İçeriğe atla

Yeni sınıf

Yeni sınıf, Sovyet tipi devlet sosyalizmini izleyen ülkeleri eleştirenler tarafından, bu ülkelerde ortaya çıkan bürokratlar ve Komünist parti görevlilerinden oluşan imtiyazlı yönetici sınıfı tarif etmek için kullanılan bir eleştiri terimidir [1][2] Genel olarak Sovyetler Birliği'nde nomenklatura olarak bilinen grup, yeni sınıfın teorisine uymaktadır.[3][4] Terim daha önce toplumun yeni ortaya çıkan diğer katmanlarına uygulanmıştır. Milovan Đilas'ın yeni sınıf teorisi, Batı dünyasındaki anti-komünist yorumcular tarafından Soğuk Savaş sırasında Komünist devletlere yönelik eleştirilerinde de yaygın olarak kullanılmıştır.

Kızıl burjuvazi, Yugoslavya'da 1968 öğrenci gösterilerinde solcu eleştirmenler ve hareketler tarafından hazırlanmış, yeni sınıf teriminin aşağılama amaçlı bir eşanlamlısıdır. Yeni sınıf, 1960'ların sonlarında Sanayi sonrası toplum sosyolojisinde de bir terim olarak kullanılmıştır.

Milovan Đilas'ın analizi

Yeni sınıfa ilişkin teori , Yugoslav Halk Kurtuluş Savaşı'na Tito ile birlikte katılan ancak daha sonra Đilas'ın demokratik ve eşitlikçiliği savunmaya başlamasıyla kendisi tarafından tasfiye edilen Josip Broz Tito başkanlığındaki Yugoslavya Sosyalist Federal Cumhuriyeti Başkan Yardımcısı Milovan Đilas tarafından geliştirilmiştir. Milovan Đilas ideallerin sosyalizm ve komünizmin nasıl görünmesi gerektiğine daha uygun olduğuna inanmaktaydı.[5] Ayrıca iki adam arasında kişisel husumetler de vardı ve Tito Đilas'ın kendi liderliğini baltaladığını düşünüyordu. Yeni sınıf teorisinin, devrimlerinin ve/veya sosyal reformlarının herhangi bir yönetici sınıfın yok olmasıyla sonuçlanacağını savunan Joseph Stalin gibi bazı yönetici Komünistlerin teorilerine karşı olduğu kabul edilmektedir.[6][7] Đilas'ın Komünist bir hükûmetin üyesi olarak gözlemlediği, Parti üyelerinin egemen sınıf rolüne soyunmasıydı ve bu sorunun devrim yoluyla düzeltilmesi gerektiğine inanıyordu. Đilas yeni sınıf teorisi üzerindeki temel çalışmalarını 1950'lerin ortalarında tamamladı. Đilas hapisteyken, 1957 yılında Batı'da (The New Class: An Analysis of the Communist System) adıyla yayınlandı.[8]

Đilas, yeni sınıfın üretim araçlarıyla olan özgül ilişkisinin kolektif siyasi kontrol olduğunu ve yeni sınıfın mülkiyet biçiminin siyasi kontrol olduğunu öne sürmüştür. Đilas'a göre yeni sınıf, varlığını işçi sınıfı nezdinde siyasi olarak meşrulaştırmak için yalnızca genişletilmiş maddi yeniden üretim arayışında olmakla kalmaz, aynı zamanda kendi içinde bir mülkiyet biçimi olarak siyasi kontrolün genişletilmiş yeniden üretimini de hedefler. Bu, hisse senedi piyasasının kendisi üretilen metaların değerinde bir artışı yansıtmasa da, artan hisse senedi piyasası değerleri yoluyla genişletilmiş değer arayan kapitalistle karşılaştırılabilir. Đilas, mülkiyet biçimleriyle ilgili bu argümanı, yeni sınıfın maddi üretkenlik düzeylerini düşürmesine rağmen neden geçit törenleri, yürüyüşler ve gösteriler istediğini belirtmek için kullanmıştır. Đilas, yeni sınıfın bir sınıf olarak kendi bilincine ancak yavaş yavaş vardığını öne sürmüştür. Tam bir özbilince ulaşıldığında, üstlenilen ilk proje, yabancı ya da alternatif egemen sınıflara karşı yeni sınıfın egemenliğinin dış güvenliğini sağlamlaştırmak için kitlesel sanayileşme olacaktır. Đilas'ın şemasında bu durum Sovyetler Birliği'ndeki 1930'lu ve 1940'lı yıllara denk düşmektedir. Yeni sınıf bu dönemde diğer tüm çıkarları kendi güvenliğine tabi kıldığı için, yönetici bir sınıf olarak temel hedefi olan güvenliğe ulaşmak amacıyla kendi üyelerini serbestçe infaz ve tasfiye etmektedir. Güvenlik sağlandıktan sonra, yeni sınıf kendi üyelerine karşı ılımlı bir politika izler ve bu özgürlük yeni sınıfın egemenliğini zayıflatmak için kullanılmadığı sürece, yeni sınıf içinde maddi ödüller ve düşünce ve eylem özgürlüğü tanımaktadır. Đilas bu dönemi Sovyetler Birliği'nde Kruşçev'in iktidara geldiği dönem olarak tanımladı. Yeni sınıf içinde politika çatışmalarının ortaya çıkması nedeniyle, sırasıyla Polonya ve Macaristan'da yaşandığı gibi, saray darbeleri ya da popülist devrimler yaşanması muhtemeldir. Son olarak Đilas, yeni sınıfın siyasi geleceği, diğer sosyal sınıfların zararına olacak şekilde, katı bir yozlaşma ve kişisel çıkar programı çerçevesinde sağlamlaştırıldıkça, bir iktisadi gerileme dönemi olacağını öngörmektedir. Bu, Đilas'ın Leonid Brejnev'in Durgunluk Çağı olarak adlandırdığı döneme ilişkin bir önceden tahmini olarak görülmektedir. Đilas ayrıca, Doğu Avrupa ülkelerinin ulusal egemenliğini ve SSCB ile bu cumhuriyetler arasındaki ticaretteki eşitsiz fiyat alışverişini ihlal ettiği için Sovyet emperyalist uygulamalarını da ağır bir şekilde eleştirmiştir. Bu ülkelerin totaliter komünist emperyalist sistem karşısında daha fazla bağımsızlık ve egemenlik arzu edeceklerini öngörmüştür. Bu, 1989 Devrimlerinin öngörüsü olarak yorumlanabilmektedir. Đilas ayrıca SSCB'nin Titocu direnişinin ve ulusal komünizmin gelişiminin sonunda komünizmden vazgeçilmesine ve bir bütün olarak uluslararası komünist düzenin çöküşüne yol açacağını öngörmüştür.

Đilas, yeni sınıfın üretim araçlarıyla belirgin bir ilişkisi olan bir sosyal sınıf olduğunu öne sürerken, bu yeni sınıfın kendi kendini idame ettiren bir üretim biçimi ile ilişkili olduğunu iddia etmemiştir. Marksist teori içerisindeki bu fikir, Sovyet tarzı toplumların eninde sonunda ya kapitalizme doğru gerilemesi ya da reel sosyalizme doğru bir toplumsal devrim yaşaması gerektiğini savunmaktadır. Bu, Sovyetler Birliği'nin çöküşünün bir öngörüsü olarak görülebilmektedir. Robert D. Kaplan'ın 1993 tarihli Balkan Hayaletleri: Tarihte Yolculuk isimli kitabında, daha sonra eski Yugoslavya'da meydana gelen olayların çoğunu tahmin etmek için modelini kullanan Đilas'la [9] bir tartışma da yer almaktadır. Đilas ayrıca komünist bir toplumun üç aşaması olduğunu da savunmaktadır: devrimci aşama, dogmatik aşama ve dogmatik olmayan aşama. Yeni sınıf, Yugoslavya'daki işçi özyönetimi gibi komünist uygulamaları ılımlılaştırma çabalarına veya Kruşçev çözülmesi'nin Stalinist totaliter politikalarının tersine çevrilmesine rağmen yok olmmamaktadır. Đilas, bu ılımlı yaklaşımların komünist bürokrasinin işçi sınıfını teskin etmek ve böylece yeni sınıf egemenliğini sağlamlaştırmak amacıyla verdikleri tavizlerden ibaret kaldığını ileri sürmektedir. Ernest Mandel gibi Marksistler, Đilas'ı eski sınıf sistemiyle bağdaşması mümkün olamayan yeni bir sosyo-ekonomik sistemin varlığını görmezden geldiği için eleştirmişlerdir.[10]

Diğer analizlerle benzerlik

Mikhail Bakunin, 19. yüzyılın ortalarından sonlarına doğru Marx'la yaptığı Uluslararası İşçi Birliği tartışmalarında bürokratların sosyalist devletlerde yeni bir baskıcı sınıf haline geldiğine dikkat çekmişti. Bu fikir, Rus devriminden sonra Peter Kropotkin ve Nestor Makhno gibi anarşistlerin yanı sıra bazı Marksistler tarafından da tekrarlanmıştır. 1911'de Robert Michels, sözde eşitlikçi ve demokratik sosyalist partilerdeki bürokratik hiyerarşilerin gelişimini tanımlayan Oligarşinin Demir Kanununu ilk kez önermiştir.[11] Daha sonra Rus Devrimi'nin liderlerinden Lev Troçki tarafından yozlaşmış işçi devleti teorisiyle tekrarlanmıştır. Mao Zedong da Sosyalist Eğitim Hareketi sırasında Liu Şaoçi yönetimindeki Çin Komünist Partisini eleştirmek için bu fikrin kendine has bir versiyonunu geliştirmiştir. On yıllardır bu geniş yelpazede yer alan insanların konuya farklı bakış açıları bulunmakla birlikte, bu fikir üzerinde bir ölçüde temel bir anlaşma da mevcuttur.

Đilas'ın Yeni Sınıfı aynı zamanda ileri kapitalist toplumlarda görülen profesyonel-yönetici sınıfa da benzetmektedir.[12] Aslına bakılırsa, James Burnham'ın bu konudaki ünlü tartışmasından yola çıkarak,[13] özellikle Çin ve Batı siyasi düzenleri arasında bu doğrultuda oldukça sıkıntılı bir yakınlaşma olduğunu ileri süren bir gelenek mevcuttur.[14]

John Kenneth Galbraith ve sanayi sonrası sosyoloji

Kanadalı-Amerikalı iktisatçı John Kenneth Galbraith de kapitalizmde benzer bir olgu hakkında yazdı: The New Industrial State ve The Affluent Society'de teknokratik bir katmanın ortaya çıkışının temellerini belirtti. Sanayi sonrası toplumlardaki yeni sosyal gruplara ilişkin bir teori olarak yeni sınıf modeli, 1970'lerde sosyal ve siyaset bilimcilerin yeni sınıf gruplarının siyasi ve sosyal hedefler peşinde koşarken post-materyal yönelimler tarafından nasıl şekillendiğini fark etmeleriyle yükselişe geçmiştir..[15] Yeni sınıf temalarının "artık ekonomik güvenlik zorunluluklarıyla doğrudan bir ilişkisi yoktur." [16]

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Sinyavsky, Andrei (1991). "Stalin: The State–Church". Soviet Civilization: A Cultural History. Arcade Publishing. s. 91. ISBN 978-1559701594. 
  2. ^ Fernandez, Neil C. (1997). "The Class Struggle: A Critique of 'Marxist' Theories". Capitalism and Class Struggle in the USSR: A Marxist Theory. Ashgate Publishing. ss. 162-163. ISBN 1840141867. 
  3. ^ Wasserstein, Bernard (2007). Barbarism and civilization: a history of Europe in our time. Oxford University Press. s. 509. ISBN 978-0-19-873074-3. 
  4. ^ Social Dimensions of Soviet Industrialization. Indiana University Press. 1993. s. 8. ISBN 0-253-20772-X. 
  5. ^ "Il grande accusatore della 'nuova classe'" [The great accuser of the 'new class']. La Repubblica (İtalyanca). 22 Nisan 1984. 31 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Temmuz 2019. 
  6. ^ van Ree (2002): "Stalin saw the Soviet state after the demise of classes as a classless institution."
  7. ^ van Ree (2002): "... 'in essence' there was 'no dictatorship of the proletariat now either. We have a Soviet democracy'. The reason was that there were only external enemies to suppress. (quote from Stalin, May, 1946)"
  8. ^ Schemann, Serge (21 Nisan 1995). "Milovan Djilas, Yugoslav Critic of Communism, Dies at 83". The New York Times. 26 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Nisan 2024. 
  9. ^ Kaplan, Robert (1993). "A discussion with Milovan Đilas". Balkan Ghosts. St. Martin's Press. 
  10. ^ Mandel, Ernest (1979). "Why the Soviet Bureaucracy Is Not a New Ruling Class". Ernest Mandel Internet Archive. 22 Mayıs 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Eylül 2021. 
  11. ^ Hyland, James L. (1995). Democratic theory: the philosophical foundations. Manchester, England, UK; New York, New York, USA: Manchester University Press. s. 247. 
  12. ^ Szymanski, Al (1979). "A Critique and Extension of the PMC". Walker, Pat (Ed.). Between Labour and Capital. Boston: South End Press. ss. 49-66. ISBN 0-89608-038-2. 
  13. ^ Burnham, James (1941). The Managerial Revolution: What is Happening in the World. New York: John Day Co. 
  14. ^ Lyons, N. S. (3 Ağustos 2023). "The China Convergence". The Upheaval. 19 Şubat 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Şubat 2024. 
  15. ^ Bruce-Briggs, B. (1979). The New Class?. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers. 
  16. ^ Inglehart, Ronald (1971). "The Silent Revolution in Europe: the intergenerational change in post-industrial society" (PDF). American Political Science Review. 65: 991-1017. doi:10.2307/1953494. 14 Ağustos 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 2 Nisan 2024. 

 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Komünizm</span> Bütün malların ortaklaşa kullanıldığı ve özel mülkiyetin olmadığı toplum sistemini hedefleyen ideoloji

Komünizm ; üretim araçlarının ortak mülkiyeti üzerine kurulu sınıfsız, parasız ve devletsiz bir toplumsal düzen ve bu düzenin kurulmasını amaçlayan toplumsal, siyasi ve ekonomik bir ideoloji ve harekettir. Sadece üretim araçlarının ortak kullanımına dayanan sosyalizm ile tam olarak aynı anlama gelmemesine rağmen hatalı bir biçimde eş anlamlı olarak da kullanılabilmektedir. 20. yüzyılın başından beri dünya siyasetindeki büyük güçlerden biri olarak modern komünizm, genellikle Karl Marx'ın ve Friedrich Engels’in kaleme aldığı Komünist Parti Manifestosu ile birlikte anılır. Buna göre özel mülkiyete dayalı kapitalist toplumun yerine meta üretiminin son bulduğu komünist toplum gerçektir. Komünizmin temelinde yatan sebep, sınıfsız, ortak mülkiyete dayalı bir toplumun kurulması isteğidir. Sınıfsız toplumlarda en genel anlamıyla tüm bireylerin eşit olması fikri karşıt görüşlüler tarafından "ütopya" olarak görülür ve zorla yaşanmaya çalışılırsa kaosa yol açacağı iddia edilir. Paris Komünü, komünist sistem yaşayabilmiş ilk topluluktur. Bunun dışında Mahnovist hareket öncülüğünde Ukrayna ve İspanya iç savaşı sırasında yaklaşık dört yıl süren anarko-komünist hareketle şekillenen toprakların kolektifleştirilmesi esasına dayalı olarak komünist topluluklar da kurulmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Marksizm</span> Alman filozof Marxın düşüncelerine dayanan devrimci sosyalist akım

Marksizm, özgün bir siyasal felsefe akımı, tarihin diyalektik materyalist bir yorumuna dayanan ekonomik ve toplumsal bir dünya görüşü, kapitalizmin Marksist açıdan çözümlenmesi, bir toplumsal değişim teorisi, Karl Marx'ın ve Friedrich Engels'in çalışmalarından çıkarılan, insanın özgürleşmesiyle ilgili bir düşünce sistemidir.

<span class="mw-page-title-main">Josip Broz Tito</span> Yugoslav devrimci ve devlet adamı, 2. Yugoslavya Devlet Başkanı

Josip Broz Tito, Marksist-Leninist görüşlere sahip Yugoslav devlet ve siyaset adamı. Fikirleri Titoizm olarak bilinir.

<span class="mw-page-title-main">Milovan Đilas</span>

Milovan Đilas, Karadağ asıllı Yugoslav siyasetçi, komünizm karşıtı teorisyen ve yazar. II. Dünya Savaşı sırasında Yugoslav Partizanları örgütünde ve savaş sonrası kurulan Yugoslav hükûmetinde etkili bir isimdi. Komünist lider Tito ile birlikte çalıştı. 1953'ten itibaren Komünist Parti yöneticileri ile arası açılan Djilas, parti içi bürokrasiyi ve yönetimin bazı kademelerini eleştirmesi sonucu partiden atıldı. "Yeni Sınıf" teorisi ile ünlüdür.

Troçkizm, Marksizm'in Troçki'nin bakış açısıyla yorumlanmasıdır. Aynı zamanda 1917 Ekim Devrimi'nden sonra ortaya çıkmış bir ayrımı ifade eder. Sovyetler Birliği'nde "sol muhalefet" olarak örgütlenmiş, Troçki'nin kurduğu 4. Enternasyonal'le başlayarak günümüze kadar gelmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Komintern</span> uluslararası kuruluş

Komintern 1919 Martında, savaş komünizmi döneminin (1918-1921) ortasında Vladimir Lenin ve Sovyetler Birliği Komünist Partisi tarafından kurulan, "silahlı kuvvetler de dahil tüm mümkün araçlarla uluslararası burjuvaziyi yıkmak ve devletin tamamen yok oluşu için bir geçiş aşaması demek olan Uluslararası Sovyet Cumhuriyetini yaratmak için" mücadele etme amacı güden uluslararası bir komünist örgüt.

<span class="mw-page-title-main">Stalinizm</span> Marksist-Leninist ideolojinin teori ve pratiği

Stalinizm veya Stalincilik, Marksist-Leninist ideolojinin 1928-1953 yılları arasında Sovyetler Birliği’ni yöneten Sovyetler Birliği Komünist Partisi Genel Sekreteri Josef Stalin’in uyguladığı siyasi sistemde kullanılan teori ve pratiğine verilen addır.

Brejnev Doktrini, Soğuk Savaş dönemi sırasında Sovyetler Birliğinin dış politikasını belirleyen bir doktrindir.

<span class="mw-page-title-main">Sovyetler Birliği Komünist Partisi</span> Sovyetler Birliğini yöneten parti

Sovyetler Birliği Komünist Partisi, Rusya Sosyal Demokrat İşçi Partisi'nin Bolşevik kanadınca kurulan ve 1917 Büyük Ekim Sosyalist Devrimi'nden sonra 1991 yılına dek Sovyetler Birliği'ni yöneten parti. Rusya Sosyal Demokrat İşçi Partisi olarak iktidara gelen parti 1918 yılında Komünist Parti adını aldı.

Özyönetim ya da işçilerin özyönetimi genel olarak, işçi kooperatifleri, işçi konseyleri, katılımcı ekonomi ve iş yerinin patronsuz çalıştırıldığı benzer oluşumlarda kullanılan karar alma modelidir.

<span class="mw-page-title-main">Nisan tezleri</span>

Nisan Tezleri, 1917 Şubat Devrimi ile Rusya'daki Çarlık rejiminin devrilmesi üzerine sürgünde bulunduğu İsviçre’den, Mühürlü Tren ile Rusya’nın başkenti Petrograd’a gelen Bolşevik lider Lenin tarafından ilan edilen ve parti tarafından izlenmesi gereken siyasi hattı anlatan açıklamalar. Tezler daha çok Rusya’nın içinde bulunduğu durumu tahlil etmekte ve Bolşevikler tarafından yapılması gerekenleri sıralamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">1956 Macaristan Ayaklanması</span>

1956 Macaristan ayaklanması veya Macaristan Halk Cumhuriyeti sonrası dönemle anıldığı isimle Macar Devrimi, 1956 yılında Macaristan'daki Sovyetler Birliği destekli stalinist hükûmete karşı başlatılan halk hareketidir.

<span class="mw-page-title-main">Sosyalist revizyonizm</span> Sosyalist revizyonizm, Marksist hareketin içinde revizyonizm sözcüğü, önemli Marksist öncüllerin çeşitli fikirlerinin, ilkelerinin ve teorilerinin revizyondan geçmesi gerektiğine inanan bir düşünce tarzıdır.

Sosyalist revizyonizm, Marksist hareketin içinde revizyonizm sözcüğü, önemli Marksist öncüllerin çeşitli fikirlerinin, ilkelerinin ve teorilerinin genellikle burjuvazi sınıfı ile birlik olma benzeri değişiklikler içeren bir revizyondan geçmesi gerektiğine inanan bir düşünce tarzıdır.

Sol milliyetçilik, eşitliğe, halk egemenliğine ve self determinasyona dayalı bir milliyetçilik akımıdır. Kökleri Fransız Devrimi'ndeki jakobenizme dayanır. Sol milliyetçilik anti emperyalizmi benimser. Sol milliyetçilik, etnik milliyetçiliği ve faşizmi reddeder; buna rağmen sol milliyetçiliğin bazı minör formları tahammülsüzlük ve ırksal önyargıyı içerisinde barındırır.

<span class="mw-page-title-main">Tito-Stalin ayrılığı</span>

Tito–Stalin ayrılığı Yugoslavya Sosyalist Federal Cumhuriyeti ve SSCB liderleri arasında baş gösteren ve 1948 yılında Yugoslavya'nın Kominform'dan ihraç edilmesiyle sonuçlanan görüş ayrılığına ve uzlaşmazlık sürecine verilen isimdir. Bu aynı zamanda, Yugoslavya'da Informbiro dönemi adıyla anılacak, SSCB ile olan ilişkilerin iyice zayıfladığı, 1955 yılına kadar devam edecek bir dönemin başlangıcıydı.

<span class="mw-page-title-main">Titoizm</span> komünist ideoloji

Titoizm 1948 yılında, yeni bir doktrin olarak Stalin tarafından zorla dayatılan dünya komünizmi anlayışına bir tepki olarak, Yugoslavya'nın komünist lideri J. B. Tito tarafın­dan geliştirilen ve komünizmi, sosyalist ülkelerin ulusal ba­ğımsızlıklarını kazanmalarına katkıda bulunan bir ideoloji ola­rak gören, ulusal komünizmin teorisi ve uygulamasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Edward Osóbka-Morawski</span> Polonyalı siyasetçi (1909-1997)

Edward Bolesław Osóbka-Morawski, II. Dünya Savaşı'ndan önce Polonya Sosyalist Partisi (PPS) 'de Polonyalı bir aktivist ve politikacıydı. Polonya'yı Sovyetlerin devralmasının ardından Komünist egemen geçici hükûmet başkanı olan Polonya Ulusal Kurtuluş Komitesi Lublin'de Stalin'in onayı ile kuruldu.

<span class="mw-page-title-main">Informbiro dönemi</span>

Informbiro dönemi, Yugoslavya tarihinde, 1948'in ortalarında Tito-Stalin ayrılığının ardından, ülkenin 1955'te Belgrad deklarasyonunun imzalanmasıyla Sovyetler Birliği ile kısmi yakınlaşmasına kadar süren bir dönemdi. İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra, Josip Broz Tito liderliğindeki Yugoslavya, Doğu Bloku'nun çıkarlarıyla bağdaşmayan bir dış politika izledi. Sonunda bu, kamuoyunda çatışmaya yol açtı, ancak Yugoslav liderliği, önemli dış ve iç baskılara rağmen Sovyet taleplerine boyun eğmemeye karar verdi. Dönem, Yugoslavya'daki siyasi muhalefetin zulmüne tanık oldu ve binlerce kişinin hapsedilmesine, sürgüne gönderilmesine veya zorunlu çalışmaya gönderilmesine neden oldu. 1948 ile 1953 yılları arasında 100 Yugoslav vatandaşı ciddi şekilde yaralandı veya öldürüldü, bazı kaynaklar Goli otok esir kampında 400 kişinin hayatını kaybettiğini iddia ediyor. Tasfiyeler, Yugoslavya'nın güvenlik aygıtının ve ordusunun önemli sayıda üyesini içeriyordu.

<span class="mw-page-title-main">Özyönetimli sosyalizm</span>

Özyönetimli sosyalizm, Yugoslavya Komünist Partisi (YKP) tarafından tasarlanan ve Yugoslavya Sosyalist Federal Cumhuriyetinde 1950'den Yugoslavya'nın dağılmasına kadar uygulanan sosyal ve ekonomik bir modeldir. Temel fikir, fabrikanın yönetimini işçilerin eline devretmek ve SSCB'nin akisne devleti ekonomiden ayırmaktı. Bu özyönetim biçimi, sosyalist hareketin tarihi boyunca pek çok kez ortaya çıkan ve piyasa sosyalistleri, komünistler ve anarşistler tarafından çeşitli şekillerde savunulan özyönetim önerileriyle, birçok sosyalizm biçiminin karakteristlik özelliği barındırıyordu.

Bürokratik kolektivizm bir sınıf teorisidir. Bazı Troçkistler tarafından Josef Stalin yönetimindeki Sovyetler Birliği'nin ve Orta ve Doğu Avrupa'daki ve Kuzey Kore gibi benzer devletlerin doğasını tanımlamak için kullanılmaktadır.