İçeriğe atla

Tipeez

Tipeez
SahipTipeez İnternet Hizmetleri A.Ş
OluşturanHaymi Behar[1]
URLtipeez.com
SloganBizim yerimiz
Ticari?Hayır
Site türüPortal
KayıtGerekli
Üye sayısı2.293.531 (15 Aralık 2017)[2]
Kullanılabilir dil(ler)Türkçe
Başlama tarihi15 Aralık 2009 (14 yıl önce) (2009-12-15)
Bitiş tarihi21 Aralık 2018 (5 yıl önce) (2018-12-21)
Geçerli durumKapalı

Tipeez, gençler ve çocuklar için ilk Türkçe web portalıdır.[2][3][4]

Portal; Kuzey Afrika, Orta Doğu,[5] Avrupa ve Amerika kıtalarında faaliyet gösteren, İsrail temelli, genel adı Tweegee olan çocuk ve gençlik temalı sitelerin Türkçe versiyonudur.[6] 21 Aralık 2018'de kapanmasıyla son Tweegee sitesi de son bulmuştur.

Tarihçe

Tweegee, daha önceden "Tipo" (טיפו) isimli çocuk portalını kuran Shay Bloch (CEO) ve Adi Brandwine tarafından oluşturuldu.[7] İsrail'de Ramat Gan merkezli bu proje hızlıca diğer ülkelere yayıldı. 2008'in Eylül ayında ABD'de ve Rusya'da faaliyete başladı.[8]

Tweegee Holdings LP'nin Türkiye'deki sitesi Tipeez, 15 Aralık 2009'da kuruldu. 16 Nisan 2010 tarihinde Doğan Yayın Holding tarafından iştirak edildi, 31 Aralık 2010 tarihinde yüzde otuz pay hakkı ile müşterek yönetime tabi teşebbüs kapsamına dahil edildi. 500.000 Türk lirası sermayesiyle Hürriyet Gazetecilik, 149.998 TL ile Tipeez'e iştirak etti.[9][10]

2010 yılında Tipeez; 552 bin üye kazandı, aylık bir milyona yakın tekil ziyaretçi ve yedi milyon sayfa görüntülenmesine ulaştı. Türkiye Bilişim Derneği e-iletişim ve e-genç kategorilerinde birincilik ve üçüncülük ödüllerini kazandı.[11] Comscore’da Türkiye ergen kategorisi birinciliği elde etti.[12][13] Altın Örümcek 2009 Sosyal İletişim/Topluluk kategorisinde Halkın Favorisi ödülünü kazandı.[14]

2011'de aylık tekil 1,3 milyon ziyaretçisi ve bir milyondan fazla üyesiyle Türkiye'nin en büyük çocuk ve gençlik portalı konumuna ulaştı. 90 bin çocuk Tipeez’de blog oluşturdu. Rekabet için 1500+ oyunlu kapsamlı bir oyun kanalı açıldı. Tipeez'in gelirleri 2010 yılına göre beş kat arttı. Comscore verilerine göre son 7 ayın 5’inde Teens kategorisinde lider konuma ulaştı. Türkiye'nin en çok ziyaret edilen gençlik sitesi oldu.[15] 10. Altın Örümcek Web Ödülleri'nde jüri oylamasıyla portal kategorisinin birincisi seçildi.[14] Tipeez'in bir milyon üyeye ulaşması 9 Eylül 2011'de bir partiyle kutlandı. Tipeez ekibinin, Tipeez üyelerinin ve ailelerinin buluştuğu partide oyunlar oynandı.[16]

25 Haziran 2013 tarihiyle Doğan Yayın Holding, Tweegee Holdings LP'de sahip olduğu payların tamamını geri sattı.[17] Rudi Diriman, Tipeez İnternet Hizmetleri A.Ş'nin yeni genel müdürü oldu.

2016 yılında Tipeez, Türkiye genelinde 8-15 yaş aralığındaki çocukların dijital eğilimlerini göstermek amacıyla Tipeez Çocuk Medya Araştırması'nı faaliyete geçirdi. Anket sonuçları, Tipeez kullanıcılarının çoktan seçmeli sorulara verdiği yanıtlarla elde edildi.[18]

Site, 2017 ile hızla eski aktifliğini kaybetti. Tipeez İnternet Hizmetleri A.Ş'nin 2018'de siteden ellerini çekmesiyle sitedeki birçok platform kullanılamaz oldu. 21 Aralık 2018'de site kapandı.

Diğer Tweegee siteleri

Ülke Site Kuruluş yılı Durum Kaynak
 ABDTweegee.com2008Kapalı[6]
 RusyaTvidi.ru (Твиди)2008
 TürkiyeTipeez.com2009
 BrezilyaTweegee.com.br2011
 ArjantinTwigis.com2012
 İtalyaTwigis.it2013
 Birleşik Arap EmirlikleriShablol.com2013[19]

Reklam anlaşmaları

Tipeez 2010 yılında reklam satış faaliyetlerine başladı. Ülker, Tetra Pak, Nesquick, Kraft, Danone, Sütaş, Algida, UNİ Wogi şirketleriyle reklam anlaşmaları imzalandı ve yenilikçi dijital projeler hayata geçirildi.[13]

2012'de Cheetos ile kampanya düzenlendi. Tipeez Dünyası'nda "Mega Dünya" isimli bir alan oluşturuldu. Kampanya, çocukları heyecanlandıran bir biçimde ilerledi. Tipeez.com'daki hem Tipeez Dünyası'nda hem de oyun kanalındaki oyunlara Cheetos entegre edildi ve Cheetos temalı yeni oyunlar eklendi. Dört ay süren kampanyanın sonunda; 1.100.000'in üzerinde kullanıcı Cheetos Mega Dünya'yı ziyaret etti, Mega Dünya'da 245.000 üzerinde oyun oynandı, 3.000 kişi QR kodu okutarak artırılmış gerçeklik uygulamasını gerçekleştirdi.[20]

2013'te Tetra Pak[21] ile UHT ambalaj süresini eğlenceli bir şekilde çocuklara anlatmak istediğinden Tipeez ile bir kampanya başlattı. UHT sürecini interaktif şekilde anlatmak için Tipeez Dünyası'nda "Süt Fabrikası" adında özel bir alan oluşturuldu. 12 ay içerisinde Süt Fabrikası'na 900.000'den fazla ziyaret gerçekleşti, UHT süreci ve süt için hazırlanan içeriklere 3.000'den fazla yorum geldi.[22]

Eylül 2013'te Nokia ile Tipeez, Nokia Asha 501'in özelliklerini Tipeez üyelerine tanıtmak üzere proje başlattı. Tipeez, Nokia Asha ile ilgili haber içerikleri oluşturdu. Her haber, telefonun farklı bir özelliğini öne çıkarıyordu. Bir ay sonunda toplamda dört haber eklendi ve dördünde de farklı yarışmalar düzenlendi, 7.000.000 üzerinde gösterim aldı, toplam dört habere 1000'in üzerinde yorum atıldı.[23]

Nestlé ile Nisan 2014'te Nesquik Milk kampanyası düzenlendi. Tipeez Dünyası kampanya merkezi oldu. Kampanya için Tipeez Dünyası'nda Nesquik kutusu görünümünde "Nesquik Uçağı" adında yeni bir alan oluşturuldu. Çocukları eğlendiren Nesquik Uçağı açılışı partisine 1500 Tipeez üyesi katıldı. Altı ay süren bu kampanya sonucunda ise tüm partilere toplamda 22.000 kişi katıldı. Nesquik uçağına 230.000 ziyaret gerçekleştirildi, 28.000 sanal Nesquik ürünü satıldı, Nesquik haberlerine 2.890 yorum geldi.[24] Tipeez ve Nestlé, Mixx Awards'dan "Oyunlar ve Oyun İçi Reklamlar" kategorisinden Bronz Mixx ödülünü kazandı.[25]

2016'da LEGO Group,[21] lego yılbaşı setlerini çocuklara tanıtmak için Tipeez ile bir kampanya başlattı. Kampanya için Tipeez Dünyası Şehir Merkezi'ne altında lego hediyelerinin olduğu bir yılbaşı ağacı eklendi. Bay Tipeez ile buluşan çocuklar yılbaşı ağacı eşliğinde canlı aktivite gerçekleştirdi. Kampanya sonunda; 6.000.000 gösterim gerçekleşti, 20.000 Tipeez üyesine sanal hediyeler verildi.[22]

Ödüller

Yıl Ödül Kategori Aday Sonuç Kaynak
2010 Türkiye Bilişim Derneği e-iletişim Tipeez Birincilik [11]
Türkiye Bilişim Derneği e-genç Üçüncülük
9. Altın Örümcek Sosyal İletişim/Topluluk Halkın Favorisi [14]
2011 10. Altın Örümcek Portal Birincilik
2014 Mixx Awards Oyunlar ve Oyun İçi Reklamlar Tipeez, Nestlé Bronz Mixx [25]

Portal bölümleri

Portalın bölümleri şöyledir: Tipeez Dünyası, Forumlar, Çizgi Film Makinesi, TipStar, Tipeez Mağazası, Oyun Kanalı, Haber Kanalı, HopSohbet, Hürriyet Çocuk Kulübü.[26]

  • Benim Dünyam,[27] Tipeez üyelerinin kendilerine özel bölümdür. Üyeler burada resim, müzik, video ve yazı paylaşımı yapabilir.
  • Tipeez Dünyası,[28] Tipeez üyeleri için sanal bir dünyadır. Üyeler, burada evlerini düzenleyebilir, oyunlar oynayabilir, sohbet edebilir.[29]
  • Haber Kanalı,[30] haberlerin paylaşıldığı bölümdür.
  • Forumlar,[31] çeşitli konularda kullanıcıların tartışabileceği Tipeez bölümüdür. Forumun bölümleri,[32] gönüllü Tipeez üyeleri tarafından denetlenir.
  • Çizgi Film Makinesi[33]'nde kullanıcılar kendi çizgi filmlerini yapabilir[29] ya da başka çizgi filmleri izleyip puan verebilir.
  • TipStar,[34] kullanıcıların kendi ev dekorasyonlarını, avatarlarını paylaşabileceği ve bu görüntülere puan verebileceği bir bölümdür.
  • Tipeez Mağazası'nda kullanıcılar avatarlarını şekillendirebilir.
  • Oyun Kanalı,[35] çeşitli kategorilerde binlerce oyunun bulunduğu bir bölümdür. Bu oyunları oynayarak Tippuan kazanılabilir.[36] Kazançsız oyunları oynamak için üyelik gerekmez.
  • HopSohbet, Tipeez Dünyası haricinde kullanıcıların site içerisinde hem gezinip hem de sohbet edebilmelerine olanak sağlayan bölümdür.
  • Hürriyet Çocuk Kulübü, haberlerin, oyunların ve masaüstü uygulamaların bulunduğu bir minisitedir.[37]

Tippuan, Tipeez'in sanal para birimidir.[36] Tippuan ile ev eşyaları, avatar için kıyafetler, aksesuarlar, animasyonlar ve kostüm paketleri almak, avatarın fiziksel görünüşünü değiştirmek mümkündür. Tippuan, oyunlarlardan veya Bay Tipeez'in yarışmalarından kazanılabilir. 2013'ten itibaren Tippuan'ı gerçek ödemeler ile almak mümkün olmuştur.

Tipeez Dünyası

Tipeez Dünyası

Tipeez Dünyası, içinde oyunlar oynanabildiği, Tipeez üyelerinin sohbet edebildiği, her üyenin birer evi olduğu ve bu evlerin düzenlenebildiği Tipeez sanal dünyasıdır. Tipeez Dünyası saat 09.00 ile 22.00 arası kullanıma açıktır ve bu saatler içinde sürekli site moderatörleri tarafından izlenir. Tipeez Dünyası kendi içinde bölümlere ayrılır.

Karakterler

Tipeez altı karaktere sahiptir, bu karakterler kendi özelliklerine göre sitede haberler yazar.[30] "Tipeezci" diye adlandırılan[29] Tipeez üyelerinin Tipeez ekibi ile iletişimi bu karakterler aracılığıyla sağlanır.

  • Bay Tipeez, Tipeez'in sahibi ve amblemidir. Güncel konular ve Tipeez hakkında haberler yazar.[38] Bay Tipeez, Tipeez Dünyası'na girip Tipeez üyelerine türlü etkinlik ve yarışmalar yaptırır.[22]
  • Link, sanal alemle ilgili haberler yazar.[39]
  • Aişa, magazinle ilgili haberler yazar.[40]
  • Kayla, modayla ilgili haberler yazar.[41]
  • Ruzgar, bilişim ve teknolojiyle ilgili haberler yazar.[42]
  • Profezor, uzay bilimi ve çevreyle ilgili haberler yazar.[43]
  • Jacop Marley/Bay Karanlık, Tipeez dünyasının "kötü karakterleridir". Amaçları Tipeez'i ele geçirmektir.[44][45] Jacop Marley daha çok 2010-2012 yılları arasında görülürken, Bay Karanlık'a 2013-2015 arasında rastlanır.

Güvenlik

Tipeez, reşit olmayan kullanıcılarının güvenliği için çeşitli tedbirler almıştır. "Word Up!" programıyla kullanıcıların aralarındaki sohbet filtrelenir[32] ve sürekli site moderatörleri tarafından denetlenir.[29] Sitedeki özellikleri kullanabilmek için üye olması zorunludur. Üyelikler ve Tipeezcilerin kullanıcı adları olan lakaplar moderatörler tarafından denetlenir. Lakap yerine gerçek ad, soyadı, küfürlü ve uygunsuz içerikte yazılar yazmak yasaktır. Lakaplar, Tipeez moderatörleri tarafından onaylanana dek üyelikler başlatılmaz. Üyeler kişisel bilgilerini portalın hiçbir bölümünde paylaşamaz.[7][32]

Kaynakça

  1. ^ "Haymi Behar". 18 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Mayıs 2020. 
  2. ^ a b Çilem Tuğba AKDAĞ; Deniz Elif YAVALAR. "Tipeez Bizim Yerimiz Örneğinde Bir İnceleme". 29 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Aralık 2017. 
  3. ^ "Tipeez.com Yılın Çocuk Sitesi Seçildi". 29 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Aralık 2011. 
  4. ^ Riella VARON. "Şalom Gazetesi Çocuklar ve Teknoloji". 18 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Mart 2014. 
  5. ^ "Shablol çocuklara Arapça öğretecek". al Jazeera Türk. 23 Ekim 2014. 16 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Mart 2022. 
  6. ^ a b "Tweegee Siteleri". 29 Nisan 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Haziran 2020. 
  7. ^ a b "Tweegee EquityNet". 29 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Mart 2020. 
  8. ^ "Arşivlenmiş kopya". 10 Aralık 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Nisan 2020. 
  9. ^ "Hürriyet Gazetecilik, Tipeez". 18 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Nisan 2010. 
  10. ^ "Doğan Yayın Holding 2010 Faaliyet Raporu" (PDF). 10 Ocak 2017 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Nisan 2020. 
  11. ^ a b "Türkiye Bilişim Derneği İstanbul Şube Aylık e-Haber Bülteni – Aralık 2010" (PDF). 15 Aralık 2017 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Mayıs 2020. 
  12. ^ "Comscore Türkiye ergen kategorisi birinciliği". 18 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ekim 2010. 
  13. ^ a b "Hürriyet 2010 Faaliyet Raporu" (PDF). 17 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Nisan 2020. 
  14. ^ a b c "Altın Örümcek Web Ödülleri Tipeez birincilikleri". 17 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Haziran 2012. 
  15. ^ "Hürriyet 2011 Faaliyet Raporu" (PDF). 17 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Nisan 2020. 
  16. ^ "Tipeez 1 milyon üye partisi". 3 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Eylül 2011. 
  17. ^ "Hürriyet 2013 Faaliyet Raporu" (PDF). 3 Eylül 2013 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Mayıs 2020. 
  18. ^ "Tipeez Çocuk Medya Araştırması 2016". 3 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2017. 
  19. ^ "Shablol". 3 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Haziran 2020. 
  20. ^ "IAB TURKEY Cheetos Mega - Tipeez". 1 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Mayıs 2020. 
  21. ^ a b "Tipeez Reklam". 14 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Mayıs 2020. 
  22. ^ a b c Çilem Tuğba AKDAĞ. "'Tipeez.com' Örneği Üzerinden Tüketim Kültürü, Toplumsal Cinsiyet ve Disneyleşme". 19 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2017. 
  23. ^ Rudi Diriman. "Nokia 2004 içerik proje örneği". 19 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Ekim 2014. 
  24. ^ "IAB TURKEY Nesquik Milk Nisan 2014". 1 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Mayıs 2020. 
  25. ^ a b "MIXX AWARDS 2014 Oyunlar ve Oyun İçi Reklamlar kategorisi kazananları". 1 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Eylül 2020. 
  26. ^ "1 milyon çocuk burada". 17 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Temmuz 2011. 
  27. ^ "Benim Dünyam". 20 Kasım 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2020. 
  28. ^ "Tipeez Dünyası". 17 Kasım 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2020. 
  29. ^ a b c d "Sanal Hürriyet binasında gazeteciliği öğreniyorlar". 23 Ekim 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Haziran 2011. 
  30. ^ a b "Haberler". 7 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2020. 
  31. ^ "Forumlar". 14 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2020. 
  32. ^ a b c "Tipeez Çocuk Medya Araştırması". 21 Nisan 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Ocak 2018. 
  33. ^ "Çizgi Film Makinesi". 20 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2020. 
  34. ^ "TipStar". 20 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2020. 
  35. ^ "Oyunlar". 20 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2020. 
  36. ^ a b "Eğlenceli Oyunlar Tipeez.com'da". 7 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Nisan 2012. 
  37. ^ "Tipeez'den Hürriyet Çocuk Kulübü'ne Özel Minisite". 17 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Aralık 2010. 
  38. ^ "Bay Tipeez". 7 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Mayıs 2020. 
  39. ^ "Link". 7 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Mayıs 2020. 
  40. ^ "Aişa". 7 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Mayıs 2020. 
  41. ^ "Kayla". 7 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Mayıs 2020. 
  42. ^ "Ruzgar". 7 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Mayıs 2020. 
  43. ^ "Profezor". 7 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Mayıs 2020. 
  44. ^ "Gizli Tipeez Toplantısını Kim Dinledi?". 2 Nisan 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Mart 2021. 
  45. ^ "jacop marley". www.nilinci.com. 2 Nisan 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Mart 2021. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Okan Bayülgen</span> Türk TV radyo programcısı

Kaan Okan Bayülgen, Türk şovmen, oyuncu, tiyatro ve klip yönetmeni, yapımcı, seslendirme sanatçısı ve fotoğrafçı.

<span class="mw-page-title-main">Oktay Arayıcı</span>

Oktay Arayıcı Türk oyun yazarı, senarist, radyo programcısı.

Okan Yalabık, Türk oyuncu ve seslendirme sanatçısı.

<span class="mw-page-title-main">Mynet</span> internet portalı

Mynet, Türkiye'nin ilk Türkçe internet platformu. 1999 yılında kuruldu. 2019 yılı sonu itibarı ile 26 milyon internet kullanıcısına hizmet veren Mynet, Türk internet kullanıcılarının %49'una erişen Türkiye'nin en büyük internet platformlarından ve dünyanın en fazla ziyaret edilen dört yüz internet firmasından birisi. Mynet'in misyonu, kullanıcılarının ihtiyaç duyduğu internet hizmetlerini kolay, etkin, eğlenceli ve en ekonomik şekilde gerçekleştirebilecekleri interaktif bir platform yaratmaktır. Bunun için yirmiden fazla servisle internet kullanıcılarına hizmet vermektedir. Mynet'in çözüm ortakları arasında Facebook, Google, NBC, BBC, Yandex, TRT gibi global ve yerel markalar bulunuyor.

<span class="mw-page-title-main">Second Life</span> 2003 video oyunu

Second Life, Linden Research firması tarafından 2003 yılında hizmete sokulmuş, internet tabanlı sanal dünyadır. Second Life kurulurken kurucuları sınırsız ve özgür bir dünyayı anlatan Neal Stephenson'ın 'Snow Crahs'adlı bilimkurgu romanından esinlendiler. Oyun kullanıcılarına ikinci bir hayatı vadetmektedir. Oluşturulan bu yapay dünyada yapacaklarınız yalnızca hayal gücünüz ile sınırlıdır. Kullanıcılara açık yazılımı ile kategori olarak oyun standartlarının dışındadır. Second Life'ta kişi kendine bir avatar yaratarak oyuna başlar. Oluşturacağı avatarın her türlü özelliğine kendisi karar verebilmektedir. Örneğin istediği saç rengi, boy, kilo, meslek gibi her şey kullanıcının isteğine bağlı olarak değiştirip ayarlanabilmektedir. Oyunun bir diğer özelliği ise online olarak oynanabilmesidir. Prime Time olarak adlandırılan zaman diliminde oyunun online oyuncu kişi sayısı 65.000 olarak tahmin edilmektedir. Kişi tıpkı gerçek hayatta olduğu gibi oyun içerisinde de arkadaşlar edinebilmekte ve online chat sayesinde sosyal bir ortama sahip olabilmektedir. Aynı zamanda Gayrimenkul almaktan, tasarım yapmaya, üniversite eğitimine kadar her türlü kurgu Second Life ortamında gerçekleştirilmiştir.

Ali Nihat Yavşan, Türk oyun yazarı, yönetmeni ve oyuncu. Ankara Üniversitesi DTCF Tiyatro Bölümü mezunu. 1984'ten beri Çocuk Tiyatrosu'na emek veriyor. Pembe Kurbağa Gösteri Etkinlikleri'nin kurucusu.

<i>Club Penguin</i> 2005 video oyunu

Club Penguin, bir dizi çevrimiçi oyun ve etkinlik içeren bir sanal dünyada geçen devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma (MMO) oyunuydu. New Horizon Interactive tarafından oluşturulmuştur. Oyuncular benzer oyunların aksine penguen karakterleriyle oynamışlardır. Beta testinden sonra Club Penguin, 24 Ekim 2005'te herkese açıldı ve 2007'nin sonuna kadar 30 milyondan fazla kullanıcının oyuna kayıtlı olduğu belirtildi. Temmuz 2013'te ise Club Penguin 200 milyondan fazla kayıtlı kullanıcı hesabına sahipti.

Kumbaracı50, İstanbul'un Beyoğlu ilçesinde 2009'dan beri tiyatro ve çeşitli sanat disiplinlerinin etkinliklerini ağırlayan sahne.

Panfu 6-13 yaşları arasındaki çocuklar için geliştirilmiş bir sanal dünyadır. Ücretsiz kayıt yaptırdıktan sonra her oyuncu kendisine ait bir panda oluşturabilir. Bu avatar ile oyuncu panfu adasında diğer oyuncularla sohbet edebilir, oyunlar oynayabilir ve macera yapabilir.

Mehmet Salim Ensarioğlu, Zaza asıllı Türk siyasetçidir.

<span class="mw-page-title-main">Bülent Şakrak</span> Türk oyuncu ve sunucu

Bülent Şakrak, Türk oyuncu ve sunucudur.

<i>Sword Art Online</i>

Sword Art Online, Reki Kawahara tarafından yazılan light novel serisidir. Hikâye yakın gelecekte geçmekte olup sanal gerçeklik ve MMORPG konularına odaklanmaktadır. 10 Nisan 2009 tarihinde ASCII Media Works'ten Dengeki Bunko tarafından yayın hayatına başlatılan hikâyeler Kuzey Amerikada Yen Press tarafından basıma Ekim 2012 tarihinde başlamıştır.

Roblox, Roblox Corporation tarafından geliştirilen ve kullanıcıların kendileri veya diğer kullanıcılar tarafından oluşturulan oyunları programlamasına ve oynamasına olanak tanıyan çevrimiçi bir oyun platformu ve oyun oluşturma sistemidir. David Baszucki ve Erik Cassel tarafından 2004 yılında oluşturulan ve 2006 yılında piyasaya sürülen platform, Lua programlama dilinde kodlanmış çeşitli türlerde kullanıcı tarafından oluşturulan oyunlara ev sahipliği yapmaktadır. Roblox, 2010'ların ikinci yarısında büyümeye başladı, bu büyüme COVID-19 salgını ile hızlandı.

<span class="mw-page-title-main">2018 Türkiye cumhurbaşkanlığı seçimi</span> Türkiyenin cumhurbaşkanını belirleyen seçim

2018 Türkiye cumhurbaşkanlığı seçimi, Türkiye cumhurbaşkanını belirlemek için 24 Haziran 2018 tarihinde yapılan seçimdir. 2018 Türkiye genel seçimleri ile aynı gün yapıldı. Seçim, normal şartlarda 3 Kasım 2019'da yapılması öngörülüyordu. Erkene alınmasının nedeni, Cumhurbaşkanı Erdoğan ve MHP Genel Başkanı Bahçeli tarafından 2017 referandumda kabul gören anayasa değişikliğinin yürürlüğe girmesi için daha fazla beklenmemesi gerekçe olarak gösterilmiştir. Bunu takiben, 2018 seçimleri ile birlikte başbakanlık makamı kalktı ve başkanlık sisteminin ilk hükûmeti göreve başladı.

<i>Half-Life: Alyx</i> 2020 video oyunu

Half-Life: Alyx, Valve tarafından geliştirilen ve yayımlanan birinci şahıs nişancı sanal gerçeklik oyunudur. Half-Life 2: Episode Two'dan sonra yayımlanmış ilk Half-Life oyunudur. Konusu Half-Life ile Half-Life 2 arasında geçmektedir. Oyuncu, bir Combine süper silahını ele geçirmekle görevlendirilen Alyx Vance'i kontrol eder. Oyun; bir sanal gerçeklik oyunudur ve oyuncu, nesnelerle etkileşime geçmek için Half-Life 2'deki yer çekimi silahına benzeyen "yer çekimi eldivenlerini" kullanır. Serideki fizik tabanlı bulmaca, çatışma ve keşif yapma ögeleri bu oyunda da mevcuttur; ayrıca hayatta kalma-korku ögeleri de yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Starbreeze Studios</span> İsveçli video oyunu geliştiricisi ve yayıncısı

Starbreeze Studios AB, Stockholm merkezli bir İsveçli video oyunu geliştiricisi ve yayıncısıdır. Stüdyonun geliştirdiği önemli oyunlar arasında The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, Payday 2, Payday 3 ve Brothers: A Tale of Two Sonsbulunmaktadır. Demo grubu Triton'un üyeleri tarafından kurulan şirket 2002'de O3 Games ile Starbreeze adı korunarak birleşti. Şirket Enclave ve Knights of the Temple: Infernal Crusade gibi oyunlar üretti. 2000'lerin başlarında, yayıncı ile anlaşmazlıklar nedeniyle projelerinin iptali ve başarısız bir satın alım şirketin dördüncü oyunu The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay'in geliştirilmesi sırasında çalışanların işten çıkarılmasıyla sonuçlanan ciddi bir finansal krize yol açtı. Bu oyun eleştirel övgü topladı ve Starbreeze'e kaliteli lisanslı ürünler üretmek için iyi bir itibar sağladı. Şirket satışları tatmin edici olarak görülen The Darkness üzerinde çalışmaya baladı.

Cloob, İran merkezli bir sosyal ağdır. Site, 21 Aralık 2004 tarihinde kurulmuş olup yerel ve uluslararası popüler sosyal ağ sitesi Orkut'un İran hükûmeti tarafından engellendikten sonra bu boşluğu doldurmak için Cloob da dahil olmak üzere bir dizi yerel site ve ağ ortaya çıktı.

<span class="mw-page-title-main">Habbo</span>

Habbo, Gençlere ve yetişkinlere yönelik bir sosyal ağ hizmeti ve çevrimiçi topluluğudur. İnternet sitesinin sahibi ve işletmecisi, Azerion ağı altındaki bir Fin şirketi olan Sulake'dir. Oyun, 2000 yılında aktif oldu ve 150'den fazla ülkede kullanıcıları olan dokuz çevrimiçi topluluğu kapsayacak şekilde genişledi. Ağustos 2012 itibarıyla, 273 milyonun üzerinde kullanıcıya sahiptir ve site, ayda ortalama 5 milyon tekil ziyaretçi tarafından ziyaret edilmiştir. Habbo kullanıcılarının %90'ının 13-18 yaşları arasında olduğu açıklanmıştır.

Video oyunlarında reklamcılık, ürünleri, organizasyonları veya bakış açılarını tanıtmak için reklamın video oyunlarına entegre edilmesidir.

<span class="mw-page-title-main">Sandbox oyunu</span>

Sandbox oyunu, genellikle önceden belirlenmiş bir hedef olmaksızın ve alternatif olarak oyuncunun kendisi için belirlediği bir hedefle, oyuncuya etkileşim için büyük ölçüde yaratıcılık sağlayan bir oyun öğesi içeren bir video oyun türüdür. Bu tür oyunların herhangi bir amacı olmayabilir ve bazen oyun dışı veya yazılım oyuncakları olarak anılır. Daha sık olarak, sandbox oyunları, bu yaratıcı unsurların diğer türlere dahil edilmesinden ve yeni ortaya çıkan oyunlara izin verilmesinden kaynaklanır. Sandbox oyunları genellikle oyuncuya oyun dünyasında hareket ve ilerleme özgürlüğü veren bir açık dünya konseptiyle ilişkilendirilir. "Korumalı alan" terimi, çocukların içinde istedikleri hemen hemen her şeyi yaratmalarına izin veren bir sanal alanın doğasından gelir.