İçeriğe atla

Wii Sports

Wii Sports
GeliştiriciNintendo EAD
YayımcıNintendo
YapımcılarKatsuya Eguchi
Kiyoshi Mizuki
TasarımcıJunji Morii
ProgramcıTsutomu Kaneshige
BesteciKazumi Totaka
SeriWii
PlatformWii
ÇıkışKA: 19 Kasım 2006
JP: 2 Aralık 2006
AU: 7 Aralık 2006
EU: 8 Aralık 2006
TürSpor
ModlarTek oyunculu, çok oyunculu
Wii Sports diskinin resmi

Wii Sports, Nintendo tarafından Wii video oyun konsolu için geliştirilen ve yayınlanan 2006 yapımı bir spor simülasyonu video oyunudur. Oyun, 19 Kasım 2006'da Wii ile birlikte Kuzey Amerika'da ve ertesi ay Japonya, Avustralya ve Avrupa'da piyasaya sürüldü. Japonya hariç tüm bölgelerde konsolla birlikte bir paket oyun olarak dahil edildi ve 1995'te Virtual Boy için Mario's Tennis'ten bu yana bir Nintendo sisteminin lansmanına dahil edilen ilk spor oyunu oldu. Oyun daha sonra Nintendo Selects oyun koleksiyonunun bir parçası olarak kendi başına piyasaya sürüldü.

Wii Sports, Wii Remote'un hareket algılama yeteneklerini göstermek için tasarlanmış beş spor simülasyonundan oluşan bir koleksiyondur. Bu beş spor tenis, beyzbol, bovling, golf ve bokstur. Oyuncular, Wii Remote'u kullanarak tenis raketini sallamak veya bovling topunu yuvarlamak gibi gerçek hayattaki sporlarda gerçekleştirilen eylemleri taklit ederler.[1] Her oyunun kuralları, yeni oyuncular için daha erişilebilir olması amacıyla basitleştirildi. Oyun ayrıca oyuncuların sporlardaki ilerlemelerini izleyen antrenman ve fitness modlarına da sahiptir.[2]

Wii Sports, eleştirmenler ve izleyiciler tarafından iyi karşılandı ve tüm zamanların en iyi oyunlarından biri olarak kabul edildi.[3] Aynı zamanda dünya çapında 82 milyon kopya satarak en çok satan Nintendo video oyunu olmasının yanı sıra tüm zamanların en çok satan dördüncü video oyunu ve bir konsola özel en çok satan oyun olarak ticari bir başarı elde etti.[3] Televizyonda Wii reklamlarında, haber bültenlerinde ve diğer programlarda yer aldı.[4][5][6][7] Oyun, farklı yaşlardaki oyuncular arasında sosyal toplantılar ve yarışmalar için popüler bir araç haline geldi.[8][9]

2009 yılında Wii Sports Resort adlı bir devam oyunu piyasaya sürüldü. Wii Sports'un Wii Sports Club adlı yüksek çözünürlüklü yeniden yapımı 2014 yılında Wii U için piyasaya sürüldü. 2022'de Nintendo Switch için bir başka devam oyunu olan Nintendo Switch Sports piyasaya sürüldü.

Oynanış

Wii Sports, ana menüden erişilebilen beş ayrı spor oyunundan (tenis, beyzbol, bovling, golf ve boks) oluşmaktadır.[10][11] Oyunlar, oyuncunun baskın kolunu ve/veya kullandığı uygun spor ekipmanını kontrol etmek için Wii Remote'un hareket algılayıcı özelliklerini kullanır. Boks, oyuncunun her iki kolunu da kontrol etmek için hem Wii Remote hem de Nunchuk hareketlerini kullanır. Oyuncu, uzaktan kumandayı ayrı oyunların gerçek hayatta oynanmasına benzer şekilde hareket ettirir; örneğin Wii Remote'u bir golf sopası, beyzbol sopası, tenis raketi veya bovling topu gibi tutar ve sallar. Oyunun bazı yönleri bilgisayar kontrollüdür. Teniste, oyuncunun hareketi oyunun yapay zekası tarafından kontrol edilirken, raketin savrulması oyuncu tarafından kontrol edilir. Beyzbol vuruş ve atıştan oluşur, tüm saha ve kale koşuları bilgisayar tarafından gerçekleştirilir.[11] Sıra tabanlı yapıları nedeniyle golf ve bovling, çok oyunculu oynanışı destekler ve oyuncular arasında paylaşılabilen tek bir Wii Remote ile oynanabilir.

Wii Remote ve Nunchuk aygıtlarını kullanarak boks oynayan iki kişi.

Oyun içi oyuncular, kullanıcının bu özelliği destekleyen oyunlara aktarılabilen bir Mii (özelleştirilmiş bir avatar) oluşturmasına olanak tanıyan Wii'nin Mii Kanalından alınmaktadır. Wii Sports, bu özelliği kullanan ilk Wii oyunudur. Wii'ye kaydedilen Mii'ler, bovling oyunları sırasında kalabalığın içinde ve beyzbolda insan kontrolündeki takımların üyeleri olarak görünecek. Bir Wii'de oluşturulan Mii'ler, farklı kayıt verilerine sahip başka bir Wii'de kullanılmak üzere bir Wii Remote'un dahili belleğine aktarılabilir.[12]

Devam oyunları ve yeniden yapımlar

Wii Sport Resort

Bir devam oyunu olan Wii Sports Resort, ilk olarak Nintendo'nun E3 2008 sunumunda ortaya çıktı.[13] Devam oyunu fikri daha önceden var olmasına rağmen, Wii MotionPlus'ın kapsamı fark edildikten sonra geliştirme ilerledi.[14] Kılıç oyunu, su kayağı, frizbi, okçuluk, basketbol, masa tenisi, deniz motosikleti, kano, bisiklet, hava sporları ve orijinal oyundan bovling ve golf dahil olmak üzere, Wii Sport Resort'ta toplamda 12 spor bulunmaktadır.[15] Oyun ilk olarak 24 Haziran 2009'da Güney Kore'de[16] ve 25 Haziran 2009'da Japonya'da[17] piyasaya sürüldü ve Temmuz 2009'da diğer pazarlarda piyasaya sürüldü. Mart 2020 itibarıyla oyun, 30 milyondan fazla sattı.

Wii Sports Club

18 Eylül 2013 tarihinde Nintendo, Wii U Nintendo eShop için Wii Sports Club'ı duyurdu. Oyun, Wii MotionPlus (Wii Sports Resort'a benzer) ve çevrimiçi çok oyunculu desteği ile yüksek çözünürlüklü grafiklerle yeniden tasarlanan beş Wii Sports oyununu içermektedir. Oyun, oyuncuların bölgesel veya ulusal kulüplere kayıtlı olduğu, Miiverse aracılığıyla birbirleriyle iletişim kurduğu ve sıralamalar için diğer kulüplere karşı yarıştığı bir "kulüp" sistemi kullanmaktadır.

Kaynakça

  1. ^ "Review: Wii Sports". GamePro. International Data Group. 16 Kasım 2006. 17 Eylül 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Eylül 2008. 
  2. ^ "Wii Sports – Wii". ABC News. 18 Kasım 2006. 28 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Şubat 2008. 
  3. ^ a b "Getting That "Resort Feel"". Iwata Asks: Wii Sports Resort. Nintendo. s. 4. 28 Mart 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Nisan 2023. As it comes free with every Wii console outside Japan, I'm not quite sure if calling it "World Number One" is exactly the right way to describe it, but in any case it's surpassed the record set by Super Mario Bros., which was unbroken for over twenty years. 
  4. ^ "Official Wii commercial". IGN. Nintendo. 14 Kasım 2006. 2 Mart 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Şubat 2008. 
  5. ^ "Nintendo Adds an 'I' to Wiimbledon". ABC News. 25 Haziran 2007. 7 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Şubat 2008. 
  6. ^ Miller, Ross (2 Şubat 2007). "Conan takes on Serena in Wii Tennis". Joystiq. 28 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Şubat 2008. 
  7. ^ Bergmann, Dean (2 Şubat 2007). "Chrétien delivers Wii knock-out punch". N-Sider. 14 Ağustos 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Eylül 2008. 
  8. ^ Collins, Jennifer (11 Aralık 2007). "Seniors becoming old hands at Wii". Marketplace. American Public Media. 12 Mayıs 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ocak 2008. 
  9. ^ Kolan, Patrick (11 Ocak 2007). "Wii Tennis Tourney in Melbourne". IGN. 22 Haziran 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Şubat 2008. 
  10. ^ Casamassina, Matt (13 Kasım 2006). "Wii Sports Review". IGN. 12 Ekim 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ocak 2008. 
  11. ^ a b "Wii Sports Review". GameTrailers. 15 Kasım 2006. 7 Ekim 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Mayıs 2007. 
  12. ^ Wii Sports Instruction Booklet. Nintendo. 2006. 
  13. ^ "E3 2008: Wii Sports Gets a Sequel". 18 Temmuz 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Eylül 2009. 
  14. ^ "Iwata Asks, Wii Sports Resort Speaks". 10 Temmuz 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Eylül 2009. 
  15. ^ "Wii Sports Resort". www.nintendo.com (İngilizce). 8 Şubat 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Temmuz 2018. 
  16. ^ "한국닌텐도 홈페이지". www.nintendo.co.kr (Korece). 19 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Temmuz 2018. 
  17. ^ "Wii Sports Resort" (Japonca). Nintendo. 23 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Haziran 2009. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Wii</span> oyun konsolu

Wii, Nintendo firmasının geliştirdiği ve 17 Kasım 2006'da piyasaya sürmüş olduğu bir oyun konsoludur. Wii'nin en önemli parçası olan oyun kumandası Wii Remote, harekete duyarlı sensörler içermekte ve bambaşka bir deneyim sunmaktadır. Cihaz güç tuşuna basılı tutulduğunda tamamen kapatılabildiği gibi Wi-Fi ayarları yapıldığı ve internete bağlandığı takdirde power tuşuna bir kere basıldığında uyku moduna geçmektedir. Wii bu durumda iken eğer WiiConnect24 açıksa açık haline göre %50 enerji, açık değilse %9 civarı enerji tüketmektedir. Bu sırada WiiConnect24 sayesinde her zaman bağlantıda kalıp bilgi aktarmaya devam etmektedir.

Spor oyunları, geleneksel sporların oynanışları taklit edilerek geliştirilmiş video oyunlarıdır. Bu tür, epey popüler olmakla birlikte, çok satan oyunlar listesine pek çok ürün vermektedir. Neredeyse her aşina olduğumuz spor, bir video oyunu olarak raflarda yerini almıştır. Başlıcaları şunlardır: Futbol, basketbol, beyzbol, Amerikan futbolu, boks, güreş, kriket, golf, buz hokeyi, tenis, bovling, ragbi, avcılık, balıkçılık.

<i>FIFA</i> (video oyunu serisi) futbol video oyunu

FIFA ya da diğer ülkelerde bilinen isimiyle FIFA futbol, Electronic Arts'ın bir kolu olan EA Sports tarafından 1993'ten bu yana yıllık çıkarılan futbol oyunudur. 1980'lere damgasını vuran Sensible Soccer, Kick Off, Matchday Soccer'ın geliştirilmiş oyunu olarak EA tarafından çıkarılan seri, daha sonra dalında bir numara olmuş ve Madden NFL'den sonra en çok satan spor oyunu olmuştur

Oyun konsolu, harici televizyon bağlantısı yoluyla oyun oynama imkânı veren bilgisayar kökenli eğlence cihazıdır. Temeli 1947 yılına kadar uzanan bilgisayar oyunları, oyun konsolu gelişim sürecinin de tohumlarını ekmiştir.

Yedinci nesil video oyunu konsolları 22 Kasım 2005'te Microsoft'un Xbox 360 oyun konsolunun piyasaya sürülmesiyle başladı. Ardından 17 Kasım 2006'da Sony Interactive Entertainment'ın PlayStation 3, ertesi yıl da 19 Kasım 2006'da Nintendo'nun Wii oyun konsollarının piyasaya sürülmesiyle devam etti. Her yeni oyun konsolu yeni teknolojileri de beraberinde getirdi. Örneğin Xbox 360, yüksek çözünürlüklü video (HD) kalitesinde oyunlar sundu, PlayStation 3 yerleşik bir 3D Blu-ray Disc oynatıcı aracılığıyla HD film oynatma olanağı sundu, Wii ise, kontrol cihazlarını hareket sensörlerini oyun çubuklarına entegre ederek farklı bir deneyim sundu. Böylece Wii kontrolcüleri, oyun içi eylemleri kontrol etmek üzere hareket ettirilebilir, bu da oyuncuların oyun sırasında hareket yoluyla gerçek dünyadaki eylemleri simüle etmelerini sağlar. Bu nesil ile birlikte, video oyun konsolları küresel BT altyapısının önemli bir parçası haline geldi; 2007 yılında video oyun konsollarının dünyanın genel amaçlı bilgisayarlar gücünün %25'ini temsil ettiği tahmin edilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation Move</span>

PlayStation Move, Xbox 360 için çıkan Kinect cihazına karşlık olarak üretilen bir elle kontrol cihazıdır. İlk olarak 2010 yılında PlayStation 3 video oyun konsolu ile kullanılmak üzere piyasaya sürüldü, uyumluluğu daha sonra halefi, 2013 yılında PlayStation 4 ve 2013 yılında PlayStation VR platformuna genişletildi. Kavramsal olarak Nintendo'nun Wii Remote ve Microsoft'un Kinect'i ile aynıdır. işlevi, oyuncunun gerçek fiziksel hareketinden kaynaklanan oyunlarda denetleyici girdisine dayanmaktadır. İşlevi, oyuncunun gerçek fiziksel hareketinden kaynaklanan oyunlarda denetleyici girdisine dayanmaktadır. Hareket, çubuğun konumu bir EyeToy, PlayStation Eye veya PlayStation Kamera kullanılarak izlenirken hareketi algılamak için değnekdeki atalet sensörlerini kullanır. Cihaz eleştirmenler tarafından genellikle iyi karşılandı, ancak Sony'nin pazara entegrasyon hedeflerini tam olarak karşılamadı. Ucunda yuvarlak bir top bulunan bir kumanda ve bu kumandanın hareketlerini algılayan bir kameradan oluşmaktadır. Cihazdaki top, ortama göre renk değiştirme özelliği ile daha fazla verim ve eğlence sunmaktadır. Hassasiyet, Nintendo Wii konsolundan çok daha hassasdır.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo Switch</span> 2017 oyun konsolu

Nintendo Switch, Nintendo tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 3 Mart 2017 tarihinde piyasaya sürülmüş olup özellikle farklı tuşlara sahip olmasına rağmen iki kişinin aynı anda oynayabilmesini sağlayan kumandaları (Joy-Con) ve Wii U'dan farklı olarak her yerde ve televizyonsuz oynanabilme gibi özellikleriyle dikkat çekmektedir. Nintendo Switch'in yazılımı, İnternet bağlantısı üzerinden çevrimiçi oyun oynamanın yanı sıra diğer Switch konsolları ile yerel kablosuz özel bağlantıyı da destekler. Nintendo Switch oyunları ve yazılımı hem fiziksel flash tabanlı ROM kartuşlarında hem de Nintendo eShop üzerinden dijital dağıtımda mevcuttur ve sistem bölge kilitlemesi kullanmıyor. Nintendo Switch, sekizinci nesil video oyunu konsolu olarak başlıca rakipleri Xbox One ve PlayStation 4'tür.

<span class="mw-page-title-main">Xbox</span> Microsoftun geliştirdiği video oyun konsolu

Xbox Microsoft tarafından oluşturulan ve sahip olunan bir Xbox kumandası ve video oyunu markasıdır. Sırasıyla altıncı nesil video oyunu konsolları, yedinci nesil video oyunu konsolları ve sekizinci nesil video oyunu konsollarında çıkan üç video oyunu konsolu ile Microsoft tarafından geliştirilen bir dizi video oyun konsolunu temsil ediyor. Bu marka aynı zamanda uygulamaları (oyunlar), akış hizmetlerini, Xbox Live Marketplace, Xbox Live adına çevrimiçi bir hizmeti ve Xbox Game Studios adına geliştirme kolunu temsil ediyor. Marka ilk olarak ABD’de Kasım 2001’de orijinal Xbox konsolunun lansmanıyla tanıtıldı.

Mario Kart 8, 2014 yılında Nintendo tarafından geliştirilen karting yarış video oyunudur. Oyun, Mario Kart serisinin sekizinci oyunu olup Mayıs 2014 tarihinde Wii U için piyasaya sürüldü.

Super Smash Bros., Nintendo tarafından yayınlanan bir almaşık dövüş video oyunu serisidir. Seri, öncelikle yapımcıların çeşitli serilerinin karakterlerini içerir ve serideki her oyunu yöneten Masahiro Sakurai tarafından yaratıldı. Oyunun hedefi, geleneksel dövüş oyunlarından farklı olarak yaşam barlarını azaltmak yerine rakipleri sahneden çıkarmaktır.

Nintendo Land, 2012 yılında Nintendo tarafından geliştirilen parti video oyunudur. Oyun, Kasım 2012 tarihinde Wii U için piyasaya sürüldü.

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS ve Super Smash Bros. for Wii U , 2014 yılında Bandai Namco ve Nintendo tarafından geliştirilen iki almaşık dövüş video oyunudur. Oyunlar, Super Smash Bros. serisinin dördüncü oyunları olup Nintendo 3DS sürümü Ekim 2014 ve Wii U sürümü de Kasım 2014 tarihinde piyasaya sürüldü.

Super Mario Galaxy 2007 yılında Nintendo tarafından geliştirilen platform video oyunudur. Oyun, Super Mario serisinin 11. oyunu olup 1 Kasım 2007 tarihinde Japonya ve sonraki haftalarda diğer ülkelerde Wii için piyasaya sürüldü.

<i>Mario Kart Wii</i> 2008 video oyunu

Mario Kart Wii 2008 yılında Nintendo tarafından geliştirilen bir karting yarış video oyunudur. Oyun, Mario Kart serisinin altıncı oyunu olup Nisan 2008 tarihinde Wii için piyasaya sürüldü.

Mario Party 8 2007 yılında Hudson Soft tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir parti video oyunudur. Oyun, Mario Party serisinin dokuzuncu oyunu olup 29 Mayıs 2007 tarihinde Kuzey Amerika, 22 Haziran 2007 tarihinde Avrupa ile aynı yılın Temmuz ayında Avustralya ve Japonya'da Wii için piyasaya sürüldü.

Super Paper Mario, 2007 yılında Intelligent Systems tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir platform rol yapma video oyunudur. Oyun, Paper Mario serisinin üçüncü oyunu olup Nisan 2007 tarihinde Japonya ve Kuzey Amerika'da ve aynı yılın Eylül ayında Avrupa ve Avustralasya'da Wii için piyasaya sürüldü.

Mario Power Tennis, 2011 yılında Camelot Software Planning tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir spor video oyunudur. Oyun, Mario Tennis serisinin dördüncü oyunu olup 2004 sonlarında Japonya ve Kuzey Amerika'da ve 2005 başlarında PAL bölgesinde GameCube için piyasaya sürüldü.

Mario Strikers Charged Football, 2007 yılında Next Level Games tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir spor video oyunudur. Oyun, Super Mario Strikers oyununun devamı olup 25 Mayıs 2007 tarihinde Avrupa, 7 Haziran 2007 tarihinde Avustralya, 30 Temmuz 2007 tarihinde Kuzey Amerika ve 20 Eylül 2007 tarihinde Japonya'da Wii için piyasaya sürüldü.

Spor oyunu, exergaming veya gamercising, için kullanılan bir terimdir. Exergaming, vücut hareketini veya tepkiyi izleyen teknolojiye dayanır. Bu tür oyunlar, hareketsiz oyun klişesini hareketli bir aktiviteye çevirmek ve aktif bir yaşam tarzını teşvik etmekle itibar kazandı. Exergaming türü oyunlar, video oyunlarını daha eğlenceli hale getirmeyi amaçlayan teknolojik değişikliklerden gelişmektedir.

Wii oyunlarının listesi adlı bu listede Wii konsolu için 2006'daki lansmanından en son 2020'de yayımlanan oyuna kadar, bazıları yayınlanmamış, 1596 adet oyun bulunmaktadır.