İçeriğe atla

Ritüel (film)

Ritüel
Midsommar
YönetmenAri Aster
Yapımcı
  • Patrik Andersson
  • Lars Knudsen
YazarAri Aster
Oyuncular
MüzikBobby Krlic
Görüntü yönetmeniPawel Pogorzelski
KurguLucian Johnston
Stüdyo
  • Square Peg
  • B-Reel Films
  • A24
Dağıtıcı
  • A24 (Amerika Birleşik Devletleri)
  • Nordisk Film (İsveç)
Çıkış tarih(ler)i18 Haziran 2019 (2019-06-18) (Alamo Drafthouse Sineması)
3 Temmuz 2019 (2019-07-03) (Amerika Birleşik Devletleri)
10 Temmuz 2019 (2019-07-10) (İsveç)
Süre148 dakika
Ülke
  • Amerika Birleşik Devletleri
  • İsveç[1]
Dilİngilizce[2]
Bütçe$9 milyon[3]
Hasılat$47,9 milyon[3]

Ritüel (İsveççe özgün adı Midsommar), Ari Aster tarafından yazılıp yönetilen ve Florence Pugh, Jack Reynor, William Jackson Harper, Vilhelm Blomgren, Ellora Torchia, Archie Madekwe ve Will Poulter'ın oynadığı 2019 halk korku filmi. Her 90 yılda bir düzenlenen bir festival için İsveç'e giden bir grup arkadaşın kendilerini bir İskandinav pagan kültünün pençesinde bulmasını konu alıyor.

Amerika Birleşik Devletleri ve İsveç arasında bir ortak yapım olan film, başlangıçta İsveçli kültistler arasında geçen basit bir slasher filmi olarak Aster'e sunuldu.[4] Aster, konseptin unsurlarını kullanarak bir senaryo tasarladı, ancak zor bir ayrılık yaşadıktan sonra merkezi çatışmayı kötüleşen bir ilişki haline getirdi. Film, 2018 yazında ve sonbaharında Budapeşte'de çekildi.

Ritüel, 3 Temmuz 2019'da Amerika Birleşik Devletleri'nde A24 tarafından ve İsveç'te 10 Temmuz 2019'da Nordisk Film tarafından sinemalarda gösterime girdi. Film 47.9 milyon $ hasılat elde etti ve eleştirmenlerden olumlu eleştiriler aldı ve birçok kişi Aster'in yönünü ve Pugh'un performansını övdü.

Özet

Psikoloji öğrencisi olan Dani, Bipolar bozukluğa sahip olan kız kardeşi Teri'nin bir akşam vakti ebevenylerini öldürüp intihar etmesi ile büyük bir travmanın etkisinde kalır. Bu olay Dani'nin giderek uzaklaşan erkek arkadaşıyla ilişkisini daha da gerginleştirir. Dani'nin erkek arkadaşı Christian, kültürel antropoloji öğrencisidir. Yaz mevsimi yaklaşırken, Christian ve arkadaşları Mark ve Josh İsveçli arkadaşları Pelle tarafından İsveç'in Hälsingland kırsalındaki atalarının komünü Hårga'da düzenlenecek bir yaz ortası festivaline davet edilir. Festival 90 yılda bir düzenlenir ve tezini Avrupa'daki yaz ortası şenlikleri üzerine yazan Josh bunu hayatta bir kez ele geçecek bir fırsat olarak görür. Christian, Dani'nin ailesiyle yaşadığı trajediden önce ondan ayrılmayı planladığı için bu geziyi Dani'yle konuşmamıştır. Yaşadıkları bir tartışmadan sonra, gönülsüzce onu da bu geziye davet eder.

Komüne vardıklarında, Pelle'nin komün kardeşi Ingemar tarafından davet edilen İngiliz çift o Simon ve Connie ile tanışırlar. Gruba Halüsinojen mantarlar ikram eder ve Dani kötü bir yolculuk geçirerek ölmüş ailesi hakkında halüsinasyonlar görür. Varışlarının ertesi günü grup, iki yaşlının bir uçurumdan aşağıdaki kayalıklara atlayarak intihar ettiği bir ättestupa törenine tanık olur. Yaşlılardan biri düşüşten kurtulduğunda, komün üyeleri onun acı feryatlarını taklit eder ve büyük bir tokmakla onu merhametle öldürürler. Komün yaşlısı Siv, topluluklarının her üyesinin 72 yaşında bunu yaptığını ve bunun büyük bir onur olduğuna inandığını açıklayarak Connie ve Simon'u sakinleştirmeye çalışır.

Christian da tezini Hårga komünü üzerine yazmaya karar verir ve Josh'un fikrini kopyalaması onu rahatsız eder. Törenlerden rahatsız olan Dani ayrılmaya çalışır, ancak Pelle onu kalmaya ikna eder. Ailesi bir yangında öldükten sonra kendisinin de yetim kaldığını ve komünün onun yeni ailesi olduğunu anlatır. Connie ve Simon ayrılmak isterler ve sözde teker teker onları yakındaki bir tren istasyonuna götürülürler. Tez araştırması sırasında Christian'a, ensestten kaçınmak için yabancıların bazen "çiftleşme" amacıyla komüne getirildiği söylenir. ona da bu teklif edilir ve katılmaya teşvik edilir, ancak Chiristan bunu reddeder. Farkında olmadan kutsal ağacın üzerine işeyen Mark, kadın komün üyelerinden biri tarafından gruptan uzaklaştırılır ve ormanda öldürülür. O gece Josh, komünün kutsal metinlerinin yasadışı fotoğraflarını çekmek için yatağından gizlice çıkar. Mark'ın derisi yüzülmüş yüzünü giyen bir adam tarafından yakalanır ve dikkati dağıtılır, ardından bir tokmakla öldüresiye dövülür ve sürüklenerek götürülür.

Mayıs Direği, Vaxholm

Ertesi gün, hem Dani hem de Christian ayrı ayrı halüsinojenik çayı içmeleri için baskı görürler. Dani bir mayıs direği dansı yarışmasını kazanır ve Mayıs Kraliçesi olarak taç giyer. Daha sonra Christian uyuşturulur ve Hårga'nın genç bir üyesi olan Maja'yı hamile bırakmak için tasarlanmış bir çiftleşme ritüeline katılır, bu sırada yaşlı çıplak kadın üyeler Maja'nın inlemelerini izler ve taklit eder. Dani ritüele tanık olur ve komünün kadınları etrafını sararak erkek arkadaşının sadakatsizliği karşısındaki üzüntü çığlıklarını taklit ederken panik atak geçirir. Ayinden sonra Christian çıplak bir şekilde kaçmaya çalışır. Josh'un kesik bacağının bir çiçek tarhına dikildiğini ve Simon'ın cesedinin bir ahırda sergilendiğini ve bir kan kartalına maruz kaldığını görür. Daha sonra bir ihtiyar Christian'ı bir ilaçla felç eder.

Son tören için komün liderleri, komünün kötülüklerden arındırılması için dokuz insan kurban edilmesi gerektiğini açıklar. İlk dört kurban (Mark, Josh, Simon ve Connie) Pelle ve Ingemar tarafından kendilerine çekilen yabancılar iken, sonraki dört kurban (iki ättestupa büyüğü, artı gönüllüler Ingemar ve Ulf) komündendir. Mayıs Kraliçesi olan Dani, son kurban olarak ya Christian'ı ya da rastgele seçilen bir komün üyesini seçmelidir. Christian'ı seçer ve karnı deşilmiş bir boz ayının bedenine doldurulup diğer kurbanlarla birlikte üçgen şeklindeki ahşap bir tapınağa yerleştirilir. Kurban edilecek komün üyelerine ilaç verilir ve korku ya da acı hissetmeyecekleri söylenir, ancak Christian'a böyle bir şey yapılmaz ve felçli kalır. Yapı ateşe verilir ve komün üyeleri diri diri yakılanların çığlıklarını taklit eder. Dani başlangıçta dehşet ve keder içinde hıçkıra hıçkıra ağlar ama sonunda gülümsemeye başlar.

Aster, filmin folklor öğelerini ve Hårga geleneklerini geliştirmek için filmin yapım tasarımcısı Henrik Svensson ile birlikte çalıştı ve Hälsingland'ı birlikte ziyaret etti.[5] Set için stilize bir versiyon geliştirmek üzere "duvarlarında tipik olarak resim bulunan asırlık çiftlikler" olan Hälsingegårds'ı ve İsveç, Alman ve İngiliz folklorundaki yaz ortası kutlamalarını araştırdı. Ruhani hareketleri ve toplulukları da araştıran Aster, özellikle Rudolf Steiner'in antroposofi ve teosofi hareketinden ilham aldığını söyledi.[6] Florence Pugh, Jack Reynor, Will Poulter, Vilhem Blomgren, William Jackson Harper, Ellora Torchia ve Archie Madekwe Temmuz 2018'de kadroya katıldı.[7]

Oyuncular

  • Florence Pugh - Dani Ardor
  • Jack Reynor - Christian Hughes
  • Vilhelm Blomgren - Pelle
  • William Jackson Harper - Josh
  • Will Poulter - Mark
  • Ellora Torchia - Connie
  • Archie Madekwe - Simon
  • Henrik Norlén - Ulf
  • Gunnel Fred - Siv
  • Isabelle Grill - Maja
  • Agnes Rase - Dagny
  • Julia Ragnarsson - Inga
  • Mats Blomgren - Odd
  • Lars Väringer - Sten
  • Anna Åström - Karin
  • Hampus Hallberg - Ingemar
  • Liv Mjönes - Ulla
  • Louise Peterhoff - Hanna
  • Katarina Weidhagen - Ylva
  • Björn Andrésen - Dan
  • Tomas Engström - Jarl
  • Dag Andersson - Sven
  • Lennart R. Svensson - Mats
  • Anders Beckman - Arne
  • Rebecka Johnston - Ulrika
  • Tove Skeidsvoll - Majvor
  • Anders Back - Valentin
  • Anki Larsson - Irma
  • Levente Puczkó-Smith - Ruben
  • Gabriella Fón - Dani'nin annesi
  • Zsolt Bojári - Dani'nin babası
  • Klaudia Csányi - Terri Ardor

Yapım

Yazar ve yönetmen Ari Aster

Yapım aşaması

Mayıs 2018'de filmi Ari Aster'in yazıp yöneteceği ve Lars Knudsen'in yapımcı olarak görev alacağı açıklandı. Filmin yapımcılığını Square Peg ile birlikte bir İsveç şirketi olan B-Reel Films üstlenirken, dağıtımını A24 gerçekleştirdi.[8] Aster'in bir önceki korku filmi Hereditary büyük bir eleştirel başarı elde etmiş ve 80 milyon doları aşarak A24'ün dünya çapında en çok hasılat elde eden filmi olmuştu. Aster'e göre, B-Reel yöneticileri Martin Karlqvist ve Patrik Andersson tarafından İsveç'te geçen bir slasher filmini yönetmesi için kendisine teklif götürülmüş, ancak bu fikri "hikayeye dahil olamayacağını" düşünerek reddetmişti.[9] Aster nihayetinde iki ana karakterin ayrılık eşiğine gelen bir ilişki gerilimi yaşadığı olay örgüsü tasarladı ve etrafındaki senaryoyu bu tema etrafında yazdı. Ortaya çıkan sonucu "Folklorik korku filmi kıyafetleri giymiş bir ayrılık filmi" olarak tanımladı.[9] Aster, Midsommar için ilham kaynağı olarak 1981 yapımı Albert Brooks filmi Modern Romance'den bahsetmiş ve filmi "sapıklar için Oz Büyücüsü" olarak nitelendirmiştir.

Çekim aşaması

Bazı ilk sahneler Amerika Birleşik Devletleri'nde çekildi; Dani'nin dairesinde geçen olaylar Brooklyn, New York'ta çekilirken, Christian'ın arkadaşlarının etkileşimde bulunduğu diğer sahneler Utah'ta çekildi.[10] Filmin büyük bir kısmı İsveç yerine Macaristan'da çekildi, bunun başlıca nedeni mali kısıtlamalar ve İsveç'in günlük film çekimlerini sekiz saati geçmeyecek şekilde sınırlamasıydı.[10] Temel çekimler 30 Temmuz 2018'de Budapeşte'de başladı ve Ekim ayında tamamlandı.[11]

Harper çekimin sıcak nedeniyle "zorlu" geçtiğini söyledi.[12] Yaban arıları sette oldukça fazlaydı ve bu büyük bir sorundu. Pugh "çekim tamamen çılgıncaydı" şeklinde bahsetti ve Aster'in yönetmenliğini övdü: "Muhtemelen 100, 120 kişiyle, ek figüranlarla ve oyuncularla uğraşıyordu, hepsi üç farklı dilde konuşuyordu ve o geminin kaptanıydı"[13] Reynor, uyuşturucu kullanma sahnelerinin çekimleri öncesinde oyuncuların Halüsinojen mantarlarla ilgili kendi deneyimlerini tartıştıklarını söyledi.[14] Pugh, Hårga ile olan mental çöküş sahnesinde, kamerada ağlamakta zorlandığı için "bu sahneyi mümkün kıldıklarını" söyleyerek diğer kadınlara övgüde bulundu. Pugh, Kendini şöyle ifade etti: "Bir daha asla o günkü kadar açık, ham ve bitkin olamayacağımı biliyordum".[15]

Christian ve Maja arasındaki seks sahnesi son çekim gününde çekildi.[16] Reynor, ilk uzun metrajlı filminde rol alan Isabelle Grill (Maja'yı canlandıran) de dahil olmak üzere, hiçbiri İngilizce bilmeyen diğer oyuncuların moralini her zaman yüksek tutmak için ekstra çaba sarf ettiğinden bahsetti. Erkek çıplaklığının bir korku filmi için alışılmadık olduğunu, kadın çıplaklığının ise daha alışagelmiş bir şey olduğundan bahsetti. "Mümkün olduğunca çok önden çıplaklığı savunduğunu, bu karakterin açığa çıkma ve aşağılanma duygusunu gerçekten benimsemek istediğimi söyledi. Ve kendimi gerçekten, gerçekten savunmasız hissettim, aslında beklediğimden bile daha fazla."[14]

Dekor ve kostüm tasarımı

Svensson, cinayet sahnesinde kullanılan tokmak dekorunun Stockholm'deki bir müzede bulunan bir kopyası olduğunu ve uçurumdan atlama sahnesinin İsveç'teki tarihi uygulamalara dayandığını söyledi.[17] Kostüm tasarımcısı Andrea Flesch, Hårga'nın kostümlerini Macaristan ve Romanya'dan antika keten ve İsveç'ten düğmelerle geliştirdi.[17] Aster, kıyafetlerin el yapımı gibi görünmesini ve Hårga'nın beyaz giyinmesini istedi. Kostümlerinin birçoğu, ailelerini ve mesleklerini simgeleyen, her bir topluluk üyesine özgü rün tasarımlarıyla elle işlenmiştir.[17] Bazı sahnelerin arka planında yer alan duvar resimleri ve duvar halıları filmdeki olaylara işaret etmektedir.[17]

Nisan 2020'de A24, hem Ariana Grande hem de Halsey'in sosyal medyada ilgilerini ifade etmelerinin ardından, Pugh tarafından giyilen ve Academy Museum of Motion Pictures tarafından 65.000 dolara satın alındığı bildirilen 10.000 ipek çiçekli May Queen elbisesi de dahil olmak üzere filmlerinden ve televizyon dizilerinden aksesuarlarını açık artırmayla satacağını duyurdu.[18] Elde edilen gelir itfaiyecilere ve ailelerine COVID-19 pandemisi yardımı sağlamak için bağışlandı. Filmden açık artırmada satılan diğer eşyalar arasında Reynor'ın giydiği ayı kostümü 4.760 dolara, bir tarikat üyesinin kafatasını ezmek için kullanılan tokmak 10.000 dolara ve 4.500 dolar aralığında satılan diğer köylü kostümleri vardı. Midsommar koleksiyonundan elde edilen tüm gelir FDNY Vakfı için 100.000 doların üzerinde bağış topladı.[19]

Post prodüksiyon

Aster, saykodelik sahneler için görsel efektlerin önemli ölçüde deneme yanılma içerdiğini söyledi: "Eminim bazı çekimler için 60 versiyona sahip olduğumuz bir noktaya geldik. "Eminim bu çekimlerden bazıları için 60 versiyonumuz olduğu bir noktaya geldik. Bir tekrarda trip çok dikkat dağıtıcıydı ve karakterlere dikkatinizi vermiyordunuz; sonra bunu karakterlere dikkatinizi verirseniz trip efektlerini asla fark etmeyeceğiniz bir noktaya getirdiniz." Daha minimal görsel efektler ilk gösterimden bir hafta önce kararlaştırıldı.[20]

Filmin ABD'de gösterime girmesi için MPAA tarafından çıplaklık nedeniyle NC-17 mi yoksa R notu mu verileceği konusunda yaklaşık altı hafta süren bir tartışma yaşandı ve sonunda filmin R notu almasına karar verildi. NC-17 derecelendirmesinin filmlerin gişe performansı için zararlı olduğu düşünülüyor.[21]

Müzik

Aster, filmin müziklerini bestelemesi için elektronik müzisyen Bobby Krlic'i (The Haxan Cloak) görevlendirdi ve filmi Krlic'in 2013 tarihli Excavation albümünü dinlerken yazdı.

ana makale: Midsommar(soundtrack)

Aster filmi İngiliz elektronik müzisyen The Haxan Cloak'un 2013 tarihli Excavation albümünü dinlerken yazdı. Aster daha sonra gerçek adı Bobby Krlic olan bu müzisyeni filmin müziklerini bestelemesi için kadrosuna kattı.

Krlic, İskandinav halk müziğinden ilham alarak ve Aster'le yakın işbirliği yaparak müziği çekimler başlamadan önce bestelemeye başladı. Filmde, ekrandaki olayların müzikle birleştiği diegetik müzik kullanılıyor.[22][23][24]

Film müziği albümü 5 Temmuz 2019'da Milan Records aracılığıyla yayınlandı.[25]

Film gösterimi

Midsommar'ın 18 Haziran 2019 tarihinde New York'taki Alamo Drafthouse Sineması'nda bir ön gösterimi yapıldı. Film 3 Temmuz 2019 tarihinde Amerika Birleşik Devletleri'nde vizyona girdi.[26]

Yönetmenin kurgusu

A24'ün Aster'den vizyona girmesi için kısaltmasını istediği filmin 171 dakikalık orijinal kurgusunun dünya prömiyeri 20 Ağustos 2019'da New York'taki Film Society of Lincoln Center'da yapıldı.[27] Amerika Birleşik Devletleri'ndeki sinemalarda 29 Ağustos 2019'dan itibaren bir hafta sonu boyunca gösterildi. Yönetmen kurgusu 24 Eylül 2019'da Apple TV'ye özel olarak yayınlandı.[28] Fiziksel medyada, 28 Ekim 2019'da Blu-ray ve DVD'de bir İngiliz sürümü,[29] 6 Kasım 2019'da bir Avustralya Blu-ray sürümü ve Temmuz 2020'de Blu-ray'de bir ABD sürümü gördü.[30]

Ana medya

Midsommar 24 Eylül 2019'da Digital HD'de, 8 Ekim 2019'da DVD ve Blu-ray'de yayınlandı.[31] Filmin yönetmen kurgusu daha sonra Blu-ray ve 4K Ultra HD Blu-ray'de A24 mağazasına özel olarak 20 Temmuz 2020'de sınırlı sayıda kopyayla yayınlandı.

Hasılat

Midsommar, Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada'da 27,5 milyon dolar, diğer bölgelerde 20,5 milyon dolar olmak üzere dünya çapında toplam 48 milyon dolar hasılat elde etti.

Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada'da filmin ilk beş günde 2.707 salondan 8-10 milyon dolar hasılat elde etmesi bekleniyordu.[32] Deadline Hollywood'un "müthiş bir başlangıç" olarak nitelendirdiği Salı gecesi ön gösterimlerinden elde edilen 1.1 milyon dolar da dahil olmak üzere ilk gününde 3 milyon dolar kazandı.[33][34] Film 10,9 milyon dolar hasılat elde ederek gişede altıncı oldu; IndieWire tahmini 8 milyon dolarlık bütçesi göz önüne alındığında filmin "sadece iyi" olduğunu, ancak filmin ana medyada büyük olasılıkla başarı elde edeceğini söyledi.[35][36] Film ikinci hafta sonunda %44 düşüşle 3,7 milyon dolar kazanarak sekizinci sırada yer alırken,[37] üçüncü hafta sonunda 1,6 milyon dolar kazanarak dokuzuncu sırada yer aldı.[38]

Alımlama analizi

CinemaScore tarafından yapılan ankete katılan izleyiciler filme A+ ile F arasında "C+" notu verirken, PostTrak'taki izleyiciler filme 5 üzerinden ortalama 3 yıldız verdi ve %50'si filmi kesinlikle tavsiye edeceklerini söyledi.[33] Screen Rant yazarı Mark Birrell'e göre Midsommar, genel izleyiciler arasında "2019'un en kutuplaştırıcı korku filmlerinden biriydi", The Huffington Post'tan Ankur Pathak ise "izleyicileri (ve bazı eleştirmenleri) böldü" diyor.[39]

Eleştirel yanıt

Florence Pugh, Dani Ardor rolündeki performansıyla büyük beğeni topladı.

Film, eleştiri toplayıcı web sitesi Rotten Tomatoes'ta 402 eleştiriye göre %83'lük bir onay oranına ve 7.6/10'luk bir ortalama puana sahip.Sitenin eleştirel görüşü şöyle: "İddialı, etkileyici bir şekilde hazırlanmış ve her şeyden önce tedirgin edici olan Midsommar, yazar-yönetmen Ari Aster'in hesaba katılması gereken bir korku auteur'ü olduğunu kanıtlıyor."[40] Ağırlıklı bir ortalama kullanan Metacritic'te film, 54 incelemeye dayanarak 100 üzerinden 72 puana sahiptir ve "genel olarak olumlu eleştiriler." The Hollywood Reporter'dan ohn DeFore filmi "destinasyon düğününe eşdeğer bir korku" ve "korkutucu olmaktan çok tedirgin edici, [ama] yine de çıkmaya değer bir yolculuk" olarak tanımladı.[41] Variety'de yazan Andrew Barker'a göre film "ne bir başyapıt ne de filmin en ateşli izleyicilerinin iddia ettiği gibi bir felaket. Aksine, yetenekli bir sinemacının hayranlık uyandıracak derecede tuhaf, tematik açıdan karışık ve hırslarının uygulamasının önüne geçmesine izin veren bir merak filmi."[42] Vulture'dan David Edelstein, Pugh'un performansını "inanılmaz derecede canlı" olarak övdü ve Aster'in "Midsommar'ı bir korku filminden çok bir opera (Wagner, Puccini değil) gibi ilerlettiğini" belirtti, ancak filmin "dürtüleri çok çatallı olduğu için kaynaşmadığı" sonucuna vardı.Bu bir kadının dini uyanışının kıssası -aynı zamanda bir kadının duygusal ihtiyaçlarını karşılamayan bir erkekten intikam alma fantezisi- aynı zamanda bir erkek yönetmenin anaerkil bir tarikatın ellerinde hadım edilme mazoşist fantezisi."[43] The New York Times'ta Manohla Dargis, Dani ve Christian'ın arkasındaki karakter derinliğini eleştirerek onları "öğretici bir şekilde ilgisiz" ve basmakalıp bir şekilde cinsiyetlendirilmiş bir çift olarak buldu.[44] IndieWire'dan Eric Kohn filmi "sapkın bir ayrılık filmi" olarak özetliyor ve ekliyor: "Aster her zaman büyük sürprizlere imza atmıyor ama bıçağı bükme konusunda çok başarılı. Ken Russell'ın Şeytanlar'ını gölgede bırakan bir kızlık bozmanın ardından, Aster şaşırtıcı bir gerçeklik kontrolüne giden yolu buluyor."[45] Time Out'tan Joshua Rothkopf filme 5/5 yıldız verdi ve şöyle yazdı: "İsveç folk-korkusunun vahşi ama gelişmiş bir kesiti olan Ari Aster'in Hereditary'nin halüsinatif devamı, onun eşi benzeri olmayan bir korku yönetmeni olduğunu kanıtlıyor."[46] The A.V. Club için A. A. Dowd, filmin "zalim şok departmanında Hereditary ile yarıştığını" belirtti ve filmi "B+ çaba" olarak nitelendirdi.[47] The New Yorker'dan Richard Brody, filmin "öylesine bir iç görü ve deneyim boşluğu, öylesine bir karakter ve ilişki boşluğu üzerine inşa edildiğini, anlatı kartlarından oluşan evin ilk katının bile ayakta duramadığını" söyledi, "Sonuç olarak, Midsommar'ın konusu gerici olduğu kadar basit: şanslı Amerikalılar, evde kalın."[48] The Guardian'dan Emma Madden filmi engelli karakterleri "canavarca" tasvir ettiği için eleştirdi ve filmin korku filmlerindeki zararlı ableizm ve öjenik kalıplarını yeniden canlandırdığını savundu.[49]

RogerEbert.com'dan Tomris Laffly filmi 4 üzerinden 4 yıldızla değerlendirerek, "sonuçsuz bir ilişkinin etrafında baş döndürücü daireler çizerek dans eden, müthiş derecede sulu, kıyametvari bir sinematik ayin" olarak tanımladı.[50] Aralık 2019'da Vanity Fair'de yayınlanan ve korku filmlerinde 2010'lu yılları değerlendiren bir makalede, Midsommar'ın Aster'in önceki filmi Hereditary ve Robert Eggers'ın yönettiği The Witch ile birlikte " yüceltilmiş korku" trendinin bir parçası olduğu ve "en iyi korku" örneği olduğu savunuldu.[51]

Temalar ve analizler

The Guardian'da yazan Steve Rose, Midsommar'ı "keder, ihanet, ayrılıklar ve daha fazlası üzerine güçlü bir çalışma" olarak tanımlıyor. Rose, Dani'nin üç erkek arkadaşının "zehirli erkekliği" ya da Oz Büyücüsü'ndeki üç erkek arkadaşın (yani Teneke Adam, Korkak Aslan ve Korkuluk) benzerlerini temsil ediyor olarak görülebileceğini öne sürüyor. Rose, filmin "ilkel kırsal değerlerin yıkıma uğrattığı ukala, şehirli, modern rasyonalizmin bir benzetmesi" olarak okunabileceğini öne sürüyor. Alternatif olarak, köylülerin geleneklerinin aşırı sağcı, beyaz milliyetçi veya öjenikçi olarak okunabileceğini öne sürüyor.[52]

Vox'ta Alissa Wilkinson, Midsommar'ın hikâyesini Dani'nin duygusal yolculuğunu takip etmek ve Sindirella ve Pamuk Prenses'te olduğu gibi Dani'nin başlangıçta ailesini kaybettiği ve Kraliçe olduğu peri masalı geleneklerini izlemek olarak tanımladı.Makale ayrıca film boyunca daha sonraki olayları haber veren imgelerin kullanıldığına dikkat çekiyor.[53] Aster'in kendisi şöyle diyor: "Dani'nin ailesini kaybetmesiyle başlıyoruz ve Dani'nin bir aile kazanmasıyla bitiriyoruz. Ve böylece, iyi ya da kötü, [Hårga] gerçek peri masalı tarzında tam olarak eksikliğini duyduğu ve tam olarak ihtiyaç duyduğu şeyi sağlamak için oradalar."[54]

Monica Wolfe, Journal of Popular Film and Television'daki 2022 tarihli makalesinde Midsommar'ın küreselleşme ve Amerikan emperyalizmi temalarını yansıttığını tartışmıştır. Wolfe, filmin kadınlığa karşı erkeklik, akademik bilgiye karşı halk bilgisi ve kapitalizme karşı komünizm gibi birbiriyle rekabet eden ideolojilerini özetleyerek, "filmin dehşeti, nesneleştirilmiş Öteki'nin emperyal gücün fiziksel mekâna ve kendi ideolojik alanına hükmetme arzusuna karşı direnişinden kaynaklanıyor, ancak bu benzersiz durumda Öteki'nin aynı zamanda milliyetçi, sağcı bir güç olduğu ve ev ile yabancı arasındaki gerilimin yeni bir Soğuk Savaş'ı yansıttığı önerisiyle karmaşıklaşıyor" diye yazıyor.[55]

Filmin merkezinde yer alan Christian ve Maja arasındaki seks sahnesinin tecavüzü tasvir edip etmediği tartışma konusu oldu. Sexuality & Culture dergisindeki bir makalede, "bu sahnenin muğlak doğasının, rıza ve cinsel saldırı arasındaki çizgiyi bulanıklaştırdığı için sorunlu olarak görülebileceği" ve filmin, özellikle erkeklerin tecavüze ilişkin çağdaş anlayışları üzerinde etkileri olduğu ileri sürülmektedir.[56]

Yale Üniversitesi'nde Japon profesör olan Yusuke Narita, filmde yaşlı bir kişinin uçurumdan atlamaya zorlandığı bir sahneyi olumlu bir şekilde aktardı. Narita bunu, Japonya'daki yaşlanma krizini çözmenin tek yolu olduğunu iddia ettiği "toplu intihar" veya "toplu seppuku" örneği olarak kullandı. Bu yorumlar büyük tartışmalara yol açmış, ancak Narita'nın bazı genç Japonlar arasında popüler bir figür haline gelmesine de neden olmuştur.[57]

Kaynakça

  1. ^ "Midsommar (2019)". British Film Institute. 18 Temmuz 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Temmuz 2021. 
  2. ^ "Midsommar". BBFC. 14 Şubat 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Temmuz 2021. 
  3. ^ a b "Midsommar (2019)". Box Office Mojo. IMDb. 12 Ağustos 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Ekim 2019. 
  4. ^ Donnelly (19 Haziran 2019). "'Midsommar' Traumatizes Early Audiences (But in a Good Way)". Variety (İngilizce). 5 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019. 
  5. ^ "Midsommar: Every Filming Location In Ari Aster's Movie". ScreenRant (İngilizce). 12 Ağustos 2020. 23 Aralık 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Ağustos 2023. 
  6. ^ Wilkinson, Alissa (2 Temmuz 2019). "Ari Aster on his new film Midsommar: "I keep telling people I want it to be confusing"". Vox (İngilizce). 2 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Ağustos 2023. 
  7. ^ "Jack Reynor, Will Poulter to Lead Hereditary Director's Next Film". Collider (İngilizce). 30 Temmuz 2018. 30 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Ağustos 2023. 
  8. ^ Heinrichs, Ann (21 Aralık 2018). "LCC from May-July 2018 Lists". Theology Cataloging Bulletin. 26 (4): 8-14. doi:10.31046/tcb.v26i4.582. ISSN 1548-8497. 
  9. ^ a b "Midsommar Review: Ari Aster's Ambitious, Blurry Horror Trip". web.archive.org. 19 Haziran 2019. 6 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Ağustos 2023. 
  10. ^ a b "Midsommar: Every Filming Location In Ari Aster's Movie". ScreenRant (İngilizce). 12 Ağustos 2020. 23 Aralık 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Ağustos 2023. 
  11. ^ "Florence Pugh, Jack Reynor, Will Poulter & More Set To Star In 'Hereditary' Director's New Horror Film". theplaylist.net. 30 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Ağustos 2023. 
  12. ^ published, Dirk Libbey (1 Temmuz 2019). "Midsommar Star Opens Up About How 'Hard' Filming The Movie Was". CINEMABLEND (İngilizce). 3 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Ağustos 2023. 
  13. ^ "Florence Pugh on the madness of Ari Aster's 'Midsommar'". faroutmagazine.co.uk (İngilizce). 20 Kasım 2021. 20 Kasım 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Ağustos 2023. 
  14. ^ a b https://www.latimes.com/people/mark-olsen (4 Temmuz 2019). "'Midsommar' explained: The filmmakers unpack the sex, rituals and shocking ending". Los Angeles Times (İngilizce). 4 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Ağustos 2023. 
  15. ^ Sharf, Zack (10 Mart 2021). "Florence Pugh Pens Tribute to the 'Midsommar' Sisterhood that Emerged After Breakdown Scene". IndieWire (İngilizce). 10 Haziran 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Ağustos 2023. 
  16. ^ "Jack Reynor on Midsommar and Filming the Insane Ending". Collider (İngilizce). 6 Temmuz 2019. 6 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Ağustos 2023. 
  17. ^ a b c d https://www.latimes.com/people/mark-olsen (4 Temmuz 2019). "'Midsommar' explained: The filmmakers unpack the sex, rituals and shocking ending". Los Angeles Times (İngilizce). 4 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ağustos 2023. 
  18. ^ Rubin, Klaritza Rico,Rebecca; Rico, Klaritza; Rubin, Rebecca (19 Mayıs 2020). "Academy Wins Bid for 'Midsommar' May Queen Dress From A24 Charity Auction (EXCLUSIVE)". Variety (İngilizce). 20 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ağustos 2023. 
  19. ^ Sharf, Zack (19 Mayıs 2020). "'Midsommar' Flower Dress and Props Sell for Over $100,000 During A24 Auction". IndieWire (İngilizce). 16 Ağustos 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ağustos 2023. 
  20. ^ Twitter; Instagram; Email; Facebook (4 Temmuz 2019). "'Midsommar' explained: The filmmakers unpack the sex, rituals and shocking ending". Los Angeles Times (İngilizce). 26 Ocak 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Şubat 2024. 
  21. ^ "Midsommar: Why The Movie Was Almost Rated NC-17". ScreenRant (İngilizce). 21 Haziran 2020. 23 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2023. 
  22. ^ "The Quietus | Features | A Quietus Interview | The Haxan Cloak Talks His 'Midsommar' Score". The Quietus (İngilizce). 5 Ağustos 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2023. 
  23. ^ Lobenfeld, Claire (9 Aralık 2019). "The Haxan Cloak on the score and sound design of Midsommar". Fact Magazine (İngilizce). 9 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2023. 
  24. ^ Nast, Condé (2 Temmuz 2019). "The Haxan Cloak and Midsommar Director Ari Aster on Making the Year's Creepiest Film Score". Pitchfork (İngilizce). 2 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2023. 
  25. ^ Nast, Condé (19 Haziran 2019). "The Haxan Cloak Releasing Score for New Film Midsommar". Pitchfork (İngilizce). 19 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2023. 
  26. ^ D'Alessandro, Anthony (3 Nisan 2019). "Ari Aster's 'Midsommar' Moves To Midsummer – CinemaCon". Deadline (İngilizce). 3 Nisan 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2023. 
  27. ^ "Scary Movies XII Lineup Features 'Villains', 'Ready or Not,' Director's Cut of 'Midsommar' & More". Film at Lincoln Center (İngilizce). 16 Temmuz 2019. 21 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2023. 
  28. ^ Squires, John (4 Eylül 2019). "The Extended Director's Cut of 'Midsommar' Will Be Exclusively Released for Apple TV". Bloody Disgusting! (İngilizce). 4 Eylül 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2023. 
  29. ^ Brew, Simon (18 Eylül 2019). "Midsommar Director's Cut UK Blu-ray release confirmed". Film Stories (İngilizce). 2 Ekim 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2023. 
  30. ^ "New Midsommar Director's Cut Blu-Ray Has Martin Scorsese Foreward". Collider (İngilizce). 30 Haziran 2020. 2 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2023. 
  31. ^ "Midsommar DVD Release Date October 8, 2019". DVDs Release Dates (İngilizce). 4 Ağustos 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  32. ^ Tartaglione, Anthony D'Alessandro,Nancy; D'Alessandro, Anthony; Tartaglione, Nancy (29 Haziran 2019). "'Spider-Man: Far From Home' Could Weave Near Half Billion Web Around The World In First 10 Days Of B.O. – Preview". Deadline (İngilizce). 29 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  33. ^ a b D'Alessandro, Anthony (6 Temmuz 2019). "What Summer B.O. Slump? $2.8B+ Season Near Even With 2018 As 'Spider-Man: Far From Home' Heads To $177M-$184M". Deadline (İngilizce). 3 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  34. ^ D'Alessandro, Anthony (3 Temmuz 2019). "'Spider-Man: Far From Home' Posts Record $39M+ Opening Tuesday; 'Midsommar' Sees $1M+ Previews". Deadline (İngilizce). 2 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  35. ^ Brueggemann, Tom (7 Temmuz 2019). "'Spider-Man: Far from Home' Spins Box Office Gold as 'Midsommar' Starts Okay". IndieWire (İngilizce). 29 Mayıs 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  36. ^ D'Alessandro, Anthony (7 Temmuz 2019). "'Spider-Man: Far From Home' Hooks $185M 6-Day Opening Records For Sony & Independence Day Stretch – Sunday Final". Deadline (İngilizce). 7 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  37. ^ D'Alessandro, Anthony (14 Temmuz 2019). "Counterprogramming 'Crawl' & 'Stuber' Collateral Damage In Superhero Summer As 'Spider-Man' Climbs To $45M+ – Update". Deadline (İngilizce). 12 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  38. ^ D'Alessandro, Anthony (22 Temmuz 2019). "'Lion King' Rips Up July & Disney Remake Records With $191.8M Opening – Monday Update". Deadline (İngilizce). 19 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  39. ^ "'Midsommar' Director Ari Aster Dispels All The Theories Surrounding His Horror Film". HuffPost (İngilizce). 1 Kasım 2019. 4 Mart 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  40. ^ "Midsommar - Rotten Tomatoes". www.rottentomatoes.com (İngilizce). 30 Ağustos 2019. 19 Nisan 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  41. ^ "The_Hollywood_Reporter". 19 Temmuz 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  42. ^ "'Midsommar' Film Review – Variety". web.archive.org. 19 Haziran 2019. 9 Mart 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  43. ^ "Midsommar Review: Ari Aster's Ambitious, Blurry Horror Trip". web.archive.org. 19 Haziran 2019. 19 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Şubat 2024. 
  44. ^ "'Midsommar' Review: The Horror of Bad Relationships and Worse Vacations (Published 2019)" (İngilizce). 2 Temmuz 2019. 24 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023. 
  45. ^ "'Midsommar' Review: 'Hereditary' Director's Latest Horror Epic | IndieWire". web.archive.org. 19 Haziran 2019. 19 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Ağustos 2023. 
  46. ^ "Midsommar (2019), directed by Ari Aster | Movie review". web.archive.org. 20 Haziran 2019. 20 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Ağustos 2023. 
  47. ^ "Midsommar is a deranged (and funny!) folk-horror nightmare from the director of Hereditary". The A.V. Club (İngilizce). 20 Haziran 2019. 26 Ağustos 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Ağustos 2023. 
  48. ^ Brody, Richard (8 Temmuz 2019). ""Midsommar," Reviewed: Ari Aster's Backward Horror Story of an American Couple in Sweden". The New Yorker (İngilizce). ISSN 0028-792X. 9 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Ağustos 2023. 
  49. ^ "Midsommar's ableism resurrects the dark history of eugenics-inspired horror". The Guardian (İngilizce). 10 Temmuz 2019. ISSN 0261-3077. 8 Haziran 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ağustos 2023. 
  50. ^ Laffly, Tomris. "Midsommar movie review & film summary (2019) | Roger Ebert". www.rogerebert.com/ (İngilizce). 10 Eylül 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ağustos 2023. 
  51. ^ Nast, Condé (17 Aralık 2019). "This Was the Decade Horror Got "Elevated"". Vanity Fair (İngilizce). 23 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ağustos 2023. 
  52. ^ Rose, Steve (8 Temmuz 2019). "Midsommar: what the hell just happened? Discuss with spoilers". The Guardian (İngilizce). ISSN 0261-3077. 29 Kasım 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ağustos 2023. 
  53. ^ Wilkinson, Alissa (3 Temmuz 2019). "Midsommar's twisted ending, explained". Vox (İngilizce). 16 Temmuz 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ağustos 2023. 
  54. ^ Wilkinson, Alissa (2 Temmuz 2019). "Ari Aster on his new film Midsommar: "I keep telling people I want it to be confusing"". Vox (İngilizce). 2 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ağustos 2023. 
  55. ^ Wolfe, Monica (2 Ekim 2021). "Mapping Imperialist Movement in Postmodern Horror Film Midsommar". Journal of Popular Film and Television (İngilizce). 49 (4): 210-222. doi:10.1080/01956051.2021.1881036. ISSN 0195-6051. 5 Ağustos 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ağustos 2023. 
  56. ^ Katz, Joshua W.; de Barros, Ana Carolina; Morrison, Todd G. (1 Aralık 2021). "Ambiguous Sex in Critical Receptions to Ari Aster's Midsommar". Sexuality & Culture (İngilizce). 25 (6): 2035-2051. doi:10.1007/s12119-021-09863-4. ISSN 1936-4822. 5 Ağustos 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ağustos 2023. 
  57. ^ Zitser, Joshua. "A Yale professor suggested that Japan's old people should kill themselves in a mass suicide, and it made him a celebrity". Business Insider (İngilizce). 15 Şubat 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ağustos 2023. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Korku filmi izleyicilerde korku, dehşet, terör veya tiksinti uyandırmak amacıyla kurgulanan bir film türüdür. Korku filmlerinin konusunu gündelik hayata sızan ve bazen doğaüstü şekillerde ortaya çıkan şeytani güçler, olaylar ya da karakterler oluşturur. Korku filmi karakterleri vampirler, zombiler, canavarlar, hayaletler, psikopatlar, seri katiller ya da korku uyandıran başka bir dizi karakteri içerir. İlk korku filmleri sıklıkla klasik edebiyattaki Drakula, Frankenstein, Mumya, Kurtadam, Operadaki Hayalet ve Dr. Jekyll ve Mr. Hyde gibi karakter ve öykülerden esinlenmiştir. II. Dünya Savaşı sonrası korku filmleri ise, bundan farklı olarak, yaşamda güvensizlik yaratan şeylerden esinlenmiş ve üç farklı korku filmi alt türünün doğmasına yol açmıştır: kişilik korkusu, kıyamet korkusu ve şeytani güçler korkusu filmleri. Son alt tür, erken dönem korku filmlerinin -dünyaya dehşet salan doğaüstü güçler üzerine daha çok vurgu yapan- modern biçimleri olarak ele alınabilir.

<i>Yabancı</i> (film, 1978) 1978 tarihli ABD yapımı bağımsız korku filmidir.

Yabancı veya Halloween: Yabancı, 1978 tarihli ABD yapımı bağımsız korku filmidir. John Carpenter'ın Debra Hill ile birlikte yazdıp tek başına yönettiği filmin başrollerinde Donald Pleasence ve Jamie Lee Curtis vardır. Film, kurgusal bir ortabatı kasabası olan Haddonfield, Illinois'de geçer. Bir cadılar bayramı gecesi altı yaşındaki Michael Myers ablasını öldürür. 15 yıl sonra kaldığı ruh ve sinir hastalıkları hastanesinden kaçar ve evine dönerek Laurie Strode adlı genç kızı gizlice takip eder. Michael'ın psikiyatristi Dr. Sam Loomis, Michael'ın niyetini anlayarak peşinden Haddonfield'a gider.

Hayatta kalma-korku oyunu korku ve hayatta kalma oyunlarının bir alt türüdür, çünkü oyun onları korku grafikleri veya korkutucu ambiyans ile korkutmaya çalışır. Dövüş, oyunun bir parçası olabilse de, sınırlı cephane veya silahlar, sağlık, hız ve görüş veya oyuncunun oyun mekaniği ile etkileşiminin çeşitli engelleri yoluyla oyuncunun tipik aksiyon oyunlarına göre daha az kontrol sahibi olduğu hissettirilir. Oyuncu ayrıca oyunda ilerlemek için yeni alanlara giden yolu açan ve bulmacaları çözen öğeler bulmaya zorlanır. Oyunlar, karanlık labirent benzeri ortamlar ve düşmanların beklenmedik saldırıları gibi güçlü korku temalarından yararlanır.

<span class="mw-page-title-main">John Carpenter</span> Amerikalı film yönetmeni ve senarist

John Howard Carpenter, Amerikalı yönetmen, senarist, yapımcı. Birçok film türünde çalışmış olmasına rağmen, en çok 1970'ler ve 1980'lerin korku, aksiyon ve bilimkurgu filmleriyle anılır. Genel olarak korku türünün en büyük ustalarından biri olarak kabul edilir. 2019 Cannes Film Festivali'nde Fransız Yönetmenler Birliği kendisine Altın Koç Ödülü'nü verdi ve onu "ham, fantastik ve muhteşem duyguların yaratıcı dehası" olarak övdü.

<span class="mw-page-title-main">Korku kurgu</span> korku ve gerilim temalı edebiyat türü

Korku kurgu, korku edebiyatı ve korku fantezi bir edebiyat türüdür ve okurlarına korku ve terör hissi vermeyi hedefler. Edebiyat tarihçisi J. A. Cuddon, korku hikâyelerini "farklı uzunluklarda bir kurgu... okurlarını şaşırtıyor ve hatta korkutuyor, ya da belki de onlara nefret ve tiksinme hislerini aşılıyor." sözleri ile tanımlar. Korku kurgu, genellikle tedirgin edici ve korkutucu bir atmosfer yaratır ve yine genellikle doğaüstüdür ancak bu onun her zaman doğaüstü olacağı anlamına da gelmez. Bir korku kurgu çalışması genellikle toplumun genelinin korktuğu bir benzetme olarak da tanımlanabilir.

<i>It Comes at Night</i> 2017 yapımı Trey Edward Shults filmi

It Comes at Night, Trey Edward Shults tarafından yazılıp yönetilen, Amerikan yapımı bir psikolojik korku filmidir. Filmin başrollerinde Joel Edgerton, Riley Keough, Christopher Abbott, Kelvin Harrison Jr. ve Carmen Ejogo bulunmaktadır.

<i>Terminatör: Kara Kader</i> 2019 yapımı Tim Miller filmi

Terminatör: Kara Kader, Tim Miller'ın yönettiği, başrollerini Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Mackenzie Davis, Natalia Reyes ve Gabriel Luna'nın paylaştığı Terminatör serisinin altıncı filmi. Yapımcı James Cameron, filmin Terminatör 2: Kıyamet Günü'nün devamı olacağını, Terminatör 3: Makinelerin Yükselişi, Terminatör 4: Kurtuluş ve Terminatör: Genisys filmleriyle ilgisi olmayacağını açıklamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Florence Pugh</span>

Florence Pugh, İngiliz aktris. İlk çıkışını The Falling (2014) adlı drama filmiyle yaptı. 2016'da bağımsız drama filmi Lady Macbeth'te da mutsuz bir evli kadını canlandırdığı başrolü ile tanındı ve bu performansıyla BIFA En İyi Kadın Oyuncu Ödülü'nü kazandı. Ayrıca, The Little Drummer Girl (2018) dizisindeki rolüyle eleştirmenlerden övgü aldı.

<span class="mw-page-title-main">Scott Derrickson</span> Amerikalı film yönetmeni ve senarist

Scott Derrickson, Amerikalı film yönetmeni, yapımcı ve senarist.

<i>The Tragedy of Macbeth</i> (film, 2021)

Macbeth'in Trajedisi, Joel Coen'in yazıp yönettiği ve William Shakespeare'in aynı adlı trajedisine dayanan 2021 ABD yapımı siyah-beyaz filmdir. Coen kardeşlerden birinin diğerinin katılımı olmadan yönettiği ilk filmdir. Filmin başrollerinde Denzel Washington, Frances McDormand ve Corey Hawkins yer alıyor.

<i>Titane</i>

Titane Julia Ducournau tarafından yazılan ve yönetilen 2021 vücut korku filmi. Agathe Rousselle'in ilk uzun metrajlı filminde, çocukken bir araba kazasında yaralandıktan sonra kafasına titanyum plaka takılan Alexia'yı canlandırıyor. Vincent Lindon, Garance Marillier ve Laïs Salameh başrolde.

Ayin, ilk uzun metrajlı film yönetmenliğinde Ari Aster tarafından yazılan ve yönetilen, 2018 Amerikan psikolojik korku filmidir. Toni Collette, Alex Wolff, Milly Shapiro ve Gabriel Byrne, büyükannelerinin gizemli ölümünden sonra gizemli bir varlığın peşini bırakmadığı bir aileyi canlandırıyor.

<i>Korkuyorum</i>

Beau Is Afraid, senaristliğini, yönetmenliğini ve yapımcılığını Ari Aster'in üstlendiği Amerikan korku komedisi filmidir. Filmde Joaquin Phoenix, Nathan Lane, Patti LuPone, Amy Ryan, Kylie Rogers, Parker Posey, Stephen McKinley Henderson, Denis Ménochet, Hayley Squires, Michael Gandolfini ve Zoe Lister-Jones yer almaktadır. Film, A24 tarafından, Ayin (2018) ve Ritüel (2019) filmlerinden sonra şirketin Aster ile üçüncü ortak filmi olarak çekildi. A24 tarafından dağıtılan Beau Is Afraid'in prömiyeri 1 Nisan 2023'te Alamo Drafthouse Sineması'nda yapıldı ve 14 Nisan 2023'te Amerika Birleşik Devletleri'nde sınırlı gösterime girdikten sonra ertesi hafta geniş gösterime girdi.

<i>Dert Etme Sevgilim</i>

Dert Etme Sevgilim, Olivia Wilde tarafından yönetilen yakında çıkacak bir Amerikan erotik psikolojik gerilim filmidir. Senaryo, Carey ve Shane Van Dyke ve Silberman'ın bir hikâyesine dayanan Katie Silberman tarafından yazıldı. Filmin başrollerinde Florence Pugh ve Harry Styles'ın yanı sıra Wilde, Gemma Chan, KiKi Layne, Nick Kroll ve Chris Pine'ın yardımcı rollerde yer aldığı bir topluluk kadrosu yer alıyor.

<i>Hellraiser</i> (film, 2022) Amerikan film

Hellraiser, David S. Goyer'ın orijinal hikâyesinden Ben Collins ve Luke Piotrowski'nin senaryosunu yazdığı, David Bruckner tarafından yönetilen, yakında çıkacak bir Amerikan korku filmi. Hellraiser serisinin yeniden başlatılması ve genel olarak on birinci film olarak hizmet etmesi amaçlanan film, Clive Barker'ın kaynak malzeme romanı The Hellbound Heart'a sıkı sıkıya bağlı kalacak. Filmde Odessa A'zion ve Jamie Clayton rol alıyor. Proje, Spyglass Media Group ve Phantom Four Films'in ortak yapımı.

<span class="mw-page-title-main">A24</span>

A24, 20 Ağustos 2012'de Daniel Katz, David Fenkel ve John Hodges tarafından kurulmuş, film ve televizyon prodüksiyonunun yanı sıra film dağıtımında uzmanlaşmış bir Amerikan bağımsız eğlence şirketidir. Merkezi New York'tadır.

Ari Aster Amerikalı bir film yönetmeni ve senarist. En çok A24 için üç korku filmini yazıp yönetmesiyle tanınır: Ayin (2018), Ritüel (2019) ve Korkuyorum (2022).

<i>Adamlar</i> (film) Film

Men, Alex Garland tarafından yazılıp yönetilen korku drama filmi. Filmde Jessie Buckley ve Rory Kinnear rol alıyor. Film, 20 Mayıs 2022'de A24 tarafından vizyona girdi.

Korku oyunları, korku kurgu merkezli ve genellikle oyuncuyu korkutmak için tasarlanmış bir video oyunu türüdür. Oynanışlarına göre sınıflandırılan diğer çoğu video oyunu türünün aksine, korku oyunları neredeyse her zaman anlatıya veya görsel sunuma dayanır ve çeşitli oyun türleri kullanır.

Eddington Ari Aster tarafından yazılan ve yönetilen, Joaquin Phoenix, Pedro Pascal, Emma Stone, Luke Grimes, Austin Butler, Deirdre O'Connell, Micheal Ward ve Clifton Collins Jr.'ın rol aldığı yaklaşmakta olan bir Amerikan çağdaş Western filmidir. Filmin dağıtımını Square Peg ile ortak yapımcılık yapacak olan A24 üstleniyor.