İçeriğe atla

Serseri Aşıklar

Serseri Aşıklar
À bout de souffle
Film Posteri
YönetmenJean-Luc Godard
YapımcıGeorges de Beauregard
SenaristJean-Luc Godard
François Truffaut
OyuncularJean-Paul Belmondo
Jean Seberg
Daniel Boulanger
MüzikMartial Solal
Görüntü yönetmeniRaoul Coutard
Yapım yılı1960, Fransa
Süre87 dakika
DilFransızca
Diğer adlarıSerseri Aşıklar (Türkiye)
Breathless (ABD)

Serseri Aşıklar (Fransızca: À bout de souffle), 1960 yapımı Jean-Luc Godard filmi. Film, Fransız Yeni Dalga akımının ilk örneklerindendir.

Film

Serseri Aşıklar sinemada bir devrim niteliği taşıyan belli başlı 5-6 filmden biridir. Diğer kültler gibi sinemaya çok temel şeyler sokmamasına rağmen artık "belli başlı kurallar" diye nitelendirilen şeylere bağlı kalmadan da güzel şeyler yapılabileceğini ve aslında sinema adlı daha bebekliğini yaşayan bir sanatta öyle pek de sıkı kurallar olmadığını vurgulayan bir yapıttır. Tabii ki Avrupa sinemasının üstünlüğü tekrar ele aldığı 20 yıllık dönemi başlatan filmdir. Godard Amerika adlı şeyle ilgili ne düşünüyorsa bu filmde bunları değişik bir üslupla dile getirmiştir.

Fransız Yeni dalgası bu dönemde François Truffaut'un 400 Darbesi ile sinemada kendini göstermişti. Yani çekilen filmin yeni bir dille bir şeyler anlatmak istediği aşikardı. Ama onun yaptığından daha belirgin olanını belki de Godard bu filmde ortaya koydu. Truffaut'nun bu filmin senaryosunu Godard'a bir gazete ilanında görüp verdiği, oluşan projenin de 1 ayda 90.000 dolar bütçeye çekildiği bilinmekte. Dünya görüşleri de birbirine yakın olan iki arkadaşın sineması belki bu vesile ile bugünkü sinemanın da temelini oluşturdu. Bugün iki filmde yeni dalga akımıyla yan yana anılır.

Filmdeki bir başka önemli ikili ise Jean Seberg ve Jean Paul Belmondo'dur. Film, ikisini de aynı anda zirveye taşımıştı. 20'li yaşlardaki iki genç oyuncunun performansları dönemin gazetelerin de tesiriyle efsanevi bir şöhret kazandırdı.

Filmdeki en önemli teknik orijinallik olarak tanımlanabilecek şey, filmin kurgusunun bütünsel değil bölük pörçük oluşudur. O güne dek, özellikle Amerika kaynaklı filmler, belirli bir konuyu birbiri ile doğrudan ilişkili sekanslarda direkt anlatırdı. Bu işin zirve noktası geriye sık dönüşlerini hatırladığımız Orson Welles'in 1941 yapımı Yurttaş Kane isimli filmiydi. Yurttaş Kane seyircinin algısına bir roman, bir öykü gibi hitap eden sağlam bir filmdi. Oysa bu filmde bu tip edebi-teatral bir dilden öte, daha önce denenmemiş ve algıyı -biraz da rahatsızlıkla- zorlayan bambaşka bir yapı vardı. Godard ve Truffaut filmlerinde kamera açıları alışılagelenin aksine fotoğrafik netlikler taşımıyordu. Senaryo ve görsel açıdan teknik orijinallik bir filmin başyapıt olması için önemli etkenlerdir. Bundan 10 sene sonra senaryo açısından benzer fakat görsel açıdan farklı bir film olan Andrey Rublev, Tarkovski tarafından sinemaya armağan edilecekti. Godard'ın sinemasının etkisi midir bilinmez ama Tarkovski'de benzeri açıdan sinemayı etkileyen bir film ortaya koymuştur.

Atilla Dorsay film için şöyle demiştir: "İşte belki de gerçek anlamda modern sinemanın başlangıcı... Doğallıkla, madalyonun öbür yüzü olarak, klasik sinemanın da bir anlamda ölümü... Yarattığı devrimle, neden olduğu tartışmalarla, açtığı kapılar ve yollarla, gerçekten de sinemayı farklı yönlere çeken, sinema tarihinin en etkili olmuş filmlerinden biri olduğu da söylenebilir."[1]

Ödüller

  • 1960 Prix Jean Vigo
  • 1960 Uluslararası Berlin Film Festivali-En İyi Yönetmen
  • 1961 French Syndicate of Cinema Critics (Sinema Eleştirmenleri En İyi Film Ödülü)

Filmin Diğer Versiyonları

Kaynakça

  1. ^ Dorsay, Atilla (1996). 100 Yılın 100 Filmi. Remzi Kitabevi. ss. sayfa 217. 
  2. ^ "IMDb'de "Numéro deux"". 15 Şubat 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Şubat 2008. 
  3. ^ "IMDb'de "Breathless"". 14 Mayıs 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Şubat 2008. 

Dış bağlantılar


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">François Truffaut</span> Fransız film yönetmeni (1932 – 1984)

François Roland Truffautsöylenişi 16 Ekim 2013 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Fransız yönetmen, senarist, oyuncu ve Fransız Yeni Dalga akımının kurucularından.

<span class="mw-page-title-main">Jean-Luc Godard</span> Fransız film yönetmeni (1930-2022)

Jean-Luc Godard, Fransız ve İsviçreli film yönetmeni, senarist ve sinema eleştirmeniydi. Fransız Yeni Dalgası'nın en etkili isimlerinden birisidir.

<span class="mw-page-title-main">Jean Seberg</span> Amerikalı sinema oyuncusu (1938 – 1979)

Jean Seberg, Amerikalı oyuncudur. Kariyerinin büyük bir bölümünü Fransa'da yaptı.

<span class="mw-page-title-main">Éric Rohmer</span> Fransız film yönetmeni (1920–2010)

Éric Rohmer, Fransız yönetmen ve senarist.

<i>Çılgın Pierrot</i>

Çılgın Pierrot, 1965 Fransa-İtalya ortak yapımı romantik dramatik filmdir. Özgün adı Pierrot le Fou olan film Amerikalı cinayet-macera romanları yazarı Lionel White'ın Obsession adlı romanının serbest bir uyarlamasıdır.

<i>Kelepçeli Aşık</i> (film, 1955) 1955 yapımlı film

Kelepçeli Aşık, 1955 yapımı bir Alfred Hitchcock filmidir. David F. Dodge'in romanından uyarlanarak sinemaya aktarılan filmin başrollerinde Grace Kelly ve Cary Grant vardır. Özgün adı "To Catch a Thief" olan film 1957 yılında Türkiye'de sinemalarda "Kelepçeli Aşık" adıyla gösterildi. İleriki yıllarda bazı televizyon kanallarında "Hırsızlar Kralı" adıyla da yayına verildi.

<span class="mw-page-title-main">Henri Langlois</span> Fransız devlet adamı (1914-1977)

Henri Langlois, filmlerin korunması ve onarımı konusunda çalışmış bir öncüdür. Fransız Sinematek'inin kuran ve geliştiren kişidir.

<i>Macera</i> (film, 1960) İtalya-Fransa filmi

Macera 1960 İtalya - Fransa ortak yapımı psikolojik drama filmidir. Özgün adı L'Avventura dır. Uluslararası yarışma ve festivallerde The Adventure adı ile gösterime sunulmuştur. Film 1972 yılı başında Sinematek'te Serüven adıyla gösterilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Amerikan gecesi</span>

Amerikan gecesi sinema ile ilgili bir teknik terimdir. Gün ışığında çekilmiş bazı sahnelerin özel kamera, filtre ve ışıklandırma teknikleriyle gece çekilmiş gibi görünmesinin sağlandığı işleme verilen addır. İngilizcedeki karşılığı Day for night' tır.

<span class="mw-page-title-main">Jeanne Moreau</span> Fransız oyuncu (1928-2017)

Jeanne Moreau, ünlü Fransız oyuncu. Bafta ödüllü olan Moreau, yönetmenlik ve senaryo yazarlığı da yaptı.

<i>Herşey Yolunda</i> (film, 1972) 1972 Fransa - İtalya yapımı politik dramatik film

Her şey Yolunda, 1972 Fransa - İtalya ortak yapımı politik dramatik filmdir. Özgün adı Tout va bien olan film, ABD'de de Türkiye'de olduğu gibi özgün adının tam çevirisi olan All's Well adıyla gösterilmişti.

<i>Kadın Kadındır</i>

Kadın Kadındır, 1961 Fransa - İtalya ortak yapımı romantik müzikal komedi filmidir. Özgün adı Une femme est une femme olan film ABD'de A Woman Is a Woman adı ile gösterilmiştir.

<i>Rastgele Balthazar</i>

Rastgele Balthazar, 1966 Fransa - İsveç ortak yapımı dramatik filmdir. Özgün adı Au Hasard Balthazar olan film Mayıs 1971'de Türk Sinematek Derneği'nde özgün adıyla gösterildi. 1990'da 9., 2000 yılında da 19. Uluslararası İstanbul Film Festivali'nde, son olarak da Mart 2009'da Ankara Uluslararası Film Festivali'nde "Rastgele Balthazar" adıyla gösterildi.

<i>Hollywood</i> (roman)

Hollywood, Alman asıllı Amerikalı şair ve yazar Charles Bukowski'nin 1989'da yayımlanmış otobiyografik romanıdır.

<i>Evli Bir Kadın</i>

Evli Bir Kadın, 1964 Fransa yapımı psikolojik dramatik filmdir. Özgün adı Une femme mariée olan film İngilizce konuşulan ülkelerde A Married Woman adıyla gösterime girmişti. Film Türkiye'de ilk kez 9 - 12 Aralık 1969 tarihleri arasında Türk Sinematek Derneği'nde gösterilmişti.

Georges de Beauregard, Fransız film yapımcısı.

Fransız sineması bir yüzyılı aşkın bir süredir Lumiere Kardeşler'den başlayarak Amélie Poulain'e, yeni dalga akımından avant-garde akıma, Georges Méliès'den Cannes film festivali'ne kadar oluşturduğu kendine özgü kültürüyle başta Avrupa sineması olmak üzere dünya sinemalarını birçok yönden etkilemiştir. Fransız film endüstrisi, 19. yüzyılın sonlarında ve 20. yüzyılda dünyanın en önemli film endüstrisi olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Jacques Rivette</span>

Jacques Rivette, Fransız yönetmen, senarist ve eleştirmen. Celine and Julie Go Boating ve La Belle Noiseuse adlı filmleriyle tanınmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Jean-Pierre Léaud</span> Fransız oyuncu (d. 1944)

Jean-Pierre Léaud, Fransız oyuncudur. En bilinen rolü Fransız yönetmen François Truffaut'nun 1959 yapımı 400 Darbe filmiyle başlayan film serisindeki Antoine Doinel karakteridir. Aynı zamanda birçok kez Jean-Luc Godard'la çalışmış ve onun Fransız Yeni Dalga akımının önemli bir figürü olmasına yardım etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Raymond Cauchetier</span> Fransız fotoğrafçı (1920 – 2021)

Raymond Cauchetier, Fransız Yeni Dalgası'nın birçok ufuk açıcı filminde 1959'dan 1968'e set fotoğrafçısı olarak yaptığı çalışmalarla tanınan Fransız bir fotoğrafçıydı. Fotoğrafları, kariyerlerinin başındaki Yeni Dalga yönetmenlerinin ve alışılmadık ve çığır açan üretim yöntemlerinin önemli bir kaydıdır. Aperture dergisindeki Cauchetier'in 2009 tarihli bir profili, fotoğraflarının "Yeni Dalganın merkezi çalışmaları" olduğunu ilan etti.