İçeriğe atla

Sıra tabanlı strateji

Sıra tabanlı strateji oyunları temel olarak sıra ile oynanan strateji oyunları (genelde savaş oyunları) olarak tanımlanabilir. Bu tür oyunlarda oyuncular hamlelerini sıra ile yaparlar. Hamle sırası kendisinde olan oyuncu hamlesini yaparken diğer oyuncular oyuna müdahale edemezler. Bir oyuncu başka bir oyuncu ile etkileşime giren hamle ya da hamleler yaparsa (saldırı, diplomasi, vb.) bu hamlelerinin sonucunu hamleyi yaptığı oyuncunun sırası gelene kadar göremeyebilir. Bu sistemi kullanan oyunlara örnek olarak Civilization serisi ve Total War serisi örnek gösterilebilir.


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Satranç</span> İki oyuncu ile oynanan, turnuvaları düzenlenen ve birçok farklı türü olan zeka oyunu

Satranç, iki oyuncu arasında satranç tahtası ve taşları ile oynanan bir masa oyunudur. Dünya çapında turnuvaları düzenlenir ve bir spor dalı olarak kabul edilir.

Oyun teorisi veya Oyun kuramı, istatistik, sosyal bilimler, biyoloji, mühendislik, siyasi bilimler, bilgisayar bilimleri kullanılan meşhur teoridir. Oyun teorisi, bireyin başarısının diğerlerinin seçimlerine dayalı olduğu seçimler yapması olan bazı stratejik durumların matematiksel olarak davranış biçimlerini yakalamaya çalışır. İlk başlarda bir bireyin kazancının ötekinin zararına olduğu yarışmaları çözümlemek için geliştirilmişse bile, daha sonradan birçok kısıta dayanan çok geniş bir etkileşim alanını incelemeye başlamıştır. Bugün:

Oyun teorisi, sosyal kelimesinin geniş anlamda insan ve insan-dışı oyuncuları kapsayacak biçimde tanımlandığı, sosyal bilimlerin rasyonel yönü için bir birleşik alan kuramı veya bir tür şemsiyedir.

<i>Medieval II: Total War</i> 2006 video oyunu

Medieval II: Total War, 2002 yılında çıkan Medieval: Total War 'ın dolaylı devam oyunu ve Creative Assembly'nin Total War dizisindeki dördüncü oyunudur. Oyun 2006 yılında tamamlanmış ve satışa sunulmuştur. Oyun 1080 ve 1530 yılları arasında geçmektedir. Oyun Orta Çağ savaşlarına, dinlere ve Avrupa, Kuzey Afrika ve Orta Doğudaki siyasete odaklanır. Total War dizisinin önceki oyunlarından ayrı olarak, Medieval II: Total War'da keşif ağacı bulunmaktadır ve bu ağaç oyunun sonunda barut bulunmasıyla tamamlanır. Oyunun süre çizelgesi Orta Çağ'da Yeni Dünya'nın keşfi döneminden, Amerika'nın keşfi ve ele geçirilmesi dönemine kadar genişler. Medieval II, Rome: Total War oyununun ana yazılım dizgesi üzerinden yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Gerçek zamanlı strateji oyunu</span>

Gerçek zamanlı strateji oyunları, oyuncuların birbirlerinin sırasını beklemeden devamlı olarak karşılıklı oynamaya devam ettikleri bilgisayar oyunları. Bunun aksi olan sıra tabanlı strateji oyunlarında oyuncular hamle yapabilmek için karşı tarafın hamlesini beklemek zorundadırlar.

Bilgisayar ve bazı taşınabilir çoklu ortam aygıtları ile, bir ya da birden fazla kişinin, genel ağa (internet) bağlanarak bilgisayar oyunları oynanması paylaşımına "çevrimiçi oyun" denir.

Video oyunu, bilgisayar veya oyun konsolu gibi görüntü sinyali gönderen bir video ile görsel bir kullanıcı arayüzü kullanılarak oynanan oyun türü.

<i>Civilization</i> (seri)

Civilization, Sid Meier'in yaptığı bir sıra tabanlı strateji oyunudur. Konu seri boyunca değişmemiştir. Oyuncular, kendi seçtikleri bir medeniyeti tarih öncesi çağlardan alıp günümüze kadar getirmeye çalışırlar. Civilization serisi, tüm zamanların en başarılı serilerinden biridir.

<i>Civilization</i> 1991 video oyunu

Sid Meier's Civilization, Sid Meier tarafından 1991 yılında MicroProse için yapılmış bir sıra tabanlı strateji oyunudur. Oyunun amacı yüzyıllarca ayakta kalabilecek bir medeniyet kurmaktır. Oyun M.Ö. 4000 yılında başlar ve yakın geleceğe kadar devam eder. Civilization, sıra tabanlı strateji oyunlarının atası olarak kabul edilir.

Video oyunu türleri belirlenirken sınıflandırmada video oyunlarının mekanikleri, tasarım aşamasında, tasarımcının verdiği kritik kararlar yani daha basit bir şekilde oynanış tarzları esas alınır. Lakin bu sınıflandırma her zaman tutarlı veya sistematik bir yol izleyememiştir. Bunun nedeni kriterlerin, ayrımı yapan kişi ya da kuruma göre farklılık göstermesidir. Tümüyle akademik çalışmaların yürütülmemesinden ötürü kimi zaman keyfi isimlendirmeler de söz konusudur. Buna rağmen dünya genelinde benimsenmiş tür kalıpları da mevcuttur.

Spor oyunları, geleneksel sporların oynanışları taklit edilerek geliştirilmiş video oyunlarıdır. Bu tür, epey popüler olmakla birlikte, çok satan oyunlar listesine pek çok ürün vermektedir. Neredeyse her aşina olduğumuz spor, bir video oyunu olarak raflarda yerini almıştır. Başlıcaları şunlardır: Futbol, basketbol, beyzbol, Amerikan futbolu, boks, güreş, kriket, golf, buz hokeyi, tenis, bovling, ragbi, avcılık, balıkçılık.

Pat, satrançta bir oyuncunun oyun sırası geldiği halde kurallara uygun hiçbir hamle yapamadığı ancak karşı taraf şah çekmediği için oyunu da kaybetmediği durumdur. Pat durumunda oyun beraberlikle sonuçlanır. Genellikle oyun sonunda, taş sayısı rakibinden az olan oyuncu oyunu kaybetmemek için oyunu pata bırakmanın yollarını arar.

<span class="mw-page-title-main">Üçüncü şahıs nişancı</span>

Üçüncü şahıs nişancı, değişik şekillerde oyuncu karakterini gösteren 3 boyutlu bilgisayar ve video oyunu türüdür, Birinci Şahıs Nişancı türündeki oyunlarda oyuncu karakterinin gözünden görülür ancak bu üçüncü şahıs nişancı türündeki oyunlarda genellikle oyuncu karakterinin arkasından oyun görülür. Tomb Raider üçüncü şahıs nişancı türündeki ilk dünyaca ünlü oyundur.

<span class="mw-page-title-main">4X</span>

4X oyunları, strateji oyun türünün bir çeşididir. "4X" tabiri, İngilizce olan 4 kelimeden gelmektedir: "eXplore, eXpand, eXploit ve eXterminate".

<span class="mw-page-title-main">Eşli oynanış</span>

Eşli oynanış ya da İngilizce orijinal terimin kısaltmasıyla co-op, genel olarak nişan alma ve strateji oyunlarında kullanılan evrensel bir video oyun terimidir. Kooperatif oynayışın ana işlevi birden çok oyuncunun aynı tarafta bilgisayarın yapay zekâsına karşı bir amaç için savaşmasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Strateji oyunu</span>

Strateji oyunu veya stratejik oyun oyuncuların kendilerine özel taktiklerinin büyük önem taşıdığı, karar verme becerisi gerektiren oyundur. Bütün strateji oyunları farklı şekillerde düşündürmeyi ve tipik olarak durumsal farkındalık gerektirir.

<span class="mw-page-title-main">İnşaat ve yönetim simülasyonu</span>

İnşaat ve yönetim simülasyonu (İYS) oyuncuların sınırlı kaynakları kullanarak kurgusal organizasyonları veya projeleri inşa ettikleri, geliştirdikleri ya da yönettikleri bir simülasyon oyunu çeşididir. Bazı strateji oyunları oyuncunun kaynak yönetimi ile proje geliştirmesini içerir. Ancak strateji oyunlarının aksine, esas İYS oyunlarında amaç bir düşmanı yenmek değil, devam eden bir süreçle ilgili hedeflere ulaşmaktır. Bu kategorideki oyunlar bazen yalnızca yönetim oyunu olarak adlandırılır.

<i>Total War: Warhammer</i> 2016 video oyunu

Total War: Warhammer Creative Assembly tarafından geliştirilen ve Sega tarafından Microsoft Windows için Steam oyun platformu aracılığıyla yayınlanan sıra tabanlı strateji ve gerçek zamanlı strateji video oyunudur. Oyun Feral Interactive tarafından macOS ve Linux platformlarına getirildi. Microsoft Windows'a 24 Mayıs 2016'da, 22 Kasım 2016'da Linux'a, 18 Nisan 2017'de de macOS platformları üzerine piyasaya sürüldü. Total War serisinin ilk tarih odaklı olmayan oyunudur. İnsanlar ve eski devletler yerine birçok çeşit canlı ırkı ve hayvan ırkları ile ilk farklı Total War oyunudur.

Tit for Tat, "misilleme", "kısasa kısas" veya başka bir deyişle "zarar verici, kötü bir işe, eyleme, davranışa verilen aynı biçimdeki karşılık.", "yapılan bir kötülüğün aynısını, karşılık olarak, o kötülüğü yapan kimseye yapma." anlamına gelen bir İngiliz deyimidir.

<span class="mw-page-title-main">Büyük strateji savaş oyunu</span> video oyunu türü

Büyük strateji savaş oyunu veya büyük strateji oyunu (GSG), bir ulus devletin veya imparatorluğun kaynaklarının kontrolünü ve idaresini içeren, askeri strateji odaklı savaş oyunudur. Büyük strateji oyunları, genellikle karmaşıklıkları ve bunun sonucunda ortaya çıkan kullanım zorluğu ile diğer strateji oyunlarından ayrılır. Oyuncu, ordularının yönetimini sağlar ancak oyuncunun kendisi savaşta yer almaz, orduların sevk ve idaresini gerçekleştirir. 4X oyunlarıyla örtüşen bir yapıya sahip olsa da 4X oyunlarından farklılık gösterir; oyuncuların oyunu açık bir dünyayı keşfetme ve ilerletme konusunda eşit derecede değil, belirli bir düzene bağlı oldukları anlamına gelir.

Sıra tabanlı strateji (TBS) oyunu, oyuncuların oynarken sırayla oynadıkları bir strateji oyunudur. Bu, tüm oyuncuların aynı anda oynadığı gerçek zamanlı stratejiden (RTS) farklıdır.