İçeriğe atla

Wilhelm Peterson-Berger

Wilhelm Peterson-Berger

Olof Wilhelm Peterson-Berger (27 Şubat 1867, Ullånger, Ångermanland – 3 Aralık 1942, Östersund) İsveçli besteci ve müzik eleştirmeni . Bir besteci olarak başlıca müzikal etkilenmeleri Grieg, August Söderman ve Wagner'in yanı sıra İsveç halk deyişine dayanır.[1]

Besteciliği

Peterson-Berger 1886-89 yılları arasında Stockholm Konservatuvarı'nda ve ardından bir yıl Dresden'de eğitim gördü.[2]

En çok milli romantik piyano parçalarından oluşan üç albümü ile tanınır; Frösöblomster I, II ve III (Frösö çiçekleri), sıklıkla icra edilen Vid kyrka Frösö (Frösö Kilisesi'nde) ve Sommarsång (Yaz Şarkısı) başlıklı parçaları içerir. 18 yıllık bir süreçte (1896-1914) oluşturulan ve daha sonra bir koleksiyon olarak bir araya getirilen setler, zamanının romantik, milliyetçi damarında özlü bir 'İsveçliliği' temsil etme konusunda ün kazanmıştır. Parçaların en ünlüsü olan Sommarsång (Yaz Şarkısı), kuzeydeki güneşin neredeyse hiç batmadığı sıcak, sakin, uyumlu ve parlak yaz öncesi akşamları hatırlatır; bu parçalar Wilhelm için büyük bir atılımdır. Sommarsång, çoğu İsveçli tarafından, genellikle müziğe ilgisiz kişiler tarafından bile bilinir: İskandinav ülkelerindeki genç piyano öğrencilerinin çoğunluğuna bu parça öğretilmiştir. Vokal topluluğu için yaptığı şarkılar hala düzenli olarak icra edilmektedir ve İsveç korolarının çekirdek repertuvarının bir parçasıdır.

Diğer çalışmaları beş senfoni -aralarında No. 2 Sunnanfärd ve No. 3 olan Same-Ätnam genellikle en iyi olarak kabul edilir- yanı sıra Ran, Arnljot, Domedagsprofeterna (Kıyamet Peygamberleri) ve Adils'in och Elisiv (Adils ve Elisiv) adlı operalarıdır. Hem yapısal hem de çalgılama olarak daha büyük formlara olan hakimiyeti tartışmalıdır.

1908-10 yılları arasında Stockholm Operası'nda sahne yöneticisiydi. Yine de 'Arnljot' operası Jämtland eyaleti için bir sembol haline geldi. Oradaki Peterson-Berger'in eski evi Sommarhagen'e yakın olan, Frösön'deki Arnljotlägden'de bir 'müzik dram' olarak düzenli olarak sahneleniyor. Domedagsprofeterna, 17. yüzyılda Uppsala'da geçen hafif şenlikli bir müzikal komedi olan Arnljot'un anti-tezi iken, İsveççe 'talsång'in (konuşma şarkısı) en saf ifadesine ulaştığı destan Adils och Elisiv, Peterson-Berger'in hümanizm inancını ve iyiliğini öven bir eserdir.[1]

Ayrıca, Aspåkers polska gibi, çoğu Erik Axel Karlfeldt'in şiirlerini içeren seksen şarkı yazmıştır.

Eser listesi (kısmi)

Orkestral

  • Senfoni No. 1, Si-bemol Majör, Baneret (Pankart), 1889-1903, [rev.1932-1933]
    • Bölümler;
      • I. När vi först drogo ut
      • II. Mellan fedjerna
      • III. Vid hjältebåren
      • IV. Mot nya vårar
  • Symphony No. 2 Mi-bemol Majör, Sunnanfärd (Güney Rüzgarlarının Yolculuğu, 1910)
    • Bölümler;
      • Stiltje - Seglats
      • II. Rosenstaden: Dionysoståget - I Eros tempel - Symposion
      • III. Hemlängtan - För sunnanvind
  • Senfoni No. 3, fa minör, Same Ätnam (Lappland Senfonisi), 1913-1915
    • Bölümler;
      • I. Forntidsbilder
      • II. Vinterkväll
      • III. Sommarnatt
      • IV. Framtidsdrömmar
  • Senfoni No. 4, La Majör, Holmia (Stockholm), 1929
  • Senfoni No. 5, Si Majör, Solitudo (Yalnızlık), 1932-1933
  • Orientalisk Dans (Oryantal Dans), 1889-1890
  • Keman konçertosu, Fa-diyez minör, 1915-1928
  • Romans, Keman ve Orkestra için, re minör, 1915
  • Törnrosasagan (Uyuyan Güzelin Hikâyesi), 1934
  • Senfoni No. 6, Hellas (Yunanistan), 1935-1938 [bitmemiş]

Opera

  • Ran, 1899-1900
  • Lyckan (Mutluluk), 1903
  • Arnljot, 1907-1909
  • Domedagsprofeterna (Kıyamet Peygamberleri), 1912-1917
  • Adils ve Elisiv, 1921-1924

Vokal

  • Sveagaldrar, kantat, 1897
  • Koro için parçalar/şarkılar:
    • Tio sånger för Blandad Kör (Karışık Koro için on şarkı)
    • Albüm, 8 Sånger för Blandad Kör (Karışık Koro için sekiz şarkı (J. P. Jacobsen'in 'Stemning' ve Helena Nyblom'un 'I Fyrreskoven' serileri dahil)
    • Juninatt (M. J. Lermontov'un sözleri W. P.-B. Guldfågel tarafından çevrilmiştir;
    • Trädet, Ingerid Sletten, Prinsessen (Sözler: Bjornstjerne Bjornson)
    • Våren kom en Valborgsnatt (Bir Valborg Gecesinde Gelen Bahar)
    • Hvile i Skoven - Chorus mysticus (Sözler: J. S. C. Welhaven)
    • Sommarkväll (Yaz akşamı)
  • Solo şarkılar:
    • Jamtlandsminnen (Jamtland'dan Anılar) Op. 4 (1893)
    • 'När jag för mig själv i mörka skogen går' (Karanlık Ormanda Kendim için Yürürken)
    • Dört İsveç halk şarkısı (Op. 5) 'Bland skogens höga furustammar' (Ormanın uzun çam gövdeleri arasında) dahil olmak üzere
    • Ur Fridolins Vizör (Fridolin'in Ezgileri) [E. A. Karlfeldt sözleri üzerine] (1900),
    • Ur Hösthorn (Hösthorn'dan) (1928)
    • Återkomst (Dönüş)

Piyano müziği

  • Frösöblomster ("Fröso Flowers"), 1896, Sommarsång, Çim tenisi, Till rosorna, Gratulation ve Vid Frösö kyrka dahil 8 parça
  • Frösöblomster II, 1900, 6 parça
  • Frösöblomster III: I sommarhagen, 1914, Intåg i Sommarhagen dahil
  • Piyano için altı şarkı, 1897
  • Färdminnen, 1908
  • Earina, 1917, 7 parça
  • Italiana, 1922
  • Anakreontika, iki kitap, 1924 ve 1936

Eleştirmen ve yazar

Peterson-Berger, besteci olmasının yanı sıra, 1896-1930 yılları arasında Stockholm gazetesi Dagens Nyheter (Günün Haberleri) için de saygı duyulan ama çok tartışmalı bir müzik eleştirmeniydi.[3] Muhafazakârdı ve özellikle Arnold Schoenberg ve takipçilerinden gelen müzikte modernizmin artan etkisiyle savaştı. İlerlemesi, yazıları aracılığıyla yaptığı birçok düşman tarafından engellendi; gösterişli virtüözlüğe ve kuru akademizme hicivle ama aynı zamanda katı bir vicdanla saldırdı. Kendi zevkine uymayan (ya da tipik bir örnek vermek gerekirse; genç ve kendine güveni olmayan kadın müzisyenler) besteciler ya da sanatçılar için, ciddi kişisel hakaretlerin üzerinde değildi.

Diğer yazılar arasında, hüküm süren müzik yapısına yönelik açık görüşlü ve hicivli saldırılar içeren 'Svensk Musikkultur' (İsveç müzik kültürü, 1911), 'Richard Wagner som kulturföreteelse' (Bir Kültürel Fenomen Olarak Richard Wagner, 1913), Friedrich Nietzsche’nin Trajedinin Doğuşu (1902) ve Böyle Buyurdu Zerdüşt (1919) ve Stockholm'deki bir 1909 temsili için Tristan und Isolde'nin çevirileri yer almaktadır[4]

Bir insan olarak

Daha sonra bir tanıdık, Stockholm'den Östersund ve Frösön'e trenle seyahat ederken, büyük adam ve kötü şöhretli eleştirmen aniden gözyaşlarına boğulduğunda ve sevgili Jämtland'ın pastoral manzarası pencerenin dışında açılmaya başladığında bir çocuk gibi yumuşak hissederkenki şaşkınlığını hatırladı. Ancak bu yazar bile, Peterson-Berger'in tehditkar ve sefil fiziksel görünümünün ve tavrının asık suratlı İskandinav klişesine uyduğunu belirtti.

Östersund yakınlarındaki Frösön adasındaki evi (yazlarını 1914'ten itibaren geçirdi ve ardından 1930'dan itibaren kalıcı olarak yaşadı) besteci terk edene dek yaz aylarında halka açıktı. Alt kattaki müzik salonunda kuyruklu piyanosu (uzman bir piyanistti), bir çalışma odası (Storsjön'e bakan bir 'resim penceresi') ve kütüphane (kitap ve nota koleksiyonu ile), üst katta ise yatak odaları görülebilir. Orada bir uşak ve kedileriyle yalnız yaşıyordu. Kitapların ve CD'lerin satıldığı küçük bir kafe de vardı.

Kaynakça

  1. ^ a b Percy G. Wilhelm Peterson-Berger, An Introduction. (Stockholm, Wilhelm Peterson-Berger Society) 1982.
  2. ^ Haglund R. "Peterson-Berger" in The New Grove Dictionary of Opera ed Sadie S. Macmillan, London and New York, 1997.
  3. ^ Haglund R. Peterson-Berger in The New Grove Dictionary of Opera ed Sadie S. Macmillan, London and New York, 1997.
  4. ^ Percy G. Wilhelm Peterson-Berger, An Introduction. Stockholm, Wilhelm Peterson-Berger Society, 1982.

Ulusal Ansiklopedi, Cilt 15 (1994) (İsveç Ulusal Ansiklopedisi, İsveççe)

Percy G. Wilhelm Peterson-Berger, Giriş. Stockholm, Wilhelm Peterson-Berger Derneği, 1982.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Johannes Brahms</span>

Johannes Brahms Alman piyanist, orkestra şefi ve 19. yüzyılın ikinci yarısının en önemli Romantik dönem bestecilerindendir. Hamburg'da Lutheran bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi ve profesyonel yaşamının çoğunu Viyana'da geçirdi. Bazen Johann Sebastian Bach ve Ludwig van Beethoven ile müziğin "Üç B"sinden biri olarak gruplandırılır, bu yorum aslında on dokuzuncu yüzyıl orkestra şefi Hans von Bülow tarafından yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Franz Schubert</span> Avusturyalı besteci (1797-1828)

Franz Peter Schubert Avusturyalı besteci. Yaklaşık 600'ün üzerinde lied, 9 senfoni, operalar, çok sayıda oda müziği ve piyano parçaları bestelemiştir.

<span class="mw-page-title-main">Sergey Rahmaninov</span> Rus besteci, orkestra şefi ve piyanist

Sergey Rahmaninov, Rus besteci, orkestra şefi, piyanist.

<span class="mw-page-title-main">Felix Mendelssohn Bartholdy</span> 19.yüzyılda Alman besteci,piyanist ve orgcu

Jacob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy, Alman müzisyen, besteci, piyanist, orgcu ve orkestra şefi.

<span class="mw-page-title-main">Mieczysław Karłowicz</span> Polonyalı besteci ve orkestra şefi

Mieczysław Karłowicz, Geç romantik dönem Polonyalı besteci ve orkestra şefi.

<span class="mw-page-title-main">Sergey Prokofyev</span>

Sergey Sergeyeviç Prokofyev, (Rusça: Серге́й Серге́евич Проко́фьев; Sergey Sergeyeviç Prokofyev; birçok değişik müzik türünü ustalıkla icra edebilen, bu özelliği ile 20. yüzyılın en önemli yorumcularından sayılan ünlü piyanist ve besteci.

<span class="mw-page-title-main">Charles Gounod</span> Fransız besteci (1818 – 1893)

Charles-François Gounod, Fransız opera bestecisi.

Dmitri Şostakoviç genellikle bestelerini ve ara sıra diğer bestecilerin müziklerini opus numaralarıyla kataloglamıştır. Bu uygulamaya erken eserlerinden fa♯ minör Scherzo ile başlamış ve hayatının sonuna kadar devam etmiştir. Bununla birlikte, gençlik eserlerinin çoğu, sanatsal olgunluğundan bitmemiş eserleri ve çok sayıda tamamlanmış eseri opus numarasız kalmıştır. Şostakoviç'in bir esere atanan eser numarasını aldığı, sonra başka birine verdiği veya bitmiş bir kompozisyonun numaralandırılması konusunda kararsız olduğu durumlar da vardır. Konuyu daha da karmaşık hale getiren şey, 1930'larda kendi müziğini derlerken yaptığı bir hatadır. Bu karmaşaya 'The Youth of Maxim' ve 'Girl Friends' film müziklerine aynı opus numarası vermiş olması yol açmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Guillaume Lekeu</span> Belçikalı besteci (1870 – 1894)

Guillaume Lekeu, Belçikalı besteci.

<span class="mw-page-title-main">Alessandro Scarlatti</span> İtalyan besteci

Alessandro Scarlatti, özellikle opera eserleri ve oda kantataları ile ünlü olan İtalyan Barok dönem klasik batı müziği bestecisidir. Napoli ekolu opera janrının bulucusu olduğu kabul edilir. Oğulları Domenico Scarlatti ve Pietro Filippo Scarlatti de tanınmış klasik batı müziği bestecileridir.

<span class="mw-page-title-main">Ludwig Spohr</span>

Ludwig Spohr veya Almanya dışında bilinen ismiyle Louis Spohr bir Alman besteci, keman virtüözü ve orkestra şefi, müzikolog ve müzik öğretmeni idi. Zamanında besteci olarak Beethoven kadar ünü bulunmaktaydı. Besteci olarak Alman müzik dramının gelişmesinde en önemli tarihsel müzik bestecileri ile aynı sırada tutulmaktadır. Oratoryo besteleme de çok yüksek müzik seviyelere ulaşmış ve 19. yüzyılda çok popüler olan operalar bestelemiştir. Orkestra besteleri dolayısıyla Mozart ile kıyaslanmıştır. Virtüöz kemancı olarak zamanın hükümdarlarının hayran olduğu konserler sunmuştur. Ayrıca orkestra şefliğinde ve müzik teorisi ve müzik eğitimi için hazırladığı kitaplar ile zamanında çok isim kazanmıştır. Ancak 20. yüzyılda Spohr biraz unutulmuş ve "Unutulmuş Usta" olarak anılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Ralph Vaughan Williams</span> İngiliz Müzisyen ve Besteci

Ralph Vaughan Williams, İngiliz müzisyeni ve bestecisi. Senfoniler, oda müziği, koro müziği ve film müziği bestelemiştir. İngiliz folklor müziği toplayıcılığı ile uğraşmış ve İngiliz folklor müziğinin çok popüler olan bazı yeni aranjmanlarını yapmış, ayrıca bu parçalardan ilham alarak orijinal müzik parçaları bestelemiştir; örneğin, folklor şarkılarının melodilerini kullanan "English Hymnal".

<span class="mw-page-title-main">Erich Wolfgang Korngold</span> Amerikalı besteci (1897 – 1957)

Erich Wolfgang Korngold Avusturya-Macaristan İmparatorluğu asıllı ve sonra ABD vatandaşlığına geçmiş müzisyen ve besteci. Özellikle romantik müzik ve sinema film müziği besteleri ile tanınmıştır. Max Steiner ve Alfred Newman gibi bestecilerle birlikte Amerikan Hollywood film endüstrisi için film müziğini ortaya çıkartan ve geliştiren bestecidir. Yaşamının sonuna doğru uzmanlaştığı beste akımı ve katkı yaptığı müzik janrı pek değerli olarak görülmemekteydi. Fakat son yıllarda müziksel katkıları tekrar değerlendirilmiş ve eserlerine yeniden yakın bir ilgi doğmuştur.

Faik Canselen, Türk besteci ve eğitimcidir.

<span class="mw-page-title-main">Dört Mevsim (Vivaldi)</span>

Dört Mevsim, İtalyan besteci Antonio (Lucio) Vivaldi'nin en meşhur ve en sık seslendirilen eseridir. 1720'li yılların başlarında Il cimento dell'Armonia e dell'Inventione (Uyum ve Buluş Arasındaki Çekişme) başlığı ve Op. 8 eser sayısıyla yazılmış olan on iki konçertonun ilk dördünden oluşur. İlk kez 1725 yılında Amsterdam'da Fransız-Hollandalı yayımcı Michel-Charles Le Cène tarafından yayımlanmış ve kendi zamanında da en bilinen eserlerden biri olmuştur. Ayrıca Vivaldi konçertolara eşlik eden soneler yazarak o döneme göre müzikal devrim yapmış, programlı müzik türünün en eski ve en detaylı örneklerinden birini yaratmıştır.

Reinhold Glière'in sanatsal zengin ve çeşitli olmuştur: 5 opera, 6 bale, 3 senfoni, yaylı çalgılar için 4 konçerto, orkestral eserler, oda orkestrası parçaları, enstrümantal parçalar, çocuklar için piano ve vokal çalışmalar, tiyatro ve film için müzik yazmıştır.

Genco Arı, Yugoslav ve Ermeni asıllı Türk prodüktör, besteci, piyanist, aranjör ve miks mühendisi.

<span class="mw-page-title-main">Koral Fantazi</span>

Piyano, koro ve orkestra için do minör fantezi, Op. 80, 1808 yılında Ludwig van Beethoven tarafından bestelenmiştir. Koro için yazılan kısım Christophe Kuffner'in bir şiiri üzerine yazılmıştır.

Klasik Müziğin En Büyük 50 Parçası, Londra Filarmoni Orkestrası tarafından şef David Parry ile kaydedilen klasik eserlerden bir seçkidir. Londra'daki Abbey Road Studios, Royal Festival Hall ve Henry Wood Hall'da kaydedilen albüm, Kasım 2009'da dijital formatta ve 2011'de 4'lü CD set olarak yayınlandı. Klasik Müziğin En Büyük 50 Parçası 200.000'den fazla kopya sattı ve üç yılı aşkın süredir iTunes'daki en iyi 10 klasik albümden biri olarak geçirdi.

<span class="mw-page-title-main">İngiliz Süitleri (Bach)</span>

İngiliz Süitleri, BWV 806-811, Alman besteci Johann Sebastian Bach'ın Klavsen için yazdığı altı süitten oluşan bir takım eserdir ve genellikle klavye için yazdığı 19 süitin en eskisi olduğu düşünülür. Diğer süitler; altı Fransız Süiti BWV 812–817, Altı Partita BWV 825-830 ve Fransız tarzında Uvertür BWV 831. Eser muhtemelen 1713 veya 1714'ten kalmıştır.