İçeriğe atla

Vera Komissarjevskaya

Vera Komissarjevskaya
Ве́ра Фё́доровна Комиссарже́вская
DoğumVera Fyodorovna Komissarjevskaya
8 Kasım 1864(1864-11-08)
Ölüm23 Şubat 1910 (45 yaşında)
MeslekAktris ve tiyatro yönetmeni
Akraba(lar)Theodore Komisarjevsky (üvey kardeşi)
Bir kartpostalda Komissarjevskaya
Komissarjevskaya, Bir Bebek Evi oyununda Nora rolünde, 1904

Vera Fyodorovna Komissarjevskaya (RusçaВе́ра Фё́доровна Комиссарже́вская; 8 Kasım 1864 - 23 Şubat 1910), geç Rus İmparatorluğu'nun en ünlü aktrislerinden ve tiyatro yöneticilerinden biriydi. Profesyonel kariyerini, Konstantin Stanislavski'nin Sanat ve Edebiyat Derneği'nde amatör olarak oynadıktan sonra 1893'te yaptı. Muhtemelen bugün en çok, 1896'da Sankt-Peterburg'daki Aleksandrinski Tiyatrosu'nda Anton Çehov'un Martı oyununun talihsiz galasındaki Nina rolü ile tanınıyor. Yapım tam bir başarısızlık olarak görülse de, Komissarjevskaya'nın performansı büyük beğeni topladı.[1]

Kariyerinin ilerleyen dönemlerinde Komissarjevskaya, gelecek vadeden tiyatro sanatçısı Vsevolod Meyerhold'un himayesi ile dikkat çekiyor. Meyerhold'un, Stanislavski'nin Moskova Sanat Tiyatrosu'nda sembolist oyunlar sahnelemedeki başarısız girişimlerinin ardından, Komissarjevskaya, onu deneylerini yeni Dramatik Tiyatrosu'nda denemeye davet etti. Kısa süreli işbirlikleri sırasında ikisi, Meyerhold'un sembolist estetiğini geliştirmeyi başardı ve Komissarjevskaya kendisi, en eleştirel ve ticari açıdan başarılı iki yapımda rol aldı.

Hayatı ve çalışmaları

Komissarjevskaya, Saint Petersburg'da zengin ve seçkin bir ailede doğdu. Babası, Mariinski Tiyatrosu'nun önde gelen tenorlarından biri olan ünlü Rus opera sanatçısı Fyodor Komissarjevski idi ve annesi Mariya Nikolayevna Şulgina, Preobrajenski alayında bir savaş kahramanı ve subayı olan General Nikolay Şulgin'in kızıydı. Komissarjevskaya'nın babasıyla yakın bir ilişkisi vardı ve sık sık Komissarjevskaya ile yazışıyordu. Hayatının sonuna doğru Mariya Nikolayevna'ya şunları yazdı:

Vera! Sık sık düşüncelerimde olduğunu söylemek ... yetersiz kalır, çünkü onu düşünmeden bir an bile geçmez! Tüm varlığım duygularıma ve onunla ilgili düşüncelerime bağlı. O benim ruhum için fiziksel varoluş için hava neyse odur! İnsan, arkadaş, kız, kız kardeş, aile - her şey onun içinde yoğunlaşmıştır...[1]

Üvey kardeşi Theodore Komisarjevsky, ünlü bir tiyatro yönetmeniydi.

19 yaşında Komissarjevskaya, ressam Kont Vladimir Leonidoviç Muravyov ile evlendi, ancak evlilikten sonra sahne adını korumayı tercih etti. Birkaç yıl sonra, kız kardeşinin Muravyov'un çocuğuna hamile olduğunu öğrendiğinde kalbi kırıldı ve kendisini oyunculuk kariyerine adayarak onu terk etti. 1896'da Sankt-Petersburg'daki Aleksandrinski Tiyatrosu'nda çalışmaya başladı ve burada en büyük zaferi olan Çehov'un Martı'sının (1897) galasında Nina Zareçnaya rolünü oynadı.[2]

1904'te Komissarjevskaya, Sankt-Peterburg'da kendi tiyatrosunu kurdu ve burada Çehov'un Ivanov ve Vanya Dayı yapımlarında rol aldı - William Shakespeare'in Othello'sunda Desdemona, Hamlet'te Ophelia ve Ibsen'in A Doll's House oyununda Nora rolünü oynadı.

On dokuzuncu yüzyıl tiyatrosunun rutin senaryolarını ve zamanın baskın doğal eğilimlerini yoran Komissarjevskaya, genç yönetmen Vsevolod Meyerhold'u cesurca davet etti. Ibsen'in Hedda Gabler ve Maeterlink'in Sister Beatrice'in başrollerinde oynamasıyla bazı başarılar bulsalar da, iş birliği sonuçsuz kaldı. Meyerhold, yüksek teatral ciddiyetle yoğun duygusal duyarlılığın bir karışımı olan Komissarjevskaya'nın oyunculuk tarzına hitap eden bir rol yaratmayı başaramadı. Sadece bir yıl sonra yolları ayırdılar ve kariyerinin geri kalanını Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa'da eski yapımları gezerek geçirdi.

Rusya'dan ayrıldıktan sonra bile, Komissarjevskaya'nın ünü devam etti, 1910'da çiçek hastalığından öldüğünde, cenazesine yas tutan geniş bir kalabalık katıldı ve hatta Rus şair Aleksandr Blok'un dokunaklı sözlerine vesile oldu. Petersburg'un en büyük tiyatrolarından biri hala adını taşıyor[3] ve 1980'de aktrisin hayatı ve kariyeri hakkında Natalia Saiko'nun oynadığı Ya - aktrisa ("Ben bir aktrisim") adlı bir biyografik film yapıldı.

Kaynakça

  1. ^ a b A Triptych from the Russian Theatre: An Artistic Biography of the Komissarzhevskys. Londra: Hurst. 2001. s. 65. 
  2. ^ The Vakhtangov Sourcebook. New York: Routledge. 2011. ss. 28-32. ISBN 978-0-415-47268-5. 
  3. ^ Makers of Modern Theatre: An Introduction. New York: Routledge. 2004. ss. 76-87. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Anton Çehov</span> Rus oyun ve öykü yazarı

Anton Pavloviç Çehov, Rus oyun ve kısa öykü yazarıdır. Tarihte kısa öykü alanında en iyi yazarlar arasında sayılmaktadır. Oyun yazarı olarak kariyerinde dört klasik eser üretmiş ve en iyi kısa öyküleri, yazarlar ve eleştirmenler tarafından olumlu eleştiriler almıştır. Çehov, Henrik Ibsen ve August Strindberg ile birlikte çoğu zaman tiyatroda erken modernizmin doğuşundaki üç yaratıcı figürden biri olarak anılmaktadır. Çehov, edebî kariyerinin çoğunda tıp doktoru olarak çalışmış ve "Tıp benim nikâhlı karım, edebiyat ise metresim." sözlerini dile getirmiştir.

Işıl Kasapoğlu, Türk tiyatro oyuncusu ve yönetmeni.

<span class="mw-page-title-main">Sankt-Peterburg</span> Rusyanın federal şehirlerinden biri

Sankt-Peterburg (Rusça:

<span class="mw-page-title-main">Konstantin Stanislavski</span>

Konstantin Sergeyevic Alekseyev Stanislavski Rus tiyatro oyuncusu, yönetmen. "Sistem" olarak da bilinen oyunculuk yöntemi, modern oyunculuk anlayışına yön vermiştir.

<span class="mw-page-title-main">Leonid Andreyev</span>

Leonid Nikolayeviç Andreyev Ulusal edebiyatta, dışavurumcu hareketin önderlerinden olan Rus Oyun ve kısa hikâye yazarı. 1905 ve 1917 Devrimleri arasında kalan zaman diliminde etkindi.

Politik tiyatro, Alman yönetmen Erwin Piscator'un göstermeci nitelikteki kendi anlayışını içeren Epik Tiyatro'nun siyasallaşmış hâlidir. Gösteri ve oyunlar, toplumu sahneye taşıyarak sürekli olarak siyasal iletişimin baş olgusunu oluşturmuş, kendine özgü başrolü oynamıştır.

<i>Martı</i> (oyun) Rus yazar Anton Çehov tarafından 1896 yılında yayınlanan komedi

Martı, Anton Çehov'un dört büyük tiyatro oyunu kabul edilenler arasında ilk yazılmış olanıdır. 1895'te yazılan oyun, dört ana karakter arasındaki romantik ve sanatsal çatışmalar etrafında geçer. Bu karakterler, saf bir kız olan Nina, sönmekte olan yıldız Irina Arkadina, deneysel oyun yazarı oğlu Konstantin Treplev ile ünlü ve pek kültürlü olmayan yazar Trigorin'dir.

<i>Tahtakurusu</i> (oyun) Vladimir Mayakovskinin yazdığı tiyatro oyunu

Tahtakurusu, Vladimir Mayakovski tarafından 1928 yılında yazılmış, partisyonu Dmitriy Şostakoviç tarafından bestelenen, beş perde ve dokuz sahneden oluşan komedi türünde bir tiyatro oyunudur.

<span class="mw-page-title-main">Eimuntas Nekrošius</span>

Eimuntas Nekrošius, Litvanyalı tiyatro yönetmeni.

<span class="mw-page-title-main">George Balanchine</span> Amerikalı dansçı ve koreograf (1904 – 1983)

Georges Balanchine, Gürcü asıllı Amerikalı koreograftır.

<span class="mw-page-title-main">Mihail Lomonosov</span>

Mihail (Mihaylo) Vasilyeviç Lomonosov, Dünya çapında ünlü Rus bilim insanı.

<i>Sahneye Koyma Sanatı</i>

Sahneye Koyma Sanatı, Tiyatro sanatçısı ve şair Suat Taşer'in çevirisini yaptığı, 1967 yılında Bilgi Yayınevi'nden çıkan derleme tiyatro kitabıdır.

<span class="mw-page-title-main">Mariinski Tiyatrosu</span> Rusya, Sankt-Peterburgda tarihi bir opera ve bale tiyatrosu

Mariinski Tiyatrosu, Rusya'nın Sankt-Peterburg şehrinde tarihi opera ve bale tiyatrosu.

<span class="mw-page-title-main">Olga Knipper</span> Sovyet oyuncu

Olga Leonardovna Knipper-Chekhova (Rusça: Ольга Леонардовна Книппер-Чехова; Sovyet aktris. Anton Çehov'un eşidir.

<span class="mw-page-title-main">Moskova Sanat Tiyatrosu</span>

Moskova Sanat Tiyatrosu (veya MAT; Rusça: Московский Художественный академический театр, Moskovskiy Hudojestvenny Akademicheskiy Teatr, Moskova'da bir tiyatro şirketidir. 1898 yılında Rus tiyatro uygulayıcısı Konstantin Stanislavski tarafından oyun yazarı ve yönetmen Vladimir Nemirovich-Danchenko ile birlikte inşa edilmiştir. O zamanlar Rusya'nın baskın tiyatrosu olan melodramların aksine, doğalcı tiyatro mekanı olarak tasarlandı. Stanislavski'nin sistemini uygulayan şovları düzenli olarak yapan ilk tiyatro, oyunculuk dünyasında ve modern Amerikan tiyatrosunun ve dramanın gelişiminde oldukça etkili oldu.

<span class="mw-page-title-main">Grigori Gagarin</span> Rus ressam, tümgeneral ve yönetici

Prens Grigori Grigoryeviç Gagarin, Rus ressam, tümgeneral ve yönetici idi.

<span class="mw-page-title-main">Theodore Komisarjevsky</span> İtalyan tiyatro yönetmeni (1882-1954)

Fyodor Fyodorovich Komissarzhevsky veya Theodore Komisarjevsky, Rus, daha sonra İngiliz tiyatro yönetmeni ve tasarımcısıdır. Kariyerine Moskova'da başladı, ancak en büyük etkisi Londra'da oldu. Chekhov ve Shakespeare'in oyunlarının çığır açan prodüksiyonlarıyla dikkat çekti.

<span class="mw-page-title-main">Uta Hagen</span>

Uta Thyra Hagen, Alman-Amerikalı aktris ve tiyatrocuydu. Kim Korkar Hain Kurttan? oyununun 1962 Broadway yapımında Martha rolünü üstlendi. Edward Albee tarafından "son derece dürüst bir aktris" olarak adlandırıldı. Hagen, özellikle Paul Robeson ile olan ilişkisi nedeniyle Hollywood'un kara listesinde olduğundan, film yapma fırsatları azaldı ve kariyerinde New York tiyatrosuna odaklandı.

<span class="mw-page-title-main">Anjelika Savçenko</span>

Anjelika Vitaliyivna Savçenko, Ukraynalı tiyatro ve sinema oyuncusudur. İvan Franko Ulusal Akademik Drama Tiyatrosu sanatçısı ve Ukrayna'nın Değerli Halk Sanatçısıdır.

<span class="mw-page-title-main">Aleksandr Tairov</span> Rus tiyatro yönetmeni

Aleksandr Yakovleviç Tairov, Sovyet döneminde ve öncesinde Rusya'da önde gelen bir yenilikçi ve tiyatro yönetmeniydi.