İçeriğe atla

Sheila Jeffreys

Konu ekle

Sheila Jeffreys (d. 1948), Birleşik Krallık'ta cinsellik tarihi ve politikası incelemeleriyle tanınan lezbiyen feminist, akademisyen ve etkincidir.

Avustralya'da bulunan Melbourne Üniversitesi'nde öğretim üyesidir. Erkek zihnine ve normlarına göre yürürlüğe konmuş cinsel devrimin kadınların özgürleşmesinden ziyade onların baskı altında tutulmasına katkıda bulunduğunu savunması hem yoğun eleştiri hem de saygıyla karşılanmıştır.[1][2][3][4] Jeffreys’e göre cinsiyet değiştirme ameliyatları yoluyla vücutlarını değiştiren transseksüeller, baskıcı sosyal cinsel kimlik rollerini yeniden üretmektedirler. Jeffreys’in tartışmalı diğer görüşleri arasında lezbiyen kültürünün baskın/teslimiyetçi erkek eşcinsel altkültürüne benzemeye çalışarak bu altkültürün cinsiyetçi etkisi altında kalması ve güzellik peşinde koşan kadınların sağlıklarına zarar vererek ataerkil sadizme teslim olmuş olmaları bulunmaktadır.

1979 yılında, politik lezbiyen tanımını ortaya koyan, Düşmanını mı Seviyorsun? Zıtcinsel Feminizm ve Politik Lezbiyenizm Arasındaki Tartışma adlı kısa bir kitabın yazılmasında yer aldı: “Gerçekten de bütün feministlerin lezbiyen olabileceklerini ve olmaları gerektiğini düşünüyoruz. Siyasi lezbiyen tanımımız, erkeklerle yatmayan, kendini kadın bakış açısından tanımlamış bir kadın. Bu, kadınlarla mecburi bir cinsel ilişki anlamına gelmiyor.”[5] 1983 yılında yayımlanan Tarihin Cinsel Dinamikleri: Erkeklerin Gücü, Kadınların Direnişi isimli sosyal cinsel kimlik ilişkileri üzerine feminist yazılar antolojisine “Londra Feminist Tarih Grubu” adı altında katkıda bulunan birçok yazardan biriydi. Jeffreys bu kitabın 11. ve son bölümü olan 1920’lerde Seks Reformu ve Anti-Feminizm bölümünü yazdı.[6]

Jeffreys’in cinsellik tarihi konusunda en iyi bilinen eseri Bekar Kadın ve Düşmanları: Feminizm ve Cinsellik 1880-1930, 1985 yılında yayınlandı. Viktorya dönemi İngiltere’sindeki cinsel püritanizmin Sigmund Freud ve Havelock Ellis gibi bilimsel olarak aydınlanmış seksologlar tarafından ortada kaldırıldığı iddiasına karşı çıkıyor. 19. yüzyıl sonları ve 20. yüzyıl başlarındaki çocuk istismarı ve fuhşa karşı feminist kampanyaları inceleyerek, seksoloji sözcülüğüne soyunan erkeklerin desteklediği Yeni Kadın vizyonunun, feminizme karşı erkek tepkisinden doğan bir strateji olduğunu savunuyor. Bu kavramların otoriter olduğunu ve kadın cinselliğini erkeklerin tercihine uyum sağlayacak şekilde yorumladığını öne sürüyor. Bu kavramların, ilerleyen zamanlarda değişen toplumsal şartlara uyum sağlayacak şekilde yapılan adaptasyonlarını inceliyor: Yeni Kadın’ın savaş zamanında doğum yapma zorunluluğunu karşılamak için modifiye edilmesi; cephede ve evde ücretli çalışma konusunda kadınların bağımsız olma imkanının ortaya çıktığı 1. Dünya Savaşı döneminde geleneksel olarak erkeklere atfedilen rollerden kadınları uzaklaştırmak için cinsel açıdan hedonist olan Serbest Kız’ın (Flapper Girl) icat edilmesi.

1990 yılında yayımlanan Antiklimaks: Cinsel Devrime Feminist Bir Bakış kitabında Jeffreys, pornografi, cinsellik kitapları, cinsellik araştırmaları ve çok satan romanlar dahil olmak üzere 1950’lerden başlayarak yazılmış olan kadın cinselliğine yönelik popüler formülleri eleştiriyor. Yaşamının büyük bölümünü Büyük Britanya’da geçiren Jeffreys, 90’ların başında Avustralya’ya yerleşmiştir.

Lezbiyen Sapkınlığı, 1993 yılında yayımlandı. Bu kitapta Jeffreys, kadınların dahil olduğu sadomazoşistik uygulamaları sert biçimde eleştirmektedir. Kendisi sadomazoşist sekse dahil olmuş bir yazar, Jeffreys’in kitapta yer verdiği ve sadomazoşizmi “erkek üstünlüğü taraftarı” olarak tanımlayan, zıtcinsel erkek baskınlığının ve kadının baskı altında olmasının yeniden üretimi olarak gören, sadomazoşizmin şiddeti yücelttiğini ve kadın bedenini seks aracı olarak gördüğünü iddia ederek anti-lezbiyen ve faşist olduğunu iddia eden görüşlerin anti-sadomazoşist hareket üyelerinin “basite indirgeyen, dualist düşüncenin örneği olduğunu ifade etmiştir. Yazar, Jeffreys’in, zıtcinsel kadınların seksten zevk alabileceği gerçeğini göz ardı ettiğinin altını çizerek bazı kadınların kendisinin tarif ettiği şekilde pasif alıcılar olmayarak daha çok zevk almak için “üstte” olabileceğini söylemiştir.[7]

Küresel Seks Ticaretinin Politik Ekonomisi: Endüstriyel Vajina adlı kitabı Şubat 2009’da yayınlandı.[8][9] Seks endüstrisinin küreselleşmesi üzerinde duran kitap, evliliği bir tür fuhuş olarak tanımlayan tartışmalı bir bölüm de içermektedir. Julie Bindel’in yaptığı röportajda Jeffreys’in şu sözlerine yer veriliyor: “Erkeklerin kadın bedenini cinsellik için kullanma hakkı ortadan kalkmamıştır ve bu hakkın olduğu varsayımı, zıtcinsel ilişkilerin temelini oluşturur.” Ayrıca, İnternet üzerinden bulunan gelinlerin, evlilikle fuhuş arasındaki açık ilişkinin kanıtı olduğunu ileri sürerek bu durumu bir tür insan kaçakçılığı olarak görüyor.[10]

Jeffreys, transseksüellik ve cinsiyet değiştirme konusundaki görüşleriyle de dikkat çekmektedir. Julia Bindel’le yapılan röportajda Jeffreys, transseksüel ameliyatların “güzellik endüstrisinin daha köklü sorunlara kozmetik çözümler sunmasının bir uzantısı” olduğunu öne sürüyor. “Sosyal cinsel kimlik diye bir şeyin olmadığı bir toplumda, böyle bir ameliyat yapılmasına da gerek olmazdı.” Cinsiyet değiştirme ameliyatlarını “sakatlanma” olarak tanımlıyor ve pornografideki zoraki kadınsılaştırmanın, kadınları olduklarından daha az güçlü gösterme çabası olduğunu ileri sürüyor.[5]

Yazarın Türkçeye çevrilmiş kitabı bulunmamaktadır.

Kaynakça

  1. ^ SAMOIS (1987). Coming to Power: Writings and Graphics on Lesbian S/M. Boston: Alyson Publications. p. 88. ISBN 0-932870-28-7.
  2. ^ Vance, Carole S. (1992). Pleasure and Danger: Exploring Female Sexuality. London: Pandora. p. 302. ISBN 0 04 440867 6.
  3. ^ Gilbert, Harriett. (1993). The Sexual Imagination from Acker to Zola: A Feminist Companion. London: Jonathan Cape. p. 133. ISBN 0-224-03535-5.
  4. ^ Denfeld, Rene. (1995). The New Victorians: A Young Woman's Challenge to the Old Feminist Order. New York: Warner Books. p. 35. ISBN 1-86373-789-8.
  5. ^ a b Bindel, Julie (2 July 2005). "The ugly side of beauty".Guardian. http://www.guardian.co.uk/world/2005/jul/02/gender.politicsphilosophyandsociety 14 Şubat 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi..
  6. ^ London Feminist History Group (1983). The Sexual Dynamics of History: Men's power, women's resistance. London: Pluto Press. p. vi. ISBN 0-86104-711-7.
  7. ^ Stein, Atara (1998-09-28). "'Without Contraries Is No Progression': S/M, Bi-nary Thinking, and the Lesbian Purity Test". In Atkins, Dawn. Lesbian Sex Scandals. Haworth Press. 1998. p. 53. ISBN 9780789005489. http://books.google.com/?id=seZp6LNoF60C&pg=PA53&lpg=PA53&dq=sheila+jeffreys+BDSM.
  8. ^ The Political Economy of the Global Sex Trade
  9. ^ http://www.abc.net.au/rn/breakfast/stories/2009/2498297.htm 25 Ağustos 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. ABC Radion National Interview with Jefferys regarding her new book
  10. ^ http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2008/nov/12/women-prostitution-marriage-sex-trade 7 Mart 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi..

Notlar

  1. SAMOIS (1987). Coming to Power: Writings and Graphics on Lesbian S/M. Boston: Alyson Publications. p. 88. ISBN 0-932870-28-7.
  2. Vance, Carole S. (1992). Pleasure and Danger: Exploring Female Sexuality. London: Pandora. p. 302. ISBN 0 04 440867 6.
  3. Gilbert, Harriett. (1993). The Sexual Imagination from Acker to Zola: A Feminist Companion. London: Jonathan Cape. p. 133. ISBN 0-224-03535-5.
  4. Denfeld, Rene. (1995). The New Victorians: A Young Woman's Challenge to the Old Feminist Order. New York: Warner Books. p. 35. ISBN 1-86373-789-8.
  5. Bindel, Julie (2 July 2005). "The ugly side of beauty".Guardian. http://www.guardian.co.uk/world/2005/jul/02/gender.politicsphilosophyandsociety 14 Şubat 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi..
  6. London Feminist History Group (1983). The Sexual Dynamics of History: Men's power, women's resistance. London: Pluto Press. p. vi. ISBN 0-86104-711-7.
  7. Jeffreys, Sheila (1993). The Lesbian Heresy: A Feminist Perspective on the Lesbian Sexual Revolution. Spinifex Press.
  8. Stein, Atara (1998-09-28). "'Without Contraries Is No Progression': S/M, Bi-nary Thinking, and the Lesbian Purity Test". In Atkins, Dawn. Lesbian Sex Scandals. Haworth Press. 1998. p. 53. ISBN 9780789005489. http://books.google.com/?id=seZp6LNoF60C&pg=PA53&lpg=PA53&dq=sheila+jeffreys+BDSM.
  9. The Political Economy of the Global Sex Trade
  10. ABC Radion National Interview with Jefferys regarding her new book 25 Ağustos 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  11. Bindel, Julie (12 Nov 2008). "'Marriage is a form of prostitution'". Guardian. Guardian 7 Mart 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.



İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Lezbiyen</span> homoseksüel kız veya kadın

Lezbiyen, başka bir kadına fiziksel ve/veya duygusal çekim hisseden kadındır. Lezbiyen, eşcinsel kadın anlamına gelmektedir. Hem kadınlara hem de erkeklere çekim hisseden kadınlar ise biseksüeldirler. Kişinin kendini tanımlaması veya kendine biçtiği cinsel kimlik, davranışlarıyla örtüşmüyor olabilir.

<span class="mw-page-title-main">Eşcinsellik</span> Aynı cinsiyetteki insanlar arasındaki romantiklik, cinsel çekim ya da cinsel davranış

Eşcinsellik veya homoseksüellik, aynı cinsiyetteki insanlar arasındaki romantizm, cinsel çekim ya da cinsel davranıştır. Eşcinsellik, bir yönelim olarak “kişiyi ağırlıklı olarak ya da tümüyle kendisiyle aynı cinsiyette olan kişilere karşı romantik ya da cinsel çekimleri yaşamaya yönlendiren kalıcı kişisel nitelik” olarak ifade edilir. Aynı zamanda kişiyi bu çekimlere dayanan davranışlarla ilişkili kimlik hissi ve bu çekimleri paylaşan diğer kişilerden oluşan topluluğa olan üyeliğini de tanımlar.

Radikal feminizm, 1970'lerde kadın hareketlerinin en güçlü olduğu dönemlerde en çok sözü geçen iki akımdan biridir. Kadın sorununun temeline inmeye çalışmışlar, sorunu ataerki (patriyarka) olarak tanımlamışlardır. Radikal feminizm, toplumda temel kötülüğün toplumun üzerinde şekillendiği kadına yönelik baskı olduğu ve düzenlenmeye karşı çıkmanın temelini tüm standart cinsiyet rolleri ve erkek hakimiyetine karşı çıkmakta gören feminizmin bir koludur.

<span class="mw-page-title-main">Oral seks</span> ağız yoluyla yapılan cinsel ilişki türü

Oral seks, oral ilişki veya ağızdan ilişki, sertleşme hâldeki bir penis, uyarılmış bir vajina veya anüsün ağızla uyarılmasını içeren bir cinsel ilişki türüdür. Cunnilungus olarak bilinen oral seks türü vajina veya vulva üzerinde yapılırken, fellatio olarak bilinen diğer tür ise penis üzerinde yapılır. Oral seks, tarih boyunca hemen her toplumda heteroseksüel ve eşcinsel insanlar tarafından uygulanmıştır.

Ayrılıkçı feminizm kadın ve erkek arasındaki cinsel farklılıkların giderilemeyeceği inancına bağlı olarak heteroseksüel ilişkileri desteklemeyen bir feminizm türüdür. Ayrılıkçı feministler, genellikle, erkeklerin feminist harekete katkı yapamayacağına ve iyi niyetli erkeklerin dahi ataerkilliğin dinamiklerini birebir kopya ettiklerine inanırlar. Ayrılıkçı feministler, enerjilerini kullanmayı ve diğer kadınlarla olan bağlarını kuvvetlendirmeyi ataerkil çerçevenin dışından dolaşarak gerçekleştirmeye çalışırlar. Bu durum, çok tipik olarak politik ve sosyal hedefleri elde etmek için yalnızca kadınlarla çalışmayı, sadece kadınları içeren yaşam alanları ve aileler oluşturmayı, çalışma yaşamında ise erkekler için/erkeklerle birlikte çalışmamayı ve erkek çalışan tutulmamasını içerir.

<span class="mw-page-title-main">Cinsel yönelim</span> kalıcı cinsel çekim modeli

Cinsel yönelim kişilerin karşı cinsiyete, hemcins veya cinsiyete veya birden fazla cinsiyete karşı romantik veya Cinsel çekim hissetmeye yönlendiren kalıcı kişisel bir niteliktir. Bu çekimler genellikle karşıcinsellik (heteroseksüellik), eşcinsellik (homoseksüellik), biseksüellik, altında toplanır; bununla beraber aseksüellik de bazen dördüncü kategori olarak tanımlanır. Bu kategoriler cinsel kimliklerin daha ayrıntılı dünyasını yönleridir. Örneğin, insanlar panseksüel veya poliseksüel, veya hiçbirinden olmak gibi diğer etiketleri de kullanabilir. Amerikan Psikologlar Derneği'ne göre, cinsel yönelim "aynı zamanda bir kişinin bu çekimlere dayanan, davranışlarla ilişkili kimlik hissi ve bu çekimleri paylaşan diğer kişilerden oluşan topluluğa olan üyeliğini de tanımlar".

Kadın hakları hareketinin ya da feminist hareketinin ikinci dalgası, başta ABD'de olmak üzere Batıda 1960'ların başında başlayıp 1970'lerin son yıllarına kadar süren feminist faaliyetleri içeren bir dönemi kapsar.

<span class="mw-page-title-main">Kunnilingus</span> oral seks türü

Kunnilingus, kadın cinsel organının ağızla uyarılması ile gerçekleştirilen oral seks biçimidir. Eğer cunnilingus kendi başına yapılırsa, eyleme autocunnilingus denir. Klitoris kadın cinsel organları arasında en hassas bölgedir ve stimülasyonu kadının uyarılması ve orgazmı ile sonuçlanabilir.

Trans erkek, biyolojik bakımdan kadın olan erkektir. Pek çok trans erkek, görünüşlerini cinsiyet kimlikleriyle uyumlu olacak veya cinsiyet hoşnutsuzluğunu hafifletecek şekilde değiştirmek için cerrahi veya hormonal geçişi veya her ikisini birden tercih eder.

<span class="mw-page-title-main">Kadın cinselliği</span>

Kadın cinselliği kadının cinsel kimliğini, cinsel davranışlarını ve bu davranışların fizyolojik, psikolojik, sosyal, kültürel, politik ve ruhsal/dini açılardan değerlendirilmesini kapsar. Hemen hemen tarihin her döneminde ve her coğrafyada, kültürde, görsel ve yazılı sanatta, popüler kültürde insanın ve dolayısıyla kadının cinselliğine dair görüşler açıkça veya gizlenerek ifade edilmiştir.

Feminist hareket kadınlara oy hakkı, eğitim olanaklarının geliştirilmesi, erkek-kadın arasındaki gelir adaletsizliğinin indirgenmesi, boşanmada erkeklerin çıkarına olan prosedürlerin nötrlenmesi, kadınların gebelik ve kürtaj gibi konularda kendi başlarına karar alabilmesi ve gelir edinme gibi konularda batı toplumlarına köklü değişiklikler getirmiştir. Harvard Psikoloji Profesörü Steven Pinker'a göre feminizm ev içi şiddeti ve hatta eşleri tarafından öldürülen erkek sayısını altıda bir oranında azaltan bir faktör olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Monique Wittig</span> Fransız yazar (1935 – 2003)

Monique Wittig, ‘heteroseksüel sözleşmesi’ tabirini deyim haline getiren ve sosyal zorunlu cinsiyet rolleri üzerine yazan bir Fransız yazar ve feminist kuramcıdır. 1964'te ilk romanı ‘L’Opoponax’ı yayımladı. İkinci romanı Les Guérillères (1969) lezbiyen feminizmi için önemli bir eserdir.

<span class="mw-page-title-main">Anilingus</span> Anüsün oral yolla uyarılması

Anilingus veya analingus, bir kişinin dudakları, dilleri veya dişleri de dahil olmak üzere ağzını kullanarak başka birisinin anüsünü uyardığı oral ve anal seks eylemidir. Anal-oral temas ve anal-oral seks olarak da bilinir. Argoda "rimming" ve "rim job" da denir. Zevk için ya da bir erotik aşağılama biçimi olarak herhangi bir cinsel yönelim tarafından gerçekleştirilebilir. Ağıza dışkı bulaşmasından kaynaklanan bazı sağlık sorunlarına neden olabilir.

Cinsel akışkanlık, cinsellik veya cinsel kimlikte bir veya daha fazla değişikliktir. Cinsel yönelim çoğu insan için istikrarlıdır ancak bazı araştırmalar bazı insanların cinsel yönelimlerinde değişiklik yaşanabileceğini göstermektedir ve bu kadınlarda erkeklere göre daha olasıdır. Cinsel yönelimin psikoterapi ile değiştirilebileceğine dair bilimsel bir kanıt yoktur. Cinsel kimlik bir bireyin hayatı boyunca değişebilir ve biyolojik cinsiyet, cinsel davranış veya gerçek cinsel yönelim ile uyumlu olabilir veya olmayabilir.

<span class="mw-page-title-main">Kinsey ölçeği</span>

Kinsey ölçeği ya da diğer adıyla Heteroseksüel-Homoseksüel Derecelendirme Ölçeği, bir kişinin cinsel yönelimini belirli bir deneyime veya bir uyarıcıya verdiği reaksiyona göre tanımlamak için kullanılan ölçek. Ölçek 0 ila 6 arasındadır; 0 sadece heteroseksüel, 6 sadece homoseksüel anlamına gelir. Kinsey Raporlarının hem erkek hem de kadın versiyonlarında "X" olarak nitelendirilen, "sosyo-cinsel temas veya tepki yok" anlamına gelen bir ölçüt daha vardır. Raporlar ilk olarak Sexual Behavior in the Human Male (1948) adlı kitapta Alfred Kinsey, Wardell Pomeroy ve diğerleri tarafından yayımlandı. İnsan Erkeğinde Cinsel Davranış'ta (1948) yayınlandı. Daha sonra kitabın kadın versiyonu olan Sexual Behavior in the Human Female (1953) kitabında da yer aldı.

<span class="mw-page-title-main">Surata boşalma</span> başkasının yüzüne boşalmayı içeren cinsel aktivite

Surata boşalma veya surata attırma, bir erkeğin bir veya daha fazla cinsel partnerinin yüzüne meni boşalttığı bir cinsel aktivitedir. Surata boşalma, penetratif olmayan bir seks şeklidir, ancak genellikle vajinal seks, anal seks, oral seks, manuel seks veya mastürbasyon gibi başka bir cinsel uyarılma yönteminden sonra gerçekleştirilir. Ayrıca pornografik filmlerde ve videolarda düzenli olarak, genellikle bir sahneyi kapatmanın bir yolu olarak tasvir edilir.

Antiseksüalizm cinsel ilişkiye ve cinselliğe karşı olma veya düşmanlık tutumudur.

Feminist teoride, heteroataerkillik veya cisheteroataerkillik, cis erkeklerin ve heteroseksüellerin, cis dişilerin ve diğer cinsel yönelimlerin ve cinsiyet kimliklerinin üzerinde yetkiye sahip olduğu sosyopolitik bir sistemdir. Bu terim, kadınlara yönelik ayrımcılıkla LGBTQ bireylere yönelik ayrımcılığın aynı cinsiyetçi sosyal ilkeden kaynaklandığını vurgular.

Erotofobi, 1970'lerin sonlarında ve 1980'lerin başlarında bir dizi araştırmacı tarafından cinsellikle ilgili tutum ve inançların sürekliliği üzerindeki bir kutbu tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Sürekliliğin modeli, bir uçta erofobi ve diğer uçta da erotofili ile temelde kutuplaşmış bir hattır.

Feminist seksoloji, kadınların cinsel yaşamlarıyla ilgili olarak cinsiyet ve toplumsal cinsiyetin kesişimine odaklanan bir seksoloji çalışma dalıdır. Seksoloji, genel olarak psikanalizde büyük bir rol oynayan Freudcu teori üzerinden bir temele sahiptir. Seksolojinin bu spesifik alanı ise, klasik seksolojiden farklı olarak cinsellik deneyimlerini kapsayıcı olarak ele almaya ve geçmişte seksolojide ifade edilen sorunlu fikirleri yıkmaya çalışır. Feminist seksoloji, kapsayıcı seksoloji alanıyla birçok ilkede ortaktır; özellikle kadın cinselliği için belirli bir metod veya "normallik" önermeye çalışmaz, sadece kadınların cinselliklerini ifade ettikleri farklı, çeşitli yolları inceler ve not eder. Yeni ancak hızla büyüyen bir alandır.