İçeriğe atla

Suriye'de din






Suriye'de din (2021 tahmini)[1]

  Sünni İslam (%74)
  Şii İslam (Nusayrilik 10%) (%13)
  Hristiyanlık (%10)
  Dürzîlik (%3)
Emevi Camii, Şam'da yer almaktadır. Suriye'de Sünni İslam ana dindir.
Halep Ulu Camii, İslam öncesi, Selçuklu ve Memlük mimari tarzlarından oluşmaktadır.

Suriye'de din, Suriye vatandaşları tarafından uygulanan çeşitli dinleri ifade etmektedir. Tarihsel olarak bölge, bu dini toplulukların her biri içinde bir dizi farklı mezhebin bulunduğu çeşitli inançların bir mozaiği olmuştur. Suriyelilerin çoğunluğunu Müslümanlar oluşturmaktadır; bunların arasında en kalabalık grubu Sünniler (çoğunlukla Araplar, Kürtler, Türkmenler ve Çerkeslerden oluşmaktadır) oluştururken, onları Şii gruplar (özellikle Nusayriler, İsmaililer ve Oniki İmam Şiiliği) ve Dürziler takip etmektedir.[2] Ayrıca, çeşitli Hristiyan azınlıklar (Rum Ortodokslar, Rum Katolikler, Ermeni Ortodokslar, Ermeni Katolikler, Süryani Ortodokslar, Süryani Katolikler, Nasturiler, Keldaniler, Maruniler, Latin Katolikler ve Protestanlar dahil) bulunmaktadır.[3][4][5] Ayrıca küçük bir Yahudi ve Yezidi topluluğu da bulunmaktadır.

İslam

Sünniler

El-Otruş Camii, 14. yüzyıldan kalma bir Memlük camisidir.

Suriye'deki en büyük dini grup, nüfusun yaklaşık %74'ünü oluşturan Sünni Müslümanlardır;[6] Arapça konuşan Sünniler çoğunluğu oluştururken, onları Kürtler, Türkmenler, Çerkesler ve Filistinliler takip etmektedir. Lazkiye, Tartus ve Süveyda şehirleri hariç, on dört vilayetin on birinin başkenti Sünni çoğunluk nüfusuna sahiptir.[7]

Sünniler neredeyse tüm meslekleri icra etmekte, tüm sosyal gruplara ve neredeyse tüm siyasi partilere mensuptur ve ülkenin her yerinde yaşamaktadırlar. Çoğunlukta olmadıkları sadece üç vilayet vardır: Dürzilerin çoğunlukta olduğu Süveyda, Nusayrilerin çoğunlukta olduğu Lazkiye ve yine Nusayrilerin çoğunlukta olduğu Tartus. Haseke'de Araplar yerine Sünni Kürtler çoğunluğu oluşturmaktadırlar.

İslam hukukunun dört büyük ekolünden Suriye'de temsil edilen Şafii ekolü ve Hanefi ekolü, analojik çıkarıma daha fazla önem vermekte ve kararları Kur'an veya Sünnet'in literal yorumundan ziyade önceki davalarda belirlenen emsallere dayandırmaktadırlar. 1949'daki ilk darbeden sonra vakıflar özel dini ellerden alındı ve hükûmet kontrolü altına sokuldu. Medeni kanunlar, İslami kanunların otoritesini büyük ölçüde değiştirdi ve Suriye İç Savaşı sırasında İslamcılıkta yaşanan son yükselişten önce, Müslüman dini liderlerin eğitim rolü, camiye bağlı geleneksel okullar olan kuttabların kademeli olarak ortadan kalkmasıyla azalmaktaydı. Suriye'de şeriat ve sivil mahkemelerden oluşan ikili bir sistem mevcuttur.

ABD hükûmetinin 2012 Uluslararası Dini Özgürlükler Raporu'na göre, Suriye hükûmeti tehdit olarak gördüğü inanç gruplarının üyelerini giderek daha fazla hedef alıyor. Raporda, Sünni çoğunluğun zulüm gören başlıca grup olduğu belirtildi.[8]

Ma'arretü'n-Nu'man Ulu Camii, 12. yüzyıldan kalma bir Eyyubi dönemi camisidir.

Araplar

Sünni Araplar ülkedeki en büyük Sünni Müslüman topluluğu oluşturmaktadır.[9] Haseke Valiliği hariç ülkenin tüm bölgelerinde Sünnilerin çoğunluğunu oluşturmaktadırlar.[9]

1991 yılında Profesör Alasdair Drysdale ve Profesör Raymond Hinnebusch ülkenin yaklaşık %60'ının Arapça konuşan Sünni Müslümanlardan oluştuğunu söyledi.[4] Daha yakın bir tarihte Dr. Pierre Beckouche da 500.000 Filistinli mülteci de dahil olmak üzere Sünni Arap Müslümanların nüfusun %60'ını oluşturduğunu söyledi.[3]

Sünni Suriyelilerin çoğunluğu "Arap" olarak kabul edilse de bu etnik kökene değil konuşulan dile (Arapça) dayanan bir terimdir. Suriye'deki bazı Müslüman azınlıklar, özellikle de daha küçük etnik gruplar (Arnavutlar, Boşnaklar, Giritli Müslümanlar, Peştunlar, Farslar, vs.) bir dereceye kadar Araplaştırılmıştır.[10] Ayrıca, özellikle Kürt ve Türkmen azınlıklar gibi daha büyük topluluklar içinde de artık anadillerini konuşmayan ve Araplaşan bazı üyeler bulunmaktadır.[10]

Kürtler

Suriye'deki Kürtler ülkedeki en büyük ikinci etnik gruptur (2013 yılında yaklaşık %10) ve çoğunlukla Sünni Müslümanlardır.[11] Çoğunluğu Irak Kürdistanı ve Türkiye Kürdistanı ile sınır komşusu olan Suriye Kürdistanı'nda yaşamaktadır. Halep ve Şam'da da daha küçük Kürt toplulukları bulunmaktadır.[11] Şam Kürtleri çok Araplaşmışlardır ve genellikle Kürtçe konuşmazlar.[11] Kürtlerin çoğunlukta olduğu tek vilayet, nüfusun %60'ını oluşturdukları Haseke Vilayeti'dir.[11]

1979 yılında Dr. Nikolaos van Dam, Suriyeli Kürtlerin nüfusun %8,5'ini oluşturduğunu ve neredeyse tamamen Sünni Müslüman olduklarını söyledi.[5] 1991 yılında Profesör Alasdair Drysdale ve Profesör Raymond Hinnebusch da ülkenin yaklaşık %8,5'inin Sünni Müslüman Kürtlerden oluştuğunu söyledi.[4] Daha yakın bir tarihte Dr. Pierre Beckouche 2011'den önce Sünni Müslüman Kürtlerin ülkenin toplam nüfusunun %9-10'unu oluşturduğunu söyledi.[3]

Türkmenler

Nebi Habil Camii 16. yüzyıldan kalma bir Osmanlı camisidir.
Adliye Camii 16. yüzyıldan kalma bir Osmanlı camisidir.

Türkçe konuşan Türkmenler ülkedeki üçüncü büyük etnik gruptur (2013'te yaklaşık %4-%5) ve çoğunlukla Sünni Müslümanlardır.[11] Ağırlıklı olarak şu altı vilayetin kent merkezlerinde ve kırsalında yaşamaktadırlar: Halep Vilayeti, Şam Vilayeti, Humus Vilayeti, Hama Vilayeti, Lazkiye Vilayeti ve Kuneytire Vilayeti.[11]

1979 yılında Dr. Nikolaos van Dam, Suriye Türkmenlerinin (nüfusun %3'ünü oluşturmaktadır) neredeyse tamamen Sünni Müslüman olduklarını iddia etti.[5] 1991'de Profesör Alasdair Drysdale ve Profesör Raymond Hinnebusch da ülkenin yaklaşık %3'ünün Sünni Müslüman Türkmenlerden oluştuğunu söyledi. Daha yakın bir tarihte, Dr. Pierre Beckouche 2011'den önce Sünni Müslüman Türkmenlerin ülke nüfusunun %4'ünü oluşturduğunu söyledi.[3]

Ancak, Araplaşmış Türkmenler de dikkate alındığında Sünni Türkmen nüfusunun oldukça yüksek olduğu düşünülmektedir; bazı tahminler Türkmenlerin sadece %30'unun hala anadillerini konuştuğunu göstermektedir, bu nedenle Arapça konuşan Türkmenlerin Sünni Türkmen nüfus tahminlerinden çıkarılması muhtemeldir.[11]

Çerkesler

Suriye'deki Çerkeslerin çoğu Sünni Müslümandır. Ülkedeki en büyük beşinci etnik gruptur, (2013 yılında yaklaşık %1,5)[11] ancak Suriye'deki en büyük dördüncü Sünni Müslüman topluluğu oluşturmaktadırlar. Çoğunlukla Suriye'nin üç vilayetinde yaşamaktadırlar: Hama Vilayeti, Humus Vilayeti ve Kuneytire Vilayeti.[11] Çerkeslerin çoğu çok iyi Arapça konuşur ancak anadillerini de korumuşlardır.[11]

1991 yılında Profesör Alasdair Drysdale ve Profesör Raymond Hinnebusch, ülkenin %1'inden daha azını Sünni Müslüman Çerkeslerin oluşturduğunu belirtti.[4]

Şiiler

Seyyide Zeyneb Camii, Zeyneb bint Ali'nin mezarını içerir ve Şii Müslümanlar için bir hac yeridir.
Seyyide Rugayye Camii 1985 yılında inşa edildi ve İran mimarisinin modern bir versiyonunu sergilemektedir.

Ülkede Sünni İslam'ı benimsemeyen diğer Müslümanlar nüfusun %16'sını oluşturmakta ve çoğunlukla Nusayriler (%11) ve diğer Şiilerden (İsmaililer gibi) meydana gelmektedir.[3] Bu Müslüman mezhepler, aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli etnik grupları içermektedir: Araplar, Kürtler, Türkmenler ve diğer küçük topluluklar.

Nusayriler

Nusayriler, Sünni Müslümanlardan sonra Suriye'deki en büyük ikinci dini gruptur.[7] İki ana gruba ayrılırlar: çoğunluğu oluşturan geleneksel Nusayriler ve azınlıktaki Mürşit Nusayriler (20. yüzyılın başında Nusayri mezhebindeki modern bir bölünmeden doğdular).[7]

1991 yılında Profesör Alasdair Drysdale ve Profesör Raymond Hinnebusch, Nusayrilerin ülke nüfusunun yaklaşık %11,5'ini oluşturduğunu söyledi.[4] Daha yakın bir tarihte Dr. Pierre Beckouche ülke nüfusunun %11'inin Nusayri olduğunu söyledi.[3]

Nusayriler çoğunlukla Suriye Kıyı Sıradağları'nda, özellikle de dağların batı yakasındaki Lazkiye Vilayeti ve Tartus Vilayeti kırsalında ve doğu yakasındaki Humus Vilayeti ve Hama Vilayeti kırsalında yaşamaktadırlar. Lazkiye ve Tartus'ta çoğunluğu (yaklaşık %60) oluşturmaktadırlar.[7] Humus ve Hama bölgelerinde ise hem kırsalda hem de şehirlerde nüfusun yaklaşık %10'unu oluşturmakta, Telkele, el-Muharrem, el-Kabo, Şin, er-Rikama, Houla Ovası, Maryamin, Karmas, el-Muhani, Zahra ve Naziha bölgelerinde yaşamaktadırlar.[7]

Askerlik çağındaki 250.000 Nusayri erkeğin üçte biri Suriye İç Savaşı'nda savaşırken öldürüldü. Nusayriler, çoğunlukla Sünni Arap olan muhalefete karşı Esad hükûmetine verdikleri destekten dolayı acı çekmişlerdir.[12]

İsmaililer

İsmaililer, ülkedeki en büyük ikinci Şii grubu oluşturmaktadırlar.[13] Profesör Alasdair Drysdale ve Profesör Raymond Hinnebusch'a göre İsmaililer 1991 yılında ülke nüfusunun %1,5'ini oluşturuyordu.[4]

İsmaililer çoğunlukla iki vilayette yaşamaktadır: Hama Vilayeti'nde İsmaililer çoğunlukla "İsmaililerin başkenti" olarak kabul edilen Selemiye kentinde yaşamaktadır. Ayrıca Masyaf kentinde ve çevresindeki kırsal bölgelerde ve küçük bir azınlık olarak Hama kentinde de yaşamaktadırlar. İsmaililer ayrıca Tartus Vilayeti'nde, özellikle Kadmus kasabası ve çevresindeki kırsal kesimde ve Havabi ilçesi ve köylerinde de yaşamaktadırlar.

Onikiciler

Onikiciler veya On İki İmamcılar, Suriye'deki İslami mezheplerin en küçüğünü oluşturmakta ve nüfusun yaklaşık %0,5'ini oluşturmaktadırlar.[13] Şam'ın Emin mahallesinde ve Halep yakınlarındaki iki köyde yaşamaktadırlar. Caferi Şiiler çoğunlukla Tartus Vilayeti'ndeki Kadmus'ta bulunmaktadırlar.[13]

Şam'da, özellikle Emevi Camii ve Seyyide Rugayye Camii'ne yakın olan el-Amara mahallesinde ve Seyyide Zeyneb Camii çevresinde olmak üzere, Şii hac mekanlarına yakın yerlerde yaşayan Onikiciler bulunmaktadır. Bir diğer önemli yer de Bab el-Sagir Mezarlığı'dır.[] Suriye'deki Şii Onikicilerin Lübnanlı Şii Onikicilerle yakın bağları vardır.[14] Onikici Şiiler İdlib, Humus ve Halep vilayetlerindeki köylerde de bulunmaktadırlar.[]

Aleviler

Kuzey Suriye'de Kürt ve Türkmen Aleviler de bulunmaktadır. Afrin İlçesi'ndeki Mabatlı kasabasında çoğunlukla Kürt Aleviler yaşamaktadır.[15] 2014 yılında Alevi Hêvî Îbrahîm, o dönemde Kürtlerin kontrolündeki Afrin Kantonu'nun başbakanı oldu. Halep'te binlerce Türkmen Alevi yaşıyordu ve bunların önemli bir kısmı Türkiye'ye kaçtı.[16]

Dürzi

Suriye Dürzi toplumu, Suriye nüfusunun yaklaşık %3'ünü oluşturmaktadır.[17] Dürzi nüfusunun ana merkezi Süveyda'dır; otoritesi altındaki küçük kasaba ve köyler Cebel el-Dürzi ("Dürzi Dağı") olarak adlandırılır. Topluluğun geri kalanı çoğunlukla Kuneytire Valiliği, Rif Şam Valiliği ve İdlib Valiliği'nde yaşamaktadır.[17] Dürzi inancı aslen İsmaili İslam'dan doğmuş olsa da Dürzilerin çoğu kendilerini Müslüman olarak tanımlamamakta[18][19][20][21][22] ve İslam'ın beş şartını kabul etmemektedirler.[23]

Yurtdışında, özellikle de Latin Amerika'da yaşayan ve son yüz yılı aşkın süredir orada yaşayan çok sayıda Suriyeli Dürzi bulunmaktadır.[17] Sadece Venezuela'da yaklaşık yarım milyon Suriye kökenli Dürzi yaşamaktadır.[17]

Hıristiyanlık

Saydnaya'daki Saydnaya Meryem Ana Manastırı, Rif Şam
Halep'teki Aziz İlyas Katedrali.






Suriye'de Hristiyanlık, 1956[24]

  Katolik (Doğu Katolikleri, Latin dahil) (%26.24)
  Protestan (%2.46)
  Nasturi (%2.31)

Suriye'deki Hristiyan topluluklar 2012 yılında nüfusun yaklaşık %5-6'sını oluşturmakta ve beş geleneğe ayrılmaktadırlar. Birincil ayırt edici özellik, Mesih'in insani ve ilahi doğalarının kesin ilişkisiyle ilgili olan 431 ve 451 tarihli 3. ve 4. Ekümenik konsillerin kabul edilmesi ya da edilmemesidir. Gelenekler şunlardır: Oryantal Ortodoksluk (Ermeni Ortodoksları ve Süryani Ortodoksları) 3. Ekümenik Konsili, Doğu Ortodoksları (Yunanlar ve Ruslar gibi), Roma Katolikleri, Papa'nın yetkisi altında olan çeşitli Doğu Katolik Kiliseleri ve 4. Ekümenik Konsili kabul eden Protestanlar (Enkarnasyondan önce ve sonra tek bir kişide iki doğa). Süryaniler sadece Birinci ve İkinci konsilleri kabul etmekte ve doktrinde Nasturi olduklarını reddetmektedirler (kişisel ve özsel olmayan bir birlik içinde iki doğa).

Süryaniler, 4. Konsil'i reddederek monofizit (tek doğa, ilahi olana dahil olan insan) olmayı reddeder ve bunun yerine miafizit (ayrılık, karışım, karışıklık veya değişiklik olmaksızın tek bir kişide birleşmiş iki doğa) olduklarını iddia ederler. Doğu Süryani (Siro-Oryantal) Riti, Doğu Süryani Kilisesi, Keldani Katolik ve Kadim Doğu Kilisesi tarafından temsil edilmektedir. Süryani geleneğinin üyelerinin tamamı Doğu Aramicesi konuşan etnik Süryanilerdir. Kitab-ı Mukaddes'in hangi kitaplarının kanonik sayıldığına ilişkin küçük farklılıklar da görülmektedir.

Iraklı mülteci Hristiyanlar hariç 2011 öncesi Hristiyanların toplam sayısı, tahmin edilen toplam nüfusun (22,5 milyon) yaklaşık %5-6'sını (1,1-1,2 milyon) oluşturmaktaydı: 500.000 Rum Ortodoks, 400.000 Süryani Ortodoks, 70.000-80.000 Ermeni Hristiyan (Apostolik ve Katolik), 200.000 çeşitli ayinlere mensup Katolik ve sayıları bilinmeyen Doğu Süryani Kilisesi ve Protestanlar. Protestanlık misyonerler tarafından getirildiği için Suriyelilerin az bir kısmı bu Batılı mezheplerin üyesidir. Katolikler birkaç gruba ayrılır: Rum Katolikler (1724'te Antakya Rum Ortodoks Patrikhanesi'ndeki bir bölünmeden), Latin Riti, Ermeni Katolikler, Süryani Katolikler, Keldani Katolikler ve Maruniler. Bunlardan sonuncusu 1182 yılında Aziz Petrus Makamı'na bağlılıklarını bildirdi ve 1100 yılında Papa tarafından onaylandı. Papalık ile birlik içinde olan diğer Ortodoks ve Doğu Ortodoks Riti Hristiyanları 18. ve 19. yüzyıllarda ortaya çıktı. Katolik ve Ortodoks Hristiyanlar 1054 yılına kadar tek bir Kilise'nin üyeleriydi. Antakya Ortodoks Patriği bölünmeyi görmezden geldi: teknik olarak bu Kilise 1724'te tartışmalı bir seçim nedeniyle bölünene kadar hem Roma hem de Konstantinopolis ile birlik içindeydi (ironi şu ki, Patrik'in 1054'te Papa tarafından aforoz edilmesi geçersizdi çünkü aforoz Konstantinopolis'te verildiğinde Patrik zaten ölmüştü).

Hristiyanların büyük çoğunluğu, Hristiyanlığın ilk günlerinden beri Suriye'de var olan Doğu cemaatlerine mensupturlar. Ortodoks kiliseleri özerktir; Roma ile birlik içinde olan Uniate kiliseleri ve Doğu Süryani Kilisesi bağımsızdır. Her bir grup ayrı bir topluluk oluştursa da Hristiyanlar büyük ölçüde Müslüman çoğunluktan duydukları korku nedeniyle giderek daha fazla işbirliği yapmaktadırlar. 1920 yılında Suriye'nin 1,5 milyonluk nüfusunun %12'si Hristiyan'dı. Hristiyanlar Müslümanlardan daha fazla sayıda göç etmiştir ve doğum oranları daha düşüktür.

Ermeniler ve Süryaniler hariç, Suriyeli Hristiyanların çoğu etnik olarak kendilerini Arap Hristiyanlar olarak tanımlamaktadırlar. Başta Doğu Ortodokslar olmak üzere birçok Hristiyan Arap milliyetçi hareketine katılmış ve bazıları Aramice ya da Batılılaşmış isimlerini Arapça isimlerle değiştirmiştirlerdir. Suriyeli Hristiyanlar siyasi ve idari işlere Müslümanlardan daha fazla katılmaktadırlar. Özellikle gençler arasında Hristiyanlar ve Müslümanlar arasındaki ilişkiler gelişmektedir.

Hristiyanlar ve Müslümanlar arasında çeşitli sosyal farklılıklar bulunmaktadır. Örneğin, Suriyeli Hristiyanlar Müslümanlara kıyasla daha yüksek oranda şehirleşmiştirler. Birçoğu Şam, Halep, Hama veya Lazkiye'de ya da çevresinde yaşamaktadır ve alt gelir gruplarında nispeten daha az sayıda Hristiyan bulunmaktadır. Suriyeli Hristiyanlar diğer Suriyeli dini gruplara göre nispeten daha varlıklı ve yüksek eğitimlidir.[25] Müslümanlara kıyasla oransal olarak daha fazla sayıda Hristiyan ilköğretimin ötesinde eğitim almıştır ve beyaz yakalı ve profesyonel mesleklerde nispeten daha fazla sayıda Hristiyan bulunmaktadır. Hristiyanların aldığı eğitim, daha fazla Hristiyan ebeveynin çocuğunun Batı odaklı yabancı ve özel okullara gitmesi anlamında Müslümanların aldığı eğitimden farklılık göstermektedir. Daha yüksek kentleşme, gelir ve eğitim düzeyleriyle Hristiyanlar, diğer Suriyelilerle, Yahudilerin çoğu İsrail'e gitmeden önce Yahudi toplumunun sahip olduğu ilişkiye benzer bir ilişki içindedir.[]

Hristiyan toplulukların varlığı, ülkenin çeşitli yerlerinde bulunan çok sayıda manastırın varlığıyla da ifade edilmektedir.

Yahudilik

Halep Merkez Sinagogu

Şu anda Arap dünyasında yaşayan Yahudilerin çoğu, geçmişi Kitab-ı Mukaddes dönemine kadar uzanan ya da İspanyol Engizisyonu'ndan kaçan mültecilerin kolonileri olarak ortaya çıkan topluluklara mensuptur.

Suriyeli Yahudiler

Suriye'de, 1987 yılında sayıları 3000'den az olan her iki kökenden Yahudiler bulunmaktadır. 1992'deki kitlesel göçün ardından bugün Suriye'de 200'den az Yahudi yaşamaktadır. Hükûmet Yahudileri ırksal bir grup olarak değil dini bir topluluk olarak ele almaktadır. Resmi belgelerde onlardan Yahudiler olarak değil Museviler (Musa'nın takipçileri) olarak bahsedilmektedir.

Yahudi cemaati, üyelerinin kişisel statüleri üzerinde belirli bir otoriteye sahip olmaya devam etse de dini faktörlerden çok siyasi faktörler nedeniyle bir bütün olarak önemli ölçüde kısıtlama altındadır. Yahudilerin ekonomik özgürlükleri sınırlıdır ve polis tarafından sürekli gözetim altındadırlar. Haziran 1967 Savaşı'ndan önce durumları iyi olmamakla birlikte, o tarihten bu yana önemli ölçüde kötüleştiği bildirilmektedir.

Yahudi cemaatinin sinagogları, Suriye hükûmeti tarafından korunan bir statüye sahiptir.

İsrail Yahudileri

Uluslararası alanda Suriye'nin bir parçası olarak tanınan Golan Tepeleri, Altı Gün Savaşı'ndan bu yana İsrail tarafından işgal altında tutulmakta ve yönetilmektedir. Bu durum bölgeye, çoğunluk haline gelen İsrailli Yahudilerin akın etmesiyle sonuçlandı. 2010 yılında Yahudi yerleşimcilerin sayısı 32 yerleşim biriminde yaşayan 20.000 kişiye ulaştı.[26][27][28]

Yezidiler

Dinleri İslam öncesi dönemlere kadar uzanan Yezidiler, on beşinci ve on altıncı yüzyıllarda Türkiye'nin güneyinden göç ederek bugünkü dağlık kaleleri olan Suriye ve Irak'ın kuzeydoğusundaki Cebel Sincar'a yerleştiler. Bazıları İran, Türkiye ve Kafkasya'ya dağılmış olsa da Irak, dini yaşamlarının merkezi, emirlerinin evi ve en saygıdeğer azizleri Şeyh Adi'nin türbesinin bulunduğu yerdir (Musul'un kuzeyi).

1964 yılında Suriye'de, özellikle Cezire'de ve Halep'in kuzeybatısında yaklaşık 10.000 Yezidi vardı. 1987 yılında nüfus verileri mevcut değildi. Bir zamanlar yarı göçebe olan Yezidilerin çoğu artık yerleşiktir; büyük şefleri yoktur ve genellikle Kürtçe ya da Arapça konuşmalarına rağmen, yavaş yavaş çevredeki Arap nüfusa asimile olmaktadırlar.

Yezidiler genellikle inançları hakkında konuşmayı reddederler, zaten bu inançları da aralarında çok az kişi tarafından tam olarak bilinmektedir. Yezidi dini Mezopotamya dinlerinin unsurlarını taşımaktadır.

Halkın manevi inançları

Organize dinler tarafından öğretilen inançlara ek olarak, birçok insan iyilik ve kötülük güçlerine ve yerel azizlerin etkinliğine güçlü bir şekilde inanmaktadır. İlk inançlar özellikle cinlerin ve nazarın kötü gücüne karşı koruyucu araçlar olarak muskalar, tılsımlar ve büyüler kullanan Bedeviler arasında belirgindir. Bedevi olmayan halklar arasında azizlere olan inanç yaygındır. Çoğu köyde bir aziz türbesi bulunur ve bu türbe genellikle örnek bir yaşam sürdüğü düşünülen yerel bir kişinin mezarıdır. İnananlar, özellikle de kadınlar; yardım, iyi şans ve korunma için dua etmek üzere bu türbeleri ziyaret ederler. Bireyin kendi dini cemaatiyle özdeşleşmesi güçlü olsa da azizlere olan inanç tek bir dini grupla sınırlı değildir. Kişiler rutin olarak diğer dini cemaatlerin üyesi olan azizlere saygı gösterir ve birçok durumda çeşitli inançların üyeleri aynı türbede dua ederler.[]

Bu tür alışılmışın dışında dini inançlar muhtemelen kadınlar arasında erkeklerden daha yaygındır. Cinsiyetler arasındaki toplumsal ayrım nedeniyle toplumun resmi dini yaşamının çoğundan dışlandıkları için, kadınlar kendi manevi ihtiyaçlarını nesilden nesile aktarılan gayri resmi ve alışılmışın dışında dini inançlar ve uygulamalar yoluyla karşılamaya çalışmaktadırlar.[]

Hinduizm

ARDA'ya göre 2010 yılında Suriye'de 2.041 (%0,01) Hindu bulunmaktaydı.[29]

Nüfus sayımı istatistikleri

Altmışlı yıllardan bu yana Suriye'de resmi bir din sayımı yapılmamıştır.






Suriye'de din, 1943[30]

  Sünni İslam (%68.91)
  Şii İslam (Nusayri %11,37, İsmaili %1,00, Onikiciler %0,44) (%12.81)
  Hristiyanlık (%14.09)
  Dürzîlik (%3.05)
  Yahudilik (%1.04)






Suriye'de din, 1953[31]

  Sünni İslam (%70.54)
  Şii İslam (Nusayri %10,90, İsmaili %1,01), Onikiciler %0,41) (%12.32)
  Hristiyanlık (%13.10)
  Dürzîlik (%3.10)
  Yahudiler (%0.87)
Suriye'de Din
1943[30]% 1953[31]%
Sünni Müslümanlar1.971.053 68,91 2.578.810 70,54
Nusayriler 325.311 11,37 398445 10,90
İsmaililer28.527 1,00 36.745 1,01
Şii Müslümanlar12.742 0,44 14.887 0,41
Dürzîler87.184 3,05 113.318 3,10
Yezîdîler2788 0,10 3082 0,08
Yahudiler29.770 1,04 31.647 0,87
Rum Ortodokslar136.957 4,79 168.747 4,62
Rum Katolikler46.733 1,63 55.880 1,53
Ermeniler Ermeni Ortodokslar101.747 3,56 110.594 3,03
Ermeni Katolikler16.790 0,59 19.492 0,53
Toplam Ermeniler118.537 4,15 130.086 3,56
Süryani-Keldani Süryani Ortodokslar40.135 1,40 51.363 1,40
Süryani Katolikler 16.247 0,57 19.738 0,54
Nasturiler9176 0,32 11.176 0,31
Keldaniler4719 0,16 5492 0,15
Toplam Süryani ve Keldaniler70.277 2,45 87.769 2,40
Maruniler13.349 0,47 16.530 0,45
Latin Katolikler5996 0,21 6749 0,18
Protestanlar11.187 0,39 13.209 0,36
Toplam Hristiyanlar403.036 14,09 478.970 13,10
Toplam2.860.411100,003.655.904100,00
  • 1960[32] resmi olmayan nüfus sayımında dini veriler:
    • Sünni Müslümanlar: %75
      • Nusayriler: %11
      • İsmaililer %1
    • Dürziler: %3
  • Toplam Müslüman: %92,1 (4.053.349)
  • Toplam Hristiyan: %7,8 (344.621)
  • Yahudiler: %0,1 (4.860)
  • Diğer: %0 (342)
  • Toplam: %100 (4.403.172)

Bir sonraki 1970 nüfus sayımında din istatistikleri artık belirtilmedi

Din ve hukuk

Doğum, evlilik ve miras gibi kişisel statü konularında Hristiyan, Yahudi ve Dürzi azınlıklar kendi hukuk sistemlerini takip etmektedirler. Diğer tüm gruplar bu gibi konularda Müslüman kanunlarının yetki alanına girmektedir. Bununla birlikte, 2016 yılında fiili özerk Kuzey Suriye Federasyonu - Rojava, Suriye tarihinde ilk kez laik açık topluma ve farklı dini geçmişlere sahip insanlar arasında evliliğe doğru bir adım olarak medeni evliliği tanıttı ve teşvik etmeye başladı.[33]

Her ne kadar inançlar teorik olarak eşit yasal statüye sahip olsalar da bir dereceye kadar İslam kayırılmaktadır. Dini özgürlük güvencelerine rağmen, bazı gözlemciler gayrimüslim azınlıkların durumunun özellikle Altı Gün Savaşı'ndan bu yana giderek kötüleştiğini savunmaktadırlar. Bu kötüleşmenin bir örneği 1967 sonbaharında yaklaşık 75 özel Müslüman okulu ile birlikte 300'den fazla Hristiyan okulunun devletleştirilmesidir. 1960'ların başından beri Hristiyanların yoğun göçü dikkat çekmektedir; hatta bazı yetkililer 1968'de sona eren on yıl boyunca ülkeyi terk eden 600.000 kişinin en az yüzde 50'sinin Hristiyan olduğunu belirtmektedir. Ancak son yıllarda Suriye İç Savaşı'na kadar göç yavaş seyretmiştir.

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ "Syria". www.cia.gov. 9 Ocak 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Ocak 2020. 
  2. ^ Khalifa, Mustafa (2013), "The impossible partition of Syria", Arab Reform Initiative, 9 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi, erişim tarihi: 30 Kasım 2022 
  3. ^ a b c d e f Pierre, Beckouche (2017), "The Country Reports: Syria", Europe's Mediterranean Neighbourhood, Edward Elgar Publishing, s. 178, ISBN 978-1786431493, Before 2011, Syria's population was 74% Sunni Muslim, including 500,000 Palestinians and non-Arab populations, that is Kurds (9-10%) and Turkmen (4%). Other Muslims, including Shias and Alawites (11% of the Syrian population)...Various Christian denominations made up 10%. There were a few Jewish communities in Aleppo and Damascus as well as 1500 people of Greek descent and small Armenians populations. 
  4. ^ a b c d e f Drysdale, Alasdair; Hinnebusch, Raymond A. (1991), Syria and the Middle East Peace Process, Council on Foreign Relations, s. 222, ISBN 0876091052, roughly 85 percent of all Syrians are Arabic-speaking and some 70 percent are Sunni Muslim, but these categories are not completely congruent and Arabic-speaking Sunni Muslims account for less than 60 percent of the total population. The religious and ethnic minorities that comprise 40 percent of Syria's population are diverse. Although nearly 90 percent of all Syrians are Muslim and almost all the rest are Christian, both communities are subdivided into many sects. Among the former, the main minorities are the Alawis (11.5 percent), Druzes (3 percent) and Isma'ilis (1.5 percent), all of whom are Arabic-speaking splinter Shiite groups. The largely Arab Christians are divided among a large number of denominations, with the Greek Orthodox the largest (4.7 percent). The main ethnic minorities, among whom Arabic is now widley used, are the Kurds (8.5 percent), Armenians (4 percent), Turcomans (3 percent), and Circassians (under 1 percent). Of these, all but the Christian Armenians are Sunni Muslim. 
  5. ^ a b c Van Dam, Nikolaos (1979), The Struggle for Power in Syria, Taylor & Francis, s. 1, ISBN 9780856647031 
  6. ^ "Syria". 19 Mayıs 2022. 9 Ocak 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  7. ^ a b c d e Khalifa 2013, 6.
  8. ^ "International Religious Freedom Report for 2012". U.S. Department of State. 21 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Nisan 2014. 
  9. ^ a b Khalifa 2013, 3.
  10. ^ a b Khalifa 2013, 3–5.
  11. ^ a b c d e f g h i j Khalifa 2013, 4.
  12. ^ Sherlock, Ruth (7 Nisan 2015). "In Syria's war, Alawites pay heavy price for loyalty to Bashar al-Assad". Londra: The Daily Telegraph. 23 Nisan 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Kasım 2022. 
  13. ^ a b c Khalifa 2013, 7.
  14. ^ January 2013, Naharnet Newsdesk 09; 08:24. "Report: Hizbullah Training Shiite Syrians to Defend Villages against Rebels". Naharnet. 16 Ocak 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Kasım 2022. 
  15. ^ "DerStandard.at". 26 Mayıs 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  16. ^ "Tek suçları Alevi olmak..." www.odatv4.com. 1 Eylül 2013. 28 Kasım 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Kasım 2022. 
  17. ^ a b c d Khalifa 2013, 6–7.
  18. ^ Pintak, Lawrence (2019). America & Islam: Soundbites, Suicide Bombs and the Road to Donald Trump. Bloomsbury Publishing. s. 86. ISBN 9781788315593. 
  19. ^ Jonas, Margaret (2011). The Templar Spirit: The Esoteric Inspiration, Rituals and Beliefs of the Knights Templar. Temple Lodge Publishing. s. 83. ISBN 9781906999254. [Druze] often they are not regarded as being Muslim at all, nor do all the Druze consider themselves as Muslim 
  20. ^ "Are the Druze People Arabs or Muslims? Deciphering Who They Are". Arab America (İngilizce). Arab America. 8 Ağustos 2018. 8 Ağustos 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Nisan 2020. 
  21. ^ J. Stewart, Dona (2008). The Middle East Today: Political, Geographical and Cultural Perspectives. Routledge. s. 33. ISBN 9781135980795. Most Druze do not consider themselves Muslim. Historically they faced much persecution and keep their religious beliefs secrets. 
  22. ^ Yazbeck Haddad, Yvonne (2014). The Oxford Handbook of American Islam. Oxford University Press. s. 142. ISBN 9780199862634. While they appear parallel to those of normative Islam, in the Druze religion they are different in meaning and interpretation. The religion is consider distinct from the Ismaili as well as from other Muslims belief and practice... Most Druze consider themselves fully assimilated in American society and do not necessarily identify as Muslims.. 
  23. ^ De McLaurin, Ronald (1979). The Political Role of Minority Groups in the Middle East. Michigan University Press. s. 114. ISBN 9780030525964. Theologically, one would have to conclude that the Druze are not Muslims. They do not accept the five pillars of Islam. In place of these principles the Druze have instituted the seven precepts noted above.. 
  24. ^ Samir Abdoh, "[1] 30 Kasım 2022 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.", Christian Denominations in Syria, year 2003, p.33
  25. ^ "Why Do So Few Christian Syrian Refugees Register With The United Nations High Commissioner For Refugees? : Rozenberg Quarterly". 6 Temmuz 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Kasım 2022. 
  26. ^ "Golan Heights profile". BBC News (İngilizce). 30 Ağustos 2011. 17 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Kasım 2022. 
  27. ^ Oudat, Basel.
  28. ^ "Population by District, Sub-District and Religion". Statistical Abstract of Israel, no. 60. Israel Central Bureau of Statistics. 2009. 
  29. ^ "Most Hindu Nations (2010)". QuickLists > Compare Nations > Religions >. The Association of Religion Data Archives. 2010. 13 Nisan 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Şubat 2022. 
  30. ^ a b Hourani, Albert Habib (1947). Minorities in the Arab World. Londra: Oxford University Press. ss. 76. 
  31. ^ a b Vaumas, Étienne de (1955). "La structure confessionnelle de la population syrienne". Annales de géographie. 64 (341): 74-76. 1 Aralık 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Kasım 2022. 
  32. ^ (Fransızca) Mouna Liliane Samman, La population de la Syrie: étude géo-démographique 12 Ekim 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., IRD Editions, Paris, 1978, 9782709905008 table p.9 18 Şubat 2024 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  33. ^ "Syria Kurds challenging traditions, promote civil marriage". ARA News. 20 Şubat 2016. 22 Şubat 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Ağustos 2016. 

Konuyla ilgili yayınlar

  • Marcel Stüssi, Models of Religious Freedom: Switzerland, the United States, and Syria by Analytical, Methodological, and Eclectic Representation, 2012, p. 375 ff.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Suriye</span> Batı Asya ülkesi

Suriye, resmî adıyla Suriye Arap Cumhuriyeti, Doğu Akdeniz ve Levant'ta yer alan bir Batı Asya ülkesidir. Batıda Akdeniz, kuzeyde Türkiye, doğu ve güneydoğuda Irak, güneyde Ürdün ve güneybatıda İsrail ve Lübnan ile sınırlanan ve 14 vilayetten oluşan üniter bir cumhuriyettir. Verimli ovalar, yüksek dağlar ve çöllerden oluşan bir ülke olan Suriye, çoğunluğu Suriyeli Araplar, Kürtler, Türkmenler, Süryaniler, Ermeniler, Çerkesler, Arnavutlar ve Rumlar olmak üzere çeşitli etnik ve dinî gruplara ev sahipliği yapmaktadır. Dinî gruplar arasında Sünniler, Hristiyanlar, Nusayriler, Dürziler ve Yezidiler bulunmaktadır. Suriye'nin başkenti ve en büyük şehri Şam'dır. Araplar en büyük etnik gruptur ve Sünniler en büyük dinî gruptur.

<span class="mw-page-title-main">Alevi Devleti</span> Fransız Suriye Mandasındaki eski devlet

Alevi Devleti veya Nusayri Devleti, 1922'ye kadar Alevi Bölgesi olarak adlandırıldı, başlangıcından 1922'de Suriye Federasyonu'na entegrasyonuna kadar yerel olarak baskın olan Arap Alevilerinden oluşan, I. Dünya Savaşı'ndan sonra günümüz Suriye'sinin kıyısında bir Fransız manda bölgesiydi. Milletler Cemiyeti Fransız Mandası 1920'den 1946'ya kadar sürdü.

<span class="mw-page-title-main">Fransız Suriye ve Lübnan Mandası</span> Günümüzdeki Suriye ve Lübnan topraklarında 1923-1946 yıllarında Fransa egemenliğinde kalmış manda yönetimi

Fransız Suriye ve Lübnan Mandası (1923-1946), Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlı İmparatorluğu'nun bölünmesi sonrasında Suriye ve Lübnan'la ilgili olarak kurulan bir Milletler Cemiyeti mandası. Manda sisteminin sömürgecilikten farklı olması gerekiyordu, yöneten ülke, sakinleri kendi kendini yönetmeye uygun kabul edilene kadar mütevelli olarak hareket etmeyi amaçladı. Bu noktada, görev süresi sona erecek ve bağımsız bir devlet doğacaktı.

<span class="mw-page-title-main">Kuveyt'te din</span>

Kuveyt'te din çok büyük ölçüde İslam'dır. Nüfusun %95'i Müslümandır, geriye kalan %5 ise Hristiyanlardan, Hindulardan ve Parsilerden (Zerdüştlük) oluşur. Az sayıda Kuveytli Hristiyan ve Yahudi bulunmaktadır. Çoğu yabancı ise Hindu veya Budisttir.

Irakta din, çeşitli dini inançlardan oluşur. Ülkedeki en yaygın din ise İslam'dır.

<span class="mw-page-title-main">Suriyeliler</span> etnik grup

Suriyeliler, Suriye'de yaşayan, Levant bölgesinin yerlisi olan ve ana dilleri Arapça, özellikle de Levanten lehçesi olan çoğunluk nüfustur. Suriye halkının kültürel ve dilsel mirası, hem yerli unsurların hem de binlerce yıl boyunca bu topraklara ve halkına hükmetmeye gelen yabancı kültürlerin bir karışımıdır. Yedinci yüzyıla gelindiğinde Levant'ta yaşayanların çoğu Aramice konuşuyordu. Müslümanların 634 yılında Levant'ı fethetmesinin ardından Arapça baskın dil haline gelmiş, ancak Suriyelilerin bir azınlığı hala Süryanice ve Batı lehçelerinde konuşulan Aramiceyi korumuştur.

İsrail'de din, ülkenin merkezi bir özelliğidir ve İsrail kültürünü ve yaşam tarzını şekillendirmede önemli bir rol oynamaktadır. Din İsrail tarihinin merkezinde rol oynamıştır. İsrail, aynı zamanda, vatandaşların çoğunluğunun Yahudi olduğu dünyanın tek ülkesidir. İsrail nüfusunun 2016 yılı itibarıyla %74'ü Yahudi, %18'i Müslüman, %2'si Hristiyan ve %1.5'i Dürzi ve geriye kalan'ı Samiriler ve Bahâîlik gibi küçük inançlardan insanları kapsar.

<span class="mw-page-title-main">Halep Devleti</span> Fransız Suriye Mandasındaki eski devlet

Halep Eyaleti San Remo Konferansı ve Kral I. Faysal'ın Suriye'deki kısa ömürlü monarşisinin çöküşünü takiben, Fransa'nın Levant Yüksek Komiseri General Henri Gouraud tarafından Suriye'nin Fransız Mandası'nda kurulan beş devletten biriydi.

<span class="mw-page-title-main">Suriye Devleti</span> 1925ten 1930a kadar Fransız manda bölgesi

Suriye Devleti, Halep Devleti ile Şam Devleti'ni birleştiren 5 Aralık 1924 tarihli kararname - 1 Ocak 1925 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere - ile oluşturulan bir Fransız Manda devletiydi. Halep Devleti, Şam Devleti ve Nusayri Devleti için merkezi bir meclis sağlayarak oluşturulan Suriye Federasyonu'nun (1922-1924) halefiydi. Nusayri Devleti, Suriye Devleti'ne katılmadı.

Suriye'deki Hristiyanlar ülke nüfusun yaklaşık %10'unu oluşturmaktadır. Ülkenin en büyük Hristiyan mezhepleri, Doğu Ortodoks Kilisesi, Doğu Katolik Kiliselerinden biri olan Melkit Katolik Kilisesi, Süryani Ortodoks Kilisesi ve Ermeni Apostolik Kilisesi olarak sıralanabilir. Ayrıca Protestanlar, Doğu Asur Kilisesi ve Keldani Katolik Kilisesi üyeleri de belirli gruplar halinde yaşamlarını sürdürürler. Ülkenin kuzeyindeki Halep şehrinin Suriye'de en fazla Hristiyan nüfusa sahip bölge olduğuna düşünülmektedir. Osmanlı yönetiminin son döneminde, özellikle 1840 ve 1860 yıllarında yaşanan, Hristiyanları hedef alan kanlı olaylar zincirinden sonra Suriyeli Hristiyanların büyük bir kısmı ülkeden göç etti. Tarihçi Philip Hitti'ye göre, 1899-1919 yılları arasında ABD'ye yaklaşık 900.000 Suriyeli geldi. Bahsedilen Suriyeliler büyük ölçüde Büyük Suriyede ya da Suriye, Lübnan, Ürdün ve Filistin'i kapsayan Levant bölgesinin tamamında yaşayanları kapsamaktadır.

Hristiyanlar, 2019 verilerine göre İsrail nüfusunun yaklaşık %2'sini oluşturmaktadır. Hristiyan nüfusun %78'i Arap Hristiyanlardır. Arap Hristiyanların da büyük çoğunluğu (%60) Melkani Rum Katolik Kilisesi'ne bağlıdır. Bunların dışında Kudüs Rum Ortodoks Kilisesi ve Rus Ortodoks Kilisesi gibi kiliselerin takipçileri vardır. Araplar dışındaki Hristiyan nüfusu Aramiler, Maruniler, Ermeniler, Süryaniler ve Kıptîler oluşturmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Safed Sancağı</span>

Safed Sancağı 1517-1660 yıllarında Şam Eyaletinin sancağıydı ve ardından Sidon Eyaletinin bir parçası oldu. Sancak, Safed merkezliydi ve Celile, Jabal Amil ile Akka ve Sur kıyı kentlerini kapsıyordu. Safed şehri Müslüman ve Yahudi kasaba halkından oluşurken, sancağın geri kalanında Sünni Müslüman ve Yahudi köylüler ve Bedevi aşiretler ile Şii Müslümanlar ve Dürzi köylüler yaşıyordu.

Arapça, Suriye'nin resmi dilidir ve ülkede en çok konuşulan dildir. Günlük yaşamda, özellikle batıda Levanten ve kuzeydoğuda Mezopotamya olmak üzere birçok modern Arap lehçesi kullanılmaktadır. Arap Dili ve Dilbilin Ansiklopedisine göre, ülkede Arapça'ya ek olarak, konuşmacı sayısına göre şu diller konuşulmaktadır: Kürtçe, Türkçe, Aramice, Çerkesçe, Çeçence, Ermenice ve Yunanca. Bu dillerin hiçbiri resmi statüye sahip değildir.

<span class="mw-page-title-main">Suriye demografisi</span> Suriyenin demografik özellikleri

Suriye'nin 2011 Suriye İç Savaşı öncesi tahmini nüfusu, 21.124.000 Suriyeli 1,3 milyon Iraklı mülteci ve 500.000'den fazla vatansız Filistinli dahil olmak üzere 22 ±.5 milyon daimi nüfustu. Savaş sırasında Suriyeli mültecilerin sayısı, ülke içinde yerinden edilmiş Suriyelilerin sayısı ve yaralı sayıları değişim içinde olduğundan, Suriye nüfusunun doğru bir şekilde sayılması zorlaşmaktadır. CIA World Factbook, Temmuz 2018 itibarıyla tahmini 19.454.263 kişiyi gösterdi. Savaş öncesi nüfusun, altı milyonu ülke dışında mülteci, yedi milyonu ülke içinde yerinden edilmiş, üç milyonu isyancıların elindeki topraklarda ve iki milyonu Kürt yönetimindeki Kuzey ve Doğu Suriye Özerk Yönetimi'nde yaşamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Şuf İlçesi</span>

Şuf İlçesi Lübnan'ın dokuz ilinden biri olan Cebel-i Lübnan ilinde bulunan bir ilçedir. İlçenin merkezi Beytüddin'dir.

<span class="mw-page-title-main">Yukarı Mezopotamya</span> günümüzde Irak, Suriye ve Türkiyenin bir parçası olan Dicle ve Fırat nehirleri arasındaki bölgenin kuzey kısmı

Yukarı Mezopotamya, Orta Doğu'nun kuzeyinde yer alan Kuzeybatı Irak, Kuzeydoğu Suriye ve Güneydoğu Türkiye'nin yaylaları ve büyük düzlükleri için kullanılan isimdir. Bölge, 7. yüzyılın ortalarındaki erken Müslüman fetihlerinden bu yana geleneksel Arapça adı olan el-Cezire ve Süryanice varyantı Gāzartā veya Gozarto (ܓܙܪܬܐ) olarak bilinir. Fırat ve Dicle nehirleri Mezopotamya'yı neredeyse bir adaya dönüştürür, çünkü Irak'ın Basra Vilayeti'ndeki Şattülarap'ta birleşirler ve Türkiye'nin doğusundaki kaynakları birbirine yakındır.

<span class="mw-page-title-main">Suriye'de İslam</span> Suriyede İslam dini

Suriye'de İslam'ın çeşitli mezhep ve tarikatları uygulanmakta olup, bunlar toplu olarak nüfusun yaklaşık %87'sini oluşturmakta ve ülkenin çoğu bölgesinde çoğunluğu teşkil etmektedir.

El-Cezire vilayeti, Suriye ve Lübnan'daki Fransız Mandası sırasında Halep Devleti (1920-25), Suriye Devleti (1925-1930) ve Mandater Suriye Cumhuriyeti'nin ilk on yılında idari bir bölümdü. Aşağı yukarı bugünkü Haseke ilini ve 1857'de kurulan eski Osmanlı Zor Sancağı'nın bir kısmını kapsıyordu.

<span class="mw-page-title-main">Suriye Süryanileri</span> Suriyede yaşayan Süryaniler

Suriye Süryanileri Suriye'nin kuzeydoğu yarısı olan Yukarı Mezopotamya'ya özgü etnik ve dilsel bir azınlıktır. Suriyeli Süryaniler, Suriye'de yaşayan Süryani kökenli insanlar ve Süryani-Süryani mirasına sahip olan Süryani diasporasındaki insanlardır.

<span class="mw-page-title-main">Suriye'de Dürzîlik</span> Suriyedeki Dürzî etnik-dinsel grubuna genel bakış

Dürzîlik, Suriye'de önemli bir azınlık dinidir. The World Factbook'a göre, Dürziler Suriye nüfusunun yaklaşık yüzde 3,2'sini ya da Golan Tepeleri sakinleri de dahil olmak üzere yaklaşık 700.000 kişiyi oluşturmaktadır. Dürziler, Şam'ın doğu ve güneyindeki kırsal, dağlık bölgelerde, resmi olarak Dürzi Dağı olarak bilinen bölgede yoğunlaşmışlardır.