İçeriğe atla

Taktik nişancı oyunu

Taktik nişancı oyunu, gerçeğe yakınlığıyla dikkat çeken ve taktiksel ve iş birliğine dayalı olmasıyla öne çıkan birinci şahıs veya üçüncü şahıs nişancı video oyunlarıdır. Nişancı oyunlarında hızlı refleksler ön plandayken taktik nişancı oyunlarında daha önemli olarak; hızlı düşünebilme, temkinli ve planlı davranma ve strateji kurma gibi özellikler ön plana çıkar. Rainbow Six, Ghost Recon, Squad gibi oyunlar taktik nişancı oyunları arasında popüler oyunlardır. Taktik nişancı oyunlarının askeri simülasyon oyunları ile birçok benzerliği olmasından dolayı birbirlerinin yerlerine kullanıldığı veya birlikte kullanıldığı görülür.[1][2][3]

Özellikler

Nişancı oyunlarının bir alt türü olan taktik nişancı oyunları gerçeklikten beslenir.[4] Gerçek hayatta var olan durumlar bu tür oyunlara simüle edilmeye çalışılır. Tek kurşunla ölmek veya öldürmek; taktik nişancı oyunlarında normal bir durum olarak ön plana çıkarken taktiksel nişancı olmayan diğer nişancı oyun türlerinde çok fazla karşılaşılamayacak bir özelliktir.[5] Taktiksel Nişancı oyunlarında modellemeler gerçeğe yakın şekilde tasarlanır. Silah, karakter ve mekan modellemelerine büyük önem verilir.[6] Karakter gelişimi kısıtlıdır ya da hiç yoktur bu sebeple bireysel kahramanlık yerini kolektif ve taktiksel bilgiye bırakır.[7][8][9] Genel olarak oyun tarzı diğer aksiyon oyunlarından daha yavaş işler.[10] Koşmayı, atış yapmayı ve adam öldürmeyi vurgulayan oyunların aksine taktik nişancılar daha fazla dikkat ve sabır gerektirir.[11] Bazı birinci şahıs taktik nişancı oyunlarında gerçeğe daha fazla vurgu yapmak için crosshair(artı işareti) özelliği devre dışı bırakılır.[12]

Bir oyunu Taktiksel nişancı yapan bazı unsurlar şu şekildedir:

Oyuncu hareketlerinin gerçeğe uygunluğu: Bu oyun türlerinde karakterlerin hareketleri(koşma, yürüme, zıplama, eğilme vb) gerçeğe uygun olacak şekilde tasarlanır.[13][14]

Oyun fiziğinin gerçeğe uygunluğu: Oyundaki fiziksel tüm aktiviteler(ölüm, yaralanma, düşme vb) gerçeğe uygun olacak şekilde tasarlanır.

Gerçekçi fizyoloji: Oyuncuların birbirlerini Tek kurşunla ciddi yaralaması veya öldürmesi aynı şekilde sağlık durumları gerçeğe uygun şekilde tasarlanır

Gerçekçi roller: oyunun karakteri kendi mesleğinin dışına çıkamaz, potansiyelini aşamaz. kahramanlık yerini taktiğe ve plana bırakır. Gerçeğe yakın askeri/polis simülasyonu olacak şekilde tasarlanır.

İçerik

Bir taktik nişancı oyunu tek oyunculu, çok oyunculu, PVP veya Co-op olabilir. Bu sebeple çevrimiçi veya çevrimdışı olması özelliği oyundan oyuna değişiklik gösterebilir. Taktik nişancı oyunlarında karakterler, oyunlar arasında da çeşitlilik gösterir. Rainbow Six Siege, Ready or Not, SWAT gibi Kimi oyunlarda karakterler, meskun mahal çatışma sebebiyle çeşitli ülkelerin özel eğitilmiş personelinden oluşabilir. Veya Sniper Elite, Escape from Tarkov gibi muharebe ortamlarında geçen oyunlarda ise karakterler askerî personelden oluşabilir.

Taktik nişancı türünün içeriğindeki başlıca görevler; Rehineleri kurtarma, kontrol noktalarını ele geçirme, bombayı imha etme, belirli bölgeyi patlatma, düşmanların tamamını temizleme, hayatta kalma, soyguncuları durdurma, teröristleri öldürme, suikast gerçekleştirme, suikast engelleme ve daha fazlası olabilir. İçeriğinde sandbox ve RPG türlerini de içeren Arma 3, GTA online gibi oyunlar ise modlamalar ve açık dünyanın da katkısı ile sınırsız yapay bir görev havuzu sunar.

Silahlar

Taktik nişancı oyunlarında silahlar, gerçek silahlara göre modellenmiştir. Bazı oyunlarda silahlara ve oyuna gerçeklik hissi yaratması açısından geri tepme, hareket bulanıklığı gibi efekt ve özellikler eklenir. Bu özellikleri eklerken kimi oyun şirketleri gerçeği en iyi şekilde simüle etmek için Askeri danışmanlar kullanır.[15]

Patlamalar

Oyun yapımcıları oyunlarına el bombası roket atar gibi silahları eklerken oyuncuların yaşayacağı spam(tekrar eden patlamalar ve performansın kötüleşmesi) durumlarını dikkate almak zorundadır, bu sebeple patlayıcıların efektleri azaltılır ve patlayıcı sayıları dengede tutulmaya çalışılır.

Perspektif

Taktik nişancı oyunlarında perspektif birinci şahıs veya üçüncü şahıs olabilir.

Kaynakça

  1. ^ Richardson, Ben (20 Nisan 2006). "Armed Assault". GamesRadar UK. 16 Haziran 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Şubat 2009. 
  2. ^ IGN Staff Operation Flashpoint Goes to War 6 Şubat 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. IGN (December 14, 2001) Retrieved on February 7, 2008
  3. ^ Adams, David America's Army Linked Up 11 Şubat 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. IGN, (February 9, 2006) Retrieved on February 7, 2008
  4. ^ Rollings, Andrew; Ernest Adams (2006). Fundamentals of Game Design. Prentice Hall. 31 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Şubat 2009. 
  5. ^ Scott Osborne (28 Ekim 2003). "Hidden & Dangerous 2 review". CNET. 6 Ağustos 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ocak 2019. 
  6. ^ Scott Osborne (July 16, 2002). "Delta Force: Task Force Dagger Review" 27 Eylül 2022 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. GameSpot. Archived from the original on October 23, 2011. Retrieved March 10, 2009.
  7. ^ Fudge, James, Rainbow Six 3 to GameCube (GCN) 19 Eylül 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. GameSpy (April 8, 2004), Retrieved on February 7, 2008
  8. ^ Tamte, Peter Close Combat: First to Fight – Vol #3 (PC) 24 Eylül 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. GameSpy (November 4, 2004) Retrieved on February 7, 2008
  9. ^ Special Forces Pack Released IGN (February 20, 2003) Retrieved on February 7, 2008
  10. ^ Will Tuttle (21 Şubat 2005). "Star Wars: Republic Commando (Xbox)". GameSpy. 24 Şubat 2005 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Mart 2009. 
  11. ^ Andrew Vandervell (October 16, 2006). "Gears of War Hands-on Preview" 20 Kasım 2021 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. videogamer.com. Archived from the original on December 1, 2017. Retrieved January 31, 2019.
  12. ^ Official Xbox Magazine staff (25 Mart 2006). "America's Army: Rise of a Soldier". CVG. 28 Şubat 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ocak 2019. 
  13. ^ RaptoR (25 Kasım 2006). "Gears of War Review". GameSpy. 18 Eylül 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Nisan 2009. 
  14. ^ Erik Wolpaw (17 Mayıs 2006). "Tom Clancy's Ghost Recon 2 (Xbox) review". GameSpot. 31 Ocak 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ocak 2019. 
  15. ^ Morton, Philip. "Brothers in Arms: Road to Hill 30". Thunderbolt. 1 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Temmuz 2016.  April 7, 2005

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Çok oyunculu oyun</span> birden çok oyuncunun birlikte oynayabileceği video oyunu

Çok oyunculu bir video oyunu, aynı oyun ortamında aynı anda birden fazla kişinin yerel olarak oynayabildiği bir video oyunu türüdür. veya internet üzerinden çevrimiçi olarak oynanabilir. Çok oyunculu oyunlar genellikle oyuncuların tek bir oyun sisteminin kaynaklarını paylaşmasını veya daha uzak bir mesafeden birlikte oynamak için ağ teknolojisini kullanmasını gerektirir. Oyuncular bir veya daha fazla insan yarışmacıya karşı yarışabilir, ortak bir hedefe ulaşmak için bir insan partnerle işbirliği içinde çalışabilir veya diğer oyuncuların faaliyetlerini denetleyebilir. Çok oyunculu oyunlar, oyuncuların diğer kişilerle ortaklık veya rekabet içinde etkileşim kurmasına izin vererek onlara tek oyunculu oyunlarda olmayan sosyal iletişimi sağlar.

<i>Battlefield: Bad Company</i> 2008 tarihli video oyunu

Battlefield: Bad Company, Electronic Arts firmasının, Battlefield serisi için hazırladığı video oyunudur. Oyun Digital Illusions CE tarafından geliştirilmiş, Electronic Arts firması tarafından 23 Haziran 2008'de Kuzey Amerika'da, 26 Haziran 2008'de ise Avrupa'da ve dünyanın geri kalanında piyasaya sürülmüştür. Yalnızca PlayStation 3 ve Xbox 360 için çıkmıştır. Oyun, günümüz savaşlarını konu edinmekte. Birinci şahıs nişancı türünde bir video oyunudur.

Hayatta kalma-korku oyunu korku ve hayatta kalma oyunlarının bir alt türüdür, çünkü oyun onları korku grafikleri veya korkutucu ambiyans ile korkutmaya çalışır. Dövüş, oyunun bir parçası olabilse de, sınırlı cephane veya silahlar, sağlık, hız ve görüş veya oyuncunun oyun mekaniği ile etkileşiminin çeşitli engelleri yoluyla oyuncunun tipik aksiyon oyunlarına göre daha az kontrol sahibi olduğu hissettirilir. Oyuncu ayrıca oyunda ilerlemek için yeni alanlara giden yolu açan ve bulmacaları çözen öğeler bulmaya zorlanır. Oyunlar, karanlık labirent benzeri ortamlar ve düşmanların beklenmedik saldırıları gibi güçlü korku temalarından yararlanır.

<i>Call of Duty 4: Modern Warfare</i> 2007 video oyunu

Call of Duty 4: Modern Warfare, Infinity Ward tarafından geliştirilen ve Activision tarafından; PlayStation 3, Wii, Xbox 360 oyun konsolları ile Mac OS X ve Microsoft Windows işletim sistemleri için yayımlanan birinci şahıs nişancı türündeki video oyunudur. Oyunun konsol ve Windows sürümleri Kasım 2007'de, Mac Os X sürümü 26 Eylül 2008'de, Modern Warfare - Reflex Edition adını taşıyan Wii sürümü ise 10 Kasım 2009'da piyasaya sürüldü. Call of Duty serisinin ek paketler hariç 4. oyunu olan Modern Warfare, serinin önceki oyunları için ana tema olan II. Dünya Savaşı'nın aksine modern zamanlara göre kurgulandı. Yapım aşaması iki yıl süren oyunda, Infinity Ward'ın geliştirdiği IW 3.0 adlı oyun motoru kullanıldı.

<span class="mw-page-title-main">Üçüncü şahıs nişancı</span>

Üçüncü şahıs nişancı, değişik şekillerde oyuncu karakterini gösteren 3 boyutlu bilgisayar ve video oyunu türüdür, Birinci Şahıs Nişancı türündeki oyunlarda oyuncu karakterinin gözünden görülür ancak bu üçüncü şahıs nişancı türündeki oyunlarda genellikle oyuncu karakterinin arkasından oyun görülür. Tomb Raider üçüncü şahıs nişancı türündeki ilk dünyaca ünlü oyundur.

<span class="mw-page-title-main">Nişancı oyunu</span>

Nişancı oyunu türü video oyunlarında karşılıklı olarak öldürmeyi ve yaralamayı hedefleyen oyun türüdür. Bu tür oyunlarda, oyuncuların karşı takımdaki oyuncuları silah kullanarak öldürmesi veya yaralaması amaçlanır. Silahların dışında kalan diğer yaralama ve öldürme yöntemlerini eklemek üretici firmanın oyunlarına eklediği yenilikçi fikirlere bırakılmıştır. Günümüzde ise bu oyunlar yüksek sayılara ulaşmıştır. Özellikle 1980'li yıllardan itibaren nişancı oyunları geliştirilmeye başlanmıştır. Günümüzde de bu tür oyunlar geniş bir popülarite kazanmıştır.

<i>Halo: Combat Evolved</i> 2001 video oyunu

Halo: Combat Evolved, Bungie Studios'un geliştirdiği birinci şahıs nişancı (FPS) video oyunudur. Halo serisinin bu ilk oyunu 15 Kasım 2001'de Xbox oyun konsolu ile aynı anda piyasaya sürüldü ve oyun, konsolun en gözde uygulaması olarak düşünülür. 9 Kasım 2005 itibarıyla oyunun dünya çapında 5 milyondan fazla kopya satmasıyla Microsoft 2003'te Microsoft Windows için ve Mac OS X için sürümleri piyasaya sürdü. Ayrıca oyunun hikâyesi uyarlanıp detaylandırılarak bir roman serisine dönüştürüldü. Oyunun daha sonra Xbox 360 HDD'ye indirilebilmesi için Xbox Original sürümü çıkarıldı.

<i>Medal of Honor: Airborne</i>

Medal of Honor: Airborne, II. Dünya Savaşı'nı konu alan birinci şahıs nişancı tarzı video oyunudur. Medal of Honor serisinin on birinci oyunudur. EA Los Angeles tarafından geliştirilmiş ve Eylül 2007 başlarında Microsoft Windows ve Xbox 360, 21 Kasım 2007'de ise PlayStation 3 için dünya çapında piyasaya sürülmüştür. PlayStation 2 ve Wii sürümünün piyasaya sürülmesine karar verilmiş ancak 2007'de iptal edilmiştir. Bir PlayStation 3 sürümü Kasım 2007 sonlarında çıkmıştır. Oyun İkinci Dünya Savaşı'nın İtalya Cephesi ile Batı Avrupa Cephesi'ni konu almaktadır ve seride ilk defa serbest paraşüt faaliyetlerine odaklanılmıştır.

<i>FIFA Street</i> 2005 video oyunu

FIFA Street Alex Shulmann tarafından geliştirilen ve Electronic Arts tarafından yayımlanan futbol video oyunu.

<i>Quantum of Solace</i> (video oyunu)

Quantum of Solace, konusu Casino Royale ve Quantum of Solace filmlerine dayanan birinci şahıs nişancı türündeki video oyunu. PlayStation 2, PlayStation 3, Xbox 360, Windows, Wii ve Nintendo DS platformları için, Avrupa'da 31 Ekim 2008'de, Kuzey Amerika'da 4 Kasım 2008'de, Avustralya'da ise 20 Kasım 2008'de, filmle eş zamanlı olarak yayımlandı. Bu sayede oyun 2006'dan beri James Bond oyunlarını yayımlama haklarını elinde tutan Activision'un yayınladığı ilk Bond oyunu oldu. Çeşitli platformlarda satışa sunulan Quantum of Solace 'ın yapımını da Treyarch, Eurocom, Beenox ve Vicarious Visions olmak üzere dört ayrı firma üstlendi.

<span class="mw-page-title-main">GameSpy</span>

GameSpy ya da GameSpy Industries, Inc. oyun websitelerine ağ hizmeti sağlayan, online video oyunlarına servis ve yazılım desteği sunan IGN Entertainment'in bir parçası. GameSpy hayata 1996'da QSpy ismindeki internet Quake server arama programı ile başladı. Şirket merkezi Kaliforniya Costa Mesada bulunuyor ve News Corporation şirketi tarafından işletiliyor. 92.3% hisse oranıyla ana şirket, 8 Eylül 2005'te $650 milyon dolara satın alan IGN'dir. GameSpy'ın PlayStation 2, PlayStation 3, PSP, Xbox, Xbox 360, Nintendo GameCube, Wii, Game Boy Advance, Nintendo DS, N-Gage, Wireless, PC ve Retrogaming için bölümleri vardır. GameSpy ayrıca yarı-haftalık olarak yayınlanan GameSpy Debriefings adındaki Podcast da yayınlamaktadır.

<i>Grand Theft Auto V</i> Rockstar Games tarafından yayımlanan 2013 yılı yapımlı video oyunu

Grand Theft Auto V, Rockstar North tarafından geliştirilen ve Rockstar Games tarafından yayımlanan 2013 tarihli açık uçlu aksiyon-macera tarzı bir video oyunudur. Grand Theft Auto serisinin yedinci ana oyunu olan GTA V, Güney Kaliforniya'ya dayanılarak tasarlanmış olan kurgusal San Andreas eyaletinde geçmektedir ve tek oyunculu hikâyesi, üç ana karakterin -eski banka soyguncusu Michael De Santa, sokak çetesi üyesi Franklin Clinton ve uyuşturucu satıcısı Trevor Philips- yozlaşmış bir devlet kurumuyla güçlü suçluların baskısı altındayken soygun yapma girişimlerini konu almaktadır. Modellenen açık dünya, oyuncuların San Andreas'ın açık kırsalında ve Los Angeles'a dayanılarak tasarlanmış şehir merkezinde serbestçe dolaşmasına olanak tanımaktadır.

<i>Battlefield 4</i>

Battlefield 4, bir birinci şahıs nişancı video oyunudur ve İsveç'teki EA Digital Illusions CE (DICE) tarafından yapılıp Electronic Arts tarafından yayımlanmıştır. Oyun 2011'de çıkan Battlefield 3’ün devamıdır. Oyun 29 Ekim 2013’te Kuzey Amerika’da, 31 Ekim 2013’te Avustralya’da, 1 Kasım 2013’te Avrupa ve Yeni Zelanda’da, 7 Kasım 2013’te Japonya’da Microsoft Windows, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 ve Xbox One için yayımlanmıştır.

<i>Resident Evil: Revelations</i> 2012 video oyunu

Resident Evil: Revelations, Japonya'da Biohazard Revelations olarak bilinen, aslında Nintendo 3DS için çıkarılmış bir hayatta kalma-korku oyunudur. Oyun Capcom tarafından geliştirilmiş ve Japonya'da 26 Ocak 2012'de, Avrupa'da 27 Ocak 2012'de, Avustralya'da 2 Şubat 2012'de ve Kuzey Amerika'da 7 Şubat 2012'de yayımlanmıştır.

<i>Tom Clancys Rainbow 6: Patriots</i>

Tom Clancy's Rainbow 6: Patriots; iptal edilen birinci şahıs nişancı oyunu. Ubisoft Montreal tarafından geliştirilmesi ve Ubisoft tarafından yayımlanması planlanmıştı. Ayrıca Tom Clancy's Rainbow Six serisindeki oyunlardan biridir. Oyun, ilk olarak Game Informer dergisinin Aralık 2011 sayısında ortaya çıkmıştır. Tom Clancy'nin Ekim 2013'te ölümüyle, bu oyunun Tom Clancy's adını taşıyan son oyun olacağı dedikoduları yayıldı. Ancak Ubisoft, yeni Tom Clancy's oyunlarının çıkmaya devam edeceğini belirtmiştir.

<i>Tom Clancys Rainbow Six: Siege</i>

Rainbow Six: Siege veya Rainbow 6: Siege Ubisoft Montreal tarafından geliştirilen ve Ubisoft tarafından yayımlanan Birinci şahıs nişancı türünde bir video oyunu. Oyun IGN tarafından E3 2014'ün en iyi oyunu seçilmiştir.

Call of Juarez, Polonyalı Techland şirketinin geliştirdiği ve dağıtımını yaptığı, Western temalı birinci şahıs nişancı video oyunu serisidir.

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction, Ubisoft Montreal tarafından geliştirilen ve Ubisoft tarafından yayınlanan yaklaşan bir taktik nişancı oyunudur. Rainbow Six Siege'in (2015) bir yan ürünü olan Extraction, oyuncuların Archaeans adı verilen bir tür parazit benzeri uzaylılarla savaşmak ve onları yenmek için birlikte çalışması gereken bir işbirlikçi çok oyunculu oyundur. Oyun Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Luna, Stadia, Xbox One ve Xbox Series X ve Series S için Eylül 2021'de piyasaya sürülecek.

<span class="mw-page-title-main">Grand Theft Auto kopyaları</span>

Grand Theft Auto kopyaları veya GTA klonları, açık dünya, aksiyon-macera video oyunlarının bir alt türüdür. Hem tasarımsal hem de oynanış mekanikleri Grand Theft Auto oyununa benzer. Oyuncular açık dünya ortamında özgürce dolaşırken çeşitli araçlar ve silahlar bulabilir ve kullanabilirler. Grand Theft Auto klonlarının amacı, bir dizi temel ana görevi tamamlamaktır, ancak oyunun devam etmesini sağlamak amacıyla genellikle yan görevler ve mini oyunlar eklenir ve özgür dünyanın sürekliliği amaçlanır. Bu alt türdeki oyunların hikâyeleri tipik olarak suç, şiddet, uyuşturucu, kadın ticareti ve mafyalaşma gibi unsurlara sahiptir.

Shadow the Hedgehog, Sega Studios USA tarafından geliştirilen ve Sonic the Hedgehog serisinin bir parçası olarak Sega tarafından yayınlanan 2005 yapımı bir platform oyunudur. Oyun, Dr. Eggman'ın büyükbabası Prof. Gerald Robotnik'in Black Doom'un yardımıyla yarattığı Kirpi Shadow'un, hafıza kaybından muzdaripken geçmişini öğrenmeye çalışmasını konu almaktadır. Shadow the Hedgehog, Sonic Adventure 1 ve Sonic Adventure 2'deki üçüncü şahıs nişancı öğelerini yeniden sunmakla birlikte konsepti büyük ölçüde genişletir ve Sonic serisine ilk kez çizgisellik sunar.