İçeriğe atla

Sidney Bechet

Sidney Bechet
Sidney Bechet, 1922
Doğum14 Mayıs 1897(1897-05-14)
New Orleans, Louisiana, ABD
Ölüm14 Mayıs 1959 (62 yaşında)
Garches, Fransa
MeslekJazz saksofon ve klarinet müzisyeni, besteci

Sidney Bechet (14 Mayıs 1897 - 14 Mayıs 1959), Amerikan caz saksofoncusu, klarnet müzisyeni ve besteciydi.

Bechet, soprano saksofonun ustalarından kabul edilen caz müzikçisidir. Performansı kayıt altına alınmış ilk caz solistidir. Bu unvanı, ilk kaydının Louis Armstrong'dan birkaç ay önce olmasıyla elde etmiştir.[1] Bechet, trompetçi Louis Armstrong’la bir­likte, swing duyuşuyla doğaçlama yapan ilk müzikçilerdendir.

Hayatı

New Orleans 7. Ward' daki Bechet'in çocukluğunu geçirdiği ev

Bechet, 14 Mayıs 1897 tarihinde New Orleans'ta orta sınıf bir Kreole (bu bağlamda soyu Louisiana ABD'ye katılmadan önce bölgede bulunan Fransız sömürgecilerden gelen etnik azınlık için kullanılan bir terim) ailede doğmuştur. Abisi Leonard Victor Bechet (1877-1952) tam zamanlı diş doktoru, trombonist ve grup lideriydi. 6 yaşındayken evde bulduğu enstrümanları kendi kendine öğrenmiş, bu süreçte klarnete yoğunlaşmaya karar vermiştir. 6 yaşındayken, abisinin grubuyla bir doğum günü partisinde ilk performansını sergilemiştir. Bechet gençliğinde daha sonra Joseph "King" Oliver, Bunk Johnson, Freddie Keppard,[2] Lorenzo Tio, "Big Eye" Louis Nelson Delisle ve George Baquet ile çalıştı.[3]

Müzikal gelişimi

Bechet, zamanın doğaçlama tekniklerini kullanarak birçok New Orleans topluluğunda çaldı (gamları ve arpejleri olan ve melodiyi değiştiren Obbligatolar). Louis Armstrong ile çalışırken, Bechet cazın Swing tarzını geliştiren ilk müzisyendi ve Caz ve ragtime arasındaki farkı da etkiledi.[2] Bechet, bir konserde sesinin baskın olmasını severdi ve trompetçilerin onunla çalmayı zor buldukları söylenirdi.[4]

Freddie Keppard'ın brass band, Olympia Orkestrası ve John Robichaux'nun dans orkestrasında geçit törenlerinde sahne aldı.

1911'den 1912'ye kadar Bunk Johnson ile New Orleans Eagle Band'de ve 1913–14'te Olympia grubunda King Oliver ile konser verdi.

1914 yılında aralarında Jack Carey ve Buddy Petit toplulukları da bulunan yarı efsane haline gelmiş birkaç yerel caz topluluğunda çalıştı ve dene­yimli bir müzisyen oldu.

1914'ten 1917'ye kadar turneye çıktı, seyahat etti.

New Orleans’da cazın büyük öncüleri Clarence Williams ve King Oliver ile birlikte çalıştıktan sonra Şikago’ya gitti ve sık sık Freddie Keppard ile konser verdi.

1919 baharında, New York kentine giderek Will Marion Cook'un senkoplu orkestrasına katıldı. Kısa süre sonra orkestra Avrupa turnesine çıktı. Avrupa'ya varır varmaz hemen Londra'daki Kraliyet Filarmoni Salonu'nda konser verdiler. Grup sıcak şekilde karşılandı ve Bechet özellikle popülerdi.[3]

Londra'dayken düz soprano saksofonu keşfetti ve klarnetinden ton farklı bir tarz geliştirdi. Bechet ilk etkili soprano saksofoncu oldu ve böylece cazdaki popülaritesini artırdı.[5]

Saksafonunun sesi, duygusal, atak ve güçlü olarak tanımlanabilir. O zamanlar bazı New Orleans klarnetçilerine benzer şekilde, sık sık geniş bir vibrato kullandı.

1919'da İsviçreli klasik müzik şefi Ernest Ansermet Bechet'in müziğini Bach'ınkine benzeterek, Bechet klasik müzik alanından birisi tarafından övülen ilk caz müzisyenlerinden birisi oldu.[3]

Bechet'in ilk kayıtları 1923 ve 1924'te yapıldı.[2] Kayıt, o zamanlar daha çok müzik yayıncılığı ve plak yapımcılığıyla tanınan piyanist ve söz yazarı Clarence Williams ve onun "Mavi Beşlisi" (Louis Armstrong dahil) tarafından yönetildi.[2]

Bechet "Wild Cat Blues" ve "Kansas City Man Blues"'ı kaydetti. İlki 16-bar temalı ragtime tarzı sonraki ise 12-bar blues temalıdır.[5] 1924'te, Bechet Duke Ellington ile 3 ay çalıştı ve Ellington'ın ilk caz tarzında önemli bir etki yaptı.[2]Duke Ellington ona "cazın simgesi" dedi.[6] Ancak, müzisyenlik hayatı boyunca müzik okumayı hiç öğrenmedi.[7]

Soprano Saksofon

1925 yılında ikinci bir Avrupa turnesine çıkmıştır.

1928-1938yılları arasında zaman zaman Noble Sissle topluluğunda bulunmuştur.

Bechet, 62. doğum gününde akciğer kanseri yüzünden öldü.[8]

Mirası

2013'te Merkür'deki bir krater, Bechet'nin adını aldı.[9]

Bechet'e adanmış plaket.
Sidney Bechet'in Londra'daki eski evi.
New Orleans'taki Sidney Bechet sokağı.

Sidney Bechet, eserleri 2008 Universal yangını'nda yok olan yüzlerce sanatçı arasındaydı.[10]

Hermann Hesse'nin Steppenwolf adlı romanında Bechet, "Pablo" karakterine ilham kaynağı olmuştur.[7]

Bechet'in müziği, aşağıdakiler de dahil olmak üzere yaklaşık 60 filmin müziklerine dahil edilmiştir: JFK (1991), Chocolat (2000), The Quiet American (2002), and Midnight in Paris (2011).[7]

Kişisel yaşamı

Bechet Katolikti.[11]

Bechet, Coleman Hawkins ile karşılaştırılan yıpratıcı tavırla bilinirdi.[12] Cazın popülerliğini kaybettiği bir dönemde, ikisi de müzik endüstrisindeki göreceli önemlerinden inanılmaz derecede emindiler. Caz endüstrisi hakkında daha az deneyimi veya bilgisi olan genç sanatçılar için inatçıydılar ve sabırları yoktu.[12]

Bechet, 1938'de New York'ta bir terzi dükkânı açarak müzik endüstrisinden kısa bir süreliğine ayrıldı.[7]

Bechet'in üç karısı vardı: Elizabeth Ziegler (1951-ölüm), Marie-Louise Crawford (1934-1942) ve Norma Hale (1918-1929).Kaynak hatası: <ref> etiketinde geçersiz değişken (Bkz: )

  • Bechet, 1983 yılında Big Band ve Jazz Hall of Fame'e alındı.[7]
  • 2014 yılında Londra'daki eski evinin önünde mavi bir plaket aldı (resimde).[13]

Kısmi diskografisi

  • "Texas Moaner Blues" (recorded with Louis Armstrong) - 1924
  • "Cake Walkin' Babies from Home" (with Red Onion Jazz Babies) - 1925
  • "Blues In Thirds" - 1940
  • "Dear Old Southland" - 1940
  • "Egyptian Fantasy" -1941
  • "Muskrat Ramble" - 1944
  • "Blue Horizon" - 1944
  • "Petite Fleur" - 1959

Kaynakça

  1. ^ "Arşivlenmiş kopya". 7 Kasım 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Kasım 2015. 
  2. ^ a b c d e Kaynak hatası: Geçersiz <ref> etiketi; :22 isimli refler için metin sağlanmadı (Bkz: )
  3. ^ a b c Porter, Lewis; Ullman, Michael (1988). "Sidney Bechet and His Long Song". The Black Perspective in Music. 16 (2): 135-150. doi:10.2307/1214805. JSTOR 1214805. 
  4. ^ Horricks, Raymond (1991). Profiles in Jazz. New Brunswick, New Jersey: Transaction. ss. 1-10. ISBN 9780887384325. 
  5. ^ a b Kaynak hatası: Geçersiz <ref> etiketi; :12 isimli refler için metin sağlanmadı (Bkz: )
  6. ^ YUDKIN, JEREMY (2010). "Review of Sidney Bechet: Treat It Gentle; The Life and Times of a Jazz Master". Yearbook for Traditional Music. 42: 237-238. ISSN 0740-1558. 2 Mart 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Ağustos 2022. 
  7. ^ a b c d e Kaynak hatası: Geçersiz <ref> etiketi; :1 isimli refler için metin sağlanmadı (Bkz: )
  8. ^ "Arşivlenmiş kopya". 13 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Mart 2016. 
  9. ^ "Bechet". Gazetteer of Planetary Nomenclature. NASA. 28 Temmuz 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Temmuz 2021. 
  10. ^ Rosen, Jody (25 Haziran 2019). "Here Are Hundreds More Artists Whose Tapes Were Destroyed in the UMG Fire". The New York Times. 25 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2019. 
  11. ^ Hill, Gary (30 Nisan 2007). "Historic jazz church in New Orleans clings to life". Reuters (İngilizce). 19 Kasım 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Aralık 2020. 
  12. ^ a b Tucker, Mark (1991). "Review of Sidney Bechet: The Wizard of Jazz; The Song of the Hawk: The Life and Recordings of Coleman Hawkins, John Chilton". American Music. 9 (3): 320-325. doi:10.2307/3051437. ISSN 0734-4392. 21 Kasım 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ocak 2022. 
  13. ^ "Sidney Bechet awarded blue plaque". www.telegraph.co.uk. 23 Kasım 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Kasım 2021. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Louis Armstrong</span> Amerikalı caz müzisyeni (1901 – 1971)

Louis Daniel Armstrong, Amerikalı caz müzisyenidir.

Caz, ilk kez ABD'nin güney eyaletlerinde, 1900'lerin başında gelişmeye başlamış bir Afro-Amerikan müzik türüdür. 19. yüzyılın sonlarında ve 20. yüzyılın başlarında New Orleans, Louisiana'daki Afrikalı-Amerikalı topluluklarda ortaya çıktı. Caz müziği, mavi notalar, senkop, swing, çoklu ritim, atışma ve doğaçlama tekniklerini kullanır; Afrikalı-Amerikalı ve Batı müziği tekniklerinin harmanlanmasıdır. Bu müziğin dünya ile tanışması ise 1917 yılında Dixieland Jazz Band'in ilk plaklarının piyasaya çıkmasıyla olmuştur. 1920 ile 1930'larda popülerliğinin artmasıyla başta ABD olmak üzere tüm dünya genelinde Caz Çağı yaşanmıştır. Caz yalnızca geçmişte değil, bugün dahi çok sevilen ve ünü gün geçtikçe artan müzik türlerinden biridir. 1920'lerin Caz Çağı'ndan bu yana, geleneksel müzik ve popüler müzikte önemli bir müzikal ifade biçimi olarak kabul edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Motorlu taşıt</span>

Motorlu taşıt veya otomotiv taşıtı olarak da bilinen motorlu taşıt kendinden tahrikli bir araç olup genellikle tekerlekli, demiryolu üzerinde çalışmayan ve insan veya kargo taşımacılığı için kullanılır.

<i>Under My Skin</i> (Avril Lavigne albümü)

Under My Skin, Kanadalı şarkıcı ve şarkı sözü yazarı olan Avril Lavigne'in ikinci stüdyo albümü.

<span class="mw-page-title-main">NBA G League</span>

NBA Development League veya National Basketball Association Development League, NBA'in bir yan ligidir. NBA D-League'de 2022-2023 sezonu itibarıyla toplamda 30 takım vardır.

<span class="mw-page-title-main">Yuzuru Hanyu</span> Japon artistik patinajcı (d. 1994)

Yuzuru Hanyū, Japon buz patencidir. 2 kez Olimpiyat şampiyonu, 2 kez Dünya şampiyonu, 1 kez 2010 Dünya Gençler şampiyonu, 1 kez 2009-10 Gençler Grand Prix şampiyonu, 4 kez ISU Grand Prix Finali şampiyonu, 4 Kıta şampiyonu ve 6 kez Japonya ulusal şampiyonu olmuştur. Artistik buz pateni tarihinde Super Slam tamamlayan ilk ve tek erkek sporcudur.

<span class="mw-page-title-main">Benny Goodman</span> Amerikalı besteci ve caz müzisyeni (1909 – 1986)

Benjamin David "Benny" Goodman Amerikalı bir caz klarnetçisi ve "Swing'in Kralı" olarak bilinen grup lideridir.

<span class="mw-page-title-main">Karl Anderson</span> Amerikalı güreşçi

Chad Allegra ya da bilinen adıyla: Karl Anderson, Amerikalı profesyonel güreşçi. Günümüzde Impact Wrestling güreşçisidir.

<span class="mw-page-title-main">Wynton Marsalis</span> Amerikalı caz müzisyeni

Wynton Learson Marsalis ; Amerikalı trompetçi, besteci, öğretmen, müzik eğitimcisi ve Jazz at Lincoln Center'in sanat yönetmeni. Marsalis'in bestelediği Blood on the Fields, Pulitzer Müzik Ödülü'ne layık görülen ilk caz bestedir. Hayatı boyunca birçok ödül kazanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">The Godfather (güreşçi)</span> Amerikalı güreşçi

Charles Wright ya da bilinen adıyla: The Godfather, Amerikalı yarı emekli profesyonel güreşçi. 1991-1993 ve 1995-2002 yılları arasında WWE'de çalışmıştır.

<i>Black Panther</i> (film) 2018 çıkışlı sinema filmi

Black Panther, Marvel kurgusal evreninin 16 Şubat 2018 tarihinde vizyona giren on sekizinci Marvel Sinematik Evreni süper kahraman filmidir.

<span class="mw-page-title-main">Caz Çağı</span>

Caz Çağı, 1920'lerde ve 1930'larda caz müziğinin ve dans tarzlarının ülke çapında hızla popülerlik elde ettiği dönemdir. Caz Çağı'nın kültürel yansımaları öncelikle cazın doğduğu yer olan Amerika Birleşik Devletleri'nde hissedildi. New Orleans’ta Afrika ve Avrupalı müziğin bir karışımı olarak ortaya çıkan caz, bu dönemde daha geniş kültürel değişimlerde önemli rol oynadı ve pop kültürüne olan etkisi uzun süre devam etti. Caz Çağı'na genellikle Kükreyen Yirmiler ile bağlantılı olarak atıf yapılır. Amerikalı yazar F. Scott Fitzgerald, ilk olarak 1922'deki kısa öykü koleksiyonu Caz Çağı Öyküleri'nin adında bu terimi ilk defa kullanarak terimle genel olarak ilişkilendirilmektedir.

Lorenzo Tio Jr. (1893–1933), babası Lorenzo Tio Sr. (1867-1908) ve amcası Louis "Papa" Tio (1862-1922) gibi New Orleans'lı usta bir klarnetçidir. Babası ve amcasıyla birlikte bu üç Tio'nun enstrümanı çalma yöntemleri, caz sololarının geliştirilmesinde ufuk açıcı bir öneme sahiptir.

Marvel Sinematik Universe (MCU) bir olan medya franchising ve paylaşılan kurgusal evren arasında ayardır süper kahraman dizileri içinde görünen karakterlere göre Marvel Comics yayınları. MCU ilk olarak 2013'ten 2020'ye kadar ABC, Netflix, Hulu ve Freeform'da yayınlanan Marvel Television dizileriyle televizyona genişledi. Marvel Studios films- arkasında -the yapım stüdyosu üzerine dizi bırakmadan başlayacak Disney+ parçası olarak 4. Evre'nın başlangıcı olan WandaVision dizisi ile başladı.

<i>Soul</i> (film, 2020) Pete Docter ve Kemp Powers’ın yönettiği 2020 yapımı film

Soul, Pixar Animation Studios tarafından üretilen ve Walt Disney Pictures tarafından yayınlanan 2020 Amerikan bilgisayar animasyonlu fantastik komedi-drama filmidir. Pete Docter'ın yönettiği ve Kemp Powers'ın ortak yönetmenliğini üstlendiği filmde Jamie Foxx, Tina Fey, Graham Norton, Rachel House, Alice Braga, Richard Ayoade, Phylicia Rashad, Donnell Rawlings, Questlove ve Angela Bassett'in sesleri yer alıyor. Hikâye, bir caz müzisyeni olarak büyük çıkışından hemen önce, yanlışlıkla ayrılan ruhunu ve bedenini yeniden birleştirmeye çalışan Joe Gardner adlı bir ortaokul müzik öğretmenini anlatıyor. Soul, bir Afrikalı-Amerikalı kahramanın yer aldığı ilk Pixar filmidir.

<span class="mw-page-title-main">Fletcher Henderson</span> Amerikalı aranjör, besteci ve piyanist (1897 – 1952)

James Fletcher Hamilton Henderson Amerikalı bir piyanist, grup lideri, aranjör ve bestecidir, big band caz ve swing müziğinin gelişiminde önemli bir figürdür. Henderson, oldukça üretken siyah müzik aranjörlerinden biriydi ve Duke Ellington ile birlikte caz tarihinin en etkili aranjör ve grup liderlerinden biri olarak kabul edilir. Henderson'ın etkisi çok büyüktür. Dixieland ve hareketli dönemler arasındaki boşluğun kapatılmasına yardımcı oldu. "Smack" Henderson olarak da bilinir..

<span class="mw-page-title-main">Miroslav Vitouš</span>

Miroslav Ladislav Vitouš, bir Çek caz basçısı.

Amerikan televizyon dizisi Loki'nin aynı adlı karakteri içeren Marvel Comics'e dayanan ilk sezonunda, Loki'nin Avengers: Endgame (2019) olayları sırasında Tesseract'ı çaldıktan sonra gizemli Time Variance Authority'ye (TVA) getirildiğini görür ve kendisinin tehlikeli bir varyantını yakalamaya yardım etmek zorunda kalır.

<span class="mw-page-title-main">Gil Scott-Heron</span>

Gilbert Scott-Heron Amerikalı bir caz şairi, şarkıcısı, müzisyeni ve yazarıydı, öncelikle 1970'ler ve 1980'lerde sözlü icracı olarak yaptığı çalışmalarla tanınırdı. Müzisyen Brian Jackson ile ortak çabaları, Scott-Heron tarafından hem rap hem de melismatik vokal tarzlarında sunulan, zamanın sosyal ve politik meseleleriyle ilgili lirik içeriğin yanı sıra caz, blues ve soul'un müzikal bir füzyonunu içeriyordu. Kendisinden "bluesolog" olarak bahsetti, bu kendi terimiyle "blues'un kökeniyle ilgilenen bir bilim adamı" anlamına geliyordu. Bir caz-soul ritmi üzerinden söylenen "The Revolution Will Not Be Televised" adlı şiiri, hip hop müziği üzerinde büyük bir etki olarak kabul edilir.