İçeriğe atla

Türk Hareminden Bir Sahne

Türk Hareminden Bir Sahne
Sanatçı Franz Hermann, Hans Gemminger, Valentin Mueller
Yıl 1654
Tür Tuval üzerine yağlı boya
Boyutlar 130 cm × 193,5 cm (51 in × 762 in)
Konum Pera Müzesi, İstanbul

Türk Hareminden Bir Sahne, 1628 yılında Kutsal Roma İmparatoru II. Ferdinand tarafından Osmanlı İmparatoru 4. Murad'a elçi olarak gönderilen Hans Ludwig von Kuefstein’in elçilik heyetinde olan Avusturyalı ressamlar Franz Hermann, Hans Gemminger ve Hermann'ın yardımcısı olduğu anlaşılan Valentin Mueller tarafından yapılan ve Osmanlı Haremi’ni betimleyen 1654 tarihli yağlı boya tablodur. Tablonun bir serinin parçası olduğu düşünülmektedir.[1] Eserde Osmanlı Sultanı'nın ailesi günlük yaşam içinde betimlenmiştir.

Kuefstein’ın yaptırdığı resimler arasında Tuna Nehri kıyılarındaki sınır noktasında gerçekleşen elçi değişim töreni, padişah, sadrazam ve vezirin huzuruna kabul sahnelerinin yanı sıra, elçilik heyetinin İstanbul’a girişi, yolculuk sırasında heyetin konakladığı Harmanlı Hanı, Atmeydanı ve Sultanahmed Camisi görünümü, Osmanlı tiplerini betimleyen figür çalışmaları, cenaze alayı, düğün alayı, dükkânların yer aldığı bir sokak görünümü gibi çeşitli günlük yaşam sahneleri yer alır. Kuefstein notlarında yanında ressam götürdüğünden söz etmese de sefere katılanların isimlerini veren bir belgede bu ressamların isimleri geçmektedir. Resimlerin yapılan gözlemlere, alınan notlara ve daha eski görsel kaynaklara dayanılarak Viyana’da yapılmış olduğu sanılmaktadır. 1628-1629 yıllarında guaj tekniğinde yapılan seri daha sonra büyük boyutlu yağlı boya resimler için kaynaklık etmiş olmalıdır.[2]

İki bölüm halinde düzenlenmiş tablonun üst bölümünde rebab, def ve santur çalan sazendeler eşliğinde, başlarında terpuşları, ellerinde işlemeli yemenileriyle dans eden kadınlar betimlenmiş, alt bölümünde ise misafir karşılama ve dans teması işlenmiştir.[2] Eserin üzerinde yer alan açıklamada “Seçkin Türk hanımlarının evlerinden çıkmaları ya da yabancılarla tanışmaları âdet olmadığından, onlar birbirlerini evlerine davet eder, dans, komedya ve benzeri eğlencelerle oyalanırlar” yazmaktadır.

Harem eğlencesinin iki farklı sahne olarak betimlendiği eserde alttaki sahnede figürler üstteki sahneye oranla daha küçük boyutludur. Tablodaki kadınların çoğu bürümcük kumaştan gömleklerin üzerine iç entariler, onların üzerine ise yarım kollu ceketler giymişlerdir. Alt sırada misafir karşılayan ev hanımları ise bunların üzerine zenginlerin giydiği türden kürklü kaftanlar giymişler ve başlarındaki terpuşların çevresine sarık gibi beyaz tülbent dolamışlardır. En altta ise başları açık altı kadın diğerlerine oranla daha hareketli dans etmektedir. Ellerinde çalparalar olan iki kadının etekleri sanki dönüyormuş gibi şişmiş ve açılmıştır.[3]

Eser İstanbul’da, Pera Müzesi Oryantalist Resim Koleksiyonu’nun bir parçasıdır.

Kaynakça

  1. ^ "Arşivlenmiş kopya". 9 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ağustos 2016. 
  2. ^ a b "Türk Hareminden Bir Sahne, Pera Müzesi web sitesi, Erişim tarihi:13.08.2016". 7 Eylül 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Kasım 2015. 
  3. ^ "Hatice Harmankaya, Osmanlı Dönemi Oryantalist Resimlerde Görülen Kadın Figürlerive Giyim Özellikleri, International Journal of Science Culture and Sport, Özel Sayı 3, Temmuz 2015" (PDF). 4 Mart 2016 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Kasım 2015. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Yirmisekizzade Mehmed Said Paşa</span> 136. Osmanlı sadrazamı

Yirmisekizzade Mehmet Said Paşa veya diğer tanınan adıyla Mehmed Said Efendi, III. Osman saltanatında 25 Ekim 1755 - 1 Nisan 1756 tarihleri arasında beş ay yedi gün sadrazamlık yapmış Osmanlı devlet adamıdır.

<i>Fausto Zonaro</i> İtalyan ressam (1854–1929)

Fausto Zonaro, İtalyan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Jean-Baptiste Vanmour</span>

Jean-Baptiste Vanmour veya diğer kullanımıyla Jean-Baptiste van Mour, tür resimleri, portreleri ve tarihsel yapıları konu alan resimleriyle tanınan Flaman asıllı Fransız ressam.

<i>Haremde Beethoven</i>

Haremde Beethoven, Abdülmecid Efendi’nin 1915 tarihli yağlı boya tablosu.

<span class="mw-page-title-main">Mustafa Ağa</span> Osmanlı elçisi

Kozbekçi Mustafa Ağa ya da kısaca Mustafa Ağa, Sultan III. Ahmed'in, 1709-1714 yılları arasında Ruslar'dan kaçarak Bender'de Osmanlı İmparatorluğu'na sığınmış olan İsveç kralı Demirbaş Şarl'a verdiği borcu tahsil etmek göreviyle Stockholm'e giden 23 kişilik heyetin başkanıdır. İsveç'te 1727-1728 yıllarında "temsilci" sıfatıyla görev yapmıştır. Borç ile ilgili hiçbir tahsilat yapamadan geri dönmüştür. Avrupa'ya giden Osmanlı elçilerinin çoğu gibi Kozbekçi Mustafa Ağa da resmedilmiştir. Georg Engelhard Schröder tarafından çeşitli defa resmedilen elçinin iki portresi Pera Müzesi'nde yer almaktadır.

<i>İki Müzisyen Kız</i>

İki Müzisyen Kız, Osman Hamdi Bey'in 1880 yılında tamamladığı tablosudur.

<i>Elçi Alayı Serisi</i>

Elçi Alayı serisi, 1699-1737 yılları arasında İstanbul'da yaşamış Flaman asıllı Fransız ressam Jean-Baptiste Vanmour'un Osmanlı İmparatorluğu'nda elçi kabul törenlerini betimleyen dört yağlı boya tablosudur.

<i>Pembe Başlıklı Kız</i> Osman Hamdi Beye ait bir tablo

Pembe Başlıklı Kız, Osman Hamdi Bey'in Haziran 1904'te yaptığı yağlı boya tablo. Tabloda Batılı tarzda giyinmiş Pembe bir başlık ve başlık ile yakın tonda bir elbise giyen kız çocuğu açık bir alanda ayakta durmaktadır. Resimde Osman Hamdi Bey'in, 4 Eylül 1893 - 1 Ağustos 1958 yılları arasında yaşamış olan kızının 11 yaşındayken yaptığı portresi görülmektedir. Nazlı, Osman Hamdi Bey ile Mary/ Naile Hanım'ın son çocuğudur. Eser, yapıtlarında model olarak kendisi, ailesi ve yakınlarını kullanan Osman Hamdi Bey'in aile portreleri arasında yer almaktadır. Osman Hamdi Bey'in akrabası olan Edhem Eldem'in aktardığına göre; Osman Hamdi Bey'i 1908 ihtilalinden hemen sonra ziyaret eden Maurice de Sorgues adlı Fransız gazeteci o zamanlar 15 yaşında olan Nazlı'ya dair bilgiler vermiştir.

"Bir öğleden sonra Hamdi Bey'i evinde Renan'ın bir cildini tekrar okurken bulma şansına sahip oldum. bir de Madame Hamdi Bey ile babasının karakterine sahip olan ve büyük bir sanatçı gibi Chopin ve Beethoven yorumlayan zarif Nazlı'yı da görebildim".

<i>Kökenoğlu Rıza Efendi</i>

Kökenoğlu Rıza Efendi, Osman Hamdi Bey'in Mevlevi dervişi kıyafetleri içinde bir erkeği resmettiği 1871 tarihli tablodur.

<i>Fransız Büyükelçisi Vergennes Kontu Charles Graviernin Türk Giysileri İçinde Portresi</i>

Fransız Büyükelçisi Vergennes Kontu Charles Gravier'nin Türk Giysileri İçinde Portresi, Fransız ressam Antoine de Favray'in o dönemde Fransa'nın İstanbul büyükelçisi olan ünlü Fransız devlet adamı ve diplomat Vergennes Kontu Charles Gravier'i resmettiği tablosudur.

<i>Vergennes Kontesinin Türk Giysileri İçinde Portresi</i>

Vergennes Kontesi'nin Türk Giysileri İçinde Portresi, Fransız ressam Antoine de Favray'in o dönemde Fransa'nın İstanbul büyükelçisi olan ünlü Fransız devlet adamı ve diplomat Vergennes Kontu Charles Gravier'in eşi Anne Testa Viviers'i resmettiği tablosudur.

<i>Fransanın İstanbul Büyükelçisi Antoine Edouard Thouvenelin Portresi</i>

Fransa'nın İstanbul Büyükelçisi Antoine Edouard Thouvenel'in Portresi, Alman ressam Adolph Diedrich Kindermann'ın 1854 yılında tamamladığı tablosudur.

<i>Yeniçeri</i> (tablo) Jean-Baptise Vanmour‘un yağlı boya tablosu

Yeniçeri, Flaman asıllı Fransız ressam Jean-Baptiste van Mour'un yağlı boya tablosudur. 1700'lü yılların başında yapıldığı düşünülmektedir.

<i>Yusuf Agah Efendi</i> (tablo)

Yusuf Agah Efendi, 1794-1796 yılları arasında İsveçli ressam Carl Frederik von Breda tarafından yapılan anıtsal boyutlu tuval üstüne yağlı boya bir tablodur. Eserde Osmanlı Devleti'nin ilk daimi elçiliğini kurmak üzere Ekim 1793'te heyeti ile birlikte Londra'ya gönderdiği Büyükelçi Yusuf Agah Efendi Osmanlı kıyafetleri içinde oturur vaziyette tasvir edilmiştir. Resmin arka planında Batılı bir tarz görünmesine karşın, Yusuf Agah Efendi sağ elinde tuttuğu tespih ile Doğuya vurgu yapan bir poz vermiştir. Eser halen Pera Müzesi Oryantalist Resim Koleksiyonu içinde yer almaktadır

<span class="mw-page-title-main">Clara Barthold Mayer</span>

Clara Barthold Mayer, 18. yüzyılda yaşamış, çoğunlukla İstanbul manzaraları resmetmiş İsviçre asıllı oryantalist kadın ressam.

<i>Sohbet</i> (tablo)

Sohbet , İstanbul'daki Vanmour Okulu sanatçıları tarafından 18.yüzyılın ilk yarısında yapılmış bir yağlı boya tablodur.

<i>İmam</i> (tablo) Sanat eseri

İmam, İstanbul'da, Pera Müzesi'nde sergilenen ve bir imamı sırtında kaftanı, elinde tespihi ve başında sarığı ile ayakta betimleyen yağlı boya tablodur.

<i>Kozbekçi Mustafa Ağa ve Maiyeti</i>

Kozbekçi Mustafa Ağa ve Maiyeti veya Kozbekçi Mustafa Ağa ve Beraberindekiler, İsveçli ressam Georg Engelhard Schröder'in 1727-1728 tarihleri arasında tamamladığı tablosudur. Eser, İstanbul'daki Pera Müzesi'nin Oryantalist Resim Koleksiyonu 'nda sergilenmektedir.

<i>Clara Mayer ve Luigi Mayerin İstanbul Resimleri Serisi</i>

Clara Mayer ve Luigi Mayer'in İstanbul Resimleri Serisi 18. yüzyılın sonlarına doğru İsviçre asıllı oryantalist ressam Clara Barthold Mayer ve kocası italyan ressam Luigi Mayer tarafından resmedilmiş tablolar dizisine verilen addır. Serideki eserler şu an itibarıyla İstanbul'daki Pera Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>III. Ahmed’in Avrupalı Elçiyi Kabulü</i> Jean Baptiste Vanmourun resmi

III. Ahmed'in Avrupalı Elçiyi Kabulü, Jean-Baptiste Vanmour tarafından 1700 - 1750 yılları arasında yapıldığı tahmin edilen kabul resmi türünde bir tablodur. Tablo Elçi Alayı Serisinin son parçasıdır.