İçeriğe atla

Saniyedeki kare sayısı

Saniyelik Görüntü Sayısı ya da çerçeve oranı, saniyedeki çerçeve sayısı (FPS) ve çerçeve frekansı olarak da bilinir, bir görüntüleme aygıtının ürettiği çerçeve adı verilen benzersiz sıralı görüntülerin frekansıdır (oran).

Arka plan

Bu terim, film ve video kameralarına, bilgisayar grafiklerine, hareket yakalama sistemlerine çok iyi uyar. Sıklıkla saniyedeki çerçeve sayısı (FPS) olarak ifade edilmekle birlikte, hertz (Hz) cinsinden progresif tarama monitörleri olarak da ifade edilir.

İnsan gözü ve onun beyin arayüzü olan insan görsel sistemi, birbirinden bağımsız olarak algılayabildiği saniyede 10 ila 12 görüntüyü işleyebilir.[1] İnsanın görsel algılamasının eşiği neyin ölçüleceğine bağlı olarak değişir. Aydınlatılmış bir ekrana bakarken, insanlar karanlık kesintiler gördüklerini bildirirler, eğer bu 16 milisaniye veya daha uzun sürerse. Gözlemciler, farklı görsellerden oluşmuş ve kırılmamış bir görsel serisi içerisinden 13 milisaniye süreyle duran birini hatırlayabilirler.[2] Çok kısa, bir milisaniyelik görsel uyarı verildiğinde, etkisinin görsel kortekste 100 milisaniye ile 400 milisaniye arasında sürdüğü raporlanmıştır. Bu, görsellerin bu süre boyunca tek bir uyarı olarak algılandığı anlamına gelebilir, 10 milisaniyelik bir yeşil parlamanın hemen ardından 10 milisaniyelik bir kırmızı parlama takip ettiğinde tek bir sarı ışık parlaması olarak algılanması gibi. Görüşün kalıcılığı, sıralı sabit görüntülerin hareket etkisi vermesine neden olarak süreklilik yanılgısı da yaratabilir.

İlk zamanlardaki sessiz filmler 16 ila 24 FPS[3] arasında herhangi bir kare hızındaydılar fakat kameralar el ile döndürüldüğünden bu hız havayı yakalamak için sahne süresince değiştirilirdi. Projeksiyonistler de tiyatroda çerçeve oranını projektördeki film taşıma mekanizmasına güç veren voltajı kontrol eden bir reostayı ayarlamakla değiştirebilirlerdi.[4] Sessiz filmler genelde filme alınırkenki kare hızına kıyasla daha yüksek bir kare hızında gösterilmeye meyilliydiler.[5] Bu kare hızları hareket hissi için yeterliydi, fakat kesintili hareket olarak algılanırdı. Projektörlerde ikili ve üçlü bıçaklı kapakların kullanılmasıyla izleyiciler tarafından görünen kare hızı oranı iki veya üç katına çıktı. Thomas Edison, görsel korteksin minimum ihtiyacının saniyede 48 çerçeve olduğunu söyledi: “Bundan daha azı gözü ağrıtacaktır.”[6][7] 1920'lerin ortasından sonlarına doğru, sessiz filmlerdeki çerçeve oranı 20 ila 26 FPS arasına yükseltildi.[6]

Sesli film 1926 yılında tanıtıldığında, insan kulağı ses frekansına daha duyarlı olduğundan filmdeki değişmeler daha fazla tolere edilemiyordu. Birçok sinema sessiz filmleri 22 ila 26 FPS arasında gösterdi ki bu da ses için 24 FPS seçilmesinin sebebidir.[8] 1927'den 1930'a kadar, çeşitli stüdyolar ekipmanı güncellediler, 24 FPS 35 mm sesli film için standart hale geldi.[1] 24 FPSde film projektör boyunca saniyede 456 milimetre yol alıyordu. Bu basit iki bıçaklı kapaklar için görüntüyü saniyede 48 defa gösterme imkânı veriyordu, Edison'un tavsiyesini karşılıyordu. Birçok modern 35 mm film projektörü üç bıçaklı kapaklar kullanır saniyede 72 görüntü vermek için, her çerçeve ekranda üç defa gösterilir.[6]

Hareketli resim filmi

Hareketli resim endüstrisinde, geleneksel film stoklarının kullanıldığı, filme alma ve gösterim için endüstri standardı saniyede 24 karedir (fps). Tarihsel olarak, bazı Avrupa ülkelerinde 25 fps kullanılmıştır. Düşük kare hızında çekim yapmak gösterirken hızlı harekete, 24 fps den daha hızlı çekim yapmak ise gösterirken yavaş hareket yaratırdı. Kare hızlarıyla ilgili geniş kabul görmeyen diğer örnekler Maxivision 48 ve Showscan, 2001'de, Bir Uzay Macerası nın özel efektlerini yaratan Douglas Trumbull tarafından geliştirildi.

Ev sineması hızları 8 mm standardı için 16 fps ve Super 8 için 18 fps idi.

Dijital video ve televizyon

TV ve dijital kamera işinde üç ana kare hızı standardı var: 24p, 25p ve 30p. Bununla birlikte yeni geliştirilen standartlarda çok çeşitli varyasyonlar mevcut.

24p progresif biçimdir ve günümüzde video sinyalini filme aktaranlar tarafından geniş kabul görmüştür. Film ve video yapımcıları 24p kullanırlar, ürettiklerini filme aktarmasalar bile, çünkü ekrandaki düşük kare hızlı ile görüntü ile gerçek film birbiriyle uyuşur. NTSC televizyona aktarırken, oran 23,976 FPSe düşer(tam olarak: 24x1000/1001) ve PAL veya SECAM a aktarıldığındaysa 25 FPSe yükselir. 35 mm film kameraları 24 FPS eksposur oranı kullanırlar, bununla birlikte birçok kamera NTSC televizyon için 23.976 FPS ve PAL/SECAM için 25 FPS vadeder. 24 FPS 1920'lerin ortalarında sesli sinema için defakto standart olmuştu.[8]

Pratikte tüm elle çizilen animasyonlar 24 FPSde oynatılacak şekilde tasarlanırlar. Gerçekte saniyede 24 karelik el çizimi maliyetlidir. Büyük bütçeli filmlerde bile genelde el ile çizilmiş animasyonlar saniyede 12 farklı kare hatta 6 kare olarak hazırlanır.

25p progresif biçimdir ve saniyede 25 progresif kare gösterir. Bu kare oranı 50i PAL televizyon standardından gelir (saniyede 50 titreşimli alan). Film ve televizyon şirketleri bu oranı 50 Hz bölümlerde televizyon alanı ve kare oranlarında doğrudan uyumluluk için kullanırlar. 60 Hz ülkeler için dönüşüm medyayı dönüştürürken 24p ye yavaşlatarak olur.

Kaynakça

  1. ^ a b Read, Paul; Meyer, Mark-Paul; Gamma Group (2000). Restoration of motion picture film. Conservation and Museology. Butterworth-Heinemann. ss. 24-26. ISBN 978-0-7506-2793-1. 24 Şubat 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Haziran 2021. 
  2. ^ Potter, Mary C. (28 Aralık 2013). "Detecting meaning in RSVP at 13 ms per picture" (PDF). Attention, Perception, & Psychophysics. 76 (2). ss. 270-279. doi:10.3758/s13414-013-0605-z. hdl:1721.1/107157. PMID 24374558. 9 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 4 Haziran 2021. 
  3. ^ Brown, Julie (2014). "Audio-visual Palimpsests: Resynchronizing Silent Films with 'Special' Music". David Neumeyer (Ed.). The Oxford Handbook of Film Music Studies. Oxford University Press. s. 588. ISBN 978-0195328493. 
  4. ^ Kerr, Walter (1975). Silent Clowns. Knopf. s. 36. ISBN 978-0394469072. 
  5. ^ Card, James (1994). Seductive cinema: the art of silent film. Knopf. s. 53. ISBN 978-0394572185. 
  6. ^ a b c Brownlow, Kevin (Yaz 1980). "Silent Films: What Was the Right Speed?". Sight & Sound. 49 (3). ss. 164-167. 8 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Mayıs 2012. 
  7. ^ Elsaesser, Thomas; Barker, Adam (1990). Early cinema: space, frame, narrative. BFI Publishing. s. 284. ISBN 978-0-85170-244-5. 
  8. ^ TWiT Netcast Network (30 Mart 2017), How 24 FPS Became Standard, 30 Ekim 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi, erişim tarihi: 31 Mart 2017 


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Camcorder</span>

Camcorder, hem (video) film çekmek hem de oynatmak için kullanılabilen, video (film) kamerası. İngilizce Camera ve Recorder sözcüklerinden türetilmiş bir bileşik kelimedir.

JPEG, Joint Photographic Experts Group tarafından standartlaştırılmış bir sayısal görüntü kodlama biçimidir. Bu biçim, 1994 yılında ISO 10918-1 adıyla standartlaşmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Yüksek çözünürlüklü televizyon</span>

Yüksek çözünürlüklü televizyon ya da yüksek tanımlamalı televizyon geleneksel TV yayın standartlarından daha yüksek çözünürlük sağlayan bir yayın standardıdır.

<span class="mw-page-title-main">Film kamerası</span>

Film kamerası, bir ekranda görüntülenecek hareketli bir görüntü üretmek için film stoğu veya bir görüntü sensörü üzerine hızlı bir şekilde bir dizi fotoğraf çeken bir fotoğraf kamerası türüdür. Bir seferde tek bir görüntü yakalayan fotoğraf makinesinin aksine, film kamerası aralıklı bir mekanizma veya elektronik yollarla bir dizi görüntü çeker; her görüntü bir film veya video karesidir. Kareler, hareketli resmi göstermek için belirli bir kare hızında bir film projektörü veya video projektörü aracılığıyla yansıtılır. Yeterince yüksek bir kare hızında yansıtıldığında, görüşün kalıcılığı izleyicinin gözlerinin ve beyninin ayrı kareleri sürekli hareketli bir resim halinde birleştirmesine olanak tanır.

Sessiz film, üzerine senkronize olarak kaydedilmiş diyalogları olmayan bir film türüdür. Sessiz film teknolojisi 1860 civarında icat edilmiş; fakat film makaralarının kolaylıkla imal edildiği 1880 - 1900 yıllarına kadar fazla kullanılmayan, sıra dışı bir yenilik olarak kalmıştır.

Sinematografi veya görüntü yönetimi, sinema filmi için görüntü kaydederken ışıklandırma ve kamera tercihleri yapma disiplinidir. Birçok açıdan fotoğraf sanatıyla yakından ilgilidir; fakat kamera ve görüntü elemanlarının hareket hâlinde olduğu durumlarda birtakım ek özellikler de gösterir. Elektronik görüntü sensörüyle görüntü yakalamak, görüntüdeki her piksel için elektronik olarak işlenen ve sonraki işleme veya görüntüleme için bir video dosyasında saklanan bir elektrik yükü üretir. Fotoğraf emülsiyonu ile yakalanan görüntüler, film stoğu üzerinde kimyasal olarak "geliştirilen" bir görünür görüntüye dönüşen bir dizi görünmez/gizli görüntüyle sonuçlanır.

<span class="mw-page-title-main">35 mm</span>

35 mm, fotoğrafçılık ve sinemada yaygın olarak kullanılan temel film ölçüsüdür. George Eastman tarafından tedarik edilen ham filmi kullanarak, William Dickson ve Thomas Edison'un 1892'de icat ettiği 35 mm film, o zamandan bu yana neredeyse hiç değişmeden kalmıştır. 35 mm, adını filmin 35 mm genişliğindeki şeritler halinde kesilmesinden almıştır. Her kademi 16 kare yapan standart negatif dirençin her iki kenar boyunca her karede dört deliği olur.

Bir resmin çerçeve oranı eni ve boyu arasındaki oransal ilişkiyi tarif eder.

Film karesi ya da kare bir filmi oluşturan pek çok fotoğraf resminden biridir. Ham film üzerindeki kareler aralardaki boş satırlarla birbirlerinden ayrılırlar. Normalde sinema filminin bir saniyesi için 24 kare gerekir.

<span class="mw-page-title-main">Cinerama</span>

Cinerama üç adet senkronize 35 mm projektör kullanılarak görüntülerin eş zamanlı olarak içbükey, dev bir perdeye yansıtılması şeklinde çalışan bir geniş ekran işleminin ticari adıdır. Cinerama 1950'ler sırasında, televizyonun sinema endüstrisiyle olan rekabetine bir tepki olarak gelişen geniş ekran işlemlerinin ilkini oluşturmaktadır ve film endüstrisi üzerinde önemli etkileri olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Dijital fotoğrafçılık</span>

Sayısal Fotoğrafçılık, nesnelerin görüntülerini oluşturmak için sayısal teknolojinin kullanıldığı bir fotoğrafçılık tarzıdır. Sayısal teknolojinin gelişimine kadar fotoğrafçılıkta görüntülerin karta basılması için kimyasal işlemlere ihtiyaç duyulan fotoğraf filmi kullanılmaktaydı. Aksine, sayısal görüntü kimyasal işleme gerek olmaksızın tamamen sayısal teknoloji ve bilgisayar kullanılarak görüntülenebilir, basılabilir, işlenebilir, taşınabilir ya da arşivlenebilir.

<span class="mw-page-title-main">LaserDisc</span>

LaserDisc veya Laserdisc (LD) ticari kullanıma sunulmuş ilk optik disk depolama ortamıdır. Laserdisc'in depolama kapasitesi oldukça yeterliydi ancak yedekleme ortamı olarak yetenekleri çok sınırlıydı. Temelde bu teknoloji pahalı ama yüksek kaliteli bir ev videosu formatı idi. Bugün yerini tamamen DVD'ye bırakmış durumdadır ve artık ne diskleri ne de bunları oynatacak cihazlar üretilmektedir. İlk laserdisc film 1978'de piyasaya verilmişti, son laserdisc film ise 2001'de üretildi. VHS'den çok daha kaliteli görüntü ve ses sunduğu halde pahalı ve hantal oluşu, sınırlı kapasitesi ve kayıt yapma imkânının olmayışı yüzünden bu teknoloji yaygınlaşamadı, hatta ABD ve Japonya dışındaki ülkelerin çoğuna uğramadı bile.

<span class="mw-page-title-main">Canon EOS 550D</span> Dijital kamera modeli

Canon EOS 550D, 8 Şubat 2010'de Canon tarafından duyurulan 18.7 megapiksel bir DSLR 'dir.Japonya'da Kiss X4, ABD ve Kanada Rebel T2i olarak bilinir.

Standart çözünürlüklü televizyon veya kısaca SDTV, yüksek çözünürlüklü televizyon ya da gelişmiş çözünürlüklü televizyon olarak kabul edilmeyen bir çözünürlük kullanan bir televizyon sistemi. İki yaygın SDTV sinyal türü Avrupa gelişimli PAL ve SECAM sistemlerden türetilen 576i ve Amerikan Ulusal Televizyon Sistemleri Komitesi (NTSC) sistemine dayanan 480i'dir.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar animasyonu</span>

Bilgisayar animasyonu, animasyonlu görüntüler üretmek için kullanılan işlemdir. Bilgisayar üretimli imgeleme (CGI) daha genel bir terim olarak hem statik hem de dinamik görüntüleri kapsarken, bilgisayar animasyonu yalnızca hareketli görüntüleri ifade eder. 2 boyutlu bilgisayar grafikleri hâlen üslup, düşük bant genişliği ve daha hızlı gerçek zamanlı uygulamalarda kullanılmakla birlikte, modern bilgisayar animasyonu genellikle 3 boyutlu bilgisayar grafikleri kullanır. Bazen animasyonun hedefi bilgisayarın kendisidir, ancak bazen de filmdir.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation Eye</span> PlayStation 3 için dijital kamera

PlayStation Eye PlayStation 3 için bir web kamerasına benzer bir dijital fotoğraf makinesi aygıtıdır. Teknoloji, kamera tarafından çekilen görüntüleri işlemek için bilgisayar görme ve hareket tanıma özelliğini kullanmaktadır. Bu, oyuncuların hareketi ve renk algılama özelliğini kullanarak sesle ve dahili mikrofon dizisi aracılığıyla sesle etkileşimde bulunmalarını sağlar. 2003 yılında piyasaya sürülen PlayStation 2 için EyeToy'un devamı niteliğindedir.

480p, bir video görüntü çözünürlük ailesinin kısaltmasıdır. P ilerici tarama, yani "geçmeli değil" demektir. 480, genellikle 640 piksel ve 4: 3 çerçeve oranı olan dots per inch yatay çözünürlüklü 480 piksellik bir dikey çözünürlük, yaklaşık 16: 9 en / boy oranı için 854 veya daha düşük bir yatay çözünürlüğü belirtir. Bir piksel sayısının tam sayı olması gerektiğinden, Wide VGA ekranlarında genel olarak görüntünün tamamının eklenmesini sağlamak için 854'e kadar yuvarlanır. Kareler, birbirine geçme yerine aşamalı olarak görüntülenir. Pek çok erken plazma televizyonunda 480p kullanıldı. Standart tanım her zaman 640 × 480 piksel piksel çözünürlüğüyle 4: 3 en / boy oranı olmuştur. Mini DV, DVCAM, DV çekimleri DV kasetlerinde görülen bu standart tanımda saniyede 29.97 kare kaydedilir.

<i>The Toll of the Sea</i>

Toll of the Sea, Metro Pictures tarafından dağıtılan Technicolor Motion Picture Corporation tarafından üretilen 1922 Amerikan sessiz drama filmidir. Anna May Wong'un ilk kez başrol olarak yer aldığı filmin yönetmenlik koltuğunda Chester M. Franklin(bir başka yönetmen Sidney Franklin'in erkek kardeşi) oturmakta olup, senaryosu Frances Marion tarafından yazılmıştır. Başrollerinde Anna May Wong ve Kenneth Harlan'ın oynadığı filmin konusu ise orijinali Japonya'da geçen Madama Kelebek adlı hikâyenin Çin'de geçen bir uyarlamasıdır.

RealD 3D RealD tarafından yapılan ve satılan bir dijital stereoskopik projeksiyon teknolojisidir. Günümüz sinemalarda 3D film izlemek için en yaygın kullanılan teknolojidir. RealD 3D, dünya çapında 26.500'den fazla oditoryuma, Haziran 2015 itibarıyla 72 ülkede yaklaşık 1.200 katılımcı tarafından kurulmuştur.

<i>Katsudō Shashin</i>

Katsudō Shashin, bilinen en eski Japon animasyon çalışmasına ait bir film şerididir. Yaratıcısı bilinmemekle birlikte 1907 ile 1912 yılları arasında, Meiji Dönemi'nde yapıldığını gösteren kanıtlar bulunmaktadır. Dolayısıyla yapımının, Batılı animasyon filmlerinin Japonya'daki ilk gösterimlerinden önceki bir tarihte olabileceği düşünülür. Film, 2005 yılında Kyoto'da bulunan bir film ve projektör koleksiyonunda keşfedilmiştir.