İçeriğe atla

Tüzün (emîrü’l ümerâ)

Abu'l-Wafa Tuzun
Abbâsî Halifeliği Emîrü’l Ümerâ
Görev süresi
31 Mayıs 943 - Ağustos 945
Yerine geldiğiNasırü'd Devle (18 Şubat 942 – 11 Mayıs 943)
Yerine gelenIbn Shirzad (Ağustos 945 – 21 Aralık 945)
Kişisel bilgiler
Ölüm Ağustos 945
Bağdat

Abu'l-Wafa Tuzun,[1] genellikle Tüzün (Arapçaتوزون‎) olarak bilinir, önce İran hükümdarı Merdevîj bin Ziyar'a, ardından da Abbâsîlere hizmet etmiş bir Türk askeridir. Abbâsî ordusunda liderlik pozisyonuna yükselmiş, Hamdânî hükümdarı Nasırü'd Devle'yi Bağdat'tan çıkarıp 31 Mayıs 943'te Emîrü’l Ümerâ makamını üstlenerek halifeliğin fiili yöneticisi olmuştur. Bağdat ve onunla birlikte Abbasiler Halifeliği Büveyhîlerin kontrolüne girmeden birkaç ay önce Ağustos 945'teki ölümüne kadar bu görevi sürdürmütür.

Erken kariyer

Tüzün, başlangıçta özerk İran hükümdarı Merdâvîc bin Ziyâr'a hizmet eden bir Türk köle askerdi (gulam veya memlük). 935 yılında Merdevic'in öldürülmesinden sonra askerlerinin çoğu Abbâsîlerin güçlü valisi Vasıt'ın İbn Râik'in hizmetine girmek üzere ayrıldı. Onların desteğiyle, 936 yılında İbn Râik, Halife Râzî'nin, halifeliğin geri kalanının fiili yönetimini Emîrü’l Ümerâ unvanı altında devralma davetini almayı başardı.[2] İbn Râik'in ilk icraatları arasında eski halife ordusunu dağıtmak ve Türk birliklerini halife ve sarayının kontrolü için verilen mücadelede ana güç unsurlarından biri olarak bırakmak vardı; bu mücadele kısa sürede Cezire'deki Hamdânîler ve Basra'daki Berîdîler gibi hırslı komşu hükümdarları da içine çekti.[3] Bu karmaşık mücadelede İbn Râik, 938 yılında Tüzün gibi bir zamanlar Merdaviç'e hizmet etmiş ve onunla birlikte batıya gelmiş olan Baykam tarafından tahttan indirildi. İbn Râik, Baykam'ın ölümünden sonra 941'de görevine geri döndü, ancak suikasta uğradı ve ertesi yıl Hamdânî emiri Nasırü'd Devle tarafından değiştirildi.[1][4]

9.-10. yüzyıllarda Irak haritası

Bu dönemde Tüzün aktif rol oynadı. İlk kez 941 yılı başlarında, Berîdîler Bağdat'a doğru hareket ettiğinde ve Baykam tarafından Nushtekin ile birlikte onlara karşı koymakla görevlendirildiğinde adı geçmektedir. Madhar'da savaş başladı, ilk başta Bağdat birliklerine karşıydı, ancak sonunda Tuzun ve Nushtakin galip geldi ve Berîdîler bozguna uğradı.[5] Ancak Baykam, 21 Nisan'da Kürt haydutlar tarafından öldürüldü ve ardından kargaşa çıktı: Halife Müttaki kendi vezirini atadı, ancak kısa süre sonra Berîdî lideri Ebû Abdullah el-Berîdî'yi vezir olarak atamak zorunda kaldı ve Berîdî, bir ordu isyanı sonucunda eylemli lideri Kurankij'in emîrü’l ümerâ olarak atanmasına kadar (1 Temmuz) bu görevi sürdürdü.[6] Bu arada, Baykam'ın ölümünün ardından Tüzün, Nüştekin, Khajkhaj ve diğer bazı Türk askeri liderleri önce kuzeye, Musul'a giderek Nasırü'd Devle'nin hizmetine girmeye çalıştılar, ancak Nasırü'd Devle onları geri çevirdi. Sonuç olarak, eski görevine geri dönme fırsatını değerlendiren İbn Râik'e yöneldiler (23 Eylül).[7] Ancak Kasım ayında Tüzün ve diğer Türk ileri gelenleri İbn Ra'ık'a karşı ayaklandılar ve onu terk edip Berîdîlere katıldılar. Bu, Berîdîlerin gücünü artırdı ve onları Bağdat'a yürümeye cesaretlendirdi: 7 Mart 942'de Berîdî birlikleri şehre doğru savaşırken, İbn Râik ve Halife, Hamdânîlerin yardımını aramak için kuzeye çekildiler.[8] Artık başkentin sahibi olan Berîdî ailesinin reisi Ebu'l-Hüseyin, Tüzün'ü Dicle'nin öte yakasındaki şehrin doğu yarısının sahib-i şurta'sı olarak atadı. Ancak Berîdî yönetimi kısa sürede halkın gözünden düştü; disiplinsiz Deylemlilerin yağmalanması, fiyatların hızla artması ve ağır vergilendirmeyle birleşti. Tüzün ve diğer Türkler, Ebu'l-Hüseyin'i ele geçirmek için komplo kurdular, ancak Nuştekin tarafından ihanete uğradılar ve Berîdîlerin sarayına yaptığı saldırı, önceden uyarılmış olan Deylemli askerler tarafından püskürtüldü. Tüzün daha sonra Bağdat'ı terk etti ve Türklerin çoğuyla birlikte kuzeye, Musul'a yürüdü.[9] Bu firarilerle güçlenen Hamdânîler, Berîdîlerin terk ettiği Bağdat'a doğru güneye yürüdüler. Bunu İbn Râik'in Hamdânîler tarafından öldürülmesi (11 Nisan 942) ve birkaç gün sonra da Nasırü'd Devle'nin emîrü’l ümerâ makamına getirilmesi izledi. Tüzün ise nehrin her iki yakasındaki başkentin sahib al-shurtası göreviyle ödüllendirildi.[10]

Ancak Berîdîler, Vasıt'taki üslerinden Hamdani mevzilerine karşı meydan okumaya devam ettiler ve Tüzün, Seyfü'd Devle lakabıyla daha iyi bilinen Nasırü'd Devle'nin kardeşi Ali komutasındaki onlara karşı gönderilen ordunun komutanlarından biriydi. 16-19 Ağustos 942 tarihleri arasında Medâin yakınlarında gerçekleşen ve çok çekişmeli geçen bir muharebede Hamdânîler ve Türk birlikleri, Vasıt'ı terk ederek orijinal üsleri olan Basra'ya yerleşen Berîdîleri bozguna uğrattı.[11] Seyfü'd Devle, Vasıt'ı işgal etti, ancak 943 baharında Türk birlikleri ve liderleri, özellikle Tüzün ve Hacı, maaşlarındaki gecikmelerden dolayı huzursuz ve isyankar hale geldiler. İbn Miskeveyh'e göre Seyfü'd Devle, kardeşini küçümseyerek onları Suriye'ye yönelik kendi tasarıları için kazanmaya çalıştı. Nihayet 7 Mayıs 943 gecesi Türk birlikleri Seyfü'd Devle karargâhına saldırarak ateşe verdiler. Hamdânîler çölden Bağdat'a kaçmayı başardılar, Vasıt'ta Türk subayları Tüzün'ü şefleri (emir) olarak ilan ettiler, ona eski Pers geleneğine uygun olarak mersin ve otlar getirdiler ve Khajkhaj başkomutan (ispahsalar) yapıldı.[12]

Hilafet Emirü'l-Ümera

Türk isyanını haber alan Barizliler, Vasıt'a karşı harekete geçtiler ve Tüzün'e bir elçi göndererek, Bağdat'a yürümesini ve Vasıt'ta vergi toplama hakkının kendisine verilmesini istediler. Tüzün kesin bir cevap vermedi, ancak casusları kısa süre sonra ona Khajkhaj'ın Berîdîlere katılmayı planladığını bildirdiler. 20 Mayıs'ta Tüzün, hizmetkarlarıyla birlikte Khajkhaj'ı yatağında yakaladı, yakaladı ve kör etti.[13] Tüzün, Kaighalagh komutasında 300 kişiyi Vasıt'ı korumak üzere bırakarak Bağdat'a yürüdü. Seyfü'd Devle orada Halife'ye direneceğine söz vermişti, ancak Türklerin yaklaşması üzerine Hamdânîler ve subayları kuzeye kaçtılar ve 3 Haziran'da Tüzün başkente girdi ve Halife tarafından emirü'l-ümera olarak adlandırıldı.[14]

Tüzün'ün ilk icraatı, Berîdî üstünlüğü karşısında Kayğalağ'ın terk etmek zorunda kaldığı Vasıt'a karşı güneye doğru yürüyüşe geçmek oldu. Güney yolunda Berîdîlerden kaçan Muhammed bin Şirzad ile karşılaştı ve onu kişisel sekreteri olarak atadı.[15] Tüzün, Berîdîler ile barış yapmaya çalıştı ancak Berîdîler, Umman hükümdarı Yusuf bin Wajih'in Basra'ya yaptığı beklenmedik saldırıyla karşı karşıya kaldılar. Anlaşma, Tüzün ile Ebu Abdullah el-Baridi'nin bir kızı arasında yapılan evlilik ittifakıyla mühürlendi.[16][17] Ancak Bağdat'ta Tüzün ile Berîdîler arasındaki barış haberi pek de hoş karşılanmadı: Vezir İbn Mukle, hem Tüzün'e, hem de özellikle İbn Şirzad'a güvenmiyordu. Türklerin mali isteklerini karşılayamaması halinde kendi durumunun kötüleşeceğinden endişe ederek Hamdânîler ile temasa geçti. Nasırü'd Devle'nin kuzeni Ebu Abdullah el-Hüseyin komutasındaki Hamdânî ordusu Bağdat'ın Harb Kapısı önünde belirince, vezir ve halife onun saflarına geçerek kuzeye, Musul'a kadar götürüldüler. Bu olayları duyan Tüzün, el-Berîdî'ye Vasıt'ın vergi toplama yetkisini hemen verdi ve birlikleriyle birlikte Bağdat'a döndü.[18]

Tüzün, Hamdânîleri kuzeye doğru takip etti, Tikrit yakınlarında Seyfü'd Devle'yi iki muharebede ağır bir yenilgiye uğrattı ve Musul'u ele geçirdi. Hamdani kardeşler ve Halife Musul'u terk ederek Nisibis'e gittiler, Halife ve maiyeti de Seyfü'd Devle eşliğinde Rakka'ya doğru yola çıktı. 26 Mayıs 944'te Tüzün ile Hamdânîler arasında Nasırü'd Devle'nin Irak'ın merkezinde bulunan Hilafet toprakları üzerindeki iddialarından vazgeçtiğini, karşılığında Cezire üzerindeki kontrolünün ve Suriye üzerindeki iddialarının tanınmasını öngören bir anlaşma imzalandı. Hamdânîler ayrıca yıllık 3,6 milyon dirhem haraç ödemek zorundaydı.[19][20]Bu arada çeşitli savaş ağalarının hakimiyetinden rahatsız olan ve makamının bağımsızlığını ve otoritesini yeniden kazanmaya çalışan Halife Muttaki, Mısır'ın güçlü ve neredeyse bağımsız hükümdarı Muhammed bin Toğaç ile temasa geçti. Bunun üzerine İhşid, Suriye'ye doğru bir sefer başlattı ve Ağustos 944'te Rakka'da halifeyle görüşerek Muttaki'yi Mısır'a gitmeye ikna etmeye çalıştı. Muttaki bunu reddetti ve Tüzün'ün güvencelerine güvenerek Bağdat'a döndü. Ancak Halife başkente yaklaşırken, Tüzün onu karşıladı ve kör ettirdi ve Müstekfî lehine tahttan indirdi.[21][22]

Tüzün, Ağustos 945'teki ölümüne kadar Bağdat'ta kontrolü elinde tuttu; ancak konumu giderek yeni bir güç olan Büveyhîler'in ve özellikle Müizzüddevle'nin hırsları tarafından tehdit ediliyordu. 944'te Bağdat'a yapılan ilk Büveyhî saldırısı püskürtüldü, ancak Tüzün'ün ölümünden sonra Muhammed bin Şirzad otoritesini uygulayamadı ve 17 Ocak 946'da Müizzüddevle, yeni emîrü’l ümerâ ve Halifeliğin hükümdarı olarak Bağdat'a girdi.[23]

Kaynakça

Özel
  1. ^ a b Donohue 2003, s. 9.
  2. ^ Kennedy 2004, s. 195.
  3. ^ Kennedy 2004, ss. 195, 204.
  4. ^ Kennedy 2004, ss. 195–196.
  5. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, s. 9.
  6. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 9–18.
  7. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 20–24.
  8. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 25–26.
  9. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 27–28.
  10. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 28–30.
  11. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 31–32.
  12. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 43–46.
  13. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 46–47.
  14. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 47–49.
  15. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 49–50.
  16. ^ Bowen 1928, ss. 382–383.
  17. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 49, 51–52.
  18. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 52–54.
  19. ^ Kennedy 2004, s. 270.
  20. ^ Amedroz & Margoliouth 1921, ss. 54–55.
  21. ^ Kennedy 2004, ss. 196, 312.
  22. ^ Bacharach 2006, ss. 55–56.
  23. ^ Kennedy 2004, s. 196, 214–215.
Genel

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Hamdânîler</span> 890dan 1004e kadar Kuzey Mezopotamya ve Suriyedeki bir Şii İslam devleti

Hamdânîler, Kuzey Irak ve Suriye'de hüküm sürmüş bir Şii Arap hanedanıdır. Hanedan Arapların Tağlib kabilesine mensuptur.

Gıyaseddin Mesud Büyük Selçuklu Devleti hükümdarı olan amcası Sultan Ahmed Sencer'e bağımlı olarak Irak ve batı İran'da hüküm süren Irak Selçuklu Devleti sultanlığı yaptı.

Mustekfî veya Mustekfî "Billâh" veya Abdullāh Mûstekfî Tam Adı: Ebū Kāsım Mustekfī Billāh Abdullāh bin Alī Muktafī 943-946 döneminde Bağdad merkezli Abbâsî Hâlifelerinin yirmiikincisidir.

Râzî veya Muhammed "Râdî Billâh"" .. 934–940 döneminde halifelik yapmış yirminci Abbasi halifesi ve halifelerin otuzsekizincisidir.

Müttaki ya da tam künyesiyle Ebû İshâk İbrâhîm el-Müttakī-Lillâh bin Ca'fer el-Muktedir-Billâh el-Abbâsî, 940-944 döneminde Bağdat'ta hüküm süren Abbâsî Halifelerinin yirmi birincisidir.

<span class="mw-page-title-main">Maraş Muharebesi (953)</span> Savaş

Maraş Muharebesi (953), Maraş yakınlarında, Bardas Fokas komutasındaki Bizans İmparatorluğu güçleri ile Bizanslıların 10. yüzyılın ortalarında en önemli düşmanlarından biri olan Hamdanilerin Halep Emiri Seyfü'd Devle arasında yapıldı. Araplar, sayıca az olmalarına rağmen, Bizanslıları yendi. Doğu ordularının komutanı Bardas Fokas, ciddi bir yara alarak savaş alanından zar zor kurtuldu. Bardas Fokas'ın küçük oğlu ve Seleukia valisi Konstantin Fokas savaş sırasında Hamdanilere yakalanarak, hastalıktan ölene kadar Halep'te bir esir tutuldu. 954'teki ve 955'teki yenilgilerle birleşen bu bozgun, Bardas Fokas'ın görevden alınmasına ve onun yerine en büyük oğlu II. Nikiforos Doğu'daki orduların komutanlığına getirilmesine sebep oldu.

Bakcur, önce Halep Hamdanilerine ve daha sonra Mısır Fâtımîlerine hizmet eden bir Çerkes asker kölesi idi. 975'te Halep'in kontrolünü ele geçirdi ve yasal Hamdani hükümdarı Sa'düd Devle'in geri geldiği 977 yılına kadar yönetti. 983 yılında Humus valiliğinde Fâtımîlerin yanına giderek Halep'e saldırdı Bizans birliklerinin müdahalesi ile mağlup oldu. Bakcur, 988 yılına kadar Fâtımîler adına Şam valisi oldu. 991'de Halep'i ele geçirmek için son bir girişimde bulundu ancak gene Bizans yardımı ile yine mağlup olan. Bakcur, Sa'düd Devle tarafından yakalandı ve idam edildi.

<span class="mw-page-title-main">Emir (makam sahibi)</span>

Emir, Arap ülkeleri, Batı Afrika, Afganistan ve Hindistan altkıtasındaki çeşitli yerlerde kullanılan bir kral, aristokrat veya askerî olarak yüksek bir makam ünvanını ifade eder. Terim, bir "komutan", "general" veya "lider" anlamına gelecek biçimde de Emîrü'l-mü'minîn olarak yaygın biçimde kullanılmıştır. Dişil formu emire kelimesidir. "Prens" olarak çevrildiğinde, "emirlik" kelimesi egemen bir prensliğe benzer. Çağdaş kullanımda bu terim, bir Emirliğin Müslüman bir devlet başkanını veya İslamî bir örgütün liderini belirtebilir.

Nehrevan Kanalı Dicle'nin doğu kıyıları ve Diyala Nehri'nin aşağı kesimi boyunca orta Irak'ta Sasani ve erken İslami dönemlerin önemli bir sulama sistemiydi. 6. yüzyılda inşa edildi, Abbasi Halifeliği döneminde, Abbasi başkenti Bağdat için ana su kaynağına hizmet ederken, suladığı bölgeler şehrin ana ekmek kaynağı olarak hizmet ettiğinde zirveye ulaştı. 10. yüzyılın ortalarından itibaren yıkımı ve aşamalı olarak terk edilmesi, Abbasi Halifeliğinin düşüşünü yansıtmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Müizzüddevle</span>

Ahmed ibn Buya, 945'ten sonra daha çok Müizzüddevle lakabıyla bilinir, 945'ten ölümüne kadar hüküm süren Irak'ın Büveyhî emirlerinin ilkiydi.

<span class="mw-page-title-main">Nasırü'd Devle</span> Hamdânî emiri

Ebu Muhammed el-Hasan ibn Ebu'l-Hayja Abdallah ibn Hamdan al-Taghlibi, daha yaygın olarak basitçe Nasırü'd Devle'nin, Cezire'nin çoğunu kapsayan Musul Emirliği'nin ikinci Hamdânî hükümdarıydı.

<span class="mw-page-title-main">İzzüddevle</span> Irak Büveyhî Emiri

Bahtiyar, daha çok İzzüddevle lakabıyla bilinir, Irak'ın Büveyhî emiriydi (967–978).

Uddat al-Dawla Abu Taghlib Fadl Allah al-Ghadanfar al-Hamdani, daha yaygın olarak basitçe Ebu Tağlib olarak bilinir, Cezire'nin çoğunu kapsayan Musul Emirliği'nin üçüncü Hamdânî hükümdarıydı.

Ebu 'l-Ma'ali Şerif, daha çok onursal unvanı Sa'düd Devle, Suriye'nin kuzeyinin çoğunu kapsayan Halep Hamdânî Emirliği'nin ikinci hükümdarıydı. Emirliğin kurucusu Seyfü'd Devle'nin oğlu olan bu kişi, genç yaşta tahta çıktı ve Bizans İmparatoru II. Nikiforos'un iki yıl içinde ülkesinin batı kısımlarını fethederek Halep'i bir haraçgüzar devlete dönüştürdüğü büyük bir saldırının ortasındaydı. 977 yılına kadar çok sayıda isyan ve firarla karşılaşan Sa'd, babasının veziri Karkuya'nın elinde bulunan kendi başkentine bile giremedi. Büveyhîler ile yakın ilişkiler sürdürerek Cezire'nin bazı bölgelerinde otoritesini yeniden kurmayı başardı; ancak yönetimi, Mısır'daki Fâtımîler tarafından desteklenen valisi Bakcur'un isyanıyla kısa sürede tehdit altına girdi. Sa'd ise Bizans, Büveyhiler ve Fâtımîler arasındaki bağlılığında dalgalanmalar yaşamaya devam etse de, giderek daha fazla Bizans yardımına güvenmeye başladı.

Emîrü’l Ümerâ, ; 10. yüzyılda Abbâsî Halifeliği'nde, sahipleri 936'dan sonraki on yılda vezir yönetimindeki sivil bürokrasinin yerini alarak etkili birer naip haline geldiler ve Abbasi halifelerini salt törensel bir role indirgediler. Bu makam daha sonra Büveyhîlerin 11. yüzyılın ortalarına kadar Abbasi halifeleri ve Irak üzerindeki denetiminin temelini oluşturmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Baykam</span> askeri komutan

Ebu el-Hüseyin Bajkam el-Mākānī, Baykam, Badjkam veya Bachkam olarak anılırdı, bir Türk askeri komutanı ve Abbasiler Halifeliği'nin bir görevlisiydi. Ziyârî hanedanının eski gulâmlarından olan Baykam, 935 yılında Ziyârî hükümdarı Merdavij'in suikasta uğramasının ardından Abbasi hizmetine girdi. Bağdat'taki Halifelik sarayında beş yıl görev yaptığı sırada kendisine Emîrü’l Ümerâ unvanı verildi; bu sayede halifeler Râzî ve Müttaki üzerindeki hakimiyeti sağlamlaştırıldı ve onların toprakları üzerinde mutlak bir güç elde etti. Baykam, yönetimi boyunca aralarında Emîrü’l Ümerâ öncülü İbn Râik, Basra merkezli Berîdîler ve İran'ın Büveyhî hanedanı da bulunan çeşitli muhaliflerin meydan okumalarına maruz kaldı; ancak ölümüne kadar kontrolü elinde tutmayı başardı. 941 yılında el-Muttaki'nin halife olmasından kısa bir süre sonra bir av gezisi sırasında bir grup Kürt tarafından öldürüldü. Baykam, hem kararlı yönetimiyle hem de kendisine saygı duyan ve bazı durumlarda dost olan Bağdat aydınlarına olan himayesiyle tanınıyordu. Onun ölümü merkezi iktidarda bir boşluğa yol açtı ve Bağdat'ta kısa süreli bir istikrarsızlık ve çatışma dönemi yaşandı.

Berîdîler, Abbâsî tarihinde önemli rol oynayan ailelerden birisidir.

<span class="mw-page-title-main">Medâin Muharebesi</span> 942de Bağdatın kontrolü için yapılan muharebe

Medâin Muharebesi, Hamdânîler ve Berîdîler arasında, Abbasiler'in başkenti ve merkezi olan Bağdat'ın kontrolü için Irak'ın merkezindeki Medâin yakınlarında yapılan muharebedir. Muharebe, Bağdat'ın yaklaşık 22 kilometre (14 mi) uzaklığında gerçekleşmiş ve daha sonra Bağdat, Hamdânîler'in kontrolü altına girmiştir. Dört gün süren ve her iki tarafa da çok sayıda kayıp verdiren şiddetli bir muharebede Hamdânîler galip gelmiştir. Ancak, takip edemeyecek kadar yorgun olduklarından, Berîdîler önce Vasıt'a sonra da Basra'ya çekilmişlerdir.

Ebu Bekir Muhammed bin Râik, genellikle sadece İbn Râik olarak bilinir, Abbasi Halifeliği'nin üst düzey bir yetkilisiydi ve halifelik hükûmetinin zayıflığını kullanarak 936 yılında halifeliğin ilk Emîrü’l Ümerâ olmuştur. 938 yılında rakip Türk askeri liderleri tarafından tahttan indirilmiş, 941 yılında görevi geri almış ve Şubat 942'deki suikasta kadar bu görevi sürdürmüştür.

<span class="mw-page-title-main">İbn Mukle</span> Hattatlığıyla ünlü Abbâsî veziri

Ebû Alî Muhammed b. Alî el-Hüseyn (el-Hasen) b. Mukle el-Bağdâdî, yaygın olarak İbn Mukle olarak bilinen, 10. yüzyılın başlarında yüksek devlet görevlerine yükselen Fars kökenli Abbasi Halifeliği görevlisidir. Kariyeri, 928-930, 932-933 ve 934-936 yıllarında Bağdat'ta vezirlik görevini üstlenmesiyle zirveye ulaşmıştır. Bölgedeki emirlerin giderek artan gücüne karşı başarılı bir şekilde mücadele edemeyince, konumunu ilk emir el-Ümera İbn Ra'ik'e kaptırmış ve zindanda ölmüştür. Aynı zamanda el-hattu'l-mansûb'u ve Sülüs icat eden ünlü bir hattattır.