İçeriğe atla

Sur moru

Sur moru
 
Renk koordinatları
Hex#66023C
RGB(r, g, b) (102, 2, 60)
CMYK (c, m, y, k) (45, 100, 47, 42)
HSV (h, s, v) (325°, 98%, 40[1]%)
Az miktar dibromindigo tozu ve onun kumaş üzerindeki etkisi.
Sur morunun ana bileşeni olan 6,6′-dibromoindigonun kimyasal yapısı.

Sur moru (Grekçeπορφύρα porphúra, Latincepurpura) veya diğer adıyla kraliyet moru, imparator moru veya imparator boyası olarak olarak da bilinen, kırmızımsı, doğal bir mor boyadır. Sur moru ismindeki Sur, Lübnan'da bulunan Sur şehrinden gelir. Önceleri Mureks adıyla bilinen kaya salyangozları olan Muricidae familyasındaki yırtıcı deniz salyangozlarının çeşitli türleri (Bolinus brandaris, Hexaplex trunculus ve Stramonita haemastoma) tarafından salgılanır. Antik çağda bu boyanın çıkarılması onbinlerce salyangoz ve ciddi emek gerektiriyordu ve bu durum Sur morunu oldukça değerli bir boya hâline getirdi. Sur moru rengini veren bileşik 6,6′-dibromoindigo'dur.

Tarihçe

Biyolojik pigmentler genellikle elde edilmesi zor olup, üretim detayları üreticiler tarafından gizli tutulurdu. Sur moru, birkaç Mureks salyangozu türünün mukusundan elde edilen bir pigmenttir. Sur morunun kumaş boyası olarak kullanılması amacıyla üretimi MÖ 1200 civarında Fenikeliler ile başlamış ve Konstantinopolis'in 1453'te düşüşüne kadar Grekler ve Romalılar tarafından sürdürülmüştür. Modern Latin alfabesinin Fenikelilerden türediği gibi, Fenikelilerin ürettiği bu mor pigment de Fenikelilerin ticari imparatorluğu aracılığıyla yayılmıştır.[2]

Sur moru, ilk olarak antik Fenikeliler tarafından M.Ö. 1570'te üretilmeye başlanan boyalardan günümüzde Lübnan'da yer alan Sayda ve Sur kentlerinde elde edildi.[3] Öyle ki "Fenike" adı koyu mor rengin vatanı anlamına gelen Grekçe Phoiníkē 'den gelmektedir.[4][5][6] Rengin en önemli özelliği kolay solmaması ve ışık aldıkça daha parlaklaşmasıydı. Çeşitli tonlarda olan Sur morunun en değerli tonu siyaha kaçan pıhtılaşmış kan tonuydu.[6][7]

Bizans İmparatoru I. Justinianus 6. yüzyıldan kalma mozaikte mor kıyafetiyle görülüyor. Basilica San Vitale, Ravenna, İtalya

Üretimi oldukça zahmetli olduğundan Sur moru pahalı bir boyaydı. Öyle ki, MÖ 4. yüzyılda yaşamış tarihçi Teopompus, Sur moru için "Kolofon'da mor boyalar ağırlığı kadar gümüş ederdi" demiştir.[8] Sur morunun pahalı olması sebebiyle mor renkli tekstil ürünleri birer statü sembolü olmuş ve kullanımı tüketim kanunlarıyla sınırlandırılmıştı. En kıdemli Romalı magistralar kenarları Sur moruyla renklendirilmiş beyaz renkli bir toga olan toga praetexta giyiyordu. Bundan daha da pahalı olan toga picta ise kenarları hem Sur moru hem de altınla süslenmiş bir togaydı ve muzaffer Romalı generaller tarafından zafer alaylarında giyiliyordu.[7]

MS 4. yüzyıla gelindiğinde tüketim kanunları öylesine sıkılaştırılmıştı ki, artık sadece Roma imparatorunun Sur moru kullanmaya hakkı vardı.[7] Sonuç olarak, "mor" kimi zaman mecâz-ı mürsel ile makamdan bahsetmek için kullanıldı (örneğin, "morları kuşandı" ifadesi "imparator oldu" anlamına geliyordu). Sur morunun üretimi, Roma İmparatorluğu'ndan sonra gelen Bizans İmparatorluğu'nda sıkı bir şekilde kontrol edilmekteydi ve imparatorluk sarayı tarafından finanse ediliyordu. Aynı zamanda saray tarafından Sur moru sadece imparatorluk ipeklerinin renklendirilmesinde kullanılacak şekilde kısıtlanmıştı.[9] Daha sonraları (9. yüzyıl), hüküm sürmekte olan bir imparatorun çocuğu olduğu zaman çocuğuna porfirogennetos, yani "mor içinde doğan" denmeye başlanmıştır.[10]

Deniz salyangozlarından üretimi

Mor boyanın kaynağı kabuklu deniz canlısı dikenli boya mureksi Bolinus brandaris'e ait iki kabuk

Boya maddesi, Doğu Akdeniz'de ve Fas'ın Atlantik kıyısı açıklarında bulunan, orta büyüklükteki yırtıcı deniz salyangozu türlerinden birinin hipobrankiyal bezinde üretilen mukus salgısıdır. Bunlar, birer deniz karındanbacaklısı olan dikenli boya mureksi Bolinus brandaris (önceleri Murex brandaris olarak biliniyordu Linnaeus, 1758), Hexaplex trunculus, kaya kabuklu Stramonita haemastoma[11][12] ve yaygınlığı daha az olan Bolinus cornutus gibi diğer türlerdir. Boya, alglerde ve diğer bazı deniz canlılarında sık görülen ancak kara hayvanlarının biyolojisinde çok daha nadir bulunan bir bileşik sınıfı olan bir organik brom bileşiğidir (yani bir organobrom bileşiği). Bu boya, genellikle deniz salyangozundan elde edilen boyalardan daha ucuz malzemeler kullanılarak üretilen ve sonuç olarak daha ucuz olan imitasyon morun tersidir.[13]

Doğada salyangozlar, avcı davranışlarının bir parçası olarak avlarını uyuşturmak ve yumurta kümelerinde antimikrobiyal bir tabaka oluşturmak için salgıyı kullanır.[14] Salyangoz, aynı zamanda bu maddeyi, avcılar tarafından saldırıya uğradığında veya insanlar tarafından fiziksel olarak rahatsız edildiğinde (örneğin, şişlendiğinde) salgılar. Bu nedenle boya, ya salyangozları "sağarak" (daha fazla emek gerektirse de yenilenebilir bir süreçtir) ya da salyangozları toplamak ve tahrip edici bir şekilde ezmek suretiyle elde edilebilir. David Jacoby, "Murex brandaris türü on iki bin salyangozunun sadece tek bir giysinin kenarını boyamak için yeterli olacak 1.4 g kadardan fazla saf boya üretmediğini" belirtmiştir.[15] Yumuşakçanın kabuğunun altında bulunan hipobrankiyal bezin (salgı üreten bez) çıkarılmasını içeren salyangoz hasat süreciyle boya elde edilir ki bu da biyoloji konusunda ileri düzey bilgi gerektirmektedir. Mureks bazlı boyama, salyangozların bulunduğu yerin yakınında gerçekleştirilmelidir çünkü malzemenin tazeliği, boyanın üzerinde önemli bir etkiye sahiptir; renkler uzun süreli bir biyokimyasal, enzimatik ve fotokimyasal tepkimelerle üretilir ve muhtemelen birkaç gün süren indirgenme ve oksidasyon süreçleriyle oluşur.[13]

Dünya genelinde Muricidae familyasına ait birçok başka tür, örneğin tropikal Doğu Pasifik'teki Plicopurpura pansa[16] ve Batı Atlantik'in Karayip Bölgesi'nde bulunan Plicopurpura patula'dan benzer bir madde üretebilir (bu madde güneşe maruz kaldığında kalıcı bir mor boya haline gelir) ve bu özellik tarihsel olarak da kimi zaman bu salyangozların bulunduğu bölgelerdeki yerliler tarafından kullanılmıştır (Epitoniidae familyasındaki bazı başka avcı karındanbacaklılar da benzer bir madde üretme eğilimindedir ancak bu ticari olarak incelenmemiş veya kullanılmamıştır). Kuzey Atlantik'te yaşayan Nucella lapillus da kırmızı-mor ve menekşe renkli boyalar üretmek için kullanılabilir.[17]

Kaynakça

  1. ^ "web.Forret.com Color Conversion Tool set to colour #66023C (Tyrian purple):". 18 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ocak 2017. 
  2. ^ Kassinger, Ruth G. (6 Şubat 2003). Dyes: From Sea Snails to SyntheticsÜcretsiz kayıt gerekli. 21st century. ISBN 0-7613-2112-8. 
  3. ^ McGovern, P. E. and Michel, R. H.; Royal Purple dye: tracing the chemical origins of the industry, Anal.
  4. ^ Cunliffe, Barry.
  5. ^ "Phoenician" 19 Mart 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi..
  6. ^ a b "Pigments | Causes of Color". www.webexhibits.org. 5 Mayıs 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Haziran 2016. 
  7. ^ a b c St Clair K (2016). The Secret Lives of Colour. Londra: John Murray. ss. 162-164. ISBN 9781473630819. OCLC 936144129. 
  8. ^ Theopompus, cited by Athenaeus (12:526) around 200 BC.Athenaeus (1941). The Deipnosophists. Gulick, Charles Barton tarafından çevrildi. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. 
  9. ^ Jacoby D (1997). "Silk in Western Byzantium before the Fourth Crusade". Trade, Commodities, and Shipping in the Medieval Mediterranean. pp. 455 ff and notes [17]–[19]. 
  10. ^ "Porphyrogennetos". The Oxford Dictionary of Byzantium. New York and Oxford, UK: Oxford University Press. 1991. s. 1701. ISBN 0-195-04652-8. 
  11. ^ Ziderman, I.I. (1986). "Purple dye made from shellfish in antiquity". Review of Progress in Coloration. 16: 46-52. doi:10.1111/j.1478-4408.1986.tb03743.x. 
  12. ^ Radwin, G. E.; D'Attilio, A. (1986). Murex shells of the world. An illustrated guide to the Muricidae. Stanford, CA: Stanford University Press. s. 93.  284 pp incl 192 figs. & 32 pls.
  13. ^ a b Sukenik, Naama; Iluz, David; Amar, Zohar; Varvak, Alexander; Shamir, Orit; Ben-Yosef, Erez (28 Ocak 2021). "Early evidence of royal purple dyed textile from Timna Valley (Israel)". PLOS ONE (İngilizce). 16 (1): e0245897. Bibcode:2021PLoSO..1645897S. doi:10.1371/journal.pone.0245897Özgürce erişilebilir. ISSN 1932-6203. PMC 7842898 $2. PMID 33507987. 
  14. ^ Benkendorff K (March 1999). Bioactive molluscan resources and their conservation: Biological and chemical studies on the egg masses of marine molluscs (Tez). University of Wollongong. 30 Ağustos 2007 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Şubat 2008. 
  15. ^ Jacoby D (2004). "Silk economics and cross-cultural artistic interaction: Byzantium, the Muslim world, and the Christian west". Dumbarton Oaks Papers. 58: 210, 197-240. doi:10.2307/3591386. JSTOR 3591386. 
  16. ^ Gould AA (1853). "Descriptions of shells from the Gulf of California and the Pacific coasts of Mexico and California". Boston Journal of Natural History. 6: 374-408. 21 Aralık 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Şubat 2024.  ; see pp. 406–407. Note: Gould called this species Purpura pansa ; it was later renamed Plicopurpura pansa.
  17. ^ Biggam CP (March 2006). "Whelks and purple dye in Anglo-Saxon England" (PDF). The Archaeo+Malacology Group Newsletter. Glasgow, Scotland, UK: Department of English Language, University of Glasgow (9). 19 Şubat 2011 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Şubat 2024. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Mor</span> bir renk

Mor, en kısa dalga boylu, elektromanyetik tayfta daha çok maviye yakın olan renktir. Frekansı en yüksek olan renktir. Ara ve soğuk renktir, karşıt rengi sarı'dır.

<span class="mw-page-title-main">Fenikeliler</span> Antik Akdeniz kavmi

Fenikeliler, Antik Çağ'da yaşamış Sami dillerine mensup bir dil konuşan Akdenizli kavimdir. Bereketli Hilal'in Akdeniz'e bakan kıyılarında gelişen bu uygarlık, talassokrasik bir yapıda şekillenmiştir. Fenikeliler, Doğu Akdeniz'den tüm Akdeniz kıyılarına hatta Atlas Okyanusuna yayılarak en bilineni Kartaca olan çeşitli şehir devletleri kurmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Pigment</span>

Pigment ya da boyar madde, suda tamamen veya hemen hemen çözünmeyen renkli bir malzemedir. Bunun tersine, boyalar genelde, en azından kullanımlarının bir aşamasında çözünürdür. Boyalar genellikle organik bileşik pigmentler ise genellikle inorganik bileşikdir. Tarih öncesi ve tarihi değeri olan pigmentler arasında koyu sarı, odun kömürü ve lapis lazuli bulunur. Sanayide olduğu kadar sanatta da kalıcılık ve istikrar istenen özelliklerdir. Kalıcı olmayan pigmentler kaçak olarak adlandırılır. Kaçak pigmentler zamanla veya ışığa maruz kaldıkça solarken bazıları sonunda kararır. Pigmentler boya, mürekkep, plastik, kumaş, kozmetik, gıda ve diğer malzemeleri renklendirmede kullanılır. İmalat ve görsel sanatlarda kullanılan çoğu pigment kuru renklendiricidir ve genellikle ince bir toz hâlinde öğütülür. Boyada kullanım için bu toz, pigmenti askıya alan görece nötr veya renksiz bir malzeme olan bağlayıcıya eklenir ve boyaya yapışkanlık verir. Genellikle aracında çözünmez olan bir pigment ile kendisi bir sıvı olan veya aracında çözünen boya arasında bir ayrım yapılır. Renklendirici, ilgili araca bağlı olarak bir pigment veya bir boya görevi görebilir. Bazı durumlarda pigment, bir metalik tuzla çözülebilir bir boyanın çökeltmesi ile boyadan üretilebilir. Oluşan pigmente göl pigmenti denir. Biyolojik pigment terimi, çözünürlüklerinden bağımsız olarak tüm renkli maddeler için kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Büyük Saray</span>

Büyük Saray veya Kutsal Saray, Fatih yarımadasının güneydoğu ucunda kurulmuş, geniş Bizans İmparatorluğu'nun imparatorluk saray kompleksi. Bizans imparatorlarının kraliyet yerleşimi olarak 330 yılından 1081 yılına kadar hizmet etmiştir. 690 yıldan fazla imparatorluk yönetiminin merkezinde yer almıştır. Günümüze çok az kalıntısı kalmıştır.

Aperlae ya da Aperlai, MÖ 400'lerde kurulmuş Likya kentidir. Bugünkü Kaş ile Kekova arasında arasında bulunan Sıçak Yarımadası'nın eteklerindedir. Tarihte veya siyasette önemli bir rol oynamamıştır, ancak 1300 yıllık ömrü dikkate değerdir. İç bölgelerinin zorlu arazisi, kuruluşundan ölümüne kadar kenti, Akdeniz'e güvenmeye zorladığı düşünülüyor. Aperlit'ler yüzyıllar boyunca kentin kıyılarını mütevazı yollarla istikrara kavuşturdu ve geliştirdiler, ancak temelde denizle yakın ilişkilerini gelişmiş rıhtım veya liman tesisleri olmadan sağlayıp sürdürdüler.

<span class="mw-page-title-main">V. İoannis</span> Bizans İmparatoru

V. İoannis Paleologos, Bizans imparatoru III. Andronikos ile Savoyalı Anna'nın oğludur. Anne tarafından dedesi Savoya Kontu V. Amadeus ve anneannesi onun ikinci karısı olan Brabantlı Maria'dır. V. İoannis 1341'de daha dokuz yaşında iken babasının ölümü üzerine tahta çıkmıştır.

<span class="mw-page-title-main">I. Anastasius</span>

I. Anastasios (Yunanca: Φλάβιος Ἀναστάσιος) (d. 430 veya 431? - ö. 9 Temmuz 518), 491'den itibaren ölümüne kadar hüküm sürmüş Bizans İmparatorluğu imparatorudur. 430/431 yıllarında 'Dyrrhachium'da doğmuş; 11 Nisan 491'de bir saray memuru iken imparatorluğa geçirilmiş ve 518'de Konstantinopolis (İstanbul)’te ölmüştür. Hayatta iken lakabı Dikoros olmuştur; çünkü Anastasios'un bir gözü mavi diğeri kara idi.

<span class="mw-page-title-main">III. Tiberios</span>

III. Tiberios, , 698 ile 705 döneminde Bizans imparatoru. Hanedansız imparator olarak Leontios'a karşı bir isyanla ile imparator olmuştur. On yıl önce bir isyanla tahttan indirilmiş Herakleios Hanedanı mensubu II. Justinianos, Justinianos'un Kırım'da sürgününden sonra ona destek veren bir Bulgar ordusunun yardımı ile Konstantinopolis'e gelip şehri ele geçirmesi ile tahttan indirilmiş ve idam edilerek öldürülmüştür.

<span class="mw-page-title-main">Sur (antik kent)</span>

Sur, Lübnan'ın Akdeniz kıyısında yer alan tarihi bir liman kentidir.

<span class="mw-page-title-main">II. Anastasios</span>

II. Anastasios, 713-715 yılları arasında hüküm süren Bizans imparatoru.

<span class="mw-page-title-main">Konstantinos (VII. Mihail'in oğlu)</span> Bizans İmparatoru

Konstantinos Dukas ya da Ducas, yak. 1074 ile 1078 ve 1081 ile 1087 yılları arasında Bizans ortak imparatoru. Bizans imparatoru VII. Mihail ile Gürcü karısı Maria Bagrationi'nin oğludur.

<span class="mw-page-title-main">Lavanta rengi</span>

Lavanta morun açık bir tonudur. Özellikle lavanta aynı adlı olan çiçek rengi için geçerlidir. Lavanta denilen web rengi sağda görüntülenir - lavanta çiçeğinin en açık tonlu tarafının rengiyle eşleşir; Ancak aşağıda çiçek lavanta olarak gösterilen daha doymuş renk, resimde gösterildiği gibi lavanta çiçeğinin ortalama rengiyle daha yakından eşleşir ve lavanta tonudur Tarihsel ve geleneksel olarak lavanta ortalama bir kişi tarafından web sitesi tasarımı olanın yerine düşünülür. The color lavender might be described as a medium purple or a light pinkish purple. "Lavanta" terimi genel olarak geniş soluk, hafif, orta veya gri mor renklerin yanı sıra soluk veya açık pembemsi, macenta veya mor renklerin tonunda olabilir. Hem de açık veya hafif maviimsi - indigo renkleri de tonda olabilir. Boyalardaki lavanta rengi, mor ve beyaz boya karıştırılarak yapılır.

<span class="mw-page-title-main">Bizans Yunanistanı</span>

Bizans Yunanistanı tarihi başlıca Doğu Roma ya da Bizans İmparatorluğu ile örtüşür.

<i>Porfirogennetos</i> Unvan

Porphyrogénnētos, Bizans İmparatorluğu'nda onursal bir unvandır. Bu unvan baba imparator olduktan sonra doğan erkek çocuğa ya da kız çocuğa verilirdi.

İndigo boya, kendine özgü mavi renkte olan organik bileşiktir. Tarihsel olarak indigo, bazı bitkilerin yapraklarından çıkarılan doğal bir boyaydı ve bu süreç ekonomik olarak önemliydi, çünkü mavi boyalar bir zamanlar nadirdi. Bugün üretilen indigo boyanın büyük bir yüzdesi, her yıl birkaç bin ton sentetiktir. Genellikle denim kumaşı ve mavi denim pantolonla ilişkilendirilen mavidir.

<span class="mw-page-title-main">Boyar madde</span>

Boyar madde, uygulandığı substrata kimyasal olarak bağlanan renkli bir maddedir. Bu özellik, boyar maddeleri, renklendirdikleri malzemeye kimyasal olarak bağlanmayan pigmentlerden ayırır. Boyar madde genellikle sulu çözelti çözelti içinde uygulanır ve boyanın lif üzerindeki sabitliğini artırmak için bir mordan gerektirebilir.

<span class="mw-page-title-main">Kurşun(II,IV) oksit</span>

Sülyen, kırmızı kurşun veya minyum olarak da adlandırılan, Kurşun(II,IV) oksit Pb3O4 formülüne sahip inorganik bileşiktir. Parlak kırmızı veya turuncu renkli bir katı olan kurşun tetraoksit, akülerin üretiminde ve pas önleyici astar boyalarda pigment olarak kullanılır. Hem Pb(II) hem de Pb(IV)'den ikiye bir oranında oluşan bir karışık değerlikli bileşik örneğidir.

<span class="mw-page-title-main">I. Theodoros Paleologos</span> Mora despotu

I. Theodoros Paleologos 1383'ten 24 Haziran 1407'deki ölümüne kadar Mora Despotu (despotēs) idi. İmparator V. İoannis'in oğlu olan Theodoros, Bizans İmparatorluğu'nun yönetimini gasp etmeye teşebbüs eden rakip Kantakuzinos ailesinin nihai yenilgisinden sonra Paleologos Hanedanı'ndan Mora'ya Despot olarak atanan ilk üyedir.

<span class="mw-page-title-main">Prusya mavisi</span> Sentetik pigment

Prusya mavisi (aynı zamanda Berlin mavisi veya yağlı boya tablolarda Parizyen veya Paris mavisi olarak bilinir), demir içeren ferrosiyanür tuzlarının oksidasyonu ile üretilen koyu mavi pigmenttir. FeIII4III4[FeII(CN)6]3 kimyasal formülüne sahiptir. Turnbull mavisi kimyasal olarak aynıdır ancak farklı reaktiflerden yapılmıştır ve çeşitli safsızlıklar nedeniyle rengi biraz farklıdır.

<span class="mw-page-title-main">Bolinus brandaris</span>

Bolinus brandaris ve yaygın olarak mor boya murex veya dikenli boya-murex denir. Orta büyüklükte yırtıcı bir deniz salyangozu türüdür, Muricidae ailesinden yenilebilir bir deniz karındanbacaklılar yumuşakça, murex salyangozları veya kaya salyangozlarıdır.