İçeriğe atla

William Holman Hunt

William Holman Hunt
Foto:Herbert_Rose_Barraud
AdıWilliam Holman Hunt
Doğumu2 Nisan, 1827
Cheapside, Londra, İngiltere
Ölümü7 Eylül, 1910
Kensington, Londra, İngiltere
AlanıRessam
AkımıÖn-Raffaeloculuk
Ünlü EserleriÜcretli Tutulmuş Çoban, Dünyayı Aydınlatan Işık, Başkalarının Suçlarını Yüklenen Keçi

William Holman Hunt, (d. 2 Nisan, 1827 Cheapside, Londra – ö. 7 Eylül, 1910 Kensington, Londra) Ön-Raffaeloculuk akımının kurucularından olan İngiliz ressam ve çizer.

Hayatı ve sanatı

William Holman Hunt Londra'da bir eşya ambarı sahibi olan bir aileye doğdu. Genç yaşında resim ve çizgiye çok yetenekli olduğu görüldü. Ama babasının zorlaması ile babasının ambarında ambar memuru olarak çalışmaya başladı. On altı yaşında iken yine resim yapmaya başladı. "Kraliyet Akademisi (Royal Academy") Okuluna eğitim için başvurdu ama önce refüze edildikten sonra 1844'te bu okula öğrenci olarak kaydını yaptırabildi.

Bu eğitim kurumunda öğrenci iken Holman Hunt bu okul tedrisatında hala akademiyi kurucularından "Joshua Reynolds" etkileri hakim olmasına isyan eden bir öğrenci olarak bilinmektedir. Okulda iken 1847'de John Ruskin'in yazdığı modern ressamlar hakkındaki eserden çok etkilendi. Ruskin sanatın bir ahlaki hedefi olmasını ve doğayı yakından takip etmesini önermekteydi.

1848'de, önce bu okulda arkadaşı olan John Everett Millais ve diğer bir ressam çırağı olan Dante Gabriel Rossetti ile birlikte; sonra diğer dört genç ressamın[1] katılması 7 kişiden oluşan "On-Raffaeloculuk Kardeşliği" adı verdikleri bir sanat, özellikle resim, akımı kurdu. Bu grubun ana hedefi Raffaello Santi ve Mikelanj tarafından resme getirilmiş maniyerizm üslubundan ve özellikle 18. yüzyılda İngiltere'de Kraliyet Akademisini kuran Joshua Reynolds etkisinden ayrılmaktı. Bu grup bir beyanname yayınlayarak prensiplerini ilan etti ve 1849'da ilk sergilerini açtılar. Görüşlerini bastırdıkları "Germ" adlı bir dergide yayınlamaya devam ettiler. 1850'den sonra Holman Hunt, Millais ile birlikte, bu akıma katılanların çok genel olarak kabul ettikleri, Orta Çağlar güzel sanatlarının ve konularının taklidinden ayrıldılar. Holman Hunt resminde, gösterilen karakterlerin dinsel ruhani niteliklerine verdiği önem ve daha çok dinsel ve ahlaki didaktik konuları seçmesi dolayısı ile bu akımın diğer üyelerinden ayrıldılar.

Holman Hunt'in Kudüs'te kaldığı ev

1854'te Holman Hunt yeni artistik konulara dinsel bir görüşle daha yakından eğilebilmek için Orta-Doğu'ya gitti. Kahire ve Yafada biraz çalıştıktan sonra 1855'e kadar Kudüs'te yaşadı ve çalıştı. Bu arada Nasıra, Şam ve Beyrut'u da ziyaret etti. Bu dönemde hazırladığı eskizleri ve eserleri ile bu yörenin halkını ve doğal görüntülerini yansıttı. Örneğin, Kahire'de pazar hayatını yansıtan "Kahire'de bir Sokak" eseri. 1856'da İngiltere'ye geri dönmekle beraber 1869'da, 1872'de ve en son 1892'de Kudüs'e yeni ziyaretler de yaptı.

Holman Hunt'in eserleri önceleri zamanının sanatçıları ve sanat eseri satın alanları tarafından sevilmedi. Sanat kritikleri eserlerinde gösterdiği güya beceriksizlik ve eserlerinin güya çirkinliği dolayısıyla devamlı onu tenkit ettiler. Yine de eserlerini iyi müşteri bulmaktaydı.

Önce modern kırsal ve şehirsel yaşamın doğal sahnelerini yansıtan eserleri, örneğin "Ücretli Tutulmuş Çoban", "İngiltere Sahillerimiz" ve "Uyanan Vicdan" adlı eserleri ile İngiliz sanatseverlerin ilgisini çekti. Ayrıca sanat eserlerini herkese açık olarak gösteren kurumlara da satışlar yaptı. 1854'te Londra'da St Paul Katedrali için "Dünya'yı Aydınlatan Işık" adlı eserini hazırladı ve 1860'ta hazırlamış olduğu "Tapınakta Kurtarıcı İsa'nın Bulunması" adlı tablosu bir sanat eseri satıcısının aracılığıyla "Birmingham Müzesi ve Sanat Galerisi"ne o zaman çok büyük bir fiyat olan £5.500'a satıldı. Orta-Doğu'dan İngiltere'ye döndükten sonra Holman Hunt'in eserleri güzel sanatlar kritiklerinin yakın ilgisini çekmeye başladı. Hazırladığı eserler dinsel ve ahlaki didaktik konuları yansıtmaktaydı. Bunlar özellikle zenginlerin ve onlara aracılık yapan sanat eseri satıcılarının büyük ilgisini çekip yüksek fiyatlarla satılıp kendisine iyi bir yaşama standardı sağladı. Örneğin, Başkalarının Suçlarını Yüklenen Keçi(1856), İsabella ve Basil'in Çömleği (1868), Ölümün Gölgesi (1871), Açgözlü Komşu (1895), Kutsal Ateş Mucizesi (1899).

Hunt iki evlilik yaptı. Önce nişanlanmış olduğu modeliyle nişanını bozduktan sonra Fanny Waugh adlı bir hanımla evlendi. Fakat karısı ilk çocukların doğumunda Floransa'da iken öldü. Karısı Fanny'nin mezarı Floransa'dadır ve üzerinde Holman Hunt'in hazırladığı bir mezar anıtı bulunmaktadır. Sonra ölen karısının küçük kızkardeşi Edith ile evlilik yaptı ve bu çift bu çeşit evlilik Anglikan Kilisesi tarafından hoş karşılanmadığı için epey zaman İngiltere dışında, İtalya'da yaşadı. Ayrıca bu evliliği diğer arkadaşları ile arasının açılmasına da neden oldu.

1905'te Holman Hunt hatıralarını "[2] Bu yazılarıyla hazırladığı eserlerinin sanat kritiklerince kendinin istemediği şekillerde nitelendirilmesini önlemeye çalıştı. Aynı yıl Kral tarafından "Order of Merit (Liyakat Nişanı)" ile onurlandırıldı. 1910'da ölene kadar Thames Nehri üzerinde bir kırsal küçük köyde yaşadı.[3] En son eseri olan "Shallot Leydisi" tablosunu bitiremedi ve bu eser asistanı Edward Robert Hughes tarafından tamamlanmıştır.

Galeri

Kaynakça

  1. ^ William Michael Rossetti, James Collinson, Frederic George Stephens ve Thomas Woolner
  2. ^ <"Pre-Raphaelitism and the Pre-Raphaelite Brotherhood (Ön-Raffaeloculuk ve Ön-Raffaelocu Kardeşler" [] adı ile
  3. ^ Sonning-on-Thames

Ayrıca bakınız

  • Ön-Raffaeloculuk akımı

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Henrik Ibsen</span>

Henrik Ibsen, Norveçli oyun yazarı ve şair.

<span class="mw-page-title-main">John William Waterhouse</span>

John William Waterhouse,. Bir İngiliz ressamı. Neo-klasik ve Ön-Raffaelocu akımlara uyan mitoloji ve edebiyattan uyarlanan kadın resimleri ile ünlüdür.

<span class="mw-page-title-main">Ford Madox Brown</span>

Ford Madox Brown, İngiliz ressam. Kurucu "Ön-Raffaelocu Kardeşler"den biri olmamakla beraber Ön-Raffaeloculuk akımının öncülerinden olan Dante Gabriel Rossetti'nin usta öğretmeni olduğu için bu ekolün kuruluşundan itibaren önemli bir üyesi olduğu kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">William-Adolphe Bouguereau</span>

William-Adolphe Bouguereau Fransız akademik ressamıydı. Klasik konuların modern yorumlarını kadın vücudunu vurgulayarak resim yaptı. Gerçekçi tür resimlerinde mitolojik konuları kullandı.

<span class="mw-page-title-main">Eugène Delacroix</span> Fransız ressam (1798–1863)

Ferdinand Victor Eugène Delacroix Fransa'nın en önemli Romantik ressamlarından birisidir. Ressamın ifadesi güçlü fırça darbeleri ve renklerin optik etkileri üzerine çalışmaları Empresyonistleri, egzotik olana tutkusu da Sembolistleri etkilemiştir. Fransız şair Baudelaire, onu "Rönesans'ın son büyük ressamı ve modern dönemin ilk büyük ressamı" olarak tanımlar.

<span class="mw-page-title-main">John Everett Millais</span>

Sir John Everett Millais, Kraliyet Akademisi Üyesi İngiliz ressam ve çizer. William Holman Hunt ve Dante Gabriel Rossetti ile birlikte Ön-Raffaeloculuk akımının kurucularındandır.

<span class="mw-page-title-main">Effie Gray</span>

Euphemia ('Effie') Chalmers Gray, eleştirmen John Ruskin'in eski eşi. Ruskin'in koruması altındaki Ön-Raffaelocu ressam John Everett Millais ile birlikte olmak için eleştirmeni terk etti. Bu viktoryen aşk üçgeni pek çok tiyatro oyunu, film ve operaya konu oldu.

<span class="mw-page-title-main">Dante Gabriel Rossetti</span> İngiliz ressam, çizer, çevirmen ve şair

Dante Gabriel Rossetti, İngiliz bir şair, ressam, çizer ve çevirmendir. John Everett Millais ve William Holman Hunt ile birlikte Ön-Raffaeloculuk akımının kurucularındandır..

Tür resmi ya da janr resmi ya da genre resmi ya da günlük yaşam resmi, ressamların belli bir daldaki ya da türdeki konuları özellikle de günlük yaşamdan kareleri çizdikleri resimlere verilen isim. Bu türün sanatçıları pazar yerlerinden, ev içlerinden, meyhanelerden, partilerden ve sokaklardan insan manzaraları betimlediler. Tablolar ressamına göre gerçekçi, hayal ürünü ya da romantik olabiliyordu.

<span class="mw-page-title-main">Engelbert Humperdinck</span> Alman bestecisi, müzik öğretmeni ve orkestra şefi

Engelbert Humperdinck bir Alman bestecisi, müzik öğretmeni ve orkestra şefi. Geç romantik akımına dahildir.

<span class="mw-page-title-main">Ön Raffaeloculuk akımı</span> 1848de kurulan İngiliz ressam, şair ve eleştirmenlerden oluşan grup

Ön-Raffaeloculuk akımı veya Ön-Raffaelocu Kardeşler veya Ön-Raffaeloculuk 1848'de bir grup İngiliz ressam, heykeltıraş ve şair, sanat kritiğini ortaya çıkarıp geliştirdikleri bir sanat akımıdır. Bu akımın ilk kurucuları o zaman İngiltere'de Kraliyet Akademisi Okulunda öğrenci olan William Holman Hunt ve John Everett Millais ile bir usta ressam yanında sanat eğitimini yapan Dante Gabriel Rossetti'dir. Bu kurucular grubuna sonradan bir diğer ressam "James Collinson", iki sanat kritiği "William Michael Rossetti" ile "Frederic George Stephens" ile bir heykeltıraş "Thomas Woolner" katılmış ve 7 kişilik grup kendilerini Ön-Raffaelocu Kardeşler adı ile anmaya başlamışlardır.

<span class="mw-page-title-main">Arthur Hughes (sanatçı)</span>

Arthur Hughes, Ön-Raffaeloculuk akımı üyesi İngiliz ressam ve resimleyici.

<span class="mw-page-title-main">Tate Britain</span>

Tate Britain galerisi Büyük Britanya’nın başkenti Londra’da yer alan Britanya ulusal sanat eserlerinin sergilendiği bir müzedir. Bu sanat galerisi kamusal olarak idare edilen Tate Muzeler Kurumunun bir kısmı olup bu kuruma dahil olan diğer sanat galerileri şunlardir: Londra'da Tate Modern, Liverpool'da bulunan Tate Liverpool; güneybatı İngiltere'de Cornwall'da St. Ives kentinde bulunan Tate Saint Ives ve sanal alanda "online" bulunan Tate Online. "Tate Britain" Londra'da Thames Nehri yakınlarında Londra metrosunun "Pimlico" istasyonu yanında "Millbank" mevkiinde ve 2000'de Tate Modern sanat galerisi açılan kadar Britanya asıllı ve modern sanat galerisi olarak kullanılmış bir binada konumlanmıştır. "Tate" Müzeler Kurumunin en eski kısmı olup 1897'de "Britanya Güzel Sanatlari Millî Galerisi " adıyla açılmıştır ve sonradan bu galerinin hamii olan Sır Henry Tate anısına "Tate Galerisi" olarak isimlendirilmiştir. Ünlü Britanyalı ressam olan J.M.W. Turner (1775-1851) tarafından ülkeye miras bırakılan eserleri sergilemesi dolayısıyla çok ün kazanmıştır.

Jacopo Bassano, İtalyan yağlı boya resim üzerinde isim yapmış bir ressam. Doğduğu, hayatının gayet büyük kısmında çalıştığı ve öldüğü şehir Bassano del Grappa olduğu icin "Bassano" lakabi ile anılmaktadır. Sanat eğitimini Paolo Veronese'nin çırağı ve öğrencisi olarak yapmıștır. En çok ilgi gosterdiği ve popüler tabloları peyzaj ve tür resmi tiptedir. Jacopo Bassano ve kendini takip ederek ressam olan iki oğlu Leandro Bassano ve Genç Francesco Bassano Venedik'te çok sevilmiş ressam olmuşlardir ve bunun nedeni, eserleri için seçtikleri konuların basit kırsal hayatı göstermesidir. Jacopo Bassano ilk modern peyzaj ressami olarak nitelendirilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">John Frederick Lewis</span>

John Frederick Lewis İngiliz oryantalist ressam. Lewis, Doğu ve Akdeniz manzaralarında uzmanlaştı. Çoğu kez özenli bir şekilde detaylanmış suluboya tekniğiyle çalıştı. 1779–1856 yılları arasında yaşayan Frederick Christian Lewis adlı gravür ve manzara ressamının oğludur.

Francis Picabia, Fransız ressam, heykeltıraş, grafik sanatçısı ve yazar. Dadaizmin ve Gerçeküstücülüğün en önemli temsilcilerinden sayılır.

François Boucher, Fransız ressam, el-işi duvar halısı tasarımcısı, tiyatro kostüm ve mizansen desinatörü. Rokoko akımının önemli temsilcisi. Boucher gayet kaliteli çok sayıda hazırladığı resim eserleri ile 18. yüzyıl Batı Avrupa resim ve dekoratif sanatının en iyi tanınmış ressamı olduğu iddia edilir. Patronu Fransa Kralı XV. Louis'in resmi gözdesi olan Madam Pompadour olup Boucher bu ünlü kadının birçok portresini yapmıştır. Boucher tablolarının konuları genellikle antik klasik temalar, dekoratif alegoriler ve pastoral peyzajlardır ve cinsel hislere hitabeden gayet erotik nü Venüs tabloları ile de gayet çok tanınmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Giacomo Balla</span> İtalyan sanatçı (1871-1958)

Giacomo Balla, İtalyan ressam, heykeltıraş, sanat eğitimcisi, şair. Fütürizm akımının başta gelen ressam ve heykeltıraşlarından. Sanat eserlerinde ışık, hareket ve sürat kavramlarının resimsel görüntüsünü yaratmaya çaba göstermiştir.

<span class="mw-page-title-main">Ulusal Portre Galerisi (Londra)</span>

Ulusal Portre Galerisi, Birleşik Krallık başkenti Londra'nın merkezsel meydanı olan Trafalgar Meydanı yanındaki "St Martin's Place"'de girişi bulunan sanat müzesi. Tarihsel önemi olan ve tanınmış Britanyalı kişilerini portrelerinin koleksiyonunu yapmak ve bunları halka açık olarak sergilemek amacı ile 1896'da dünyada ilk portre resimleri galerisi olarak açılmıştır. Modern mevkiine 1896'da nakledilmiştir. O zamandan beri iki defa önemli renovasyon yapılıp genişletilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Realizm (sanat)</span>

Realizm veya Gerçekçilik, 19. yüzyılda ortaya çıkan bir sanat akımıdır. Bu yüzyılda gerçekleşen endüstriyel gelişmeler, toplumsal sınıfların belirginleşmesi, insanları duygular dünyasından gerçekler dünyasına itmiştir. Sanatçılar da bu gelişmelere tepki olarak Realist (gerçekçi) çalışmalar gerçekleştirmeye başladılar. Realizm, konuların idealist bir tarzda ele alındığı Romantizm’e bir tepki olarak başladı. Realistler sıradan veya gerçekçi temaları ortaya koyabilmek için teatral dramadan ve sanatın klasik formlarından uzaklaşma eğiliminde oldular.