İçeriğe atla

Vulkan API

Vulkan API
Geliştirici(ler)Khronos Group
İlk yayınlanma16 Şubat 2016
Güncel sürüm1.3.279 / 1 Mart 2024 (7 ay önce) (2024-03-01)
Geliştirme durumuAktif
İşletim sistemiAndroid, Linux, Tizen, Microsoft Windows
Platformuyumlu donanım
Tür3D grafik ve işlem API
Resmî sitesiResmi Sitesi
Kod deposu Bunu Vikiveri'de düzenleyin

Vulkan düşük maliyetli ve Çapraz platform 3D grafik ve işlem API-sidir. İlk kez Khronos Group tarafından GDC 2015'te açıklandı. Vulkan API başlangıçta, Khronos tarafından yeni nesil "OpenGL girişimi" veya "OpenGL-in sonrakısı" olarak sevk edildi. Vulkan, AMD'nin Mantle API bileşenleri üzerine türetilmiş ve inşa edilmiştir.[1][2] Khronos'a, bir vakıf niyetiyle AMD tarafından bağışlanmıştır. OpenGL gibi, Vulkan da yüksek performanslı video oyunu ve interaktif medya gibi, gerçek zamanlı 3D grafik uygulamalara hedeflenir ve Direct3D 12 ve Mantle gibi, daha yüksek performans ve daha düşük CPU kullanımı sunuyor. Vulkanın ayrıca 2D grafik uygulamaları işlemek için yeteneği vardır, ancak genellikle 3D için uygundur. Alt CPU kullanımı yanı sıra, Vulkan da daha Çok çekirdekli işlemciler arasında eser yapabiliyor.[3]

Tarihi

Khronos Group, Temmuz 2014'te Valve Corporation ile bir sonraki nesil grafik API oluşturmak için bir proje başladı.[4] SIGGRAPH 2014'te proje katılımcılar için bir çağrı ile açıklandı.[5] ABD Patent ve Marka Ofisine göre, Vulkan için marka, 19 Şubat 2015'te açılmıştı. Vulkan 2015 Game Developers Conference'nda resmen adlandırıldı ve açıklandı. 2015 yılının başlarında, LunarG (Valve tarafından finanse edildi) geliştirildi ve HD 4000 serisi entegre grafik üzerinde Vulkan uyumluluk sağlayan Intel için Linux sürücüsü gösterildi. 10 Ağustos 2015 tarihinde, Google Androidin gelecekteki sürümlerinde Vulkana destek vereceğini açıkladı.[6] 22 Ağustos 2016 tarihinde Vulkan ilk kez Android Nougatda destek aldı. 18 Aralık 2015 tarihinde, Khronos Group Vulkan şartnamesinin 1.0 sürümünün neredeyse tamam olduğunu ve uyumlu sürücüler mevcut olduğunda serbest olacağını duyurdu. Açık kaynaklı Vulkan SDK, 16 Şubat 2016 yılında serbest bırakıldı.

OpenGL ve Vulkan API-leri

.

Özellikleri

Vulkan diğer API'ler yanı sıra, selefi OpenGL üzerinde çeşitli avantajlar sağlamak için tasarlanmıştır. Vulkan alt yük, GPU üzerinde daha fazla denetim ve daha düşük CPU kullanımı sunuyor. Amaçlanan avantajları şunlardır:

  • Vulkan API mobil cihazlarda iyi high-end grafik kartları için uygundur, hem de grafik çözümü için de mevcuttur. (OpenGL-in OpenGL ES denilen mobil cihazlar için özel bir alt kümesi vardır).[7]
  • DirectX 12-in aksine, Vulkan birden fazla modern işletim sistemlerinde kullanılabilir; OpenGL gibi, Vulkan API tek bir işletim sistemi veya cihaz form faktörüne kilitli değil.[8]
  • Vulkan Windows 7, Windows 8, Windows 8.1, Windows 10, Tizen, Linux ve Androidde çalışabilir.
  • Sürücü havai CPU iş yüklerini azaltarak azaltıldı.
  • Harmanlama kullanımı yoluyla ek hesaplama yapmak için ücretsiz CPU bırakarak ya da herhangi bir şekilde render yapma ile CPU üzerindeki yükü azaltıldı.[9]
  • Daha çok çekirdekli işlemciler üzerinde ölçekleme. Direct3D 11 ve OpenGL 4 başlangıçta tek çekirdekli işlemciler ile kullanılmak üzere tasarlanmış ve sadece çok çekirdeklerde çalıştırılması gereken şekilde büyüme aldı..
  • OpenGL GLSL için kendi derleyici uygulamak için her OpenGL sürücüsünü zorlayan shader için yüksek seviyeli GLSL dil kullanır. Bir Vulkan sürücü sadece GPU özel optimizasyonu ve kod üretimi yapması gerekir. Kolay sürücü onarımında ve teoride daha küçük sürücü paketleri ile sonuçlanır.

SIGGRAPH 2016-da, Khronos, DirectX 12 tarafından sunulmasına benzer, Vulkanın otomatik çoklu-GPU özellikleri için destek alacağını duyurdu. Dahil olan çoklu-GPU desteği SLI ya da Crossfire ihtiyacını ortadan kaldırır ve aynı model olmasını grafik kartları gerektirir. API çoklu-GPU bu kısıtlamayı ortadan kaldırır ve API-ye akıllıca iki veya daha fazla tamamen farklı GPU'lar arasında iş yükü bölümü sağlar.[10] Örneğin, CPU-da dahil olan entegre GPU'lar hafif bir performans artışı için bir high-end özel GPU ile birlikte kullanılabilir. GPU PerfStudio 3.6 (CodeXL) Windows ve Linux üzerinde Vulkan destekler. EGL-in OpenGL ES için yaptığı gibi, Vulkan Pencere Sistemi Arabirimi (WSI) Vulkan için yapır. EGL yerel platform pencere sistemi ile arabirim oluşturmak için OpenGL ES programları tarafından kullanılır.[11][12][13]

Uyumluluk

İlk özellikler Vulkanın şu anda OpenGL ES 3.1 veya OpenGL 4.x ve yukarını destekleyen donanım üzerinde çalışacağı oldu.[14] Vulkan desteği yeni grafik sürücüleri gerektirdiğinden, bu mutlak anlamına gelmez. OpenGL ES 3.1 veya OpenGL 4.x destekleyen mevcut her aygıt Vulkan sürücülerine sahip olacaktır. Android 7.0 Nougat tamamen Vulkanı destekler. iOS ve MacOS için Vulkan desteği, Apple tarafından henüz ilan edilmedi, ama en azından şirket iOS ve macOS cihazları üzerinde Metal API üstünde çalışan bir Vulkan uygulamasını sağlar.

Şirket Donanım
Mikromimari Mevcut GPUs (Die) Graphic cards / SoCs
AMD
GCN 4 Haziran 2016Polaris 10, Polaris 11, Vega 10 Radeon Rx 400 Serisi
GCN 3 Ağustos 2014Tonga, Fiji, Carrizo Radeon R9 Serisi
GCN 2 Mart 2013Bonaire, Hawaii, Kaveri, Kabini, Temash, Mullins, Beema, Carrizo-L Radeon HD 7790, PlayStation 4, Xbox One
GCN 1 Şubat 2012Oland, Cape Verde, Pitcairn, Tahiti Radeon HD 77xx-7900 Series
TeraScale 3
"Northern Islands"
Aralık 2010Aruba (Trinity/Richland), Barts, Turks, Caicos, Cayman Radeon HD 7xxx-76xx Series, Radeon HD 6000 Serisi
TeraScale 2
"Evergreens"
Eylül 2009Cedar, Cypress, Juniper, Redwood, Palm, Sumo Radeon HD 5000 Serisi
TeraScale 1 Mayıs 2007R600, RV630, RV610, RV790, RV770, … Radeon HD 2000 Serisi, HD 3000, HD 4000
Nvidia
Pascal Mayıs 2016GP100, GP104, GP106, GP107 GeForce 10 serisi, Tegra X2
Maxwell 2.0 Eylül 2014GM200, GM204, GM206, GM20B GeForce 900 series, Tegra X1
Maxwell 1.0 Şubat 2014GM107, GM108 GeForce GTX 750 Ti, GTX 750, GTX 860M
Kepler Mart 2012GK110, GK104, GK106, GK107, GK208 GeForce 600 serisi, GeForce 700 serisi, Tegra K1
Fermi Mart 2010GF100, GF104, GF106, GF108, GF110, GF114, GF116, GF119 GeForce 400 serisi, GeForce 500 serisi
Tesla 2.0 Haziran 2008GT200, GT215, GT216, GT218, GeForce 200 serisi, GeForce 300 serisi
Tesla 1.0 Kasım 2006G80, G84, G86, G92, G94, G96, G98 GeForce 8 serisi, GeForce 9 serisi, GeForce 100 serisi
Intel
Kaby Lake 2016
Skylake Ağustos 2015Core i3-/i5-/i7-6000, Pentium G4xxx, Celeron G39xx
Broadwell Eylül 2014Core M-5Yxx, Core i3-/i5-/i7-5000
Haswell Eylül 2012Core i3-/i5-/i7-4000, Pentium G3xxx, Celeron G18xx
Ivy BridgeNisan 2012Core i3-/i5-/i7-3000, Pentium G2xxx, Celeron G16xx
Sandy Bridge Ocak 2011Core i3-/i5-/i7-2000, Pentium Gxxx, Celeron Gxxx
Westmere Ocak 2010Core i3-/i5-/i7-xxx, Pentium G69xx, Celeron G1101
Imagination Technologies
PowerVR 8XE Serisi Şubat 2016GE8200, GE8300
PowerVR 7XT Serisi Kasım 2014GT7200, GT7400, GT7600, GT7800, GT7900 Apple A9, Helio X30 (MT679?)
PowerVR 7XE Serisi Kasım 2014GE7400, GE7800
PowerVR 6XT Serisi Ocak 2014GX6240, GX6250, GX6450, GX6650 Apple A8, A8X, MediaTek MT8173, MT8176,
PowerVR 6XE Serisi Ocak 2014G6050, G6060, G6100 (XE), G6110 RK3368
PowerVR 6 Serisi (Rogue) Ocak 2012G6100, G6200, G6230, G6400, G6430, G6630 MediaTek MT6595M, MT6595T, MT6595M, MT6795, MT8135, Helio X10 (MT6795), LG H13, Apple A7, Atom Z3460, Z3480, Z3530, Z3560, Z3570, Z3580
PowerVR 5XT Serisi Ocak 2009SGX543, SGX544, SGX554 Apple S1, A5, A5X, A6, A6X, NovaThor L8540, L8580, L9540, TI OMAP 4470, 5430, 5432, MediaTek MT5327, MT6589M, MT6589T, MT6589, MT8117, MT8121, MT8125, MT8389, Atom Z2460, Z2520, Z2560, Z2580, Z2760, Exynos 5410
Qualcomm
Adreno 500 serisi Adreno 510, Adreno 530 Snapdragon 430, 625, 650, 652, 820
Adreno 400 serisi Snapdragon 415, 615, 616, 617, 805, 808, 810
Adreno 300 serisi Snapdragon 200, 208, 210, 212, 400, 410, 412, 600, 800, 801
ARM mimarisi
Bifrost[15]Haziran 2016Mali-G71, … Duyurulacak
Midgard 4th Q4 2015 Mali-T860, Mali-T830, Mali-T880 Exynos 8890, Exynos 7870, Kirin 950, 955, MediaTek MT6738, MT6750, Helio X20 (MT6797), X25 (MT6797T), P10 (MT6755), P20 (MT6757)
Midgard 3rd Ekim 2013Mali-T760, … Exynos 7420, Exynos 5433, MT6752, MT6732, RK3288
Midgard 2nd Ağustos 2012Mali-T600 series, T720 Exynos 5250, 5260, 5410, 5420, 5422, 5430, 5800, 7580, Mediatek MT6735, MT6753, Kirin 920, 925, 930, 935

Kaynakça

  1. ^ "Arşivlenmiş kopya". 29 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  2. ^ "Arşivlenmiş kopya". 29 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  3. ^ "Arşivlenmiş kopya". 14 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  4. ^ "Arşivlenmiş kopya" (PDF). 11 Ağustos 2016 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  5. ^ "Arşivlenmiş kopya". 29 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  6. ^ "Arşivlenmiş kopya". 29 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  7. ^ "Arşivlenmiş kopya". 7 Kasım 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  8. ^ http://www.tomshardware.com/news/khronos-group-vulkan-graphics-api,28678.html []
  9. ^ "Arşivlenmiş kopya". 26 Kasım 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  10. ^ "Arşivlenmiş kopya". 29 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  11. ^ "Arşivlenmiş kopya". 29 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  12. ^ "Arşivlenmiş kopya". 29 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  13. ^ "Arşivlenmiş kopya". 29 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  14. ^ "Arşivlenmiş kopya". 29 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 
  15. ^ "ARM Bifrost GPU Architecture". 30 Mayıs 2016. 21 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ekim 2016. 

Dış bağlantılar

Ayrıca bakınız

  • OpenGL - Khronos Group tarafından başka grafik API
  • OpenCL - Khronos Group tarafından başka grafik API
  • Mantle API - AMD-den düşük seviyeli grafik ve işlem API, Vulkan temeli
  • Direct3D - Windows ve yalnızca Xbox grafik API. Sürüm 12 Vulkana benzer bir düşük düzeyli API-dir.
  • AMDGPU - Linux için AMD'nin tamamen açık kaynak kodlu birleşik grafik sürücüsü

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">DirectX</span>

DirectX, Microsoft'un video oyunları başta olmak üzere çoklu ortam yazılımlarını rahat, hızlı ve uyumlu şekilde hazırlayabilmek için yarattığı bir uygulama programlama arayüzüdür (API). Şu andaki en güncel resmî sürüm DirectX 12'dir. İçerdiği bileşenlerden bazıları şu şekilde özetlenebilir:

<span class="mw-page-title-main">OpenGL</span> grafik uygulama geliştirme arabirimi

OpenGL, gelişmiş donanım desteğini kullanarak hem iki hem de üç boyutlu grafikleri ekrana çizmek için kullanılan ücretsiz bir grafik uygulama geliştirme arabirimidir. Windows, Linux, MacOS ve Solaris gibi birçok işletim sisteminde yaygın olarak ve Playstation 3 başta olmak üzere bazı oyun konsollarınca desteklenir. Donanım tarafında ise SGI, ATI, Nvidia veya Intel gibi büyük üreticiler her ekran kartında OpenGL desteği sunar.

Grafik işlemci biriminde genel amaçlı hesaplama ya da sıkça kullanılan İngilizce kısaltmasıyla GPGPU, alışılagelmiş yöntemlerde merkezî işlem birimi (CPU) üzerinde yapılan hesaplamaların, alışılagelmiş yöntemlerde sadece grafik hesaplamalarını yapan bilgisayarın grafik işlemci birimi (GPU) üzerinde yapılmasıdır. Ekrana grafik çizilmesi işleminin doğası gereği, modern grafik işlemcileri çok çekirdeklidir ve yüksek bir paralelliğin açığa çıkartılmasına olanak sağlayabilirler. Grafik işlemcisi üzerinde hesaplama yapılması; paralel doğadaki algoritmalarda çok ciddi performans artışları sağlayabilmektedir. Özellikle heterojen işlem teknikleriyle GPGPU ve diğer platformlar arası işbirliği sağlanıp çok daha etkin programlar yazılabilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">OpenGL ES</span>

OpenGL ES 3 boyutlu grafik API'si olan OpenGL'nin cep telefonu gibi gömülü sistemler için tasarlanmış bir alt kümesidir. Tanımlanması ve tanıtımı, grafik donanım ve yazılım endüstrisi konsorsiyumu olan ve grafik ve çoklu ortam için açık kaynak kodlu API'lerle ilgilenen Khronos Group tarafından yapılır.

GLSL, C tabanlı yüksek seviye bir programlama dilidir.OpenGL ARB tarafından,geliştiricilerin grafik işhattına assembly veya donanım-bağımlı bir dil bilmeden direkt erişim sağlaması için yaratılmıştır.

Karesel gölgelendirme anlamına gelen Pixel Shader DirectX 9 ve üzeri oyun grafik kütüphanesinde bulunan grafik işleme komut fonksiyonudur. Yeni nesil olarak tanımlanan birçok oyunda bu özellik şartı aranıldığı için bir önceki nesil ekran görüntü kartları bu özelliği desteklemediği için birçok oyun yazılımı çalışmama durumu yaşanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Unity (oyun motoru)</span>

Unity, öncelikli olarak bilgisayarlar, konsollar ve mobil cihazlar için video oyunları ve simülasyonları geliştirmek için kullanılan ve Unity Technologies tarafından geliştirilen çapraz platform bir oyun motorudur. İlk kez yalnızca Apple'ın 2005'teki Worldwide Developers Conference'da OS X için ilan edildi, bu tarihten itibaren 27 platformu hedeflemek üzere genişletildi. Unity oyun motoru; film sektörü, otomotiv sektörü, mimari, mühendislik ve inşaat gibi video oyunları dışındaki farklı endüstriler tarafından da benimsenmiş ve kullanılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Unreal Engine</span> video oyunu motoru

Unreal Engine, Epic Games tarafından geliştirilen ve ilk olarak 1998 yılında yayınlanan Unreal isimli birinci şahıs nişancı oyununda kullanılan oyun motoru. Esas olarak birinci şahıs nişancı oyunları için geliştirilmesine karşın, sonraları çeşitli türlerdeki oyunlarda kullanıldı. C++ ile yazılmış kodu sayesinde yüksek derecede taşınabilirliğe sahiptir ve günümüzde birçok oyun geliştirici tarafından kullanılan bir araç haline gelmiştir.

Khronos Group, Inc., 3D grafikler, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik, paralel hesaplama, görüntü hızlandırma ve makine öğrenimi için telifsiz birlikte çalışabilirlik standartları geliştiren, yayınlayan ve sürdüren 160 kuruluştan oluşan açık, kar amacı gütmeyen, üye odaklı bir konsorsiyumdur. Açık standartlar ve ilgili uygunluk testleri, yazılım uygulamalarının ve ara katman yazılımının, çok çeşitli platformlarda ve cihazlarda dinamik medyanın yazılmasını ve hızlandırılmasını sağlar. Grubun merkezi Beaverton, Oregon'dadır.

<span class="mw-page-title-main">EGL</span>

EGL, kâr amacı gütmeyen teknoloji şirketler birliği Khronos Group tarafından yönetilen, Khronos Group'un yönettiği diğer bazı API'ler ile, pencere sistemi arasında bir arayüz oluşturmayı hedefleyen API dir. Örneğin OpenGL ES destekleyen bir grafik işlemcisi ihtiva eden bir bilgisayarda, pencere sisteminin ekrana çizilmesi için ihtiyaç duyulan kaynakların atanması,yönetilmesi ve 2 veya 3 boyutlu pencere sistemi bileşenlerinin hızlı ve eşsiz bir şekilde ekrana çizilmesini sağlayan bir API dir. En çok kullanılan gerçeklenmişi ise X.org'un temelini oluşturan Mesa 3D kütüphanesidir.

<span class="mw-page-title-main">WebGL</span>

WebGL, kâr amacı gütmeyen teknoloji şirketler birliği Khronos Group tarafından yönetilen, web ortamında 3 boyutlu grafik çizimi sağlanmasını amaçlayan bir web standardıdır. OpenGL ES 2.0 üzerine temellendirilmiştir, otomatik hafıza yönetimli JavaScript gibi dillere uyum sağlaması için küçük değişikliklere uğramış olsa da WebGL OpenGL ES'ten çok da farklı değildir. Uyumlu web tarayıcısında herhangi bir eklenti kurulmasını gerektirmeden, HTML5'in Canvas elementi üzerinde 3 boyutlu grafik çizimi yapılmasını mümkün kılmaktadır.

OpenGL SC, OpenGL 1.3 spesifikasyonunun değiştirilmesiyle, güvenlik-kritik yazılım sektöründe kullanılmak üzere tasarlanmış olan OpenGL alt kümesidir. Havacılık elektroniği (aviyonik), askeri, sağlık, endüstriyel ve otomotiv elektroniğinde güvenlik-kritik yazılımlarda kullanılmak üzere tasarlanmıştır. OpenGL SC DO-178 gibi kalite standartlarında dikte edilen %100 grafik güvenilirliği ilkesini karşılamaktadır. OpenGL SC ile gerçek zamanlı çalışan diğer ekipman ile grafik ekipmanı uyum içinde çalışabilmektedir. OpenGL SC kâr amacı gütmeyen Khronos Group tarafından yönetilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Android Nougat</span> Android işletim sisteminin yedinci ana sürümü

Android 7.0 - 7.1.2 "Nougat" Android sürümünün Google tarafından geliştirilen 14. versiyonudur. Yeni sürümün daha önceki kod adı Android N oldu. 9 Mart 2016 tarihinde önce mevcut Nexus cihazları için fabrika görüntüleri ile bir geliştirici önizlemesi olarak yeni "Android Beta Programı" ile piyasaya sürüldü. Versiyon API level 24'te oluşturulmuştur. Resmen ilk olarak Google Nexus cihazları için güncelleme almakla, 22 Ağustos 2016 tarihinde serbest bırakıldı. LG V20, Nuga ile piyasaya çıkan ilk akıllı telefon oldu.

<span class="mw-page-title-main">Metal API</span> IOS,macOS and tvOS grafik render uygulama programlama arayüzüdür

Metal API iOS 8-de tanıtılan düşük seviyeli, düşük-havai donanım hızlandırmalı grafik ve bilgisayar uygulama programlama arayüzüdür (API). Bu, bir API altında OpenGL ve OpenCLe benzer işlevselliğini birleştirir. Metal API IOS-a diğer platformlarda benzer API'lerin performans yararlarından bazılarını getirmek için tasarlanmıştır. Metal, 2 Haziran 2014 yılından beri Apple A7 ya da sonrasını kullanan iOS cihazlarında ve 8 Haziran 2015'ten beri OS X El Capitan çalıştıran Mac'lar üzerinde mevcuttur. Metal daha da işlem shaderi getirerek GPGPU programlama yeteneklerini geliştirdi. Metal C++11 dayalı yeni bir gölgeleme dili kullanır; Bu Clang ve LLVM kullanılarak uygulanır. OS X'da Metal desteği WWDC 2015'te açıklandı.

3D grafikler, özellikle video oyunlarında o kadar popüler hale geldi ki, bilgisayar grafiği üretiminin tüm aşamalarında süreçleri kolaylaştırmak için özel API'ler oluşturuldu. Bu API'ler, programcıların donanıma soyut bir şekilde erişmeleri için bir yol sağlarken, herhangi bir belirli grafik kartının özel donanımından yararlanmaya devam ettikleri için bilgisayar grafik donanımı üreticileri için de hayati önemde olduklarını kanıtladılar. İlk 3D grafik çerçevesi, muhtemelen 1977'de ACM tarafından yayınlanan Core idi.

MoltenVK, Vulkan uygulamalarının Apple'ın macOS, iOS ve tvOS işletim sistemlerinde Metal üzerinde çalışmasına izin veren bir yazılım kütüphanesidir. Vulkan sürücüleri olmayan platformlarda çalıştırılmasına yönelik bir proje olan Vulkan Taşınabilirlik Girişimi için piyasaya sürülen ilk yazılım bileşenidir.

<span class="mw-page-title-main">RPCS3</span> PlayStation 3 yazılımı için emülatör

RPCS3, Windows, Linux, FreeBSD ve MacOS sistemlerinde çalışan PlayStation 3 için ücretsiz ve açık kaynaklı bir konsol emulatoru ve hata ayıklayıcısıdır. PlayStation 3 oyunlarının ve yazılımlarının kişisel bir bilgisayarda oynatılmasına ve hatalarının ayıklanmasına olanak tanır. Program C++ dilinde yazılmıştır ve X86-64 CPU'larında çalışabilmektedir. Arka uç oluşturucuları olarak OpenGL ve Vulkan'ı içeriyior.

<span class="mw-page-title-main">PCSX-Reloaded</span>

PCSX, PlayStation 1 oyunlarını bilgisayarda çalıştırmaya yarayan ücretsiz ve açık kaynaklı bir konsol emulatörüdür. Yıllar içinde, PCSX-Reloaded (PCSXR) ana sürüm olduğundan dolayı geliştirme birkaç kez el değiştirdi. 2021 itibarıyla emulatör artık aktif geliştirme aşamasında değildir. PCSX-Reloaded'ın daha yeni bir sürümü PCSX-Redux, 2019 yılında yayınlandı.

<span class="mw-page-title-main">Windows Subsystem for Linux</span> Linux için Windows Alt Sistemi

Windows Subsystem for Linux (WSL), Windows 10, Windows 11, Windows Server 2019 ve Windows Server 2022 üzerinde yerel olarak Linux ikili yürütülebilir dosyalarını çalıştırmak için kullanılan uyumluluk katmanıdır.

Daha önce Desktop Compositing Engine (DCE) olarak bilinen Masaüstü Pencere Yöneticisi, Windows Vista'dan beri Microsoft Windows'ta bulunan ve Windows'un grafik kullanıcı arayüzünün donanım hızlandırma ile oluşturulmasını sağlayan pencere yöneticisidir.