İçeriğe atla

Türk pop müziği

Kontrol Edilmiş

Türk pop müziği, Türk popu,[1] Türkçe pop, Anadolu pop veya T-pop[2][] modern popüler müzik kalıplarıyla oluşturulmuş ya da yoğun modern müzik kalıplarının üzerine hafifçe alaturka ve halk müziği ezgileri monte edilmesiyle oluşturulmuş Türk müziği çeşididir.[3]

Batı Avrupa melodileri baz alınarak geliştirilen Türk pop müziği, Klasik Türk müziğinden ve halk müziğinden yoğun olarak beslenirken popüler müziğin evrensel çizgilerine sadık kalmıştır.

Tarihçe

Cumhuriyet öncesi

Pop müziğin temelleri Osmanlı Devleti'nde ıslahat hareketlerinin görüldüğü II. Mahmut döneminde atıldı. Bu dönemde Dede Efendi, Hacı Arif Bey gibi besteciler klasik üsluptaki eserlere göre daha hafif nitelikte şarkı formunda eserler verdiler.[4]

1870 sonrasında ortaya çıkan kantolar, başlangıçta Fransız opera şarkılarından ve İtalyan müzik türlerinden etkilenen bir türdü. Zamanla yerli motiflerle kaynaşarak ülkenin ilk popüler müzik türü haline geldi. 1900’lerin başında ise tango dönemin en popüler müziği oldu ve özgünleşerek Türk müziğini şekillendirmede rol oynadı.[3]

1920-1960 arası

Cumhuriyet döneminde Türkiye’de Osmanlı müziğini tamamen reddeden, batı müziğini esas alan bir anlayış hakim oldu. Resmî müzik politikasına göre halk batı müziğine yönlendirilmeye çalışılırken, radyo dinleyicilerinin Arap radyosu dinlemeye başlaması ile Doğu etkisi Türk müzik zevkine işledi.[5]

1950’li yıllarda caz, rock-n-roll, ça-ça, mambo gibi yeni batılı türler ilgi görmeye; pek çok müzisyen kendi orkestrasını kurarak gece kulüplerinde bu müzikleri çalmaya başladı.

1960’lar

1960’lar Türkiye’de meşhur yabancı şarkılara Türkçe sözler yazılarak oluşturulan aranjmanların popüler olduğu dönemdir. Aranjmanlar TRT tarafından Türk Hafif Müziği olarak adlandırılmıştır. Fecri Ebcioğlu’nun Fransızca şarkılara Türkçe sözler yazarak oluşturduğu "Bak Bir varmış Bir Yokmuş" ile "Her Yerde Kar Var" şarkıları, bu türün en önemli örneklerinden kabul edilir.[4] Sezen Cumhur Önal, bu dönemde yaptığı aranjmanlarla tanınmış; Erol Büyükburç taş plakta dinleyiciye ulaşan "Little Lucy’’ adlı şarkıyla büyük ilgi görmüştür. 1962 yılında o sırada Galatasaray Lisesi’nde öğrenci olan Barış Manço, Harmoniler adlı grubu ile ilk Batı müziği 45’liğini çıkardı.

1964’te Tülay German, Burçak Tarlası adlı albüm ile Anadolu-pop akımının öncülerinden oldu. Bu akım, yerli melodilerin batı sazları ile yorumlanmasını içermekteydi. Cem Karaca ve Erkin Koray'ın besteleri Anadolu pop akımının oluşmasında rol oynadı. Anadolu Pop ismini ilk defa 1970 yılında Moğollar grubu telaffuz etti. Anadolu pop akımı etkisini 1970'lerde de sürdürdü.

Hürriyet gazetesinin 1965 yılından itibaren düzenlediği Altın Mikrofon yarışması ile Milliyet gazetesinin organize ettiği “Liselerarası Müzik Yarışması” Türk pop müziğini etkileyecek birçok müzisyenin adını duyurmasında etkili oldu.[4]

1960’lar boyunca Anadolu pop akımının yanı sıra aranjmanlar da varlığını sürdürdü. Kimi Avrupalı şarkıcılar popüler şarkılarını Türkçe söyleyip plağa döndürdüler. 1960’ların sonunda Ajda Pekkan İkiYabancı albümü ile dönemin ünlü yıldızlarından biri oldu. Bora Ayanoğlu ve Timur Selçuk gibi bestecilerin Türkçe sözlü özgün besteler yapmalarıyla aranjmanlar etkisini yitirdi.

1970’ler

1970’lede teknolojik gelişmeler ve yapım şirketi girişimleri müzik piyasasında büyük bir canlanmaya neden oldu. Besteci Ali Kocatepe’nin kurduğu 1 Numara Plak Şirketi ile Şanar Yurdatapan ve Atilla Özdemiroğlu’nun kurduğu ŞAT Yapım dönemin önemli girişimlerindendi.[4] Nükhet Duru, Nilüfer, Sezen Aksu, Erol Evgin, besteci Melih Kibar ve söz yazarı Çiğdem Talu dönemin en önemli pop müzik sanatçılarındandır. Türkiye ilk defa 1975’te Seninle Bir Dakika adlı şarkı ile Eurovision’a katıldı.

Bu dönemde devrin toplumsal atmosferine bağlı olarak politik müziğe ilgi arttı. Cem Karaca, Edip Akbayram gibi sanatçılar sloganlaşan şarılar üretti.

1980 sonrası

1980 sonrasında Türkiye’de müzik piyasasında Batı teknolojisinin eş zamanlı olarak uygulanmaya başlaması; 1990’larda özel radyo ve televizyonların açılması pop müziğini etkiledi.[4] Kaset üretimi artmasına rağmen 1980’li yılların başında Türk pop müziği 1980 askeri hareketinin etkisiyle bir krize girdi. Anadolu – Pop’un özellikle politik karakterli bir müzik tavrını savunan şarkıcıları piyasadan çekildi, kimisi yurtdışına yerleşti.[3]

1980'lerin ortasından itibaren piyasa yeniden canlandı. Sezen Aksu’nun Sen Ağlama, Mazhar-Fuat-Özkan üçlüsünün Ele Güne Karşı albümleri pop müzik piyasasında yeniden canlanmada etkili oldu Türk Sanat Müziği formlarının yoğun biçimde pop’un içinde yer alması bu yıllardaki Türk pop müziğinin ayırıcı bir özelliği oldu.

1990’lı yıllarda çok sayıda müzik albümü yapıldı ancak türlerin birbirinin içine geçtiği görüldü. Yonca Evcimik'in Aboneyim ve hemen ardından çıkan Harun Kolçak'ın "Gir Kanıma" şarkıları ile 90'lar pop şarkıları dönemi başladı. 24 saat Türk pop müziği yayını yapan kanallar pop müzikteki canlanmayı destekledi.

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Dilmener, Naim. Bak Bir Varmış Bir Yokmuş. İstanbul: İletişim Yayınları. Mart 2006. 3. baskı. ISBN 975-05-0149-7
  2. ^ "Bizim tarzımız da T-Pop". Cumhuriyet. 6 Şubat 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Aralık 2022. 
  3. ^ a b c Pala, Amaç (2009). "İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin Türk pop müziğinden etkilenme düzeylerinin değerlendirilmesi" (PDF). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 22 Eylül 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 24 Ekim 2022. 
  4. ^ a b c d e Camgöz, Nazif (2019). "Anadolu türkülerinin anadolu pop-rock müzik türüne uyarlanmasının halkbilimsel incelenmesi" (PDF). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü doktora tezi. 5 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 22 Eylül 2022. 
  5. ^ "Türk Müziğine Bir Teselli: Arabeskin Doğuşu ve Arabeskin Babaları". OTUZSEKİZ.ORG. 22 Eylül 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Eylül 2022. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Ajda Pekkan</span> Türk şarkıcı

Ayşe Ajda Pekkan, Türk şarkıcı. 1970'lerden bu yana "Süperstar" lakabıyla anılan Pekkan, güçlü bir kadın figürü çizdiği şarkılarıyla Türk pop müziğinin öne çıkan isimlerinden biri hâline geldi. Güncel tuttuğu müzikal tarzı sayesinde 50 yılı aşkın bir süre popülerliğini korudu ve kendisinden sonra gelen birçok şarkıcıyı etkiledi.

<span class="mw-page-title-main">Türk müziği</span> Türklerin müziği

Türk müziği, Türklerin Orta Asya'dan beri geliştirdikleri, bugünkü özellikleri Anadolu Selçukluları ve Osmanlılar döneminde belirginleşen müzik tarzı. Musiki, Osmanlı döneminde halk ve üst kültür çevrelerinde birbiriyle ilişkili, fakat karakterleri farklı iki ana dal olarak gelişmiştir. Osmanlı'nın son dönemindeki modernleşme hareketleriyle Batı etkisi görülmeye başlanmış, bu etki Cumhuriyet döneminde daha da artmıştır.

Anadolu rock veya Türkçe psikedelik rock, çoğu zaman modern Türkçe rock ile karıştırılan, Türk halk müziği (türkü) ile rock müziğin birleşimi olan müzik türüdür. 1960'ların ortalarında, Batı ve Doğu ezgilerinin müzikal senteziyle yerleşik siyasal ve ekonomik düzene karşı çıkışları içeren sözleriyle Anadolu pop olarak başlayan akım, rock müziğin ve gruplarının Türkiye'de popüler hâle gelmesinden kısa bir süre sonra önce Anadolu pop-rock, sonra Anadolu rock adıyla anılmaya başlamıştır. Bu türün en bilinen üyeleri arasında Barış Manço, Cem Karaca, Erkin Koray, Selda Bağcan, Fikret Kızılok, Özdemir Erdoğan, Haluk Levent, Barış Akarsu, Murat Göğebakan gibi Türk müzisyenlerin yanı sıra Moğollar, Kurtalan Ekspres ve 3 Hürel gibi gruplar yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Salvatore Adamo</span> İtalyan şarkıcı

Salvatore Adamo, İtalyan-Belçikalı şarkıcıdır.

<i>Ele Güne Karşı Yapayalnız</i>

Ele Güne Karşı Yapayalnız, Türk pop grubu Mazhar Fuat Özkan'ın 20 Ocak 1984'te Balet Plak tarafından yayınlanan ilk stüdyo albümüdür. 1983 yılının ikinci yarısında İstanbul'daki İstanbul Gelişim Stüdyosu'nda Mazhar Alanson, Fuat Güner ve Özkan Uğur yapımcılığında kaydedildi. Albüm, çığır açan tekli Ele Güne Karşı başlıklı şarkının yanı sıra Bu Sabah Yağmur Var İstanbul'da, Deli Deli, Bodrum, Yalnızlık Ömür Boyu ve Güllerin İçinden gibi hitleri içeriyor. Birçok dergi ve müzik eleştirmenleri dahil olmak üzere yayınlar, albümü Türk pop müzik tarihin en büyük ve en benzersiz albümlerinden biri olarak nitelendirdi.

<span class="mw-page-title-main">Arabesk müzik</span> müzik türü

Arabesk, Türkiye'ye özgü, duygusal bir halk müziği türüdür. Genellikle duygusal olan şarkı sözleri; karamsarlığı, umutsuz aşkları, günlük dertleri, umutsuzluğu ve başarısızlığı konu edinir. Küçük bir kısmı ise enstrümantaldir.

<span class="mw-page-title-main">Fecri Ebcioğlu</span>

Fecri Ebcioğlu, Türk söz yazarı, besteci, aranjör, DJ, şarkıcı, aktör ve eski kalecidir. 1960'lı yıllarda Türk popüler müziğine damgasını vurmuş müzik insanı.

<span class="mw-page-title-main">Ferdi Özbeğen</span> Türk piyanist ve şarkıcı

Ferdi Özbeğen, Türk piyanist ve şarkıcı. Diskografisinin çoğunda, daha önce başka sanatçıların seslendirdiği şarkıları ve popüler yabancı şarkıların çoğunlukla Ülkü Aker'in yazdığı Türkçe aranjmanlarını seslendirdi. Kariyerine orkestra müzisyenliği ile başladı. 70'li yılların ikinci yarısından itibaren tanındığı müzik tarzı ile, sonraki yıllarda "piyanist şantörlük" olarak anılacak Türk müzik akımının öncüsü olarak görülmektedir.

<i>Süperstar 83</i> 1983 çıkışlı Ajda Pekkan albümü

Süperstar '83, Türk şarkıcı Ajda Pekkan'ın dokuzuncu stüdyo albümüdür. 19 Mart 1983'te Balet Plak tarafından yayımlandı. Önceki on yılda piyasaya sürdüğü Süperstar (1977) ve Süperstar 2 (1979) albümleriyle eleştirel övgü toplayan şarkıcı, 1980 Eurovision Şarkı Yarışması'ndaki derecesiyle hayal kırıklığına uğrayınca bir süre müzik piyasasındaki görünürlüğünü azaltmıştı. Bu sırada Yaşar Kekeva Plak'tan iki plak çıkarmış ancak şirketle çeşitli sorunlar yaşamıştı. Şirketle anlaşmazlıkları devam eden şarkıcı, Ağustos 1982'de Metin Akpınar ve Zeki Alasya ile Büyük Kabare adlı müzikale girişti. Bu gösteri için Fikret Şeneş'in yazdığı bazı şarkılar Süperstar serisinin üçüncü uzunçalarının ön ayağını oluşturdu.

Sezen Cumhur Önal Türk şarkı sözü yazarı, radyo ve TV programcısı ve sunucusudur.

<span class="mw-page-title-main">Tülay Özer</span>

Tülay Özer, Türk şarkıcıdır.

Aranjman veya cover, müzik alanında önceden seslendirilmiş bir eserin farklı sanatçılar tarafından yeniden icra edilmesi anlamına gelmektedir. "Cover", kökeni eski Fransızcaya dayanan İngilizce bir sözcük olmasına rağmen birçok dilde değiştirilmeden kullanılmıştır. Türkçedeki en yaygın karşılığı aranjmandır.

<i>Marc Aryan İstanbulda</i>

Marc Aryan İstanbul'da Fransa doğumlu Belçikalı ünlü Chanson şarkıcısı Marc Aryan'ın 2008 yılında Türkiye'de çıkmış bir derleme albümünün adıdır. 1960'lı yıllarda hem Avrupa'da hem de Türkiye'de seslendirmiş olduğu 14 Fransızca ve 9 Türkçe şarkıdan oluşmaktadır. Bir tür "Best of" albümü sayılabilir.

<span class="mw-page-title-main">Marc Aryan</span> Fransız şarkıcı

Marc Aryan, Ermeni asıllı Fransa doğumlu Belçikalı şarkıcı. Asıl adı Henry Markarian olan şarkıcı 1960'lı yıllarda birçok kez Türkiye'ye gelerek konserler vermiş ve Türkçe plaklar doldurmuştu. Çok sevdiği Türkiye'ye adadığı "İstanbul" adlı Fransızca bir şarkı bestelemişti.

<span class="mw-page-title-main">Patricia Carli</span> İtalyan şarkıcı

Patricia Carli Taranto, İtalya), İtalyan asıllı Fransız pop şarkıcısı, besteci ve şarkı sözü yazarı.

Türkçe aranjmanlar listesi, Türkçe yorumlanmış bütün yabancı şarkıların yer aldığı (alacağı) bir "ikinci el şarkılar" listesidir. Yeniden yorumlanmış şarkılar arasında sözleri aynı olduğu halde aranjman isimlerinin farklı olduğu örneklerde aranjmanın ilk adı doğru kabul edilip sonraki adları parantez içinde belirtilmiş; örneğin Haris Aleksiu'nun "Mia Pista Apo Fosforo" adlı şarkısı ilk olarak Sezen Aksu tarafından "Her Şeyi Yak" daha sonra Ümit Besen tarafından "Beni Yak, Kendini Yak" adıyla seslendirilirken listede "Her Şeyi Yak" adıyla sıralanmıştır. Orijinalleri sözsüz olan ya da ilk yorumcusu bilin(e)meyen şarkıların yanlarına "Besteci" ismi eklenmiştir. Merak edenler için Türkçe müzikte en çok aranjman yapan müzisyen Ajda Pekkan, en çok aranjmanı yapılan müzisyen ise Enrico Macias'dır.

<i>Fecri Ebcioğlu 2</i>

Fecri Ebcioğlu 2, 1960'larda Türkiye'de aranjman müzik akımını başlatan besteci, şarkı sözü yazarı ve aranjör Fecri Ebcioğlu'nun 1960'lı yıllarda tümünün sözlerini yazdığı, bazılarının bestesini yaptığı, bazılarını da bizzat seslendirdiği Türkçe sözlü pop şarkılardan oluşan ve Temmuz 2010'da Odeon Plak tarafından çıkartılan toplama albümün adıdır. Aynı yılın Şubat ayında piyasaya verilen Fecri Ebcioğlu 1 adlı albümün devamı niteliğindedir.

<span class="mw-page-title-main">Türk pop müziği kronolojisi</span>

Türk pop müziği kronolojisinde, 1900'lerden 2020'lere en az bir adet Türkçe popüler müzik yapıtı yayınlamış Türk asıllı tüm solist ve toplulukların ilk kayıtlarının piyasaya çıkış tarihleri esas alınmış, tarihlerin aynı olması durumunda (soy)ad sırası gözetilmiştir.

Ülkü Aker, Türk şarkı sözü yazarıdır. Türkçe sözlerini yazdığı onlarca şarkıyı Türk pop müziği ve Türk halk müziğine kazandırmıştır. Şarkıları büyük ilgi görmüştür.

Uğur Bayar, Türk söz yazarı, bestekâr ve orkestra şefi ve aranjördür. Müslüm Gürses ve İbrahim Tatlıses'in söylediği bilindik birçok şarkı kendisine aittir. Besteci ve yapımcı Burhan Bayar'ın kardeşidir.