İçeriğe atla

Samuel Bailey

Samuel Bailey
Doğumu5 Temmuz 1791(1791-07-05)
Dunstable, İngiltere
Ölümü18 Ocak 1870 (78 yaşında)
Sheffield, İngiltere
Çağı19. yüzyıl felsefesi
BölgesiBatı Felsefesi
OkuluYararcılık, klasik liberalizm
İlgi alanlarıEkonomi Bilimi, Siyaset Felsefesi, Tümevarım

Samuel Bailey (5 Temmuz 1791 - 18 Ocak 1870) bir İngiliz filozof, ekonomist ve yazardır. Ona "Hallamshire'ın Bentham'ı" adı verilmişti.[1]

Hayatı

Bailey, Joseph Bailey ve Mary Eadon'un oğlu olarak 5 Temmuz 1791'de Sheffield'da doğdu. Babası, ticaret bağlantıları kurmak için Amerika Birleşik Devletleri'ne giden ilk Sheffield tüccarlarından biriydi. Babasının işinde birkaç yıl geçirdikten sonra, 1831'de kurucusu olduğu ve uzun yıllar başkan olarak görev yaptığı Sheffield Banking Company ile bağlarını koparmadan, tüm ticari işlerinden büyük bir servetle emekli oldu.[2] Ateşli bir liberal olmasına rağmen, siyasi işlerde çok az yer aldı. İki defa Sheffield'ın "felsefi radikal" bir milletvekili adayı olarak ortaya çıktıysa da başarılı olamadı.

Hayatı da adeta yayımlamış olduğu kitapların, makalelerin bir tarihi gibidir. 18 Ocak 1870'te aniden öldüğünde, halkın kullanımı için Sheffield kasaba mütevellilerine 80.000 £ bırakmıştı.

Düşünce

Değerin doğası, ölçüleri ve nedenleri üzerine eleştirel tez, 1931

İlk eseri, 1821'de isimsiz olarak yayımlanan Essays on the Formation and Publication of Opinions (Görüşlerin Oluşumu ve Yayımlanması Üzerine Denemeler), diğer yazılarının hepsinden daha fazla ilgi gördü. Bunun devamı 1829'da Essays on the Pursuit of Truth çıktı. Bu ikisi eseri arasında Questions in Political Economy, Politics, Morals, &c. (1823) ve David Ricardo ve okulunun görüşlerine karşıt olarak Critical Dissertation on the Nature, Measure, and Causes of Value (1825).

Sonraki yayınları da ekonomik veya politik konularda oldu. Rationale of Political Representation (1835) ve Money and its Vicissitudes (1837) adlı yayınları ile Serbest bankacılığın ana teorisyenlerinden biri olarak kabul edildi.[2] Hemen hemen aynı zamanda, Discussion of Parliamentary Reform, Right of Primogeniture Examined, Defence of Joint-Stock Banks gibi bazı kitapçıkları da yayımlandı. 1842'de, Westminster Review'da[3] John Stuart Mill'den ve Blackwood's Magazine'de James Frederick Ferrier'den yanıtlar alan Review of Berkeley 's Theory of Vision yayımlandı.[4] Bailey, daha sonra eleştirmenlerine Letter to a Philosopher in Reply to Some Recent Attempts to Vindicate &c. (1843) adlı yayını ile cevap verdi.

1851'de, çıkarımın doğası üzerine bir tartışma ve tasımın işlevleri ve değeri üzerine etkili bir eleştiri olan Theory of Reasoning'i yayımladı. 1852'de Discourses on Various Subjects yayımladı; ve nihayet felsefi görüşlerini Letters on the Philosophy of the Human Mind (üç seri, 1855, 1858, 1863) 'da özetledi. Mektuplar, psikoloji ve etikteki temel sorunların birçoğuna ait tartışmaları içerir. Bailey, katı ampirik veya idealist okula ait olarak sınıflandırılamaz, ancak genel eğilimi birincisine doğrudur denilebilir. (1) Yönteme gelince, psikolojiyi tamamen içgözlem üzerine kurar. Bu nedenle, bir dereceye kadar İskoç Okulu ile aynı fikirdedir, ancak zihinsel yetiler doktrinini tamamen reddetme konusunda onlardan ayrılır. Yetkiler olarak adlandırılanlar, onun görüşüne göre, yalnızca sınıflandırılmış gerçekler veya bilinç fenomenleridir. Zihinsel işlemleri tanımlarken metaforik dilin alışılmış kullanımını çok sert bir şekilde eleştirir. (2) Kısaca, "dışsal şeylerin duyu organları aracılığıyla algılanması, doğrudan zihinsel bir eylem veya başka herhangi bir şeye çözümlenemeyen bilinç olgusudur"[5] şeklinde olan algı doktrini ile ne kanıtlanabilecek ne de çürütülebilecek olan gerçeklik teorisi, ayrıntılı olarak işlenmez; ancak diğer tüm teorilerin ayrıntılı ve bazen incelikli eleştirileriyle desteklenir. (3) Genel ve soyut fikirler ve genel önermelerle ilgili olarak, görüşleri ampirik ekolün görüşleridir, ancak analizi sık sık meseleye yeni bir ışık tutar. (4) Ahlak kuramında, Bailey faydacılığın savunucusudur ("fayda" terimine dar ve düşüncesizce kirli olduğu için itiraz etse de). Görevin, yükümlülüğün, hakkın tanınmasıyla ilgili "karmaşık" zihinsel gerçeklerin ve oluşumun adımlarını büyük bir ustalıkla çözer.

Tüm ahlaki fenomenleri beş gerçeğe dayandırır:

  1. İnsan zevke (ve acıya) duyarlıdır;
  2. nedenlerini sever (veya sevmez);
  3. alınan zevk ve acıya karşılık vermek ister;
  4. başkalarından böyle bir karşılık bekler;
  5. hemcinslerinde aynı duygulara az ya da çok sempati duyar.[6]

1845'te, ilk şiirinin 1000 kopyasını basan ve bunlardan yalnızca 10'u satılan genç bir şairin tanımını içeren dört kanto'dan oluşan (85 s., Longmans) Maro adlı şiiri yayımladı. Shakespeare üzerine meraklı bir araştırmacı olarak son edebi eseri On the Received Text of Shakespeare's Dramatic Writings and its Improvement (1862) oldu.

Çalışmaları

Kaynakça

  1. ^ Elliott, Ebenezer. The Poetical Works of Ebenezer Elliott. 2 volumes. London: King & Co., 1876. vol. 1, p. 127.
  2. ^ a b Free Banking in Britain (PDF). 2nd. Institute of Economic Affairs. 1995. ISBN 9780255363754. 15 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 9 Aralık 2022.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  3. ^ Mill's review appeared in the October 1842 issue of the Westminster Review. It was reprinted in his Dissertations and Discussions (1859), vol. 2, pp. 84–119.
  4. ^ Ferrier's review appeared in the June 1842 issue of Blackwood's Magazine. It was reprinted in his Lectures on Greek Philosophy and Other Philosophical Remains (1866), vol. 2, pp. 291–347.
  5. ^ Bain, Alexander.The Senses and the Intellect. London: Parker & Son, 1855. Page 370
  6. ^ Letters on the Philosophy of the Human Mind (Third series, 1863. IA (UToronto)

Kaynakça

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Siyaset bilimi, politika bilimi ya da politoloji, siyasi teorileri ve siyasi teorilerin pratiklerini inceleyen, siyasi sistemler ve siyasi davranışlar alanıyla ilgilenen bir sosyal bilim alanıdır.

<span class="mw-page-title-main">David Hume</span> İskoç filozof, ekonomist ve tarihçi

David Hume, İskoç filozof, ekonomist ve tarihçi

<span class="mw-page-title-main">Ralph Waldo Emerson</span> Amerikalı filozof (1803 – 1882)

Ralph Waldo Emerson, Amerikan düşünür ve yazardır. Amerikan transandantalizminin en önemli temsilcisidir.

<span class="mw-page-title-main">Willard Van Orman Quine</span> Amerikalı filozof (1908 – 2000)

Willard Van Orman Quine, analitik felsefe geleneğinden Amerikalı filozof ve mantıkçı. "Yirminci yüzyılın en etkili filozoflarından biri" sayılır. 1930'dan 70 yıl sonraki ölümüne kadar Quine sürekli olarak Harvard Üniversitesi ile öyle ya da böyle yakından ilgiliydi, önce bir öğrenci; sonra da bir profesör olarak. 1956-78 yıllarında Harvard Edgar Pierce Felsefe Kürsüsünde ders verdi.

<span class="mw-page-title-main">Jan Bake</span> Hollandalı dilbilimci ve eleştirmen (1787 -1864)

Jan Bake, bir Hollandalı dilbilimci ve eleştirmendi. Leiden'de doğdu ve 1817'den 1854'e kadar üniversitede Yunan ve Roman Edebiyatı profesörlüğü yaptı.

<span class="mw-page-title-main">Jerry Fodor</span> Amerikalı filozof (1935 – 2017)

Jerry Alan Fodor, Amerikalı bilişsel bilimci ve felsefeci.

<span class="mw-page-title-main">Saul Kripke</span> Amerikalı filozof (1940 – 2022)

Saul Aaron Kripke Princeton Üniversitesi'nden emekli Amerikalı filozof ve mantıkçı. Rockefeller Üniversitesi ve Princeton Üniversitesi'nde dersler verdi. Emekli olduktan sonra, 2003'ten itibaren New York Şehir Üniversitesi'nde öğretim görevlisi oldu. Model mantığın anlambilimine büyük katkılar yaptı. 1960'larda önemli yayınlar çıkardı. İsimlendirme ve Gereklilik adlı kitabı en önemli çalışması olarak bilinir. Ludwig Wittgenstein'ın Felsefi Soruşturmalar adlı eserindeki önermelerinden ilham alarak dilbilimsel anlama şüphecilikle yaklaştı. Wittgenstein ve dilbilim hakkında yayınları vardır.

Peter Frederick Strawson, Britanyalı filozof, gündelik dil felsefesinin en önemli temsilcilerinden olan çağdaş düşünür. 1968-1987 yılları arasında Oxford Üniversitesi'nde Waynflete metafizik felsefesi profesörü olarak çalıştı.

<span class="mw-page-title-main">Matthew Arnold</span> İngiliz şair, kültür eleştirmeni

Matthew Arnold, İngiliz şair ve kültür eleştirmeni.

<span class="mw-page-title-main">William Whewell</span> 19. yüzyıl İngiliz bilim insanı ve ilahiyatçısı

William Whewell İngiliz polimat, bilim insanı, Anglikan rahip, filozof, teolog ve bilim tarihçisiydi. Trinity College, Cambridge'in usta hocalarındandı. Orada öğrenciyken, hem şiir hem de matematik alanında fark yarattı.

<span class="mw-page-title-main">Roger Scruton</span>

Roger Vernon Scruton, İngiliz filozof, yazar ve hayvan hakları aktivisti. Estetik ve siyaset felsefesi, özellikle de gelenekçi muhafazakâr görüşlerin ilerlemesi konusunda uzmanlaşmış ve eserler kaleme almıştır.

<span class="mw-page-title-main">Zihin-beden düalizmi</span> Zihin ve bedenin ayrı olduğunu savunan felsefi düşünce

Zihin felsefesinde, Zihin-beden düalizmi, zihinsel işlevlerin fiziksel olmadığı ya da zihin ve bedenin ayrılabilir olduğu görüşüdür. Buradan hareketle, zihin-madde ilişkisi ve özne-nesne ilişkisi hakkında bazı görüşler öne sürer. Zihin-beden problemi konusunda fizikalizm ve enaktivizm ile karşıtlık gösterir.

<span class="mw-page-title-main">Algı felsefesi</span> Felsefi Yaklaşım

Algı felsefesi, algısal deneyimin doğası ve algısal verilerin durumuyla, özellikle de dünya hakkındaki inançlar veya dünya hakkındaki bilgilerle nasıl ilişkili olduklarıyla ilgilidir. Herhangi bir açık algı açıklaması, çeşitli ontolojik veya metafizik görüşlerden birine bağlılığı gerektirir. Filozoflar, nesnelerin algılarının ve bunlarla ilgili bilgi veya inançların bireyin zihninin yönleri olduğunu varsayan içselci açıklamaları ve bunların bireyin dışındaki dünyanın gerçek yönlerini oluşturduklarını belirten dışsalcı açıklamaları birbirinden ayırır. Son zamanlardaki felsefi çalışmalar, tek görme paradigmasının ötesine geçerek algının felsefi özelliklerini genişletmiştir.

Dilbilim felsefesi, felsefi sorunların çoğunun ya da tamamının, dile daha yakından dikkat ederek, dili yeniden düzenleyerek ya da günlük konuşma dilini daha iyi anlayarak çözülebileceği görüşüdür. İlk konum ideal dil felsefesidir, öne çıkan örneklerden biri de mantıksal atomculuktur. İkincisi, gündelik dil felsefesinde savunulan görüştür.

<span class="mw-page-title-main">Rhinocryptidae</span>

Rhinocryptidae, Güney Amerika'da yaşayan, en büyük çeşitliliği And bölgesinde olan, Passeriformes takımı içinde sınıflandırılan bir kuş familyasıdır. Scytalopus chocoensis, Scytalopus panamensis ve Scytalopus argentifrons türleri ise Orta Amerika'nın güneyinde yaşar.

Susan Rose Wolf, şu anda Chapel Hill'deki Kuzey Karolina Üniversitesinde Edna J. Koury Felsefe Profesörü olan Amerikalı bir ahlak filozofu ve eylem filozofudur. Daha önce Johns Hopkins Üniversitesinde (1986–2002), Maryland Üniversitesinde (1981–1986) ve Harvard Üniversitesinde (1978–1981) ders verdi.

Julia Elizabeth Annas, Amerika Birleşik Devletleri'nde öğretmenlik yapmış bir İngiliz filozoftur. Arizona Üniversitesi'nde Fahri Felsefe Profesörüdür.

Peter Achinstein, Johns Hopkins Üniversitesi'nde Amerikalı bir bilim filozofudur.

<span class="mw-page-title-main">George Herbert Mead</span> Amerikalı filozof ve psikolog (1863 – 1931)

George Herbert Mead, öncelikle birkaç seçkin pragmatistten biri olduğu Chicago Üniversitesi'ne bağlı Amerikalı bir filozof, sosyolog ve psikologdur. Simgesel etkileşimciliğin ve Chicago sosyolojik geleneğinin kurucularından biri olarak kabul edilir.

Ran Hirschl siyaset bilimci ve karşılaştırmalı hukuk bilginidir. Toronto Üniversitesi'nde David R. Cameron Seçkin Hukuk ve Politika Profesörüdür. Daha önce Toronto Üniversitesi'nde Anayasacılık, Demokrasi ve Kalkınma alanında Kanada Araştırma Kürsüsü'nün başında bulunmuştur. Anayasa hukuku ve bu hukukun karşılaştırmalı siyaset ve toplumla kesişimi üzerine çok sayıda önemli kitabın ve yüz elliden fazla makalenin yazarıdır. 2014 yılında Kanada Kraliyet Cemiyeti Üyesi seçildi. 2021 yılında Şehir, Devlet: Anayasacılık ve Mega Şehir adlı kitabıyla Stein Rokkan Karşılaştırmalı Sosyal Bilim Araştırmaları Ödülü'nü aldı.