İçeriğe atla

Serpuş

Bedreddin Lülü'nün sarayında Şerbuş giyen, Türk kıyafeti giyen kişiler (Egani kitabı, M.S 1219)

Serpuş, muhtemelen Farsça Serpuş kelimesinden türetilen sözcük,[1] "başlık/şapka" anlamına gelir.[2] Orta Çağ'da Orta Asya ve Orta Doğu'da giyilen özel bir Türk askeri kürklü şapkaydı. Bedreddin Lülü'yu (1234-1259 yılları arasında hüküm sürdü) tasvir eden minyatürlerde belirgin bir şekilde görülmektedir.[3] Bu, askeri sınıfın ağır bir şapkasıydı; üçgen ön kısmı bazen metal bir plakla süsleniyordu. Bazen takhfifa adı verilen küçük bir türban oluşturan bir fularla desteklenirdi.[4] Serpuş'un giyilmesi, Orta Doğu minyatürlerindeki Türk figürlerini Arap figürlerinden ayıran en önemli grafik ve terzilik unsurlarından biriydi.[5]

Şarbuş'un boyutu ve şekli farklılık gösterebiliyor,[6] bazen çok büyük boyutlara ulaşabiliyordu; tıpkı 1237 tarihli Maqamat al-Hariri'inin ön yüzündeki Emir tasvirinde olduğu gibi.[5] Sharbush'un şekli coğrafi bölgelere göre değişiklik gösterir.

  • Artuklu yazmalarındaki şerbuşun başlığının arkasında çok uzun bir şapka vardır ve kenar çevresinde kürk kullanımı sınırlıdır;[6] Artuklu yazmalarındaki şerbuş
  • İran seramiklerinde ya da Blacas ibrik gibi Musul'daki nesnelerde ya da Cezire ve Suriye elyazmalarında görülen Selçuklu şerbuşunun başlığı çok daha alçaktı, neredeyse başı çevreleyen kürk şeridinin ve ön plakanın arkasına gizlenmişti;[6]
Maqamat al-Hariri'nin ön kısmında, şapkayı görünümden gizleyen, uzun bir kürk kütlesinden oluşan başka bir şarbush görülüyor. Türk elbiseli hükümdar uzun saç örgüleri, kürk şapka, botlar, uygun ceket giyiyor.

Şarbuş başlığı Selahaddin Eyyubi'in bir toplanma işaretiydi ve bunu Silvan madeni parasında takıyordu.[7][8]

Şarbuş aynı zamanda Mısır Memlükleri döneminde de bir rütbe sembolüydü, çünkü bir emirin tahta çıkışı sırasında verilen khil'a'nın bir parçasıydı.[8] Şarbuş, Eyyubi ve Bahri Memlük döneminin yüksek rütbeli subayları tarafından giyilirdi.[9][10]

Türk şapkası Şerbuş'u giyen muhafızlarla birlikte Türk emiri, Maqamat al-Hariri, 1237.
Türk kıyafetleri giymiş, Türk başlığı şarbush takan savaşçı, Dioscorides'ten De Materia Medica, Irak, 1224. Harvard Sanat Müzeleri.[11]
Artuklu şerbuşu, 1206
Bedreddin Lülü'nün Şarbuş'u (Kitab el-Aghani, 1219))
Makamat el-Hariri (yaklaşık 1200-1210), uzun şapkalı şerbūsh giyen Türk hükümdar detayı
Ermenice bir el yazmasında Şarbush, Haghbat Gospels, 1211.[12]
Selahaddin Eyyübi adına basılan dirhemde Şarbuş giyiliyor. Kitabe: "Muzaffer Kral, Dünyanın ve İmanın Koruyucusu, Yusuf bin Eyyub". Olası Silvan darphanesi, 1190-1191 tarihli.

Kaynakça

  1. ^ E.J. Brill's First Encyclopaedia of Islam 29 Temmuz 2024 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., 1913-1936. BRILL. p. 891. ISBN 9789004097940
  2. ^ مجيد, رعد مطر (1 Ocak 2015). أثر فنون عصر النهضة على التصوير الإسلامي : دراسة تاريخية تحليلية = Impact of the Renaissance Arts Age on Al Islamic Painting : Analytical Historical Study (Arapça). Al Manhal. s. 212. ISBN 9796500168913. 13 Temmuz 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2024. 
  3. ^ Rice, D. S. (1953). "The Aghānī Miniatures and Religious Painting in Islam". The Burlington Magazine. 95 (601). ss. 128-135. ISSN 0007-6287. 13 Ocak 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2024. 
  4. ^ Yedida Kalfon Stillman, Norman A. Stillman (2003). Arab Dress: A Short History : from the Dawn of Islam to Modern Times. Leiden, Netherlands: Brill. s. 67. ISBN 9789004113732. The normal headgear of the military class was a stiff cap with a triangular front which in some instances appears to have been a metallic plaque. It was sometimes trimmed with fur and was called a sharbUsh (see PI. 23 which depicts a Saljuq atabeg wearing a sharbUsh and tiriiz qabii' and also PI. 19), and sometimes it had a small kerchief bound around it to form a sort of turban which was designated a takhfifa. The sharbush was absolutely de rigueur for an amir. 
  5. ^ a b Kaynak hatası: Geçersiz <ref> etiketi; AC isimli refler için metin sağlanmadı (Bkz: )
  6. ^ a b c Ward, Rachel (1 Ocak 1985). "Evidence for a School of Painting at the Artuqid Court". Oxfod Studies in Islamic Art, vol. 1, pp. 69-83. s. 77. 10 Temmuz 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2024. 
  7. ^ Nicolle, David (20 Aralık 2011). Saladin (İngilizce). Bloomsbury Publishing. s. 26. ISBN 978-1-84908-318-8. 24 Nisan 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2024. This copper dirham, minted at Mayyafariqin in 587 AH (1190/01 AD) shows Saladin wearing the sharbush hat of a Saljuq-style Turkish ruler. 
  8. ^ a b Lesley Baker, Patricia (1988). A History of Islamic Court Dress in the Middle East (PDF). SOAS, London University. s. 119. doi:10.25501/SOAS.00033676. 24 Nisan 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 23 Temmuz 2024. By the end of the 12th century, the wearing of the sharbush demonstrated support for Salah al-Din. Under the later Bahri Mamluks of Egypt and Syria it formed part of the khil'a given to an amir on his investiture. 
  9. ^ Lesley Baker, Patricia (1988). A History of Islamic Court Dress in the Middle East (PDF). SOAS, London University. s. 119. doi:10.25501/SOAS.00033676. 24 Nisan 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 23 Temmuz 2024. The texts mention that high-ranking military officers in the early Bahri period wore the sharbush, as in the Seljuk and Ayyubid periods. 
  10. ^ Dozy, Reinhart Pieter Anne; Nederlandsch instituut van wetenschappen, letterkunde en schoone kunsten (1845). Dictionnaire détaillé des noms des vêtements chez les Arabes; ouvrage couronné et publié par la Troisìeme classe de l'Institut royal des Pays-Bas. Amsterdam J. Müller. ss. 220-224. 
  11. ^ Contadini, Anna (2012). A world of beasts: a thirteenth-century illustrated Arabic book on animals (the Kitāb Na't al-Ḥayawān) in the Ibn Bakhtīshū' tradition. Leiden Boston: Brill. s. 127. ISBN 978-90-04-20100-2. Reference has already been made to the combination of boots and sharbūsh as markers of official status (...) the combination is standard, even being reflected in thirteenth-century Coptic paintings, and serves to distinguish, in Grabar’s formulation, the world of the Turkish ruler and that of the Arab. (...) The type worn by the official figures in the 1237 Maqāmāt, depicted, for example, on fol. 59r,67 consists of a gold cap surmounted by a little round top and with fur trimming creating a triangular area at the front which either shows the gold cap or is a separate plaque. A particular imposing example in this manuscript is the massive sharbūsh with much more fur than usual that is worn by the princely official on the right frontispiece on fol. 1v. (...) These are of yet another type and are identical to those on the official on the left holding a spear in the painting of the “Purple Betony” in the 1224 Dioscorides (Fig. 65b) 
  12. ^ Eastmond, Antony (2017). Tamta's World: The Life and Encounters of a Medieval Noblewoman from the Middle East to Mongolia. Cambridge University Press. doi:10.1017/9781316711774. ISBN 9781316711774. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Hüma Hatun</span> II. Muradın eşi ve  Fatih Sultan Mehmedin validesi. Valide Hatun (1444 -1446)

Hüma Hatun, Osmanlı padişahı II. Murat'ın eşi ve Fatih Sultan Mehmed’in annesi.

İslam peygamberleri, İslâm dininde Âdem ile başlayıp Muhammed ile son bulan ve peygamber oldukları kabul edilen dinî şahsiyetlere denir.

<span class="mw-page-title-main">Bîrûnî</span> Müslüman Fars astronom ve polimat (973–1048)

Bîrûnî, İslam'ın Altın Çağı'ndaki çalışmaları ile bilinen hezârfen. Tam adı Ebu Reyhan Muhammed bin Ahmed el-Birûnî'dir.

<span class="mw-page-title-main">Şapka Devrimi</span> Türkiyede bir yasal düzenleme

Şapka Devrimi veya Şapka İnkılâbı, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulmasının ardından, erkeklerin baş örtme uygulamalarının düzenlenerek Batı ülkelerindeki normlara uygun hâle getirilmesi için 1925 yılında yapılan kanunî düzenlemedir. Şapka Kanunu genelde tahmin edilenin aksine kolay kabul görmüş bir değişiklikti. Ancak, her yeni değişiklik hareketinde olduğu gibi Müslümanlığın bir simgesi haline gelmiş olan fesin yerine şapkanın kabulü dinin elden gittiği şeklinde yorumlanarak bazı çevrelerin isyan ve tepkisine yol açmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Fes (başlık)</span> erkek başlığı

Fes, tepesi düz, genellikle al, püsküllü, silindirik başlık. İsmini başlıca üretim merkezi olan Fas'ın Fes şehrinden alır. Başta Osmanlı İmparatorluğu olmak üzere birçok Müslüman ülkede kullanılagelmiştir. Yaygın olarak kullanılan al rengini kızılcık boyasından alır. Bununla birlikte hemen hemen her renkte ve desende fes üretilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Fars edebiyatı</span> İranın sözlü ve yazılı edebî birikimi

Fars edebiyatı, Farsça sözlü kompozisyonlardan ve yazılı metinlerden oluşan dünyanın en eski edebiyatlarından biridir. 2500 yıldan uzun bir dönemi kapsayan Fars edebiyatına ait kaynaklar bugünkü İran sınırlarının ötelerine, Orta Asya, Batı Asya, Anadolu, Hint alt kıtası, Mısır ve Balkanlar'a yayılmıştır. Gaznelilerin Orta ve Güney Asya'yı fethinden sonra Afganistan, Pakistan, Hindistan ve Orta Asya'ya yayılmıştır. Yalnız İranlılar değil, Türk, Kafkas, Hint, Pakistanlı ve Slav şair ve yazarların Fars dilinde oluşturdukları eserler de Fars edebiyatı içinde sayılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Deistler listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Bu liste tanınmış deistler listesidir.

Hürremilik. İranlı kökleri Mazdek tarafından oluşturulan mezhebin içerisinde yatan dini ve siyasi bir hareket.

<i>Tom Amcanın Kulübesi</i> Harriet Beecher Stoweun 1852 tarihli romanı

Tom Amca'nın Kulübesi, Amerikalı yazar Harriet Beecher Stowe'un kaleme aldığı kölelik karşıtı roman. 1852'de yayımlanan kitap, Will Kaufman'a göre "İç Savaş'ın temellerinin atılmasına katkı yapmıştı".

<span class="mw-page-title-main">1922 Manisa yangını</span> Manisada Yunan ordusu tarafından çıkarılan yangın

1922 Manisa yangını, 5 Eylül 1922 gecesi başladı ve 8 Eylül'e kadar devam etti ve yangının sonucunda şehirdeki binaların yüzde 90'ı yıkıldı. Olaylar Türk-Yunan Savaşı (1919-1922) sırasında meydana geldi. Yangın Türk ordusu önünde geri çekilen Yunan askerleri tarafından başlatıldı. ABD Viskonsülü James Loder Park, Manisa'da ve komşu bölgedeki kurbanların sayısını binlerle tahmin etmektedir. Türk kaynakları ise Manisa kasabasında 4.355 kişinin öldüğünü iddia ediyor.

<span class="mw-page-title-main">Horasan</span> tarihi bölge

Büyük Horasan veya Antik Horasan Antik İran'ın bir parçası olan ve Sasani İmparatorluğu döneminden, İran'ın doğu bölgelerine atıfta bulunmak için kullanılan geleneksel ve yaygın bir isimdir. Sasaniler, İran topraklarını, biri "güneşin ülkesi" anlamına gelen Horasan olmak üzere dört parçaya bölmüştüler. İran'dan sonra sırasıyla Afganistan, Türkmenistan, Pakistan ve Tacikistan sınırları içinde de alanı vardır.

<span class="mw-page-title-main">Orta Çağ İslam dünyasında astronomi</span>

İslam astronomisi, özellikle İslam'ın Altın Çağı sırasında, İslam dünyasında yapılan astronomik gelişmeleri kapsar ve çoğunlukla Arapça yazılmış eserlerden oluşur. Bu gelişmeler özellikle Uzak Doğu ve Hindistan'da daha sonra Orta Doğu, Orta Asya, Endülüs ve Kuzey Afrika'da gerçekleşti. Orta Çağ İslam astronomisi, yabancı dildeki kaynakların özümsenmesi ve bu kaynakların birbiriyle benzeşmeyen unsurlarının İslami özelliklere sahip bir bilim yaratmak için birleştirilmesi gibi yönleri nedeniyle diğer İslami bilimlerin doğuşuyla paralellik gösterir. Bu kaynaklar özellikle Arapça diline tercüme edilmiş ve üzerine çalışmalar gerçekleştirilmiş Yunan, Sasani ve Hint eserlerinden oluşuyordu.

<span class="mw-page-title-main">Plisi</span> Keçeden yapılmış beyaz ve kaba geleneksel Arnavut başlığı

Keleşe, plisi veya kılaf, geleneksel olarak Arnavutlar tarafından giyilen beyaz, kaba bir keçe başlıktır. Arnavutların yaşadığı bölgelere yayılmış şapka bugün Arnavutların geleneksel giyiminin bir parçasıdır. Başlığın yüksekliği bölgeden bölgeye değişir.

Wiman Joseon eski Kore tarihinin Gojoseon döneminin bir parçasıydı. Wiman'ın Gojoseon Kralı Jun'dan tahtı ele geçirmesiyle başladı ve Wiman'ın torunu olan Kral Ugeo'nun ölümüyle sona erdi. Arkeolojik veriler dışında, Kore tarihinin bu dönemindeki ana kaynak Sima Qian'ın Shiji'sinin 115. bölümünden geliyor. Wiman aslen Han Hanedanlığı altında Yan Krallığından bir Çin askeri lideriydi.

<span class="mw-page-title-main">Hint-İskitler</span> İrandan hindistana kadar olan bir coğrafyada hüküm sürmüş bir topluluk

Hint İskitler, M.Ö. 2. yüzyılın ortalarından MS 4. yüzyıla kadar batı ve kuzey Güney Asya'ya doğru göç etmiş bir grup göçebe Saka ve İskit kökenli İrani halktır.

God Rest You Merry, Gentlemen İngilizce geleneksel Noel şarkısı.

Pan-Suriye milliyetçiliği olarak da bilinen Suriye milliyetçiliği, Suriye bölgesinin veya "Büyük Suriye" olarak bilinen kültürel veya siyasi bir varlık olarak Bereketli Hilal'in milliyetçiliğine atıfta bulunur. Suriye Arap Cumhuriyeti'nin iktidardaki Arap Sosyalist Baas Partisi'nin resmi devlet doktrini olan Arap milliyetçiliği ile karıştırılmamalı ve Suriye milliyetçiliğinin zorunlu olarak günümüz Suriye'sinin veya hükümetinin çıkarlarını yaydığı varsayılmamalıdır. Daha ziyade, modern Suriye devletinin varlığından önce gelir ve Arapçada eş-Şam olarak bilinen, Suriye'nin gevşek bir şekilde tanımlanmış Levant bölgesine atıfta bulunur.

Gerald R. Hawting (d.1944), İngiliz tarihçi ve İslam uzmanıdır.

<span class="mw-page-title-main">Meyyâfârikîn Kuşatması</span>

Meyyâfârikîn Kuşatması, Moğolların son Eyyubi hükümdarı Kâmil Muhammed'e karşı Meyyāfāriqīn şehrinde 1259 ile 1260 yılları arasında yaptığı kuşatmadır. Meyyâfârikîn Kuşatması, 1258 Bağdat Kuşatması'nı yakından takip etti ve Moğolların Suriye'deki seferlerinin başlangıcı oldu.