İçeriğe atla

Wii

Wii
Geliştirici(ler)Nintendo IRD
Üretici(ler)Foxconn
TipEv oyun konsolu
NesilYedinci nesil
Çıkış tarihi
  • KA: 19 Kasım 2006
  • JP: 2 Aralık 2006
  • AU: 7 Aralık 2006
  • AVR: 8 Aralık 2006
  • KOR: 26 Nisan 2008
  • TW: 12 Temmuz 2008
  • HK: 12 Aralık 2009
Satış durumu
  • 2006-2013 (RVL-001)
  • 2011-2013 (RVL-101)
  • 2012-2017 (RVL-201)
Tanıtım fiyatı

[1]

Son üretim
Sürümler
  • Wii
    • KA: Ekim 2011
    • AVR: Kasım 2011
    • AU: Kasım 2011
    • JP: 20 Ekim 2013
  • Family Edition
    • AVR: 20 Ekim 2013
    • KA: 2013
  • Wii Mini
    • : 2017
Satış adedi101,63 milyon (30 Eylül 2019 itibarıyla)
Ortam
İşletim sistemiWii sistem yazılımı
CPUIBM PowerPC Broadway @ 729 MHz
Depolama kapasitesi512 MB NAND flash memory
Hafıza24 MB 1T-SRAM @ 324 MHz (2.7 GB/s) + 64 MB GDDR3 SDRAM
Ekran
GrafikATI Hollywood @ 243 MHz
Kontrol girişi
Çevrimiçi hizmetler
Boyutlar/Kasa
  • Genişlik: 157 mm
  • Yükseklik: 60 mm
  • Derinlik: 197 mm
Sürümler
  • Family Edition
  • Aynı
  • Wii Mini
  • Genişlik: 160 mm
  • Uzunluk: 46 mm
  • Derinlik: 193 mm
Ağırlık
  • 1.220 g
Sürümler
  • Family Edition: 1.130 g
  • Wii Mini: 724 g
En çok
satılan oyun
Geriye
uyumluluk
GameCube
ÖnceliGameCube
ArdılıWii U
Websitewii.com

Wii, Nintendo firmasının geliştirdiği ve 17 Kasım 2006'da piyasaya sürmüş olduğu bir oyun konsoludur. Wii'nin en önemli parçası olan oyun kumandası Wii Remote, harekete duyarlı sensörler içermekte ve bambaşka bir deneyim sunmaktadır. Cihaz güç tuşuna basılı tutulduğunda tamamen kapatılabildiği gibi Wi-Fi ayarları yapıldığı ve internete bağlandığı takdirde power tuşuna bir kere basıldığında uyku moduna geçmektedir. Wii bu durumda iken eğer WiiConnect24 açıksa açık haline göre %50 enerji, açık değilse %9 civarı enerji tüketmektedir[]. Bu sırada WiiConnect24 sayesinde her zaman bağlantıda kalıp bilgi aktarmaya devam etmektedir.

Kanallar (*2013 tarihinden itibaren kanalların çoğu kapatılmıştır.)

Varsayılan Kanallar

  • Disk Kanalı
  • Mii Kanalı
  • Fotoğraf kanalı
  • Alışveriş Kanalı* (31 Ocak 2019'da tamamen kapandı.)
  • Hava Durumu Kanalı*
  • Haber Kanalı*

İnternet Bağlantısı İle Yüklenebilen Kanallar

  • İnternet Kanalı
  • Nintendo Kanalı*
  • Mii Yarışma Kanalı*
  • Herkesin Oyu Kanalı*
  • Bugün & Yarın Kanalı*
  • Kirby TV Kanalı*
  • İndirilebilir (Virtual Console veya Wiiware) Oyunlar*

Bu kanalların çoğu İnternet'e bağlı olan Wii'lerde kullanılabilir.

Yerleşik Oyun

Wii'nin yanında WiiSports oyunu hediye verilmektedir. Bu oyununun içinde ise 5 adet spor aktivitesi yapmak mümkündür.

  • Beyzbol
  • Bovling
  • Boks
  • Golf
  • Tenis

(bu oyunlar 1-4 oyuncu sayısına sahiptir.)

Ayrıca ekstra kumanda ile birlikte Wii Play adlı oyun satılmaktadır[]. Bu oyunla beraber gelen mini oyunlar:

  • Atış poligonu
  • Mii'yi bul
  • Masa tenisi
  • Pose Mii
  • Bilardo
  • Balık tutma
  • Boğa saldırısı
  • Tanklar
  • Lazer hokeyi

Mii

Wii'ye dahil olan Mii karakter oluşturma özelliğidir. Mii ile birlikte oyunda kullanılacak karakter istenilen gibi tasarlanabilir. Karakterin kıyafetinin rengi, fiziksel özellikleri değiştirilebilir. Mii karakterlerinden komik tasarımlar da yapılabilir. Ayrıca favori karakterler seçilebilir. Oluşturulan karakterler cinsiyet, kıyafet rengi ve favoriler bakımından sıraya sokulabilir.

Teknik özellikler

Nintendo, Wii'nin birçok özelliğinden bahsetti, Rapor analizleri Wii'nin, GameCube'den yaklaşık 1.5 ila 2 kat daha güçlü olduğunu söylemekte.[8][9][9]

İşlemciler

  • CPU: PowerPC-tabanlı Broadway işlemcisi, yapılmıştır ile 90 nm SOI CMOS işlemci
  • GPU: ATI Hollywood GPU 90 nm CMOS işlemci[10]

Bellek

  • 88 MB ana hafıza (24 MB "yerleşik" 1T-SRAM, 64 MB "dış" GDDR3 SDRAM grafik paketine uyumlanmıştır)[11]
  • 3 MB yerleşik GPU ve Framebuffer

Girişler

  • Dört tane Wii Remote desteği (Bluetooth ile bağlanılır.)
  • Nintendo GameCube kontrolör portları (x4)
  • Nintendo GameCube Memory Card slotları (x2)
    Wiimote
  • SD kart yuvası
  • USB 2.0 portları (2)
  • SensorBar güç yuvası
    IBM Broadway CPU
  • Aksesuar yuvası Wii kumandasının altında
  • Mitsumi DWM-W004 Wi-Fi 802.11b/g wireless modülü[12]
  • USB 2.0, Ethernet ve LAN çıkışı
  • Komponent, Kompozit veya S-Video için çoklu çıkış portları

Depolama

  • 512 MB yerleşik
  • Genişletilmiş depolama sağlanabilir SD kart bellek ile(2 Gb'a kadar)
    ATI Hollywood GPU
  • Nintendo GameCube Memory Card (GameCube oyun kayıtları için gereklidir.)
  • Nintendo optik diskleri
  • Mask ROM[13]

Video

Ses

  • Ana: Stereo - Dolby Pro Logic II-capable[17]
  • Denetimci: İç bölmedeki ses verici (hoparlör) ile

Güç tüketimi

  • 18 watt açık iken[18]
  • 1.3 watt bekleme durumunda iken[18]

Wii Mini

Wii Mini

Wii Mini, normal Wii'nin daha küçültülmüş bir halidir, ayrıca daha ucuzdur. Ancak İnternete bağlı değildir. Sadece oyun oynayabilir, Mii karakteri oluşturabilir. İnternet gerektiren özelliklerden faydalanamazsınız. Sadece kırmızı rengi bulunmaktadır, kumandası da aynı renktedir. SD kart yuvası yoktur, USB sayısı 1'e düşürülmüştür. GameCube oyunlarını çalıştırmaz.

Kaynakça

  1. ^ Sanders, Kathleen; Casamassina, Matt (13 Eylül 2006). "US Wii price, launch date revealed". IGN. 19 Ekim 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Ocak 2015. 
  2. ^ Sanders, Kathleen (13 Eylül 2006). "Japanese Wii price, release date revealed". IGN. 24 Eylül 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Ocak 2015. 
  3. ^ a b Cocker, Guy (15 Eylül 2006). "Wii arrives in Europe on December 8 for £179". GameSpot. 10 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Kasım 2020. 
  4. ^ Bramwell, Tom (15 Eylül 2006). "Aussie Wii: December 7th". Eurogamer. 9 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Kasım 2020. 
  5. ^ Parfitt, Ben (26 Ekim 2013). "Time also called on Wii in Europe". MCVUK. 26 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Kasım 2020. 
  6. ^ Fingas, Jon (20 Ekim 2013). "Nintendo stops selling Wii consoles in Japan". Engadget. 20 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ekim 2013. 
  7. ^ Makuch, Eddie (22 Ekim 2013). "Wii discontinuation in Japan won't affect availability in United States". GameSpot. 19 Ekim 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ekim 2013. 
  8. ^ "Wii: The Total Story". IGN. 18 Aralık 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Kasım 2006. 
  9. ^ a b Casamassina, Matt (19 Eylül 2006). "IGN's Nintendo Wii FAQ". IGN. 31 Ekim 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Kasım 2006. 
  10. ^ (Japonca)"Wiiの概要 (Wii本体)". E3 2006. Nintendo. 15 Haziran 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Mayıs 2006. 
  11. ^ "PS3 VS Wii, Comparisons of Core LSI Chip Areas". TechOn!. 27 Kasım 2006. 9 Şubat 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Aralık 2006. 
  12. ^ Matt Casamassina (20 Eylül 2006). "IGN's Nintendo Wii FAQ". IGN. 2 Mayıs 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ocak 2007. 
  13. ^ Matt Casamassina (17 Temmuz 2006). "Macronix Supplies Wii". IGN. 22 Mayıs 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Temmuz 2006. 
  14. ^ "Arşivlenmiş kopya". 9 Temmuz 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Ocak 2008. 
  15. ^ "What is Wii?". 8 Şubat 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Eylül 2007. 
  16. ^ "Nintendo Wii: Donatılar". 27 Mart 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Aralık 2007. 
  17. ^ "Dolby Technology to Power the Sound of the Wii Console" (Basın açıklaması). Dolby Laboratories. 21 Eylül 2006. 20 Ekim 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Eylül 2006. 
  18. ^ a b "XBOX 360 vs PS3 (and Wii) - Power Consumption Report". 27 Kasım 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Kasım 2007. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Nintendo</span> çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir

Nintendo Co., Ltd., Japonya merkezli bir çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir. Şirket, 23 Eylül 1889'da hanafuda oyun kartları üreticisi olarak kurulmuş olup daha sonra oyuncak ve video oyunu sektörüne girdi. Nintendo günümüzde dünyanın en büyük video oyunu şirketlerinden biridir ve Mario, The Legend of Zelda, Animal Crossing ve Pokémon gibi tüm zamanların en iyi bilinen ve en çok satan video oyun serilerinden bazılarına sahiptir. Şirketin merkezi Kyoto'da yer almaktadır.

<i>Wii Sports</i> 2006 video oyunu

Wii Sports, Nintendo tarafından Wii video oyun konsolu için geliştirilen ve yayınlanan 2006 yapımı bir spor simülasyonu video oyunudur. Oyun, 19 Kasım 2006'da Wii ile birlikte Kuzey Amerika'da ve ertesi ay Japonya, Avustralya ve Avrupa'da piyasaya sürüldü. Japonya hariç tüm bölgelerde konsolla birlikte bir paket oyun olarak dahil edildi ve 1995'te Virtual Boy için Mario's Tennis'ten bu yana bir Nintendo sisteminin lansmanına dahil edilen ilk spor oyunu oldu. Oyun daha sonra Nintendo Selects oyun koleksiyonunun bir parçası olarak kendi başına piyasaya sürüldü.

Yedinci nesil video oyunu konsolları 22 Kasım 2005'te Microsoft'un Xbox 360 oyun konsolunun piyasaya sürülmesiyle başladı. Ardından 17 Kasım 2006'da Sony Interactive Entertainment'ın PlayStation 3, ertesi yıl da 19 Kasım 2006'da Nintendo'nun Wii oyun konsollarının piyasaya sürülmesiyle devam etti. Her yeni oyun konsolu yeni teknolojileri de beraberinde getirdi. Örneğin Xbox 360, yüksek çözünürlüklü video (HD) kalitesinde oyunlar sundu, PlayStation 3 yerleşik bir 3D Blu-ray Disc oynatıcı aracılığıyla HD film oynatma olanağı sundu, Wii ise, kontrol cihazlarını hareket sensörlerini oyun çubuklarına entegre ederek farklı bir deneyim sundu. Böylece Wii kontrolcüleri, oyun içi eylemleri kontrol etmek üzere hareket ettirilebilir, bu da oyuncuların oyun sırasında hareket yoluyla gerçek dünyadaki eylemleri simüle etmelerini sağlar. Bu nesil ile birlikte, video oyun konsolları küresel BT altyapısının önemli bir parçası haline geldi; 2007 yılında video oyun konsollarının dünyanın genel amaçlı bilgisayarlar gücünün %25'ini temsil ettiği tahmin edilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">GameSpy</span>

GameSpy ya da GameSpy Industries, Inc. oyun websitelerine ağ hizmeti sağlayan, online video oyunlarına servis ve yazılım desteği sunan IGN Entertainment'in bir parçası. GameSpy hayata 1996'da QSpy ismindeki internet Quake server arama programı ile başladı. Şirket merkezi Kaliforniya Costa Mesada bulunuyor ve News Corporation şirketi tarafından işletiliyor. 92.3% hisse oranıyla ana şirket, 8 Eylül 2005'te $650 milyon dolara satın alan IGN'dir. GameSpy'ın PlayStation 2, PlayStation 3, PSP, Xbox, Xbox 360, Nintendo GameCube, Wii, Game Boy Advance, Nintendo DS, N-Gage, Wireless, PC ve Retrogaming için bölümleri vardır. GameSpy ayrıca yarı-haftalık olarak yayınlanan GameSpy Debriefings adındaki Podcast da yayınlamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Wii U</span> 2012 yılında Nintendo tarafından piyasaya sürülen oyun konsolu

Wii U, Nintendo'nun Wii'nin ardılı olarak piyasaya sürdüğü ev konsolu. 18 Kasım 2012'de Amerika'da 30 Kasım 2012'de Avrupa'da ve 8 Aralık 2012'de Japonya'da satışa sunulmuştur. Ancak, Nintendo Türkiye distrübitör'ü Nortec Euroasia kapandığından Türkiye'ye resmi olarak satışa sunulmamıştır. Cihaz, sekizinci neslin ilk konsolu olarak kabul edilip Microsoft'un Xbox One'ı ve Sony'nin PlayStation 4'ü ile karşılaştırılır.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo optik diskleri</span>

Nintento optik diskleri, bazı Nintendo video oyunu konsolları için yayımlanan video oyunlarının dağıtımında kullanılan optik disk biçemleridir. Bu diskler; GameCube için GameCube Game Disc, Wii için Wii Optical Disc, Wii U için Wii U Optical Disc'tir. GameCube Optical Disc'in boyutu miniDVD, Wii Optical Disc ile Wii U Optical Disc'in boyutları ise DVD ile eşdeğerdir. Her bir disk, kendisinden bir sonraki nesile ait platformda geriye uyumlu olarak kullanılabilmektedir. 2017'de piyasaya sürülen Nintendo Switch ile birlikte Nintendo oyun konsollarındaki optik disk kullanımı sona ermiş ve oyun kartı kullanılmaya başlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Wii U sistem yazılımı</span>

Wii U sistem yazılımı, Nintendo'nun Wii U ev video oyun konsolu için resmi ürün yazılımı sürümü ve işletim sistemidir. Nintendo Switch sistem yazılımının öncülü, Wii sistem yazılımının ardılıdır. Nintendo, Internet üzerinden sistem yazılımı güncellemeleri sunarak Wii U'nun sistem genelindeki özelliklerini ve uygulamalarını korur. Güncellemeler her konsol sahibi için isteğe bağlıdır, ancak Nintendo'nun çevrimiçi hizmetleriyle birlikte çalışabilirliğini korumak için gerekli olabilir. Her güncelleme, önceki güncellemelerdeki tüm değişiklikler de dahil olmak üzere birikimlidir.

<i>The Legend of Zelda: Twilight Princess</i> 2006 video oyunu

The Legend of Zelda: Twilight Princess, 2006 yılında Nintendo tarafından geliştirilen aksiyon-macera oyunudur. Oyun, The Legend of Zelda serisinin 13. oyunu olup 19 Aralık 2006 tarihinde Japonya ile aynı yıl diğer ülkelerde de Wii için ve sonraki ayda GameCube için piyasaya sürüldü.

Mario Kart 8, 2014 yılında Nintendo tarafından geliştirilen karting yarış video oyunudur. Oyun, Mario Kart serisinin sekizinci oyunu olup Mayıs 2014 tarihinde Wii U için piyasaya sürüldü.

Super Smash Bros., Nintendo tarafından yayınlanan bir almaşık dövüş video oyunu serisidir. Seri, öncelikle yapımcıların çeşitli serilerinin karakterlerini içerir ve serideki her oyunu yöneten Masahiro Sakurai tarafından yaratıldı. Oyunun hedefi, geleneksel dövüş oyunlarından farklı olarak yaşam barlarını azaltmak yerine rakipleri sahneden çıkarmaktır.

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS ve Super Smash Bros. for Wii U , 2014 yılında Bandai Namco ve Nintendo tarafından geliştirilen iki almaşık dövüş video oyunudur. Oyunlar, Super Smash Bros. serisinin dördüncü oyunları olup Nintendo 3DS sürümü Ekim 2014 ve Wii U sürümü de Kasım 2014 tarihinde piyasaya sürüldü.

Super Smash Bros. Brawl, 2008 yılında Game Arts, HAL Laboratory ve Sora Ltd. tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir almaşık dövüş video oyunudur. Oyun, Super Smash Bros. serisinin üçüncü oyunu olup 31 Ocak 2008 tarihinde Japonya ve aynı yıl diğer ülkelerde Wii için piyasaya sürüldü.

<i>Mario Party</i> parti video oyunu serisidir

Mario Party, Hudson Soft ve daha sonra NDcube tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir parti video oyunu serisidir. Seri, Super Mario serisinin bir yan ürünü olup en fazla dört, bazen de sekiz oyuncu veya bilgisayar kontrollü karakterler ile oynamaya olanak tanıyan, genellikle öngörülemeyen çok oyunculu modları da içeren parti oyun öğeleriyle tanınmaktadır.

Super Princess Peach, 2005 yılında TOSE tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan platform video oyunudur. Oyun, Super Mario serisinin yan oyunu olup 20 Ekim 2005 tarihinde Japonya ve 2006'da diğer ülkelerde Nintendo DS için piyasaya sürüldü.

<i>New Super Mario Bros. Wii</i> 2009 video oyunu

New Super Mario Bros. Wii, 2009 yılında Nintendo tarafından geliştirilen platform video oyunudur. Oyun, Super Mario serisinin yan oyunu olup Kasım 2009 tarihinde Avustralya, Kuzey Amerika ve Avrupa ile aynı yılın Aralık ayında Japonya'da Wii için piyasaya sürüldü.

Super Mario Kart, 1992 yılında Nintendo tarafından geliştirilen karting yarış video oyunudur. Oyun, Mario Kart serisinin ilk oyunu olup 27 Ağustos 1992 tarihinde Japonya ve daha sonra diğer ülkelerde Super Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü.

Super Mario Galaxy 2007 yılında Nintendo tarafından geliştirilen platform video oyunudur. Oyun, Super Mario serisinin 11. oyunu olup 1 Kasım 2007 tarihinde Japonya ve sonraki haftalarda diğer ülkelerde Wii için piyasaya sürüldü.

<span class="mw-page-title-main">Luigi</span>

Luigi, Nintendo'nun Mario video oyunu serisinde bulunan bir kurgusal karakterdir. Shigeru Miyamoto tarafından yaratılan Luigi, Nintendo'nun maskotu Mario'nun biraz daha genç ama daha uzun erkek kardeşi olarak belirtilir ve Mario serisindeki birçok oyunda, genellikle ağabeyinin yardımcısı olarak görünür.

<span class="mw-page-title-main">Klasik kontrol şemasını destekleyen Wii oyunları listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Bu liste, Classic Controller/Classic Controller Pro veya GameCube kumandasının kullanımına izin veren Wii oyunlarını içerir. Classic Controller ve GameCube kumandası, bazı TurboGrafx-16 oyunları dışında, tüm Virtual Console oyunları için de kullanılabildiğinden, bu liste Nintendo'nun Virtual Console’unda yayınlanan oyunları içermez. Listedeki oyunların çoğu, başta Gamecube olmak üzere Sony (PlayStation) ve Microsoft (Xbox) gibi birincil kontrolcüle tipik çift-çubuklu oyun kumandaları olan önceki neslin konsollarında yayımlanmış oyunların, portu, yeniden yapımı veya devam oyunudur. Listedeki bazı Wii oyunları ise, sistemin en önemli özelliği olan Hareket denetleyicisinden hiç yaralanmadıkları için geleneksel kontrolleri destekler.

Wii oyunlarının listesi adlı bu listede Wii konsolu için 2006'daki lansmanından en son 2020'de yayımlanan oyuna kadar, bazıları yayınlanmamış, 1596 adet oyun bulunmaktadır.