İçeriğe atla

Ryuta Kawashima

Ryuta Kawashima, 23 Mayıs 1959 tarihinde Japonya'nın Chiba prefektörlüğünün Chiba şehrinde dünyaya gelen; beyni çalıştırma ve zihin pratiği yapma üzerine geliştirilen ünlü video oyunları ile tanınmış bir nörobilim uzmanıdır. 1985'te Tohoku Üniversitesi'nde Tıp Fakültesi bölümünden mezun oldu. 1989'da yine Tohoku Üniversitesi'nden Tıp Doktoru (MD) unvanı ile mezun oldu.[1] Tıp Fakültesi'ndeki öğreniminden sonra Karolinska Enstitüsü'ne misafir araştırmacı olmak için İsveç'e yerleşti. Daha sonra Tohoku'ya geri döndü ve şu anda Tohoku Üniversitesi'nde "Profesör" derecesinde öğretim üyeliği görevini sürdürmektedir. Kawashima, ülkesinde ünlü bir kişidir ve Japonya Ulusal Konseyi'nin dil ve kültür alanındaki eski bir üyesidir.[2]

Kariyer

Başlıca araştırma konularından biri, beynin bölgelerini duygular, konuşma/yazma dilleri, ezber yapmak ve bilişsel faaliyetler gibi kavramlarla eşleştirmektir. Ayrıca nörofizyoloji eğitimi almıştır ve beynin 3 boyutlu haritalandırılması konusunda uzmandır.[3] Bir diğer araştırması da bu konu doğrultusunda çocukların gelişimine yardım etmek, yaşlı kimselerin hafızalarını korumalarını sağlamak ve hastaların öğrenme kapasitelerin geri kazanmalarını sağlamaktır.[1]

Kawashima ayrıca "Brain Age" isminde beyin eğitimi ve zihin pratiği oyunları serisinin de sahibidir. Oyun şirketi tarafından, telif hakkı olarak kendisine verilmek istenen 15 milyon Euro parayı reddedince medyanın büyük ilgisini çekti.[4] Kawashima, bu teklifi kabul etmemesinin sebebini şöyle açıkladı:

"İki sebebi vardı. Birincisi, bu para cebime koymak için çok büyük geldi. 1.500 Euro alsaydım, muhtemelen parayı bir harçlık olarak alıp eşimden saklardım. İkinci sebep ise, üniversitedeki araştırma faaliyetlerimden biri olarak bu oyunları yaptım. Bu nedenle, telif hakkının üniversiteme ait olması gerektiğini düşündüm."[5]

Sonunda telif hakkı olarak yılda 70.000 Euro para ödenmesini kabul etti ve reddettiği parayı da beyin araştırmalarını finanse etmek şartıyla kabul etti; ayrıca bu paradan faydalanarak üniversitesinin Gelişim, Yaşlanma ve Kanser Enstitüsü'nde bir araştırma laboratuvarı kurdu.[6]

Yayınları ve çalışmaları

Ryuta Kawashima, 2001 yılında Tohoku Üniversitesi'nde öncülüğünü yaptığı bir araştırmada beynin ön loblarının video oyunları sırasında uyarılmadığını öne sürdü.

Buna rağmen Kawashita'nın beynin uyarılmamasının beyin gelişimine potansiyel bir engel oluşturduğu hatta insanların davranışlarını kontrol etmelerinde negatif bir etki yarattığı iddiası bilim çevreleri tarafında kabul görmedi. Kawashima beyine kalıcı zarar veren dolaylı kanıtlar buldu.

2003'te Japonya'da büyük başarı sağlayan "Train Your Brain: 60 Days to a Better Brain" (Zekanı Geliştir: 60 Günde Daha İyi Bir Zekâ) eserini yayınladı. Dünya genelinde piyasaya sürüldüğünde 2,5 milyondan fazla kopya sattı. Daha sonra yeniden gözden geçirdi ve 2005'te "Brain Age: Train Your Brain in Minutes a Day!" (Akıl Çağı: Zekanızı Günde Birkaç Dakika ile Geliştirin) adındaki ürününü Nintendo için üretti. Böylece bir sonuç ortaya çıkmıştı. Daha sonra Nintendo DSi ve diğer DSI donanım satıcıları için iki yeni oyun daha geliştirdi ve her ikisi de daha önceki sürümlere ek olarak yeni bulmacalar içeriyordu. Bu oyunların telif hakkı gelirlerinden kazandığı 2,4 Milyar Yen'i, iki yeni laboratuvar kurmak için kullandı.

2007'de "Train Your Brain: 60 Days to a Better Brain" eseri İngilizceye çevrildi.

2009'da Namco Bandai, iPod ve iPhone platformu için Kawashima'nın "Brain Exercise With Dr. Kawashima" adlı video oyununu piyasaya sürdü.

Ayrıca 2009 Haziran'ında PC ve Mac için Alman geliştiriciler Chimera Entertainment ve BBG Entertainment tarafından "Train Your Brain With Dr. Kawashima" oyunu piyasaya sürüldü.

Şubat 2011'de, Xbox 360 oyun konsolu için, Microsoft'un geliştirdiği bir harekete duyarlı çevre birimi Kinect ile kullanılmak üzere "Body and Brain Connection" adlı oyunu piyasaya sürüldü.

2012 yılında, Brain Age serisinin 3. oyunu olan "Brain Age: Concentration Training" oyunu Nintendo 3DS için piyasaya sürüldü.

27 Aralık 2019'da, Nintendo Switch için "Dr Kawashima's Brain Training for Nintendo Switch" adlı puzzle oyunu Japonya'da yayınlandı. Daha sonra 3 Ocak 2020'de Avrupa'da yayınlandı.

Kaynakça

  1. ^ a b "The Professor – Kawashima Lab" (İngilizce). 28 Ekim 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Mayıs 2022. 
  2. ^ "Ryuta Kawashima - Bio, Net Worth, Age, Birthday, Dating, Wiki!" (İngilizce). 11 Ekim 2021. 21 Eylül 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Mayıs 2022. 
  3. ^ "Arşivlenmiş kopya". web.archive.org. 3 Ocak 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Mayıs 2022. 
  4. ^ Bel, Li (8 Temmuz 2019). "Video Games According to "Brain Age" Creator Ryuta Kawashima | Brain World" (İngilizce). 9 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Haziran 2024. 
  5. ^ Bel, Li (8 Temmuz 2019). "Video Games According to "Brain Age" Creator Ryuta Kawashima". Brain World (İngilizce). 9 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Mayıs 2022. 
  6. ^ Arendt, Susan. "Dr. Kawashima Turns Down Brain Age Royalties". Wired (İngilizce). ISSN 1059-1028. 10 Mart 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Mayıs 2022. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Nintendo</span> çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir

Nintendo Co., Ltd., Japonya merkezli bir çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir. Şirket, 23 Eylül 1889'da hanafuda oyun kartları üreticisi olarak kurulmuş olup daha sonra oyuncak ve video oyunu sektörüne girdi. Nintendo günümüzde dünyanın en büyük video oyunu şirketlerinden biridir ve Mario, The Legend of Zelda, Animal Crossing ve Pokémon gibi tüm zamanların en iyi bilinen ve en çok satan video oyun serilerinden bazılarına sahiptir. Şirketin merkezi Kyoto'da yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo Entertainment System</span> 1985te Nintendonun geliştirilip piyasaya sürdüğü 8-bit üçüncü-jenerasyon video oyun konsolu

Nintendo Entertainment System, Nintendo tarafından yapılmış, 8-bit ev konsoludur. Aslen Japonya'da Family Computer (Famicom) ismiyle 1983 yılında satılmaya başlanmıştır. Kuzey Amerika'da 1985, Avrupa'da ve Kanada'da 1986, Avustralya'da 1987'de satışa sunulmuştur. Güney Kore'de Hyundai Comboy olarak bilinir. Halefi Super Nintendo Entertainment System konsoludur. Zamanının en çok satan konsollarındandır.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation Vita</span>

PlayStation Vita, Sony Interactive Entertainment tarafından geliştirilen ve pazarlanan bir el tipi oyun konsoludur. İlk olarak 17 Aralık 2011'de Japonya'da, ardından 22 Şubat 2012'de Kuzey Amerika, Avrupa ve diğer uluslararası bölgelerde piyasaya sürüldü. Bu konsol, PlayStation Portable'ın halefi ve PlayStation markasının bir parçasıdır; sekizinci nesil video oyun konsollarının bir parçası olarak, Nintendo 3DS ile başlıca rekabet etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo Switch</span> 2017 oyun konsolu

Nintendo Switch, Nintendo tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 3 Mart 2017 tarihinde piyasaya sürülmüş olup özellikle farklı tuşlara sahip olmasına rağmen iki kişinin aynı anda oynayabilmesini sağlayan kumandaları (Joy-Con) ve Wii U'dan farklı olarak her yerde ve televizyonsuz oynanabilme gibi özellikleriyle dikkat çekmektedir. Nintendo Switch'in yazılımı, İnternet bağlantısı üzerinden çevrimiçi oyun oynamanın yanı sıra diğer Switch konsolları ile yerel kablosuz özel bağlantıyı da destekler. Nintendo Switch oyunları ve yazılımı hem fiziksel flash tabanlı ROM kartuşlarında hem de Nintendo eShop üzerinden dijital dağıtımda mevcuttur ve sistem bölge kilitlemesi kullanmıyor. Nintendo Switch, sekizinci nesil video oyunu konsolu olarak başlıca rakipleri Xbox One ve PlayStation 4'tür.

<i>The Legend of Zelda</i> (video oyunu) 1986 video oyunu

The Legend of Zelda, 1986 yılında Nintendo tarafından geliştirilen aksiyon-macera oyunudur. Oyun, The Legend of Zelda serisinin ilk oyunu olup 21 Şubat 1986 tarihinde Japonya'da Famicom Disk System ve bir yıl sonra diğer ülkelerde Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü.

<i>The Legend of Zelda: Ocarina of Time</i> 1998 video oyunu

The Legend of Zelda: Ocarina of Time, 1998 yılında Nintendo tarafından geliştirilen aksiyon-macera oyunudur. Oyun, The Legend of Zelda serisinin beşinci oyunu olup 21 Kasım 1998 tarihinde Japonya'da ve aynı yıl diğer ülkelerde de Nintendo 64 için piyasaya sürüldü. Asıl olarak 64DD çevre birimi için geliştirildi, bunun yerine o sırada üretilen en büyük kapasiteli Nintendo kasedi olan 256 megabit bir kasedi ile piyasaya sürüldü.

F-Zero, Nintendo tarafından geliştirilen bir futuristik yarış video oyunu serisidir. Serinin ilk oyunu olan F-Zero 1990'da Super Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü ve yakaladığı başarı sayesinde Nintendo'nun sonraki oyun konsollarında birden fazla oyunu daha yayınlandı.

Super Princess Peach, 2005 yılında TOSE tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan platform video oyunudur. Oyun, Super Mario serisinin yan oyunu olup 20 Ekim 2005 tarihinde Japonya ve 2006'da diğer ülkelerde Nintendo DS için piyasaya sürüldü.

Super Mario Bros. 2, 1988 yılında Nintendo tarafından geliştirilen platform video oyunudur. Oyun, Super Mario serisinin üçüncü oyunu olup 9 Ekim 1988 tarihinde Kuzey Amerika ve sonraki yıl diğer ülkelerde Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü.

Mario Party, 1998 yılında Hudson Soft tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir parti video oyunudur. Oyun, Mario Party serisinin ilk oyunu olup Aralık 1998 tarihinde Japonya ve Şubat 1999 tarihinde ABD'de Nintendo 64 için piyasaya sürüldü.

Mario Party 2, 1999 yılında Hudson Soft tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir parti video oyunudur. Oyun, Mario Party serisinin ikinci oyunu olup Aralık 1999 tarihinde Japonya ve Ocak 2000 tarihinde ABD'de Nintendo 64 için piyasaya sürüldü.

Mario Party 4 2002 yılında Hudson Soft tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir parti video oyunudur. Oyun, Mario Party serisinin dördüncü oyunu olup 21 Ekim 2002 tarihinde Kuzey Amerika, 8 Kasım 2002 tarihinde Japonya ve 29 Kasım 2002 tarihinde diğer ülkelerde GameCube için piyasaya sürüldü.

<i>Luigis Mansion</i>

Luigi's Mansion, 2001 yılında Nintendo tarafından geliştirilen bir aksiyon-macera video oyunudur. Oyun, 14 Eylül 2001 tarihinde Japonya, 18 Kasım 2001 tarihinde Kuzey Amerika, 3 Mayıs 2002 tarihinde Avrupa ve 17 Mayıs 2002 tarihinde Avustralya'da GameCube için piyasaya sürüldü.

Dr. Mario, 1990 yılında Nintendo tarafından geliştirilen bir bulmaca video oyunudur. Oyun, Dr. Mario serisinin ilk oyunu olup 27 Temmuz 1990 tarihinde Japonya ve daha sonraki tarihlerde diğer ülkelerde Nintendo Entertainment System (NES) ve Game Boy için piyasaya sürüldü.

<i>Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars</i>

Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars, 1996 yılında Square tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir rol yapma video oyunudur. Oyun, Mario serisindeki ilk rol yapma oyunu olup 9 Mart 1996 tarihinde Japonya ve 13 Mayıs 1996 tarihinde Kuzey Amerika'da Super Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü.

<span class="mw-page-title-main">Japonya Oyun Ödülleri</span>

Japonya Oyun Ödülleri, Ekonomi, Ticaret ve Sanayi Bakanlığınca 1996 yılından beri video oyunu endüstrisine yönelik düzenlenen ödül töreni. Etkinlik yalnızca Japon video oyunu endüstrisine yönelik olmayıp aynı zamanda uluslararası video oyunlar da adaylık alabilmektedir.

<i>Crosswords DS</i>

Crosswords DS veya Nintendo'nun PAL bölgelerinde adlandırdığı gibi Crossword Collection, Nintendo DS taşınabilir oyun konsolu için Amerikalı stüdyo Neuvo Retro Games tarafından geliştirilip Nintendo tarafından yayımlanan bulmaca video oyunu. Daha önceden Avustralya'da CrossworDS olarak piyasaya sürüldü. Crosswords DS, oyuncuların stylus kullanarak çözdüğü 1000'den fazla bulmaca içerir. Başlığın aksine kelime ve anagram bulmacaları da içerir. Brain Age oyunlarının kullandığına benzer el yazımı mekanikleri kullanır. Crosswords DS, Brain Age: Train Your Brain in Minutes a Day! ve Nintendogs gibi popüler oyunları içeren Touch! Generations serisi oyunlarına dahildir. Arka plan müziği Fabian Del Prioretarafından bestelenmiştir.

Arika , Japon video oyunu geliştiricisi ve yayımcısıdır. 1995'te eski Capcom çalışanları tarafından ARMtech K.K adıyla kurulan şirketin adı sonradan Arika olarak değiştirildi. Şirketin kurucusu Akira Nishitani, Akira Yasuda ile birlikte Street Fighter II oyununu yaratmıştı. Şirketin adı da kurucusu Akira Nishtani'nin adının tersten yazılışıdır. Arika'nın geliştirdiği ilk oyun Street Fighter EX oldu. Oyun başarılı olunca iki oyuna güncelleme getirildi ve arcade oyun makineleri, PlayStation ve PlayStation 2 için iki devam oyunu geliştirildi. 2018'de PlayStation 4 için hem Street Fighter EX hem de sadece oyun makineleri için çıkarılmış Fighting Layer oyunlarının devamı niteliğindeki Fighting EX Layer oyununu geliştirildi. 2019'da Arika, Nintendo ile birlikte çalışarak Tetris 99'u geliştirdi.

Sosyal simülasyon oyunları, çoklu yapay yaşamlar arasındaki sosyal etkileşimleri araştıran bir alt tür yaşam simülasyonu oyunudur. Bu türün en ünlü örnekleri The Sims and the Animal Crossing serisidir.

Bu maddede, PAL bölgesinde kullanılabilen Wii U konsollarında mevcut 300 Virtual Console oyununun sistem ve piyasaya sürülme tarihine göre bir listesi bulunmaktadır.