İçeriğe atla

Xbox Series X

Xbox Series X
ÜreticiMicrosoft
Ürün ailesiXbox
TipEv video oyunu konsolu
Çıkış tarihi10 Kasım 2020
MedyaUltra HD Blu-ray,
Blu-ray, DVD, CD
İşletim sistemiXbox One ve Xbox Series X/S'nin sistem yazılımı
CPUÖzel 3.8 GHz AMD
8 çekirdek Zen 2
Depolama kapasitesi1 TB Custom NVMe SSD
Hafıza16 GB GDDR6 SDRAM
Görüntü720p, 1080p, 1440p,
4K UHD, 8K UHD
GrafikÖzel 1.825 GHz
AMD Radeon RDNA 2 mimari
GirişHDMI 2.1
Kontrolcü girişi4. nesil Xbox oyun
kumandası, uyumlu Xbox
One oyun kumandaları
ve aksesuarları
Çevrimiçi servislerXbox Live
Boyut15.1 cm × 15.1 cm × 30.1 cm
Geriye uyumlulukXbox One ve seçilmiş
Xbox 360 ve
Xbox oyunları
ÖnceliXbox One
Resmî sitewww.xbox.com
Xbox Series X'in kutusu

Xbox Series X, Microsoft tarafından geliştirilen bir video oyunu konsoludur. Konsol, ilk olarak 2019'da "Project Scarlett" adıyla duyuruldu ve 10 Kasım 2020'de piyasaya sürüldü.

Konsol, planlanan dördüncü nesil Xbox donanım ailesinden biri olup daha yüksek ekran çözünürlükleri ve kare hızı ve daha düşük yükleme süreleri için gelişmiş donanıma sahip olması beklenmektedir. Microsoft bunun yeni nesil donanıma yumuşak bir geçiş olmasını planlamaktadır ve Xbox Series X'in, seçili Xbox 360 ve Xbox One'da zaten geriye dönük olarak uyumlu orijinal Xbox oyunları da dahil olmak üzere, şu anda Xbox One tarafından desteklenen tüm oyunlarla, denetleyicilerle ve aksesuarlarla tam uyumlu olması beklenmektedir. Ayrıca, Microsoft'un dahili Xbox Game Studios'u hemen Xbox Series X için özel oyunlar üretmeyi planlamasada hem Xbox One hem de Xbox Series X ile uyumlu oyunlar üretecek ve bazı oyunlar yeni konsolda gelişmiş özelliklere sahip olacaktır.

Tarihçe ve Geliştirme Süreci

Microsoft Xbox takımı Xbox one’dan sonra geliştirelecek yeni konsolu tasarlarken, ekibin ilk amacı yeni cihazın grafik performansının önceki nesile göre kayar nokta operasyonu floating point operations per second (FLOPS) performans değerlendirmresi kriter olarak alınarak mevcut Xbox One X’in 6 teraFLOPS (TFLOPS) olan gücünün iki katına çıkarılması, ayrıca CPU performansının da cihazın akustik performansı aynı tutulacak şekilde 4 katına çıkarılmasıdır.[1] Mühendisler bu özelliklerde bir cihaz için gerekecek güç miktarını hesapladıklarında, tasarlanacak cihazın parçalarının oldukça fazla güç harcayacağını (yaklaşık 315W) ve oldukça fazla ısı üreteceğini gördüler. Bu da cihazı 2 ayrı devre kartı ile tasarlamalarını sağladı. Devre kartlarından biri CPU/GPU, hafıza, güç regülatörünü barındırırken, diğer kart ise daha yavaş girdi/çıktı (I/O) fonksiyonları için bir Southbridge kartı gibi davranacaktı. Kartların alüminyum bir kasa içerisinde karşışıklı yerleştirilmesi soğutma için hava kanalları oluşturulmasına yardım etti. Kalan parçaladan soğutma ünitesi, elektrik izolasyonu, Güç kaynağı, optik sürücü ve soğutma fanı ise Microsoft Mühendisi olan Chris Kujawski’nin açıkladığı kadarıyla tetris şeklinde yerleştirilmiş ve bu sayede kule şeklinde daha kompakt bir tasarıma sahip olunmuştur. Akustik kriterleri sağlayabilmek için ise, sistem fan hızlarını ayarlayan birçok sensörle donatıldı ve kasanın tepesinde geniş havalandırma boşlukları bırakılarak sıcak havanın buradan tahliye edilmesi sağlandı.[1]

Microsoft yeni Xbox donanımı hakkında ilk bilgileri “Project Scarlet” kod adı ile ilk kez E3 2019 basın konferansında açıkladı.[2] Şirket yeni nesil Xbox’ın Xbox one X’den 4 kat daha güçlü olacağını, 8K çözünürlük desteği içereceğini, gerçek zamanlı ışın izleme (real time ray-tracing) teknolojisini barındıracağını ve 120 fps tazeleme oranına sahip olacağını açıkladı.[3] Micrososft Xbox one Scarlet’e Xbox one X’den geçişin daha yumuşak olması için Xbox One X oyunları ile geriye dönük uyumluluk (backward compatibility) ve yine Xbox One X tarafından desteklenen çoğu donanınım desteklenmesi istediklerini açıkladılar.[4] Konsolun son ismi The Game Awards 2019’da Xbox Series X olarak güncellendi ve 2020 sonlarında piyasaya çıkması planlanan cihazın son tasarımı da yine bu konferansda oyunculara gösterildi.[5][6]

Tanıtımın ardından bir Microsoft sözcüğü 4. Xbox jenerasyonu olan konsolun isminin sadece Xbox olarak isimlendirileceğini açıkladı.[7] E3 tanıtımından önce Microsoft’un ayrıca daha düşük donanım özelliklerine sahip “Lockhart” kod adlı ikinci bir konsol üzerinde çalıştığı spekülasyonları vardı.[8]

Microsoft yeni donanım hakkında daha detaylı bilgileri ve piyasaya sürüldüğünde çıkacak oyunlar ile ilgili bilgileri 2020 Game Developers Conference’de ve E3 2020’de vermeyi planlasa da bu konferanslar COVID-19 pandemisi nedeni ile iptal edildi. Microsoft sunumlarını daha önce planlanan tarihlerde online olarak yapmaya karar verdi. Cihazın donanım özellikleri Microsoft, Digital Foundry, Overclock Media’dan Austin Evans tarafından 16 mart 2020’de basınla paylaşıldı.[9][10]

2020 COVID-19 pandemisine rağmen Microsoft öncelikle çalışanların sağlığını gözeterek, kaynak sağlayıcılarını takip ederek Xbox Series X’in planlandığı gibi 2020 sonuında piyasaya çıkacağını açıkladı.[11] Phil Spencer Microsoft’un daha önce Xbox All-Access’deki gibi donanım ve Xbox Live Gold hizmetlerinin bir arada olduğu aylık ödeme şeklinde sağlanan abonelik sisteminin bir benzerinin yeni jenerasyonla birlikte sunulacağını açıkladı.[12]

Donanım

Xbox Series X AMD Zen 2 CPU mimarisine sahip, 360.45 mm² kalıp içerisinde, 3.8 GHz hızlarda çalışan 8 adet çekirdeğe sahip, simultane çoklu işlemlerde (simultaneous multithreading) 3.6 GHz hızlarda çalışan bir CPU ile güçlendirildi. İşlemci çekirdeklerinden biri sadece işletim sistemi için rezerve edildi.[10] Grafik işlemcisi ise AMD’nin RDNA 2 mimarisine sahip uyarlanmış bir grafik katından oluşmaktadır. Bu kart 3584 çekirdekli toplamda 56 adet işlem ünitesine (compute unit) sahip olup 1.825 GHz sabitlenmiş hızda çalışmaktadır. Bu ünite toplamda 12.147 teraflops işlem gücüne sahiptir.[10] Bu ünite 10 GB’ı 560 GB/s hızında çalışan öncelikle grafik sistemi için kullanılacak ve 6 GB’ı 336 GB/s hızında çalışan diğer işlemler için kullanılacak toplamda 16 gb GDDR6 SDRAM’e sahip olacaktır. Sistem yazılımına ayrılan miktar çıkarıldıktan sonra oyunlar ve uygulamalar için 13.5 GB hafıza kullanılabilecek. Sistem yazılımı daha yavaş olan bellek kısmını kullanacak.[10]

Xbox Series X’in dahili depolama birini ise saf girdi/çıktı hızı 2.4 GB/s hızında olan 1 TB boyutunda NVM Express (NVMe) SSD oluşturacak. Kart üzerinde kompresyon ve dekompresyon ünitesi sayesinde okuma yazma hızı 4.8 GB/s hızına kadar çıkarılabilecek.[10] Ayrıca 1 TB büyüklüğünde harici hızlı ve hafıza kartı gibi davranan SSD depolama birimleri de cihazda kullanılabilecek. Ek HDD depolama birimleri ise USB port aracılığı ile cihaza bağlabilecek. Cihazda 1 adet 4K UHD Blu-ray optik sürücüsü bulunacak.

Xbox Series X’in hedef performansı 4K çözünürlükte saniyede 60 kare (60 fps) oynatabilmektir.[10] Microsoft’açıkladığına göre Xbox Series X CPU’su Xbox One X’den 4 kat daha güçlü, ayrıca gerçek zamanlı ışın izleme teknolojisine dahip(ray-tracing), HDMI 2.1 standartlarında 8K çözünürlükte 120 fps hızlarda çalışabilecek bir işlemcidir. Konsol ayrıca HDMI 2.1 standartının yetenekleri olan değişken oranlı tazeleme hızı (variable refresh rate) ve Otomatik düşük gecikme modu (ALLM) gibi yeni televizyonların destekleyeceği teknolojileri destekleyecektir.[10] Konsolda ayrıca donanım ses güçlendirici bulunacak.[13] “Ses ışın izleme” ismi ile anılan bir teknoloji, grafik ışın izleme işlemleri ile birlikte işlenerek konumsal ses takibi yaparak oyuncuya daha gerçek ses deneyimi yaşayacak.[14]

Konsol minimalistik olarak tasarlanmıştır. Kasanın tabanı kare şeklinde 15.1 cm x 15.1 cm (5.9 in x 5.9 in) ölçülerindedir. 30.1 cm (11.9 in) yüksekliğinde, 4.45 kg (9.8 lb) ağırlığındadır. Vertikal olarak tasarlanan bu yapı yatay olarak da kullanılabilecek. Ön görünüşünde sadece güç düğmesi ve optik sürücü girişi bulunacak. Ünitenin tepesinde ise bir adet güçlü bir fan bulunacak. Xbox’ın tepesindeki isim Phil Spencer’in belirttiği kadarıyla yeni konsol en az Xbox one X kadar sessiz olacak.[15] Konsolun arka yüzünde ise, HDMI 2.1 çıkışı, 3 adet USB 3.2 portu, Ethernet bağlantı portu, harici depolama slotu ve güç girişi bulunacak. Cihazın daha önce piyasaya sızan görsellerinde arka yüzde 1 adet TOSLINK dijital ses portu izlense de son tasarımda bu port bulunmamaktadır.[16]

Sistem yazılımı ve özellikleri

Spencer’in belirttiği kadarıyla şirketin önceliği yüksek çözünürlükten ziyade yüksek tazeleme oranları ve hızlı yükleme zamanlarıdır ki Xbox Series X mevcut GPU ve CPU ile bunların üstesinden kolaylıkla gelebilecektir.[17] Microsoft HDMI 2.1 standartlarını sonuna kadar kullanarak Auto Low Latency özelliği ile komut girişlerindeki gecikmeyi en aza düşürmeye çalışmaktadır.[6][17] Ayrıca konsol, oyunculara birden fazla oyunu beklemeye alma özelliğini sunabilecek.[18] Bu özellikler oyunu beklemeye aldıktan sonra konsolu tekrar başlattığınızda bile kullanılabilir olacak.[14]

Kontrol cihazı ve aksesuarlar

Konsol Xbox one X kontrol cihazının güncellenmiş bir hali olan, daha ergonomik, daha geniş skalada el boyutlarına uygun bir kontrol cihazı ile piyasaya çıkacak. Önceki kontrol cihazlarındaki tüm düğmeleri barındıracak: üzerine basılabilir iki adet analog yön çubuğu, bir d-pad, 4 aksiyon düğmesi, iki sistem düğmesi (“view” ve “menu”), ana Xbox düğmesi, iki adet (sağ ve sol) kavrama tuşları, iki adet omuz tetik düğmeleri (sağ ve sol). Yeni kontrol cihazı ayrıca “View” ve “Menu” tuşlarının yanında “Share” düğmesi barındıracak ki bu düğme ekran görüntüsü veya klipleri yakalanıp paylaşılabilmesini sağlayacak.[19] Micrososft’dan Ryan Whitekar’ın belirttiği üzere yeni yuvarlak yön düğmesi (d-pad) yeni konkav bir tasarıma sahip olacak ki bu önceki nesilden standart Xbox one kontrol cihazı ile bu kontrol cihazının Elit varyantının birleşiminden oluşacak.[19] Düğmelerin konumlarının hissedilebilmesi için düğmeler üzerinde noktasal taktil yüzey belirteçleri bulunacak.[19] Kontrol cihazı eskiden olduğu gibi yine iki adet AA pil ile çalışacak, ayrıca şarj edilebilir bir batarya paketi ise aksesuar olarak ayrıca satın alınabilecek.

Yeni kontrol cihazı önceki nesildeki gibi aynı kablosuz standartartları destekleyecek ve bir önceki jenerasyon konsollar ile uyumlu olacak. Mevcut kontrol cihazları ise yeni Xbox series X ile kullanılabilecek.[19][20][21] Yeni Xbox Series X kontrol cihazı Bluetooth Low Energy (BTLE) standartlarını destekleyecek ve bu sayede mobil cihazlar ve bu standartları destekleyecen başka cihazlar ile bağlantı kurabilecek. Ayrıca içerisindeki bellek ile bu bağlantıları hatırlayabilecek.[19] Yeni kontrol cihazı şarj edilebilir batarya için USB-C standartını kullanacak.[19]

Spencer’ın söylediği kadarıyla konsol piyasaya çıktığında direkt olarak sanal gerçeklilik (VR) desteği olmayacak. Ayrıca VR konsolun geliştirilme süresince bir önceliğe sahip olmadığı belirtiliyor. VR geliştirmeleri Windows Mixed Reality bileşenleri içerisinde konsolun windows 10 işletim sistemi ile birlikte geliştirlecek.[22]

Oyunlar

Microsoft Xbox Series X’in geriye dönük olarak Xbox one’ın tüm oyunlarını, ayrıca Xbox 360, orijinal Xbox konsolu’nun ise geriye uyumlu oyunlarının oynanabileceğini, böylece Xbox Series X’in 4 jenerasyona ait oyunları oynatabilceğini açıkladı.[4] Bunu başarabilmek için Microsoft arık mevcut Xbox One konsola geriye dönük Xbox360 veya orijinal Xbox oyunlarını getirmeyeceğini açıkladı.[23] Geriye uyumluluk özelliği Xbox series X piyasaya sürüldüğünde kullanılabilir olacak.

Microsoft ayrıca “Smart Delivery” adlı bir sistem ile Xbox Series X ile Xbox one X arasında çapraz alışveriş yapılabilmesini sağlayacak. Böyelece her iki konsola çıkan oyun bir konsolda alındığında diğer konsolda da o konsola özel versiyonu da ücretsiz olarak oynanabilecek. Microsoft bu özelliği Xbox one X’e yapılan oyunların daha sonra Xbox Series X’e özel çıkabilecek versiyonları için oyun üreticilerine ve konsollarını güncelleyecek oyunculara kolaylık sağlayacağını belirtiyor.[24] Fakat şu an oyun yapımcıların bu sistemi kullanmayıp Xbox Series X’e ait yeni versiyonları ayrıca satıp satmayacağı bilinmiyor.

Xbox Game Studios ve CD Projekt RED gibi oyun yapımcıları çıkacak oyunları için Smart Delivery sistemini kullanacaklarını açıkladılar.[24][25] Xbox Game Studios başlangıçta Xbox Series X’ e özel oyun çıkarma planlarının bulunmadığını, bunu sebebinin ise o dönemde xbox one X gibi önceki jenerasyon konsol almayı planlayan oyuncuların aynı oyunları oynatabilecek ve geleceğe yönelik daha iyi bir yatırım olduğunu düşündürecek Xbox Series X’in tercih edilmesini kolaylaştıracağını belirtiyor. Micorost ayrıca 3. Parti oyun yapımcılarını Xbox Series X’e özel oyun yapmaları için teşvikte bulunmuyor.[26]

Xbox series X piyasaya çıktığında çıkan oyunlar:

Oyunları

Oyun
Cyberpunk 2077
Gears 5
Immortals Fenyx Rising
Halo Infinite
Orphan of the Machine
Outriders
Senua's Saga: Hellblade II
Tom Clancy's Rainbow Six: Quarantine
Tom Clancy's Rainbow Six Siege
The Lord of the Rings: Gollum
Ultimate Fishing Simulator 2
Warframe
Watch Dogs: Legion
ARK: Survival Evolved
Starfield
Microsoft Flight Simulator

Kaynakça

  1. ^ a b Leadbetter, Richard. "Building Xbox Series X: why Microsoft redefined the console form factor Building Xbox Series X: why Microsoft redefined the console form factor". 15 Aralık 2005 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  2. ^ Warren, Tom. ""Microsoft hints at next-generation Xbox 'Scarlet' in E3 teasers"". 9 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Mart 2020. 
  3. ^ ""Microsoft's next-generation Xbox: 8K graphics, SSD storage, and ray tracing for 2020"". The Verge. 9 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  4. ^ a b Greenwald, Will. ""Microsoft Teases Xbox Project Scarlett, Tons of Games, Keanu"". PCmag.com. 10 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  5. ^ ""Xbox Series X Exclusive Details: Meet Microsoft's Next-Gen Console"". Gamespot. 16 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  6. ^ a b Warren, Tom. ""Microsoft's next Xbox is Xbox Series X, coming holiday 2020"". The Verge. 13 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Mart 2020. 
  7. ^ Gilliam, Ryan. ""The next generation of Xbox is just called ... Xbox"". Polygon. 17 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  8. ^ Warren, Tom. ""Microsoft is only launching one next-generation Xbox, not two"". The Verge. 21 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  9. ^ Tuttle, Will. ""Xbox Series X: A Closer Look at the Technology Powering the Next Generation"". Xbox wire. 16 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  10. ^ a b c d e f g Leadbetter, Richard. ""Inside Xbox Series X: the full specs"". Eurogamer. 16 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  11. ^ Novet, Jordan (24 Mart 2020). "Microsoft CEO Satya Nadella says hardware supply chain coming back online, but demand is the issue". CNBC (İngilizce). 24 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  12. ^ Makuch, Eddie. ""Xbox Series X Will Push Subscription Model For Next-Gen Launch, Phil Spencer Says"". GameSpot. 6 Nisan 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  13. ^ Nunneley, Stephany. ""Xbox Series X to have dedicated audio hardware acceleration"". VG247. 20 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  14. ^ a b Warren, Tom (26 Şubat 2020). "Microsoft's Xbox Series X will be able to resume games even after a reboot". The Verge (İngilizce). 26 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  15. ^ Brown, Peter. "Xbox Series X Exclusive Details: Meet Microsoft's Next-Gen Console". GameSpot. 13 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  16. ^ Leadbetter, Richard (16 Mart 2020). "Xbox Series X: just how big is it - and how does it compare to Xbox One X?". Eurogamer (İngilizce). 16 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  17. ^ a b Olson, Mathew (29 Ocak 2020). "Phil Spencer Really, Really Wants to Push Frame Rates With the Xbox Series X". USgamer (İngilizce). 29 Ocak 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  18. ^ Warren, Tom (24 Şubat 2020). "Microsoft reveals more Xbox Series X specs, confirms 12 teraflops GPU". The Verge (İngilizce). 24 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  19. ^ a b c d e f Tuttle, Will; Chief, Xbox Wire Editor in (16 Mart 2020). "Xbox Series X: Making Gaming's Best Controller Even Better". Xbox Wire. 17 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  20. ^ Byford, Sam (12 Aralık 2019). "The Xbox Series X controller has a tweaked design and a Share button". The Verge (İngilizce). 13 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  21. ^ "Xbox Series X Controller: New Design Adds Share Button". GameSpot. 13 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  22. ^ Watts, Steve. "Xbox Boss Phil Spencer Sets The Record Straight On His VR Feelings". GameSpot. 20 Aralık 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  23. ^ Lawler, Richard. "Microsoft's Xbox, Xbox 360 backward compatibility list ends here". Engadget (İngilizce). 11 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  24. ^ a b "Xbox Series X Smart Delivery Will Upgrade Your Games Along With Hardware". GameSpot. 25 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  25. ^ Barbosa, Alessandro. "Cyberpunk 2077 Upgrades For Xbox Series X Will Be Free". GameSpot. 24 Nisan 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 
  26. ^ McKeand, Kirk (10 Şubat 2020). "Phil Spencer defends the lack of launch exclusives for Xbox Series X -"the player [is] at the center"". VG247. 11 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2020. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Xbox 360, Microsoft'un ürettiği Yedinci jenerasyon oyun konsoludur. 27 Kasım 2005'te eski nesil Xbox'ın devamı olarak ABD'de piyasaya çıktı. Xbox 360'ın Türkiye'ye resmi olarak satışı 19 Kasım 2012 tarihinde başladı.

<span class="mw-page-title-main">Dreamcast</span> 1998 yılında Sega tarafından piyasaya sürülen 6.nesil oyun konsolu

Dreamcast, 27 Kasım 1998'de Japonya'da, 9 Eylül 1999'de Amerika'da ve 14 Ekim 1999'de Avrupa'da Sega'ca çıkarılan ev video oyunu konsolu. Sony'nin PlayStation 2'sine, Nintendo'nun Gamecube'üne ve Microsoft'un Xbox'ına öncü olarak oyun konsollarında altıncı kuşak döneminin başlatıcısı olmakla birlikte Sega'nın son ev oyun konsolu olarak ortaklığın, oyun konsolu pazarındaki 18 yılının sonuna işaret etmekteydi.

<span class="mw-page-title-main">Super Nintendo Entertainment System</span> 1990 ve 1993 arasında Nintendo tarafından piyasaya sürülen 16 bit teknolojisine sahip 4.nesil bir oyun konsolu

Super Nintendo Entertainment System, Türkçe karşılığı ile Süper Nintendo Eğlence Sistemi Güney Amerika, Kuzey Amerika, Avrupa, Avustralya’da (Okyanusya) 1990 ve 1993 arasında Nintendo tarafından piyasaya sürülen 16 bit teknolojisine sahip bir oyun konsolu. Japonya ve Güneydoğu Asya'da sistem Süper Famicom veya kısaca SFC olarak adlandırılır. Güney Kore'de, Süper Comboy olarak bilinen bu konsol o bölgede ise Hyundai Electronics tarafından dağıtıldı. Her sürüm aslında aynı olmasına rağmen çeşitli bölgesel kilitleme formları farklı bölgelerdeki konsolları birbiriyle uyumlu olmaktan alı koymuştur.

<i>FIFA</i> (video oyunu serisi) futbol video oyunu

FIFA ya da diğer ülkelerde bilinen isimiyle FIFA futbol, Electronic Arts'ın bir kolu olan EA Sports tarafından 1993'ten bu yana yıllık çıkarılan futbol oyunudur. 1980'lere damgasını vuran Sensible Soccer, Kick Off, Matchday Soccer'ın geliştirilmiş oyunu olarak EA tarafından çıkarılan seri, daha sonra dalında bir numara olmuş ve Madden NFL'den sonra en çok satan spor oyunu olmuştur

Oyun konsolu, harici televizyon bağlantısı yoluyla oyun oynama imkânı veren bilgisayar kökenli eğlence cihazıdır. Temeli 1947 yılına kadar uzanan bilgisayar oyunları, oyun konsolu gelişim sürecinin de tohumlarını ekmiştir.

Yedinci nesil video oyunu konsolları 22 Kasım 2005'te Microsoft'un Xbox 360 oyun konsolunun piyasaya sürülmesiyle başladı. Ardından 17 Kasım 2006'da Sony Interactive Entertainment'ın PlayStation 3, ertesi yıl da 19 Kasım 2006'da Nintendo'nun Wii oyun konsollarının piyasaya sürülmesiyle devam etti. Her yeni oyun konsolu yeni teknolojileri de beraberinde getirdi. Örneğin Xbox 360, yüksek çözünürlüklü video (HD) kalitesinde oyunlar sundu, PlayStation 3 yerleşik bir 3D Blu-ray Disc oynatıcı aracılığıyla HD film oynatma olanağı sundu, Wii ise, kontrol cihazlarını hareket sensörlerini oyun çubuklarına entegre ederek farklı bir deneyim sundu. Böylece Wii kontrolcüleri, oyun içi eylemleri kontrol etmek üzere hareket ettirilebilir, bu da oyuncuların oyun sırasında hareket yoluyla gerçek dünyadaki eylemleri simüle etmelerini sağlar. Bu nesil ile birlikte, video oyun konsolları küresel BT altyapısının önemli bir parçası haline geldi; 2007 yılında video oyun konsollarının dünyanın genel amaçlı bilgisayarlar gücünün %25'ini temsil ettiği tahmin edilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo 3DS</span> oyun konsolu

Nintendo 3DS, 26 Şubat 2011 tarihinde Nintendo tarafından üretilen taşınabilir bir oyun konsoludur. Sisteminin ayırt edici özelliği, otostereoskopi yani gözlüğe gerek kalmadan 3D görüntü oluşturmasıdır. Cihaz Japonya'da 26 Şubat 2011, Avrupa'da 25 Mart 2011, Kuzey Amerika'da 27 Mart 2011 ve Avustralya'da 31 Mart 2011 tarihinde satışa çıkmıştır. Nintendo 3DS, Nintendo DSi yazılımı dahil Nintendo DS serisi yazılımı ile geriye dönük uyumluluk bulundurmaktadır. Sistemde 3D özelliği kamerasız kodlanmıştır. Fakat New 3DS ailesinde bu sorun giderilmiştir. Ayrıca bir 2. analog bulunmayan cihaza 1 tane daha C-stick eklenmiştir. 27 Mart 2023 tarihinde ise Oyun Mağazası Nintendo e-Shop desteği kesilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation Vita</span>

PlayStation Vita, Sony Interactive Entertainment tarafından geliştirilen ve pazarlanan bir el tipi oyun konsoludur. İlk olarak 17 Aralık 2011'de Japonya'da, ardından 22 Şubat 2012'de Kuzey Amerika, Avrupa ve diğer uluslararası bölgelerde piyasaya sürüldü. Bu konsol, PlayStation Portable'ın halefi ve PlayStation markasının bir parçasıdır; sekizinci nesil video oyun konsollarının bir parçası olarak, Nintendo 3DS ile başlıca rekabet etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Xbox One</span> video oyun konsolu

Xbox One, Microsoft'un 21 Mayıs 2013'te tanıttığı yeni, Sekizinci Nesil video oyunu konsoludur. Xbox 360'ın halefi olan konsolun, Xbox Live'ın Kasım 2012'den itibaren beri resmî olarak Türkiye'de hizmet vermeye başlamasından dolayı, Türkiye'de Eylül 2014'ten itibaren satışa sunuldu.

<i>Gwent: The Witcher Card Game</i>

Gwent: The Witcher Card Game CD Projekt RED tarafından 2018 yılında Microsoft Windows, PlayStation 4 ve Xbox One platformları, 2019'da iOS ve 2020'de Android için geliştirilen, oynaması ücretsiz bir kart oyunudur. Oyun 2016 yılının Haziran ayında, Microsoft'un E3 2016 Xbox konferansı sırasında duyurulmuş ve 23 Ekim 2018'de çıkış yapmıştır.

Live Anywhere, Microsoft'un Xbox Live çevrimiçi ağ hizmetini Xbox, Xbox 360, Microsoft Windows, Windows Phone, Zune ve daha fazlası dahil olmak üzere çok çeşitli platformlara ve cihazlara getirme girişimidir.

<span class="mw-page-title-main">Xbox (yazılım)</span>

Xbox Console Companion, Xbox serisi video oyun konsoluları için eşlik eden uygulamalardır. Xbox Live topluluk özelliklerine, uzaktan kumandaya ve ayrıca seçilen oyunlara, uygulamalara ve içeriğe sahip ikinci ekran işlevselliğine erişim sağlar.

<span class="mw-page-title-main">Xbox</span> Microsoftun geliştirdiği video oyun konsolu

Xbox Microsoft tarafından oluşturulan ve sahip olunan bir Xbox kumandası ve video oyunu markasıdır. Sırasıyla altıncı nesil video oyunu konsolları, yedinci nesil video oyunu konsolları ve sekizinci nesil video oyunu konsollarında çıkan üç video oyunu konsolu ile Microsoft tarafından geliştirilen bir dizi video oyun konsolunu temsil ediyor. Bu marka aynı zamanda uygulamaları (oyunlar), akış hizmetlerini, Xbox Live Marketplace, Xbox Live adına çevrimiçi bir hizmeti ve Xbox Game Studios adına geliştirme kolunu temsil ediyor. Marka ilk olarak ABD’de Kasım 2001’de orijinal Xbox konsolunun lansmanıyla tanıtıldı.

<span class="mw-page-title-main">Xbox One ve Xbox Series X/S'nin sistem yazılımı</span> Xbox konsolları için sistem yazılımı

Bazen Xbox OS olarak da bilinen Xbox One ve Xbox Series X / S'in içinde bulunan sistem yazılımı, Xbox One'ın ve Xbox Series X ve Series S'in şletim sistemidir. Hyper-V sanal makine izleyicisini kullanan, Microsoft Windows tabanlı bir işletim sistemidir ve konsolda çalışabilecek oyunlar ve uygulamalar için ayrı işletim sistemleri içerir. Xbox 360 sistem yazılımının ardılı oldu. Günlük kullanım için dahili sabit disk'de bulunurken, kurtarma amacıyla ve fabrika ayarlarına sıfırlama işlevi için konsolun dahili NAND flaş bellek deposunda çoğaltılmıştır.

Xbox Game Pass Microsoft’un Xbox One, Xbox Series X/S ve Windows 10, Windows 11’de mevcut olan abonelik hizmetidir. Xbox Cloud Gaming ile birlikte IOS ve Android’de de kullanılabilir. "Video oyunları için Netflix" olarak tanımlanan Xbox Game Pass, kullanıcılara tek bir abonelik ücret karşılığında bir dizi yayıncının oyun kataloğuna erişim izni verir. Servis 1 Haziran 2017'de başlatıldı, Xbox Live Gold aboneleri 24 Mayıs'ta öncelikli erişim aldı. 3 farklı abonelik sistemi bulunmaktadır. Bir tane PC sürümü, iki tanede konsol sürümü bulunmaktadır. Ultimate sürümünde Xbox Live Gold aboneliği gibi birçok özellik bulunmaktadır.18 Mart 2020’de EA Play’i de bünyesine katmıştır ve yalnızca PC ve Ultimate sürümünde bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Xbox Cloud Gaming</span>

Xbox Cloud Gaming (xCloud) Microsoft'un Xbox bulut oyun akışı hizmetinin çalışma başlığıdır. GamePass sistemine bağlıdır.

<i>Assassins Creed Valhalla</i> Assassins Creed serisinin 2020 yılında çıkmış video oyunu

Assassin's Creed Valhalla Ubisoft Montreal tarafından geliştirilen ve Ubisoft tarafından 10 Kasım 2020'de yayınlanmış aksiyon rol yapma video oyunu. Assassin's Creed serisinin on ikinci ana oyunu ve tüm serideki yirmi ikinci oyundur. Oyun, Xbox One, PlayStation 4, Microsoft Windows ve Stadia'nın yanı sıra yeni nesil konsollar olan Xbox Series X/S ve PlayStation 5 için de çıkmıştır.

<span class="mw-page-title-main">343 Industries</span>

343 Industries, Amerikalı bir video oyunu geliştiricisi ve Redmond, Washington merkezli bir Xbox Game Studios stüdyosudur. Bonnie Ross başkanlığındaki stüdyo, başlangıçta Bungie tarafından yaratılan ve üretilen Halo serisi askeri bilimkurgu oyunlarından sorumludur ve Slipspace Engine'in geliştiricisidir. Halo karakteri 343 Guilty Spark'ın adını alan stüdyo, Bungie'nin Xbox Game Studios'tan ayrılmasının ardından Microsoft Game Studios adıyla 2007'de kuruldu. Bungie'nin son Halo oyunu Halo: Reach için onlarla beraber indirilebilir içerik geliştirdikten sonra, eleştirmenler tarafından beğenilen ve ticari açıdan başarılı olan Halo: Combat Evolved Anniversary ve Halo 4 oyunlarını yayınladı. Bu oyunları daha sonra Halo: Master Chief Collection ve Halo 5: Guardians devam oyunlarını ve Spartan Assault serisi ve Halo Wars 2 gibi çeşitli spin-off'lar izledi. 343 Industries şu anda Xbox Series X için lansman oyunu olarak Halo Infinite'ı geliştiriyor.

<i>Fable</i> (video oyunu)

Fable, Playground Games tarafından geliştirilecek ve Xbox Game Studios tarafından yayınlanacak yeni bir aksiyon rol yapma oyunudur. Oyun, Fable serisini yeniden başlatan oyun olup ve Xbox Series X|S ve Microsoft Windows için piyasaya sürülecek.

<i>Forza Motorsport 8</i> 2023 video oyunu

Forza Motorsports 8, Xbox Game Studios tarafından 2023 yılında yayımlanan yarış oyunu.