank Sanat'ta gerçekleştirdi.[9][10] 2011'de İstanbul Modern Sanat'ta altı kadın sanatçının çalışmalarına yer veren "Tekinsiz Karşılaşmalar" sergisinde Siyah Kuğu Vakası adlı fotoğraf serisini sergiledi.[7] Bu sergide, öngörü olanağı tanımayan rastlantısal olaylara dair fotoğraflara yer verdi.

2013 yılında kadın cinayetlerine dikkat çekmek üzere İstanbul'da açtığı Sayaç adlı sergi, boncuklardan örülü kefen örtülerini içeren fiziksel serginin yanı sıra Türkiye'de kadın cinayetlerine kurban edilen kadınların anısını yaşatmak üzere anitsayac.com adresindeki bir dijital anıtı da içeriyordu.[11][12] Bu sergi için geliştirdiği web sitesi, o tarihten itibaren güncellenmeye devam etmektedir. Sanatçı, farklı disiplinlerden yararlanan ve onlara veri sağlayan bir sanat projesi olan Anıt Sayaç'ın, "veritabanına eklenecek hiç bilgi kalmayana kadar devam edecek bir çalışma" olduğunu ifade etmiştir.[13]

Eserleri, İstanbul'daki Galeri Nev sanat galerisinin 25. yılında düzenlediği Monomit sergisinde (2018), Maçka Sanat Galerisi'nde gerçekleşen "Bütün Gezegen İçerideydi" (2019) sergisinde ve Galeri Nev'in otuz beşinci yılında düzenlediği "Altın Çağ" sergisinde yer almıştır.[14] 2017 yılından bu yana üzerinde çalıştığı, siyah beyaz fotoğraflardan oluşan “Derin Mavi” serisindeki tüm yapıtları 2021 yılında Galeri Nev'de sergilendi. Göktan'ın bu sergisinde kadınların bedensel varoluşunu, gücünü, başkaldırısını terazi ağırlıkları ile temsil ettiği fotoğraflar vardır.[15]

Kaynakça

  1. ^ "İstanbul Kültür Sanat Vakfı | Uluslararası İstanbul Bienali". 10b.iksv.org. 16 Mayıs 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  2. ^ "who's who : zeren goktan". Turkish Cutural Foundaion web sitesi (turkishculture.org). 18 Mart 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  3. ^ "Günün Sergisi: Geleceğe Esintiler -3 'Ekmek adina, toprak ugruna' Zeynep Zeren Goktan". Hürriyet. 16 Eylül 1999. 6 Eylül 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  4. ^ Gençel, Özge (2014). "Günümüz Sanatçıları İstanbul Sergileri 1980-2011" (PDF). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü yüksek lisans tezi. 6 Eylül 2021 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  5. ^ "Zeren Göktan, "breadzone" [ekmek kuşağı] sergisi, Platform GSM, 2005 - Zeren Göktan, "breadzone" exhibition, Platform CAC, 2005". archives.saltresearch.org. 16 Kasım 2005. 6 Eylül 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  6. ^ Antmen, Ahu (24 Kasım 2005). "Gerçekle sanal arasında: Ekmek kavgası - Sanat Haberleri - Radikal". www.radikal.com.tr. 6 Eylül 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  7. ^ a b Ataş, Cihan (Ocak 2012). "Belirsizlik anlarında saklı fırsatlar" (PDF). ArtUnlimited,. 23 Ocak 2021 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  8. ^ "İsimsiz Orijinal" (PDF). CDA Projects. 2011. 23 Eylül 2019 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  9. ^ "Zeren Göktan "İç-sel" Sergisi üzerine röportaj". CNN Türk. 2008. 6 Eylül 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  10. ^ "İç-sel | Akbank Sanat". www.akbanksanat.com. 25 Eylül 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  11. ^ "Kadın cinayetleri bu "Sayaç"ta". kadincinayetlerinidurduracagiz.net. 6 Eylül 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  12. ^ Parlak, Tuba. "Ruhun cennete bedenin huzura kavuşsun diye". Hürriyet. 26 Ekim 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  13. ^ Selen, Eser. "Cybernetic narrative: Modes of circularity, feedback and perception in new media artworks". 6 Eylül 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  14. ^ "Zeren Göktan". galerinev.art. 6 Eylül 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  15. ^ "Derin Mavi". galerinev.art. 6 Eylül 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Mehmet Arif Koyunoğlu, Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Ömer Uluç</span>

Ömer Uluç Türk ressam ve sanatçı.

Neş'e Erdok Resim atölyesi öğretim üyesi ve ressam. İ.D.G.S.A. Resim Bölümü Neşet Günal Atölyesi'nden mezun oldu. 1965- 66 yıllarında Madrid' de Escuela Eutral de Idromas' ta ve Eseuela Diplomética ‘ da İspanyol Dili, Edabiyatı, Uygarlığı ve Sanat Tarihi üzerine çalışmalar yaptı. Millî Eğitim Bakanlığı hesabına Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’ne öğretim üyesi yetiştirilmek üzere Fransa’ ya gönderildi. Paris' te Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts' da Prof. Chaplain Midy ve Prof. Pierre Matthey de Etang yanında resim çalışmaları yaptı. 1981 yılında profesör oldu.

Alev Ebüzziya Siesbye, Türk heykeltıraş, seramik ve cam tasarımcısı.

Selim Turan, Azerbaycan kökenli Türk ressam ve heykeltıraş.

Nazan Azeri, feminist ressam, 1975 yılında İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden mezun oldu. Bir süre avukatlık yaptıktan sonra 1989 yılında Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakultesi Resim bölümüne girdi. 1994-1996 yılları arasında Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde “Batılılaşma Hareketleri İçerisinde İlk Kadın Ressamlar” konulu master tezini bitirdi. 1996-2000 yılları arasında ise “Görsel Sanatlarda Oyunsallık: Rönesans-Dada-Sürrealizm” isimli tezi ile doktorasını tamamladı. 1993-1994 yılları arasında Unesco-AIAP, UPS Derneğinde yönetim kurulu üyesi olarak yer aldı, sanatta telif hakları üzerine çalıştı. 2004 yılında 20. İFSAK fotoğraf günlerinin davetlisi olarak, işlerinde fotoğraf kullanan sanatçıların yer aldığı “Dönüşüm” sergisinin organizasyonunu gerçekleştirdi ve sergide yer aldı.

Sabiha Ziya Hanım, Türk ressam ve heykeltıraş. Sanayi-i Nefise Mektebi'nin heykel bölümünden mezun olan ilk kadın sanatçıdır.

Hale Şakar Ürkmezgil ; Türk heykeltıraş.

Tunca Subaşı Türk ressam.

Hülya Düzenli Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">İnci Eviner</span>

İnci Eviner resim, heykel, yerleştirme sanatı ve video sanatı dallarında ürün veren Türk ressam ve çağdaş sanatçı.

Canan Tolon, Türk,ressam, enstalasyon sanatçısı.

Seyhun Topuz, gometrik soyut anlatımla çalışan Türk heykeltıraş.

Selma Gürbüz, Türk ressam ve heykeltıraş.

Hafriyat Grubu, değişik sanatçıların katılımı ile 1996 - 2009 yılları arasında sergiler açan, İstanbul'da oluşturulmuş bir çağdaş plastik sanatlar grubudur.

Bilge Alkor, Türk ressam, koleksyioner.

Sevinç Altan, Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Türkiye'de kadın cinayeti</span> Türkiyede kadınların toplumsal rollerine bağlı nedenlerle öldürüldükleri cinayet vakaları

Türkiye'de kadın cinayeti, Türkiye'de kadınların "namus temizleme" gerekçesiyle öldürülmek gibi, toplumsal rollerine bağlı nedenlerle öldürüldükleri cinayet vakalarını ifade eder.

Maya Sanat Galerisi, İstanbul'un Beyoğlu semtinde 1950-1955 yılları arasında faaliyette bulunmuş özel sanat galerisi.

<span class="mw-page-title-main">Anıt Sayaç</span>

Anıt Sayaç, Türkiye'de 2008 yılından bu yana işlenmiş kadın cinayetlerinde ölen kadınlara ilişkin bilgi veren dijital arşiv.