İçeriğe atla

Saadet Sarayı

Yerel ad


Muhtarov Sarayı ya da Muxtarov'un evi - milyoner Murtuza Muhtarov, 1911 - 1912'de, Güney Osetya kökenli Yelezaveta hanımı Tuganov'un eşi için inşa ettiği saraydır Sarayın mimarı, mimar Iosif Ploshko'dur .

Tarihi

Murtuza Muhtarov, eşi Liza Tuganova ile birlikte.
Clara Setkin Ali Bayramov'un adını taşıyan Kadın Kulübü üyeleri arasında (1924).

Mutluluk Sarayı, Bakü'de iyi araştırılmış bir tarihe sahip birkaç binadan biridir. Sarayın tarihi üzerine 50 Hakkında makaleleri farklı zamanlarda Rus basınında yer aldı. Yaygın bilgiye göre, ünlü milyoner Murtuza Muhtarov eşi Lisa Hanımı çok severmiş ve birlikte sık sık Avrupa'ya seyahate giderlermiş. Bir sefer Venedik'te yürürken çok güzel ve görkemli bir bina görürler. "Böyle bir binada yaşayanlar ne kadar da mutludurlar!" Lisa hayranlığını kocasıyla paylaşır. Bu sahneyi sessizce izleyen Murtuza Bey hiçbir şey söylemez. Bakü'ye döndükten sonra milyoner, binanın eskizlerini teslim etmesi için Venedik'e bir adam gönderir. 1912 yılında binanın inşaatı tamamlanır. Murtuza Muhtarov bir gün yürüyüş kisvesi altında Lisa'yı bir arabaya bindirip binanın önüne getirir. Şaşkınlıkla ne diyeceğini bilemeyen kadın, hizmetçilerinin kendisini binanın kapısında selamlamasından ve sarayın ona bağışlandığını duyunca çok sevinir. Bakü milyoneri 1920 yılına kadar eşiyle birlikte bu sarayda yaşar. Azerbaycan'da Sovyet rejiminin kurulmasından sonra saray Bolşevikler'in kontrolüne geçti. Üç Rus subayının evine zorla girdiğini gören Muhtarov, aşağılanmaya tahammül edemeyerek önce onları, sonra kendisini vurdu.

Ekim Devrimi'nden sonra, Ali Bayramov'un adına Kadın Kulübü binası ve daha sonra Şirvan'da müze olarak işletildi . Daha sonra ev uzun yıllar nikah için kullanılmıştır.[1]

Bina , 1911 - 1912 yıllarında Bakanlar Kurulu anıtı olarak 2 Ağustos 2001 tarihli 132 Sayılı Kararnamede "Ülkedeki tarihi ve kültürel eserler" listesine dahil edilmiştir. Bu listede anıtın envanter numarası 149'dur .

Saray Bakü'nün merkezinde Murtuza Muhtarov ve Ahmed Cevat sokakların kesiştiği yerdedir .

Restorasyon

Saray restorasyon çalışmaları 2007, - 2012 yılları arasında yapılmıştır.[2] Restorasyon çalışmaları, Azerbaycan Cumhuriyeti Bakanlar Kurulunun emri ve Azerbaycan Cumhuriyeti Gençlik ve Spor Bakanlığı'nın emriyle Creacon İnşaat tarafından yapılmıştır.[3] Bakanlığa göre, incelemede binanın bodrum ve cephe duvarlarında çatlaklar ortaya çıktı. Yangından sonra çatıda kusurlar vardı.[4] Binanın hasarlı olmasının yanı sıra faaliyetlerin profilinin yeniden planlanması ve değişmesi nedeniyle, sarayın bir bütün olarak restore edilmesi ve yeniden yapılması ihtiyacı doğmuştur. Ana amaç, binanın dışını ve yapısını modern yöntemler kullanarak elden geçirmek ve eski haline getirmek, iç mekanın mevcut tüm dekoratif unsurlarını orijinal görünümlerine geri getirmek ve mevcut unsurlara ve tarihsel verilere dayalı yeni unsurlar oluşturmaktı.

Onarım çalışmaları sırasında binanın cephesi tamamen elle temizlendi. Taşa ve dekoratif unsurlara zarar vermemek için elektromekanik yöntem kullanılmadı. Kırık elemanlar, dekoratif elemanlar yenileri ile değiştirilmiş, çatlaklar tamir edilmiş, hasarlı levhalar yenilenmiş ve tüm taşlar çeşitli hava şartlarından korunmuştur. Binanın tüm çatısı yıkılarak yeni bir tavan yapılmıştır. Bina cephesine aydınlatma amaçlı 264 adet özel projektör yerleştirilecektir. Bu amaçla kablolar zaten döşenmiştir. Uygulayıcılar, binanın yapısının tamamen özel bir damper sistemi ile güçlendirildiğini ve 9 büyüklüğündeki depreme dayanıklı hale getirildiğini söyledi.[3]

Bina yeniden planlandı ve 2 bölüme ayrıldı. İlk bölümde bir iş toplantısı evi olacak ve ikinci bölümde bir VVAQ olacak. Onarım ve restorasyon çalışmaları sırasında yapının iç kısmındaki boya tabakaları eski haline getirildi. Kanepeler ve tavanlardaki dekoratif unsurlar restore edilmiş, hasarlı unsurlar mevcut desenler esas alınarak restore edilmiş ve son olarak 5 farklı renk boya ve altın boya ile boyanmıştır.[3] Restorasyon çalışmaları sırasında, binanın iç kısmında 12.500'den fazla dekoratif unsur restore edildi. Zemin ve duvarlar mozaik mermer ve parke kaplı, korkuluklar hasır metalden yapılmıştır.[5] 5 Temmuz 2012'de restorasyonun ardından saray açılışı yapılmış ve törene Azerbaycan Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı İlham Aliyev katılarak yapılan çalışmalarla tanışmıştır.

Mimari özellikler

Konumu

1920'lerde Mutluluk Sarayı.

Murtuza Muhtarov'un sarayının kentin ana karayolu üzerinde (o zaman Nikolayev, şimdiki İstiklaliyet Caddesi ) inşası planlansa da, daha sonra Nikolayev Caddesi'ne bitişik alanın bu amaçla kullanılması kararlaştırıldı. Arazi sahibi araziyi satmayı reddettiği için Muhtarov, Alexander Nevsky Katedrali'nin (mimar R.R.Marfeld, 1888-1889, inşaatçı Y.V.Qoslavsky ) karşısında Persidski'nin (şimdiki Murtuza Muhtarov Caddesi) ve Wrangel'in (şimdiki Ahmad Javad Caddesi) karşı tarafındaki arsayı satın aldı. Sarayın bu kadar devasa ve anıtsal bir kilisenin yanında olmasına rağmen, çok elverişli bir kentsel konuma sahipti.[6] Kilise 1930'da yıkıldıktan sonra saray tamamen yeniden açıldı.

Dışı

Saray, detayları Fransız Gotik ruhuyla çözülmüş bir cephe ile birlikte köşe kule şeklinde seyircilerin önünde durur. Mimari kompozisyonun dikeyliği, çevredeki binalara hakimdir ve binanın inşasından önce, şehirde böyle yüksek hacimli bir yapı yoktu. Birincilik ödülü, 1900 yılında St. Petersburg'lu mimarlık akademisyeni H.D.Qrimm (Rus.) tarafından tasarlanan Bakü için bir gelir evi yarışma projesine verildi. Projede, büyük blok yazar tarafından bir bütün olarak değerlendirilmiş ve Kahire camilerinin minarelerini anımsatan köşe, aksanlar arasındaki dikey kulelerin parlak yansıması, doğu rengini mükemmel bir şekilde somutlaştırmıştır. Konutun kompozisyonunu oluşturan minare grubu, özellikle yapının köşesinde etkileyici.[6] BEN. 1911-1912'de Muhtaroj'un sarayını tasarlarken Plosko, HD Grimm'in projesindeki etkili köşe kompozisyonundan yararlandı ve Fransız Gotik'in üslup yönüne ilişkin incelemeyi yeniden yorumladı. Yapının genel mimari kompozisyonu, sadece yengeç ve diğer gotik unsurlarla süslenmiş köşe giriş kapısı ile değil, aynı zamanda cephelerde kesişen kemerlerle taşınan ve özel bir hacim plastisitesi dünyası yaratan ince sütunlu sundurmalarla da ilgi çekicidir. Sivri cepheli dikey risalitler, çok katmanlı ve sekizgen piramit biçimli kuleler ile uyumlu bir şekilde somutlaşan binanın parlak siluetini ortaya çıkarır. Büyük ölçekli dinamikler, sokağın tüm mekansal yapısı üzerinde çalışarak benzersiz bir mimari kompozisyon yarattı.[6]

Dikey bölmeli portal kenarı ve üstte keskin üçgen bir ön kısım I. Plosko'nun kılıç ve kalkan şövalyesinin bulunduğu kaptanla birlikte dil sütunlar şeklinde öne çıkıyor. Yapının köşe kısmı sadece Bakü bazında mimari gotik gelişimin bir tezahürü değil, aynı zamanda tarihi motifler. Mimarın, taşa derin kazınmış sanatsal nitelikleri yaygın olarak kullandığı sarayın üslubu, özünü belirledi.[6]

İçi

Sarayın ön giriş kapısı, zengin süslü konik ayaklar, Barok tarzı motiflerle zengin yarım daire biçimli kemerler ve korniş unsurlu dekoratif bir tavana sahip bir salona açılır.[6] Giriş merdiveninin girişi dekoratif sütunlarla süslenmiştir. Tek yönlü merdiven, ara meydandaki kemerden devam ediyor. Giriş merdiveninin her iki yanında pencere açıklıkları ile aydınlatılan dairesel bir fuaye başlar. Lüks ve lüksün bu iç mekanda özel bir anlamı vardır. Yuvarlak korkuluktan sonra, yarım daire profilli derin kapı açıklıkları ile tamamlanan fuaye duvarları Korint pilastrlarına bölünmüştür.

Pilaster üzerindeki süslü korniş çok zengin bir tavana yol açtı ve ardından yarım daire şeklindeki tavanın etrafında çok sayıda motif tasvir edildi. Eser, fuayenin alt kısmıyla uyumlu, kaliteli bir mekansal ortam, mimari lirizm, güzellik ve harikalar haline geldi. Salonlar ve oturma odaları da çok sayıda dekoratif unsur ile Barok tarzında dekore edilmiştir. Sarayın iç mekanları arasında sadece kütüphane Gotik tarzda tasarlanmıştır. [6]

Saray planlama açısından ilginç bir şekilde tasarlandı. İkinci kattaki altıgen salon özellikle dikkat çekicidir. Oradan, lobiye üç yönlü bir giriş merdiveni. Büyük salondan başlayarak, cephenin batı kısmını süsleyen lüks Gotik kemerli locaların bulunduğu orta büyüklükteki salonlar, anti-lada sistemi ile kaplanmıştır.[6] Odalar ve diğer hizmet alanları, aynı zamanda küçük bir avluya ve doktor muayenehanesine erişimi olan bir konut binasına bağlanan koridora bakmaktadır. Üçüncü kata çıkmak için ana girişe bağlı olmayan çift yönlü merdivenler vardır.

Kaynakça

  1. ^ «Səadət Sarayı» 28 Mayıs 2013 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., azadliq.org, İstifadə tarixi:30 mart 2016
  2. ^ ""Səadət sarayı" yenidən açılır". 3 Nisan 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Nisan 2021. 
  3. ^ a b c Bakının mərkəzində “Səadət Sarayı” adı ilə tanınan qədim binada aparılan əsaslı təmir-bərpa işləri yekunlaşmaq üzrədir, AzərTac, 24.10.2011, İstifadə tarixi:30 mart 2016
  4. ^ 26 milyon manata “Səadət Sarayı”nda nəyi bərpa ediblər? 21 Eylül 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Azadlıq Radiosu, 12.05.2010, İstifadə tarixi:30 mart 2016
  5. ^ İlham Əliyev Səadət sarayının əsaslı təmirdən sonra açılışında iştirak etmişdir 2 Nisan 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., president.az, 05 iyul 2012, İstifadə tarixi:30 mart 2017
  6. ^ a b c d e f g Fətullayev

Edebiyat

Ayrıca bakınız

Dış bağlantılar

| flaglink/core | variant = | size = | name = | altlink = millî ragbi birliği takımı | altvar = ragbi birliği }} )

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Av Köşkü Saray Müzesi</span> Kocaelinin İzmit ilçesinde bulunan müze

Abdülaziz Av Köşkü ya da başka bir adıyla Kasr-ı Hümayun, İzmit'te bulunan barok ve ampir üslupta bir köşktür. Son şeklini Abdülaziz devrinde alan yapı, Osmanlı Devleti'nde İstanbul dışında yapılan tek küçük saray olarak bilinir. Mimarı Garabet Amira Balyan'dır. Günümüzde müze olarak kullanılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Versay Sarayı</span> Paris civarındaki Fransız sarayı

Versay Sarayı ya da Versailles Sarayı, tarihi bir Fransız şatosudur. Sarayın ilk binasının yapımına 1661'de başlanmıştır, daha sonra değişik zamanlarda genişletilmiştir. Saray, günümüzde müze olarak kullanılır. Versailles sarayı çok geniş planlanmış olması yönüyle tipik Fransızdır. Roma İmparatorluğu'ndan sonra ilk kez bu sarayda büyük ölçüler kullanılmıştır. Bunun nedeni ise zengin ve merkezi krallık yönetimiydi. İtalya, Almanya ve İngiltere'de siyasi ortamlar farklı olduğu için Versailles sarayı gibi saraylar uzun süre yapılamadı.

<span class="mw-page-title-main">Fransa mimarisi</span>

Fransız mimarisi veya Fransa mimarisi, Fransız ve yabancı asıllı mimarların Fransa Cumhuriyeti coğrafi sınırları içinde tasarladığı veya inşa ettiği mimari eserlere verilen genel isimdir.

<span class="mw-page-title-main">Viktorya mimarisi</span>

Viktorya mimarisi, 19. yüzyılın ortalarından sonlarına uzanan bir mimari tarz dizisidir. Adını, Victoria devrinde 1837-1901 yılları arasında Britanya İmparatorluğu'na hükmeden kraliçe I. Victoria'dan alır.

<span class="mw-page-title-main">Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Konser Salonu</span> Ankarada tarihi bir konser salonu

Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Konser Salonu , Ankara’da 1961-2020 yılları arasında Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’nın (CSO) konserlerini verdiği ve provalarını gerçekleştirdiği 800 kişilik konser salonudur. Günümüzde Devlet Çoksesli Korosu'na tahsis edilmiştir.

Şeki Han Sarayı

Şeki Han Sarayı, Azerbaycan'ın Şeki şehrinde bulunan eski bir han sarayıdır. Şu anda müze olarak faaliyet göstermektedir. Yukarı Baş Devlet Tarihi-Mimari Koruma Alanı topraklarında bulunan saray, dünya çapında öneme sahip tarihi ve mimari bir anıttır. 18. yüzyılda inşa edilen saray binası, şehrin kuzeydoğu kesiminde, kale duvarlarıyla çevrili alanda yer almaktadır

<span class="mw-page-title-main">İçerişehir</span> Bakünün tarihî çekirdeği

İçerişehir ya da Eskişehir, Azerbaycan'ın başkenti Bakü'nün tarihî çekirdeği olarak bilinmektedir. Haydar Aliyev Vakfı'nın çalışmaları sonucunda UNESCO'nun Dünya Miras Komitesi'nin 2000 yılında Avustralya'nın Cairns kentinde yaptığı 24. oturumda Şirvanşahlar Sarayı ve Kız Kulesi ile birlikte Dünya Mirası olarak kabul edilen İçerişehir, Azerbaycan'dan listeye dahil olan ilk yapıdır. Bakü'nün en eski kısmı olan İçerişehir, iyi korunmuş kale duvarları ile çevrilidir. 221.000 m² alana sahip olan koruma alanında 1300'den fazla aile yaşamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Çin Camii</span>

Çin Camii, XIV. yüzyıldan kalma tarihi bir cami. Eski Şehir'in bir parçasıdır ve Azerbaycan'ın Bakü şehrinde Şirvanşahlar Sarayı yakınında Kiçik Gala sokağında yer almaktadır. Bina ayrıca 2 Ağustos 2001 tarihli ve 132 nolu Azerbaycan Cumhuriyeti Bakanlar Kurulu kararıyla ulusal mimari anıt olarak tescil edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Şamahı Ulu Camii</span>

Şamahı Ulu Camii veya Şamahı Cuma Camii Azerbaycan'ın Şamahı şehrinde bir yer alan bir camidir.

<span class="mw-page-title-main">Gence Hanları Sarayı</span>

Gence Hanları Sarayı, Gence Hanlığı'nın son hükümdarı Cevad Han'ın sarayıydı. Saray Gence Ulu Camii'nin batısında, Gence şehrinin merkezinde yer almaktadır. Şu anda sarayın olduğu yerde "Bakü Sineması" yer almaktadır. Gence'nin son hükümdarı olan Cevad Han Türbesi de sarayın yakınlarında yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Muhtarov Camii</span>

Muhtarov Camii ve ya Sünni Camii Rusya Federasyonu'na bağlı Kuzey Osetya Özerk Cumhuriyeti'nin başkenti Vladikavkaz şehrinde, Terek Irmağı'nın sol kıyısında yer alan tarihi bir cami. Cami adını, inşaat masraflarının çoğunu karşılayan Azerbaycanlı milyoner Murtaza Muhtarov'dan alır.

<span class="mw-page-title-main">İsmailiye Sarayı</span>

İsmailiye Sarayı, günümüzde Azerbaycan Bilimler Akademisi Başkanlığı olarak hizmet veren tarihi bir yapıdır. Bakü'de, İstiglaliyyat Caddesi üzerinde yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Murtuza Muhtarov</span> Azeri iş adamı

Murtuza Muhtarov, Bakü'de Muhtarov Sarayı'nı ve Vladikavkaz'da Muhtarov Camii'ni inşa eden Azerbaycanlı iş adamı.

<span class="mw-page-title-main">Kasımov kardeşleri</span>

Kasımov kardeşleri, 19. yüzyılın sonlarında ve 20. yüzyılın başlarında Bakü'deki binaların çoğunun inşaatını gerçekleştiren "Kasımov kardeşleri ve K." inşaat şirketinin ortak sahipleriydi. Kardeşler İsmailiye Sarayı, Saadet Sarayı, Yeni Avrupa Oteli ve Mitrofanov'un evi gibi anıtsal yapılar inşa etmiştir. Fuat Ahundov'a göre, Musa Nağıyev'in Bakü'deki evlerinin çoğunu inşa eden Kasımovlar, günümüz İstiklaliyet ve 28 Mayıs caddelerinde yükseltilmiş tüm binaların inşaat işlerini yürütmüştür. Ayrıca kardeşler hayır işleri ile de meşgul olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Safi Bey'in Evi</span>

Safi Bey'in Evi, Azerbaycan'ın Şuşa kentinde bulunan ve 18. yüzyıla ait tarihi ve mimari bir anıttır.

<span class="mw-page-title-main">İmamzade Türbesi (Gence)</span>

Gence İmamzadesi veya Mavi İmam Türbesi, Gence şehri yakınlarında, Eski Gence topraklarında bulunan ve Gence Eyaleti Tarihi-Kültürel Arazisine dahil olan dini bir mimari komplekstir. Külliye, 8. yüzyılda vefat eden İmam Muhammed Bakır'ın oğlu İbrahim'in mezarı üzerine dikilen türbenin etrafında oluşmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Mitrofanov'un evi</span>

Mitrofanov'un evi, petrol sanayicisi Dmitri Mitrofanov emriyle mimar Johann Edel tarafından 1898-1902'de inşa edilen bir binadır. Bina Fransız Neo-Rönesansının klasik tarzında inşa edilmiştir. Mart soykırımından sonra bina Bakü Komünü tarafından kullanıldı. Azerbaycan Demokratik Cumhuriyeti'nin kurulmasından sonra binada Fransız büyükelçiliği yer aldı. Nisan 1920 işgalinden sonra bina farklı dairelere bölündü.

<span class="mw-page-title-main">Azerbaycan Devlet Kukla Tiyatrosu binası</span>

Fenomen sinematograf'ın binası veya Kukla Tiyatrosu binası, 1910 yılında Bakü'de inşa edilen ilk sinematograf binasıdır. Bina, İosif Ploşko'nun projesine göre Fransız Rönesans tarzında inşa edilmiştir. Şu anda binada Azerbaycan Devlet Kukla Tiyatrosu faaliyet göstermektedir.

<span class="mw-page-title-main">Bakü Han Sarayı</span>

Bakü Han Sarayı veya Bakü hanlarının evi, İçerişehir'de yer alan XVII-XVIII yüzyıllara ait saray tipli konut yapıları kompleksidir. Kompleksin inşasına 1754 yılında Abdülrehim Bey ve Mehdikulu Bey'in siparişiyle başlanmıştır. Kompleksin ilk yapıları Büyük Kale Caddesi boyunca inşa edilmiş, sonraki yüzyıl boyunca, yani XIX yüzyılın sonlarına kadar avlu yönünde de yapıların sayısı artırılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">İmam Hüseyin Camii (Bakü)</span>

İmam Hüseyin Camii veya Aşumov Camii, 19. yüzyıldan kalma tarihi-mimari bir eserdir. Azerbaycan'ın Bakü şehrinde bulunmaktadır.