İçeriğe atla

San Nazaro Rölikeri

San Nazaro Kilisesi, Milano

San Nazaro Rölikeri, MS. 4. yüzyıla tarihlenen gümüş bir rölikerdir. Adını Milano'daki aynı isimli kiliseden almakta olan röliker, günümüzde yine Milano'da bulunan Museo Diocesane'da sergilenmektedir.

Keşfi

Rölikler, ilk olarak 1578 yılında San Nazaro kilisesinin transept karesinin altındaki altarın altında bulunmuştur. İddia'ya göre yapılan kazıda Hristiyan azizlerinden San Nazaro, Venerius, Glycerius, Marolus ve Lazarus'un kemikleri gün yüzüne çıkarken, rölyeflerle süslenmiş gümüş bir kutucuk da keşfedilmiştir. 1579 yılında Altar'ın altına yeniden gömülen buluntular, 8 Mayıs 1894'te kilise papazı Padre Pozzi'nin inisiyatifi ile San Nazaro'nun 1500üncü yıldönümü için yeniden gün yüzüne çıkartılmıştır. Yapılan bu ikinci kazıda ilkinden bulunan röliklere ek olarak, liturjik bir kıyafet olan pluviale, çeşitli urneler, bezler ve saç telleri bulunmuştur.

Röliker

Küp formundaki gümüş röliker 17,5 cm uzunluğunda ve 18,5 cm × 18,5 cm ölçülerindedir. Rölyeflerle süslenen gümüş levha belirli kesimlerinde varaklanmıştır.[1]

Tasvirler

Kapak

Rölikerin kapağında başının üzerinde hale taşıyan ve taht üzerine oturan, ayaklarını bir suppedaneum üzerine koymuş bir figür tasvir edilmiştir. Sağında ve solunda ona dönük iki kişi vardır. Arka planda benzer kıyafetleri taşıyan dokuz farklı figür daha bulunmaktadır. Sol alt kısımda beş sepet ve sağ alt tarafta da altı testi bulunmaktadır. Bu sahne çeşitli bilim insanlarınca elçileri arasında tasvir edilen öğretmen İsa olarak yorumlanmıştır.

Ön kısım

Röliker kutucuğunun ön kısmında yine merkezde bir tahtta oturan bir figür görünmektedir. Bu figür sağ elini konuşurcasına yukarı kaldırmışken, diğer eli bacağının üzerindeki codeks üzerindedir. Tahtta oturan figüre, sağdan ve soldan biri sakallı diğeri sakalsız olmak üzere birer figür eşlik etmektedir. Bu iki figürün ikisinin de elleri arkasında bulunmaktadır ve arkalarında frig başlığı taşıyan çeşitli figürler bulunmaktadır. Bu sahnenin yorumlanmasında iki Hristiyan şehidi ya da Danyal kararı gibi iddialar öne sürülmüştür. Wolfgang Fritz Volbach sahnenin Yusuf ve kardeşini tasvir ettiğini ileri sürmüştür.

Arka kısım

Arka kısımın merkezini ortada taht üzerinde oturan bir kadın figürü oluşturur. Bu figür kucağında çıplak bir bebek taşımaktadır. Diğer sahnelere benzer bir biçimde burada da tahttaki figür sağından ve solundan diğer figürler ile çevrelenmektedir. Bu sakalsız figürler ellerinde derin tepsiler taşımaktadırlar. Arka planda da üç farklı figür görünmektedir. Bu sahnenin Müneccimleri tasvir ettiği düşünülmektedir. Bir başka yoruma göre tasvir edilen bebek Musa'dır.

Sol yan taraf

Sol yan tarafta yeniden tahtta oturan bir figür vardır. Sol elinde bir asa taşıyan bu figür, sağ elini göğsünün önünde avcu açık biçimde açmıştır. Önünde, sağ ve solda olmak üzere iki kadın figürü görülmektedir. Arka planda asker oldukları belli olan altı kişi görünmektedir. Sağdan ikincisi bir bebek taşımaktadır. Bilim insanları bu sahnenin tartışmasız bir biçimde 1. Krallar 3, 16-28'de bahsi geçen Süleyman'ın Yargılayışı olduğundan hemfikirdir.

Sağ yan taraf

Bu kısımda diğer kısımlardan farklı olarak ayakta duran dört farklı figür vardır. Elleri ve vücutlarının tasvir ediliş biçimi itibarıyla hareketli oldukları havası uyanmaktadır. Sahnede tasvir edilenlerin Daniel 3, 19-30'da bahsi geçen ateşe atılan ama yanmayan kişiler olduğu iddia edilmiştir. Diğer iddialar figürlerin Müneccimler olabileceği yahut Luka 2, 8-20'deki anlatıma konu olan çobanlar olduğu yönündedir.

Literatür

  • Helmut Buschhausen: Die spätrömischen Metallscrinia und frühchristlichen Reliquiare. Katalog. Wien 1971.
  • Verena Alborino: Das Silberkästchen von San Nazaro in Mailand. Bonn 1981 (Habelts Dissertationsdrucke. Reihe Klassische Archäologie, Heft 13)

Dipnotlar

  1. ^ Verena Alborino: Das Silberkästchen von San Nazaro in Mailand. Habelts Dissertationsdrucke, Reihe Klassische Archäologie, Heft 13. Bonn 1981

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Kariye Camii</span> İstanbulda camiye çevrilen bir Rum Ortodoks kilisesi

Kariye Camii veya eskiden Azize Kurtarıcı Hora Kilisesi, İstanbul'un Fatih ilçesinin Edirnekapı semtinde camiye çevrilmiş bir Rum Ortodoks kilisesi ve müze.

<span class="mw-page-title-main">Aspendos</span> Antalya-Serik ilçesine bağlı olan Belkıs köyü sınırları içerisinde bulunan antik kent.

Aspendos veya Belkıs, Antalya ili Serik ilçesinde bulunan Belkıs köyünde yer alan antik tiyatrosuyla meşhur bir antik kenttir. Pamfilya'nın en zengin şehirlerinden birisidir.

<span class="mw-page-title-main">Pietà</span> İtalyancada "merhamet" anlamına gelen ve sanat tarihinde Meryemi oğlu İsanın cesediyle temsil eden sanatsal kompozisyonlara verilen ad

Pietà, kucağında ölü İsa Mesih'i tutan Meryem Ana heykelidir.

<span class="mw-page-title-main">Ophiuchus (takımyıldız)</span> 13 zodyak takımyıldızından birisi

Yılancı takımyıldızı, gök ekvatoru boyunca uzanan büyük bir takımyıldızdır. Adı, "yılan taşıyan" anlamına gelen Antik Yunanca ὀφιοῦχος (ophioûkhos) kelimesinden gelir ve genellikle elinde yılan tutan bir adam olarak tasvir edilir. Yılan, Serpens takımyıldızı ile temsil edilir. Yılancı, 2. yüzyıl astronomu Batlamyus tarafından listelenen 48 takımyıldızdan biriydi ve günümüzdeki 88 modern takımyıldızdan biri olarak kalmıştır. Takımyıldızın eski bir alternatif adı ise Serpentarius'tur. 13 zodyak takımyıldızından biri olmasına rağmen, zodyak takımyıldızları aralarında bir simgeye sahip olmayan tek takım yıldızdır.

<span class="mw-page-title-main">Gundestrup kazanı</span> Kap

Gundestrup kazanı, La Tène döneminin milattan önce 1. yüzyıla ya da 2. yüzyıla ait titiz işçilikle dekore edilmiş gümüş kap. Gundestrup'un bir köyüne yakın yosun bataklığında bulunmuştur. Gundestrup kazanı, Kopenhag'daki Danimarka Ulusal Müzesi'nde saklanmaktadır. Bu kazanın yan duvarlarına resmedilmiş Kelt tanrıları, ritüelleri ve çanağın boyutları nedeniyle, olan bu çanağın, Druitic dininin kurban törenlerinde kullanıldığı düşünülmektedir.

<span class="mw-page-title-main">İnandık Vazosu</span>

İnandık Vazosu Hitit devletinin Hanhana adlı kült merkezinde bulunan ünlü vazodur. Üzerindeki resim kutsal tanrılarının evlilik törenini anlatmaktadır. Hitit kültürünü çok iyi yansıtır.

<span class="mw-page-title-main">Büyük Saray Mozaikleri Müzesi</span> müze

Büyük Saray Mozaikleri Müzesi, İstanbul'da Sultanahmet Meydanı'nındaki Arasta çarşısında yer alan mozaik müzesidir. Müze binası, üzerine Sultanahmet Camii Çarşısı'nın yapıldığı Büyük Saray'ın, tabanı mozaiklerle kaplanmış olan peristil bölümünün kalıntıları üzerine inşa edilmiştir. Peristilin diğer bölümlerine ait mozaikler de bulundukları yerden müze binasına getirilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">İskender Lahdi</span>

İskender Lahdi, MÖ 4. yüzyıla ait, Sidon Kralı Abdalonymos'a ait olduğu düşünülen kral lahiti. Uzun cephesinde Makedonya Kralı Büyük İskender'in Perslerle yaptığı savaşlara ilişkin rölyefler bulunduğu için "İskender Lahdi" adıyla tanımlanmıştır. Osman Hamdi Bey tarafından 1887 yılında Sayda'daki kral mezarlarında yapılan arkeolojik kazılarda bulunmuştur. İstanbul Arkeoloji Müzeleri'nde bulunan en önemli eser olarak kabul edilmektedir.

Domitias Julianus ve Domitias Philiskas Lahdi Perge'de bulunmuş MS 2. yüzyıla ait lahit. Lahidin kapağında bulunan Eski Yunanca yazıda "Domitias Julianus ve hayat arkadaşı C. Domitias Philiskas'ın lahdidir" yazısı yer alır. Anadolu sütunlu lahitlerinden olup Antalya Müzesi'nde sergilenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Marko Manastırı</span> Makedonyada bir manastır.

Marko Manastırı, Kuzey Makedonya'da, Üsküp'ün güneybatısında, şehre yaklaşık 18 km uzaklıktaki Markova Sušica köyünde bulunan manastırdır. Manastırın inşasına Sırp Kral Vukašin önderliğinde 1345 yılında başlanmış olsa da, içindeki freskler dönemde yaşanan Osmanlı akınları ve iç karışıklıklar nedeniyle oğlu Prens Marko tarafından yaklaşık 30 yıl sonra tamamlanabilmiştir. Manastırın Katholikon'u Aziz Dimitrios kilisesidir ve bu kilise manastır kompleksinin merkezini oluştur.

<span class="mw-page-title-main">Aziz Giorgi Kilisesi (Kurbinovo)</span>

Aziz Giorgi Kilisesi Makedonya'da Kurbinovo mercinde Prespa Gölü kenarında, Baba Dağı'nın eteklerinde bulunan bir Bizans kilisesidir. Kazıların gösterdiğine göre kilise 12. yüzyılda bir yerleşim alanı içinde bulunmaktaydı. Ancak bu yerleşim 18. yüzyılda terkedilmiş, halk günümüzde Kurbinovo olarak bilinen, kiliseden yaklaşık 2 km uzaklıkta bulunan köye yerleşmiştir. Kilise 303 yılında Nikomedia'da öldürülen Yorgi'ye adanmıştır. 19. yüzyılda çeşitli restorasyonlar geçiren kiliseye 20. yüzyılın başlarında ahşap bir tavan ve sundurma eklenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Junius Bassus Lahdi</span>

Junius Bassus Lahdi, dördüncü yüzyıl Hristiyan lahitleri içinde olağanüstü incelikte bir işçilik gösteren, içinde cesaretli ve gösterişli bir çizimi birleştiren ve kapağında Roma valisi ve ölüm döşeğinde vaftiz olan Junius Bassus'un adını taşıyan, erken Hristiyan sanatının en önemli örneklerinden birini teşkil eden lahittir.

<span class="mw-page-title-main">Yeni Aziz Apollinare Bazilikası</span> Geç antik çağda bir bazilika

Yeni Aziz Apollinare Bazilikası (Sant’Apollinare Nuovo), 35 metre uzunluğunda ve 21 metre genişliğinde, Teoderik tarafından 500lü yıllarda inşa ettirilen bir geç antik çağ bazilikasıdır. Yapıyı ilginç kılan özelliklerinden birisi Konstantinopolis'ten getirilen Prokonnesos mermeri yapımı olan sütunları ve yapı içerisindeki eşşiz mozaiklerdir.

<span class="mw-page-title-main">San Michele in Africisco</span>

San Michele in Africisco veya Aziz Michele Bazilikası, İtalya'nın Ravenna şehrinde erken Hristiyanlık döneminden kalma bir bazilikadır. Kilise alanı bugün butik olarak hizmet vermekte ve apsis dışındaki yapı kalıntılarını görmek mümkün değildir. Kiliseye ait olan apsis mozaiği Berlin Bode Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>Müneccim Kralların Tapınması</i>

Müneccim Kralların Tapınması, Hollandalı Rönesans sanatçısı Pieter Bruegel'in 1564 yılında yaptığı tablo. Ahşap panel üzerine yağlı boya ile yapılan eser 1920 yılından beri Londra Ulusal Galerisi'nde sergilenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Dura Europos Kilise Evi</span> Antik İbadethane

Dura Europos Kilise Evi, günümüze arkeolojik olarak buluntuları ulaşan bilinen en eski kilisedir. Milattan sonra 232/233 yıllarına tarihlenen kilise evi, Fırat nehri kıyısındaki Dura Europos şehrinde bulunmuştur. Suriye'nin doğusunda bulunan bu antik şehir bir zamanlar Roma eyaleti olan Syria Coele'nin bir parçasıydı.

<span class="mw-page-title-main">Theodosius Missoriumu</span> I. Theodosius dönemine ait olduğu düşünülen bir çeşit özel, büyük törensel bir tepsi.

Theodosius Missoriumu, MS 4. yüzyıla tarihlenen törensel amaçlarla kullanıldığı düşünülen gümüş bir tepsidir. Theodosius dönemine ait olduğu tahmin edilen tepsi, 1847 yılında Almendralejo şehrinin güneydoğusunda beraberindeki diğer nesneler ile birlikte bulunmuştur. Missorium, günümüzde Madrid'te Real Academia de la Historia'nın Gabinete de Antigüedades adlı koleksiyonunda bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Homeros'un tanrılaştırılması</span> Antik bir kabartma

Homeros'un tanrılaştırılması rölyefi ya da Homeros'un yüceltilmesi kabartması, bazen heykeltıraşın ismine istinaden Prieneli Archelaos kabartması olarak da tanınır. British Museum'da bulunan helenistik döneme ait ikonografisi itibarı ile müstesna bir kabartmadır.

<span class="mw-page-title-main">Hüseyindede vazoları</span>

Hüseyindede vazoları, Türkiye'nin Çorum ilinde Yörüklü yakınlarındaki Hüseyindede Tepe'de yapılan kazılarda bulunan, kabartmalarla süslenmiş Erken Hitit vazolarıdır. Toplamda dört adet vazo parçası bulunmaktadır. Bunlardan ikisi neredeyse tamamlandı ve restore edilebildi. Yaklaşık MÖ 1650'ye tarihlenen vazolar Çorum Arkeoloji Müzesi'nde sergilenmektedir.

Dionysos'un Düğünü Mozaiği, Zeugma antik kentinde, günümüzde Birecik Barajı'nın suları altında kalmış olan villanın taban mozaiklerinden birisidir.