İçeriğe atla

Santa Maria Novella Bazilikası

Koordinatlar: 43°46′29″N 11°14′57″E / 43.774696°K 11.249088°D / 43.774696; 11.249088
1470 yılında Leon Battista Alberti tarafından tamamlanan Santa maria Novella'nın ön cehpesi.

Santa Maria Novella İtalya Floransa'da aynı isimle anılan ana tren istasyonunun karşısında yer alan bir kilisedir. Tarihsel olarak Floransa'da ilk büyük basilikadır ve şehrin önemli Dominikan mezhebinin kilisesidir.

Kilise (manastıra bitişik) ve bitişik odası sanat hazineleri ve cenazeye ait eserlerin korunduğu yeri içerir. Özellikle Gotik ve erken rönesans dönemi sanat ustalarının yağlı boya tabloları ile meşhurdur. Eliaçık çok önemli Floransa'lı ailelerin sayesinde finansmanı sağlanmıştır. Onlar bu sayede kutsanmış toprak üzerinde kendilerine cenazeye ait şapel temin etmişlerdir.

Tarih

Via degli Avelli tarafı

Bu kilise Novella (Yeni) olarak adlandırılır. Çünkü 9ncu yüzyılda Santa Maria delle Vigne küçük mabedi yeri üzerine inşa edildi. 1221 yılında yer Dominikan mezhebine tahsis edildiğinde onlar bir yeni kilise ve yan yana bir manastır inşa etmeye karar verdiler. Kilise iki Dominikan rahibi olan Fra Sisto Fiorentino ve Fra Ristoro da Campi tarafından dizayn edildi. İnşaat 13ncü yüzyıl ortalarında (yaklaşık 1246) başladı ve Romanesk-Gotik mimari tarzlı çan kulesini ve kutsal eşyaların saklandığı odayı bitirmekle görevli olan Rahip Iacopo Talenti tarafından yaklaşık 1360 yılında bitirildi. O zamanda sadece Tuscan Gotik yüzün alt parçası bitirildi. Üç kapı boydan boya yuvarlak kemerlerle uzatıldığında, ön cephenin alt yüzündeki kısımlar kapalı kemerlerle uzatıldı, Pilaster lerle ayrıldı. Bu aynı dizayn eski kilisenin etrafındaki bitişik duvarlarda devam etti. Kilise 1420 yılında kutsandı.

"Unità d'Italia Alanı" tarafından görünüm

Bir yerel tekstil tüccarı Giovanni di Paolo Rucellai üzerindeki komisyonda, Leone Battista Alberti kilisenin siyah ve beyaz mermerden kakmalı ön cephesini dizayn etti (1456-1470). Kendisi halihazırda Rimini'deki Tempio Malatestiano'nun mimarı olarak meşhurdu. Albert aynı zamanda Floransa'daki Rucellia Sarayı'nın ön cephesini dizayn etmişti. Alberti, hümanist mimarlığın ideallerini detaylamada klasik ve orantılı esinlemeyle dizaynda yapıtın ön cephesinde halihazırda var olan Orta Çağ kısmı ile ayrıca yeni bir uyum getirmeye girişmişti. Onun katkıları kareler ile süslenmiş bir geniş friz, onun üzerinde yuvarlak bir pencere ve dört beyaz-yeşil pilaster, üste alınlık ortasında Dominikan güneş amblemini içeriyordu. Yapı alınlığın ortasından düşey bir şekilde inen doğru üzerinde sol ve sağ yanı ile bir simetri arz etmektedir. Korint sütun başlıklı dört kolon, ayrıca ön cephenin alt kısmına sonradan eklenmiştir. Alınlık ve frizler açık bir şekilde eski zamanlara ait eserlerden ilham almıştır. Fakat S-kıvrımlı üst kısımda olan helozoni kıvrımlar yeni ve eskinin örneği değildir. Helozoni kıvrımlar (veya onların değişik şekilleri) bütün İtalya'daki kiliselerde bulunur.

Alınlık altındaki friz, koruyucusunun ismini taşır: IOHAN(N)ES ORICELLARIUS PAU(LI) F(ILIUS) AN(NO) SAL(UTIS) MCCCCLXX (Giovanni Rucellai son of Paolo in the blessed year 1470).

Sanat çalışmaları listesi

Sanatçıların kilise için ürettikleri parçaların içerdikleri:

  • Sandro Botticelli - Kapının üzerinde erken doğum sahnesi
  • Baccio D'Agnolo - ağaç oymaları
  • Bronzino - The Miracle of Jesus (İsa'nın mucizesi)
  • Filippo Brunelleschi - The Crucifix (1410 ve 1425 arası)
  • Tino da Camaino - Aziz Antoninus'un heykeli (in terra cotta); the Tomb of the Bishop of Fiesole (Fiesole'li Piskoposun mezarı)
  • Nardo di Cione - frescoes of the Divine Judgment
  • Duccio - Rucellai Madonna
  • Lorenzo Ghiberti - Leonardo Dati'nin mezar taşı (1423)
  • Domenico Ghirlandaio - freskler (15nci yüzyıl sonu), Tornabuoni Chapel, renkli cam pencere dizaynlı
  • Filippino Lippi - Strozzi Şapel'indeki freskler, Havari Philip'in hayatını betimliyor; renkli cam pencere
  • Benedetto da Maiano - Filippo Strozzi'nin mezarı (1491) Strozzi Şapeli'nin arka tarafında.
  • Giacomo Marchetti : Martyrdom of Saint Laurence (Aziz Laurence'nin şehitliği).
  • Masaccio - The Trinity (Teslis)
  • Nino Pisano - Madonna with Child (Madonna ile çocuk) (1368)
  • Bernardo Rossellino - Monument to the Beata Villana (1451)
  • Santi di Tito - Lazarus Raised from Death (Lazarus ölümden diriltiyor)
  • Paolo Uccello - frescoes in the cloisters
  • Giorgio Vasari - Madonna of the Rosary (1568)

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Leon Battista Alberti, İtalyan Rönesans hümanist yazarı, sanatçısı, mimarı, şairi, rahip, dilbilimci, filozof ve kriptograftı ; şimdi polimatlar olarak tanımlananların doğasını özetledi. Johannes Trithemius ile paylaştığı bir iddia olan Batı kriptografisinin kurucusu olarak kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Floransa</span> Floransa iline bağlı komün (Toskana, İtalya)

Floransa, İtalya'da, San Marino'nun batısında bulunan bir şehirdir. Kuzey İtalya'daki Toskana Bölgesi'nin başkentidir ve kendi ismini taşıyan ilin merkezidir. Kısa bir dönem, İtalya Krallığı'na da başkentlik yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Alghero</span> İtalyanın Sardinya bölgesinde, Sassari iline bağlı ilçe (komün)

Alghero, İtalya'nın Sardinya Özerk Bölgesi'nin kuzeyindeki Sassari ilinde bir komün ve kenttir. Yüzölçümü 224,43 km²'dir. Halkın dili Katalancadır.

Masaccio, İtalyan Rönesans akımı başlangıç döneminin ilk önemli ressamlarındandır.

Beato Angelico ya da Fra Angelico, asıl adı Giovanni da Fiesole, erken rönesans dönemi İtalyan ressam.

Filippo Brunelleschi,, Floransalı sanatçı ve İtalyan rönesans temsilcilerinden.

<span class="mw-page-title-main">Arezzo</span> İtalyanın Toskana bölgesinde, Arezzo iline bağlı ilçe (komün)

Arezzo, İtalya'nın ortakuzey kesiminde, Toskana yönetim bölgesindeki Arezzo ilinin merkezi olan bir komündür.

<span class="mw-page-title-main">Floransa Katedrali</span>

Floransa Katedrali, Duomo ya da Santa Maria del Fiore olarak da bilinir, İtalya'da Floransa kentinde 1296-1436 arasında inşa edilmiş olan katedral.

<span class="mw-page-title-main">Il Redentore</span>

Il Redentore, İtalyanca kurtarıcı anlamına geldiğinden daha çok Chiesa del Santissimo Redentore uygun gelir. Yapı, Andrea Palladio'nun Venedik'in adalarından biri olan Giudecca üzerinde yaptığı büyük kubbeli bir kilisedir. "Canale della Giudecca" nın liman bölgesi üzerinde yer alır. Yapı, adanın silüetine egemen durumdadır.

<span class="mw-page-title-main">Santa Maria della Salute Bazilikası</span>

Santa Maria della Salute Bazilikası (İtalyanca: Basilica di Santa Maria della Salute, İngilizce:, genel olarak basitçe Salute olarak bilinir. Venedik'te meşhur bir kilise olup, dar bir yarımada üzerinde Büyük Kanal ve Canale della Zattere arasında konumlanır. Küçük bir bazilika statüsünde iken onun süslü ve kendine özgü profili ve konumu onu İtalya'da resmi en çok çekilen kiliseler arasına koyar.

<span class="mw-page-title-main">Brancacci Şapeli</span> Floransada şapel

Brancacci Chapel, Floransa'da Santa Maria del Carmine Kilisesi içinde bir şapeldir. Bazen boyanma dönemi ve çok meşhur ve sözü geçen dönem için erken rönesansın Sistine Şapeli olarak adlandırılır. Şapelin yapımı için Pietro Brancacci görevlendirildi ve kendisi 1386 yılında işe başladı. Halk girişi civar manastırlar vasıtasıyla elde edildi ve Brunelleschi tarafından dizayn edildi. Kilise ve şapel ziyaret etmek için ayrı yerler olarak düşünüldü ve bu nedenle ayrı açılış zamanlarına sahiptirler. Şapelden dolayı kilisenin geri kalanını görmek gayet zordur.

<span class="mw-page-title-main">San Lorenzo Bazilikası</span> Floransada bazilika

San Lorenzo Bazilikası, İtalya'nın Floransa şehir merkezinde ana pazar bölgesinde konumlanıp ve en büyük kiliselerden biri olup, Medici ailesinin Cosimo de' Medici'den III. Cosimo de' Medici'e kadar bütün önemli üyelerinin mezar yeridir. 393 yılında kutsandığında Floransa'da en eski olduğu iddia edilen kiliselerden biridir. Şehir surlarının dışında yer alır. Piskoposun ikamet yerinin Floransa'da Santa Repata'ya transferinden önce üç yüz yıldır şehrin katedraliydi. 1419 yılında Giovanni di Bicci de' Medici yeni bir kilise yapımı için gerekli finansmanı vereceğini önerdi. Onbeşinci yüzyılın ilk yarısında Rönesans mimari tarzının önde gelen mimarı Filippo Brunelleschi bu yapıyı yapması için görevlendirildi. Fakat yapı, değişiklikler ile onun ölümüne kadar tamamlanamadı. Kilise diğer önemli mimari işleri içeren karmaşık bir daha geniş manastırın parçası olup, Brunelleschi'nin Eski Sacristy, Michelangelo'nun Lorenzo Kütüphanesi, Yeni Sacristy Michelangelo'nun dizaynına dayanıyordu ve Matteo Nigetti'nin Medici şapelleri'ni içeriyordu.

<span class="mw-page-title-main">San Marco (Floransa)</span>

San Marco İtalya'nın Floransa şehrinde bulunan dini bir kompleksin adıdır. Bünyesinde bir kilise yapısı ve manastır bulundurmaktadır. Manastır şimdi müze olarak bulunmakta olup, üç üne sahiptir: 15'inci yüzyılda dominikan tarikatına mensup olan meşhur iki kişiye ev sahipliği yapmıştır. Bunlar ressam Fra Angelico ve vaiz Girolamo Savonarola dır. Ayrıca manastırda Michelozzo tarafından inşa edilmiş olan kütüphanede bulunan meşhur el yazması koleksiyona ev sahipliği yapar.

<span class="mw-page-title-main">San Miniato al Monte</span> Floransada bazilika

San Miniato al Monte merkezi İtalya'da Floransa'da bir basilika olup, şehirdeki en yüksek nokta üzerinde durmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Santa Croce Bazilikası (Floransa)</span> Floransada bazilika

Santa Croce Bazilikası, İtalya, Floransa'da Franciskan mezhebinin en önemli kilisesi olup, Roma Katoliik Kilisesi'nin küçük bir basilikasıdır. Santa Croce Meydanı'nda konumlanır ve Duomo'nin yaklaşık 800 metre güneyindedir. Yapı yeri şehir surlarının dışında ve bataklık bir topraktı. Michelangelo, Galileo, Machiavelli, Foscolo, Gentile, Rossini ve Marconi gibi bazı en meşhur İtalyanların mezar yeridir. Bu nedenle ayrıca Temple of the Italian Glories olarak da bilinir.

<span class="mw-page-title-main">Paolo Uccello</span>

Paolo Uccello, asıl adı Paolo di Dono olan, İtalyan Rönesansı başlangıcında Floransa ekolünde bulunan ressam. Babası Dono di Paolo bir berber ve cerrah olup, annesi Floransa'nın ileri gelen ailelerinden d'Antonia di Giovanni del Beccuto idi. Uccello "Geç Gotik" resim gelenekleri ile çalışmış, daha sonra İtalyan Rönesans stili başlangıç çağında resim hazırlayan ressamlardan olup, perspektifi ilk kullanan ressamlardan birisi olarak tanınmıştır. Diğer başlangıç Rönesans ressamları klasik realist konulara önem verirken o eserlerinde renk ve eğlenceye önem vermiştir.

Domenico Ghirlandaio. Asıl adı Domenico di Tommaso Curradi di Doffo Bigordi idi. İtalyan Rönesans akimi Floransa ekolünde bulunan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Körarkat</span>

Körarkat, süsleme amaçlı inşa edilmiş ancak bir işlevi bulunmayan sağır kemer ve arkatlara verilen isimdir. Bu kemerler pencere ya da açma değillerdir ve bu halleriyle duvarın parçalarıdır. Dekoratif olarak kullanılan körarkatların yük taşıma fonksiyonu da yoktur. Körkemerler genellikle tek olarak ya da bir kemer dizisi halinde bir friz gibi yapılırken, körarkatlar belirgin kolonları ile öne çıkan kemer dizilerini tanımlamak için kullanılan bir kavramdır.

<span class="mw-page-title-main">Benozzo Gozzoli</span>

Benozzo Gozzoli Floransalı, İtalyan bir Rönesans ressamıydı. Fra Angelico'nun bir öğrencisi olan Gozzoli, en iyi Medici Riccardi Sarayı'nın Magi Şapelindeki bir dizi duvar resmiyle tanınır; ayrıntılara özen göstererek ve belirgin bir Uluslararası Gotik etkiyle şenlikli ve canlı alayları betimler. Şapelin fresk döngüsü, gerçekçi manzara tasvirleri ve canlı insan portreleri ile yeni bir Rönesans ilgisini ortaya çıkarır. Gozzoli, kuşağının en üretken fresk ressamlarından biri olarak kabul edilir. Ağırlıklı olarak Toskana'da faaliyet gösterirken, Umbria ve Roma'da da çalıştı.

<span class="mw-page-title-main">Sant'Elena, Venedik</span> Venedikte bir kilise

Bazen Santa Lena olarak da adlandırılan Sant'Elena, İtalya'nın Venedik kentindeki Castello bölgesi'nin en doğu ucunda bulunan Gotik tarzı bir Roma Katolik kilisesidir.