İçeriğe atla

Rinaldo (opera)

Rinaldo
Özgün isimRinaldo HWV 7
MüzikGeorge Frideric Handel
LibrettoAaron Hill
Gala24 Şubat 1711
İlk gösterim yeriHaymarket Kraliyet Tiyatrosu, Londra
Oyuncular


Rinaldo (özgün ismi: Rinaldo HWV 7), 1711 yılında George Frideric Handel tarafından hazırlanan 3 perdelik İtalyan operası. Aaron Hill librettosunu, Giacomo Rossi senaryosunu yapmıştır. Operanın prömiyeri 24 Şubat 1711 yılında Londra'daki Haymarket Kraliyet Tiyatrosu'nda olmuştur.

Roller

Rinaldo oparası ilk baski librettosundan bir sayfa
Rinaldo ve Armida Ressam: Giovanni Battista Tiepolo

Bu liste bu eserin 24 Şubat 1711'de prömiyer temsili içindir. Handel daha sonraki temsil ve yapımlanmalarda rollerin içeriklerini değiştirmiş; yeni roller koymuş ve birkaç ilk temsil rolünü kaldırmıştır. Günümüz temsillerinde ise kastrato ses bulunmadığı için tenor, soprano veya orijinale daha uygun şekilde kontr-tenor sesi kullanılmaktadır.

Rol Ses tipi Prömiyer, 24 Şubat 1711
(Orkestra şefi: -)
Goffredo Birinci Hacli Seferi bas lideri 1096–1099 kontraltoFrancesca Vanini-Boschi
Rinaldo, Este sulalesinden bir asil sovalyekastratoNicolò Grimaldi
Almirena, Gofferdo'nun kizisoprano Isabella Girardeau
Eustazio, Gofferdo'niun kardesikastrato Valentino Urbani
Armida, Buyucu. Sam'in Arap kralicesisopranoElisabetta Pilotti-Schiavonetti
Argante, Kudüs'ün Arap kralibasGiuseppe Boschi

Enstrumentasyon

Rinaldo'nun prömiyer temsili için partitur notaları su müziksel çalgılar için hazırlanmıştır: yaylı çalgılar (kemanlar, viyolalar, viyolonseller, kontrobas), klavsen, pikolo, blokflütler, fagotlar, obua, trompetler, timpani

Konu özeti

Armida'nin Rinaldo'ya aşık olması Ressam:Nicolas Poussin

Zaman: Birinci Haçlı Seferi 1099
Mekan: Filistin

Uvertür. girişte "fa-major" (yavaş-hızlı-yavaş) ritmiyle başlar ama yeni bir "allegro" ile sona erer. Bu parçaya kemanın kullanılması ile İtalyan havası verilmiştir.

I. Perde

Hristiyan Haçlılar Birinci Haçlı Seferi sonlarına doğru Kudus önleri erişmişler ve o şehri kuşatmaya almışlardır. Bu opera, gayet tarihsel ve coğrafi gerçeklerden uzak olarak, Haçlılar bu kuşatma sırasında geçmektedir.

Birinci Haçlı Seferi'nde bas liderlerden olan Goffredo eğer Rinaldo Kudüs'ü eline geçirirse ona kızı Almira'yi karisi olarak vermeye söz vermiştir. çok tantanali bir müzikle sahneye giriş yapan Arap asilli Kudüs Kralı olan Argente ile üç gün sureli bir ateşkes ister. Bu ateşkese anlaşma yapıldıktan Argente'den başkaları sahneden ayrılır. Argente sevgilisi olan ve ayni zamanda bir buyucu olan Arap asilli Sam Kraliçesi Armida'nin bu ateşkes sırasında Rinaldio'yu kandırıp onun savaş gücünü azaltacağını ummaktadır. Armida göklerden ateşten harp arabası içinde sahneye iner. Armida, Arapların Haçlıların kuşatmasını kırmak için tek çaresinin Rinaldo'yu yenmek olduğu kehanetini Argente'ye bildirir ve kendisinin bunu başarabileceğini de övünme ile açıklar.

Rinaldo ve Almirenda bir kuşlarla ve çiçeklerle dolu bir bahçede buluşup birbirine evlenme yemini ederler. Birden bu bahçeye Armida gelir ve yaptığı büyüler ile Armida'yi Rinaldo'nun kolları arasından alıp bir siyah bulut içinde oradan kaçırır. Bu Rinaldo'yu büyük bir yeise düşürür. Onu teselli için gelen Goffredo ve kardeşi Eustazio Rinaldo'nun sevgilisine tekrar kavuşabilmesi için bir Hristiyan büyücüden yardım istemesini tavsiye ederler.

II. Perde

Akdeniz kıyısında Rinaldi, Godfredo ve Eustazio uygun bir buyucuyu nasıl bulabileceklerini ve bulurlarsa ondan neler isteyebilecekleri hakkında görüşmektedirler. Bu sırada karaya yakında çapa atmış durmakta bir gemiden bir kadın Rinaldo'yu nişansılısı Almirena hakkında yeni haberler vermek için gemiye çıkmayı davet eder. Goffredo ve Eustazio buna itirazları olmakla beraber onları dinlemeyen Rinaldo kadının bulunduğu gemiye biner ve gemi hemen oradan ayrılır.

Armida'nin Şam'daki sarayına getirilmiş olan Armirena gayet üzgündür. Kudüs Kralı olan Argante Armirena'yi şahsen görür; ona âşık olmuştur; ona aşkını ona ifade eder fakat Armirena onun aşkını reddeder. Buna rağmen Argente buyucu Armida'nın gücünü kırarak Armirena'yı serbest bıraktıracağına söz verir ve böylece Armirena'nin kendi aşkına karşılık vereceğini düşünmektedir.

Diğer taraftan Rinaldo gemide kendini tutuklatmış olan Armida'nin huzuruna getirilir. Rinaldo kendinin serbest bırakılmasını talep eder. Onun bu mertçe hareketleri Armida'nin kendine bir aşkla bağlamaya neden olmuştur. Armida Rinaldo'ya aşkını ifade eder; ama Rinaldo gayet kızgın bir tavırla bunu reddeder. Buna rağmen Almira büyücülük gücünü kullanarak Almirante kılığına girer. Ama bu sefer de Rinaldo'yu aldatamaz ve Rinaldo Almira'yi her ne kılıkta olursa olsun reddetmekte devam eder. Almiara tekrar kendi sekline döner. Aşkının reddedildiği için çok kızgındır ama yine de Rinaldo'ya karşı askından vazgeçmez.

Almira bir diğer teşebbüse girişmek için tekrar Almirena kılığına girer. Ama bu sefer Argante ile karşılaşır. Algente karşılaştığı kadını Almirena zanneder. Ona daha önceki gibi aşkını bildirir ve onu merhametsiz buyucu Argente'nin elinden kurtaracağına söz verdiğini tekrar eder. Almira hemen kendi sekline döner. Argante'yi kendine sadakatsizlikle itham eder ve ondan intikam alacağına yemin verir. Buna rağmen Argante Almirena'ya olan aşkının sona ermeyeceğini bildirir ve bundan sonra Almira'nin yardımını istemediğini de belirtir. Almira oradan büyük bir kızgınlıkla ayrılır.

III. Perde

Bu perde bir senfonieta ile açılır.

Goffredo ve Eustazio canavarlar tarafından savunulmakta olan buyucu Armida'nin sarayının üzerinde bulunduğu dağına altında bulunan bir Hristiyan buyucunun mağarasını aramaktadırlar. Bu Hristiyan buyucu bu iki kişiye kötülüklere karşı gelmek için kullanabilecekleri iki sihirli değnek verir.

Armida'nin sarayında Rinaldo Armirena'yi tam buyucu Armida onu öldürmek üzereyken buyucunun elinden kurtarır. Sam Kraliçesi Almirada'da destek sağlayan kotu ruhlar Rinaldo tarafından tehdit edilirler ve bu ruhlar sarayın üstünde bulunduğu dağdaki bir mağara deliğine çekilirler. Sihirli değneklerini kullanan Goffredo ve Eustazio gelirler ve bu sihirli değnekleri kullanarak şatoyu ortadan kaldırırlar. Ortadan kalkan şato yerine Kudüs şehri surları ile görünür.

Kudüs Kralı Argente ve Sam Kraliçesi Almira birbirleriyle barışıp Kudüs'ü kuşatan Hristiyan ordusuna karşı birlikte harekâta geçerler. Haçlı ordusuyla yapmaya başladıkları çatışmalarda önce Haçlılara karşı galip gelmişler gibi görülür. Fakat Rinaldo gelip de Haçlılara katıldığı zaman çatışma durumu birden değişir ve çarpışma Haçlılar lehine sonuç verir.

Argante ve Armide Haçlılar eline geçerler. Haçlılar onları affederler. Onlar da dinlerinden dönerek Hristiyanlığı kabul ederler. Rinaldo Almirena ile evlenir. Finalde koro erdemin her zaman galebe çalacağına ait bir koro şarkısı söyledikten sonra perde kapanır.

Seçilmiş müziksel parçalar

1711'de prömiyer temsilde kullanilan liberettodaki secilmis muziksel parçalar verilmektedir ve 1717 ve 1730 verziyonlarındaki değişmeler verilmekte.

Seçilmiş ses kayıtları

Yil Roller
(Rinaldo,
Almirena,
Armida,
Goffredo,
Argante)
Orkestra şefi,
Operaevi ve kori ve orkestra
Marka
1977[1]Carolyn Watkinson,
Ileana Cotrubaș,
Jeanette Scovotti,
Paul Esswood,
Ulrik Cold]
Jean-Claude Malgoire,
La Grande Écurie et la Chambre du Roy
Sony Music Entertainment
1992[2]Marilyn Horne,
Cecilia Gasdia,
Christine Weidinger,
Ernesto Palacio,
Natale de Carolis
John Fisher,
La Fenice korosu ve orkestrası
Nuova Era. (Kayıt:1989. 1.defa:1989, 2.defa:2009)
1999[3]David Daniels,
Cecilia Bartoli,
Luba Orgonášová,
Bernarda Fink,
Gerald Finley
Christopher Hogwood,
Academy of Ancient Music
Decca Records
2001[4]Vivica Genaux,
Miah Persson,
Inga Kalna,
Lawrence Zazzo,
James Rutherford
René Jacobs,
Freiburg Barok Orkestrasi
Harmonia Mundi
2005[5]Kimberly Barber,
Laura Whalen,
Barbara Hannigan,
Marion Newman,
Sean Watson
Kevin Mallon,
Aradia Ansambl
Naxos Records

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Thomas, Christopher J. "Rinaldo and Rinaldo highlights" Opera Quarterly C.3 No. 3 s.183–288
  2. ^ Sadie, Stanley (2003) "Handel: Rinaldo" Gramophone 2003 (Mayis) s.78 [ http://www.gramophone.net/Issue/Page/May%202003/78/807973/HANDEL#header-logo 24 Kasım 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.]
  3. ^ ""Handel: Rinaldo" Garmaphone (2000 Ocak) s.96". 23 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Şubat 2014. 
  4. ^ Sadie, Stanley (2003) "Handel: Rinaldo" Gramophone 2003 (Mayis) s.78 [ http://www.gramophone.net/Issue/Page/May%202003/78/807973/HANDEL#header-logo 24 Kasım 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.]
  5. ^ Quinn, Michael (2004) "Session Report: The Aradia Ensemble's Rinaldo" Gramaphone 2004 (Eylul) s.11 [1] 24 Kasım 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">George Frideric Handel</span>

Georg Friedrich Händel, müzik tarihine opera, oratoryo, kantata, düet gibi vokal eserleriyle geçen Alman klasik batı müziği bestecisidir.

<span class="mw-page-title-main">İkinci Haçlı Seferi</span> 1147–1149 yılları arasında gerçekleşen Haçlı seferi

İkinci Haçlı seferi, 1147-1149 yılları arasında gerçekleşen Haçlı Seferleridir.

<span class="mw-page-title-main">Godefroy de Bouillon</span> Fransız Orta Çağ şövalyesi

Godfrey de Bouillon Fransız Orta Çağ şövalyesi olan Aşağı Lorraine Dükü ve Birinci Haçlı Seferi liderlerinden birisi. Kutsal Kabir Koruyucusu unvanı ile Kudüs Krallığı'nın kurucusu.

Serse veya I. Serhas George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik opera seria janrında bir opera eseridir. Libretto 1694'te "Nicolo Minato" tarafından "Giovanni Bononcini"'nin bestelediği "Serse" operası için hazırlanan librettonun "Silvio Stampiglia" tarafından uyarlanmasının ismi bilinmeyen bir yazar tarafından, yeniden uyarlamasıdır. Eserin prömiyer temsili 15 Nisan 1738'de King's Tiyatrosu, Haymarket, Londra'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Georg Friedrich Handel operaları listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Bu liste Georg Friedrich Handel tarafından hazırlanmış olan opera eserlerinin tam bir listesidir. Özel olarak belirtilmemişse, bütün bu operaları opera seria janrından üç perdelik eserlerdir.

<span class="mw-page-title-main">Agrippina (opera)</span>

Agrippina George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik opera seria janrında bir opera eseridir. Libretto Kardinal "Vincenzo Grimani" tarafından hazırlanmıştır. Eser 1709-1710 Venedik Karnaval mevsimi hazırlanmış ve prömiyer temsili 26 Aralık 1709'da "San Giovanni Grisostomo Tiyatrosu", Venedik'te yapılmıştır.

Clori, Tirsi e Fileno Cantata a tre, HWV 96 George Frideric Handel'in 1707 yılında bestelediği komik kantatı. İki erkeği seven bir kadın çobanın kararsızlığı yüzünden ikisini de kaybetmesini konu alır. Üç ses ve refakçı orkestra olarak 1 alto) ve 2 blokflüt, 2 obua, 1 lavta, yaylıçalgılar ile klavsenden oluşan bir "continuo" bölümü için hazırlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Ariodante</span>

Ariodante Della guerra amoroso HMW33, George Frideric Handel'in 1735 yılında hazırladığı opera seria janrındaki 3 perdelik operasıdır. Libretto yazarı bilinmemektedir ama eser Ludvico Ariosto'nun Orlando Furioso eserindeki Kanto V ve Kanto VI'dan "Antonio Salvi"'nin uyarlandığı eserden uyarlama olduğu bilinmektedir. Her perdede bir dans gösterisi verilmek için kısımlar bulunmaktadır ve orijinal sahnelenmede bu danslar balerin Marie Salle ve trubu tarafından icra edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Giulio Cesare</span> Georg Friedrich Handelin üç perdelik operası

Giulio Cesare (Giulio Cesare in Egitto HMW27 dizini), George Frideric Handel tarafından 1723'te İngiltere "Kraliyet Muzik Akademisi" için bestelenmiş üç perdelik dramma per musica janrında bir opera eseridir. Libretto "Giacomo Francesco Bussani" tarafından 1676'da "Antonio Sartorio"'nun bestelediği aynı adlı "Giulio Cesare" operası için hazırladığı librettodan "Nicola Francesco Haym" tarafından uyarlanmasıdır.

Herkül George Frideric Handel tarafından Temmuz-Ağustos 1744'te bestelenmiş üç perdelik bir oratoryo ama günümüzde opera olarak sahnelenen müzik eseridir. Libretto İngilizce olarak "Thomas Broughton" tarafından antik Grekçeden Sofokles'in Trakhisli Kadınlar trajedi oyunundan ve antik Latinceden Ovid'in Metamorfozlar eserinin IX. kitabından uyarlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Tamerlano</span>

Tamerlano (Timur) George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak "Nicola Francesco Haym" tarafından "Agostin Piovene"'in Francesco Gasparini için hazırladığı Tamerlano librettosu; Bizanslı tarihçi Dukas'in Historia'sına dayanan Jacques Pradon'un nesir eseri Tamerlan ou La Mort de Bajazet adlı eserlerinden uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu eser Londra'da bulunan "Royal Academy of Music" opera şarkıcıları trupu için hazırlanmış ve prömiyer temsili 31 Ekim 1724'te "King's Theatre" Tiyatrosu, Londra'da sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Rodelinda (opera)</span>

Rodelinda, regina de' Longobardi George Frideric Handel tarafından ilk defa Royal Academy of Music şarkıcıları için bestelenmiş 3 perdeden oluşan opera seria janrında bir opera. Eserin libretto'su Nicola Francesco Haym tarafından İtalyanca hazırlanmış ve 1710'da Giacomo Antonio Perti'nin bestelediği opera için Antonio Salvi'nin İtalyanca liberttosundan uyarlanmıştır. Salvi ise liberettosunu 1653'te Fransız tiyatro eseri yazarı Pierre Corneille'in hazırladığı ve konu olarak 7.yüzyılda İtalya'ya yerleşmiş Lombardlar' ın kralı Perctarit'ın hayatını ele alıp işleyen, Pertharite, roi des Lombards adlı trajediyaya dayanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Orlando (opera)</span>

Orlando George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Bu Libretto, İtalyanca olarak hazırlanmıştır. Ama librettonun kesinlikle kimin tarafından yazıldığı bilinmemekte ve müzikologlar tarafından "Carlo Sigismondo Capece"'nin 1711'de hazırladığı "L’Orlando, overo La gelosa pazzia" adlı liberettosundan alındığının çok muhtemel olduğunu kabul etmektedirler. Her ne olursa olsun, bu opera metni ünlü şair Ludovico Ariosto tarafından 1516/1532'de yazılmış Ludovico Ariosto'nun Çılgın Orlando Epik şiirinden uyarılmıştır. Handel bu kaynak eseri ve içinde bulunan bazı kısımları Ariodante ve Alcina (1735) operalarının metinlerini uyarlamak için kullanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili Londra'da "King's Theatre" Tiyatrosu'da 27 Ocak 1733 tarihinde sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Alcina</span>

Alcina George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak hazırlanmıştır. Ama librettonun kesinlikle kimin tarafından yazıldığı bilinmemekte ve müzikologlar tarafından "Riccardo Broschi"'nin 1711'de hazırladığı "L'isola di Alcina" adlı oyunundan Handel Roma'ya seyahat ettiği zaman satın alındığının çok muhtemel olduğunu kabul etmektedirler. Her ne olursa olsun, bu opera metni ünlü şair Ludovico Ariosto tarafından 1516/1532'de yazılmış Ludovico Ariosto'nun Çılgın Orlando Epik şiirinden uyarılmıştır. Handel bu kaynak eseri ve içinde bulunan bazı kısımları Ariodante ve Orlando (17353 operalarının metinlerini uyarlamak için kullanmıştır. Alcina operası için bu epik şiirin VI. kanto ve VII. kantosu kullanılmamıştır ve bunlar şövalye Rugierro ile buyucu Alcina arasındaki aşkı konu olarak almaktadırlar. Bu eserin prömiyer temsili Londra'da "Covent Garden Tiyatrosu'nda 16 Nisan 1735 tarihinde sahnelenmiştir. Bu opera eseri içinde bulunan bazı müziksel parçalar Handel tarafından özellikle eserin içinde bale ve dans ihtiva etmeye imkân sağlamak için hazırlanmıştır ve prömiyerde bu dansların aranjmanı dansöz "Marie Salle" tarafından yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Semele (opera)</span>

Semele George Frideric Handel tarafından, liberettosu İngilizce olarak hazırlanmış ve prömiyeri 10 Şubat 1744'te Londra Covent Garden Tiyatrosu'nda sahnelenmiş 3 perdeden oluşan bir 'müziksel dram' veya opera ve oratoryo.

<span class="mw-page-title-main">Aşık Birader</span>

Aşık Birader Napolili İtalyan besteci Giovanni Battista Pergolesi tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik opera buffo janrının gayet az değişik bir şekli olan commedia musicale janrında bir operadır. Librettosu İtalyanca ve Napoli lehçesi ile "Gennaro Antonio Federico" tarafından hazırlanmıştır. Prömiyeri 27 Eylül 1732'de Napoli'de "Teatro dei Fiorentin" Tiyatrosunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Acis ve Galatea (Handel)</span>

Acis ve Galatea George Frideric Handel tarafından, librettosu John Gay tarafından İngilizce olarak hazırlanmış bir "müziksel eğlence" tipi. Bu eser ilk olarak 1718'de Handel tarafından yapımlanarak bir perde olarak ana pastoral konulu bir mask veya semi-opera eseri olarak temsil edilmiştir. 1732'de Handel bu eserdeki müziksel parçaları ve yeni hazırladığı ek parçaları birleştirerek Londra'da temsiller yapan bir İtalyan Opeara trüpü için 3 perdelik bir "serenata" olarak hazırlamıştır. Handel bu eseri hazırlamakta iken yazdığı bir notta eseri bir "küçük opera" olarak nitelendirmiştir. Genel olarak bir "müziksel eğlence" olarak isimlendirilmektedir. İngilizce opera konusunda en önemli otoriter kaynak eseri olarak kabul edilen "New Grove Dictionaray of Music" ise bu eseri oratoryo olarak isimlendirmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Bay Bruskino</span> Rossini tarafından bestelenen 1-perdelik operatik fars veya komik opera

Bay Bruskino, Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 1-perdelik operatik fars veya komik operadır. Venedik'li şair Giuseppe Maria Foppa tarafından yazılan libretto "Alissan de Chazet ve E.T.M. Ourry" tarafından Fransızca yazılan Le fils par hasard, ou ruse et folie adlı bir tiyatro fars oyunundan uyarlanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili 27 Ocak, 1813'te Venedik'te "Teatro San Moise Tiyatrosu"'nda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Armida (Haydn)</span>

Armida, bestesi Joseph Haydn tarafından, büyük olasılıkla "Nunziato Porta"'nun Torquato Tasso'nun 1581'de yazmış olduğu Gerusalemme liberata adlı şiirinden uyarlanarak İtalyanca olarak yazılmış olduğu libretto kullanılarak, hazırlanmış 3 perdelik "dramma heroico" janrında bir operadır. Prömiyer temsili 26 Şubat 1784'te modern Macaristan'da Eszterháza'da saray tiyatrosunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Arslan Yürekli Rişar (opera)</span>

Arslan Yürekli Rişar, bestesi Valon asıllı André Grétry tarafından, librettosu (" Michel-Jean Sedaine" tarafından Fransızca olarak hazırlanmış, 3 perdeden oluşan, opera comique janrında bir opera eseri.