İçeriğe atla

Toprak eşya

Plate Buwayhid
Boyalı, kazıma ve sırlı seramik. 10. yüzyıl tarihli, İran. New York Metropolitan Sanat Müzesi.
Ancient Greece Neolithic Pottery - 27837871393
Yunan Prehistorya Galerisi, Ulusal Arkeoloji Müzesi, Atina, Yunanistan

Toprak eşya veya çanak-çömlek, kırmızı toprak kilden yapılır ve oldukça düşük sıcaklıklarda, tipik olarak 950 ile 1050 °C sıcaklıkları arasında pişirilir.[1] Toprak eşyalar, camlaşma noktasına kadar pişirilmez.[2]

Nispeten, kırmızı veya deve tüyü rengindedir.[1] Toprak eşya, ikinci pişirimden önce slip (ince taneli sıvı kil karışımı) veya kalay veya şeffaf sır karışımlarıyla kaplanır. Bu işlem, toprak eşyaya su geçirmezlik sağlar. Sırsız toprak eşya gözenekli yapıdadır. Hem pratik hem de dekoratif nedenlerden dolayı, toprak eşyalara genellikle sırlama işlemi uygulanır.[2]

Çanak çömlek terimi genellikle toprak eşyaları belirtmek için kullanılır. Başlıca toprak eşyaları; tuğlalar, karolar ve pişmiş toprak kaplardır. Anadolu'da Çatal Hüyük'te M.Ö. 7000 ile 8000 yılları arasına kadar dayanan toprak eşyalar bulunmuştur.[1]

Hammaddeler

Toprak eşyalarının üretimi için ilk adım, üretiminde kullanılan hammaddelerin seçimi ve işlenmesinin araştırılmasıdır.[3] Toprak eşyaların imalatında kullanılan hammaddeler dört sınıfa bölünebilir.[4] Bu hammaddeler, plastik killer, gövde içinde veya sırda kullanılan cam yapısı oluşturan malzemeler, kayıtsız maddeler ve renklendirici ajanlar olarak sıralanabilir.

Kaolinit,ABD,Georgia Eyaletindeki Twiggs ilçesinden.

Kil, yapısında potas, soda, kireç veya demir gibi diğer maddelerle birlikte hidratlanmış alumina silikatı barındırır.[4] Toprak eşya imalatında kullanılan killer başlıca şu şekilde sıralanabilir:[5]

Bronz veya Kaolinit: İlk kullanıldığı yer Çin olduğundan dolayı Çin kili olarak da anılmaktadır.

Seramik kili: Yapısında bazı organik maddeler de içerebilen çok ince taneli, ince parçacıklı, tortul kil olarak sınıflandırılmaktadır.

Kırmızı kil ve silt kili : Tuğla yapımında katı sağlayan bitkisel ve demir oksit kirleticileri içerir. Genel olarak bu seramik kil türleri imalata uygun değillerdir.

Bentonit tipi kil: Oldukça esnek yapıya sahiptir. Bu tip kil, diğer kil türlerinin esnekliğini artırmak için kullanılmaktadır.

Toprak eşya bünyesinde tipik olarak kaolin, seramik kili, feldspat, talk, silika minerallerini içermektedir. Bu minerallerin oranları sırasıyla, %25, 15-25%, 0-15%, 0-35% aralıkları arasında değişmektedir.[6]

Diğer hammadde sınıflarından, gövde içinde veya sırda kullanılan cam yapısı oluşturan malzemelere ; cornish taşı, karbonat veya kurşun oksit, tincal, boraks ve borik asit, feldspat, mezgit, karbonat soda ve inci külü gibi malzemeler örnek olarak verilmektedir. Çakmaktaşı, kuvars mineralleri ise kayıtsız madde sınıfı için örnek olarak gösterilmektedir. Renklendirici ajanlar genellikle metal ve metal oksitleri kapsamaktadır.[4]

Kili şekillendirmek için yeterince plastik olması sağlanmalıdır. Aynı zamanda kuruma büzülmesinin çatlamaya neden olacak kadar büyük olmaması şartı da sağlanmalıdır. Bu yapı, rafine işlemi ile ya da kıvam denilen malzemeler ilave edilerek elde edilmektedir. Tipik olarak kıvam kaynakları arasında kum, grog (öğütülen kil parçası), organik malzeme (örn. Saman), ezilmiş çakmaktaşı, kabuk ve ya kireçtaşı bulunmaktadır.[3]

Toprak eşya üretiminde kullanılan hammaddelerin kimyasal bileşimlerinin tipik aralıkları.[6]

Mineral (%)SiO2Al203Other
Çin kili (kaolin)553510
Seramik kili75205
Felspat702010
Nefelin siyenit602515
Talk60040 (MgO)
Silika9505
Çakmaktaşı90010
Kemik külü00100 (Ca5(PO4)3OH)

Üretim

Seramik Üretim aşaması
Seramik Üretim aşaması
Seramik ürünler üretimi için süreç akış diyagramı.[7]
Making pottery products 1
Dolon Prova tarafından tekerlek yöntemiyle yapılan çömlek.

Hammadde hazırlama kısmından sonra gövdenin şekillendirme aşaması gelir.[3] Toprak eşyaları şekillendirmek için birincil teknikler; sarma, kürek çekme veya kıstırma olarak sıralanmaktadır. Kürek çekme yönteminde ana fikir, bir kürek ve örs yardımıyla kil yığınını çizerek veya döverek modellemedir.[3] Diğer teknikte ise, kil yığını bastırılarak veya vurularak bir kalıbın içine yerleştirilir. Sarma yönteminde, çömlekçi bir kili bir bobin haline getirir ve gövdeyi oluşturan aşamalarla daha fazla bobin ekler. Kıvrılmış her katman alttaki katmana sıkıştırılır ve ardından bobinler çömlekçinin başparmakları ve parmakları arasında sıkıştırılır.[8] Ayrıca, tekerlek yönteminde kil yığını dönen plakanın üzerinde şekillendirilir.

Gnathia style lekythos Antikensammlung Kiel B 707
Silahlı ve dans eden bir tanrıça Nike'ı tasvir eden bir lekythos Gnathia vazosu.

Şekillendirme adımından sonra gövdeye yüzey iyileştirmesi yapılır.[3] Hem dekorasyon olarak hem de yüzey geçirgenliğini azaltmanın bir yolu olarak toprak eşyalara yüzey işlemleri uygulanır. Bu işlemler, parlatma ve mineral pigmentlerin, bir astarın veya bir sırrın uygulanmasını içerir. Hem Yunan Attika hem de Kampaniyen seramiklerinin üretiminde üç aşamalı, yükseltgeyici-indirgeyici-oksitleyici bir pişirme döngüsünün kullanıldığı yapılan araştırmalarla kanıtlanmıştır.[3]

İlk olarak, yaklaşık %15'e kadar demir oksit içeren ince dokulu kalkersiz kil çamuru daha kaba dokulu bir kil gövdesine uygulanır. Daha sonra fırına toprak eşyalar yerleştirilir.Isı yükseldikçe fırın oksijenle dolar ve "yükseltgeyici" aşaması oluşur. Toprak eşyalar daha parlak hale gelir. Bu aşamadan sonra, oksijenin fırına girmesine izin veren tüm delikler kapatılır. Oksijen eksikliği nedeniyle fırın içerisinde dumanlı ortam oluşur ve bu aşamaya "indirgeme aşaması" denilmektedir. İndirgenme aşamasında toprak eşyaların yüzeyi siyah rengine bürünür. Gövdenin ince dokulu kille kaplanmış bölgeleri üzerinde ince bir camsı tabaka oluşur. Pişirim tamamlandığında camsı tabaka bu alanlara parlaklık sağlar. Aynı zamanda, bu tabaka son aşama olan oksidasyon aşamasında önemli bir rol oynar. Son aşamada fırın yeniden açılır, yakıtı çıkarılır ve oksijenin fırın içerisine tekrar girmesine izin verilir. Oksijen toprak eşyaların ince dokulu kille kaplanmamış yüzeylerine yayılır ve onları siyahtan demir kırmızısı hematite dönüştürür. Ancak ince bir cam tabakası ile kaplanmış siyah yüzeyler, bu tabakadan oksijen geçemeyeceği için kırmızıya dönmez.[9]

Çömlek pişirmenin iki temel yöntemi, açık ateşleme ve fırın gibi kapalı ortamda daha kalıcı ateşleme olarak ikiye ayrılır. Açık ateşlemeler tipik olarak maksimum sıcaklıklarına 20-30 dakikada ulaşır ve bu sıcaklık yalnızca birkaç dakika korunur. Bunun aksine, çok daha büyük yakıtların kullanımı durumunda, fırın ateşlemelerinin maksimum sıcaklığa ulaşması tipik olarak bir saat veya daha uzun sürer. Bu sıcaklık tipik olarak yaklaşık 30 dakikaya kadar korunabilir.[3]

Açık ve fırın ateşlemelerinde ulaşılan sıcaklık aralığı aynı değerlere sahiptir. (tipik olarak 600-950 °C).[3] Ancak, fırınlar için ısı kapasitesi daha uzun ateşleme süresi nedeniyle daha büyük olacaktır. Bu nedenle tahmini ateşleme sıcaklıkları daha yüksek olma eğiliminde olmasını sağlayacaktır.[3]

Açık ateşlemeler çok hızlı ısıtma oranlarına sahiptir. Bu durum, sadece kaba dokulu çanak çömleklerin açık ateşte pişirimi sonucunu doğurmaktadır. Aksi takdirde, emilen ve kimyasal olarak yapıda bulunan suyun kaybından kaynaklanan buhar dışarı çıkamaz ve toprak eşya çatlar. Fırında ise, çok daha yavaş ısıtma hızları sebebiyle hem ince dokulu hem de kaba dokulu toprak eşyalar pişirilebilmektedir.[3]

Kullanılan pişirme atmosferi çanak çömlek renginden anlaşılır. Bu nedenle, kırmızı veya devetüyü çanak çömlek oksitleyici bir atmosferi (fırın içerisinde pişirim) belirtmektedir. Siyahtan griye çömlek ya kesin bir indirgeme atmosferini(açık ateşleme) ya da kil içindeki organik malzemenin yanması için ateşleme süresinin yeterli gelmediğini göstermektedir.

Daha fazla kaynak

Kaynakça

  1. ^ a b c Barry C. C., Grant N. M. - Ceramic Materials_ Science and Engineering (2007)
  2. ^ a b "Earthenware". www.thepotteries.org. 6 Nisan 2003 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  3. ^ a b c d e f g h i j M.s. Tite, Pottery Production, Distribution, and Consumption—The Contribution of the Physical Sciences, Journal of Archaeological Method and Theory 6(3):181-233, 1999, DOI:10.1023/A:1021947302609
  4. ^ a b c Ernest Albert Sandeman - Notes on the Manufacture of Earthenware-Fredonia Books (NL) (2003)
  5. ^ Mariyappillai,A, Sathyamoorthy NK, ,Shanlax International Journal of Arts Science and Humanities 8(2):107-112 ,DOI:10.34293/sijash.v8i2.3323,2020
  6. ^ a b Reference Document on Best Available Techniques in the Ceramic Manufacturing Industry August 2007
  7. ^ AP-42, CH 11.7: Ceramic Products Manufacturing
  8. ^ "Arşivlenmiş kopya". 25 Mayıs 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Mayıs 2021. 
  9. ^ "Arşivlenmiş kopya". 25 Mayıs 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Mayıs 2021. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Seramik</span> ısı etkisiyle hazırlanan inorganik, metalik olmayan katı

Seramik iyonik veya kovalent bağlara sahip metal ve metal olmayan inorganik bileşik içeren katı bir malzemedir. Yaygın kullanım örnekleri çanak-çömlek, porselen ve tuğladır.

<span class="mw-page-title-main">Kil</span>

Kil doğada bol miktarda bulunan bir malzemedir. Fakat saf kil bulmak oldukça zordur. Kilin içerisinde en çok kalker, silis, mika, demir oksit mineralleri bulunur. İllit, kaolinit, montmorillonit ve diğer killer diye 4 ana grup kil vardır. Genellikle 0,002 mm'den daha küçük taneli malzemeye kil adı verilmektedir. Kil sarımtırak, kırmızımtırak, esmer gibi renklerde bulunur. Bu özelliğini bileşiminde bulunan yanıcı maddeler verir. Kilin yapısı itibarıyla su çekme özelliği vardır. Bu nedenle kil daima nemlidir. Kili meydana getiren maddeler sulu alüminyum silikatlerdir. m Al2O3, n SiO2, p H2O genel kimyasal bileşim formülü ile ifade edilen kil, çok saf olduğu zaman hidrate Alümin Silikat (kaolinit) adını alır. Kaolinit'in kimyasal formülü, Al2O3 .2SiO2. 2H2O dur.

<span class="mw-page-title-main">Refrakter malzemeler</span>

Refrakter malzemeler, ateşe dayanıklı malzemeler olarak tanımlanır. Refrakter malzemeler 538 °C üzerindeki sıcaklıklarda uzun süre kullanılabilir. Başta endüstrinin temel izolasyon malzemesi olan ateş tuğlaları olmak üzere, camlar, mutfak eşyası gibi büyük bir malzeme grubunu oluşturur. Bunlar metalik malzemelerin pahalı olduğu veya kullanılmadığı yerlerde tercih edilir.

<span class="mw-page-title-main">Kaolin</span>

Kaolin ya da kaolen arıkil, granit kayaçlardan elde edilen ve bazı seramik ve porselenlerin yapımında kullanılan bir kil türü. Türkiye'de arı kil olarak da bilinir. Beyaz ve yumuşak bir toprak türüdür.

<span class="mw-page-title-main">Tuğla</span> yapı malzemesi

Tuğla, harç gibi karışımlar ile birbirine tutturularak duvar inşasında kullanılan, pişmiş veya kurutulmuş kil bazlı topraktan elde edilen ses ve ısı yalıtımı için ana yapı malzemelerindendir. Çoğunlukla dikdörtgenler prizması şeklinde yapılmaktadır. Ev ve iş yeri yapımında, birden fazla alanda kullanılır. Örnek: Duvar oluşturma, havalandırma, soba ve ocak bacaları.

<span class="mw-page-title-main">Porselen</span> seramik gereç

Porselen, sadece doğal kaynaklı ham maddelerden üretilen bir maddedir. Beyazlığını kullanılan boyalardan değil, kullanılan ham maddelerden alır; 1400 °C civarında pişirilerek pekişir; ışık geçirgenliğine sahiptir ve sağlıklı bir üründür.

<span class="mw-page-title-main">Zirkonyum</span>

Zirkonyum metali ilk olarak 1789 yılında Martin Heinrich Klaproth tarafından keşfedilmiştir. 1824 yılında ise Jons Jakob Berzelius tarafından izole edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Feldspat</span> Kaya oluşturan tektosilikat minerallerinden oluşan bir grup

Feldspat (Feldispat) (KAlSi3O8 – NaAlSi3O8 – CaAl2Si2O8) bir grup kaya formundaki tektosilikat mineralidir ve Dünya kıtasal kabuğunun ağırlıkça yaklaşık % 41'ini oluşturur.

<span class="mw-page-title-main">Çömlekçilik</span>

Çömlekçilik, toprağın ya da asıl olarak killi toprağın çeşitli aşamalardan geçirildikten sonra şekillendirilip kullanılmak üzere çeşitli eşyalar üretilmesine verilen addır.

<span class="mw-page-title-main">Fırın</span>

Fırın, malzemeleri sıcak bir ortama maruz bırakmak için kullanılan bir araçtır. Fırının içi boş bir bölümü vardır ve bu bölüm kontrollü şekilde ısıtılır. Antik çağlardan beri kontrollü ısıtma gerektiren çeşitli işlerde fırın kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Karaz kültürü</span>

Karaz Kültürü,Erken Tunç Çağı'na ait bir kültürdür. Sovyet arkeolog Boris Kuftin'in çalışmalarında ortaya konulan, Geç Kalkolitik Çağ ve Tunç Çağı boyunca Doğu Anadolu Bölgesi, Transkafkasya, Azerbaycan ve Kuzeybatı İran'ı içine alan bir yayılma gösteren kültürdür.

<span class="mw-page-title-main">Kore çömlek ve porseleni</span>

Kore seramik tarihi, yaklaşık MÖ 8000 yıllarından itibaren en eski çömlek ile başlamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Halaf kültürü</span>

Halaf Kültürü, Kuzey Mezopotamya'nın Çanak Çömlekli Neolitik Çağ'ında, Tell Halaf'da kesintisiz olarak gelişen bir tarihöncesi kültürdür. Tell Halaf yerleşimi, MÖ 6.000 civarı ile MÖ 5.400 arasında Halaf Dönemi olarak adlandırılan bir dönem boyunca gelişmiştir. Halaf Kültürü'nü yine aynı bölgede Obeyd Kültürü izlemiştir. Halaf Kültürü adını, günümüzde Türkiye – Suriye sınırının hemen güneyinde yer alan ve Erken Kalkolitik Çağ'a tarihlenen Tell Halaf yerleşiminden almaktadır. Halaf Kültürü'nün Samarra ve Hassuna kültürlerinden kaynaklanmadığı ama onlardan etkilendiği görüşü hakimdir.

<span class="mw-page-title-main">Seramik mühendisliği</span> Seramik mühendisliği inorganik, metalik olmayan malzemelerden nesneleri oluşturma bilim ve teknolojisidir.

Seramik mühendisliği inorganik, metalik olmayan malzemelerden nesneleri oluşturma bilim ve teknolojisidir. Bu, ya ısıl hareketle ya da yüksek saflıktaki kimyasal çözeltilerinden çökelme reaksiyonları kullanılarak düşük sıcaklıklarda sağlanır. Bu tanım, hammaddelerin saflaştırılması, söz konusu kimyasal bileşiklerin üretimi, ürüne dönüştürülmesi, yapı kompozisyon ve özelliklerinin incelenmesi çalışmalarını içerir.

<span class="mw-page-title-main">Ayrışma (jeoloji)</span>

Ayrışma, çözünme veya günlenme, yerkabuğunu oluşturan kayaçların yüzey kısımlarında fiziksel ve kimyasal etkenlerle meydana gelen değişimlerdir. Bu etkenlerin yanında atmosferdeki gazlar, sıcaklık, su, organizmalar da ayrışmada etkilidir.

<span class="mw-page-title-main">Kil modelleme</span>

Kil modelleme yapı ve heykeltıraşta kullanılan herhangi bir yumuşatılabilir madde grubundan herhangi biridir. Malzeme kompozisyonları ve üretim prosesleri önemli ölçüde değişir.

<span class="mw-page-title-main">Nanokompozit</span>

Nanokompozit, kendini oluşturan fazlardan birinin 100 nanometreden (nm) küçük bir, iki veya üç boyuta sahip olduğu kompozitlerdir. Diğer bir tanımı ise malzemeyi oluşturan farklı fazlar arasında nano ölçekli tekrar mesafelerine sahip yapıların bulunduğu çok fazlı katı kompozitlerdir.

<span class="mw-page-title-main">Cam-seramik</span>

Cam-seramikler (CS'ler), bir camın kristalleştirilmesiyle elde edilmektedir. Camların özellikleriyle kristallerin faydalarının birleşiminin sonucu olarak ortaya camdan daha verimli bir yapı çıkar. Cam-seramikler, uygun bileşimdeki camların ısıl işlem uygulanmasıyla oluşur. Bu nedenle daha düşük enerjiye sahip kristalli yapı oluşur. Kontrollü kristalizasyona tabi tutulduğunda oluşan ince taneli polikristal malzemeler cam- seramik malzemeler olarak adlandırılmaktadır. Holand ve Beall (2012) cam-seramik malzemeleri kimyasal bileşimlerine göre sınıflandırmaktadır. Bu sınıflandırma ; alkali ve toprak alkali silikatlar, alümino-silikatlar, florosilikatlar, silikofosfatlar, demir silikatlar ve fosfatları kapsamaktadır. Cam-seramiklerin bir başka sınıflandırması ise cam-seramikleri oksit ve oksit olmayan kategorilere ayırmaktadır.. Oksit cam seramikler, silikat, fosfat, borat ve GeO2 bazlı malzemeleri içermektedir.

<span class="mw-page-title-main">Çömlekçi çarkı</span>

Çanak çömlekçilikte çömlekçi çarkı, kilin yuvarlak seramik eşyaya şekillendirilmesinde kullanılan bir çeşit makinedir. Çark aynı zamanda, sert fakat işlenebilir olan deri-sertliğinde kurutulmuş eşyadalarki fazla kilin kırpılmasında ve oyulmuş süsleme veya renkli halkaların uygulanması için de kullanılabilir. Çömlekçi çarkının kullanımı Eski Dünya'da yaygındı fakat çanak çömleğin sarma ve dövmeyi içeren yöntemlerle el yapımı olduğu Kolomb Öncesi Yeni Dünya'da bilinmiyordu.

<span class="mw-page-title-main">Japon çömlekçiliği ve porselenleri</span> Japonyada çömlekçilik ve porselen sanatı

Çömlek ve porselen , Neolitik döneme kadar uzanan en eski Japon zanaatı ve sanat formundan biridir ve Japonya son derece uzun ve başarılı bir seramik üretim geçmişine sahiptir. Fırınlarda toprak, çömlek, taş, sırlı çömlek, sırlı taş, mavi ve beyaz porselen üretilmiştir. Toprak kaplar Jōmon dönemi kadar erken bir dönemde yapılmış ve Japonya'ya dünyanın en eski seramik geleneklerinden birini kazandırmıştır. Japonya, "çay seremonisi"nin süregelen popülaritesi sayesinde, sanat geleneği içinde seramiğin sahip olduğu olağandışı saygınlıkla da öne çıkmaktadır.