İçeriğe atla

Sovyetler Birliği'nde sanat

Sovyetler Birliği'nde sanat, Sovyetler Birliği'nde üretilen sanat eserlerinin genel adıdır. 1917-1991 yıllarını kapsar. Sovyetler'de özellikle 1950'lerde nonkonformist olmayan bir sanat gelişme göstermiştir.

Tarihçe

Yüzyılın başında Kandinskiy, Chagall, Maleviç, Naum Gabo, El Lissitzky gibi dünya çapında ressamlar çıkaran Rusya'da, Devrim'den sonra bu sanatçıların çoğunun yurt dışında çalışmalarını sürdürmeleri nedeniyle resim sanatında belli bir durgunluk görüldü. Lenin'in modernist ressamlara yakınlığı olmasına karşın, soyut gerçeküstücü vb akımların etkisindeki ressamlar, halk ideallerine aykırılıkla suçlandı.[1]

Resimdeki düşüşe karşın, mimarlıkta büyük atılımlar gerçekleştirildi. Birçok yeni kent ile Moskova çevresi ve Sibirya'nın uzak bölgelerinde uydu kentler kuruldu. Moskova'da Lenin Mozolesi, Aleksey Sçuçev'in İçişleri bakanlığı ve Moskova Oteli, Vladimir Sçuko'nun Lenin Kütüphanesi, Rudnev'in planlarını çizdiği Lomanosov Üniversitesi dönemin başlıca ünlü yapılarıdır.[2] Resimde sosyalist gerçekçilik anlayışıyla ürün veren ressamların en ünlüleri Gerasimov, Boris Yakovlev, Gh Ryajskiy'dir. Bunların yanı sıra gravürcü İlya Sokolov ve afişçi V. Koretskiy öne çıkar. II. Dünya Savaşı sonrasında; 1961'de tamamlanan Kremlin'deki 6000 kişilik bir salon içeren Kongreler sarayı, Öncüler Sarayı (1962), 90 m yükseklikte çelik bir ok biçimindeki Uzay Fatihleri Anıtı (1964), 533 m yüksekliğiyle dünyanın en yüksek betonarme televizyon kulesi başta gelen mimari başarılardır.

Formalistler (biçimciler) diye anılan aşırı bir grupla, sosyalist gerçekçiliği savunanlar arasındaki çekişmelerin yaşandığı Stalin döneminin sona ermesi, edebiyatta oluğu gibi resim alanında geniş bir açılım getirdi.[3] Sosyalist gerçekçi anlayışın yanı sıra çağdaş tüm akımların temsilcileri ortaya çıktı. Vera Mukhina, Gavriil Gorelov, Arkadix Plastor, yüzlerce Sovyet ressamından sadece birkaçıydı.[4] Büyük bir serbestlik içinde tüm çağdaş sanatsal akımlardan ve teknik olanaklardan yararlanan Sovyet mimarları başyapıtlar verirken, resim, heykel gibi güzel sanat dalları da bu süreçte gelişimini sürdürdü.

Galeri

Kaynakça

  1. ^ Vern G. Swanson, Soviet Impressionist Painting. Woodbridge, England: Antique Collectors' Club, 2008; p. 400.
  2. ^ Figes, O. (2013) 'Just Send Me Word – A True Story of Love and Survival in the Gulag' pg. 192, Penguin Books: London
  3. ^ Sergei V. Ivanov. Unknown Socialist Realism: The Leningrad School, pp. 28–29. ISBN 5-901724-21-6, ISBN 978-5-901724-21-7.
  4. ^ "Segei V. Ivanov. The Leningrad School of painting 1930 – 1990s. Historical outline". 12 Şubat 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Nisan 2015. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Sosyalist gerçekçilik, sosyalizm ideolojisinin sanat ve edebiyata yansıması olarak 1930'lu yıllarda ortaya çıktı. Özellikle SSCB'de ve Çin'de ön plana çıktı ve komünistlerden de destek gördü. Sosyalist ideolojinin idealizmini ortaya çıkarmayı hedefleyen bu akımın etkisinde edebiyat eserlerinde devrimci kahramanlarla, halka örnek olacak kişiler yaratılması hedeflendi. Maksim Gorki'nin Ana romanı bu akımın ilk örneklerinden sayılır. Resim sanatında ise devrimci ruhun ön plana kuvvetli bir imajla çıktığı eserler desteklendi. Sosyalist gerçekçi akımın ana konuları arasında devrim, işçi sınıfı ve sanayi bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Konstrüktivizm (sanat)</span>

Konstrüktvizm, 1914'te Rusya'da ortaya çıkmış bir sanat akımı.

Avrupa Avantgarde Sineması, özellikle iki dünya savaşı arasındaki dönemde, Avrupa sinemasında etkili olan bir dizi akıma verilen toplu isimdir.

II. Dünya Savaşı'ndan sonra, Bulgaristan'da sanat, edebiyat ve mimari alanlarda sosyalist gerçekçiliğin ve resmî komünist estetik anlayışının ilkeleri uygulandı. Daha önce, edebiyat ulusçu hareketler doğrultusunda gelişirken, resim XIX. yüzyıl sonuna kadar Bizans ve Osmanlı geleneklerini yaşattı. XIX. yüzyılda Avrupa resim akımlarıyla tanışan Bulgar ressamlar ülkenin toplumsal sorunlarına büyük ilgi duymaya başladılar.

Kuzma Sergeevich Petrov-Vodkin, önemli Rus ressam ve yazar.

<span class="mw-page-title-main">Sovyetler Birliği'nde sinema</span>

Sovyetler Birliği'nde sinema veya Sovyet sineması veya Devrim sineması diye Sovyetler Birliği'nde üretilen sinema filmleri adlandırılır.

<span class="mw-page-title-main">Devrimci Rusya Sanatçılar Derneği</span>

Devrimci Rusya Sanatçılar Derneği, daha sonra Devrim Sanatçıları Derneği olarak bilinmiş, 1928-1933 yılları arasında Sovyetler Birliği'ndeki bir grup sanatçıydı. Grubun çeşitli üyeleri sanat dünyasındaki komünist idealin resmi temsilcileri olarak itibar görmüş ve Sosyalist Realizm tarzının çerçevesini tanımlamışlardır.

<span class="mw-page-title-main">Sovyetler Sarayı</span>

Sovyetler Sarayı, tasarımı Sovyet mimar Boris İofan tarafından hazırlanan ve resmen kabul edilen yapı. 1937 yılında başlanan proje, Nazi Almanyası'nın 1941 yılında Sovyetler Birliği'ne saldırması sebebiyle sonlandırılamamıştır.

Lenin Kremlin'de, Nikolay Nikolayeviç Baskakov tarafından yapılan ve Vladimir Lenin'i Sovyet hükûmeti Sankt-Peterburg'dan Moskova'ya taşındıktan sonra Kremlin'de ofisinde tasvir eden yağlı boya resim.

Bu, hem etnik Ruslar hem de diğer etnik kökenlerden insanların Rusya, Sovyetler Birliği ve Rus İmparatorluğu'nun 20. yüzyıl Rus ressamları listesi'dir. Bu liste, hem Rusya'da doğan fakat sonra göç eden hem de başka yerde doğan fakat Rusya'ya göç eden ve/veya uzun zamandır orada çalışan ressamları içermektedir. Ressamlar, alfabetik tablolarda kronolojik sıralamada düzenlenmişlerdir.

Catherine Balebina'nın portresi, Rus portre ressamı Lev Russov'un eşi Catherine Balebina'yı resmettiği tablo.

Amazonka, Rus ressam Rudolf Frentz (1888-1956) tarafından yapılmış resim. Ressamın karısı Yekaterina Anisimovna Stulovskaya'yı ata binerken tasvir eder.

Güneşlenmek, Rus ressam Alexander Samokhvalov (1894–1971) tarafından yapılmış ve ressamın karısı ressam Maria Alexseevna Kleshchar-Samokhvalova'yı tasvir eden resim.

<i>Kafe Gurzuf</i> Alexander Nikolayevich Samokhvalov resmi

Kafe Gurzuf, tanınmış Rus ressam, sulu boya ve grafik sanatçısı, illüstratör ve resim öğretmeni olan Alexander Nikolayevich Samokhvalov'un (1894-1971) 1956'da yapmış olduğu tablo. Sosyalist gerçekçilik sanatının kurucusu ve en parlak temsilcileri arasında yer alan ressam Leningrad'da yaşıyor ve çalışıyordu. Sanatçı resimde 1950'lerin ortasında Kırım Gurzuf'da bulunan bir kafenin manzarasını tasvir etmiştir.

Yevgeni Mravinski'nin portresi Rus portre ressamı Lev Russov (1926–1987) tarafından yapılmış, 1938 ile 1988 yılları arası Leningrad Filarmoni Orkestrası baş orkestra şefi Sovyet/Rus müzisyen Yevgeni Aleksandroviç Mravinski'nin (1903—1988) portresidir.

<span class="mw-page-title-main">Realizm (sanat)</span>

Realizm veya Gerçekçilik, 19. yüzyılda ortaya çıkan bir sanat akımıdır. Bu yüzyılda gerçekleşen endüstriyel gelişmeler, toplumsal sınıfların belirginleşmesi, insanları duygular dünyasından gerçekler dünyasına itmiştir. Sanatçılar da bu gelişmelere tepki olarak Realist (gerçekçi) çalışmalar gerçekleştirmeye başladılar. Realizm, konuların idealist bir tarzda ele alındığı Romantizm’e bir tepki olarak başladı. Realistler sıradan veya gerçekçi temaları ortaya koyabilmek için teatral dramadan ve sanatın klasik formlarından uzaklaşma eğiliminde oldular.

<span class="mw-page-title-main">Nikolay Pozdneyev</span>

Nikolay Matveyeviç Pozdneyev, Rus Sovyet sanatçı, ressam.

<span class="mw-page-title-main">Vladimir Serov</span>

Vladimir Alexandrovich Serov, sosyalist gerçekçilik akımının önemli isimlerinden olan Rus-Sovyet ressam.

<span class="mw-page-title-main">İsaak Brodski</span>

İsaak İzraileviç Brodski Sovyet ressam, grafik sanatçısı, tiyatro tasarımcısı ve eğitimci. Sosyalist gerçekçilik sanat hareketinin en önemli örneklerini sunan eserler vermiş Sovyet sanatçıdır. Lenin'in tasvirleri ve Rus İç Savaşını ve Ekim Devrimini konu edinmiş tablolarıyla tanınır.

<span class="mw-page-title-main">İmparatorluk Güzel Sanatlar Akademisi</span>

İmparatorluk Güzel Sanatlar Akademisi, gayri resmi olarak Sankt-Peterburg Sanat Akademisi olarak da bilinir, Rus İmparatorluğu döneminde başkent Sankt-Peterburg'da bulunan bir sanat akademisiydi. Akademi, 1757'de Moskova İmparatorluk Üniversitesi'nin kurucusu İvan Şuvalov tarafından Üç Asil Sanat Akademisi adı altında kurumuş olup İmparatoriçe Yelizaveta tarafından İmparatorluk Sanat Akademisi olarak yeniden adlandırıldı ve 25 yıl sonra 1789'da Neva Nehri kıyısındaki yeni bir binaya taşındı. Akademi neoklasik stili ve tekniği destekledi ve gelecek vadeden öğrencilerini daha fazla çalışma için Avrupa başkentlerine gönderdi. Sanatçıların başarılı kariyerler yapabilmeleri için akademide eğitim neredeyse gerekliydi.