İçeriğe atla

Tasarım düşüncesi

Jose Berengueres'in kitaplarından birinin kapağından ilham alan bu el çizimi, tasarım odaklı düşünme dersi sırasında beyin fırtınası aşamasında olan 4 öğrenciyi gösteriyor.

Tasarım odaklı düşünme, tasarım kavramlarının (yeni ürünler, binalar, makineler, vb.) geliştirildiği bilişsel, stratejik ve pratik süreçleri ifade eder. Tasarım odaklı düşünmenin temel kavramlarının ve yönlerinin birçoğu, hem deneylerle hem de doğal bağlamlarda farklı tasarım alanlarında, bilgi ve pratiğe dayalı araştırmalar ve çalışmalarla tanımlanmıştır.[1][2]

Aynı zamanda tasarım odaklı düşünme, hem sosyal hem de iş bağlamında ürün ve hizmetlerin inovasyonu ile ilişkilendirilebilir.[3][4] Diğer yandan tasarım odaklı düşünme, ürün ve hizmetlerde tasarımın ön plana çıkmasını sağlayıp teknik açıdan zayıflamasını ve hatta teknik bilgi ve becerilerin rolünü önemsizleştirmesi sebebiyle sıkça eleştirilmektedir.[5][6]

Tasarım süreci

Tasarım odaklı düşünme, bağlam analizi, problem tespiti, çerçeveleme(bir araya getirme), fikir yürütme ve çözüm üretme, yaratıcı düşünme, eskiz ve çizim, modelleme ve prototip oluşturma, test etme ve değerlendirme gibi süreçleri kapsar. Tasarım odaklı düşünmenin temel özellikleri aşağıdakileri içerir:

  • kötü olarak tanımlanmış veya 'muzip' sorunları çözmek
  • fikirlerden yola çıkılarak çözüm odaklı stratejiler oluşturmak ve benimsemek
  • üretken, yaratıcı ve abdaktif (en:abductive, gözlemlere dayalı olarak en basit ve en muhtemel sonucu bulmaya yarayan bir tür mantıksal varsayım, çıkarım) akıl yürütme yöntemini kullanmak
  • sessiz ve sözsüz çalışmak, grafiksel/mekansal modelleme araçlarını (eskiz ve prototip oluşturma amacıyla) kullanarak ön hazırlık yapmak.

Çözüm odaklı düşünme

Bryan Lawson, üç-boyutlu problem çözme teması üzerinde yaptığı deneyler ile sabit çalışmalarda, bilim adamlarının sorun odaklı stratejilerinden farklı olarak; mimarların çözüm odaklı bilişsel stratejiler kullandıklarını gözlemlemiştir.[7] Aynı zamanda Nigel Cross, tasarımcıların, çözüm varsayımlarını, sorun hakkındaki anlayışlarını geliştirmenin bir yolu olarak kullanma eğiliminde olduğunu söylemektedir.[8]

Yenileştirim (inovasyon) süreci

Yenileştirim (inovasyon) sürecinin, beş aşamalı olarak açıklaması Plattner, Meinel ve Leifer tarafından şu şekilde açıklanmaktadır: problemi -yeniden- tanımlama, ihtiyaç duyma ve kıyaslama, fikir yürütme, inşa etme, test etme.[9]

Ayrıca Plattner, Meinel ve Leifer, "Aşamalar yeterince basit olsa da, her şekilde, uyarlanabilir uzmanlığın; öğrenilebilir ve pratik olması için doğru kırılma (dönüm) noktalarının seçilmesinin ve sonraki adımın düşünsel, mantığa dayalı olarak tercih edilmesinin gerekliliğini vurgulamıştır.

Tarihi

1950'lerde yaratıcılık tekniklerinin geliştirilmesi ve 1960'larda yeni tasarım yöntemlerinin ortaya çıkması sonucunda bu yöntemlerin getirdiği sorunların çözümüne yönelik olarak tasarım odaklı düşünme fikri ortaya çıkmıştır. Tasarım odaklı düşünme üzerine yazan ilk yazarlar arasında "Yaratıcı Mühendislik" (1959) kitabıyla John E. Arnold ve "Tasarımcılar için Sistematik Yöntem" (1965) kitabıyla L. Bruce Archer bulunmaktadır.[10][11]

  • 1980 ve 1990'larda Rolf Faste "Yaratıcı Bir Eylem Yöntemi Olarak Tasarım Odaklı Düşünme"[12] fikri sayesinde, McKim'in Stanford Üniversitesi'ndeki çalışmalarını genişletmiştir.[13][14]
  • 1991 yılında tasarım odaklı düşünme fikri, IDEO tasarım danışmanlığını kuran Faste'in Stanford meslektaşı David M. Kelley tarafından iş amaçlarına uygun bir şekilde uyarlanarak kullanılmıştır.[15]
  • 1992 tarihli Richard Buchanan'ın "Tasarım Odaklı Düşünmede Muzip Sorunlar" makalesi, tasarım odaklı düşünmenin inatçı insani kaygılardan geldiğini ele alarak daha geniş bir görüş dile getirmiştir.[16]

Kaynakça

  1. ^ Visser, W. 2006, The cognitive artifacts of designing, Lawrence Erlbaum Associates.
  2. ^ Design Cognition: Results from Protocol and other Empirical Studies of Design Activity, in C. Eastman, M. McCracken and W. Newstatter (eds.) Design Knowing and Learning: Cognition in Design Education,. Cross, Nigel. Elsevier, Oxford, (İngilizce). 2001. ss. pp. 79-103. ISBN 0 08 043868 7. 
  3. ^ Tim Brown. Design Thinking. Harvard Business Review, Haziran 2008.
  4. ^ Frame Innovation: Create new thinking by design. Dorst, Kees, Cambridge. (İngilizce). MA: MIT Press. 2012. ISBN 978-0-262-32431-1. 
  5. ^ ""The divisiveness of design thinking."". Kolko, J. ACM Interactions,. 2018. 10 Mayıs 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  6. ^ "The Chronicle of Higher Education". 21 Mayıs 2018. 25 Mayıs 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  7. ^ Lawson, Bryan. 1979. "Cognitive Strategies in Architectural Design". Ergonomics, 22, 59–68
  8. ^ ""Expertise in Design: an overview". Design Studies. 25 (5): 427–441". Cross, Nigel (2004). 
  9. ^ Design thinking: understand, improve, apply. Understanding innovation. Plattner, Hasso; Meinel, Christoph; Leifer, Larry J., Berlin; Heidelberg: Springer-Verlag. pp. xiv–xvi. doi:10.1007/978-3-642-13757-0. OCLC 898322632. (İngilizce). 2011. ISBN 978-3-642-13756-3. 
  10. ^ Creative Engineering: Promoting Innovation by Thinking Differently. Edited With an Introduction and Biographical Essay by William J. Clancey (PDF). Stanford Digital Repository (PDF). Arnold, J.E.(2016) [1959]. (İngilizce). 11 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). 
  11. ^ Archer, L. Bruce. Systematic Method for Designers.Council of Industrial Design, H.M.S.O., 1965.
  12. ^ "Patnaik, Dev, "Forget Design Thinking and Try Hybrid Thinking", "... design thinking is any process that applies the methods of industrial designers to problems beyond how a product should look. My mentor at Stanford, Rolf Faste, did more than anyone to define the term and express the unique role that designers could play in making pretty much everything."". Fast Company. 25 Ağustos 2009. 7 Ağustos 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  13. ^ Faste, Rolf, Bernard Roth and Douglass J. Wilde, "Integrating Creativity into the Mechanical Engineering Curriculum", Cary A. Fisher, Ed., ASME Resource Guide to Innovation in Engineering Design (PDF) (İngilizce). American Society of Mechanical Engineers, New York. 1993. 14 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). 
  14. ^ Faste, Rolf, "Ambidextrous Thinking", Innovations in Mechanical Engineering Curricula for the 1990s, (PDF) (İngilizce). American Society of Mechanical Engineers. Kasım 1994. 12 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). 
  15. ^ Brown, Tim. "The Making of a Design Thinker." Metropolis Oct. 2009: 60–62. p. 60: "David Kelley ... said that every time someone came to ask him about design, he found himself inserting the word thinking to explain what it is that designers do. The term design thinking stuck."
  16. ^ Buchanan, Richard, "Wicked Problems in Design Thinking," Design Issues, vol. 8, no. 2, 1992 Baharı

Daha fazla okuma

  • Brooks, Frederick. Tasarımın Tasarımı . Boston, MA: Addison-Wesley, Pearson Eğitim, 2010.
  • Curedale, Robert. Tasarım Düşünme Süreci ve Yöntemleri 5. Baskı. 660 sayfa. Tasarım Topluluğu Koleji Yayınları, CA, 2019 978-1940805450
  • Kelly, Tom. İnovasyonun On Yüzü . Londra: Profil, 2006.
  • Kumar, Vijay. 101 Tasarım Yöntemleri: Kuruluşunuzda İnovasyonu Yönlendirmek için Yapısal Bir Yaklaşım . Hoboken, NJ: Wiley, 2012. 978-1-118-08346-8 ISBN   978-1-118-08346-8
  • Lawson, Bryan. Akılda Tasarım . Oxford, İngiltere: Butterworth, 1994.
  • Lewrick, Michael, Patrick Link, Larry Leifer. Tasarım Düşünme Başucu Kitabı . Hoboken, NJ: Wiley, 2018.
  • Liedtka, Jeanne . Büyüme için Tasarım: Yöneticiler İçin Bir Tasarım Düşünme Araç Kiti . New York: Columbia University Press, 2011. 0-231-15838-6 ISBN   0-231-15838-6
  • Liedtka, Jeanne. Tasarım Düşüncesiyle Problem Çözme: İşe Yarayan On Öykü . New York: Columbia University Press, 2013. 0-231-16356-8 ISBN   0-231-16356-8
  • Lupton, Ellen . Grafik Tasarım Düşüncesi: Beyin Fırtınasının Ötesinde . New York: Princeton Architectural Press, 2011. 978-1-56898-760-6 ISBN   978-1-56898-760-6 .
  • Martin, Roger L. İş Tasarımı: Tasarım Düşüncesi Neden Bir Sonraki Rekabet Avantajıdır ? Cambridge, MA: Harvard Business Press, 2009.
  • Mootee, Idris. Stratejik Yenilik İçin Tasarım Düşüncesi . Hoboken, NJ: Wiley, 2013.
  • Nelson, George . Nasıl Görünür: İnsan Yapımı Ortamımızı Okuma Kılavuzu . San Francisco, CA: Erişim İçinde Tasarım, 2006.
  • Schön, Donald. Yansıtıcı Uygulayıcıyı Eğitmek . San Francisco: Jossey-Bass, 1987.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar</span> çok sayıda aritmetiksel veya mantıksal işlemlerden oluşan bir işi, önceden verilmiş bir programa göre yapıp sonuçlandıran elektronik araç

Bilgisayar, aritmetik veya mantıksal işlem dizilerini (berim) otomatik olarak yürütmek üzere programlanabilen dijital bir elektronik makinedir. Çağdaş bilgisayarlar, programlar olarak bilinen genel işlem kümelerini gerçekleştirebilir. Bu programlar, bilgisayarların çeşitli görevleri gerçekleştirmesini sağlar. Ayrıca bir bilgisayar sisteminin tam verimle çalışabilmesi için donanım, işletim sistemi ve çevresel cihazlara sahip olması gerekmektedir. Bu terim aynı zamanda bir bilgisayar ağı veya bilgisayar kümesi gibi birbirine bağlı ve birlikte çalışan bir grup bilgisayar anlamına da gelebilir.

<span class="mw-page-title-main">Mühendislik</span> tasarımdan ekipman imalatına kadar ilerleyişi sağlayan işlevler kümesi, uygulamalı bilim

Mühendislik, köprüler, tüneller, yollar, araçlar ve binalar dahil olmak üzere makineler, yapılar ve diğer öğeleri tasarlamak ve inşa etmek için bilimsel ilkelerin kullanılmasıdır. Mühendislik disiplini, her biri uygulamalı matematik, uygulamalı bilim ve uygulama türlerinin belirli alanlarına özel vurgu yapan, geniş bir yelpazede uzmanlaşmış mühendislik alanları’nı kapsar.

<span class="mw-page-title-main">Kimya mühendisliği</span> Kimyasallarla ilgilenen mühendislik dalı

Kimya mühendisliği, kimya, matematik, fizik, biyoloji, mikrobiyoloji, biyokimya,ve ekonomi bilimlerini, ham maddelerin ya da kimyasalların daha kullanışlı ve değerli biçimlere dönüştürüldüğü proseslere uygulayan mühendislik dalıdır. Kimya mühendislerinin çalışma alanı nanoteknolojinin ve nanomalzemelerin laboratuvarda kullanımından, kimyasalları, ham maddeleri, canlı hücreleri, mikroorganizmaları ve enerjiyi kullanışlı ürünlere dönüştüren büyük ölçekli endüstriyel işlemlere kadar değişebilir.

<span class="mw-page-title-main">Makine mühendisliği</span> Mühendislik

Makine mühendisliği, mekanik sistemlerin tasarım, analiz, imalat ve bakımı için mühendislik fiziği ve mühendislik matematiği ilkelerini malzeme bilimi ile birleştiren bir mühendislik dalıdır.

<span class="mw-page-title-main">Pierre Gassendi</span> Fransız filozof, astronom, matematikçi, rahip ve bilim insanı (1592 - 1655)

Pierre Gassendi, Fransız filozof, astronom matematikçi ve Katolik rahipti. Güneydoğu Fransa'daki bir kilisede görev yaparken, Paris'te de uzun süreler geçirdi ve burada özgür düşünceli entelektüellerden oluşan bir grubun lideri olarak öne çıktı. Aynı zamanda gözlemsel bir bilim insanıydı ve 1631'de Merkür gezegeninin Güneş'in önünden geçişine dair ilk gözlemlerini yayımladı. Bir Ay krateri olan Gassendi krateri onun adını almıştır.

<span class="mw-page-title-main">Yaratıcılık</span>

Yaratıcılık, yeni ve kullanışlı ürünler ve çözümler geliştirmeye yarayan bir bilişsel yetenektir.

<span class="mw-page-title-main">Yaratılışçılık</span> varlığın, doğaüstü bir güç tarafından yoktan meydana getirildiği inancı

Yaratılışçılık evren, Dünya, yaşam ve insanlar gibi unsurların ilahi yaratımın doğaüstü eylemlerinden kaynaklandığına dair dini inançtır. Yaratılışçılık doğal fenomenlerin kökeni ve gelişimini tanımlayan evrim gibi bilimsel açıklamaları kabul veya reddetme konusunda farklılık gösteren bir dizi dini görüşü içerir.

<span class="mw-page-title-main">Sosyal girişimcilik</span>

Sosyal girişimcilik, öncelikli toplumsal sorunları, maddi fayda ve kâr ön planda olmaksızın ortadan kaldırmaya ve sistemleri dönüştürmeye yönelik yapılan girişimcilik faaliyetleridir.

Proteus Design Suite, temel olarak elektronik tasarım için kullanılan sahipli bir yazılımdır. Yazılım genellikle elektronik tasarım mühendisleri ve teknisyenler tarafından baskılı devre kartı üretimi için teknik resim ve elektronik baskı yapmak için kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Orta Çağ İslam dünyasında astronomi</span>

İslam astronomisi, özellikle İslam'ın Altın Çağı sırasında, İslam dünyasında yapılan astronomik gelişmeleri kapsar ve çoğunlukla Arapça yazılmış eserlerden oluşur. Bu gelişmeler özellikle Uzak Doğu ve Hindistan'da daha sonra Orta Doğu, Orta Asya, Endülüs ve Kuzey Afrika'da gerçekleşti. Orta Çağ İslam astronomisi, yabancı dildeki kaynakların özümsenmesi ve bu kaynakların birbiriyle benzeşmeyen unsurlarının İslami özelliklere sahip bir bilim yaratmak için birleştirilmesi gibi yönleri nedeniyle diğer İslami bilimlerin doğuşuyla paralellik gösterir. Bu kaynaklar özellikle Arapça diline tercüme edilmiş ve üzerine çalışmalar gerçekleştirilmiş Yunan, Sasani ve Hint eserlerinden oluşuyordu.

<span class="mw-page-title-main">İşlev modeli</span>

Sistem ve yazılım mühendisliğindeki işlev modeli modellenen sistem veya konu alanının işlevlerinin yapısal temsilidir.

Mühendislik felsefesi, mühendisliğin ne olduğunu, mühendislerin ne yaptığını ve çalışmalarının toplumu nasıl etkilediğini ele alan ve bu nedenle etik ve estetik yönlerinin yanı sıra ontoloji, epistemoloji, vb. gibi bilim felsefesi veya teknoloji felsefesi'nde incelenebilecek konuları da içeren gelişmekte olan bir disiplindir.

<span class="mw-page-title-main">Bruce Mau</span>

Bruce Mau Kanadalı tasarımcı ve eğitimci. Kariyerine grafik tasarımcı olarak başladı ancak daha sonra mimarlık, sanat, müzeler, film, eko-çevre tasarımı ve kavramsal felsefeye odaklandı. Mau, Pratt Enstitüsü'nde, Lisansüstü Mimarlık ve Kentsel Tasarım bölümünde Misafir Profesör olarak görev yapmaktadır.

Montaj odaklı tasarım, ürünlerin ve parçaların, montaj kolaylıkları göz önünde bulundurularak tasarlandığı bir süreçtir. Bir ürün daha az parça içeriyorsa montajı daha az zaman alır ve böylece montaj maliyetleri düşer. Ayrıca, parçaların el ile kavranmasını, taşınmasını, yönlendirilmesini ve takılmasını kolaylaştıran özelliklere sahip olması, montaj süresini ve montaj maliyetlerini de azaltacaktır. Bir montajdaki parça sayısının azaltılması, genel olarak montajdaki parçaların toplam maliyetinin düşürülmesi gibi ek bir avantaj sağlar. Bu, genellikle montaj odaklı tasarım uygulamasının büyük maliyet avantajları sağladığı durumdur.

<span class="mw-page-title-main">Grady Booch</span> Amerikalı yazılımcı

Grady Booch, Ivar Jacobson ve James Rumbaugh ile Birleşik Modelleme Dili'ni (UML) geliştirmesiyle tanınan Amerikalı bir yazılım mühendisidir. Yazılım mimarisi, yazılım mühendisliği ve işbirliğine dayalı geliştirme ortamlarındaki yenilikçi çalışmaları ile uluslararası alanda tanınmaktadır.

İletişim tasarımı yazılı, zanaat ürünü, elektronik medya ya da sunumların insanlarla nasıl iletişim kuracağı ile ilgilenen bilgi geliştirmenin ve tasarımın bir arada olduğu multi disiplinler bir alandır. İletişim tasarımının izlediği yol, medyada mesajı yalnızca estetik bir kaygı ile aktarmak ve geliştirmek değil, ancak aynı zamanda yeni medya kanalları oluşturarak mesajın hedef kitleye ulaştığından emin olmaktadır. Bazı tasarımcılar birbirleriyle örtüşen özellikleri nedeniyle iletişim tasarımı ve grafik tasarım alanlarını birbiri yerine tercih etmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Ryszard Knosala</span>

Ryszard Antoni Knosala Polonyalı bir mühendis, teknik bilimler profesörü ve politikacı. 5 Ekim 2001 tarihinden itibaren Nysa Uygulamalı Bilimler Üniversitesi'nin ilk Rektörü olmuştur. Knosala, 25 Eylül 2005'te Sejm'e seçildi ve Civic Platform listesinden aday olarak 21 Opole bölgesinde 9087 oy aldı.

Elliott R. Sober Wisconsin-Madison Üniversitesi Felsefe Bölümü'nde Hans Reichenbach Profesörü ve William F. Vilas Araştırma Profesörüdür. Sober, biyoloji felsefesi ve genel bilim felsefesi alanlarındaki çalışmaları ile tanınır.

Sosyal inovasyon, toplumun ekonomik ve sosyal sorunlarını çözmeye yönelik gözetilen hedefler ve bu hedefler doğrultusunda yapılan faaliyetlerdir. Bu faaliyetler, yeni veya geliştirilmiş etkinliklerin, girişimlerin, hizmetlerin, süreçlerin ve ürünlerin uygulanmasını içerir. Temel olarak, insanların yaşamlarında pozitif etkiler yaratmak için somut yöntemler bulmayı amaçlar.

<span class="mw-page-title-main">Yusaku Kamekura</span> Japon grafik tasarımcı

Yūsaku Kamekura, Japon grafik tasarımcı ve II. Dünya Savaşı sonrası Japon grafik tasarımının önde gelen figürü. İş alanındaki itibarı, "Boss" lakabını almasına yol açmıştır.