İçeriğe atla

Silvia Federici

Silvia Federici, 2014 yılında gerçekleştirilen bir röportaj sırasında

Silvia Federici (d. 1942, Parma), Marksist feminist, radikal feminist ve anarşist gelenekten gelen felsefeci, kuramcı ve akademisyendir. New York'taki Hofstra Üniversitesi'nde sosyal bilimler profesörü olarak görev yapmaktadır.

Çalışmaları ile feminist hareket ve emek alanında yoğun ve yeni bir literatür oluşturmuş, kapitalizmin cinsiyetli işbölümü ve ev içi görünmeyen emek konularında 1970'li yıllardan itibaren çok sayıda çalışma yapmıştır.[1] En bilinen çalışmalarından biri, kadınların ev içi emeğinin bir emek kolu olarak tanınması ve karşılığında ücret ödenmesi talebiyle 1970'li yıllarda örgütlenen Wages for Housework (Ev İşi İçin Ücret) kampanyası hakkında yazdığı Wages Against Housework kitabıdır.[2]

Federici ayrıca, Afrika merkezli Akademik Özgürlük Komitesi (CAFA) kurucularındandır, emek ve müşterekler alanında çalışmalar yürüten Midnight Notes Collective topluluğunun bir üyesidir.[3][4][5]

Hayatı

Federici, 1942 yılında İtalya'nın Parma kentinde doğdu.[6] 1965 yılında Bologna Üniversitesi'nden mezun oldu ve 1967 yılında Buffalo Üniversitesi'nde felsefe alanında doktora çalışması yapmak için Fulbright Bursu alarak Amerika Birleşik Devletleri'ne taşındı.[7][8] 1980 yılında doktorasını tamamlamasının ardından Nijerya'da bulunan Port Harcourt Üniversitesi'nde 1991 yılına kadar dersler verdi, daha sonra New York'ta bulunan Hofstra Üniversitesi'nde siyaset felsefesi ve uluslararası çalışmalar bölümlerinde doçent, ardından profesör oldu.[1]

Federici, International Feminist Collective (Uluslararası Feminist Kolektif) topluluğunun kurucularından biri ve Wages for Housework (Ev İşi İçin Ücret) kampanyasının ABD'deki örgütleyicilerindendir.[1] 26 Mart 2021 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Ayrıca Afrika'da Committee for Academic Freedom (Akademik Özgürlük Komitesi, CAFA) topluluğunu kurdu, burada Midnight Notes Collective (Geceyarısı Notları Kolektifi) grubuna dahil oldu. 1995 yılında, sosyal adalet alanında çalışmalar yürüten Radical Philosophy Association'ın (Radikal Felsefe Topluluğu, RPA) idam cezasına karşı örgütlenmesini yürüttü.[1]

Federici, New York Brooklyn'de partneri George Caffentzis ile birlikte yaşamaktadır.[6]

Akademik çalışmaları

Silvia Federici'nin 1975 yılında yayımlanan Wages Against Housework kitabı, ev içi emek için ücret kampanyasının uluslararası olarak yaygınlaşmasını ve feminist emek mücadelesinin daha geniş topluluklarca tanınmasını sağladı.[2][9] Çalışma, dönemin Marksist feministlerinin emek talepleri ve Batı Avrupa-ABD'deki ikinci dalga feminizmin özel olanı politikleştirme anlayışı ile ortaya çıkmıştır.[2]

Federici'nin bir başka tanınmış eseri Caliban ve Cadı: Kadınlar, Beden ve İlksel Birikim kitabıdır.[10] Çalışma, erken modern dönemdeki cadı avı olgusunu feminist ve Marksist bir bakış açısından yorumlar ve Karl Marx'ın 'ilksel birikim' anlayışından hareket eder.[11][12][13][14] 17. yüzyılda doruğa ulaşan cadı avı, Federici'ye göre bir iktidar projesidir; mevcut toplumsal pratikleri ve dayanışma yapılarını ortadan kaldırarak köylüleri topraksızlaştırmış, Orta Çağ'da yaygın olarak gerçekleşen köylü ayaklanmalarını sonlandırmıştır.[10][15][16] Bu sebeple Federici, cadı avını kapitalist üretim yapılarının ve kapitalizmin cinsiyete dayalı iş bölümünün kurucu olgusu olarak ifade eder.[10][16]

Yayınlar

Kitapları

  • (1975) Wages Against Housework. Bristol: Power of Women Collective ve Falling Wall Press.[2]
  • (1984, Leopoldina Fortunati ile) Il Grande Calibano: Storia del corpo sociale ribelle nella prima fase del capitale. Milano: Franco Angeli.[17]
  • (2004) Caliban and the Witch: Women, the Body and Primitive Accumulation (Türkçe çeviride adı: Caliban ve Cadı: Kadınlar, Beden ve İlksel Birikim). Brooklyn, NY: Autonomedia.[18]
  • (2012) Revolution at Point Zero: Housework, Reproduction, and Feminist Struggle. Brooklyn, Oakland: Common Notions/PM Press.[19]
  • (2018) Re-enchanting the World: Feminism and the Politics of the Commons. Oakland, CA: Kairos/PM Press.[20]
  • (2018) Witches, Witch-Hunting, and Women. Oakland, CA: PM Press.[21]
  • (2020) Beyond the periphery of the skin : rethinking, remaking, reclaiming the body in contemporary capitalism. Oakland, CA: PM Press.[22]
  • (2021) Patriarchy Of The Wage: Notes on marx, gender, and feminism. Oakland, CA: PM Press.[23]

Editörlüğünü gerçekleştirdiği kitaplar

  • (1995) (ed.) Enduring Western Civilization: The Construction of the Concept of Western Civilization and Its "Others". Westport, CT; Londra: Praeger.
  • (2000) (ed.) A Thousand Flowers: Structural Adjustment and the Struggle for Education in Africa. Africa World Press.
  • (2000) (eds.) African Visions: Literary Images, Political Change, and Social Struggle in Contemporary Africa. Westport, CT; Londra: Praeger.

Bazı makale ve denemeleri (açık erişim olanlar)

Kaynakça

  1. ^ a b c "Silvia Federici – Marxfemconference" (İngilizce). 29 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2021. 
  2. ^ a b c d Federici, Silvia (1975). Wages against housework. 1st ed. Power of Women Collective. Londra: Power of Women Collective. ISBN 0-9502702-9-6. OCLC 4794721. 
  3. ^ On capitalism, colonialism, women and food politics[], Politics and Culture, 2009 (2) - Special Issue on Food & Sovereignty.
  4. ^ "Arşivlenmiş kopya". www.midnightnotes.org. 8 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2021. 
  5. ^ Eden, David (2016). Autonomy : capitalism, class and politics. Londra: Routledge. ISBN 978-1-315-56850-8. OCLC 950005823. 
  6. ^ a b Kisner (17 Şubat 2021). "The Lockdown Showed How the Economy Exploits Women. She Already Knew". The New York Times (İngilizce). ISSN 0362-4331. 21 Şubat 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Şubat 2021. 
  7. ^ "Silvia Federici, On capitalism, colonialism, women and food politics" 11 Ekim 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., interview by Max Haiven, Politics and Culture, 2009, Issue 2.
  8. ^ "Faculty Profile | Hofstra | New York". www.hofstra.edu. 11 Nisan 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2021. 
  9. ^ "Permanent Reproductive Crisis: An Interview with Silvia Federici". Meta Mute. Mute. March 2013. 30 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2021. 
  10. ^ a b c Silvia Federici (2020). Caliban ve Cadı: Kadınlar, Beden ve İlksel Birikim. Otonom. ISBN 9786057872135. 
  11. ^ "January 2018 (Volume 69, Number 8) | The Editors | Monthly Review". Monthly Review (İngilizce). 1 Ocak 2018. 29 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Ocak 2018. 
  12. ^ Cervantes (22 Ocak 2018). ""Out of this World": How Mykki Blanco and i-D highlight Johannesburg's queer life - Highlander". Highlander (İngilizce). 21 Mayıs 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Ocak 2018. 
  13. ^ Duffau. "Caliban et la sorcière : femmes, corps et accumulation primitive". Club de Mediapart (Fransızca). 19 Mart 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Ocak 2018. 
  14. ^ "Le corps, terrain originel de l'exploitation des femmes". Le Monde.fr (Fransızca). 29 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Ocak 2018. 
  15. ^ Gotby, Alva (Mart 2020). "Book Review: Witches, Witch-Hunting and Women by Silvia Federici and Re-Enchanting the World: Feminism and the Politics of the Commons by Silvia Federici". Feminist Review (İngilizce). 124 (1): 204-206. doi:10.1177/0141778919887930. ISSN 0141-7789. 24 Mayıs 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2021. 
  16. ^ a b Yıldırım, Yağmur (Mart 2020). "Akşam Yemeğini Toplamak: İstanbul'un Yenebilir Otları". Betonart, 64. Binat. ISSN 1304-494X. 11 Nisan 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2021. 
  17. ^ Federici, Silvia; Fortunati, Leopoldina (1984). Il grande Calibano : storia del corpo sociale ribelle nella prima fase del capitale (İtalyanca). F. Angeli. 
  18. ^ Federici, Silvia (2004). Caliban and the witch. New York: Autonomedia. ISBN 1-57027-059-7. OCLC 53122730. 
  19. ^ Federici, Silvia (2012). Revolution at point zero : housework, reproduction, and feminist struggle. Oakland, CA. ISBN 978-1-60486-772-5. OCLC 811491427. 
  20. ^ Federici, Silvia (2019). Re-enchanting the world : feminism and the politics of the commons. Peter Linebaugh. Oakland, CA. ISBN 978-1-62963-569-9. OCLC 1028842521. 
  21. ^ Federici, Silvia (2018). Witches, witch-hunting, and women. Oakland, CA. ISBN 978-1-62963-568-2. OCLC 1028842840. 
  22. ^ Federici, Silvia (2020). Beyond the periphery of the skin : rethinking, remaking, and reclaiming the body in contemporary capitalism. Oakland, CA. ISBN 978-1-62963-776-1. OCLC 1124923058. 
  23. ^ Federici, Silvia (2021). Patriarchy of the Wage: Notes on Marx, Gender, and Feminism. PM Press. ISBN 978-1629637990. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Maskülizm esas olarak erkeklerin deneyimleri üzerine kurulmuş toplumsal teori ve politik bir hareket tarzıdır. Maskülizmin çoğu sözcüsü bir yandan toplumsal ilişkilerin eleştirisini yaparken bir yandan da toplumsal cinsiyet (gender) eşitsizlik ve erkeklerin hakları ve sorunları gibi konular üzerine yoğunlaşmaktadırlar. Maskülizmi savunan kişiye "maskülist" denir. Tarihte bu adlandırmaya uygun görüşleri (maskülizmi) ilk kez ortaya koyan kişi sosyalist bir teorisyen olan Ernest Belfort Bax idi. Bununla birlikte zaman içinde maskülist çevrelere muhafazakâr kesimler de dahil olmuştur.

İslami feminizm, modern düşün hayatında yer bulmaya başlayan melez ideolojilerin bir örneği. İslami paradigma içinde dile getirilen feminist söylem ve uygulamalar bütününe verilen adlandırma. Modern İnsan Hakları bildirgelerinde tüm insanların eşit olduğu söylenirken, İslam dünyasında, gündelik yaşamda geleneksel inanışlar ve dini inanca dayalı, konjonktür ile uyuşmayan kadın-erkek ayrımı ve erkeklerin üstünlüğü söylemine karşı, kadınların eşitliği ve/veya üstünlüğünü savunan bir düşünce sistemiyle İslam düşüncesini harmanlamaya itmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Anarko-feminizm</span>

19. yüzyılda ilk kez ortaya çıkan ve isimlendirilen Anarko-feminizm veya Anarka-feminizm, anarşizm ile feminizmi bir araya getirir ve ataerkilliği hiyerarşinin ve dolayısıyla da toplumun temel problemlerinden biri olarak değerlendirir. Anarko-feministler ataerkillik ve maşizm ile savaşın sınıf çatışmalarının ve devlete yönelik anarşist mücadelenin bütünleyici bir parçası olduğuna inanırlar. Özünde, bu felsefe anarşist mücadeleyi feminist mücadelenin gerekli bir bileşeni olarak görür. Feminizmi de anarşist felsefenin gerekli bir bileşeni olarak görür. L. Susan Brown, "Anarşizm, tüm güç ilişkilerine karşı çıkan bir siyaset felsefesi olduğundan, doğası gereği feministtir" iddiasında bulunur.

<span class="mw-page-title-main">Judith Butler</span> Amerikalı filozof

Judith Butler, feminist felsefe, kuir (queer) kuram, siyaset felsefesi ve etik dallarına katkı sağlamış Amerikalı postyapısalcı filozof. Kaliforniya Üniversitesi, Berkeley'de Retorik ve Karşılaştırmalı Edebiyat bölümlerinde profesör olmanın yanı sıra European Graduate School'da Hannah Arendt Felsefe Profesörü'dür. Butler 1984'te Yale Üniversitesi'nden, akabinde Arzu Özneleri: Yirminci Yüzyıl Fransa'sında Hegelci Yansımalar adıyla basılan felsefe dalında doktora derecesi aldı.

Ayrılıkçı feminizm kadın ve erkek arasındaki cinsel farklılıkların giderilemeyeceği inancına bağlı olarak heteroseksüel ilişkileri desteklemeyen bir feminizm türüdür. Ayrılıkçı feministler, genellikle, erkeklerin feminist harekete katkı yapamayacağına ve iyi niyetli erkeklerin dahi ataerkilliğin dinamiklerini birebir kopya ettiklerine inanırlar. Ayrılıkçı feministler, enerjilerini kullanmayı ve diğer kadınlarla olan bağlarını kuvvetlendirmeyi ataerkil çerçevenin dışından dolaşarak gerçekleştirmeye çalışırlar. Bu durum, çok tipik olarak politik ve sosyal hedefleri elde etmek için yalnızca kadınlarla çalışmayı, sadece kadınları içeren yaşam alanları ve aileler oluşturmayı, çalışma yaşamında ise erkekler için/erkeklerle birlikte çalışmamayı ve erkek çalışan tutulmamasını içerir.

<span class="mw-page-title-main">Cadı avı</span>

Cadı avı; cadı olduğuna inanılan kimselerin yakalanması, yargılanarak veya yargılanmadan cezalandırılması olayıdır. Tarihte cadı avları genellikle cadıların yakılarak veya linç edilerek öldürülmesi ile sonuçlanmıştır. Günümüzde cadı avı kavramı daha çok, "fikirleri topluma tehdit olarak görülen kimselere karşı düzenlenen kampanya" anlamında metafor olarak kullanılmaktadır.

Feminist hareket kadınlara oy hakkı, eğitim olanaklarının geliştirilmesi, erkek-kadın arasındaki gelir adaletsizliğinin indirgenmesi, boşanmada erkeklerin çıkarına olan prosedürlerin nötrlenmesi, kadınların gebelik ve kürtaj gibi konularda kendi başlarına karar alabilmesi ve gelir edinme gibi konularda batı toplumlarına köklü değişiklikler getirmiştir. Harvard Psikoloji Profesörü Steven Pinker'a göre feminizm ev içi şiddeti ve hatta eşleri tarafından öldürülen erkek sayısını altıda bir oranında azaltan bir faktör olmuştur.

<i>Bitch</i> (dergi) Amerikan feminist dergi

Bitch, Portland, Oregon'da çıkartılan bağımsız ve yılda dört kere çıkan bir dergidir. Sloganı "Popüler kültüre feminist bir cevap."'dır. Bitch, popüler kültüre ve medyaya karşı sağlam ve manalıbir feminist cevap oluşturmayı teşvik etme ve sağlama maksadıyla kâr amacı gütmeyen Bitch Medya tarafından yayımlanmaktadır. Dergi, güncel haberlerin analizi, sosyal ve kültürel trendleri, televizyon şovları, filmleri, kitapları, muzikleri, reklamları ve feminist bir gözden sanateserlerini içermektedir. 80,000 kadar okuyucuya sahiptir.

Feminist etik, geleneksel etik teorilerinin, çoğunlukla erkek egemenliğinde olduğu için, kadının ahlaki deneyimine az değer verildiği inancına dayanan bir etik yaklaşımdır ve bu nedenle etiği dönüştürmek için bütüncül bir feminist yaklaşımla yeniden şekillendirmeyi seçer.

Cinsiyet bükücü, cinsiyetlerden beklenen rolleri büken kişidir. Cinsiyet bükme kimi zaman toplumsal aktivizm olarak görülür. Homofobi, transfobi, kadın düşmanlığı ve erkek düşmanlığına karşı çıkış olarak okunabilir. Kimi cinsiyet bükücüler doğumda kendilerine atanan cinsiyeti kabul ederler ancak onun gerektiği rollere bürünmeyi reddederler. Bu isyan androginos giysiler, tavırlar ve alışılagelmedik cinsiyet rolleri içerebilir. Kimi cinsiyet bükücüler kendilerini trans veya non-binary olarak tanımlayabilir. Akademik teorisyenlere göre bu kişiler "geleceğin bedenini inşa" faaliyeti de güdüyorlar.

Karşı-Reformasyon ve Avrupa din savaşları sırasında kabaca %80'ini kadınların ve çoğunluğunu 40 yaşının üzerinde insanların oluşturduğu yaklaşık 50.000 kişi büyücülük suçlaması nedeniyle yargılandı ve kovuşturmalar 1580-1630 yılları arasında tepe noktasına ulaştı.

Barbara Caine, Avustralyalı tarihçi, akademisyen ve feminist. "Member of the Order of Australia" nişanı sahibidir.

Yeşim Arat, özellikle cinsiyet politikası, Türkiye siyaseti, Türk siyasetinde kadınlar, Türkiye'deki kadın hareketleri üzerine çalışan bir Türk siyaset bilimcidir. Boğaziçi Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü'nde profesördür.

<span class="mw-page-title-main">Mira Schor</span>

Mira Schor Amerika doğumlu sanatçı, akademisyen, yazar, editör. Çağdaş sanatta resim, feminist sanat ve feminist sanat tarihi alanlarına katkılarıyla tanınır.

Feminist teoride, heteroataerkillik veya cisheteroataerkillik, cis erkeklerin ve heteroseksüellerin, cis dişilerin ve diğer cinsel yönelimlerin ve cinsiyet kimliklerinin üzerinde yetkiye sahip olduğu sosyopolitik bir sistemdir. Bu terim, kadınlara yönelik ayrımcılıkla LGBTQ bireylere yönelik ayrımcılığın aynı cinsiyetçi sosyal ilkeden kaynaklandığını vurgular.

Feminizm tarihi, kadınlara eşit hakların sağlanmasını amaçlayan hareketlerin ve ideolojilerin kronolojik veya tematik anlatılarını içerir. Dünyanın dört bir yanındaki feministlerin sebepleri, hedefleri ve niyetleri ; zamana, kültüre ve ülkeye bağlı olarak değişmiş olsa da çoğu Batılı feminist tarihçi, kadın haklarını elde etmek için çalışan tüm hareketlerin, feminizm terimini kendilerine uygulamamış olsalar bile feminist hareket olarak değerlendirilmeleri gerektiğini iddia ediyorlar. Diğer bazı tarihçiler "feminist" terimini modern feminist hareket ve onun devamıyla sınırlandırır ve daha önceki hareketleri tanımlamak için "protofeminist" etiketini kullanır.

<span class="mw-page-title-main">Kesişimsellik</span>

Kesişimsellik, bir bireyin sosyal ve politik kimliklerinin nasıl bir arada işleyerek toplumda farklı ayrımcılık ve imtiyaz biçimleri yarattığını anlamak için kullanılan analitik bir çerçevedir. Kesişimsellik, birden fazla avantaj ve dezavantaj faktörünü tanımlar. Bu faktörlerin örnekleri arasında cinsiyet, ırk, etnik köken, sınıf, cinsel yönelim, din, engellilik ve fiziksel görünüm sayılabilir. Bu kesişen ve örtüşen sosyal kimlikler hem güçlendirici hem de baskıcı olabilir.

<span class="mw-page-title-main">Feminist hareketler ve ideolojiler</span>

Yıllar boyunca çeşitli feminist ideoloji hareketleri gelişti. Hedefler, stratejiler ve bağlılıklar bakımından farklılık gösterirler. Sıklıkla örtüşürler ve bazı feministler kendilerini feminist düşüncenin çeşitli dallarıyla özdeşleştirirler.

<span class="mw-page-title-main">Nancy Fraser</span> Amerikalı filozof

Nancy Fraser, Amerikalı felsefeci, eleştirel teorisyen, feminist ve New York'taki The New School'da felsefe profesörüdür. Kimlik siyasetine yönelik eleştirileri ve adalet kavramı üzerine felsefi çalışmalarıyla tanınan Fraser, özellikle sosyal adalet ve neoliberal kapitalizm ilişkisi üzerine eleştirel çalışmalar yapmıştır. Fraser, üç ülkedeki dört üniversiteden fahri doktora derecesine sahiptir ve Amerikan Felsefe Derneği'nden Sosyal Felsefe alanında 2010 Alfred Schutz Ödülü'nü kazanmıştır. 2017-2018 dönemi için Amerikan Felsefe Derneği Doğu Bölümü Başkanı'ydı.

Bireyci feminizm, aynı zamanda ifeminizm olarak da bilinir, bireyciliği, kişisel özerkliği, devletin kadınlara karşı uyguladığı ayrımcılıktan özgürlüğü ve toplumsal cinsiyet eşitliğini vurgulayan liberteryen bir feminist harekettir.