İçeriğe atla

Semele (opera)

Semele
(HMV 58)

Semele'nin ölümü
Ressam:Peter Paul Rubens, : 1640 civ.
MüzikGeorge Frideric Handel
LibrettoWilliam Congreve
Gala10 Şubat 1744
İlk gösterim yeriCovent Garden Tiyatrosu, Londra
Oyuncular
  • Jüpiter, Baş-tanrı tenor
  • Cadmus, Antik Thebai Kralı, bas
  • Semele, Cadmus'un kızı. Jupiter'in sevgilisi soprano
  • Athamas, Beotia prensi, Semele'ye aşık ve onunla evlenmek için sözlü alto
  • İno, Semele'nin kızkardeşi, Athamas'a aşık mezzo-soprano
  • Somnus, bas
  • Apollon, tanrı, tenor
  • Juno, mezzo-soprano
  • İris, soprano
  • Yüksek rahip


Semele (HWV 58) George Frideric Handel tarafından, liberettosu (William Congreve librettosundan uyarlanıp) İngilizce olarak hazırlanmış ve prömiyeri 10 Şubat 1744'te Londra Covent Garden Tiyatrosu'nda sahnelenmiş 3 perdeden oluşan bir 'müziksel dram' veya opera ve oratoryo.

Hazırlanma

Libretto ilk önce 1705/1706'de tanınmış İngiliz tiyatro oyunu yazarı William Congreve tarafından İngilizce olarak İngiliz besteci John Eccles'in hazırlamakta olduğu opera için yazılmıştır. Bu librettoyu Handel, Newburgh Hamilton'un yardımı ile değiştirmiş ve kendi operası için librettoya oluşturmuştur. Bu libretto antik Yunan miti olan Jüpiter'in sevgilisi ve Dionysos'un annesi olan Semele hakkında olup ünlü Latin edebiyatının şairi Ovidius'un Metamorfozlar adlı eserinin 3. Kitabı'ndan bulunan Baş-tanrı Jüpiter ile ölümcül Semele'nin aşkını ele alan metinden uyarlanmıştır.

Bu eserinin müziğinin hazırlanmasına Handel 3 Haziran 1743'te başlamıştır. 13 Haziranda birinci perdenin bestelenmesini bitirip hemen ikinci perdenin bestelenmesine başlayıp bunun bestelemesini 7 günde bitirmiştir. Sonra üçüncü perdenin hazırlanması ile orta seslerin doldurulması tamamlanması ile bu eserin bestelenmesini ise Handel 4 Temmuz'da bitirmiştir. Bu operanın prömiyer temsili 10 Şubat 1744'te Londra'da Covent Garden Tiyatrosu'nda sahnelenmiştir.

Semele içeriğinde Handel'in daha önce hazırladığı ve diğer opera bestecilerin hazırladığı müziksel parçalar aktarılmış bulunmaktadır. Kendi eserleri olan Guilo Cesare operası ve Fra pensieri qual pensiero (HWV 115),'dan parçalar bu eserde bulunmaktadır. Ayrıca Alessandro Scarlatti (özellikle Il Pompeo operasından), Porta, Keiser ve Telemann adlı bestecilerin eserlerinden parçalar bu esere aktarılmıştır.

Bu eserin janrının ismi Handel tarafından "müziksel dram" olarak verilmiştir ama özellikle bu eserine oratoryo mu yoksa bir opera mı olduğu gayet tartışmalıdır. Handel müziksel kariyerinin son yıllarında, özellikle kurmuş olduğu "Kraliyet Müzik Akademisi (Royal Academy of Music)" adlı kurum iflas durumuna geldiğinde ve 1741'de son İtalyan opera eseri "Deidamia" sahnelenmesinden sonra, İngilizce hazırlanmış "oratoryolar" ve "müziksel dramlar" hazırlayıp bunların Covent Garden Tiyatrosu'nda yapımlanıp sahnelenmesine başlamıştı. Özellikle dinsel konular işleyen ve dini yortu dönemlerinde (Noel ve Paskalya yortuları) sahnelediği oratoryoları için popüler bir seyirci kütlesi yaratmıştı. Bu seyirciler onun müziğinden hoşlanmakta; ama İtalyan operalarının ele aldığı ve açık saçık buldukları konulardan hoşlanmamakta idiler. Bundan dolayı Handel İngiltere müziksevenlerini ikiye ayırmış gibiydi. İtalyan operasını sevenler ona rakip olarak "Middlesex Opera Şirketi" adlı bir opera kumpanyası ve yeni bir opera trubu kurmaya çalışmaktaydılar. Handel Şubat 1744'te Paskalya yortusu döneminde genellikle halka açık yeni bir oratoryoyu sahnelediği bir dönemde, son hazırlamış olduğu "Semele"'yi oratoryo-müziksel dram adı ile seyirciye sundu.

Semele eseri hazırlanma (ve halka ilan) tarzı ile bir oratoryo idi; ama bir oratoryo olma özelliklerine tamamıyla uymamakta idi. Oratoryo, opera ve müziksel tiyatro oyunu janlarının bir karışımı idi ve 19. yüzyılda geliştirilen "grand opera" janrının bir öncüsü idi. Bu eser oratoryodan şu nitelikleri ile değişikti. Bir oratoryonun metni kutsal sayılan İncil'de bulunan hikâye konularının metinlerine dayanmakta idi. Halbuki Semele antik Romali şair Ovidius'un antik Yunan tanrı, tanrıçalarının ve ölümlü insanlar arasındaki insancıl aşkı tema ve konu almakta idi. Bir oratoryoda müzikologların "anthem tarzı" adını verdikleri koro eseri bulunmakta idi ve bunlardan birkaç tanesi bir oratoryoda yer almakta idi. Buna karşılık bir İtalyan tipi operada koro sayısı çok azdı; genellikle Handel'in tipik İtalyan opera eserleri içinde 2 veya 3 koro bulunmaktaydı. Halbuki Semele'de 10 tane koro eseri bulunmakta ve bunlar "anthem tarzı" ile hazırlanmıştı. Bir oratoryada ortaya çıkan önemli olaylar (doğrudan doğruda sahnede gösterilmeyip) seyircinin hayal gücüne bırakılmaktaydı. Bu kurala uyan Semele eserinde Handel Semele'nin Jüpiter ile olan sevişme olaylarını ve Semele'nin ölümünü sahnede işlememiş ve gayet kapalı imalar ile seyirciye bu olayları nakletmişti.[1]

Sahnelenmeler

Bu eserlerin prömiyer temsili 10 Şubat 1744'te Londra'da Covent Garden Tiyatrosu'nda sahnelenmiştir. Bu eser Handel'in Convent Garden Tiyatrosu'nda 1741'den itibaren dinsel yortu dönemlerinde hazırlayıp, yapımlayıp ve sahnelediği oratoryolar arasında 1744'te hazırlanmış ve Handel tarafından "oratoryo" veya "müziksel dram" olarak nitelendirmiştir. Bu dönemde Handel bu dinsel yortu günleri için dinsel konulu müziksel eserler konserleri sahnelemekle isim yapmıştı ve bu eserlerini popüler bulan tiyatro seyirci grubu yaratmıştı. Bunlardan büyük bir kısmı Handel'in daha önce yapımlayıp sahnelediği İtalyan opera eserlerinin konularını uygunsuz bulup onun oratoryolarını takip etmekte idiler. Semele eseri oratoryo adlı olmakla beraber tam olarak oratoryo niteliklerini taşımamakta idi. Bunun için bu prömiyerde bu grup seyirci büyük bir hayal kırıklığına uğradılar. Bazıları bu eseri ve konusunu telin ettiler. Örneğin Handel'in Messiah (Mesih) oratoryosunun librettosunu yazan Charles Jennen bu eserin ismini "müstehcen opera" olarak günlüğüne yazmıştı. Ayrıca kendine rakip olan sosyete kadınları; sosyete erkekleri ve bazı asiller İtalyan tipi olan operaları tercih etmektedirler ve hatta bu tipte eserleri Londar'da sahnelemek için yeni "Middlesex Opera Kumpanyası"nı kurmuşlardı. Bunlar da bu prömiyerden hoşnutsuz olarak ayrıldıkları belgelidir.

Bu tenkitler dolayısıyla bu eserin temsilleri devam etmedi. 4 ayrı temsilden sonra eserin temsilleri kapandı.

1 ve 8 Aralık 1744'te Handel revize edilmiş konusu ve ek ve kesilmiş müziksel paracı içeriği ile ayni bir versiyon Semele operasını yapımlayıp bu sefer King's Tiyatrosu'nda yeniden sahneledi. Bu versiyonda açık seçik bulunan diyalogdan 4 kısım kesilmişti ve İtalyan operası sevenler için de eskiden hazırlamış olduğu Armınio ve Giustinoi adlı operalarından İtalyanca müziksel parçalar da alınıp bu esere eklemişti. Bu revize versiyon ancak 2 defa daha temsil edilip sahne kapatıldı.

Bundan sonra bu eser de, Handel'in diğer "opera seria" janrındaki opera eserleri gibi unutuldu. Ama 1744'ten sonra 18. yüzyılda ve 19. yüzyılda Handel'in Semele eseri hiç sahnelenmedi.

Anglo-Sakson ülkelerinde 20. yüzyılda bu barok müziği eserlerin ve özellikle Handel'in "opera seria" janrı eserlerinin popülerliği II. Dünya Savaşı sonrasındaki yıllarda ortaya çıkmıştır. Bu Dünya Savaşı'ndan sonra Barok müzik ve Handel bazı etkili müzikologlar gayretleri yeniden popüler olmaya başlamıştır. Semele'nin Handel'in ölümünden sonra ilk sahnelenmesi Cambridge'de 1925'te yapılmıştı Anglo-Sakson ülkelerinde Handel'in "opera seria" janrı eserlerinin popülerliği ancak II. Dünya Savaşı sonrasındaki yıllarda ortaya çıkmıştır. Önce Londra'da 1954'te sahnelenmiş ve yine Londra'da Handel Opera Cemiyeti tarafından 1959, 1961, 1964 ve 1975'te sahnelenmiş ve 1970'te Sadler's Wells (günümüzde ENO - İngiliz Ulusal Opera) tarafından repertuvara alınmıştır. Covent Garden Tiyatrosu'nda ise 1982'de, (orada ilk temsilinden 238 yıl sonra) "Kraliyet Operaevi (Royal Opera House)" tarafından yapımlanıp temsil edilmiştir. ABD'de ise 1959'da Chicago şehri civarında yapılan "Ravinia Festival"'de ilk ABD prömiyeri yapılmış. Sonra 1980 'de Washington DC ve 1985'te New York'ta yapımlanıp sahnelenmiştir.

"Operabase" istatistikleri 2009/10 ile 2013/14 arasındaki 5 sezonda dünya operaevlerinde yapımlanan toplam 2100 sayıda opera eserlerinin arasında değişik opera eserlerinin sayısını incelemektedir. Bu istatistiklere göre aynı 5 sezonda operaevleri repratuvarlarında bulunan 57 Handel operasının 570 sayıda yapımı arasındaki sıralamada "Semele" eseri 48 tane yapımlamada 16. sırayı almıştır.[2]

Roller[3]

Rol Ses tipi Prömiyerde roller, 16 Nisan 1735
(Orkestra şefi:George Frideric Handel )
Jupiter, Baş-tanrı tenorJohn Beard
Cadmus, Antik Thebai Kralı bas Henry Reinhold
Semele, Cadmus'un kizi. Jupiter'in sevgilisisopranoElisabeth Duparc ("La Francesina")
Athamas, Beotia prensi, Semele'ye aşık ve onunla evlenmek için sözlü'altoDaniel Sullivan
Ino, Semele'nin kızkardeşi, Athamas'a aşıkmezzo-soprano Esther Young
Somnus bas Henry Reinhold
Apollo, tanrı tenor John Beard
Juno. Jupiter'in tanrıça karısı mezzo-soprano Esther Young
Iİris soprano Christina Maria Avoglio
Yüksek rahip bas Henry Reinhold
Korolar: Rahipler ve kahinler korosu; zefirler ve asiklar korosu; nimfler ve genc erkekler korosu; ve hizmetliler

Konu özeti[4]

I. Perde

Tanrıça Juno tapınağında Antik Yunanistan'da Thebai Kralı olan Cadmus kızı olan Semele ile önceden bir anlaşma ile sözlüsü olan Anthamas, Beotia Prensi ile yapılacak nikâh töreni için hazırlıklar yapmaktadır. Fakat müstakbel gelin olan Semele bu gelecek evliliğe pek hoşnut gözle bakmaktadır. Semele baş-tanrı olan Jüpiter'e gizlice âşık olmuştur. Bu baş-tanrıya yaptığı dualarla ondan aşkına karşılık vermesini ve Athamas ile evlilik yapmasını önlemesini istemektedir.

Semele'nin küçük kızkardeşi İno'da ablasının bu evliğinden diğer bir nedenle hoşnutsuzdur. Ino kardeşinin müstakbel kocası olacak Anthamas'a aşıktır ve onun karısının kendisi olmasını istemektedir.

Jüpiter Semele'nin duasını duymuştur ve bu evlilik aleyhinde olduğunu ve bu evliliğin yapılmamasını istediğini yeryüzüne gönderdiği yıldırımlarla insancıl yeryüzüne açıkça göstermiştir. Yeryüzündeki ölümcül insanlar bu inen yildırımlardan gayet korkmuş ve paniğe kapılmışlardır. Halbuki karısı olan tanrıça Juno bu evlilik lehindedir ve bu evliliği kabul ettiğini kendine inanan insanlara iletmiştir.

İno Anthamas'ı teselli etmeye çalışmaktadır ama bu sırada Anthemas'a kendinin âşık olduğunu itiraf etmiştir. İno ve Anthemas'in bu itirafdan ve Jüpiter'in yıldırımlarından sonra kafaları iyice karışmıştır. Kral Cadmus bu sırada onların yanına gelip gördüğü acayip bir manzarayı onlara nakleder. Cadmus Semele ile birlikte tapınakta kaçmakta iken havadan bir kartal inmiş ve bu kartal üzerine atlayan Semele kartal ile gökyüzüne kaçmıştır. Cadmus'un saraylıları sonunda onun yanına gelerek ona bundan "mesut" olmasını söylerler. Baştanrı Jüpiter genç kıza âşık olmuştur ve onun için kartal şeklini alıp onu gökyüzündeki evine kaçırmıştır. Bu perde sona ermekte iken Semele gökyüzünde gayet mesut olarak Jüpiter'in yeni sevgilisi ve metresi olarak yaşadığı gösterilir.

II. Perde

Tanrıların ulağı olan İris durumu tanrıça Juno'ya ayrıntıları ile bildirir. Semele gökyüzünde yeni olarak yaptırılmış ve kapısında ejderhaların nöbet beklediği bir konağa yerleşmiştir. Juno buna çok kızmıştır. Kendisine Jüpiter'in sevgisi için rakip olan Semele'den intikam almak istemektedir. Fakat önce uyku tanrısı olan Somnus'a gider ve ondan, kocası Jüpiter'i kandırdığı için Semele'den intikam almak için kendine destek olmasını ister.

Yeni gökyüzü konağındaki yatak odasında uyanan Semele uykulu uykulu sevgilisi olan Jüpiter'in yanına geri dönmesini beklemektedir. Jüpiter çok geçmeden gelir ve ona tekrar sevgisini söyler. Semele ona sevgilisinin ölümsüz bir tanrı olmasının kendinin ise ölümcül bir insan olması nedeni ile sevgilerinin uzun zaman nasıl birbirine uyuşacağından endişe etmekte olduğunu Jüpiter'e açıklar. Jüpiter Semele'nin kendini kişi olarak sevdiğinden değil ölümsüz bir yarı-tanrı olma büyük amacı olduğu için sevgisini ifade ettiğinden şüphelenir ve bunun karşılıklı aşkları için bir tehlike işareti olacağını düşünür.

Jüpiter sevgilisine hiçbir zaman ölümsüz olamayacağını açıkça söylemek istemez. Onun düşüncelerini ölümsüzlük konusundan ayıracak diğer olaylar yaratmaya karar verir. Semele'nin kızkardeşi İno'yu Semele'nin yeni evine davet ederler. Kardeşi ile yeniden buluşma Semele'yi ilişkiler düşüncelerinden ayırır. İno kardeşinin evine geldiği zaman iki kız kardeş "kürelerin müziği" konusu ve bunu övme hakkında konuşmalara girişirler.

III. Perde

Juno ve İris Somnus'un yaşadığı mağaraya gelince onun gayet bir derin bir uykuda olduğunu görürler ve onu bu derin uykudan uyandıramazlar. Fakat Juno Somnus'un nimf Pasıthea'ya sırsıklam âşık olduğunu hatırlar ve Nimf Pasithea'nın ismini yüksek sesle tekrarlayınca Somnus hemen uyanır. Juno ondan destek istediğini anlatır. Somnus da eğer Juno Nimf Pasithes'inin kendine sevgili olmasını sağlarsa Juno'ya destek verebileceğini bildirir. Hatta, bu halde uyku getiren sihirli değneğini de Juno'ya vererek onun Semele'nin konağı kapısındaki nöbetçi ejderhaları uyutup konağa sorunsuz girmesini de sağlayabileceğini ona söyler. Juno bu şartı kabul eder.

Böylece Juno İno kıyafetine girerek ve onu taklit ederek Semele'nin konağına gider ve onun yanına girer. Önce "kardeşi"'ne bir sihirli ayna hediye eder ve bu aynanın özelliği aynada kendine bakan kişi gördüğü imaja, yani kendi kendine, aşık olmasıdır. Sonra Juno Semele'ye ölümsüz olmanın nasıl sağlanabileceğinin sırrını söyler. Eğer Jüpiter ile birleşmelerinde Jüpiter, insan kılığında değil de, kendi gerçek tanrısal kişiliği ile onunla birlikte olursa tanrı ile birlikte olan ölümcül kişi ölümsüz olacaktır. Semele bundan çok sevinmiştir ve "sahte kızkardeşi"ne ne kadar çok memnun olduğunu büyük bir sevgi gösterisi ile ifade eder.

Jüpiter sevgilisinin yanına gelmiştir ve sevgilisi ile birlikte olmayı gayet çok istemektedir. Fakat Semele ona ancak kendinin istediği bir dileği kayıtsız şartsız kabul etmeye yemin ederse sadece o zaman onunla birlikte olmayı kabul edeceğini bildirir. Jüpiter bunu kabule eder. Semele onunla birlikte olurken için tanrısal şeklinin tüm görkemi ile olması dileğini bildirir. Jüpiter bu dilekten gayet korkmuştur. Semele'nin bu dilek ile kendini ölümcül bir tehlike içine attığını ona söyler ve bu korkunç olan sonuç çıkaracak dilediğinden başka ne dilek isterse onu yerine getirebileceğini onda yalvararak söyler. Fakat Semele Jüpiter'den dileği üzerinde ısrar etmektedir; başka hiçbir dileği olmadığını ona bildirir. Bu dileğini karşılayamazsa onun yanında kalmayı kabul etmeyeceğini de bildirip oradan ayrılır.

Jüpiter sevgilisi Semele'nin her ne dileği varsa onu yerine getirmeye hazırdır ama onun istediği dileğe uyarak tanrısal şekilde onunla birleşme yapmanın bir ölümcülün tamamen yanıp kül olmasına neden olacağını da bilmektedir ve bunun için kendine yerinmektedir. Semele'ye aşkı dolayısıyla onun dileğini kabul ettiğini bildirir ve onu sahneden dışarı takip eder. Semele karşısında tanrısal şekilde Jüpiter'i görünce yaptığı ölümcül hatayı anlamıştır ama sahneden dışında tanrısal güce dayanma imkânı olmayan her ölümcül gibi tanrısal Jüpiter ile birleşince tamamen alevler içinde kalarak yanarak kül haline döner.

İnsanlar Semele'nin ölümü haberi duyulunca büyük yas çekerler. İno kendine rüyasında tanrı Hermes'in gelerek Jüpiter'in İno'nun Athamas ile evlenmesini istediği mesajını getirdiğini açıklar. Apollo kendisi şahsen ortaya çıkar. Semele'nin küllerinden bir simurg kuşu gibi yeni bir tanrı doğduğunu ve bu ölümsüz tanrının şarap tanrısı Bachus olduğunu ilan eder. İnsanlar bu beklenmeyen ve inanılması güç iyi haberi büyük eğlence ile kutlamaya başlarlar.

Enstrümentasyon

"Semele" oretaryo-operası için Handel'in orijinal partitür notaları ve kopyalarında bu operanın sahnelenmesi için gereken müziksel çalgılar ve sayıları şöyle verilmiştir: 2 blokflüt, 2 düz ahşap flüt, 1 pikolo flüt, 2 ahşap obua, 1 fagot, 2 valfsız Barok trompeti, telli çalgılar olarak solo keman, solo viyolonsel ve Barok müzikte kullanılan "basso continuo" ensamblı (genel olarak viyolonsel, lavta, klavsen) .

Müziksel parçalar

I. Perde

  • Athamas (arya):"Hymen, haste, thy torch prepare!"
  • Semele (arya): "Oh Jove, in pity teach me which to choose"
  • Semele (arya):"The morning lark to mine accords his note"
  • Cadmus, Athamas, Semele ve Ino (dörtlü): "Why Dost thou thus untimely grieve?"
  • Ino (arya): "Turn, hopeless lover"
  • Athamas (arya):"Your tuneful voice"
  • Ino/Athamas (ikili): "You've undone me"
  • Semele (arya): "Endless pleasure, endless love"

II. Perde

  • Iris (arya): "There, from mortal cares retiring"
  • Juno (arya): "Hence, hence, Iris hence away!"
  • Semele (arya): "Oh sleep, why dost thou leave me?"
  • Jupiter (arya): "I must with speed amuse her"
  • Jupiter (arya): "Where'er you walk"
  • Ino (arya): "But hark, the heavenly sphere"

III. Perde

  • Somnus (arya): "Leave me, loathsome light"
  • Somnus (arya): "More sweet is that name"
  • Juno/Somnus (ikili): "Obey my will"
  • Semele(arya): "Myself I shall adore"
  • Semele (arya): "I am ever granting, you always complain"
  • Semele (arya): "No, no, I’ll take no less"
  • Juno (arya): "Above measure is the pleasure"
  • Athamas (arya): "Despair no more shall wound me"

Seçilmiş ses ve video kayıtları [5]

Disk ses kayıtları

Yıl Roller:
(Semele, Juno, Jupiter
Athamas, Cadmus, Apollo
Iris, Ino)
Orkestra Şefi Orkestra, koro Marka
1967 (CD edisyonu 2004) Beverly Sills,
Elaine Bonazzi,
Seth McCoy,
Mark Deller,
Thomas Paul,
"--",
Jill Denison,
Helen Vanni,
Robert Shaw Cleveland Orkestrası - Cleveland Orkestrası Oda Korosu 2CD: Premiere Opera Ltd. 1523-2
1969 (CD edisyonu 2004) Beverly Sills,
Elaine Bonazzi,
Léopold Simoneau,
John Ferrante,
Michael Devlin,
Léopold Simoneau,
Sandra Fox,
(--)
Julius Rudel Orkestra 2CD: Hamburger Archiv für Gesangkunst 30072
1973 (CD edisyonu 2008) Sheila Armstrong,
Helen Watts,
Robert Tear,
Mark Deller,
Justino Díaz,
Edgar Fleet,
Felicity Palmer,
Helen Watts
Johannes Somary English Oda Orkestrasi, Amor Artis Chorale 2CD: Regis Records RRC 202; alto ALC 2003
1982 Norma Burrowes,
Della Jones,
Anthony Rolfe-Johnson,
Timothy Penrose,
Robert Lloyd,
Maldwyn Davies,
Patrizia Kwella,
Catherine Denley
John Eliot Gardiner English Baroque Soloists, Monteverdi Korosu CD : ERATO 2292-45982-2
1985 (CD edisyonu 2004) Kathleen Battle,
Marilyn Horne,
Rockwell Blake,
Jeffrey Gall,
Samuel Ramey,
Walter MacNeil,
Sylvia McNair,
Marilyn Horne
John Nelson St Luke's Orchestra, Gala Handel Opera Group korosu 3CD: Premiere Opera Ltd. CDNO 1587-3
1990 (CD edisyonu 2004) Semele - Kathleen Battle,
Marilyn Horne,
John Aler,
Michael Chance,
Samuel Ramey,
Neil Mackie,
Sylvia McNair,
Marilyn Horne
John Nelson English Oda Orkestrasi, Ambrosian Opera Korosu 3CD : DG 435 782-2
1996 (CD edisyonu 2000) Ruth Ann Swenson,
Felicity Palmer,
Philip Langridge,
Michael Chance,
Peter Rose,
Robin Leggate,
Judith Howarth,
Felicity Palmer
Charles Mackerras Covent Garden Orkestra ve Korosu CD: House of Opera CD 610
2003 (CD edisyonu 2004) Danielle De Niese,
Guillemette Laurens,
Paul Agnew,
Sébastien Fournier,
Jonathan May,
Ernesto Tres Palacios,
Susan Miller,
Louise Innes
David Stern Opera Fuoco orkestra ve korosu 2CD: Pierre Verany PV 704021/22
2006 (CD edisyonu 2007) Elizabeth Futral,
Vivica Genaux,
Robert Breault,
Matthew White,
Sanford Sylvan,
Robert Breault,
Constance Hauman,
Vivica Genaux
Anthony Walker New York City Opera 2CD: Premiere Opera Ltd CDNO 2557-2
2008 Elisabeth Scholl,
Annette Markert,
Knut Schoch,
Ralf Popken,
Klaus Mertens,
Knut Schoch,
Julla Schmidt,
Britta Schwarz
Joachim Carlos Martini Barock-orchester Frankfurt, Junge Kantorei 3CD: Naxos 8.570431-33

Video kayıtları

Yıl Roller:
(Semele, Juno, Jupiter
Athamas, Cadmus, Apollo
Iris, Ino)
Orkestra Şefi Orkestra, koro Marka
2007 (DVD edisyon 2008) Annick Massis,
Sarah Connolly,
Richard Croft,
Stephen Wall,
David Pittsinger,
Andrew Tortise,
Claron McFadden,
Marc Minkowski Grenoble - Les Musiciens du Louvre orkestra ve korosu DVD - Premiere Opera Ltd. DVD 6393
2007 (DVD edisyon 2008) Cecilia Bartoli,
Birgit Remmert,
Charles Workman,
Thomas Michael Allen,
Anton Scharinger,
Charles Workman,
Isabel Rey
William Christie Orchester «La Scintilla» der Oper Zürich, Opernhaus Zürich Korosu

Chorus - Opernhaus Zürich

DVD - Premiere Opera Ltd. DVD 6485

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ .John K Andrews "Semele", ed. Annette Landgraf ve David Vickers The Cambridge Handel Encyclopedia Cambridge University Press,say. 579 (İngilizce)
  2. ^ "2009/10 ile 2013/14 arasındaki 5 sezon için "Operabase" istatistikleri". 4 Şubat 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Şubat 2016. 
  3. ^ "List of Handel's works". Gfhandel.org (İngilizce). Handel Institute. 6 Mayıs 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Haziran 2014. 
  4. ^ "Synopsis of Semele". Handelhendrix.org. Handel and Hendrix in London. 20 Ağustos 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Şubat 2015. 
  5. ^ "Operadis-opera-discography.org.uk Semele OPDIS diskografi". 28 Ekim 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Şubat 2016. 

Dış bağlantılar

  • Dean, Winton ve Knapp, John Merrill (2009) Handel’s Operas 1726–1741 Woodbridge: The Boydell Press ISBN 978-1-84383-525-7. (İngilizce)
  • Hicks, Anthony, "Semele", Stanley Sadie (ed.) (1992)The New Grove Dictionary of Opera, Londra: Macmillan Reference ISBN 0-333-73432-7 (İngilizce)
  • Kobbé, Gustav "", (Ed.: Earl of Harewood) (1987) The Definitive Kobbé's Book of Opera; 1. American ed. New York: G. P. Putnam's Sons; (İngilizce)

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">George Frideric Handel</span>

Georg Friedrich Händel, müzik tarihine opera, oratoryo, kantata, düet gibi vokal eserleriyle geçen Alman klasik batı müziği bestecisidir.

Libretto, opera, operet, oratoryo, bale, müzikal, mask gibi müziksel sahne eserlerinin metinlerine verilen ad. Hristiyan dinî ayinlerinde sesle şarkı şeklinde söylenen dua, ilahi, kantata vb. için yazılan metinlere de libretto denilmektedir.

Serse veya I. Serhas George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik opera seria janrında bir opera eseridir. Libretto 1694'te "Nicolo Minato" tarafından "Giovanni Bononcini"'nin bestelediği "Serse" operası için hazırlanan librettonun "Silvio Stampiglia" tarafından uyarlanmasının ismi bilinmeyen bir yazar tarafından, yeniden uyarlamasıdır. Eserin prömiyer temsili 15 Nisan 1738'de King's Tiyatrosu, Haymarket, Londra'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Antonio Caldara</span>

Antonio Caldara bir İtalyan asıllı Barok müzik döneminde klasik Batı müziği bestecisidir.

<span class="mw-page-title-main">Georg Friedrich Handel operaları listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Bu liste Georg Friedrich Handel tarafından hazırlanmış olan opera eserlerinin tam bir listesidir. Özel olarak belirtilmemişse, bütün bu operaları opera seria janrından üç perdelik eserlerdir.

<span class="mw-page-title-main">Agrippina (opera)</span>

Agrippina George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik opera seria janrında bir opera eseridir. Libretto Kardinal "Vincenzo Grimani" tarafından hazırlanmıştır. Eser 1709-1710 Venedik Karnaval mevsimi hazırlanmış ve prömiyer temsili 26 Aralık 1709'da "San Giovanni Grisostomo Tiyatrosu", Venedik'te yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Ariodante</span>

Ariodante Della guerra amoroso HMW33, George Frideric Handel'in 1735 yılında hazırladığı opera seria janrındaki 3 perdelik operasıdır. Libretto yazarı bilinmemektedir ama eser Ludvico Ariosto'nun Orlando Furioso eserindeki Kanto V ve Kanto VI'dan "Antonio Salvi"'nin uyarlandığı eserden uyarlama olduğu bilinmektedir. Her perdede bir dans gösterisi verilmek için kısımlar bulunmaktadır ve orijinal sahnelenmede bu danslar balerin Marie Salle ve trubu tarafından icra edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Giulio Cesare</span> Georg Friedrich Handelin üç perdelik operası

Giulio Cesare (Giulio Cesare in Egitto HMW27 dizini), George Frideric Handel tarafından 1723'te İngiltere "Kraliyet Muzik Akademisi" için bestelenmiş üç perdelik dramma per musica janrında bir opera eseridir. Libretto "Giacomo Francesco Bussani" tarafından 1676'da "Antonio Sartorio"'nun bestelediği aynı adlı "Giulio Cesare" operası için hazırladığı librettodan "Nicola Francesco Haym" tarafından uyarlanmasıdır.

Herkül George Frideric Handel tarafından Temmuz-Ağustos 1744'te bestelenmiş üç perdelik bir oratoryo ama günümüzde opera olarak sahnelenen müzik eseridir. Libretto İngilizce olarak "Thomas Broughton" tarafından antik Grekçeden Sofokles'in Trakhisli Kadınlar trajedi oyunundan ve antik Latinceden Ovid'in Metamorfozlar eserinin IX. kitabından uyarlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Tamerlano</span>

Tamerlano (Timur) George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak "Nicola Francesco Haym" tarafından "Agostin Piovene"'in Francesco Gasparini için hazırladığı Tamerlano librettosu; Bizanslı tarihçi Dukas'in Historia'sına dayanan Jacques Pradon'un nesir eseri Tamerlan ou La Mort de Bajazet adlı eserlerinden uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu eser Londra'da bulunan "Royal Academy of Music" opera şarkıcıları trupu için hazırlanmış ve prömiyer temsili 31 Ekim 1724'te "King's Theatre" Tiyatrosu, Londra'da sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Rodelinda (opera)</span>

Rodelinda, regina de' Longobardi George Frideric Handel tarafından ilk defa Royal Academy of Music şarkıcıları için bestelenmiş 3 perdeden oluşan opera seria janrında bir opera. Eserin libretto'su Nicola Francesco Haym tarafından İtalyanca hazırlanmış ve 1710'da Giacomo Antonio Perti'nin bestelediği opera için Antonio Salvi'nin İtalyanca liberttosundan uyarlanmıştır. Salvi ise liberettosunu 1653'te Fransız tiyatro eseri yazarı Pierre Corneille'in hazırladığı ve konu olarak 7.yüzyılda İtalya'ya yerleşmiş Lombardlar' ın kralı Perctarit'ın hayatını ele alıp işleyen, Pertharite, roi des Lombards adlı trajediyaya dayanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Orlando (opera)</span>

Orlando George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Bu Libretto, İtalyanca olarak hazırlanmıştır. Ama librettonun kesinlikle kimin tarafından yazıldığı bilinmemekte ve müzikologlar tarafından "Carlo Sigismondo Capece"'nin 1711'de hazırladığı "L’Orlando, overo La gelosa pazzia" adlı liberettosundan alındığının çok muhtemel olduğunu kabul etmektedirler. Her ne olursa olsun, bu opera metni ünlü şair Ludovico Ariosto tarafından 1516/1532'de yazılmış Ludovico Ariosto'nun Çılgın Orlando Epik şiirinden uyarılmıştır. Handel bu kaynak eseri ve içinde bulunan bazı kısımları Ariodante ve Alcina (1735) operalarının metinlerini uyarlamak için kullanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili Londra'da "King's Theatre" Tiyatrosu'da 27 Ocak 1733 tarihinde sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Alcina</span>

Alcina George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak hazırlanmıştır. Ama librettonun kesinlikle kimin tarafından yazıldığı bilinmemekte ve müzikologlar tarafından "Riccardo Broschi"'nin 1711'de hazırladığı "L'isola di Alcina" adlı oyunundan Handel Roma'ya seyahat ettiği zaman satın alındığının çok muhtemel olduğunu kabul etmektedirler. Her ne olursa olsun, bu opera metni ünlü şair Ludovico Ariosto tarafından 1516/1532'de yazılmış Ludovico Ariosto'nun Çılgın Orlando Epik şiirinden uyarılmıştır. Handel bu kaynak eseri ve içinde bulunan bazı kısımları Ariodante ve Orlando (17353 operalarının metinlerini uyarlamak için kullanmıştır. Alcina operası için bu epik şiirin VI. kanto ve VII. kantosu kullanılmamıştır ve bunlar şövalye Rugierro ile buyucu Alcina arasındaki aşkı konu olarak almaktadırlar. Bu eserin prömiyer temsili Londra'da "Covent Garden Tiyatrosu'nda 16 Nisan 1735 tarihinde sahnelenmiştir. Bu opera eseri içinde bulunan bazı müziksel parçalar Handel tarafından özellikle eserin içinde bale ve dans ihtiva etmeye imkân sağlamak için hazırlanmıştır ve prömiyerde bu dansların aranjmanı dansöz "Marie Salle" tarafından yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Platée</span>

Platee bir prolog ve üç perde ihtiva eden ve librettosu Fransızca olarak "Adrien-Joseph Le Valois d'Orville" tarafından yazılmış ve Jean-Philippe Rameau tarafından bestelenmiş olan "lirik komedi " janrında bir Barok stili "opera".

<span class="mw-page-title-main">Acis ve Galatea (Handel)</span>

Acis ve Galatea George Frideric Handel tarafından, librettosu John Gay tarafından İngilizce olarak hazırlanmış bir "müziksel eğlence" tipi. Bu eser ilk olarak 1718'de Handel tarafından yapımlanarak bir perde olarak ana pastoral konulu bir mask veya semi-opera eseri olarak temsil edilmiştir. 1732'de Handel bu eserdeki müziksel parçaları ve yeni hazırladığı ek parçaları birleştirerek Londra'da temsiller yapan bir İtalyan Opeara trüpü için 3 perdelik bir "serenata" olarak hazırlamıştır. Handel bu eseri hazırlamakta iken yazdığı bir notta eseri bir "küçük opera" olarak nitelendirmiştir. Genel olarak bir "müziksel eğlence" olarak isimlendirilmektedir. İngilizce opera konusunda en önemli otoriter kaynak eseri olarak kabul edilen "New Grove Dictionaray of Music" ise bu eseri oratoryo olarak isimlendirmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Dilenci Operası</span>

Dilenci Operası, müziği Johann Christopher Pepusch tarafından, liberettosu John Gay tarafından İngilizce olarak hazırlanmış 1 prolog ve 3 perdelik bir "ballad opera" janrında bir müziksel eser. Prömiyer temsili 29 Ocak 1728'de Londra'da Lincolns'İnn Field 'de bulunan "Royal Tiyatro Salonu" yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">La finta giardiniera</span>

Finta Giardiniera İtalyanca adı ile genellikle anılan; Türkçe adı Bahçıvan Taklidçisi Genç Kız olan, bestesi daha 18 yaşında olan Wolfgang Amadeus Mozart tarafından, İtalyanca liberettosu tartışmalı olarak günümüzde Giuseppe Petrosellini'ye atıfedilen ama uzun bir dönem Ranieri de Cazalbigi'ye atıflı olan bir uvertür ve 3 perde ihtiva eden bir opera buffa janrında opera eseri.

<span class="mw-page-title-main">Lucio Silla</span>

Lucio Silla (İtalyanca adı: Lucio Silla olan, İtalyanca liberettosu Giovanni de Gamerra tarafından Pietro Metastasio tarafından yapilan eklerle hazirlanmış o zaman daha 16 yaşında olan Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş 3 perde ihtiva eden bir opera seria janrında opera eseri.

Hanım olan hizmetçi Napolili İtalyan besteci Giovanni Paisiello tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik intermezzo buffo janrında bir operadır. Librettosu "Jacopo Angello Nelli"'nin bir oyunundan uyarlanarak "Gennaro Antonio Federico" tarafından hazırlanmıştır. Bu eser 1733'te tanınmış Napolili İtalyan opera besteci Pergolessi tarafından hazırlanıp yapımlanıp Avrupa'nın birçok operaevlerinde popüler olarak yapımlanan intermezzo janrındaki La serva padrona operasına atıfla bestelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Armide (Gluck)</span>

Armide, Christoph Willibald Gluck tarafından Fransızca olarak hazırlanmış 5 perdelik bir trajik operadır. Librettosu "Philippe Quinault" tarafından Fransızca olarak Torquato Tasso'nun (d.1544-o.1596) "Gerusalemme liberata [(Kurtarılmış Kudüs)(1581)]" epik şiir eserinden uyarlanarak yazılan eserin prömiyer temsili 23 Eylul 1777'de Paris'te "Académie Royale de Musique" tarafından verilmiştir. Bu eser Gluck'un Fransız opera sahnesinde temsil edilen 5. opera eseri olmuştur.