İçeriğe atla

Shōhei Imamura

Shohei Imamura
DoğumTokyo, Japonya
ÖlümTokyo, Japonya
MeslekYönetmen,Senarist,Yapımcı,Oyuncu
Etkin yıllar1951-2002
ÖdüllerAltın Palmiye
1983 Narayama Türküsü
1997 Yılan Balığı

Shōhei Imamura (今村 昌平, Imamura Shōhei, Tokyo, 15 Eylül 1926 – 30 Mayıs 2006), Japon yönetmen,senarist ve yapımcı. İmamura, Japon Yeni Dalga sinemasının en önemli temsilcilerinden biridir ve Altın Palmiye kazanan ilk Japon yönetmendir.

Gençlik ve kariyeri

Imamura, 1926’da orta-üst sınıf bir doktor ailesinden Tokyo’da dünyaya geldi. 1945’ten sonra Japonya savaş felaketini yaşarken bir süre karaborsa sigara ve içki satışı yaptı. Imamura’nın film yapım sürecinde içinde yaşadığı bu dönem Japon toplumunun bu alt sınıfının bir yansıması olarak sıklıkla görülür. Waseda Üniversitesi’nde Batı tarihi çalıştı ancak daha çok zamanını tiyatro ve politik etkinliklerle geçirdi.[1][2]

Akira Kurosawa'nın Rashomon filminden etkilenerek 1950’lerde savaş sonrası Japonya’yı yeni bir ifade ile anlatmanın mümkün olabileceğini söyledi. 1951’de Waseda Üniversitesi’nden mezun olduktan sonra film kariyerine Şoçiku Stüdyosu’nda  Yasujirō Ozu’nun Early Summer (1951), The Flavor of Green Tea over Rice (1952) ve Tokyo Story (1953) filmlerinde asistan olarak başladı. Ancak Ozu’nun çizdiği Japon toplumu portesinden memnun olmayan Imamura, daha farklı bir tarz oluşturarak filmlerinde Japon toplumunda gözlemlediği Japon unsurlar üzerine yoğunlaştı. “Her zaman Japonlarla ilgili sorular sormak istedim çünkü betimlemek için donanımlı olduğum insanlar onlardı”.[3][4]

Nikkatsu

Imamura 1954’te Şociku Stüdyosu’ndan ayrılarak daha iyi bir maaşla Nikkatsu Stüdyosu’na geçti ve Yuzo Kawaşima’nın yanında yönetmen asistanı olarak çalışmaya başladı ve Kawaşima'nın Sun in the Last Days of the Shogunate filminin senaryosunun yazımına katıldı. Daha sonraları da Kawaşima hakkında Sayonara dake ga jinsei başlıklı kitabı kaleme aldı. Imamura, 1958’de Nikkatsu’da ilk filmi olan Stolen Desire’ı çekti. Ancak Nikkatsu, Imamura’nın köklü eğilimleri için tatmin edici değildi bu nedenle zorunlu olarak kendisini mutlu etmeyen bir dizi eğlendirici film yaptı. Nishi Ginza Station, Endless Desire ve My Second Brother bu tür filmlerdi. Imamura’nın 1961 yapımı, Yokosuka’daki Amerikan askeri üssü ile Japon toplumunun alt kesimi arasındaki vahşi ve hareketli ilişkisinin öyküsü olan Pigs and Battleships  filmi ciddi bir şaşkınlık yarattı. Film Nikkatsu’da Amerika karşıtı olarak algılandı ve Imamura’ya iki yıl proje verilmedi. Sonraki filmleri, 1963 yapımı The Insect Woman ve 1964 yapımı Unholy Desire aynı tonda çekildi. Bu üç filmle güçlü ve eşsiz öngörüsü ile Imamura, Japon Yeni Dalga akımını oluşturan yönetmenlerden biri oldu.  Kendisini kültürel antropolog olarak gören Imamura; “İçinden çıkılmaz filmler yapmak istiyorum.”[5] “İnsan bedeninin ve sosyal yapının alt tarafının ilişkileriyle ilgiliyim…..Kendime insanı diğer hayvanlardan ayrıştıran nedir diye soruyorum. İnsan nedir? Yanıtı film yapmayı sürdürerek arıyorum.”[6]

Imamura Production

Stüdyoların çalışacağı temalara karışmasını engellemek düşüncesiyle 1965 yılında Imamura Production ismiyle kendi yapım şirketini kurdu. İlk bağımsız filmi Akiyuki Nosaka’nın 1963 tarihli romanından uyarladığı, Osaka toplumu çevresindeki yaşamı konu alan The Pornographers oldu. Bundan sonra 1967’de belgesel girişimi A Man Vanishes ve 1968’de güney Japon adasındaki modern ve geleneksel toplumlar arasındaki çatışmayı araştıran yüksek bütçeli ama düşük gişeli yapımı The Profound Desire of the Gods geldi. Imamura, bundan sonraki yıllarda daha düşük bütçeli küçük belgeseller yapmaya karar verdi.

1970’lerin belgeselleri

Bir Konsomatrisin Ağzından Savaş Sonrası Japonya'nın Tarihi ve Karayuki-san, the Making of a Prostitute Imamura’nın gözde temalarından biri olan güçlü kadının Japon toplumunun sınırlamacılığına karşı koymasını işlediği bu projelerden iki tanesidir. Imamura 1979’da kurguya dönerek gerçek bir öyküden uyarladığı İntikam Benim isimli, bir seri katili anlatan filmini çekti.

1980’ler ve sonrası

İki büyük tekrar yapım Eijanaika (Sun in the Last Days of the Shogunate’in yeni yapımı) ve Narayama Türküsü (Keisuke Kinoshita'nın 1958 yapımı The Ballad of Narayama filminin yeni yapımı) bu dönemin çalışmasıdır.

Imamura’nın senaryo yazarı ve film yönetmeni olan en büyük oğlu Daisuke Tengan, Imamura'nın Yılan Balığı (1997), Dr. Akagi (1998), Kızıl Köprünün Altından Akan Ilık Sular (2001) ve 11 Eylül (2002) filmlerinde çalıştı ve senaryolarını yazdı.

Imamura, 2002’de bir Güney Kore filmi olan 2009 Lost Memories adlı yapımda tarihçi rölünü oynadı.

13-28 Nisan 2002 tarihinde düzenlenen 21. Uluslararası İstanbul Film Festivali'nde Imamura'nın 9 filmi gösterildi.

Ödüller

  • 1980 Japon Akademisi Yılın Yönetmeni Ödülü - İntikam Benim
  • 1983 Altın Palmiye Cannes Film Festivali - Narayama Türküsü
  • 1989 Ekümen Jüri - Özel Mansiyon, Teknik Büyük Ödülü Cannes Film Festivali - Siyah Yağmur
  • 1990 Japon Akademisi Yılın Yönetmeni Ödülü - Siyah Yağmur
  • 1997 Altın Palmiye Cannes Film Festivali - Yılan Balığı
  • 1998 Japon Akademisi Yılın Yönetmeni Ödülü - Yılan Balığı

Filmografi

  • Çalınan Arzu (盗まれた欲情, Nusumareta yokujō) (1958)
  • Ağabeyim (にあんちゃん, Nianchan) (1959)
  • Domuzlar ve Savaş Gemileri (豚と軍艦, Buta to gunkan) (1961)
  • Böcek Kadın (にっぽん昆虫記, Nippon konchūki) (1963)
  • Cinayet Niyetleri (赤い殺意, Akai satsui) (1964)
  • Pornocular (「エロ事師たち」より 人類学入門, "Erogotoshitachi" yori Jinruigaku nyūmon) (1966)
  • Bir Adam Kayboldu (人間蒸発, Ningen jōhatsu) (1967)
  • Tanrıların Derin Arzuları (神々の深き欲望, Kamigami no fukaki yokubō) (1968)
  • Bir Konsomatrisin Ağzından Savaş Sonrası Japonyasının Tarihi (にっぽん戦後史 マダムおんぼろの生活, Nippon sengoshi – Madamu onboro no seikatsu) (1970)
  • İntikam Benim (復讐するは我にあり, Fukushū suru wa ware ni ari) (1979)
  • Narayama Türküsü (楢山節考, Narayama bushikō) (1983) (Altın Palmiye)
  • Zegen (女衒, ZEGEN) (1987)
  • Kara Yağmur, (黒い雨, Kuroi ame) (1989)
  • Yılan Balığı (うなぎ, Unagi) (1997) (Altın Palmiye)
  • Kızıl Köprünün Altından Akan Ilık Sular (赤い橋の下のぬるい水, Akai hashi no shita no nurui mizu) (2001)

Dış bağlantılar

Kaynakça

  1. ^ Kim, Nelson. "Imamura Shohei". Senses of Cinema Temmuz 2003. 25 Aralık 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Ağustos 2020. 
  2. ^ Atsüren, Güvenç. "Shohei Imamura Sineması: Domuzlar, Pezevenkler ve Fahişeler". Filmloverss 30 Mayıs 2018. 22 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Ağustos 2020. 
  3. ^ Kendall, Nigel. "All you need is sex". The Guardian 14 Mart 2002. 13 Haziran 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Ağustos 2020. 
  4. ^ "İmamura: Küstah ve gerçekçi". NTV Kültür Sanat. 22 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Ağustos 2020. 
  5. ^ Botti, Salvatore. "Pigs, Pimps, and Pornographers". The Austin Chronicle 29 Ekim 1999. 16 Şubat 2003 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Ağustos 2020. 
  6. ^ "Imamura Shohei". Japan Zone. 2 Haziran 2002 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Ağustos 2020. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Delbert Mann</span>

Delbert Martin Mann, Jr. Amerikalı televizyon ve film yönetmeni. Marty filmi ile En İyi Yönetmen Akademi Ödülü'nü kazanmıştır ve bu ödülü en genç kazanan dokuzuncu kişidir. Aynı film Cannes Film Festivali'nde en iyi filme verilen Altın Palmiye'yi kazanmıştır. 1958 yılında yönettiği Separate Tables filmi ile Altın Küre adaylığı vardır.

<i>Kirazın Tadı</i> (film)

Kirazın Tadı, 1997 İran yapımı Abbas Kiyarüstemi filmidir. Tahran'ın kenar mahallelerinden birinde arabasıyla dolaşarak intihar ettikten sonra para karşılığında mezarına toprak atacak birini arayan orta yaşlı bir adam hakkında, minimalist bir filmdir.

<span class="mw-page-title-main">Altın Palmiye</span> Cannes Film Festivalinin yarışmalı bölümünde verilen festivalin en büyük ödülü

Altın Palmiye, Cannes Film Festivali'nin yarışmalı bölümünde verilen festivalin en büyük ödülüdür.

<span class="mw-page-title-main">Yusuf Şahin</span> Mısırlı yönetmen

Yûsuf Şâhîn veya, isminin uluslararası camiada kullanılan yazımı ile, Youssef Chahine, Mısırlı sinema yönetmeni. İlk rolünü Chahine'in 1954 tarihli Yanan Güneş filminde oynamış olan Ömer Şerif'i keşfeden yönetmen olarak anılır. Ayrıca, çeşitli ülkelerden 11 yönetmenin her birinin ayrı birer bölümünü çektiği ve Cannes Film Festivali özel ödülü kazanmış 11 Eylül filminin de yönetmenlerinden biriydi.

<i>Narayama Türküsü</i> (film, 1958)

Narayama Türküsü 1958 Japonya yapımı dramatik filmdir. Özgün adı Narayama Bushiko (楢山節考) olan film uluslararası festivallerde ve İngilizce konuşulan ülkelerde Ballad of Narayama adıyla gösterilmiştir.

<i>Narayama Türküsü</i> (film, 1983)

Narayama Türküsü 1983 Japonya yapımı dramatik filmdir. Özgün adı Narayama Bushiko (楢山節考) olan film uluslararası festivallerde ve İngilizce konuşulan ülkelerde The Ballad of Narayama adıyla gösterilmiştir.

62. geleneksel Cannes Film Festivali 13-24 Mayıs 2009 tarihleri arasında düzenlenen film festivali. Fransız oyuncu Isabelle Huppert jüri başkanlığını üstlendi. 19 Mart 2009'da festivalin açılış filminin Pixar yapımı Up isimli film olduğu açıklandı. Festivalin tarihinde ilk kez bir animasyon film ve aynı zamanda ilk kez bir 3-D film festivalin açılış filmi olarak seçildi.

<span class="mw-page-title-main">2012 Cannes Film Festivali</span>

65'inci 2012 Cannes Film Festivali 16-26 Mayıs 2012 tarihinde Fransa'nın Cannes şehrinde düzenlenmiş uluslararası film festivalidir. İtalyan film yönetmeni Nanni Moretti festivalin rekabet bölümünde jüri başkanlığı yapmıştır. İngiliz oyuncu Tim Roth ise Un Certain Regard bölümünün jüri başkanlığını yapmıştır. Fransız oyuncu Bérénice Bejo'da festivalin açılış ve kapanış törenlerine ev sahipliği yaptı.

<span class="mw-page-title-main">Hirokazu Koreeda</span>

Hirokazu Koreeda Japon film yönetmeni, film yapımcısı ve senarist.

<span class="mw-page-title-main">2014 Cannes Film Festivali</span>

67. Cannes Film Festivali 14 - 25 Mayıs 2014 tarihlerinde düzenlenmiş uluslararası film festivalidir. Yeni Zelandalı yönetmen Jane Campion ana yarışma kategorisinin jüri başkanlığını yapmıştır. Festivalde Altın Palmiye ödülünü Nuri Bilge Ceylan'nın filmi Kış Uykusu kazandı.

<span class="mw-page-title-main">Japonya sineması</span> Japon ulusuna ait sinema kültürü

Japon sineması, Japon ulusunda veya Japon film yapımcıları tarafından yurt dışında yapılan film ve yaratıcı film sanatını da içermektedir. Uzak Doğu'nun en gelişmiş sinemasına sahip olan Japonya, aynı zamanda Batı tarafından bilinen de bir sinemadır.

10. Cannes Film Festivali 2-17 Mayıs 1957'de yapıldı. Altın Palmiye ödülünü Friendly Persuasion filmi ile William Wyler kazandı.

<span class="mw-page-title-main">Sergey Loznitsa</span> Ukraynalı film yönetmeni

Sergei Loznitsa, Ukraynalı film yönetmenidir.

36. Cannes Film Festivali, 7 - 19 Mayıs 1983 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Altın Palmiye, Narayama Bushiko ile Shōhei Imamura'ya verildi.

42. Cannes Film Festivali 11 - 23 Mayıs 1989 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Altın Palmiye, Seks Yalanları ile Steven Soderbergh'e verildi.

50. Cannes Film Festivali 7 - 18 Mayıs 1997 tarihleri arasında yapıldı. Altın Palmiye ortaklaşa olarak Ta'm e guilass ile Abbas Kiarostami ve Unagi ile Shohei Imamura'ya verildi. Jeanne Moreau, törenin sunuculuğunu yaptı.

Sumiko Sakamoto , Japon aktris ve şarkıcı.

<span class="mw-page-title-main">2016 Cannes Film Festivali</span>

2016 Cannes Film Festivali, 11–26 Mayıs 2016 tarihlerinde gerçekleştirilen, 69. Cannes Film Festivali'dir. Avusturyalı yönetmen George Miller, ana yarışma jürisinin başkanlığı görevini üstlenmiştir. Açılış ve kapanış törenlerinin sunuculuğunu Fransız aktör Laurent Lafitte yapmıştır. 15 Mart'ta, Japon yönetmen Naomi Kawase'nin Cinéfondation ve kısa film jürilerinin başkanlığını yapacağı duyuruldu. Festival, Amerikan yönetmen Woody Allen'ın Café Society filmiyle başladı.

Sinemada 2002 yılı bazı önemli olayları içeriyordu.