İçeriğe atla

Sürükleyici sim

Sürükleyici sim, oyuncu seçimlerine dayanan simülasyon türünde bir video oyunu türüdür. Temel tanımlayıcı özelliği, nispeten geniş bir oyuncu yetenekleriyle birleştiğinde, oyundaki sorunlara çeşitli ve yaratıcı çözümlerin yanı sıra, ortaya çıkan oyun oynamanın ötesindeki yaratıcı çözümleri desteklemesine izin veren oyuncu eylemlerine yanıt veren simüle edilmiş sistemlerin kullanılması, geliştirici tarafından açıkça tasarlanmasıdır.[1] Bu tanım, sınırlı bir anlamda oyuncu seçimine izin veren oyun sistemleri veya oyuncuların seçimlerinin sonuçlarından kolayca kaçmalarına izin veren sistemlerle karıştırılmamalıdır.

Sürükleyici sim, tanımı gereği birden fazla yaklaşıma izin verir ve tipik olarak rol yapma video oyunları, gizlilik, birinci şahıs nişancı oyunları, platform oyunları ve hayatta kalma-korku oyunu dahil olmak üzere birden çok türün unsurlarını içerir.[2] Genellikle açık dünya oyunlarından daha küçük dünyalara sahip olsalar da, yine genellikle açık uçlu oynanışa da izin vererek oyuncunun herhangi bir sırayla ilerlemesine ve herhangi bir ana hikâye görevinin yanı sıra yan görevleri sürdürmesine izin verir.[1][3] Sürükleyici simler genellikle Looking Glass Studios tarafından geliştirilen oyunlarla karşılaştırılır. Genellikle sürükleyici bir sim olarak kabul edilen bu tür ilk oyun Ultima Underworld: The Stygian Abyss'tir ve diğer örnekler arasında Thief The Dark Project ve Thief II, System Shock ve System Shock 2 ile ilk Deus Ex yer alır.[4]

"Sürükleyici sim" terimi, yeni ortaya çıkan bir oyun ve bir oyuncu ajansı duygusu yaratmak için etkileşimli, reaktif ve tutarlı oyun sistemlerini kullanan sürükleyici sim türünün arkasındaki oyun tasarım felsefesini tanımlamak için de kullanılabilir.[5][6]

Kaynakça

  1. ^ a b "What makes an Immersive Sim, and why are they staging a comeback?". Polygon. 18 Ağustos 2016. 3 Mart 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Nisan 2017. 
  2. ^ "How Resident Evil 4 Influenced BioShock". Den of Geek. 29 Ekim 2018. 29 Ekim 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Mayıs 2019. 
  3. ^ "History of the best immersive sims". PC Gamer. 7 Temmuz 2016. 22 Mayıs 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Nisan 2017. 
  4. ^ "Video: Warren Spector's postmortem of Deus Ex". Gamasutra. 19 Nisan 2017. 27 Nisan 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Nisan 2017. 
  5. ^ "Is Prey the BioShock successor we've been waiting for?". PC Gamer. 10 Şubat 2017. 18 Mayıs 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Nisan 2017. 
  6. ^ "Thief: tense narrative through level design and mechanics". Gamasutra. 6 Mart 2017. 9 Mayıs 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Nisan 2017. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<i>The Sims 3</i> 2009 video oyunu

The Sims 3, Maxis tarafından Redwood Shore stüdyolarında geliştirilen ve Electronic Arts tarafından yayınlanan yaşam simülasyonu video oyunudur. The Sims serisinin devamı olan The Sims 2 oyununun devamı niteliğindedir. 2 Haziran 2009'da OS X, Microsoft Windows ve akıllı telefonlar için yayınlandı. Konsol versiyonları ise PlayStation 3, Xbox 360 ve Nintendo DS için Ekim 2010'da, Wii platformu için de bir ay sonra yayınlandı. Windows Phone versiyonu 15 Ekim 2010'da, Nintendo 3DS versiyonu ise 27 Mart 2011'de yayınlandı.

Çizgisellik video oyunlarına ait bir terimdir, oyun veya bölümün tamamlanması için gereken olay sekansı ve eylemleri tanımlamada kullanılır. Açık uçlu oynanış takdim eden bir oyun, mücadelelerin farklı farklı sekans sayısı içerisinde tamamlanabilme özelliğini oyuncularına yansıtır. Oysaki daha çizgisel bir oynanış takdim eden bir oyun, oyuncularını sabit bir mücadele sekansı ile karşılaştıracak, çizgisellik oranı az bir oyun ise oyuncu özgürlüğüne daha fazla olanak sağlaycaktır. Örneğin açık uçlu bir oyun, oyunun bitirilmesi için çoklu sekanslara yol seçim olanağı veya istemli yan-araştırmalar ve altkonulara izin verebilmektedir. Bazı oyunlar hem çizgisel hem de açık uçlu unsurlar içermektedir ve bazılarıysa oyunun ana nesnelerinden oyun çevresini oyuncularının özgürce keşfetmesine imkân veren sandbox modu takdim etmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Sega</span> Japon oyun şirketi

Sega Corporation, Japonya merkezli bir çok uluslu video oyunu geliştirme ve yayımlama şirketidir. Şirket, 3 Haziran 1960 tarihinde kurulmuş olup ağırlıklı olarak video oyunları ve arcade oyun makineleri üretmektedir. Şirketin merkezi Tokyo'nun Shinagawa semtinde yer almakta olup Avrupa şirketi olan Sega Europe Londra'da, Kuzey Amerika şirketi olan Sega of America Irvine'da yer almaktadır.

The Sims 3: Ambitious, Maxis tarafından geliştirilen ve Electronic Arts tarafından 1 Haziran 2010'da yayınlanan yaşam simülasyonu oyunu The Sims 3'ün ikinci genişleme paketidir. Bu paketle birlikte yeni kariyer seçenekleri ve kontrol mekanikleri oyuna kazandırılmıştır. Oyuna eklenen kariyer yolları, yetenekler ile ilerlemeye yol açar. The Sims 3'te mevcut olmayan bu özellikler, oyuncuya Sim'lerin kariyer yollarını, seçimlerini ve hayatlarını daha detaylı şekillenmesine imkan tanır.

<i>BioShock Infinite</i>

BioShock Infinite, Ken Levine tarafından tasarlanan Irrational Games'in geliştirdiği bir birinci şahıs nişancı video oyunudur. Dağıtımı 2K Games tarafından yapılmıştır. Oyun, 26 Mart 2013 tarihinde, Microsoft Windows, PlayStation 3 ve Xbox 360 platformları için çıkışını gerçekleştirmiş, ardından oyunun OS X portu, Aspyr tarafından 29 Ağustos 2013 tarihinde, Linux portu ise 17 Mart 2015 tarihinde çıkışını yapmıştır. Geliştirme aşamasındaki adı Icarus Projesi'dir. BioShock oyun serisinin üçüncü oyunudur. Benzer oynanışa, temalara ve konsepte sahip olmasına rağmen önceki iki BioShock oyunundan senaryo olarak ayrılır.

<span class="mw-page-title-main">Oyun Geliştiricilerinin Seçimi Ödülleri</span>

Oyun Geliştiricilerinin Seçimi Ödülleri , her yıl Game Developers Conference tarafından düzenlenen, video oyunları ve video oyunu geliştiricileri için çeşitli kategorilerde ödüllerin verildiği etkinliktir. İlk olarak 2001 yılında düzenlenmiş olup, 1997 ile 1999 yılları arasında düzenlenen Spotlight Awards'ın ardılı niteliğindedir.

<i>BioShock: The Collection</i>

BioShock: The Collection, BioShock video oyunu serisinin remastered(yenilenmiş) hallerini içeren bir koleksiyondur. Bu yenilenmiş halleri Blind Squirrel Games tarafından geliştirilmiş ve 2K Games tarafından yayımlanmıştır. Serinin tüm oyunlarını içeren koleksiyonda oyunlar Microsoft Windows, PlayStation 4 and Xbox One platformlarında daha yüksek çözünürlükleri desteklemek ve oyuncuların daha yüksek kare hızlarıyla oynamalarını sağlamak için yenilenmiştir. Fakat Infinite için zaten yeni nesil grafik şartlarını karşıladığı gerekçesiyle sadece Playstation 4 ve Xbox One sistemlerinde yenilenmiş, PC portunda bir geliştirilme yapılmamıştır. Koleksiyon Eylül 2016 tarihinde çıkışını gerçekleştirmiştir. Windows kullanan oyuncular, orijinal oyunlara önceden sahip olma şartıyla oyunların yenilenmiş hallerini ücretsiz olarak elde edebilmişlerdir.

<span class="mw-page-title-main">Rol yapma video oyunu</span>

Rol yapma video oyunu, oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri bir video oyunu türüdür. Birçok rol yapma video oyunları, masa üstü rol yapma oyunları kökenlidir ve aynı terminolojinin, ayarların ve oyun mekaniğinin çoğunu kullanmaktadır. Kalem kâğıt oyunları ile diğer önemli benzerlikler arasında, geliştirilmiş öykü anlatma ve öyküleyici unsurlar, oyuncu karakter geliştirme, karmaşıklık, ayrıca oynatılabilirlik ve dalma sayılabilir. Elektronik bir ortam, oyun görevlisi gerekliliğini ortadan kaldırır ve muharebe çözünürlüğü hızını arttırır. RPG'ler, basit metin tabanlı konsol-pencere oyunlarından görsel olarak zengin 3D deneyimler haline gelmiştir.

System Shock, Looking Glass Technologies tarafından geliştirilen ve Origin Systems tarafından yayımlanan 1994 yılı birinci şahıs aksiyon rol yapma video oyunudur. Warren Spector'ın yapımcı olarak çalıştığı Doug Church tarafından yönetildi. Oyun, 2072 yılının siberpunk vizyonunda bir uzay istasyonunda geçer. İsimsiz bir bilgisayar korsanının rolünü rol alan oyuncu, SHODAN adlı kötü niyetli bir yapay zekanın planlarını engellemeye çalışır. Oyunun devamı olan System Shock 2 11 Ağustos 1999 yılında yayımlandı.

<span class="mw-page-title-main">Ken Levine (oyun geliştiricisi)</span> Amerikalı sanat yönetmeni

Kenneth Marc "Ken" Levine, Amerikalı bir oyun geliştiricisidir. Ghost Story Games şirketinin yaratıcı yönetmen ve kurucularındandır. BioShock serisinin yaratılmasına öncülük etmiştir ve Thief: The Dark Project ve System Shock 2'de yaptığı çalışmalarla da tanınır.

Looking Glass Studios, 1990'lı yıllarda Amerikan bilgisayar oyun geliştirme şirketiydi. Oyunları yenilikçi oynanış, öncü fizik simülasyonu ve iyi yazılmış ilgi çekici hikâyeler barındırıyordu. En tanınmış oyun serileri Ultime Underworld, System Shock ve Thief 1 ile Thief 2 verilebilir.

Gizlilik oyunu, oyuncunun rakiplerinden kaçınmak veya üstesinden gelmek için öncelikle gizlilik kullandığı bir tür video oyunu türüdür. Bu tarz oyunlar, oyuncunun gizlenerek veya kılık değiştirerek görünmeden kalmasına izin verir. Bazı oyunlar, oyuncunun gizli bir yaklaşım veya doğrudan saldırganlara saldırması arasında seçim yapmasına izin verirken, oyuncuya gizliliğin daha fazla kullanılması için ödüllendirir. Gizlilik oyunları, özel kuvvetler operatörleri, casuslar, hırsızlar, ninjalar veya suikastçılar olan ana karakterlere casusluk, terörle mücadele ve haydut temalar kullandı. Bazı oyunlar, birinci şahıs nişancılar ve platformcular gibi gizli unsurları da diğer türlerle birleştirdi.

<i>SimCity: BuildIt</i> 2014 video oyunu

SimCity: BuildIt, Electronic Arts ve Maxis işbirliği ile oluşturulmuş bir şehir kurma simülasyonu temalı mobil oyundur. Çıkış tarihi 16 Aralık 2014'tür.

<i>Neuro Hunter</i>

Neuro Hunter, Media Art tarafından geliştirilen ve Deep Silver tarafından yayımlanan bir cyberpunk temalı birinci şahıs nişancı, rol yapma video oyunudur. 19 Ağustos 2005'te piyasaya sürüldü. Oyun; Deus Ex, System Shock ve Gothic video oyunları serisinin bir karışımı olarak pazarlandı.

Deus Ex: Human Revolution, Eidos-Montréal tarafından geliştirilen ve Square Enix'in Avrupa'daki yan kuruluşu tarafından Windows, PlayStation 3 ve Xbox 360 için Ağustos 2011'de yayınlanan bir aksiyon-rol yapma video oyunudur. Oyun, ilk çıkışından 1 yıl sonra MacOS platformu için yayınlandı. Oyun, orijinal Deus Ex'in (2000) devamı ve Deus Ex serisinin üçüncü oyunudur. Birinci şahıs nişancı, gizlilik ve rol yapma unsurlarını içeren oyunda, çeşitli görevler ve birden fazla şehir merkezli ortamları keşfetme olanağı sunmasının yanı sıra ana karakterin yetenekleri Praxis Kitleri adı verilen öğelerle özelleştirilebilir. Karakterler arası diyalog seçenekleri, oynanışı etkileyen bazı olaylar ile ilgili önemli bilgiler içerir.

<span class="mw-page-title-main">Sandbox oyunu</span>

Sandbox oyunu, genellikle önceden belirlenmiş bir hedef olmaksızın ve alternatif olarak oyuncunun kendisi için belirlediği bir hedefle, oyuncuya etkileşim için büyük ölçüde yaratıcılık sağlayan bir oyun öğesi içeren bir video oyun türüdür. Bu tür oyunların herhangi bir amacı olmayabilir ve bazen oyun dışı veya yazılım oyuncakları olarak anılır. Daha sık olarak, sandbox oyunları, bu yaratıcı unsurların diğer türlere dahil edilmesinden ve yeni ortaya çıkan oyunlara izin verilmesinden kaynaklanır. Sandbox oyunları genellikle oyuncuya oyun dünyasında hareket ve ilerleme özgürlüğü veren bir açık dünya konseptiyle ilişkilendirilir. "Korumalı alan" terimi, çocukların içinde istedikleri hemen hemen her şeyi yaratmalarına izin veren bir sanal alanın doğasından gelir.

Korku oyunları, korku kurgu merkezli ve genellikle oyuncuyu korkutmak için tasarlanmış bir video oyunu türüdür. Oynanışlarına göre sınıflandırılan diğer çoğu video oyunu türünün aksine, korku oyunları neredeyse her zaman anlatıya veya görsel sunuma dayanır ve çeşitli oyun türleri kullanır.

Soulsvari veya souls benzeri, yüksek zorluk seviyelerine, çevre aracılığıyla hikâye anlatımına ve genellikle karanlık fantezi atmosferine sahip olmasıyla bilinen aksiyon rol yapma oyunu alt türüdür. Soulsvari oyunların kökeni, FromSoftware firması tarafından geliştirilen ve Hidetaka Miyazaki tarafından tasarlanan, temaları ve oynanış mekaniği ile birçok benzer oyuna doğrudan ilham veren Souls video oyunları serisine dayanmaktadır. Souls serisini oluşturan oyunlar FromSoftware tarafından geliştirilen Demon's Souls (2009), Dark Souls (2011), Dark Souls II (2014) ve Dark Souls III (2016) oyunlarıdır. Bu oyunların yanı sıra yine aynı firmanın 2015 yılında yayınladığı Bloodborne oyununun da benzer türde olması nedeniyle FromSoftware tarafından piyasaya sürülen soulsvari türündeki oyunlar genellikle Souls ve Bloodborne kelimelerinin birleşimiyle oluşturulan Soulsborne adıyla bilinmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Eidos-Montréal</span> Kanadalı video oyunu geliştiricisi

Eidos-Montréal, Montreal merkezli Kanadalı bir video oyunu geliştiricisidir. Stüdyo, 2007 yılında Eidos Interactive tarafından kurulmuştur. Şu anda Embracer Group'un bir parçasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Harvey Smith (oyun tasarımcısı)</span>

Harvey Smith, Arkane Studios'ta çalışan Amerikalı bir video oyunu tasarımcısı ve yazarıdır.