İçeriğe atla

Suor Angelica

Rahibe Angelica (Suor Angelica)
1918 prömiyeri için afiş
Özgün isimSuor Angelica
MüzikGiacomo Puccini
Gala27 Aralık 1918
İlk gösterim yeriMetropolitan Opera, New York
Oyuncular
  • Rahibe Angelica; soprano
  • Prenses, teyzesi; contralto
  • Basrahibe; mezzo-soprano
  • The Monitress; mezzo-soprano
  • Rahibe adayları hocası; mezzo-soprano
  • Rahibe Genovieffa; soprano
  • Rahibe Osmina; soprano
  • Rahibe Dolcina; soprano
  • Hemsire rahibe; mezzo-soprano
  • Para toplayici rahibeler; sopranos
  • Bir rahibe adayi; soprano
  • Yemin etmemiş manastır mensupları: soprano ve mezzo-soprano
  • Sahne dışında kadınlar, çocuklar ve erkekler korosu


Suor Angelica (Rahibe Angelica), Giacomo Puccini tarafından hazırlanmış 1 perdelik bir opera eseridir. Puccini'nin Il trittico adını verdiği üç değişik konulu, her bir tek perdelik üç operadan ikincisidir. Librettosu İtalyanca olarak "Giovacchino Forzano" tarafından yazılmıştır. Hazırlandığı zaman Avrupa'da I. Dünya Savaşı devam ettiği için prömiyeri New York Metropolitan Opera evinde 14 Aralık 1918'de sahnelenmiştir.

Roller

Rol Ses Tipi Prömiyerde roller, 14 Aralık 1919
(Orkestra şefi: Roberto Moranzoni)
Rahibe Angelica sopranoGeraldine Farrar
Prenses, teyzesicontralto Flora Perini
Basrahibe mezzo-soprano Rita Fornia
The Monitress mezzo-soprano Marie Sundelius
Rahibe adayları hocası mezzo-soprano Cecil Arden
Rahibe Genovieffa soprano Mary Ellis
Rahibe Osmina soprano Margarete Belleri
Rahibe Dolcina soprano Marie Mattfeld
Hemsire rahibe mezzo-soprano Leonora Sparkes
Para toplayici rahibeler sopranos Kitty Beale ve Minnie Egener
Bir rahibe adayi soprano Phillis White
Yemin etmemis manastir mensuplari soprano ve mezzo-soprano Marie Tiffany ve Veni Warwick
Sahne disinda kadinlar, cocuklar ve erkekler korosu

Konu özeti

Mekân: Sienna'da bir manastır.
Zaman: 17. yüzyılın sonlarına doğru

Sahne bir kadınlar manastırındaki hayatın tipik görünümleri ile açılır. Bütün rahibeler ilahi söylemektedirler. Bir idareci rahibe daha yemin etmemiş rahibe adaylarını hatalarından dolayı azarlamaktadır. Bütün rahibeler manastırın avlusunda bir teneffüs için toplanmışlardır. Yeni rahibeler idarecisi rahibelere sevinç göstermelerini söylemektedir çünkü yılda ancak üç gün ortaya çıkan ve nadir bir olay olarak batan güneş avludaki fıskiyedeki sulardan yansıyarak akan suyu altın renkli görünmesine sebep olacaktır. Bu olay rahibelere Bianca Rosa adlı olmuş olan bir rahibeyi hatırlatmaktadır. Rahibe Genevieve bu altın renkli suyun bir kısmını onun kabri üzerine dökmeyi teklif eder.

Rahibeler kendi aralarında ne arzuları olduklarını konuşmaya başlarlar. Fakat idareci rahibe herhangi bir arzunun olmasının bir hata olduğuna inanmaktadır. Rahibe Geneviive küçük kız iken bir koyun çobanı olduğu için küçük kuzuları tekrar görmeyi arzu etmektedir. Rahibe Dolcina'nın arzusu ise lezzetli bir yemek yemektir. Rahibe Angelica hiçbir özel arzusu olmadığını ifade eder. Fakat diğer rahibeler hemen kendi aralarında fişldaşmaya koyulurlar: Rahibe Angelica doğruyu söylemektedir ve yedi yıldır hiç haberini almadığı zengin ve asıl olan ailesinden haberler beklemektedir. Söylentilere göre Rahibe Angelica bir ceza olarak manastıra gönderilmiştir.

Manastır revirine bakan rahibenin gelmesi bu konuşmaların son bulmasına neden olur. Revir hemşiresi Rahibe Angelica'dan çok iyi bildiği bir bitkisel ilaç yapmasını istemek için gelmiştir. İki manastır hizmetlisi manastırın dışında erzak getirmek için gelmişlerdir. Manastırın kapısında bir büyük özel arabanın beklediğini de haber verirler. Bu haber Rahibe Angelica'yı hemen şüpheye ve endişeye boğar; çünkü ailesinden birinin kendini ziyarete geleceğini sanmaktadır. Baş Rahibe Rahibe Angelica'yı bu endişesinden dolayı azarlar. Fakat arabayı karşıladıktan sonra geri geldiğinde Rahibe Angelica'nın teyzesi olan Prenses'in onu ziyaret için geldiğini açıklar.

Prenses Angelica'ya kız kardeşinin evlendiğini ve bu nedenle Angelica'nın ailenin mirası üzerinde olan haklarından ferağ ettiğine dair bir vesika imzalaması gerektiğini açıklar. Angelica işlemiş olduğu günah için tövbe ettiğini söyler. Fakat Meryem Ana için terk edemeyeceği bir şey olduğunu bildirir. Ama yedi yıl önce kendinden alınan gayrimeşru oğlunun hatırasından vazgeçmeye hazır olmadığını da açıklar. Presnses önce buna bir cevap vermez ama sonunda Angelica'nın oğlunun bir ateşli hastalıktan sonra olduğunu itiraf eder. Rahibe Angelica bu açıdan harap olmuştur; hemen vesikayı imzalar ve ağlayarak yere yığılır. Prenses vesika ile manastırdan ayrılır.

Rahibe Angelica bir cennetsel hayale kapılmıştır; oğlunun kendini öbür dünya cennetinde yanına çağırdığını hayal etmektedir. Kendi için bir ölümcül zehir hazırlar ve bu zehri içer. Fakat böylece bir intihar ettiğini anlar ve intihar ederek ölenlerin bir ölümcül günah işledikleri ve kendilerini lanete soktukları için cennete gidemeyeceğini ve oğlu ile ebediyen ayrı kalacağını anlar. Meryem Ana'ya kendine merhamet etmesi için dua etmeye başlar. Tam ölmekte iken bir mucize ortaya çıktığını görür; Meryem Ana Rahibe Angelica'nın oğlu ile kendine görünür ve oğlu Angelica'nın kucağına koşar.

Ünlü müziksel parça

  • "Senza mamma" - Angelica

Seçilmiş ses ve video kayıtları[1]

Yıl Roller
(Rahibe Angelica, Prenses, Basrahibe, TMonitress, Rahibe Genovieffa)
Orkestra şefi,
Opera evi ve Orkestra
Marka
1957 Victoria de los Ángeles,
Fedora Barbieri,
Mina Doro,
Lidia Marimpietri,
Santa Chissari
Tullio Serafin,
Rome Opera Orkestra ve Korosu
Audio CD: Regis Kat: RRC 1306
1962 Renata Tebaldi,
Giulietta Simionato,
Lucia Danieli,
Miti Trucato Pace,
Dora Carral
Lamberto Gardelli,
Maggio Musicale Fiorentino Orkestra ve Korosu
Audio CD:Decca Kat: 411 665-2
1973Katia Ricciarelli,
[Fiorenzaio Cossotto,
Bruno Bartoletti,
Accademia di Santa Cecilia Orkestra ve Korosu
Audio CD: RCA
1973 Dame Joan Sutherland,
Christa Ludwig,
Anne Collins,
Elizabeth Connell,
Isobel Buchanan
Richard Bonynge,
National Philharmonic Orchestra
Audio CD:Decca Kat: 458218
1975 Renata Scotto,
Marilyn Horne,
Patricia Payne,
Gillian Knight,
Ileana Cotrubas
Lorin Maazel,
New Philharmonia Orchestra
Audio CD: Sony Classical Kat: 88697527292
1994 Mirella Freni,
Elena Souliotis,
Gloria Scalchi,
Ewa Podleś,
Barbara Frittoli
Bruno Bartoletti,
Maggio Musicale Fiorentino Orkestra ve Korosu
Audio CD: Decca Kat: 436 261-2

Not: "Kat:" satıcı firmanın kullandığı katalog numarası.

Dipnotları

Dışsal kaynaklar


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Kariye Camii</span> İstanbulda camiye çevrilen bir Rum Ortodoks kilisesi

Kariye Camii veya eskiden Azize Kurtarıcı Hora Kilisesi, İstanbul'un Fatih ilçesinin Edirnekapı semtinde camiye çevrilmiş bir Rum Ortodoks kilisesi ve müze.

<span class="mw-page-title-main">Giacomo Puccini</span>

Giacomo Antonio Domenico Michele Secondo Maria Puccini ya da kısaca Giacomo Puccini İtalyan besteci. 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başındaki en büyük besteciler arasında yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Madam Butterfly</span> Giacomo Puccininin operası

Madam Butterfly Giacomo Puccini'nin üç perdelik operasıdır. İlk olarak 1904'te sahneye çıkmış, Puccini'nin en önemli operalarından biri olarak opera tarihinde yerini almıştır. Gösterinin ilk sahneleniş tarihi 17 Şubat 1904'tür. Orkestra şefi Cleofonte Campanini idi.

<span class="mw-page-title-main">Turandot</span>

Turandot, Giacomo Puccini tarafından bestelenmiş üç perdelik bir operadır. Operanın liberetosu Giuseppe Adami ve Renato Simoni tarafından hazırlanmıştır. Puccini bu eserin konusu hakkında ilk ilhamı Friedrich Schiller'in "Turandot-Çin Prensesi" adlı eserini okumasından sonra almıştır; fakat operanın esas teması ve konu ayrıntıları 18. yüzyıl Venedikli tiyatro yazarı Carlo Gozzi'nin oyunundan alınmıştır.

Fra Filippo Tommaso Lippi,, Lippo Lippi olarak da bilinir. Erken rönesans dönemi İtalyan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Tosca</span>

Tosca Giacomo Puccini tarafından bestelenmiş üç perdelik bir operadır. Opera'nın liberettosu Luigi Illica ve Giuseppe Giacosa tarafından hazırlanmış ve Victorien Sardou'nun "La Tosca" oyunundan uyarlanmıştır. Operanın prömiyeri 4 Ocak1900'de Roma'da Teatro Costanzi'de yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Il trovatore</span>

Il trovatore Giuseppe Verdi'nin bestelediği, "Antonio García Gutiérrez"' in "El Trovador" adlı tiyatro oyunundan uyarlanan İtalyanca libretto'sunu Leone Emanuele Bardare ve Salvatore Cammaran'ın yazdığı 4 perdelik opera eseri. Prömiyeri 19 Ocak 1853'te Roma'da "Teatro Apollo" sahnelenmiştir ve çok yakın ilgi görüp Ocak 1855'te birçok defa oynanmıştır. Verdi bu operanın Fransızcasını Le Trouvère olarak revize etmiş ve bu eser 1854/55 sezonunda Paris'te "Théatre des Italiens"'de sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Don Carlos</span>

Don Carlos İtalyan besteci Guiseppe Verdi tarafından, "Camille du Locle" ve "Joseph Mery"'nin hazırladıkları Fransızca libereto kullanılarak bestelenen 5-perdelik bir grand operadır. Liberetto Friedrich Schiller tarafından Almanca yazılan "Don Carlos, Infant von Spanien" dramatik oyunundan uyarlanmıştır. Operanın ilk prömiyeri 11 Mart, 1867'de Paris, Fransa'da Théâtre Impérial de l’Opéra sahnelenmiştir. Ondan sonraki yirmi yılda operaya ekler ve değişiklikler yapılarak birkaç versiyonu geliştirilmiş ve böylece opera evi idarecileri, yapımcıları ve orkestra şefleri için hangi versiyonu seçecekleri hakkında bir seçim imkânı ortaya çıkmıştır. Verdi'nin opera eserleri arasında başka hiçbirinin bu kadar çok çeşit versiyonu bulunmamaktadır. Bu opera eserinin özel baleyi ve ilk sahnelenmeden önceki kesintileri de içine alan tüm uzunluktaki versiyonu 4 saat süreli müzik gerektirmektedir ve bu şekliyle bu eser Verdi'nin en uzun opera eseri olmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Norma (opera)</span>

Norma Sicilya doğumlu İtalyan Vincenzo Bellini'nin bestelediği 2 perdelik bir opera veya lirik trajedidir. Operanın librettosu "Felice Romani" tarafından "Aleksandre Soumet"'nin Norma, ossia L'infanticidio " adlı eserinden uyarlanarak hazırlanmıştır. Operanın prömiyer sahnelenmesi 26 Aralık,1831'de Milano'da Teatro alla Scala Opera Evinde yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Cavalleria rusticana</span>

Cavalleria rusticana, Pietro Mascagni tarafından bestelenmiş, Giovanni Verga tarafından yazılan aynı adlı bir kısa oyundan uyarlanan librettosu Giovanni Targioni-Tozzetti ve Guido Menasci tarafından hazırlanmış tek perdelik İtalyanca bir operadır. Prömiyeri 17 Mayıs 1890'da Roma'da Teatro Costanzi'de yapılmıştır. 1893'ten beri uygulanan sahneleme geleneklerine göre bu opera eseri, çok zaman Ruggero Leoncavallo tarafından bestelenmiş Palyaçolar (Pagliacci) adlı iki perdelik opera eseri ile birlikte sahnelenmektedir.

Serse veya I. Serhas George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik opera seria janrında bir opera eseridir. Libretto 1694'te "Nicolo Minato" tarafından "Giovanni Bononcini"'nin bestelediği "Serse" operası için hazırlanan librettonun "Silvio Stampiglia" tarafından uyarlanmasının ismi bilinmeyen bir yazar tarafından, yeniden uyarlamasıdır. Eserin prömiyer temsili 15 Nisan 1738'de King's Tiyatrosu, Haymarket, Londra'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Il re pastore</span>

Il re pastore Çoban Kral; Köchel dizini K208) Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş iki perdelik, bazen "opera seria" bazen "seranata" janrinda olarak nitelendirilen, bir opera eseridir. Eserin librettosu İtalyanca olarak Matastasio tarafından hazırlanmış ve "Gianbattista Varesco" tarafından düzenlenmiştir. Eserin ilk gösterisi 23 Nisan 1775de Salzburg'da Başpiskopos "Kont Hieronymus von Colloredo" nun "Başpiskoposluk Sarayı"nda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Il tabarro</span>

Il tabarro (Pelerin) Giacomo Puccini tarafından bestelenmiş bir perdelik operadir. Puccini'nin Il trittico adını verdiği üç değişik her bir tek perdelik üç operadan birincisidir. Eserin İtalyanca librettosu "Giuseppe Adami" tarafından "Didier Gold"'un "La houppelande" adlı oyunundan uyarlanarak yazılmıştır. I. Dünya Savaşı sırasında hazırlandığı için prömiyeri harpten uzak olan New York Metropolitan Opera evinde 14 Aralık 1918'de sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Gianni Schicchi</span>

Gianni Schicchi Giacomo Puccini tarafından hazırlanmış 1 perdelik bir opera eseridir. Puccini'nin Il trittico adını verdiği üç değişik konulu, her bir tek perdelik üç operadan üçüncüsüdür. Librettosu İtalyanca olarak "Giovacchino Forzano" tarafından Dante Alığhieri'nin İlahi Komedya eserindeki bir öyküden uyarlanarak yazılmıştır. Fakat Dante'nin eserinde bu öykü dramatik bir içerik taşımakta iken Puccini/Forzano eserinde içerik gülünç bir komedidir. Hazırlandığı zaman Avrupa'da İ. Dünya Savaşı devam ettiği için prömiyeri New York Metropolitan Opera evinde 14 Aralık 1918'de sahnelenmiştir. Bu opera eseri birçok sinema filminde kullanılan "O mio babbino caro" adlı soprano aryasını içermektedir.

Şartrö Tarikatı veya Aziz Bruno Tarikatı, Hristiyanlığın Katolik mezhebine bağlı bir tarikatıdır.

Herkül George Frideric Handel tarafından Temmuz-Ağustos 1744'te bestelenmiş üç perdelik bir oratoryo ama günümüzde opera olarak sahnelenen müzik eseridir. Libretto İngilizce olarak "Thomas Broughton" tarafından antik Grekçeden Sofokles'in Trakhisli Kadınlar trajedi oyunundan ve antik Latinceden Ovid'in Metamorfozlar eserinin IX. kitabından uyarlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Orlando (opera)</span>

Orlando George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Bu Libretto, İtalyanca olarak hazırlanmıştır. Ama librettonun kesinlikle kimin tarafından yazıldığı bilinmemekte ve müzikologlar tarafından "Carlo Sigismondo Capece"'nin 1711'de hazırladığı "L’Orlando, overo La gelosa pazzia" adlı liberettosundan alındığının çok muhtemel olduğunu kabul etmektedirler. Her ne olursa olsun, bu opera metni ünlü şair Ludovico Ariosto tarafından 1516/1532'de yazılmış Ludovico Ariosto'nun Çılgın Orlando Epik şiirinden uyarılmıştır. Handel bu kaynak eseri ve içinde bulunan bazı kısımları Ariodante ve Alcina (1735) operalarının metinlerini uyarlamak için kullanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili Londra'da "King's Theatre" Tiyatrosu'da 27 Ocak 1733 tarihinde sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Vestal Bakiresi</span> Gaspare Spontininin bestelediği üç perdelik opera

Vestal Bakiresi Gaspare Spontini tarafından bestelenmiş üç perdelik tragédie lyrique janrında opera. Eserin librettosu, Fransızca olarak Étienne de Jouy tarafından yazılmıştır. Eserin ilk temsili 15 Aralık 1807'de Paris'te o zamanki "Académie İmpériale de Musique"'na ait olan Salle Montansier tiyatrosunda yapılmıştır. Bu eser Gespare Spotini'nin şaheseri olduğu kabul edilmektedir. Eserin müzik stili Gluck'ten etkilenmiş ve ileride Berlioz, Wagner ve XIX. yüzyıl Fransız Grand Operası'na büyük etkileri olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Faustina Kowalska</span>

Faustina Kowalska, Polonya'lı, Latin Katolik, rahibe ve mistikti. İsa Mesih'i gördüğü görümleri Latin Katoliklerin “İlahi Merhamet”e adanışlarına ilham kaynağı oldu ve "İlahi Merhamet’in Sekreteri" lakabını aldı.

Burcu Bükem Kuru, Türk opera sanatçısıdır.