İçeriğe atla

Thomas Pollock Anshutz

Thomas Anshutz
Otoportre, yaklaşık 1900
Genel bilgiler
Doğum adıThomas Pollock Anshutz
Doğum5 Ekim 1851(1851-10-05)
Newport, Kentucky
ABD
Ölüm16 Haziran 1912 (60 yaşında)
Philadelphia, Pennsylvania
ABD
UyrukAmerikalı
AlanıRessam
Etkin yıllar19. yüzyıl sonları 20. yüzyıl başları
Sanat eğitimiPennsylvania Güzel Sanatlar Akademisi,
National Academy of Design,
Académie Julian
EtkilendikleriThomas Eakins
EtkiledikleriRobert Henri,[1]
Frederick Judd Waugh,[2]
Charles Demuth[3]
Ünlü yapıtlarıThe Ironworkers' Noontime
İmzası

Thomas Pollock Anshutz (d. 5 Ekim 1851 - ö. 16 Haziran 1912) Amerikalı sanat öğretmeni (Pennsylvania Güzel Sanatlar Akademisi) ve ressam. Resim sanatında, hocası Thomas Eakins gibi, 19. yüzyıl Amerikan gerçekçiliğinin en önemli temsilcilerindendir.[4] Tablolarının konusu genellikle kadın portreleri olmuştur. Bununla birlikte en tanınmış eseri gerçekçiliğini baskın şekilde yansıtan The Ironworkers' Noontime (1880) adlı eseri olmuştur.[5] Bu eserinde demir işçilerini günlük yaşamlarında resmetmiştir.[6] Bir diğer tanınmış eseri de kentsel gerçekçilikte öncü kabul edilen The Way They Live adlı Afrika kökenli bir anneyle iki çocuğunun zorlu yaşamını resmeden tablosudur.[7] Ressamlığı kadar eğitmenliğe de zaman ayırmış olmasından dolayı, göreceli olarak az yağlı boya portresi bulunmaktadır. Ayrıca resimde geç 19. ve 20. yüzyıl gerçekçiliği üzerinde eserlerinin yanı sıra özellikle öğrencileri vasıtasıyla da kayda değer bir etki bırakmıştır.[8]

Hayatı

Anschutz'un Ironworkers' Noontime adlı tablosu, (1880)

Anshutz 1851 yılında Kentucky'de dünyaya gelmiştir. Lemuel Wilmarth rehberliğinde New York'ta sanat eğitimi almaya başlamadan önce bir dönem Batı Virginia'da da yaşamıştır. 1875 yılında Philadelphia'ya taşınmış ve Philadelphia resim kulübünde Thomas Eakins'ten kurs almaya başlamıştır. Anshutz Eakins'le birlikte, tanışmalarından bir yıl sonra Pennsylvania Güzel Sanatlar Akademisi (PAFA)'ya katılmıştır. Eakins PAFA'da ders vermeye başladığında önce Eakins'in asistanlığı görevini yapmış, daha sonra 1878 yılında Eakins çizim ve resim profesörü olduğunda PAFA'da eğitmenlik görevine başlamıştır. En önemli eserlerinden biri olarak kabul edilen The Ironworkers' Noontime adlı eserini bu dönemde 1880 yılında tamamlamıştır.[9] PAFA'da Thomas Eakins'in derslerinde çıplak modeller ve kadavra kullanması tartışmalara yol açmış, bir süre sonra 1886 yılında Eakins baskılara dayanamayıp akademideki görevinden istifa etmiştir.[10] Bu gelişmeleri izleyen süreçte, Anshutz eski hocasının istifaya zorlanmasını desteklemiş ve boşalan profesörlük koltuğuna 1886 yılında atanmıştır.[11] Emekliliğe ayrıldığı 1911 yılına kadar PAFA'daki eğitmenlik görevine devam etmiştir. 1892 yılında Effie Shriver Russell ile evlenmesinin ardından, bir yıl izin alıp Paris'te bulunan Academie Julian'da eğitim almıştır. 1898 yılında Darby resim okulunu kurmuştur. 1909 yılında PAFA'ya dekan olmuştur. Bir sonraki yılda Philadelphia resim kulübünün seçilmiş başkanı olmuştur. Gelişen sağlık sorunları üzerine kalan yıllarını ailesiyle birlikte çoğunlukla Avrupa seyahatlerinde geçirmiştir. Eleştirmen Hilton Kramer Anshutz'un bir dönem sosyalist olduğunu belirtmiştir. Eğitmenliği boyunca yeni fikirlere ve yöntemlere açık bir profesör olarak tanımlanmıştır.[12]

Resimde 19. yüzyıl Amerikan Gerçekçiliği

19. yüzyıl sonları ve 20. yüzyılın başladığı dönemde Amerika Birleşik Devletleri endüstriyel ve ekonomik büyük atılımlar yapmış bunun sonucunda da sosyal ve kültürel alanda hatırı sayılır değişim ve dönüşümlere uğramıştır.[13] Aynı zamanda süreklilik arz eden Avrupa'dan Amerika'ya olan göç ve uluslararası ticaretin ABD açısından yükselen potensiyeli[14] ABD'ye Neo-Klasik anlamda bir ekonomik büyüme ve refah düzeyinde belirgin bir artış sağlamıştır.[15]

19. yüzyıl Amerikasında gerçekleşen hızlı değişimler resim, edebiyat ve müzik vasıtasıyla da kendini yansıtabilmiştir. Amerikan gerçekçiliği sıradan ABD'lilerin günlük yaşamlarını, doğayı ve bu ikisinde meydana gelen değişimleri resmetmeye çalışmıştır. Ressamlar bu değişimleri tablolarında, müzisyenler hızlı akan şehir yaşamını yine hızlı ritimlerle öte yandan yazarlar sıradan insanları eserlerine konu ederek ifade etmişlerdir. Diğer bir ifadeyle fantaziyi eserlerinden uzaklaştırıp içinde bulundukları zamana ve yere odaklanmışlardır. Ashcan okulu ve Ten American Painters gibi oluşumlar bu yeni ifade şeklinde öncü olmuşlardır.[16]

19. yüzyıl Amerikan gerçekçiliğinde Thomas Eakins, Winslow Homer, Francis Coates Jones, James Abbott McNeill Whistler, Thomas Pollock Anshutz ve Augustus St. Gaudens gibi isimler öne çıkmaktadır.[17][18]

Çalışmaları

Galeri

Tanınmış öğrencileri

Anshutz eğitmelik kariyeri boyunca birçok ressamın gelişiminde rol oynamıştır. Anshutz'un tanınmış öğrencileri arasında Robert Henri, George Luks, William Glackens, John Sloan, Everett Shinn, Charles Demuth, John Marin, Arthur B. Carles, Paul-Jean Martel, Charles Sheeler ve Albert Laessle sayılabilinir. Bu öğrencilerinden ilk beşi daha sonra Ashcan okulunu kurmuşlardır.[19]

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ "Robert Henri". art.state.gov. 2 Temmuz 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Ocak 2013. 
  2. ^ "Frederick_Judd_Waugh". vallejogallery.com. 4 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Ocak 2013. 
  3. ^ "charles_demuth". hollistaggart.com. 19 Ocak 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Ocak 2013. 
  4. ^ "Rose". metmuseum.org/. 3 Temmuz 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Ocak 2013. 
  5. ^ Bowman, Ruth (1973). "Nature, the Photograph and Thomas Anshutz". Art Journal. 33 (1). ss. 32-40. 16 Şubat 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ocak 2013. 
  6. ^ "thomas_anshutz". veredart.com. 5 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ocak 2013. 
  7. ^ Ramirez, Lee M. Edwards ; with contributions by Jan Seidler (1986). Domestic bliss : family life in American painting, 1840-1910. Yonkers, N.Y.: Hudson River Museum. s. 135. ISBN 0943651069. 2 Şubat 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ocak 2013. 
  8. ^ "anshutz". caldwellgallery.com. 4 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Ocak 2013. 
  9. ^ "Anshutz". aaa.si.edu. 14 Mayıs 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ocak 2013. 
  10. ^ "eapa". metmuseum.org. 28 Mayıs 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ocak 2013. 
  11. ^ "anshutz". pafa.org. 12 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ocak 2013. 
  12. ^ Davis, John (2004). Catalogue essays 1826-1925 (1. ed. bas.). New York, NY [u.a.]: Hudson Hills Press. s. 19. ISBN 1555950299. 
  13. ^ "city". loc.gov. 12 Aralık 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ocak 2013. 
  14. ^ "trade2". blackstudies.ucsb.edu. 19 Temmuz 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ocak 2013. 
  15. ^ "Industrial USA". americanhistory.si.edu. 1 Kasım 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ocak 2013. 
  16. ^ "art-movements-american-realism". webartacademy.com. 2 Temmuz 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ocak 2013. 
  17. ^ "realism". huntfor.com. 1 Haziran 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ocak 2013. 
  18. ^ "realism". visual-arts-cork.com. 12 Aralık 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ocak 2013. 
  19. ^ "biography". americanartgallery.org. 5 Temmuz 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ocak 2013. 


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Sanat</span> duygusal veya estetik çekicilik yoluyla dışsal değerler yaratma sürecine denir

Sanat, en genel anlamıyla yaratıcılığın ve hayal gücünün ifadesi olarak anlaşılır. Tarih boyunca neyin sanat olarak adlandırılacağına dair fikirler sürekli değişmiş, bu geniş anlama zaman içinde değişik kısıtlamalar getirilip yeni tanımlar yaratılmıştır. Bu tanımlardan en yaygın kabul göreni sanatın edebiyat, resim, müzik, tiyatro, sinema, mimari ve heykel alt türlerinden oluştuğu görüşüdür. Bugün sanat terimi birçok kişi tarafından çok basit ve net gözüken bir kavram gibi kullanılabildiği gibi akademik çevrelerde sanatın ne şekilde tanımlanabileceği, hatta tanımlanabilir olup olmadığı bile hararetli bir tartışma konusudur.

Sosyalist gerçekçilik, sosyalizm ideolojisinin sanat ve edebiyata yansıması olarak 1930'lu yıllarda ortaya çıktı. Özellikle SSCB'de ve Çin'de ön plana çıktı ve komünistlerden de destek gördü. Sosyalist ideolojinin idealizmini ortaya çıkarmayı hedefleyen bu akımın etkisinde edebiyat eserlerinde devrimci kahramanlarla, halka örnek olacak kişiler yaratılması hedeflendi. Maksim Gorki'nin Ana romanı bu akımın ilk örneklerinden sayılır. Resim sanatında ise devrimci ruhun ön plana kuvvetli bir imajla çıktığı eserler desteklendi. Sosyalist gerçekçi akımın ana konuları arasında devrim, işçi sınıfı ve sanayi bulunmaktadır.

Thomas Eakins, Amerikalı ressam, heykeltıraş ve güzel sanatlar eğitmeni. 19. yüzyılda gerçekçiliğinin resimdeki en önemli temsilcilerindendir. Eserlerine çoğunlukla yakın arkadaşlarını ve spor yapan insanları konu etmiştir. En önemli eseri 1875 yılında tamamladığı ve bir ameliyatı konu edinen The Gross Clinic olarak görülmektedir.

<i>The Gross Clinic</i> Thomas Eakinsin yağlı boya eseri

The Gross Clinic 19. yüzyıl Amerikalı ressam Thomas Eakins'in en önemli yağlı boya eseri olarak tanımlanmaktadır. Eakins dönemin ünlü cerrahı ve aynı zamanda anatomi dersleri aldığı Dr. Samuel Gross'u ameliyat gerçekleştirirken konu edinen eserini 1875 yılında tamamlanmıştır. Eser Jefferson Medical College tarafından 1878 yılında 200$'a satın alınmıştır. Üniversite kurulu 2006 yılında 68 milyon dolara eseri Washington'da bulunan ulusal sanat galerisi ve Crystal Bridges Museum'a satma kararı almış fakat Pennsylvania Academy of the Fine Arts ve Philadelphia Museum of Art'ın girişimi sonucu 3600'den fazla gönüllünün bağışlarıyla 2007 yılında eserin Philadelphia'da kalması sağlanmıştır.

<i>The Agnew Clinic</i>

The Agnew Clinic 19. yüzyıl Amerikan gerçekçiliğinin önemli temsilcilerinden Thomas Eakins'ın 1889 yılında tamamladığı yağlı tablosudur. Eakins 1889 yılında Pennsylvania Üniversitesi öğrencileri tarafından 70. yaşında aynı yıl emeklilik kararı alan cerrahi bilim dalı profesörü Dr. Hayes Agnew'in bir portresini yapmak üzere görevlendirilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Pennsylvania Güzel Sanatlar Akademisi</span>

Pennsylvania Güzel Sanatlar Akademisi ya da İngilizce adıyla Pennsylvania Academy of the Fine Arts (PAFA) 1805 yılında kurulan ABD'nin sanat müzesini ve güzel sanatlar akademisini birlikte barındıran en eski kurumudur. Müzenin bugün kullanılan binası 1876 yılında açılmıştır. Müze Cecilia Beaux, William Merritt Chase, Frank Duvenek, Thomas Eakins, Winslow Homer, Childe Hassam ve Edmund Tarbell gibi tanınmış sanatçıların eserlerini barındırmaktadır.

<i>Max Schmitt in a Single Scull</i>

Max Schmitt in a Single Scull, Thomas Eakins'in 1871 yılında tamamladığı yağlı boya resmidir. Eakins Avrupa'daki resim çalışmalarını bitirip, Philadelphia'ya döndükten kısa bir süre sonra çocukluk arkadaşı Max Schmitt'i (1843–1900) kürek çekerken resmetmiştir. Bu resmin Max Schmitt'i, 1870 yılında yapılan kürek yarışmasındaki zaferinden dolayı onore etmek için yapıldığına inanılmaktadır.

<i>Portrait of Professor Benjamin H. Rand</i> Sanat Eseri

Portrait of Professor Benjamin H. Rand 19. yüzyıl Amerikan gerçekçiliğinin önemli temsilcilerinden Thomas Eakins'ın 1874 yılında tamamladığı yağlı boya tablosudur.

<i>The Ironworkers Noontime</i>

The Ironworkers' Noontime, 19. yüzyıl Amerikan gerçekçiliğinin önemli temsilcilerinden ressam ve akademisyen Thomas Anshutz'un en tanınmış eserlerinden biridir.

<i>The Way They Live</i>

The Way They Live, 19. yüzyıl Amerikan gerçekçiliğinin önemli temsilcilerinden ressam ve akademisyen Thomas Anshutz'un en tanınmış eserlerinden biridir. 1879 yılında Anshutz The Way They Live adlı eserinde afrika kökenli bir anneyle iki çocuğunun zorlu yaşamını gerçekçi bir ifadeyle resmetmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Ashcan okulu</span> Amerikalı sanat hareketi

Ashcan okulu veya Ashcan ekolü 20. yüzyılın başlarında New York şehrinde yaşayan gerçekçi ressamların oluşturduğu topluluk. Ashcan okulu, The Eight (Sekizler) olarak adlandırılan ve William Glackens (1870-1938), Robert Henri (1865-1929), George Luks (1867-1933), Everett Shinn (1876-1953), John French Sloan (1871-1951), Arthur B. Davies (1862-1928), Ernest Lawson (1873-1939) ve Maurice Prendergast (1859-1924) olmak üzere 8 Amerikan ressamının oluşturduğu grubun çalışmaları sonucu ortaya çıkmıştır.

Robert Henry, Ashcan okulunun kurucularından, öğretmen ve gerçekçi Amerikan ressam. Kentsel gerçekçiliğin 20. yüzyılın başlarında en önemli temsilcilerinde olan ressam ayrıca The Eight adlı ressamlar topluluğunun da kurucusudur.

Sovyetler Birliği'nde sanat, Sovyetler Birliği'nde üretilen sanat eserlerinin genel adıdır. 1917-1991 yıllarını kapsar. Sovyetler'de özellikle 1950'lerde nonkonformist olmayan bir sanat gelişme göstermiştir.

Catherine Balebina'nın portresi, Rus portre ressamı Lev Russov'un eşi Catherine Balebina'yı resmettiği tablo.

Güneşlenmek, Rus ressam Alexander Samokhvalov (1894–1971) tarafından yapılmış ve ressamın karısı ressam Maria Alexseevna Kleshchar-Samokhvalova'yı tasvir eden resim.

<i>Kafe Gurzuf</i> Alexander Nikolayevich Samokhvalov resmi

Kafe Gurzuf, tanınmış Rus ressam, sulu boya ve grafik sanatçısı, illüstratör ve resim öğretmeni olan Alexander Nikolayevich Samokhvalov'un (1894-1971) 1956'da yapmış olduğu tablo. Sosyalist gerçekçilik sanatının kurucusu ve en parlak temsilcileri arasında yer alan ressam Leningrad'da yaşıyor ve çalışıyordu. Sanatçı resimde 1950'lerin ortasında Kırım Gurzuf'da bulunan bir kafenin manzarasını tasvir etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Realizm (sanat)</span>

Realizm veya Gerçekçilik, 19. yüzyılda ortaya çıkan bir sanat akımıdır. Bu yüzyılda gerçekleşen endüstriyel gelişmeler, toplumsal sınıfların belirginleşmesi, insanları duygular dünyasından gerçekler dünyasına itmiştir. Sanatçılar da bu gelişmelere tepki olarak Realist (gerçekçi) çalışmalar gerçekleştirmeye başladılar. Realizm, konuların idealist bir tarzda ele alındığı Romantizm’e bir tepki olarak başladı. Realistler sıradan veya gerçekçi temaları ortaya koyabilmek için teatral dramadan ve sanatın klasik formlarından uzaklaşma eğiliminde oldular.

<span class="mw-page-title-main">Toplumsal gerçekçilik</span> sanatçıyı toplumsal bir varlık olarak kabul eden ve eserlerini de toplumsal sayan edebî akım

Toplumsal gerçekçilik ya da sosyal gerçekçilik, 19. ve 20. yüzyılda üretilen gerçekçi tarzdaki yapıtlar arasında, toplumsal ya da siyasi içeriği olan örnekleri tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Kavram birçok yönüyle eleştirel gerçekçilikle benzerlik göstermektedir ancak daha çok plastik sanatlardan özellikle de resim sanatından eserler için kullanılmaktadır. Bu yanıyla gerçekçilikle de bağlantılıdır. Gerçekçilikle arasındaki en büyük ayrım kavramsal yönde değil kronolojiktir. Asıl kavramsal ayrışma tıpkı eleştirel gerçekçilikte olduğu gibi sosyalist gerçekçilikledir. Özellikle Sosyalist gerçekçi eserlerde görülen açık net bir politik yan-tutarlık(taraflılık) sosyal gerçekçilikte görülmez. Toplum ve bireyi, toplumsal ve gerçek yönleriyle sergilemeyi amaçlar. Toplumsaldır, toplumun sorunlarından haberdardır ve bunlara duyarlı yaklaşır; Gerçekçidir, sanatçının konu hakkındaki kişisel duygu ve düşünceleri herkes tarafından açıkça anlaşılır bir ifadeye dönüşür.

<span class="mw-page-title-main">Realizm (plastik sanatlar)</span>

Realizm ya da gerçekçilik, Plastik sanatlarda realist anlayış natüralist sanat anlayışıyla bir arada ele alındığında kökenleri Antik Yunan klasizmine kadar dayanmaktadır. Antik Yunan resim ve heykel sanatında dış görünüşü birebir eserde tekrar ortaya koyma kaygısı, yansıtma kuramına bağlı kalınarak natural eserlerin ortaya çıkmasını sağlamıştı. Antik Roma toplumunun, Antik Yunan sanatını devam ettirmesiyle beraber klasik-natüralist anlayış Helenizm sonrasında canlanma göstermişti. Avrupa’da Hristiyanlığın resmiyet kazanması ve Tüm Avrupa'ya yayılmasıyla beraber Orta çağ boyunca sanatta klasik-natüralist anlayış ikonaklazmın etkisiyle sekteye uğradı. Ancak Rönesansla beraber yeniden doğuşu sağlanabilmişti. “Realizm” kavramı plastik sanatlarda her ne kadar 19.yy da Courbet ile kullanılmaya başlansa da Rönesans'tan itibaren Avrupa'da resim ve heykel sanatında natüralizmle birlikte anılır olmuştur. Ancak kelimenin dar anlamıyla sosyo-ekonomik yapıyla ilgilenen, dış dünyanın iç çelişkilerine kafa yoran bir sanat anlayışı olarak realizm, bilinen ilk örneklerini tür resminde vermiştir. Aslen ortaya çıktığı dönem ve yer ise 19.yy ikinci yarısı Fransa’sıdır. Bu dönemde bilinen ilk önemli gerçekçi ressamlar: Gustave Courbet, Jean-François Millet ve Honoré Daumier, Jules Breton ve Barbizon okuluressamlarıdır. Ancak yüzyılın sonlarına doğru Avrupanın birçok ülkelesine yayılmıştır. 19.yy sonlarında ve 20.yy da ise plastik sanatlarda klasist-natüralist formların yanı sıra modernist-avangart sanat akımlarının geliştirdiği formlarla birlikte de uygulanmıştır. Örneğin bölmeci(divizyonist), izlenimci (empresyonist) ya da dışavurumcu(ekspresyonist) formlarla beraber realist anlayışta eserler üretilmiştir. Ayrıca realizm plastik sanatlarda da 20. yy. da farklı anlayışlara evrilmiş, konseptüal olarak dönüşüme uğramıştır. Örneğin: “sosyalist gerçekçilik”, “toplumsal gerçekçilik", hiperrealizm.

"Kapitalist Gerçekçilik" terimi, özellikle Batı Almanya'da, 1950'ler ve 1960'lardaki Pop Art'tan 1980'ler ve 1990'ların meta sanatına kadar meta temelli sanatı tanımlamak için kullanılmaktadır. Bu biçimde kullanıldığında, "sosyalist gerçekçilik" terimi üzerinde bir kelime oyunudur. Bir alternatif olarak, Batı'daki çağdaş şirket kapitalizminin ideolojik estetik yönünü tarif etmek için de kullanılmıştır.