İçeriğe atla

Telif hakkı ihlali

1906 yılında ABD'de yayınlanan ve telif hakları patent hazırlığı için (Legal document assistant (LDA)) yapılması gerekenlerin anlatıldığı bir reklam.

Telif hakkı ihlali, genellikle; telif hakkı eseri oluşturan kişi, atadığı bir yayıncı veya temsilci gibi birisine ait olan çalışmaların, telif hakkı sahibinin özel haklarını ihlal ederek ve izni olmadan kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması ya da izin gerektirecek şekilde görüntülenmesi, bazı çalışmalarda kullanılarak türetilmesi (türevlerinin oluşturulması) sonucu oluşan hak ihlalidir.

Argo terminolojisi

Telif hakkı ihlali genellikle korsanlık ve hırsızlık terimleri ile ilişkilendirilmektedir. Korsan asıl kelime anlamı olarak her ne kadar, büyük denizlerde küstahça soygun yapan, adam kaçıran kişiler anlamına gelse de, daha sonra çeşitli telif hakkı ihlali türlerini gerçekleştirilen kişilerin yaptıkları eylemlerin eş anlamlısı olarak da uzun bir kullanım geçmişine sahiptir. Hırsızlık terimiyle ise, potansiyel olarak yapılan hak ihlalinin telif hakkı sahibine ticari olarak verdiği zarar abartılı şekilde vurgulanmış olarak kullanılsa da; tüm telif hakkı ihlallerinin ticari sonuçları konusunda ABD Yüksek Mahkemesi, hak ihlalinin hırsızlık ile eşit olmadığı yönünde karar vermiştir.[1]

Hotfile ile MPAA arasındaki davada, Yargıç Kathleen Williams telif hakkı ihlali durumunda aşağılayıcı kelimelerin kullanımını ret edilmesi yönünde savcılığa bir önerge vermiştir.[2] Bu listede "korsan", "hırsızlık" ve "çalmak" gibi kelimeler ile bunların türevleri de dahil olmak üzere, sanıkların doğrudan davacıların telif haklarını ihlal ettiği tespit edilmiş olsa bile, savunmanın iddialarında dahi kullanılmamasını ve bu kelimelerin kullanımının jüriyi ateşlendirerek saptırabileceğine değinilmiştir.[3] Davacı ise, telif hakkı ihlaline atıfta bulunabileceği bu tür ortak terimlerin kullanımını savunurken, yargıç bu konuda onlarla hemfikir değildi.[2] (Ancak bu durum davanın jüri safhasına gelmesine kısa bir süre kala kabul görmüştür.[4])

Korsanlık

"Korsanlık" teriminin oluşturulmuş eserlerdeki özel hakların ihlaline dair bir etiketleme olarak kullanılması, telif hakkı yasasından öncelere dayanmaktadır. Yayıncılık sektöründe bir tekel olarak düzenlenen Kraliyet tüzüğünü 1557 yılında Worshipful Company of Stationers ve Newspaper Makers şirketi kullanmış daha sonra 1710 yılında çıkartılan Anne tüzüğü'nün de uygulayıcısı olmuştur. Bu tüzüğü ihlal edenler 1603 yılından itibaren korsan olarak etiketlenmiştir.[5] "Korsanlık" terimi, telif hakkı bulunan eserlerin kopyalanması, dağıtılması ve satılmasına başvuranlar için kullanılır olmuştur.[6] Edebiyat ve Sanat Eserlerinin Korunmasını İlişkin Bern Sözleşmesi'nin 12. maddesinde o dönemde telif hakkı ihlali ile ilgili olarak "korsan" tabiri kullanılmıştır.[7] 1994 tarihli Fikri Mülkiyet Haklarının Ticaretle İlgili Yönleri Anlaşması'nın (TRIPs) 61. maddesi uyarınca "kasıtlı marka sahteciliği veya ticari ölçekte telif hakkı korsanlığı" durumları ceza usulüne göre suç sayılmaktadır.[8] Korsanlık geleneksel olarak, kasıtlı olarak finansal kazanç için işlenen telif hakkı eylemlerini ifade etse de; son zamanlarda, telif hakkı sahipleri tarafından özellikle Peer-to-peer dosya paylaşım ağlarındaki çevrimiçi telif hakkı ihlalleri de "korsanlık" olarak nitelendirilmektedir.[6]

GNU Projesi'nin kurucusu Richard Stallman, "korsan" teriminin "kopyalama yapanları onaylamıyorum" ve yayıncıların başvurduğu bu kelimenin kullanılmasını "Onların [yayıncılar], denizlerde gemilere saldıran, kişileri kaçıran ve öldürmekle eşdeğer olarak ima etmesinin etik olmadığına inanıyorum" diyerek kullanımını eleştirmiştir.[9] Satış sonrasında ürünlerin içeriğinin kullanımının kontrol edilmesi gibi Anti-korsanlık durumları ise (DRM gibi) tüketiciler tarafından kabul edilmektedir.

Hırsızlık

Telif hakkı sahipleri sık sık telif hakkı ihlali için hırsızlık terimini kullanırlar. Telif hakları kapsamında hırsızlık; telif hakkı ihlali yapan kişinin, sahibinden mülkiyetini eline alması türünde fiziksel nesnelerin hırsızlığı gibi bir hırsızlığı ifade etmez ama bir kişinin özel haklarına sahip olduğu çalışmaların izni olmadan alınması buna örnek olarak gösterilebilir.[10] Mahkemeler telif hakkı ihlali ile hırsızlık arasında ayrım yapmak zorundadır. Örneğin, ABD Yüce Mahkemesi 1985 yılında gördüğü Dowling ile ABD hükûmeti arasındaki dava sonucunda yer verdiği düzenlemede, kaçak pikap kayıtlarının çalınmış mal niteliğinde olmadığına dair hüküm vermiştir. Bunun yerine, "telif hakkına sahip bir şeyin dönüştürülmesi dolandırıcılık veya hırsızlık ile eşit değildir. Hatta Telif Hakkı Yasası'nda bile bir sanat eserinin [...] telif hakkını ihlal edilmesi anlamında kötüye kullanım terimi kullanılmaktadır." açıklamasında bulunmuştur.

Dürtü veya güdü

Telif hakkı ihlalinde bulunanın içinde bulunduğu dürtü veya güdülerden bazıları şunlardır;[11]

  • Ücretlendirme - ödeme isteksizliği veya yasal bir satıcının ürün için istediği ücreti ödemede yetersizlik.
  • Olmaması, bulunmaması - son kullanıcının ülkesinde ürünü sağlayan yasal satıcının bulunmaması: henüz piyasaya sürülmemiş olması, çoktan satışının tamamlanmış olması, orada asla satılmayacak olması, dijital dağıtımında ve uluslararası nakliyedeki coğrafi kısıtlamaların bulunması.
  • Kullanışlılığı, yararlılığı - kullanımı yasal olan bir ürünün kullanmanın çeşitli yöntemler (DRM, Bölgesel kilit, DVD bölge kodu, Blu-ray bölge kodu) ile kısıtlanması veya rahatsız edici olmayan atlanabilir reklamlar, kaldırılabilir anti-korsan feragatnameleri (yedekleme, farklı üreticilerin cihazlarında kullanımı, çevrimdışı kullanım) gibi nedenlerden dolayı son kullanıcıya korsan ürünleri kullanmamın daha cazip gelmesi.
  • Alışveriş deneyimi - kullanıcı dostu istenen düzeyde bir alışveriş sistemi ya da yasal yollar ile çevrimiçi olarak istenen kalitedeki bir ürün olmaması.
  • Anonimlik - genellikle doğrudan telif hakkı sahibinin web sitesinden geçerli bir e-posta veya diğer kimlik bilgilerini gerektirecek şekilde indirilebilirken, bunu indirmek için herhangi bir kimlik belgesine gerek duyulmaması.

Bazı durumlarda, lisans anlaşmaları sadece kısmi bir uygunluk nedenidir. Örneğin, 2013 yılında ABD Ordusu ile Teksas merkezli bir şirket olan Apptricity arasında görülen davada, gerçek zamanlı olarak kendi askerlerini izlemesine olanak sağlayan bir yazılımın geliştirilmesinde, ABD ordusu 2004 yılında 500 kullanıcı lisansı için şirkete 4.500.000 $ ödemiş ancak şirket yazılımın 9.000'den fazla kullanıcı tarafından kullanıldığını iddia ederek 50 milyon dolar talep etmiştir.[12][13] BSA gibi büyük anti-korsan örgütleri, tam uyumluluk için düzenli olarak yazılım lisanslama denetimleri yapmaktadır.[14]

Gelişen dünyada

Sosyal Bilimler Araştırma Konseyi tarafından 2011 yılında yapılan Gelişmekte Olan Ülkelerde Medya Korsanlığı isimli ilk bağımsız ve Brezilya, Hindistan, Rusya, Güney Afrika, Meksika ve Bolivya ülkelerinde karşılaştırmalı olarak yapılan araştırmada; "Düşük gelirli ve ucuz dijital teknolojiler bulunan bu ülkelerde, medya mallarının yüksek fiyatlar ile satılması" özellikle gelişmekte olan pazarlarda medya korsanlığının yayılmasında başlıca faktör olduğunu ortaya koymuştur.[15]

Aynı çalışmaya göre, dijital korsanlık medyayı üreten tarafa ek maliyetler oluştursa da aynı zamanda gelişmekte olan bu ülkelerde medya mallarına ana erişimi sunan bir tercih olmaktadır. Dijital korsanlığın güçlenmesi, gelişmekte olan ülkelerdeki hukuksal desteğin ihmal edilmiş olmasından kaynaklanmaktadır.[15] Çin'de dijital korsanlık sadece yasal bir mesele değil, ucuz ve uygun fiyatlı korsan ürünlere olan yüksek talebin yanı sıra bu ürünleri üreten şirketlerin devlet ile olan bağlantılarıdır.[16]

Sansür nedeniyle yaptırımlar

Bir ülkenin bir filmi yasaklaması nedeniyle korsan video ve DVD'lerin yayılmasının örnekleri olmuştur. Romanya doğumlu belgesel yapımcısı Ilinca Călugăreanu, Nikolay Çavuşesku'nun rejimi altındaki devlet televizyonunda çevirmen olan Irina Margareta Nistor'un hikâyesini anlatan bir yazıyı The New York Times'ta yayımladı. Yazıda 1985 yılında Nistor'un Romanya'da 3.000'in üzerinde farklı dublajlı filmi dağıttığı açıklanmış, onun sayesinde Amerikan film kahramanlarının popülerlik kazandığı belirtilmiştir. Nistor'un bu tarihlerde adı bilinmemesine rağmen, ülkede Çavuşesku'dan sonra gizli kimliği ile en çok tanınan kişisi olmuştur.[16]

Mevcut ve önerilen yasalar

İsveç'ta dosya paylaşımına destek gösterisi, 2006.
The Pirate Bay logosu, klişeleşmiş korsanlık misilleme görüntüsü.

Günümüzde çoğu ülke eserlerin yazarlarının telif haklarını genişletmektedir. Telif hakkı mevzuatı bulunan ülkelerde, telif hakkının uygulanması genellikle telif hakkına sahip kişinin sorumluluğundadır.[17] Bununla birlikte bazı ülkelerde telif hakkı ihlalleri için cezalar vardır.[18]

Medeni hukuk

ABD'de, izinsiz kopyalama destekleyen hizmetler ile yazılım sağlayıcıları telif hakkı ihlali iddiaları nedeniyle sivil mahkemelerde dava yoluyla karşı karşıya gelebilmektedir. Örneğin; büyük bir sinema şirketi olan MGM Stüdyoları, telif hakkı ihlallerinde katkı payı olduğunu öne sürdüğü P2P paylaşım hizmetleri olan Grokster ve StreamCast'e karşı dava açmıştır.[19] 2005 yılında Yargıtay MGM lehine karar verdi ve bu tür hizmetlerinde bilinçli bir şekilde telif hakkı bulunan filmlerin pazarlandığı bir alan olduğunu belirterek, söz konusu şirketleri telif hakkı ihlallerinden sorumlu tuttu. MGM ve Grokster davasında ise daha önceki Sony kararı bozulmadı ve dava daha yavaş bir düzeyde yürüdü; mahkeme telif hakkı ihlaline konu yeteneği bulunan yazılımın sonraki tasarımcılarını konu hakkında uyardı.[20]

Amerika Birleşik Devletleri'nde telif hakkı süresi, yazarın yaşamı artı 70 yıllık geçerli bir dönemin yanı sıra 14 yıl boyunca tek bir yenileme süresinin yardımı ile 14 yıl daha olmak üzere ve art arda birçok kez uzatıldı.[21] Eğer eser bir yazdırılmış eser ise bu süre eser oluşturulduktan sonra 120 yıl, yayınlanmasından sonra ise daha az bir süre olan 95 yıl boyunca sürebilir.

Fikri Mülkiyet Haklarının Ticaretle İlgili Yönleri Anlaşması'nın (TRIPs) 50. maddesi uyarınca, sözleşmede imzası bulunan taraf ülkeler telif hakkı ihtiyati tedbir ile ihlallerinde ve ihlal edilmesine yönelik ödül ve zarar çözümleri için mahkemelere imkân tanıması gereklidir.[8]

Ceza hukuku

Telif hakkı ihlallerinde, ceza hukukuna göre cezalandırma elkelerdeki duruma göre değişiklik gösterir. Bu bazı durumlarda hapis cezası ile mahkûmiyet ve/veya her telif hakkı ihlali için ayrı ayrı olmak üzere ağır para cezaları şeklinde olabilir. ABD'de, kasıtlı telif hakkı ihlalinde her hak ihlali başına en fazla 150.000 $ para cezası uygulanabilir.[22]

Fikri Mülkiyet Haklarının Ticaretle İlgili Yönleri Anlaşması'nın (TRIPs) 62. maddesi uyarınca taraf ülkeler "kasıtlı marka sahteciliği veya ticari ölçekteki telif hakkı korsanlığı" durumlarında ceza usulü uyarınca suç sayılarak gerekli hükümlerin oluşturmasını zorunlu kılmıştır.[8] Telif hakkı sahiplerinin telif hakkı ihlalinde, devletler tarafından her türlü cezai yaptırımın sağlaması talep edilmiştir.[17]

Kaynakça

  1. ^ Dowling v. United States (1985), 473 U.S. 207, pp. 217–218.
  2. ^ a b "Surprise: MPAA Told It Can't Use Terms 'Piracy,' 'Theft' Or 'Stealing' During Hotfile Trial". 3 Aralık 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Kasım 2013. 
  3. ^ "MPAA Banned From Using Piracy and Theft Terms in Hotfile Trial". 30 Kasım 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Kasım 2013. 
  4. ^ "MPAA Will Collect $80 Million Settlement in Big Lawsuit Against Hotfile". 19 Şubat 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Şubat 2014. 
  5. ^ T. Dekker. Wonderfull Yeare 13 Kasım 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., 1603, reprinted by University of Oregon
  6. ^ a b Panethiere, Darrell (Temmuz–Eylül 2005). "The Persistence of Piracy: The Consequences for Creativity, for Culture, and for Sustainable Development" (PDF). UNESCO e-Copyright Bulletin. s. 2. 11 Haziran 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 23 Şubat 2014. 
  7. ^ Panethiere, Darrell (Temmuz–Eylül 2005). "The Persistence of Piracy: The Consequences for Creativity, for Culture, and for Sustainable Development" (PDF). UNESCO e-Copyright Bulletin. s. 14. 11 Haziran 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 23 Şubat 2014. 
  8. ^ a b c Correa, Carlos Maria (2009). Intellectual property enforcement: international perspectives. Edward Elgar Publishing. s. 208. ISBN 978-1-84844-663-2. 10 Şubat 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Şubat 2014. 
  9. ^ Stallman, Richard. "Confusing Words and Phrases That Are Worth Avoiding". Free Software, Free Society: The Selected Essays of Richard M. Stallman. GNU Press. 31 Mayıs 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Haziran 2010. 
  10. ^ Clough, Jonathan (2010). Principles of Cybercrime. Cambridge University Press. s. 221. ISBN 978-0-521-72812-6. 10 Şubat 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Şubat 2014. 
  11. ^ "Interview: Gabe Newell". Tcs.cam.ac.uk. 24 Kasım 2011. 20 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Ocak 2012. 
  12. ^ "US agrees to pay $50m after 'piracy' of software". 21 Şubat 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Şubat 2014. 
  13. ^ "US Army settles in $180 million software piracy case". 24 Şubat 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Şubat 2014. 
  14. ^ IDG Network World Inc (17 Kasım 1997). Surviving an audit. Network World. s. 81. ISSN 0887-7661. 10 Şubat 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Şubat 2014. 
  15. ^ a b "Media Piracy in Emerging Economies" (PDF). Social Science Research Council. 2011. ss. i. 22 Haziran 2016 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Nisan 2013. 
  16. ^ a b "Stealing Books for the Poor". The New York Times. 13 Mart 2013. 10 Mayıs 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Nisan 2013. 
  17. ^ a b Correa, Carlos Maria (2009). Intellectual property enforcement: international perspectives. Edward Elgar Publishing. s. 211. ISBN 978-1-84844-663-2. 10 Şubat 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Şubat 2014. 
  18. ^ Irina D. Manta Spring 2011 The Puzzle of Criminal Sanctions for Intellectual Property Infringement 13 Kasım 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Harvard Journal of Law & Technology 24(2):469–518
  19. ^ McDonald, Paul, and Janet Wasko. The Contemporary Hollywood Film Industry. Malden, MA: Blackwell Pub., 2008. Print. p.202
  20. ^ McDonald, Paul, and Janet Wasko. The Contemporary Hollywood Film Industry. Malden, MA: Blackwell Pub., 2008. Print.p.203
  21. ^ "U.S. Copyright Office – Information Circular". Copyright.gov. 10 Aralık 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Ocak 2012. 
  22. ^ "U.S. Copyright Office – Copyright Law: Chapter 5". Copyright.gov. 1 Ocak 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Ocak 2012. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Telif hakkı</span> aklın orijinal bir eseri üzerinde gerçek veya tüzel bir kişinin sahip olduğu tüm özel ayrıcalıklar

Telif hakkı, bir kişi ya da kişilerin her türlü fikrî emeği ile meydana getirdiği bilgi, düşünce, sanat eseri ve ürününün kullanılması ve kopyalanması ile ilgili hukuken sağlanan haklardır. Telif hakkının doğması için tescile gerek yoktur. Fikir ve sanat eserleri üzerindeki haklar eserin üretilmesiyle birlikte doğar. Bununla birlikte eser sahibi isterse ülkenin ilgili tescil birimlerinde isteğe bağlı olarak kayıt tescili yaptırabilir. Telif hakları, genellikle belli bir süre için geçerlidir.

<span class="mw-page-title-main">Korsan ürün</span> korsan yazılım

Warez ya da korsan ürün, telif yasaları çiğnenerek ticareti yapılan telif hakkı saklı materyaller. Bu tanım, genelde arkadaşlar arasındaki peer-to-peer dosya paylaşımları veya özel sunucular sayesinde büyük grupların dosya paylaşımlarından çok; telif hakkına sahip materyallerin, organize gruplar tarafından yasa dışı yayınlarını tanımlar. Telifli ürünlerin kopyalanmasını, çoğaltılmasını ve dağıtımını yapan kişilere korsan, yapılan işe korsancılık denmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Bern Sözleşmesi</span>

Edebiyat ve Sanat Eserlerinin Korunmasına İlişkin Bern Sözleşmesi ya da genellikle bilinen ismiyle Bern Konvansiyonu, telif hakları hakkında uluslararası bir antlaşmadır, ilk defa İsviçre'nin Bern şehrinde 9 Eylül 1886'da imzalanmıştır. Victor Hugo'nun teşvikiyle geliştirilmiş olduğu için, malî koruma amaçlı Anglo-Sakson "copyright" kavramından çok, Fransız "yazar hakları" tarafından etkilenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Türkiye Musiki Eseri Sahipleri Meslek Birliği</span>

Türkiye Musiki Eseri Sahipleri Meslek Birliği (MESAM), İstanbul'da yerleşik bir meslek kuruluşudur.

<span class="mw-page-title-main">Kamu malı</span>

Kamu malı, münhasır fikrî mülkiyet haklarının geçerli olmadığı tüm yaratıcı çalışmalardan oluşur. Bu haklar sona ermiş, kaybedilmiş, açıkça feragat edilmiş ya da uygulanamaz hâldedir.

Uluslararası telif hakları hukuku ) uluslararası antlaşmalar aracı ile yaratıcı çalışmanın korunmasını bir ortam üzerinde sabitlenmiş olması koşulu ile otomatik olarak sağlar. Buenos Aires ve Bern Konvansiyonları temel iki uluslararası telif hakkı antlaşmasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Çevrimiçi Korsanlığı Önleme Yasası</span>

Stop Online Piracy Act - Çevrimiçi Korsanlığı Durdur (SOPA), ABD Temsilciler Meclisi'nin 26 Ekim 2011'de açıkladığı yasa tasarısıdır. Yasa tasarısı, eğer kabul edilirse, Amerikan yasama kuruluşları ve telif hakkı sahiplerine internette telif hakkı ile korunan şeyleri yayınlatmama hakkı tanıyor.

<span class="mw-page-title-main">2012 İngilizce Vikipedi karartması</span>

2012 İngilizce Vikipedi karartması, İngilizce Vikipedi'nin 18-19 Ocak 2012 tarihlerinde 24 saatliğine önceden planlanarak erişime kapatılmasıdır. Sitede, maddeler yerine ABD Kongresi'nde oylanan Stop Online Piracy Act (SOPA) ve PROTECT IP Act (PIPA)'ya karşı çıkan bir mesaj görüntülenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Sahtecilik Karşıtı Ticaret Anlaşması</span>

Sahtecilik Karşıtı Ticaret Anlaşması (ACTA) fikri mülkiyet haklarının uygulanmasına ilişkin uluslararası standartlar oluşturmak amacıyla yürürlüğe girmemiş çok taraflı bir anlaşmadır. Bu anlaşma, sahte malları, jenerik ilaçları ve İnternet üzerindeki telif hakkı ihlallerini hedefleyen bir uluslararası yasal çerçeve ortaya koymayı amaçlar ve Dünya Ticaret Örgütü, Dünya Fikrî Mülkiyet Örgütü ve Birleşmiş Milletler gibi mevcut forumlar dışında yeni bir yönetim birimi oluşturur.

<span class="mw-page-title-main">Tüm hakları saklıdır</span>

Tüm hakları saklıdır veya aynı anlamı taşıyan Her hakkı saklıdır, Her türlü hakkı saklıdır, telif hakkı kapsamında kullanılan telif hakkı uyarısıdır.

<span class="mw-page-title-main">Creative Commons lisansı</span> bir çalışmanın ücretsiz kullanımına izin vermek için kamusal telif hakkı lisansı

Creative Commons (CC) lisansı, telif hakkı bulunan bir eserin veya çalışmanın ücretsiz olarak dağıtılmasını sağlayan bir çeşit kamu telif hakkı lisansı. Yazarın eserlerinin kamu kullanım haklarını kolaylıkla verebileceği çeşitli standart lisans sözleşmeleri içerir. Bir yazar oluşturduğu eserin kullanılması için paylaşmak veya üzerinde değişiklikler yapma hakkını vermek istediğinde CC lisanslarını kullanabilir. CC lisansları, eserlerin paylaşılması konusunda esneklik sağlar. Dağıtım için yazar tarafından belirtilen izin koşullarına uyulduğu sürece, eser hakkında telif hakkı için endişelenmeye gerek kalmaz. İnternet üzerinde, telif hakkı sahibi tarafından CC lisansları ile paylaşılan eserlerin kullanımı için, eser sahibinden ayrıca izin alma adımını ortadan kaldırır, böylelikle paylaşımı hızlandırır. CC lisansları herkesin kullanımına açık ve ücretsizdir.

Telif kanunu, telif haklarını düzenleyen kanunlardır. Uluslararası telif hakları için imzalanmış anlaşmalardan biri Edebi ve sanatsal eserlerin korunmasına dair Bern Konvansiyonu'dur. Bern Konvansiyonu'na 1886 yılından beri 170 ülke ve Vatikan imza atmıştır. Amerika Birleşik Devletleri önderliğinde 18 tane Amerika kıtası ülkesi de Bern Konvansiyonu'nun yanında Buenos Aires Konvansiyonu'na taraf olmuştur. Bu ülkeler daha sonra Evrensel Telif Hakları Konvansiyonu'na (ETHK) taraf olan ülkeler arasında yer almışlardır. ETHK tarafı olan ülkeler genel itibarı ile Dünya Ticaret Örgütü ülkeleri olduğu için 1995 yılındaki Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Anlaşması (TBFMHA) anlaşması ile ETHK etkisiz hale gelmiştir. Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü (DFMÖ) çerçevesinde 2002 yılında bir telif hakları konvansiyonu düzenlenmiştir. DFMÖ Telif Hakları Anlaşması'nı 2016 itibarı ile 94 ülke imzalamıştır. İmzalanmış olan uluslararası anlaşmalar gözetilerek ülkeler kendi telif kanunlarını çıkarmışlardır. Bunlara hiçbir uluslararası telif hakkı anlaşmasını imzalamamış olan İran gibi ülkeler de dahildir.

<span class="mw-page-title-main">Copyleft</span>

Copyleft, insanlara özgün çalışmayı diledikleri gibi kopyalama, değiştirme ve yeniden dağıtma hakları veren bununla birlikte eserin özgün ve değiştirilmiş halinin yine aynı haklarla dağıtılmasını zorunlu tutan yasal bir tekniktir. Bir özgür yazılımın özgün hali ve değiştirilmiş türevlerinin özel mülke dönüşmesini önlemek yani daima özgür kalmasını sağlamak için kullanılır. Bu bakımdan copyleft özgür lisanslar copyleft olmayan özgür lisanslara göre daha koruyucu niteliktedir. Copyleft lisanslar başta bilgisayar yazılımları olmak üzere belgeler, sanat eserleri, bilimsel keşifler ve hatta belirli patentlere kadar uzanan çalışmalar için kullanılabilir.

Telif hakkı hukukunda, türemiş çalışma var olan bir temel çalışmanın üzerine önemli teliflenebilir ögeler eklenerek elde edilen bir eserdir. Türemiş çalışma, üzerine yapıldığı ilk çalışmadan ayrışarak bağımsız bir çalışma haline gelir. Telifle korunabilmesi için, yapılan değişiklikler esaslı olmalı ve eser sahibinin kişiliğini yeterince yansıtacak derecede özgün olmalıdır. Çeviriler, sinema uyarlamaları ve müzikal aranjmanlar sık görülen türemiş çalışmalardır.

Lumen önceki isim Chilling Effects, Wendy Seltzer tarafından oluşturulan ve yasal tehditlerden yasal çevrimiçi aktiviteyi korumak için birkaç hukuk fakültesi ve Electronic Frontier Foundation ile birlikte kurulan ortak bir arşivdir. Lümen Berkman Klein Center'ın bir "projesidir". Web sitesi Chilling Effects Clearinghouse, dur kalk bırak bildirimlerinin alıcılarının siteye göndermelerine ve yasal hak ve sorumlulukları hakkında bilgi almasına olanak tanır.

<span class="mw-page-title-main">Dijital Binyıl Telif Hakkı Yasası</span>

Dijital Binyıl Telif Hakkı Yasası Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü'nün (WIPO) iki 1996 antlaşmasını uygulayan bir 1998 ABD telif hakkı yasadır. Telif hakkıyla korunan eserlere erişimi kontrol etmeye yönelik önlemleri atlatmayı amaçlayan teknoloji, cihaz veya hizmetlerin üretimini ve dağıtımını kriminalize eder. Ayrıca, gerçek bir telif hakkı ihlali olup olmadığına bakılmaksızın, bir erişim kontrolünü atlatma eylemini de suçlamaktadır. Buna ek olarak, DMCA İnternet üzerinde telif hakkı ihlali cezalarını artırır. 12 Ekim 1998'de Amerika Birleşik Devletleri Senatosu'nda oybirliği ile kabul edildi ve Başkan Bill Clinton tarafından 28 Ekim 1998'de kanunla imzalandı, DMCA değiştirildi ABD Yasası'nın 17. maddesi Amerika Birleşik Devletleri Kanunu telif hakkı ihlali için çevrimiçi hizmet sağlayıcılarının telif hakkı ihlali sorumluluğunu sınırlar.

Eldred–Ashcroft, 537 U.S. 186 (2003), Telif Hakları Sürelerinin Uzatılması Hakkında Kanun'un, ABD anayasasına uygunluğunu onaylayan ABD Yüksek Mahkemesi kararıdır.

<span class="mw-page-title-main">TorrentFreak</span>

TorrentFreak ; BitTorrent protokolü, dosya paylaşımı, telif hakkı ihlali ve dijital haklar ile ilgili haber paylaşımları yapan bir web sitesidir. 12 Kasım 2005'te, "Ernesto Van Der Sar" takma adlı kişi tarafından kurulmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Çevrimiçi korsanlık</span> Çevrimiçi meydana gelen telif hakkı korsanlığı

Çevrimiçi korsanlık, telif hakkıyla korunan müzik, fotoğraf veya yazılım gibi içerikleri dijital ortamda yasadışı yollarla indirme ve dağıtma yöntemidir. Korsanlığın arkasındaki temel ilke, İnternet'in icadından öncedir, ancak çevrimiçi popülaritesi internet çağıyla birlikte ortaya çıkmıştır. Çoğu gelişmiş ülkelerde açıkça yasaklanmasına rağmen, hem kolaylıkla yapılabileceği düşüncesiyle, hem perde arkasındaki genellikle savunulabilir "etik kurallar" bahanesiyle, hem de normalde maliyetli olacak dijital dosyalara hile yoluyla erişilebilmesi nedeniyle yaygın durumdadır. Adobe Photoshop, Microsoft Office ve McAfee Virus Scan gibi popüler programlar, çevrimiçi korsanların hedefi olmuş dijital içeriklerden bazılarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Telif hakkı eleştirisi</span>

Telif hakkı eleştirisi, belki de tamamen telif hakkı karşıtlığı olarak adlandırılabilir, bir kavram olarak telif hakkı yasasının veya telif hakkının mevcut durumuna karşı olan farklı bir görüştür. Eleştirel gruplar genellikle bu tür yasaların felsefi, ekonomik veya sosyal gerekçelerini ve yararlarının politikanın topluma maliyetini haklı çıkarmadığını iddia ettikleri yasaların uygulamalarını tartışır. Farklı grupların bu değişimin ne olması gerektiği konusunda farklı fikirleri olmasına rağmen mevcut sistemi değiştirmeyi savunmaktadır. Bazıları, politikaların önceki bir duruma geri verilmesi çağrısında bulunuyor veya izinsiz kopyalamaya izin veren adil kullanım gibi kavramları genişletmeye çalışabilirler. Diğerleri, telif hakkının kendisinin kaldırılmasını ister.