Pokémon FireRed ve LeafGreen
Pokémon FireRed and LeafGreen | |
---|---|
Geliştirici | Game Freak |
Yayımcılar | |
Yönetmen | Jun'ichi Masuda |
Tasarımcılar | Junichi Masuda Shigeru Ohmori |
Programcı | Tetsuya Watanabe |
Sanatçı | Ken Sugimori |
Senaristler |
|
Besteciler |
|
Seri | Pokémon Generation III core games Pokémon |
Platform | Game Boy Advance |
Çıkış | 29 Ocak 2004 |
Tür | Role-playing |
Mod | Tek oyunculu oyun Çok oyunculu oyun |
Pokémon FireRed Version ve Pokémon LeafGreen Version 1996 Game Boy rol yapma video oyunları Pokémon Red ve Blue'nun 2004 yeniden yapımlarıdır. Game Freak tarafından geliştirilmiş, The Pokémon Company ve Nintendo tarafından Game Boy Advance için yayımlanmıştır. FireRed ve LeafGreen ilk olarak Ocak 2004'te Japonya'da ve sırasıyla Eylül ve Ekim 2004'te Kuzey Amerika ve Avrupa'da piyasaya sürülmüştür. Oyunlar Pokémon video oyunu serisinin üçüncü neslinin bir parçasıdır ve serideki önceki oyunların ilk geliştirilmiş yeniden yapımları olma özelliğini taşımaktadır.
Önceki oyunlarda olduğu gibi, oyuncu karakterini baş üstü bir perspektiften kontrol eder ve sıra tabanlı savaşlara katılır. Oyunlar boyunca oyuncu savaşta kullanmak üzere Pokémon yakalar ve yetiştirir. Yeni özellikler arasında bağlamsal yardım menüsü ve hikâyenin belirli bir noktasından sonra oyuncunun erişebileceği yeni bir bölge bulunmaktadır. Oyunlar, orijinal olarak oyunlarla birlikte gelen Game Boy Advance Kablosuz Adaptör ile uyumluluğa sahiptir.
Oyunlar çoğunlukla olumlu eleştiriler aldı ve Metacritic'te yüzde 81'lik bir toplam puan elde etti. Eleştirmenlerin çoğu oyunların serinin geleneksel oynanışını korurken yeni özellikler getirmesini övdü. Bazı eleştirmenler grafik ve seslerin çok basit olduğundan ve önceki oyunlar Pokémon Ruby ve Sapphire'e kıyasla gelişme göstermediğinden şikayet etti. FireRed ve LeafGreen dünya çapında toplamda yaklaşık 12 milyon kopya satarak ticari başarı elde etti. Orijinal sürümlerinden yaklaşık iki yıl sonra, Nintendo bu oyunları Player's Choice başlıkları olarak yeniden pazarladı.[1]
Oynanış
El konsolları için piyasaya sürülen tüm Pokémon rol yapma oyunlarında olduğu gibi, FireRed ve LeafGreen üçüncü şahıs, baş üstü perspektifindedir. Ana ekran, oyuncunun kahramanı yönlendirdiği bir üst dünyadır. Burada, oyuncunun Pokémonlarını, eşyalarını ve oyun ayarlarını yapılandırabileceği bir menü arayüzüne erişilebilir. Oyuncu vahşi bir Pokémon ile karşılaştığında veya bir eğitmen tarafından meydan okunduğunda, ekran, oyuncunun Pokémon'unu ve nişanlı Pokémon'u gösteren sıra tabanlı bir savaş ekranına geçer. Bir savaş sırasında, oyuncu Pokémon'unun gerçekleştirmesi için bir hareket seçebilir, bir eşya kullanabilir, aktif Pokémon'unu değiştirebilir veya kaçmaya çalışabilir. Tüm Pokémon hareketlerinin güç puanları (PP) vardır; bir Pokémon uyanıkken bir hareket yapmaya çalıştığında, hareketin PP'si 1 azalır. Bir hareketin PP'si sıfıra ulaştığında Pokémon o hareketi kullanamaz. Tüm Pokémonların vuruş noktaları (HP) vardır; bir Pokémonun HP'si sıfıra düştüğünde, bayılır ve yeniden canlandırılana kadar artık savaşamaz. Rakibin Pokémon'u bayıldığında, oyuncunun savaşa katılan tüm Pokémon'ları belirli sayıda deneyim puanı (EXP) alır. Yeterli EXP biriktirdikten sonra, bir Pokémon seviye atlar.
Pokémon yakalamak, oyunun bir diğer önemli unsurudur. Vahşi bir Pokémon ile savaş sırasında, oyuncu ona bir Poké Topu fırlatabilir. Pokémon başarılı bir şekilde yakalanırsa, oyuncunun mülkiyeti altına girecektir. Yakalama başarısındaki faktörler arasında hedef Pokémon'un HP'si ve kullanılan Poké Topu türü yer alır: hedefin HP'si ne kadar düşükse ve Poké Topu ne kadar güçlüyse, yakalama başarısı o kadar yüksek olur.
FireRed ve LeafGreen, Red ve Green'in yeniden yapımları olsa da (Pokémon Green yalnızca Japonya'da piyasaya sürüldü, oysa uluslararası varyantı Blue idi), oyuncuların oyunun herhangi bir noktasında verilere bakmasına olanak tanıyan bağlamsal bir öğretici özelliği gibi kullanılabilirlik geliştirmeleri içerir. Ayrıca, kaydedilmiş bir oyuna devam ederken, oyunculara gerçekleştirdikleri son dört eylem gösterilerek daha önce ne yaptıklarını hatırlamalarına yardımcı olunur.[2]
Oyunlar Game Boy Advance Game Link Kablosunu desteklemekte ve bu kablo aracılığıyla bağlı oyuncular takas ya da savaş yapabilmektedir. Oyuncular ayrıca Pokémon Ruby ve Sapphire'in yanı sıra Pokémon Colosseum ile de bağlantı kurarak 350'den fazla Pokémon elde edebilirler. FireRed ve LeafGreen ayrıca GameCube'e bağlanma ve Pokémon Box ile etkileşime girme özelliğine sahiptir: Ruby ve Sapphire. Pokémon Box'ta, oyuncu topladığı Pokémonları düzenleyebilir ve görüntüleyebilir ve Colosseum'da Pokémonlar savaşta kullanılabilir. FireRed ve LeafGreen aynı zamanda oyunlarla birlikte gelen Game Boy Advance Kablosuz Adaptör ile uyumlu olan serinin ilk oyunlarıdır. Adaptör Game Boy Advance sisteminin bağlantı portuna takılabilir ve 30–50 feet (9.1-15.2 m) yarıçapındaki oyuncuların birbirleriyle kablosuz olarak etkileşime girmesine olanak tanır. Buna ek olarak, bir seferde 30'a kadar oyuncu "Birlik Odası" adı verilen özel bir yere katılabilir ve burada ticaret yapabilir, savaşabilir veya sohbet edebilirler. Nintendo bu amaçla Japon perakende satış noktalarında "JoySpots" kurmuştur.[1]
Plot
Ayarlar
Pokémon FireRed ve LeafGreen çoğunlukla kurgusal Kanto bölgesinde geçer. Burası Pokémon dünyasındaki birçok bölgeden biridir ve Pokémon türleri için çeşitli coğrafi yaşam alanları, insan nüfuslu kasaba ve şehirler ve konumlar arasındaki rotaları içerir. Bazı bölgelere yalnızca oyuncular özel bir eşya edindiğinde veya Pokémonlarından biri özel bir yetenek öğrendiğinde erişilebilir. Hikâyenin sonuna doğru, kahramanımız orijinal Red ve Blue oyunlarında bulunmayan yeni bir bölge olan Sevii Adaları'na gidebilir. Sevii Adaları yedi adadan oluşan bir takımadadır ve normalde Johto bölgesine özel Pokémonların yanı sıra birkaç oyun sonrası görev içerir. Sevii Adalarındaki yukarıda bahsedilen görevler tamamlandıktan sonra, Hoenn'e özel Pokémonlar için Ruby ve Sapphire ile ticaret yapma olanağı ortaya çıkar.[1]
Hikaye
FireRed ve LeafGreen'in sessiz kahramanı, Pallet Town adlı küçük bir kasabada yaşayan bir çocuktur. Oyuncular bir yolculuğa başladıktan ve uzun otların arasına tek başlarına girdikten sonra, bir ses onları durmaları için uyarır. Ünlü bir Pokémon araştırmacısı olan Profesör Oak, oyuncuya bu tür otların genellikle vahşi Pokémonların yaşam alanı olduğunu ve onlarla tek başına karşılaşmanın çok tehlikeli olabileceğini açıklar. Oyuncuyu laboratuvarına götürür ve burada Oak'ın torunu olan bir başka hevesli Pokémon Eğitmeni ile tanışırlar. Oyuncuya ve rakibine seyahatleri için bir başlangıç Pokémon'u seçmeleri söylenir. Rakip daha sonra yeni elde ettiği Pokémon ile Pokémon savaşına davet eder ve oyun boyunca belirli noktalarda oyuncuyla savaşmaya devam eder.
Bir sonraki şehre ulaştıktan sonra, oyuncudan Profesör Oak'a bir paket teslim etmesi istenir. Laboratuvara döndüklerinde, yakalanan herhangi bir Pokémon'un girişlerini kaydeden yüksek teknolojili bir ansiklopedi olan bir Pokédex sunulur. Oak daha sonra oyuncudan oyundaki her Pokémon'un kapsamlı bir listesini derleme hayalini gerçekleştirmesini ister.
Bölgenin şehirlerini ziyaret ederken, oyuncu Pokémon Spor Salonları adı verilen özel kuruluşlarla karşılaşır. Bu binaların içinde, oyuncunun bir Gym Rozeti elde etmek için her birini bir Pokémon savaşında yenmesi gereken Gym Liderleri bulunur. Toplam sekiz rozet elde edildiğinde, oyuncuya bölgedeki en iyi Pokémon eğitmenlerinden oluşan Pokémon Ligi'ne girme izni verilir. Oyuncu orada Elit Dörtlü ile savaşır. Ayrıca oyun boyunca oyuncu, Pokémon'u kötüye kullanan bir suç örgütü olan Team Rocket'in güçlerine karşı savaşmak zorundadır. Nadir Pokémonları çalmak için çok sayıda plan yaparlar ve oyuncu bunların hepsini engellemeli, örgüt patronu Giovanni ile tanışmalı ve onu yenmelidir.
Oyuncular Elit Dörtlü'yü ilk kez yendikten sonra, üyelerden biri olan Lorelei ortadan kaybolur. Tamamen yeni bir bölge olan Sevii Adaları'na erişim kazandıktan sonra, oyuncu Lorelei'yi evinde bulur ve onu kendileriyle geri dönmeye ikna eder. Bir kez daha, kahramanın birkaç kez Team Rocket'in planlarını bozması, Ruby ve Sapphire adlı iki eseri kurtarması ve bunları One Island'daki ana bilgisayara yerleştirmesi gerekir. Bundan sonra oyuncu Ruby, Sapphire, Emerald, Colosseum ve XD ile ticaret yapabilir.[1]
Gelişim
FireRed ve LeafGreen ilk olarak Eylül 2003'te 1996 yılında Japonya'da piyasaya sürülen orijinal Pocket Monsters Red ve Blue oyunlarının yeniden yapımları olarak duyuruldu. Oyun yönetmeni Junichi Masuda yeni oyunların basitlik fikri etrafında geliştirileceğini, oyun motorunun Pokémon Ruby ve Sapphire'de kullanılanın biraz değiştirilmiş bir versiyonu olduğunu belirtti. Sonuç olarak FireRed ve LeafGreen, Ruby ve Sapphire ile tamamen geriye dönük uyumlu hale getirildi ve oyuncuların oyunlar arasında Pokémon takas etmesine olanak tanıdı.[3][4][5]
FireRed ve LeafGreen'in Game Boy Advance Kablosuz Adaptör ile bağlanabilirliği, dönemin Nintendo başkanı Satoru Iwata tarafından "kafa kafaya savaşları, bilgi alışverişini ve başkalarıyla iletişimi geliştirebileceği" şeklinde müjdelendi. Yeni oyuncular için kullanılabilirliği artırmak amacıyla oyun için geliştirilmiş bir arayüzün yanı sıra kaybolan veya kafası karışan oyunculara yolculukları sırasında yardımcı olabilecek bağlamsal bir oyun içi yardım sistemi oluşturuldu.[6] The Pokémon Company Başkanı Tsunekazu Ishihara, "Bunun bir yeniden yapım olduğunu hiç düşünmüyoruz. Bunun kablosuz teknolojiye sahip yeni bir oyun olduğunu düşünüyoruz" diyerek birlikte verilen kablosuz adaptöre atıfta bulundu.[2]
FireRed ve LeafGreen için özel Japon üretimi, Pokémon Ruby ve Sapphire'in başarısına rağmen yarım milyon kopya ile sınırlı kalmıştır.[7] IGN, Nintendo'nun yeni oyunlar için daha az talep beklediğini veya birlikte verilen kablosuz adaptörün üretiminin sınırlı olduğunu tahmin etti. FireRed ve LeafGreen'in Kuzey Amerika versiyonları 2004 yılında DICE'ta dolaylı olarak duyuruldu.[8] Orijinal oyunlar Kuzey Amerika'da Kırmızı ve Mavi olarak piyasaya sürülmesine rağmen, yeniden yapımlar Japonca "Kırmızı" ve "Yeşil" isimlerini korudu.[2] Masuda bunun kendi tercihi olduğunu belirtmiş ve diğer oyunda kullanılan ateş simgesiyle çatışmayı çağrıştırdığını düşündüğü su alternatifinin aksine yaprağın barışçıl bir simgeyi temsil ettiğini söylemiştir.[4]
Müzik
Oyunlarda kullanılan müzikler klasik oyun konsollarından türetilmiş ve Go Ichinose tarafından düzenlenmiştir. Masuda ve Ichinose, Red ve Blue'da kullanılan temel arka plan seslerinden yeniden kullanılan müziği değiştirmemeye karar verdi ve bunun yerine ek sesler ekleyerek güncelledi. Bazı şarkılarda orijinal film müziğine kıyasla ek anahtar değişiklikleri var ve Trainer Battle müziği gibi bazı şarkılar GBA için MIDI olarak yeniden yazıldı ve notalar arasında perde bükmeleri içeriyor.[4] GBA Pokémon FireRed & LeafGreen Super Complete başlıklı iki disklik bir müzik seti piyasaya sürülmüştür; ilk diskte normalde oyunda kullanılan tüm müzikler yer alırken, ikinci diskte oyunlardaki müziklere dayanan ve bunlardan esinlenen bonus parçalar yer almıştır. Bunlar arasında iki vokal parça da bulunmaktadır.
Tepkiler
Derleyici | Puan |
---|---|
GameRankings | %82.14 (FireRed) (37 incelemeye göre)[9] |
Metacritic | 81/100 (FireRed) (38 incelemeye göre)[10] |
Yayıncı | Puan |
---|---|
Game Informer | 8/10[11] |
GameSpot | 8.4/10 (FireRed)[12] |
GameSpy | (FireRed)[13] |
IGN | 9.0/10 (FireRed)[14] |
Nintendo Power | [15] |
FireRed ve LeafGreen'in incelemeleri çoğunlukla olumluydu ve oyunlar şu anda Metacritic'te yüzde 81'lik bir toplam puana sahip. IGN'den Craig Harris oyunlara "Olağanüstü" 9.0/10 puanını verdi ve oyunların yaratıcılarını "avuçiçi pazarı için son derece iyi çalışan bir oyun yarattıkları için övdü. Ruby ve Sapphire ile aynı çeşitliliğe sahip değil, ancak yine de inanılmaz derecede tatmin edici." Harris, oyunların "sınırlı" ve "basit" olduğunu düşündüğü grafikleri konusunda daha az olumluydu.[16] Oyunlara 10 üzerinden 8,4 puan veren GameSpot'tan Greg Kasavin ise şu yorumu yaptı: "Pokémon'un bunca yıldan sonra birkaç yeni değişikliğe ihtiyacı olsa da, FireRed ve LeafGreen kendi başlarına harika rol yapma oyunları, geçen yılki Ruby ve Sapphire'den çok daha fazla içerik ve daha fazla zorlukla dolu ve her yaştan oyuncu için çok eğlenceli olabilecek bol miktarda bağımlılık yapıcı oyun sunuyor." Harris'in aksine Kasavin oyunların grafiklerini "renkli güzel görünümleri ve serinin bilinen sevimli karakter tasarımları" nedeniyle övdü.[17] GameSpot daha sonra LeafGreen'i Eylül 2004'ün en iyi Game Boy Advance oyunu seçti. Game Informer oyunları "çok eğlenceli" olduğu için 8/10 "Çok İyi" olarak değerlendirdi, ancak grafikleri diğer el oyunlarıyla karşılaştırıldığında "tamamen dikkat çekici" olarak gördüler.[18]
Oyunu beş üzerinden dört yıldızla ödüllendiren GameSpy eleştirmeni Phil Theobald şöyle diyor: "Ne olduğunu anlamadan önce yeniden bağımlısı olmuştum. İlk bakışta göründüğünden daha stratejik savaşlarla birleşen sürükleyici basit oynanışa karşı koymak çok zordu. Ve evet, 'hepsini yakalamalısın' hilesi hala etkili, iyi dengelenmiş bir parti kurmak için gerekli olduğundan bahsetmiyorum bile. Tüm bu Pokémon'ların izini sürmek, yakalamak ve eğitmek sizi gerçekten oyunun dünyasına çekiyor." Oyunların grafiklerini "çirkin" orijinal Red ve Blue versiyonlarıyla karşılaştırarak gerekçelendirdi. Bağlamsal öğretici ve kaydedilmiş bir oyun yüklenirken geri dönüşler gibi yeni özelliklerin yanı sıra Kablosuz Adaptör aracılığıyla oyunların çok oyunculu özelliklerinden de övgüyle söz etti.[19]
Satışlar
Japonya'daki ilk haftasında FireRed ve LeafGreen toplamda 885.039 kopya satarak Pokémon Ruby ve Sapphire'in o dönemde sattığı sayıdan daha az sattı ancak IGN daha düşük satışların yeni oyunların yeniden yapım olmasından kaynaklandığını belirtti.[20] FireRed ve LeafGreen Amerika Birleşik Devletleri'nde piyasaya sürülmeden önce Ağustos ayının ilk yarısında, oyunlar Ruby ve Sapphire'in aldığı sayının iki katından fazla, 150.000'den fazla ön sipariş aldı.[21] Nintendo'nun Pazarlama ve Kurumsal İletişimden Sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı George Harrison, "Bu ön satış, oyuncu ilgisinin iki katından fazla olduğunu gösteriyor!" dedi.[22] FireRed ve LeafGreen'in bir milyondan fazla kopyası ABD'de piyasaya sürülmelerinin üzerinden bir ay geçmeden satıldı.[23] 31 Mart 2008 itibarıyla oyunlar dünya çapında 11.82 milyon kopya satmıştı. Oyunlar daha sonra Kuzey Amerika'da Nintendo'nun Player's Choice serisine girdi ve önemli ölçüde daha düşük bir perakende satış fiyatıyla yeniden pazarlandı. Ancak, orijinal sürümden farklı olarak, Player's Choice sürümü oyunlar birlikte verilen bir Kablosuz Adaptör içermiyordu.[24]
Ödüller
Year | Award | Category | Result |
---|---|---|---|
2004 | Spike Video Game Awards | [Best Handheld] | Adaylık |
2005 | British Academy Game Awards | Handheld | Adaylık |
2005 | GameSpot's Best and Worst of 2005 | Best Game Boy Advance Game[25] | Adaylık |
Kaynakça
- ^ a b c d Green, Pokémon Leaf (1 Ocak 2004). Pokemon Leaf Green GBA Instruction Booklet (İngilizce). Pokemon. 15 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ a b c Staff, I. G. N. (11 Mayıs 2004). "E3 2004: Pokemon Fire Red". IGN (İngilizce). 15 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ "Pokémon remakes on the way - GameSpot.com". web.archive.org. 5 Kasım 2012. 5 Kasım 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ a b c "GAMEFREAK:めざめるパワー » No. 11". web.archive.org. 11 Temmuz 2011. 11 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ Harris, Craig (12 Eylül 2003). "More Pokemon for GBA". IGN (İngilizce). 15 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ "TGS 2003: Wireless GBA multiplayer for 2004 - Game Boy Advance News at GameSpot". web.archive.org. 22 Ağustos 2007. 22 Ağustos 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ Staff, I. G. N. (16 Ocak 2004). "Nintendo Holds Back on Pokemon". IGN (İngilizce). 15 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ Harris, Craig (4 Mart 2004). "Pokemon Red/Green US Bound". IGN (İngilizce). 15 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ "Pokemon FireRed Version for GameBoy Advance". GameRankings. 11 Eylül 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Haziran 2009.
- ^ "Pokemon FireRed (gba: 2004): Reviews". Metacritic. 18 Haziran 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Haziran 2009.
- ^ Juba, Joe (October 2004). "Pokémon FireRed/LeafGreen review". Game Informer, 138. s. 146. 28 Mayıs 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi.
- ^ Kasavin, Greg (7 Eylül 2004). "Pokemon FireRed Version Review". GameSpot. 10 Mayıs 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Haziran 2009.
- ^ Theobald, Phil (7 Eylül 2004). "GameSpy: Pokémon FireRed". GameSpy. 10 Kasım 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Haziran 2009.
- ^ Harris, Craig (3 Eylül 2004). "Pokemon FireRed Version Review". IGN. 5 Eylül 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Aralık 2008.
- ^ Nintendo Power staff (October 2004). "Pokémon FireRed and Pokémon LeafGreen review". Nintendo Power, 184. s. 123.
- ^ Harris, Craig (3 Eylül 2004). "Pokemon FireRed Version". IGN (İngilizce). 30 Aralık 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ "Pokemon FireRed Version Review for Game Boy Advance - GameSpot". web.archive.org. 10 Mayıs 2009. 10 Mayıs 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ "Game Informer Online". web.archive.org. 19 Eylül 2008. 19 Eylül 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ "GameSpy: Pokemon FireRed - Page 1". web.archive.org. 10 Kasım 2009. 10 Kasım 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ Staff, I. G. N. (2 Şubat 2004). "Pokemania". IGN (İngilizce). 15 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ Pringle, James B. (20 Ağustos 2004). "Pokemon Games Receive Huge Pre-Order Numbers". IGN (İngilizce). 15 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ Harris, Craig (6 Ekim 2004). "GBA Game of the Month: September 2004". IGN (İngilizce). 15 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ "Nintendo Co., Ltd. Financial Results Briefing for Fiscal Year Ended March 2008 (Briefing Date: 2008/4/25) Supplementary Information" (PDF). 10 Eylül 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ Harris, Craig (27 Temmuz 2006). "Player's Choice, Round Two". IGN (İngilizce). 15 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022.
- ^ The GameSpot Editors (5 Ocak 2005). "Best and Worst of 2004". GameSpot. 7 Mart 2005 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ekim 2022. Bilinmeyen parametre
|archive url=
görmezden gelindi (|archive-url=
kullanımı öneriliyor) (yardım)