İçeriğe atla

Théâtre Libre

Théâtre Libre (Fransızca, romanize: Serbest Tiyatro), 1887 - 1896 yılları arasında Paris, Fransa'da işletilen bir tiyatro şirketiydi .

Théâtre Libre'ye, oyuncu yönetmeni André Antoine ve Paris Montmartre'deki sanatçılarına adanmış Plaket.

Kökenleri ve Tarihçesi

Théâtre Libre, 30 Mart 1887 tarihinde André Antoine tarafından kurulmuştur. Tiyatronun temel amacı, ticari işletmeler tarafından denenmemiş ve üretilmemiş yeni oyunlar sunmaktı.[1] Antoine, daha önce çalıştığı tiyatro grubunun reddetmesinden sonra, bir Émile Zola romanı olan Thérèse Raquin'i canlandırmak için kendi tiyatro şirketini açma fikri ile yola çıkmıştır.[2] Théâtre Libre'nin sansürden muaf tutulmasını ve diğer tiyatroların yapamayacağı oyunlar üretmesini sağlamak için, tiyatro yalnızca aboneleri tarafından desteklenirdi. Bu, Théâtre Libre'nin yasal olarak bir tiyatro olarak kabul edilmediğinden dolayı kapıda para toplamamasına, bilet satmamasına izin verdi.[3] “Özgür” bir tiyatro olmak, Théâtre Libre söz konusu olduğunda, doğallığı sunan ve daha önce üretilmeyen ve çoğu zaman çok fazla risk altında bulunan her türden oyun üretmeye adanmış bir tiyatro olmak anlamına geliyordu. sahneye.

Tiyatro afişleri ve posterler, günümüzün önde gelen sanatçıları tarafından, tiyatro ruhunu ve repertuvarını yansıtan göze çarpmayan, cesur bir gerçekçilikle yaratıldı. Oyunlarında en unutulmaz eserleri üreten sanatçılar arasında Henri-Gabriel Ibels, Édouard Vuillard, Paul Signac, George Auriol, Adolphe Willette ve Henri de Toulouse-Lautrec vardı .[4]

İlk Performans: Le Grappin, l'Affranchie, Le Théatre Libre, 1892–93

Théâtre Libre'nin hayatını üç dönemde incelenebilir. İlk dönem, 1887 ilkbaharındaki ilk iki programla ve ardından gelen tam sezonla açılışıdır.[5] Antoine, tam zamanlı olarak Théâtre Libre'yi kurmak için gaz şirketindeki işinden ayrıldı. İkincisi dönem, Ekim 1888 - Haziran 1893 arasındadır. Bu süre zarfında, The Théâtre Libre, abonelikleri güçlü olan, genel eleştirmenliğe birçok ödeme yapan ve yeni işler üretmek için aranan tanınmış bir tiyatro şirketi olarak geçirdiği süreçtir. Bu yıllarda Théâtre Libre, çalışmalarının bir kısmını Odéon ve Comédie-Française gibi Paris'in önde gelen ticari tiyatrolarına aktardığını gördü. Tiyatronun son dönemi, Kasım 1893’ten 1896’da kapanışına kadar olan süreçtir. Bu süre zarfında, tiyatronun deneysel günlerinin Théâtre Libre’nin ürettiği üslup ve eserlerin artık ticari olarak kabul edilebildiği ve arandığı anlaşılır. Hem tiyatro adına hem de şahsen edindiği borç miktarı nedeniyle Antoine, Théâtre Libre’yi son iki yıl boyunca yönetime katılmaya istekli olan eski bir yönetmen / aktörün oğlu Larochelle’e devretti. Théâtre Libre'deki son performans 27 Nisan 1896’da gerçekleşti.

Tiyatro, varlığı boyunca 50'den fazla oyun yazarı tarafından 111'den fazla oyun sundu.[3] Théâtre Libre'de üretilen her prodüksiyona sadece üç performans hakkı verilirdi: bir elbise provası, davetli konuklar için bir açılış gecesi performansı ve aboneler için bir performans.[6] Ancak, başarılarına rağmen, tiyatroda önemli finansal problemler vardı. Derin borç, Théâtre Libre'nin artık ihtiyaç duyulmadığı fikriyle birleşti, artık yeni bir tiyatro biçimini ortaya koymuş ve ticari olarak başarılı olabileceğini kanıtladı, ama tiyatro başarısız oldu ve kapıları kapattı.

Önemli Eserler / Tartışmalı Yapımlar

Tiyatro, daha çok bilinen tiyatrolar tarafından sahneye çıkmayacak kadar riskli olduğu düşünülen çalışmalar üretmekten, bazen de Henrik Ibsen'in Hayaletleri gibi Avrupa'da yasaklanan eserler üretmeye konsantre olmuştu.[3] Tiyatro yılda bir, yabancı menşeli bir oyun yaptı ve herhangi bir prodüksiyonun, ister yerli ya da yabancı eser olsun, yalnızca üç performans sergiledi.[7]

  • Jacques Damour, Émile Zola (Léon Hennique tarafından sahneye uyarlandı)
    • Kötü içgüdülerine karşı savaşan bir adama odaklanan oyun, eleştirmenler tarafından iyi karşılandı.
  • Léon Hennique tarafından Engheim Dükü'nün Ölümü
    • Bu yapım tarihi oyunun yeniden doğuşuna işaret ediyordu, ama tarihe gerçekçi bir şekilde yaklaşıyordu, oyun belgesel tiyatroya öncülük etti.
  • The Kiss, Théodore de Banville
    • Bu oyun Théâtre Libre'nin en büyük en kritik başarılarından birini yaptı. Masal ayakta alkışlarla ve coşkulu eleştirilerle karşılandı.
  • Paul Signac, Charles Henry Kromatik Çemberinin Uygulaması; Théâtre-Libre, 31 Ocak 1889’un senaryosu.
    Tabarian's Wife, Catulle Mendès
  • Lucie Pellegrin's End, Paul Alexis
    • Eleştirmenler bu oyunu ve yapımını, eşcinsel ilişki sahnesinin gerçekçi tasviri ile skandal, sahne gösteriminin saldırgan olduğunu belirterek kınadılar.
  • Rodolphe Darzens'in Christ's Lover
    • İsa ve Mary Magdalene'in aşk ilişkisini gösteren bu gizemli oyun, kutsal ve saldırgan kabul edildi.
  • Leo Tolstoy'dan Karanlığın Gücü
    • Diğerleri bu oyunun Fransız izleyiciler için çok melankolik olduğunu düşünürken, Antoine Rus hikâyesini benimsedi.
  • Henrik İbsen'den Hayaletler
    • Oyun, ensest ve ötanazi gibi tabu konularından dolayı Norveç, Almanya ve İngiltere'de sansürlenirken, Antoine hem eleştirmenlerin hem de arkadaşların eleştirilerini karışık yorumlarına rağmen oyunu gerçekleştirdi.
  • Miss Julie, August Strindberg
    • Danimarka'da yasaklandı

Etkisi

Théâtre Libre, Gerçekçiliği Natüralizm ile birleştirdi ve topluluk oyunculuğunu öne çıkardı. Baş yönetmen André Antoine, Doğal sahneleme'nin babası olarak tanındı. Sahnede gerçek sığır karkasları kullanıldığında olduğu gibi her oyunu mümkün olduğunca gerçek kılmaya çalıştı. Pek çok set provaları için dört duvarla örüldü, ardından Antoine izleyicilerin oyunların ne zaman başladığını görmesi için hangi duvarı kaldıracağına karar verirdi. Ayrıca, daha doğal aydınlatma ile ayak aydınlatmalarını değiştirdi. Antoine, her oyunun kendine özgü bir ortamı olması gerektiğine inanıyordu.[1]

Théâtre Libre, türünün ilki idi ve 1889'da açılan Berlin'deki Freie Bühne (Almanca, romanize: Serbest Sahne) ve 1891'de açılan Londra'daki Independent Theater Society gibi birçok tiyatro salonunun açılışına ilham verdi.[1] Bu fikirden 1899'da Freie Volksbühne, (Serbest Halkın Sahnesi), 1899'da Stage Society ve 1901'de Dublin'deki Abbey Tiyatrosu büyüdü.

Gerçekçilik ve natüralizmdeki sahnelenmedeki Théâtre Libre'nin etkisi 1898'de Constantine Stanislavski ve Nemirovich-Danchecko tarafından kurulan ve hâlen faaliyet göstermekte olan Moskova Sanat Tiyatrosu'nda görülebilir.[1]

Kaynakça

  1. ^ a b c d Mowry Roberts, Vera (1974). On Stage: a history of theatre second edition. New York: Harper & Row. ss. 388-416. ISBN 0-06-045499-7. 
  2. ^ Antoine, André (1964). Memories of The Théâtre Libre (İngilizce). Florida: University of Miami Press: Coral Gables. ISBN 9780870240348. 31 Ağustos 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2019. 
  3. ^ a b c Braun, Edward (1982). The Director and the Stage. New York: Holmes & Meier Publishers. ss. 22-36. ISBN 0-8419-0800-1. 
  4. ^ Waxman, Samuel Montefiore (1926). Antoine and the Théâtre-Libre. Cambridge: Harvard University Press. ISBN 978-0405090561. 
  5. ^ Miller, Anna Irene (1931). The Independent Theatre in Europe: 1887 to the Present. New York: Ray Long & Richard R. Smith, Inc. ss. 12-96. 
  6. ^ Knapp, Bettina L. (1988). The Reign of the Theatrical Director: French Theatre 1887-1924. Troy, New York: The Whitston Publishing Company. ss. 17-62. ISBN 0-87875-358-3. 
  7. ^ Valency, Maurice (1963). The Flower and the Castle: An Introduction to Modern Drama (İngilizce). New York: The Macmillan Company. ss. 108-111. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Abbey Tiyatrosu</span>

Abbey Tiyatrosu veya İrlanda Millî Tiyatrosu, İrlanda'nın başkenti Dublin'de bulunmaktadır. Abbey kapılarını halka ilk 27 Aralık 1904 tarihinde açtı. Açılışından kısa süre sonra, André Antoine'ın Théâtre Libre'i ile Konstantin Stanislavski'in Moskova Sanat Tiyatrosu'nun yanı sıra, modern öncü kuruluşlar arasında girdi.

<span class="mw-page-title-main">Warner Bros.</span>

Warner Bros. Entertainment, Inc. Warner Brothers (Warner Kardeşler) veya kısaca Warner Bros. dünyanın en büyük film yapım ve televizyon yayın şirketlerinden biridir. AT&T'nin WarnerMedia grubunun bir iştiraki konumundadır ve merkezi Burbank, Kaliforniya, ABD'dir. 1923 yılında Harry, Albert, Sam ve Jack Warner tarafından kurulan şirket, Warner Brothers, kısaca Warner Bros. ismini almıştır. Amerikan film endüstürisinin büyük isimlerinden olan Warner Bros. aynı zamanda Motion Picture Association of America (MPA) üyesidir.

Off-off-Broadway, New York'ta Broadway ve Off-Broadway tiyatrolarından daha küçük sahnelerde gerçekleştirilen tiyatro oyunu, müzikal ve performans prodüksiyonlarına verilen isimdir. 100 koltuktan daha az kapasiteye sahip tiyatrolar Off-off-Broadway olarak adlandırılır.

<span class="mw-page-title-main">Jean-Louis Barrault</span> Fransız sahne sanatçısı ve tiyatro yönetmeni (1910 – 1994)

Jean-Louis Barrault,, Fransız sinema ve tiyatro oyuncusu, pandomim sanatçısı, yönetmen.

Dördüncü duvar, üç yanı kapalı geleneksel proscenium tiyatrolarda izleyicilerin sahneyi gördükleri düşsel "duvar". İlk kez Denis Diderot tarafından dile getirilmiş olan kavram, 19. yüzyıl tiyatrosunda öne çıkan gerçekçilik akımıyla gelişmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Oyuncu</span> film, televizyon, tiyatro veya radyoda çalışan kişi

Oyuncu, dramatik bir yapımda rol alan ve sinema, televizyon, tiyatro veya radyoda bir karakteri canlandıran sanatçı. Aktör kelimesi Antik Yunancadaki ὑποκριτής (hypokrites) kelimesinden gelmektedir. Bu kelime, "oynayan, canlandıran kişi" anlamına gelir ve bu yüzden "aktör" kelimesi de oyunculuk yapan kişiyi temsil eder.

<i>Sahneye Koyma Sanatı</i>

Sahneye Koyma Sanatı, Tiyatro sanatçısı ve şair Suat Taşer'in çevirisini yaptığı, 1967 yılında Bilgi Yayınevi'nden çıkan derleme tiyatro kitabıdır.

<span class="mw-page-title-main">Ralph Richardson</span> 1902 doğumlu İngiliz aktör (1902-1983)

Sir Ralph David Richardson İngiliz aktör. Altmışın üstünde sinema filminde rol almıştır. John Gielgud ve Laurence Olivier'le birlikte, 20. yüzyılın büyük bölümünde İngiliz sahnesine hakim olan üç erkek oyuncudan biriydi. Kariyerinin büyük bölümünde filmlerde oynadı. Teatral olmayan ama sanatsal bir geçmişe sahip olan Richardson'ın, Brighton'daki Hamlet prodüksiyonu ona oyuncu olma konusunda ilham verene kadar sahne kariyeri hakkında hiçbir fikri yoktu. Zanaatını 1920'lerde bir turne şirketinde ve daha sonra Birmingham Repertuar Tiyatrosu'nda öğrendi. 1931'de Old Vic'e katıldı ve çoğunlukla Shakespeare rolleri oynadı. Bir sonraki sezon, kendisine sahne tekniği hakkında çok şey öğreten Gielgud'un yerine geçerek şirketi yönetti. Şirketten ayrıldıktan sonra bir dizi başrol oynayarak West End ve Broadway'de yıldızlığa yükseldi.

<span class="mw-page-title-main">André Antoine</span> Fransız oyuncu (1858 – 1943)

André Antoine Fransız oyuncu, film yönetmeni, yazar, eleştirmen.

<span class="mw-page-title-main">Shirley Booth</span> Amerikalı sinema oyuncusu (1898 – 1992)

Shirley Booth Amerikalı tiyatro, sinema, radyo ve televizyon oyuncusudur.

<span class="mw-page-title-main">Drama Desk Ödülleri</span>

Drama Desk Ödülleri ilk olarak 1955 yılında dağıtılmaya başlanan, New York tiyatrosundaki üstün Off Broadway ve Off-Off-Broadway yapımlara verilen ödül. Broadway yapımlarına 1968–69 ödül sezonundan itibaren ödüller verilmeye başlandı. Ödül Amerikan tiyatrosunun prestijli ödüllerinden biri olarak kabul edilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Colombina</span>

Colombina Commedia dell'Arte'ın tip karakterlerinden biridir. Arleken'in metresi, kurnaz köle tipini oynayan bir komedi hizmetçisi ve Pierrot'un karısıdır. Rudlin ve Crick Commedia dell'Arte: A Handbook for Troupes'da İtalyanca Colombina yazımını kullanır.

<span class="mw-page-title-main">Theodore Komisarjevsky</span> İtalyan tiyatro yönetmeni (1882-1954)

Fyodor Fyodorovich Komissarzhevsky veya Theodore Komisarjevsky, Rus, daha sonra İngiliz tiyatro yönetmeni ve tasarımcısıdır. Kariyerine Moskova'da başladı, ancak en büyük etkisi Londra'da oldu. Chekhov ve Shakespeare'in oyunlarının çığır açan prodüksiyonlarıyla dikkat çekti.

<span class="mw-page-title-main">Vera Komissarjevskaya</span>

Vera Fyodorovna Komissarjevskaya, geç Rus İmparatorluğu'nun en ünlü aktrislerinden ve tiyatro yöneticilerinden biriydi. Profesyonel kariyerini, Konstantin Stanislavski'nin Sanat ve Edebiyat Derneği'nde amatör olarak oynadıktan sonra 1893'te yaptı. Muhtemelen bugün en çok, 1896'da Sankt-Peterburg'daki Aleksandrinski Tiyatrosu'nda Anton Çehov'un Martı oyununun talihsiz galasındaki Nina rolü ile tanınıyor. Yapım tam bir başarısızlık olarak görülse de, Komissarjevskaya'nın performansı büyük beğeni topladı.

<span class="mw-page-title-main">West End Tiyatrosu</span> West End, Londra yakınlarında bir tiyatro

West End Tiyatrosu, Londra'nın Batı Ucu ve yakınlarındaki oyunların sergilendiği yaygın bir profesyonel tiyatrodur. New York'un Broadway tiyatrosu ile birlikte West End', İngilizce konuşulan ülkelerde ticari anlamda doruk noktasına ulaşmış tiyatro olarak anılır.

<span class="mw-page-title-main">Dram (sinema ve televizyon)</span> film türü

Sinema ve televizyonda dram, güldürüye göre daha ciddi bir tona sahip anlatı kategorisi veya türüdür. Bu tür dramlar genellikle pembe dizi, polisiye dram, suç draması, siyasi dram, tarihî dram, aile içi dram, gençlik draması ve komedi-drama gibi ek terimlerle nitelendirilir. Belirli bir hikâyenin mekânına ya da konusuna vurgu yapma eğiliminde olan bu terimler, bir dramın normalde ciddi olan tonunu daha geniş bir ruh hâli yelpazesini teşvik eden unsurlarla donatabilir. Bu amaçlar doğrultusunda, bir dramın temel unsuru duygusal, sosyal ya da başka türlü bir çatışmanın ortaya çıkması ve hikâyenin akışı içinde çözülmesidir.

<span class="mw-page-title-main">The Dark at the Top of the Stairs</span>

Merdivenlerin Başındaki Karanlık, William Inge tarafından 1920'lerin başlarında küçük bir Oklahoma kasabasında aile çatışmaları hakkındaki 1957 tarihli bir oyundur. 1958'de Tony En İyi Oyun Ödülü'ne aday gösterildi ve 1960'ta aynı isimle bir filme çekildi. Tüm Inge oyunları arasında en otobiyografik olanıdır.

<span class="mw-page-title-main">Royal Shakespeare Company</span>

Royal Shakespeare Company (RSC), merkezi Stratford-upon-Avon, Warwickshire, İngiltere'de bulunan büyük bir İngiliz tiyatro topluluğudur. Şirket 1.000'den fazla personel istihdam etmekte ve yılda yaklaşık 20’den dazla yapıma imza atmaktadır. RSC düzenli olarak Londra, Stratford-upon-Avon'da ve Birleşik Krallık'ta ve uluslararası turlarda oynuyor.

<span class="mw-page-title-main">Troy Kotsur</span> Amerikalı sinema oyuncusu

Troy Michael Kotsur, işitme engelli bir Amerikalı oyuncu. En çok 2021 filmi CODA'daki yardımcı rolüyle tanınır ve bu rolüyle En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu dalında Akademi Ödülü'nü kazanmıştır. Ayrıca Üstün Yardımcı Rol Performansı dalında Gotham Ödülü'nü kazandı.

Paul Sills Amerikalı bir yönetmen ve doğaçlama öğretmeni ve Chicago'daki The Second City'nin orijinal yönetmeniydi.