Rol yapma oyunu (RYO), (İngilizce: role-playing game, RPG); oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri oyunların genel bir ailesidir. Oyuncular, belirli kurallar çerçevesinde oluşturulan karakterleri yöneterek bir hikâyenin parçası olurlar.
Çok oyunculu bir video oyunu, aynı oyun ortamında aynı anda birden fazla kişinin yerel olarak oynayabildiği bir video oyunu türüdür. veya internet üzerinden çevrimiçi olarak oynanabilir. Çok oyunculu oyunlar genellikle oyuncuların tek bir oyun sisteminin kaynaklarını paylaşmasını veya daha uzak bir mesafeden birlikte oynamak için ağ teknolojisini kullanmasını gerektirir. Oyuncular bir veya daha fazla insan yarışmacıya karşı yarışabilir, ortak bir hedefe ulaşmak için bir insan partnerle işbirliği içinde çalışabilir veya diğer oyuncuların faaliyetlerini denetleyebilir. Çok oyunculu oyunlar, oyuncuların diğer kişilerle ortaklık veya rekabet içinde etkileşim kurmasına izin vererek onlara tek oyunculu oyunlarda olmayan sosyal iletişimi sağlar.
NPC ya da oyuncu olmayan karakter, bir video oyununda oyuncu tarafından kontrol edilemeyen karakter anlamına gelir. NPC genel olarak rol yapma oyunlarında kontrol edemediğiniz fakat etkileşime girebildiğiniz karakterler için kullanılır. NPC'ler doğrudan veya dolaylı olarak öyküye veya senaryoya katkıda bulunabilir veya yalnızca orada bulan bir karakter olabilir. Bir rol yapma oyununda NPC'ler oyun yöneticisi/dungeon master, oyun motoru ya da oyun yöneticisinin yardımcıları (LARP) tarafından kontrol edilir. Oyuncuların NPC'lerin hareketlerine ve konuşmalarına müdahale etmesi kural dışıdır. Ayrıca video oyunlarında, oyuncuların gereksinim duyabileceği bazı araç gereçleri satan oyuncusuz karakterler de NPC olarak adlandırılır.
Video oyunu, bilgisayar veya oyun konsolu gibi görüntü sinyali gönderen bir video ile görsel bir kullanıcı arayüzü kullanılarak oynanan oyun türü.
Video oyunu türleri belirlenirken sınıflandırmada video oyunlarının mekanikleri, tasarım aşamasında, tasarımcının verdiği kritik kararlar yani daha basit bir şekilde oynanış tarzları esas alınır. Lakin bu sınıflandırma her zaman tutarlı veya sistematik bir yol izleyememiştir. Bunun nedeni kriterlerin, ayrımı yapan kişi ya da kuruma göre farklılık göstermesidir. Tümüyle akademik çalışmaların yürütülmemesinden ötürü kimi zaman keyfi isimlendirmeler de söz konusudur. Buna rağmen dünya genelinde benimsenmiş tür kalıpları da mevcuttur.
Video oyunu geliştiricisi takımlı ya da bireysel olarak video oyunları yapan bir yazılım geliştiricidir. Bir geliştirici Sony'nin PlayStation 3'ü, Microsoft'un Xbox 360'ı, Nintendo'nun Wii'si gibi belli video oyunu konsollarına yoğunlaşabilir ya da kişisel bilgisayarlar dahil olmak üzere türlü sistemler için geliştirebilir. Bir oyun geliştirici büyük bir yapım şirketinin takımına dahil olabileceği gibi, kendi başına ya da çok küçük bir ekibin parçası olarak bağımsız oyunlar geliştirebilir.
Mass Effect, Bioware tarafından geliştirilen ve Microsoft Game Studios tarafından yayınlanan bir aksiyon-rol yapma video oyunudur. 2007 yılında Xbox 360 için piyasaya sürülen oyun Mass Effect serisinin ilk oyunudur. Oyun, uygarlığın Reapers olarak bilinen son derece gelişmiş mekanik bir ırk tarafından tehdit edildiği 2183 yılında ve Samanyolu galaksisinde geçmektedir. Oyuncu, Reaper'ın galaktik istilasını gerçekleştirmesini engellemeye çalışan ve seçkin bir insan askeri olan Komutan Shepard'ı canlandırmaktadır. Oyun, oyuncunun genellikle uzay araştırmaları yapmasıyla, ekibiyle veya aracıyla savaşlara katılmasıyla ve oyundaki diğer karakterler ile etkileşim içeren birden fazla görevi tamamlamasıyla ilerlemektedir.
Bir video oyunu geliştiricisi video oyunları oluşturan bir yazılım geliştiricisidir. Bir geliştirici Sony'nin PlayStation 3'ü, Microsoft'un Xbox 360'ı, Nintendo'nun Wii'si gibi belli video oyunu konsollarına yoğunlaşabilir ya da kişisel bilgisayarlar dahil olmak üzere türlü sistemler için geliştirebilir.
Oyun sanatçısı, bir veya daha fazla türde oyun için sanat üreten sanatçıdır. Oyun sanatçıları, oyunu görsel sanatlar yönünden tüm yönleriyle geliştirmekten sorumludurlar. Oyun sanatçıları genellikle ve özellikle rol yapma oyunları, kart koleksiyonu oyunları gibi video oyunlarında çalışmaktadırlar.
Undertale, Amerikalı bağımsız geliştirici Toby Fox tarafından 2015 yılında oluşturulan 2D rol yapma video oyunudur. Oyuncu, yeraltına düşen bir çocuğu kontrol eder: Dünya yüzeyinin altında, sihirli bir bariyerle ayrılmış geniş, tenha bir bölge. Oyuncu, yüzeye geri dönüş yolculuğu sırasında çeşitli canavarlarla tanışır, ancak bazı canavarlar oyuncuyla ölümüne savaşabilir. Savaş sistemi, oyuncunun rakibin mini bullet hell saldırılarından kaçmasını içerir. Canavarları öldürmek yerine onları kurtarmak için sakinleştirmeyi veya boyun eğdirmeyi seçebilirler. Bu seçimler, sonuçlara göre değişen diyaloglar, karakterler ve hikâye ile oyunu etkiler.
Dövüş oyunu, video oyunlarında karşılıklı olarak öldürmeyi, yaralamayı hedefleyen oyun türlerinden bir tanesidir. Bu türde oyuncu, karakterini kontrol ederek bilgisayara karşı veya gerçek bir oyuncuya karşı oyunu kazanmaya çalışır. Dövüş oyunları birkaç turdan oluşur ve genelde her karakterin farklı bir yeteneği bulunur. Taraflar rakiplerine vurmaya çalışırken bir yandan da gelebilecek vuruşlara karşı önlem almaya çalışırlar. 1990'dan itibaren birçok oyunda, oyunculara çeşitli kombinasyonlar kullanarak özel vuruş yapma olanağı tanınmıştır.
Rol yapma video oyunu, oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri bir video oyunu türüdür. Birçok rol yapma video oyunları, masa üstü rol yapma oyunları kökenlidir ve aynı terminolojinin, ayarların ve oyun mekaniğinin çoğunu kullanmaktadır. Kalem kâğıt oyunları ile diğer önemli benzerlikler arasında, geliştirilmiş öykü anlatma ve öyküleyici unsurlar, oyuncu karakter geliştirme, karmaşıklık, ayrıca oynatılabilirlik ve dalma sayılabilir. Elektronik bir ortam, oyun görevlisi gerekliliğini ortadan kaldırır ve muharebe çözünürlüğü hızını arttırır. RPG'ler, basit metin tabanlı konsol-pencere oyunlarından görsel olarak zengin 3D deneyimler haline gelmiştir.
Darkspore, Spore'dan yaratık düzenleme teknolojisini ödünç alan bir video oyunudur. Oyun, "oyuncunun Darkspore'un mutasyona uğratılmış güçlerinden galaksiyi kurtarmak için yabancı dünyalarla savaştığı hızlı tempolu, bilimkurgu eylemi rol yapma oyunu" olarak tanımlanmıştır. Yaratık editörüne ek olarak, oyun, benzersiz bir kadro tabanlı mekanik, çeşitli çok oyunculu seçenekler ve oyuncuya karşı oyuncu arenasına sahiptir. Oyun, Kuzey Amerika'da 26 Nisan 2011'de Microsoft Windows için, Avrupa'da 28 Nisan 2011'de yayınlandı.
Aksiyon-rol yapma oyunu, bir rol yapma video oyunu alt türüdür. Oyuncunun güç ve yetenekleri belirlemek için karakterin istatistiklerine odaklanmaya devam edilirken, sıra veya menü tabanlı oynanışın aksine oyuncunun karakterler üzerinde doğrudan kontrole sahip olduğu gerçek zamanlı kontrol mekanizması kullanılır. Bu oyunlar genellikle hack ve slash veya shooter oyunlarına benzer aksiyon oyunu savaş sistemlerini kullanır.
Taktiksel rol yapma oyunu (TPRG), geleneksel rol yapma video oyunlarının taktik oyunların unsurlarını içeren ve üst düzey bir strateji yerine taktikleri vurgulayan bir video oyunu türüdür. Bir taktiksel rol yapma oyununun formatı, görünümü, hızı ve kuralı yapısındaki geleneksel masa üstü rol yapma oyunu gibidir. Benzer şekilde, ilk masa üstü rol yapma oyunları, esas olarak mücadele ile ilgilenen Chainmail gibi çatışma oyunlarından kaynaklanmaktadır.
Paper Mario: The Thousand-Year Door, 2004 yılında Intelligent Systems tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir rol yapma video oyunudur. Oyun, Paper Mario serisinin ikinci oyunu olup 22 Temmuz 2004 tarihinde Japonya ve daha sonraki tarihlerde diğer ülkelerde GameCube için piyasaya sürüldü.
Pokémon Platinum, 2008 yılında Game Freak tarafından geliştirilen ve The Pokémon Company ile Nintendo tarafından yayınlanan bir rol yapma video oyunudur. Oyun, Pokémon Diamond ve Pearl oyunun yeniden uyarlanmış bir sürümü olup 13 Eylül 2008 tarihinde Japonya, 22 Mart 2009 tarihinde Kuzey Amerika 14 Mayıs 2009 tarihinde Avustralya ve 22 Mayıs 2009 tarihinde Avrupa'da Nintendo DS için piyasaya sürüldü.
Bir zindan taraması, kahramanların bir labirent ortamında dolaştığı, çeşitli canavarlarla savaştığı, tuzaklardan kaçındığı, bulmacaları çözdüğü ve bulabilecekleri herhangi bir hazineyi yağmaladığı fantastik rol yapma oyunlarında bir tür senaryodur. Ağırlıklı olarak zindan tarama öğeleri içeren video oyunları bir tür olarak kabul edilir.
Flört simülasyonu veya romantik simülasyon oyunu, romantik unsurlara sahip simülasyon oyunlarını içeren bir video oyunu türüdür.
Sürükleyici sim, oyuncu seçimlerine dayanan simülasyon türünde bir video oyunu türüdür. Temel tanımlayıcı özelliği, nispeten geniş bir oyuncu yetenekleriyle birleştiğinde, oyundaki sorunlara çeşitli ve yaratıcı çözümlerin yanı sıra, ortaya çıkan oyun oynamanın ötesindeki yaratıcı çözümleri desteklemesine izin veren oyuncu eylemlerine yanıt veren simüle edilmiş sistemlerin kullanılması, geliştirici tarafından açıkça tasarlanmasıdır. Bu tanım, sınırlı bir anlamda oyuncu seçimine izin veren oyun sistemleri veya oyuncuların seçimlerinin sonuçlarından kolayca kaçmalarına izin veren sistemlerle karıştırılmamalıdır.