İçeriğe atla

Saint-Thierryli Guillaume

Guillaume
William of Saint-Thierry.
Mistik
Keşiş
DoğumGuillaume de saint Thierry
1075 ile 1085 arası
Liège, Prensi-Psikoposluğu
Ölüm8 Eylül 1148
Signy-l'Abbaye, Lorraine Dükalığı

Saint-Thierryli Guillaume (İngilizce: William of Saint-Thierry, Fransızca: Guillaume de saint Thierry; Liège Prensi-Psikoposluğu; 1075 ila 1085 arasında bir sene Signy-l'Abbaye, Lorraine Dükalığı - 8 Eylül 1148, Signy-l'Abbaye, Lorraine Dükalığı, Kutsal Roma İmparatorluğu) daha sonra Sistersiyenlere katılmış Benediktin bir keşiş ve Hristiyan mistizminin bir teorisyeni.

Hayatı

Liège’de (günümüzde Belçika topraklarında) soylu bir ailede doğdu. İçinde teolojiyi de barındıran iyi bir eğitim gördü. Reims’in yakınlarındaki bir Benediktin manastırına 1111 yılından sonraki bir yıl katıldı. 1118’de, Clairvaux’daki Sistersiyen manastırının reisi olan Bernard ile tanıştı. Aralarındaki ruhsal arkadaşlık güçlendi ve ömür boyu sürdü. Guillaume’nin en büyük arzusu Clairvaux’a taşınıp Sistersiyen bir keşiş olmaktı ama Bernard bu fikri onaylamadı ve Saint-Thierry’de bulunan Benediktin topluluğuna karşı olan sorumlulukları sürdürmesi gerektiğini söyledi.[1]

Sonunda, 1135’de, unvanından, manastır reisi konumundan vaz geçerek, Ardennes’deki Signy denilen bir Sistersiyen manastırına basit bir keşiş olarak katıldı. Ölümüne dek, 1148’e kadar o manastırda yaşayacaktır.

Çalışmaları

1121 ila 1148 yılları arasında, Guillaume birkaç ruhani incelemeleri derledi (toplamda 22) ruhsal hayatla ilgili olan incelemeler Kilise Babalarının öğretilerine dayanıyordu, özellikle de; Origenes, Ambrosius, Augustinus, Büyük Gregorius ve Nissalı Gregor’un öğretilerine.[2]

İlk iki kitabı: Allah ile Temaşa Hakkında ve Sevginin Doğası ve Sevginin Yüceliği Hakkında (Kitap başlıkları Türkçeye çevrilmiştir). İki çalışması da kendisinin Augustinus okumalarından esinlenilmiştir.[3]

Kitabında: Bedenin ve Ruhun Doğası (Kitap başlığı Türkçeye çevrilmiştir), Guillaume ruhu Allah’ın imajında ve benzerinde olarak tanımlıyor. O’na göre günah ruhun Allah’a olan benzerliğine ruhun Allah’a olan imajına kıyasla daha çok zarar vermiştir. Buna rağmen Allah’ın imajı bütün insanlarda hala bulunur ve ruhun doğası üçlü birliğin imajında yaratılmaktır.[4]

Ezgiler Ezgisi Kitabının Yorumu (kitap ismi Türkçeye çevrilmiştir), Bernard McGuinn’e göre en başarılı mistik eseri. Ruh ve Allah arasındaki sevgi bağının sistematik ve samimi bir meditasyonu.[5]

İki eseri, İmanın Aynası (1140) ve MonteDei Manastırı’ndaki Keşişlere Mektup (1143) (Kitap isimleri Türkçeye çevrilmiştir). O’nun mistik öğretisini temsil eden en önemli eserleri olarak kabul ediliyor. İnsan, Allah hakkındaki bilgi ve bilgeliği üç aşamadan geçerek elde eder. İnsan, son aşama olan sevgi aşamasına ulaşmadan iman aşamasından ve mantık aşamasından geçmelidir. İnsan sevgisi, sevgi olan Allah’a ulaşır ve sevgi, kişinin ruhu Allah ile tevafuk eder.[6]

Ruhsal Doktrini

Ruhsal doktrini ve antropolojisi büyük oranda neoplatonisttir. Ruhsal yaşam hakkındaki düşüncesi ruhun Allah’a yükselmesidir. İnsan, günah ile Allah’tan ayrılır ama kişi farkındalık sürecinden geçerek: Allah’a mecburiyetten itaat etmek, sevgiden itaat etmek ve onunla olmak için itaat etmek suretiyle Allah’a geri döner.[2]

Guillaume, sevgiyi mistik hayatın temeli olarak tanımlar. Guillaume, Allah ile Temaşa Hakkında adlı incelemesinde “Sen (Allah) bizi sevdin dolayısıyla bizim için kendini alçalttın, biz de seni severek olduğun yere çıkacağız.” diye yazar.[7] Sevgi ruhen hediye olarak alınmalıdır. Allah’tan gelen sevgi hediyesi ruha Kutsal Ruh’ta Mesih’i kabul ederek ulaşır. Sevginin getireceği en büyük hediye ise Allah’ın kişi ile beraber olup hayatına dahil olmasıdır.[2]

O’nun mistik doktrini Kutsal Ruh’a önemli bir yer ayırır. Kişinin ruhunun Allah ile bir olması onunla aynı fikirde olmak anlamına gelir ya da başka bir deyişle, tek bir irade olmaktır. Allah’la bir olmak, O’nunla tek bir irade olmaktan da öte, kişinin ruhunun Allah’ın isteğinden başka bir şey istememesidir.[8]

Kaynakça

  1. ^ New Catholic Encyclopedia. B. Lohr (İngilizce). Thomson and Gale. 2003. s. 752, Cilt:14. ISBN 0-7876-4018-2. 
  2. ^ a b c New Catholic encyclopedia. 2nd ed (İngilizce). Catholic University of America. Detroit: Thomson/Gale. 2003. s. 753. ISBN 0-7876-4004-2. OCLC 50723247. 18 Şubat 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Nisan 2022. 
  3. ^ McGinn, Bernard (1991-2021). The presence of God : a history of Western Christian mysticism. B. Lohr (İngilizce). New York: Crossroad Publishing Company. s. 226. ISBN 0-8245-1121-2. OCLC 24009768. 
  4. ^ McGinn, Bernard (1991-2021). The presence of God : a history of Western Christian mysticism (İngilizce). New York: Crossroad Publishing Company. s. 231. ISBN 0-8245-1121-2. OCLC 24009768. 
  5. ^ McGinn, Bernard (1991-2021). The presence of God : a history of Western Christian mysticism (İngilizce). New York: Crossroad Publishing Company. s. 227. ISBN 0-8245-1121-2. OCLC 24009768. 
  6. ^ Dictionary of Christian Spirituality. E. Rozann Elder (İngilizce). SCM press Ltd. 1983. s. 396. 
  7. ^ McColman, Carl (2016). Christian mystics : 108 seers, saints, and sages (İngilizce). Charlottesville, VA. s. 68. ISBN 978-1-57174-730-3. OCLC 945949471. 
  8. ^ McGinn, Bernard (1991-2021). The presence of God : a history of Western Christian mysticism (İngilizce). New York: Crossroad Publishing Company. s. 232. ISBN 0-8245-1121-2. OCLC 24009768. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Clairvauxlu Bernard</span>

Bernard de Clairvaux, Fransız bir Keşiş ve Mistik.

<span class="mw-page-title-main">Marguerite Porete</span> Fransız yazar (1250-1310)

Marguerite Porete,, Fransız mistik. "Basit Ruhların Aynası" adlı eserinin öğretisini yaymaya çalıştığı için sapkınlıkla suçlanıp 1310'de kazıkta yakılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Bonaventura</span>

Bonaventura fransisken Kardinal, mistik, Skolastik felsefenin düşünürlerinden Fransisken tanrıbilimci. 1482'de Papa IV. Sixtus tarafından Aziz ilan edilmiştir. 1588 Papa V. Sixtus tarafından Kilise Doktoru ilan edilmiştir. Yortusu 15 Temmuzdadır.

<span class="mw-page-title-main">Sistersiyenler</span>

Sistersiyen tarikatı Hristiyanlığın Katolik koluna bağlı kendilerini Dünya işlerinden uzaklaştırmış keşiş ve rahibelerden oluşan bir tarikattır.

<span class="mw-page-title-main">Loyolalı İgnatius'un Ruhsal Egzersizleri</span>

Loyola'lı İgnatius'un Ruhsal Egzersizleri, 1522-1524 yılları arasında yazılmıştır ve bir grup Hristiyan meditasyonu, tefekkür ve Loyola’lı İgnatius’un yazdığı dualardan oluşmaktadır. Dört tematik ve süresi değişeken ‘hafta’ya ayrılmıştır ve ortalama 28-30 günlük bir sürede tamamlanmacak şekilde düşünülmüştür. Ruhsal inzivaya çekilmiş katılımcılarının hayatlarında Tanrı’nın iradesini ayırt etmelerine ve İsa’yı takip etmelerindeki kararlılığa yönlendirmede yardımcı olmak niyeti ile hazırlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Sienalı Katerina</span>

Sienalı Katerina, Dominiken Tarikatı'nın laik bir üyesi ve mistiktir. 1461 yılında Papa II. Pius tarafından kanonize edilmiş, 1970 yılında Papa VI. Pavlus tarafından Kilise Doktoru ilan edilmiştir. Yortusu 24 Nisandır.

<span class="mw-page-title-main">Folignolu Angela</span> İtalyan azize (1248-1309)

Folignolu Angela, İtalyan mistik ve yazar. 1701'de Papa XI. Klement tarafından kutsandı ve 2013 yılında Papa Franciscus tarafından azize ilan edildi. Her 4 Ocak'ta anılır.

<span class="mw-page-title-main">Magdeburglu Mechtild</span>

Magdeburglu Mechtild, Alman rahibe, şair ve mistik.

<span class="mw-page-title-main">Hackebornlu Mechtilde</span>

Hackeborn’lu Mechtilde, Alman Sisteriyen rahibe, mistik ve azize. Katolik Kilisesi tarafından 19 Kasım’da anılır.

<span class="mw-page-title-main">Helftalı Gertrude</span>

Helftalı Gertrude, Alman Sistersiyen rahibe, mistik ve azize.

<span class="mw-page-title-main">Anversli Hadewijch</span>

Hadewijch 13. yy şairi ve Aşağı Ülkelerden (Anvers) gelen Hristiyan mistik.

<span class="mw-page-title-main">Nasıralı Beatris</span>

Nasıralı Beatris Flaman Sistersiyen rahibe ve mistik. Katolik Kilisesi'nde Kutsanmış olarak bilinir. Bayramı 29 Temmuz'dur.

<span class="mw-page-title-main">İsveçli Brijit</span> İsveçli gizemci yazar ve rahibe (y.1303-1373)

İsveçli Brijit İsveçli mistik ve Bridgettines tarikatının kurucusu. 1391 yılında ‘Azize’ ilan edildi. 23 Temmuz günü anılır. Papa II. Yuhanna Pavlus, 1999 yılında Sienalı Katerina ve filozof Edith Stein ile birlikte Avrupa’nın koruyucu azizi ilan etti.

<span class="mw-page-title-main">Schönaulu Elisabet</span>

Schönau'lu Elisabet, Alman Benediktin rahibe ve vizyoner. Hiçbir zaman resmi olarak azize ilan edilmemesine rağmen Katolik Kilisesi tarafından saygı gösterilir ve 18 Haziran’da anılır.

Marie d'Oignies bir Beguine aziziydi. Hayatı 1215 gibi erken bir tarihte Jacques de Vitry tarafından kaydedildi. Jacques de Vitry'nin kayıtlarının, Beguinelerin papalık onayını kazanmasına büyük ölçüde yardımcı olduğu söyleniyor. Kilise tarafından kutsanmış ilan edildi. Bayram günü 23 Haziran.

Digne'li Douceline Fransız bir mistikti. Fransisken ruhaniyetine ortak olan bir Beguine olarak yaşadı. Hayatı başka bir Beguine tarafından yazılmıştır.

Stommeln'li Christina bir Alman mistikti. Papa X. Pius, 8 Kasım 1908'de onu kutsanmış ilan etti. Kalıntıları Jülich'te bulunur. Yortusu 6 Kasımdır.

Cortonalı Margherita bir İtalyan azize ve mistik, Fransisken Üçüncü al Düzenli üyesi. 16 Mayıs 1728'de Papa XIII. Benedikt tarafından azize ilan edildi. Bayram günü 22 Şubat. Kalıntıları hala Cortona kilisesinde tutuluyor.

<span class="mw-page-title-main">Yuhanna Kassian</span>

Yuhanna Kassian, Hristiyan bir keşiş ve mistik bir yazar. Ortodoks ve Katolik kiliseleri tarafından Kilise Babası ve Aziz olarak kabul edilir. Yortusu Katolik Kilisesi tarafından her 23 Şubat kutlanır. Ortodoks Kilisesi’nde ise Şubat’ın 28’i veya 29’unda kutlanır.

<span class="mw-page-title-main">Ruusbroeck</span>

Jan van Ruusbroeck,, Felemenk asıllı bir katolik rahip ve mistik bir yazardı. Ölümünden sonra, naaşı korunmuş ve hatırası Gronendaal’da korunmuştur. 1783’te naaşı Brüksel’deki Aziz Gudule kilisesine taşınmış ancak Fransız devrimi sırasında kaybolmuştur. 1 Aralık 1908’de Papa X. Pius tarafından Kutlu ilan edilmiştir.