İçeriğe atla

Plot twist

Plot twist, bir kurgu eserde planda yapılan radikal bir değişiklik içeren edebi tekniktir.[1] Hikâyenin sonuna yakın olduğunda sürpriz son olarak bilinir.[2] İzleyicinin önceki olaylara ilişkin algısını değiştirebilir veya onu farklı bir bağlama yerleştiren yeni bir çatışma ortaya çıkarabilir. İzleyiciyi belli bir duruma hazırlamak amacıyla olay örgüsünün habercisi olarak kulllanılabilir. İzleyiciden bilgi saklama veya belirsiz veya yanlış bilgilerle onu yanıltma gibi olay örgüsünü değiştirmek için kullanılan çeşitli yöntemler vardır.

Bir olay örgüsündeki plot twisti okuyuculara veya izleyicilere önceden açıklamak, genellikle "spoiler" olarak kabul edilir, çünkü bir olay örgüsünün etkisi genellikle seyircinin bunu beklememesine bağlıdır. Bir eserin plot twist içerdiği gerçeğini – özellikle de sonunda – söylemek bile, izleyicinin beklentilerini değiştirdiği için tartışmalı olabilir. Ancak, en az bir çalışma, bunun kurgudan alınan zevki etkilemediğini öne sürer.[3]

Erken örnekler

Plot twistin romantizm türünde ilk örneği[4][5] Binbir Gece Masalları’ndaki "Üç Elma" idi. Hikaye bir balıkçının kilitli bir sandığı keşfetmesiyle başlar. İlk twist, sandık açıldığında ve içinde bir ceset bulunduğunda meydana gelir. Katil için yapılan ilk arama başarısız olur ve ayrı ayrı katil olduğunu iddia eden iki adam ortaya çıktığında bir twist daha meydana gelir. Karmaşık bir olaylar zinciri sonunda katilin araştırmacının kendi kölesi olduğu ortaya çıkar.

Türleri

Edebi analistler, nasıl uygulandıklarına bağlı olarak, birkaç yaygın olay örgüsü kategorisi belirlediler.

Anagnorisis

Anagnorisis veya keşif, kahramanın kendisinin veya başka bir karakterin gerçek kimliğini veya doğasını aniden keşfetmesidir.[6] Bu teknik sayesinde daha önce öngörülemeyen karakter bilgileri ortaya çıkar. Anagnorisis'in kayda değer bir örneği Oedipus Rex'te görülür: Oidipus babasını öldürür ve annesiyle bilmeden evlenir, gerçeği ise ancak oyunun doruk noktasına doğru öğrenir.[7] Bu tekniğin bir twist olarak ilk kullanımı, bir ortaçağ Binbir Gece Masalı olan "Üç Elma"daydı; Baş kahraman Ja'far ibn Yahya, hikâyenin sonuna doğru ortaya çıkan önemli bir öğeyi tesadüfen keşfetti. Cinayetin arkasındaki suçlu baştan beri kendi kölesiydi.[8][9]

1977'deki Yıldız Savaşları: Bölüm IV'ün devamı olan 1980 yapımı The Empire Strikes Back filminde, hikâyenin doruk noktası, kötü adam Darth Vader'ın kahraman Luke Skywalker'ın babası olduğunun ortaya çıkmasıdır. M. Night Shyamalan'ın 1999 yapımı Altıncı His filminde baş karakter, filmin başlarında bir hasta tarafından vurulan ve ardından hayaletlerle iletişim kurduğuna inanan bir çocuğu tedavi etmeye çalışan, ancak hayatta olmadığını keşfeden bir danışmandır. Kendisi vurulma olayından aslında kurtulamamıştır ve hayaletlerden biridir. 2001 yapımı Diğerleri filminde, bir anne evinin perili olduğuna ikna olmuştur; filmin sonunda ise kendisinin ve çocuklarının hayalet olduğunu öğrenir. Dövüş Kulübü'nde Edward Norton'ın karakteri, Brad Pitt'in canlandırdığı karakterin kendi alternatif kişiliği olduğunun farkına varır. Korku filmi Koğuş’da bir akıl hastası, konuştuğu üç kişinin aslında kendisi olduğunu ortaya çıkarır. 2011 yapımı Shutter Island filminde, akıl hastanesindeki bir cinayeti araştıran bir dedektif olan ana karakter, aslında kendisinin bir hasta olduğunu keşfeder. Bazen seyirciler, Layer Cake veya V for Vendetta ve The Day of the Jackal'daki isimsiz suikastçılar gibi bir karakterin gerçek kimliğinin aslında bilinmediğini keşfedebilir.

Geçmişe dönüş

Flashback veya analepsis, geçmiş bir olaya dönüşü ifade eder.[10] Bu şekilde daha önce bilinmeyen bir bilgi ile bir gizemi çözülebilir, bir karaktere farklı bir ışık tutulabilir veya daha önce açıklanamayan bir eylemin nedenini ortaya çıkarılabilir. Alfred Hitchcock filmi Hırsız Kız bu tür bir sürpriz son kullanır. Bazen bu, yukarıdaki kategoriyle birleştirilir, çünkü geçmişe dönüş, karakterlerden birinin gerçek kimliğini veya kahramanın kötü adamın geçmişteki kurbanlarından biriyle ilgili olduğunu ortaya çıkarabilir. Batıda Kan Var filminde Sergio Leone'nin Charles Bronson'ın karakteriyle yaptığı buna örnektir.

Cliffhanger

Bir cliffhanger kurgudaki bir ana karakterin tehlikeli ya da zor bir ikilemde yer aldığı ya da kurgunun sonunda şok edici bir şekilde gerçekle karşı karşıya kaldığı bir olay örgüsüdür. Cliffhanger ile seyirciyi karakterlerin ikilemi nasıl çözdüğünü görmek için geri dönmeye teşvik etmesi umulmaktadır.

Güvenilmez anlatıcı

Güvenilmez bir anlatıcı, neredeyse her zaman anlatının sonunda, anlatıcının önceki hikâyeyi manipüle ettiğini veya uydurduğunu ortaya koyarak sonu çarpıtır, böylece okuyucuyu metinle ilgili önceki varsayımlarını sorgulamaya zorlar.[11] Bu motif genellikle kara filmlerde ve filmlerde, özellikle de Olağan Şüpheliler filminde kullanılır. Agatha Christie'nin Roger Ackroyd'un Cinayeti isimli romanı güvenilmez bir anlatıcı motifi kullanır ve eleştirmenler tarafından okuyucuyu bu kadar manipülatif bir şekilde kandırmanın adaletsiz olduğu iddiası nedeniyle eleştirilir[12] Güvenilmez anlatımın bir başka örneği de deli olduğu ortaya çıkan ve bu nedenle izleyicinin önceki anlatıyı sorgulamasına neden olan bir karakterdir; Bunun dikkate değer örnekleri Terry Gilliam'ın Brezilya filmi, Chuck Palahniuk'un Dövüş Kulübü (ve David Fincher'ın film uyarlaması), Sıradışı, 1920 yapımı Alman sessiz korku filmi Dr. Caligari'nin Muayenehanesi ve Zindan Adası‘dır.

Peripeteia

Peripeteia, kahramanın kaderinin, iyi ya da kötü, karakterin koşulları nedeniyle doğal olarak ortaya çıkan bir durumla ani bir şekilde tersine çevrilmesidir.[13] Deus ex machina aygıtından farklı olarak, peripeteia hikaye çerçevesinde mantıklı olmalıdır. Aeschylus'un Oresteia'sında Agamemnon'un karısı Clytemnestra tarafından aniden öldürülmesi veya Kate Hudson'ın karakterinin The Skeleton Key'in sonunda kendini içinde bulduğu kaçınılmaz durum, planın tersine çevrilmesine bir örnek olabilir.

Deus ex machina

Deus ex machina, "makineden gelen tanrı" anlamına gelen Latince bir terimdir. Bir sorunu çözmek veya bir olay örgüsünü açıklamak için bir kurgu eserinde aniden ortaya çıkan beklenmedik, yapay veya olası olmayan bir karakter, cihaz veya olaya atıfta bulunur.[14] Antik Yunan tiyatrosunda, "deus ex machina" ('ἀπὸ μηχανῆς θεός'), kelimenin tam anlamıyla bir vinç (μηχανῆς - mechanes) aracılığıyla sahneye getirilen bir Yunan tanrısı karakteriydi, ardından çözülemez görünen bir problem tatmin edici bir şekilde Tanrı'nın iradesiyle çözülürdü. Terim şimdi, bir yazarın bir oyun ya da romandaki olay örgüsünün karmaşıklıklarını çözdüğü ve önceki eylemde ikna edici bir şekilde hazırlanmamış olan her türlü olanaksız ya da beklenmedik düzenek için aşağılayıcı bir biçimde kullanılmaktadır; Kayıp bir vasiyetin keşfi, Viktorya dönemi romancılarının gözdesiydi.[15]

Kırmızı ringa

Kırmızı bir ringa, araştırmacıları yanlış bir çözüme yönlendirmeyi amaçlayan yanlış bir ipucudur.[16] Bu araç genellikle dedektif romanlarında ve gizem kurgularında görülür. Kırmızı ringa balığı bir tür yanlış yönlendirmedir.

Başkahramanın dikkatini dağıtmayı amaçlayan bir araçtır ve dolaylı olarak okuyucuyu da doğru cevaptan veya ilgili ipuçlarından veya eylem alanından uzaklaştırır. Hint cinayet gizem filmi Gupt: The Hidden Truth, önceki Hint filmlerinde genellikle kötü roller oynayan birçok usta oyuncuyu bu filmde kırmızı ringa balığı olarak kullandı ve izleyiciyi onlardan şüphelenmesi için kandırdı. Çok satan roman Da Vinci Şifresi'nde, "Bishop Aringarosa" adlı kilit bir karakterin kötülükleri, dikkatleri gerçek usta kötü adamdan uzaklaştırır ("Aringarosa", kelimenin tam anlamıyla "pembe ringa balığı" olarak tercüme edilir). William Diehl romanı Primal Fear'da (filme de uyarlanmıştır), Aaron Stampler adlı bir sanık, Chicago Başpiskoposunu vahşice öldürmekle suçlanır. Onun çoklu kişilik bozukluğu olduğu ortaya çıkar ve delilik iddiasıyla idam edilmez. Sonlara doğru, Aaron'un avukatı, ölüm cezasından kaçınmak için deli numarası yaptığını keşfeder. Agatha Christie klasiği olan On Kişiydiler başka bir ünlü örnektir. Kurbanların içlerinden birinin bir ihanet eylemiyle öldürüleceğini tahmin etmeleri amacıyla yapılan bir cinayet planında da içerir. Kırmızı bir ringa balığı aynı zamanda bir yanlış haber verme biçimi olarak da kullanılabilir.

Sahte kahraman

Sahte bir kahraman, hikâyenin başında ana karakter olarak sunulan, ancak daha sonra elden çıkarılan, genellikle geri dönmeyeceklerini vurgulamak için öldürülen bir karakterdir. Bir örnek, aksiyon yıldızı Steven Seagal tarafından oynanan özel kuvvetler ekip liderinin görev başladıktan kısa bir süre sonra öldürüldüğü Executive Decision filmidir. Başka örneğidir Psycho’da Marion Crane (Janet Leigh tarafından canlandırıldı) karakteridir. Literatürdeki bir diğer örnek, A Game of Thrones'taki Ned Stark'tır, Odakta olmasına rağmen ilk kitap bitmeden önce öldürülür.

Doğrusal olmayan anlatı

Doğrusal olmayan bir anlatı, olay örgüsünü ve karakteri kronolojik olmayan bir sırayla ortaya koyarak yapılır.[17] Bu teknik, okuyucunun hikayeyi tam olarak anlamak için zaman çizelgesini bir araya getirmeye çalışmasını gerektirir. Doruğa kadar tutulan ve karakterleri veya olayları farklı bir perspektife yerleştiren bilgilerin bir sonucu olarak bir twist ile bitebilir. Doğrusal olmayan hikaye anlatımının bilinen en eski kullanımlarından bazıları, büyük ölçüde anlatıcı Odysseus aracılığıyla geri dönüşlerde anlatılan The Odyssey'de gerçekleşir. Bir başka epik şiir olan Aeneid de benzer bir yaklaşım kullanır; Ana kahraman Aeneas'ın Truva Savaşı'nın sonu ve Kartaca kraliçesi Dido'ya yolculuğunun ilk yarısı hakkında hikayeler anlatması ile başlar. Mulholland Drive, Sin City, Premonition, Arrival, Pulp Fiction, Memento, Babel gibi filmlerde, Lost, How To Get Away with Murder, How I Met Your Mother gibi dizilerde doğrusal olmayan yaklaşım kullanılmıştır.[18][19]

Ters kronoloji

Ters kronoloji, olay örgüsünü ters sırada, yani son olaydan ilk olaya kadar ortaya çıkararak yapılır.[20] Nihai bir sonuca ulaşmadan önce sebepler arasında ilerleyen kronolojik hikayelerin aksine, ters kronolojik hikayeler, ona yol açan sebeplerin izini sürmeden önce nihai sonucu ortaya çıkarır; bu nedenle, ilk neden bir "twist finali" temsil eder. Bu tekniği kullanan örnekler arasında Irréversible, Memento, Happy End ve 5x2 filmleri, Harold Pinter'ın Betrayal oyunu ve Martin Amis'in Time's Arrow'u sayılabilir. Stephen Sondheim ve George Furth'un Merrily We Roll Boy'u ve ona ilham veren 1934 Kaufman ve Hart oyunu, ana karakterlerin hikâyesini ters sırada anlatır.

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Filmmaker's dictionary. Lone Eagle Pub. Co. 1 Ağustos 2000. s. 229. ISBN 978-1-58065-022-9. 13 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Temmuz 2013. 
  2. ^ Discovering Fiction Student's Book 2: A Reader of American Short Stories. Cambridge University Press. 26 Şubat 2001. s. 65. ISBN 978-0-521-00351-3. 13 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Temmuz 2013. 
  3. ^ Jonah Lehrer, Spoilers Don’t Spoil Anything 17 Mart 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Wired Science Blogs
  4. ^ The Arabian Nights Reader. Wayne State University Press. 2006. ss. 240-2. ISBN 0-8143-3259-5. 
  5. ^ Story-Telling Techniques in the Arabian Nights. Brill Publishers. 1992. ss. 93, 95, 97. ISBN 90-04-09530-6. 
  6. ^ The Oxford Dictionary of Literary Terms. Oxford University Press. 2008. s. 12. ISBN 978-0-19-920827-2. 13 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2013. 
  7. ^ John MacFarlane, "Aristotle's Definition of Anagnorisis." American Journal of Philology - Volume 121, Number 3 (Whole Number 483), Fall 2000, pp. 367-383.
  8. ^ Story-Telling Techniques in the Arabian Nights. Brill Publishers. 1992. ss. 95-6. ISBN 90-04-09530-6. 
  9. ^ The Arabian Nights Reader. Wayne State University Press. 2006. ss. 241-2. ISBN 0-8143-3259-5. 
  10. ^ The Oxford Dictionary of Literary Terms. Oxford University Press. 2008. s. 13. ISBN 978-0-19-920827-2. 31 Aralık 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2013. 
  11. ^ The Oxford Dictionary of Literary Terms. Oxford University Press. 2008. s. 347. ISBN 978-0-19-920827-2. 11 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2013. 
  12. ^ "The ubiquitous unreliable narrator". My.en.com. 26 Mart 1996. 24 Aralık 2001 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Aralık 2012. 
  13. ^ A Dictionary of Cultural and Critical Theory. John Wiley & Sons. 31 Mart 2010. s. 689. ISBN 978-1-4443-2346-7. 13 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2013. 
  14. ^ Dictionary of World Literature: Criticism, Forms, Techniques. Taylor & Francis. 1964. s. 156. GGKEY:GL0NUL09LL7. 13 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2013. 
  15. ^ The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms, Oxford: Oxford University Press, 2004, ISBN 978-0-19-860883-7 
  16. ^ Detective Fiction and the African Scene: From the Whodunit? to the Whydunit?. African Books Collective. 2012. s. 31. ISBN 978-9956-727-02-5. 13 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2013. 
  17. ^ Sherlock Holmes and Philosophy: The Footprints of a Gigantic Mind. Open Court. 2011. s. 96. ISBN 978-0-8126-9731-5. 13 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2013. 
  18. ^ Adrienne Redd, Nonlinear films and the anticausality of Mulholland Dr. 1 Şubat 2022 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Prose Toad Literary Blog
  19. ^ "Plots Inc. Productions". Plotsinc.com. 12 Ekim 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Aralık 2012. 
  20. ^ Writing African History. University Rochester Press. 2006. s. 507. ISBN 978-1-58046-256-3. 13 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Temmuz 2013. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Kurgu, film yapımı sürecinin bir parçasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Klasisizm</span>

Klasisizm, Antik Yunan ve Roma sanatını temel alan tarihselci yaklaşım ve estetik tutumdur. "1660 ekolü" olarak da bilinir.

<span class="mw-page-title-main">Çizgi roman</span> çizgi ile hikâye anlatmak için birbirini takip eden panellerin kullanıldığı eserler

Çizgi roman veya resimli roman, çizgi ile hikâye anlatmak için birbirini takip eden panellerin kullanıldığı bir sanat türü.

<i>Akıl Defteri</i> Christopher Nolanın 2000 yapımı filmi

Akıl Defteri, Christopher Nolan tarafından yazılıp yönetilen, 2000 yılı Amerikan yapımı psikolojik gerilim filmidir. Nolan filmin senaryosunu, kardeşi Jonathan Nolan tarafından yazılmış kısa hikâye "Memento Mori"den uyarlamıştır. IMDb'de tüm zamanların en iyi filmleri arasında yer almaktadır. BBC tarafından yayımlanan ve dünya çapında 117 film eleştirmenin görüşleriyle oluşturulan "21. Yüzyılın En İyi Filmleri" listesinde 25. sırayı almıştır.

<span class="mw-page-title-main">Platonculuk</span>

Platonizm ya da Platonculuk, genel anlamda, Platon'un kurduğu ve daha sonra takipçileri tarafından geliştirilen felsefe öğretisi. Bu düşünce duyular dünyası ile gerçek dünya arasındaki karşıtlığa dayanır.

<span class="mw-page-title-main">Hafız Esad</span> 5. Suriye devlet başkanı

Hafız Esad veya Hafız Esed, Suriyeli asker ve devlet görevlisidir. 1971'den 2000 yılına kadar Suriye devlet başkanı olarak görev yaptı.

<span class="mw-page-title-main">Peter Weir</span> Avustralyalı film yönetmeni (d. 1944)

Peter Lindsay Weir, Avustralyalı film yönetmeni. Weir en çok Avustralya'da çektiği Picnic at Hanging Rock, The Last Wave, Gelibolu (1981) ve Amerika'da çektiği Tanık (1985), Ölü Ozanlar Derneği (1988), The Truman Show (1998), Dünyanın Uzak Ucu (2003) filmleriyle tanınır.

<span class="mw-page-title-main">Fyodor Tolbuhin</span>

Fyodor Ivanoviç Tolbuhin, Rus asıllı SSCB'li asker, Sovyetler Birliği Mareşali. II. Dünya Savaşı'nda Bulgaristan'a giren Sovyet Ordusunun başındaydı.

<span class="mw-page-title-main">Pogrom</span> etnik veya dinî bir gruba karşı gerçekleştirilen, yerel yönetimlerin yürüttüğü, onayladığı veya sessiz kaldığı saldırılar

Pogrom veyahut kıyın; dinsel, etnik veya siyasi nedenlerle bir gruba karşı yapılan şiddet hareketleridir. Bu şiddet hareketleri genellikle evleri, iş yerlerini veya ibadet yerlerini tahrip etmek, insanları dövmek, yaralamak, tecavüz etmek veya öldürmekten oluşur. Bu deyim ilk olarak tarihin çeşitli dönemlerinde Yahudilere karşı yapılan şiddet hareketlerini tanımlamak için kullanılmış, sonra da anlamı diğer gruplara karşı yapılan benzer şiddet olaylarını kapsayacak şekilde genişletilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Kirill Moskalenko</span>

Kirill Moskalenko, Kızıl Ordu'nun komutanlarından biri, Sovyetler Birliği Mareşali.

Hatalı başkahraman, kurguda, romanın konusunun daha sarsıcı ve unutulmaz olabilmesi için, izleyicileri önyargılarla kandırarak yapılan edebî bir tekniktir. Bu teknikte bir karakter kurgu boyunca izleyiciye başkahramanmış gibi gösterilir ve sonradan aslında öyle olmadığı anlaşılır. Başlangıçta izleyici tarafından, sunulan karakter kurgunun ana karakteri sanılır ve ilerleyen kısımlarda genellikle bu yaratılan karakter öldürülerek aslında bu yaratılan karakterin başkahraman olmadığı gösterilir. Bazen de yaratılan karakterler arasında sadece rolleri değişerek şaşırtma yapılabilir. Kurgu da ilk başta başkahraman sayılan kişi daha önemsiz bir role düşer ve kurgudan ayrılır ya da daha etkili bir şaşırtmayla öncesinde baş kahraman sanılan kişi sonrasında izleyicinin karşısına baş düşman olarak çıkartılabilir.

Hikâye aracı tek amacı anlatının ilerlemesini sağlayan veya altarnetif olarak hikâyedeki bölümlerde zorluklar çıkmasına sebep olan, hikâyedeki nesne veya karakterlere verilen addır. Hikâyedeki, okuyucuyu rahatsız edebilen veya aşırı şaşırtan, yapmacık ya da keyfi olarak oluşturulmuş kurgusal bölümler okuyucunun güven derecesini azaltabildiği gibi iyi hazırlanmış bir kurgu veya kendiliğinden ortaya çıkan karakter ya da bölümler okuyucu tarafından kabul görüp hatta tahmin edilebilir. Hikâye araçları bu kurguların oluşmasını sağlayan baş etkenlerdir.

Psikolojik gerilim, karakterlerin dengesiz duygusal durumlarının gizem ile birlikte sürekli olarak değiştiği bir gerilim türüdür. Gerilim türünün özelliklerini göstermekle birlikte, gizem ve drama türlerini de içinde barındırır. Drama ve gizeme ek olarak, pek çok psikolojik gerilim türü, çoğunlukla psikolojik korku türlerinin en üst sıralarında yer alır.

Tip, Türk edebiyatında da görülen, günlük yaşantının izlerini taşıyan ve tek bir özellikle karşımıza çıkan tiyatro ve roman kişisidir. Tip bireysel özellikler taşımaz, bulunduğu toplumun ve dönemin özelliklerini yansıtır. Hikâyenin tümünde tek bir özellikle tanınır ve olayın akışına yön verir. Tip, modern edebiyatta anlatmaya bağlı metinlerin içinde bulunan tiyatro ve hikâye kişisidir. Romanda görülen tipler ile toplumsal tabaka içinde yer etmiş olan gerçek kişiler arasında büyük benzerlikler bulunur ve bundan dolayı eser, okuyucuda gerçeklik duygusu uyandırır. Alıcı, metni okuyunca, yazarın, çevresindeki kişileri anlattığını sanır. Örneğin, Molière'in cimrisi tiptir. Çünkü öncelikle ve yalnızca cimrilik özelliği ön plandadır ve okuyucuya sadece bu özelliği tanıtılmaktadır. Ancak ne zaman onunla ilgili özel bir olgu öğrenirsek karakterleşmeye başlar.

<span class="mw-page-title-main">Korku kurgu</span> korku ve gerilim temalı edebiyat türü

Korku kurgu, korku edebiyatı ve korku fantezi bir edebiyat türüdür ve okurlarına korku ve terör hissi vermeyi hedefler. Edebiyat tarihçisi J. A. Cuddon, korku hikâyelerini "farklı uzunluklarda bir kurgu... okurlarını şaşırtıyor ve hatta korkutuyor, ya da belki de onlara nefret ve tiksinme hislerini aşılıyor." sözleri ile tanımlar. Korku kurgu, genellikle tedirgin edici ve korkutucu bir atmosfer yaratır ve yine genellikle doğaüstüdür ancak bu onun her zaman doğaüstü olacağı anlamına da gelmez. Bir korku kurgu çalışması genellikle toplumun genelinin korktuğu bir benzetme olarak da tanımlanabilir.

Connor, Joss Whedon ve Tim Minear tarafından Angel isimli televizyon dizisi için yaratılan bir kurgusal karakterdir. Karakterin bebekliğini üçüz kardeşler olan Connor, Jake ve Trenton Tupen oynamışlar ve genç halini ise Vincent Kartheiser oynamıştır. Connor üçüncü sezonda kadroya yardımcı karakter olarak katılmış, dördüncü sezonda ana karakterler arasına girmiş, daha sonra ise dizinin final bölümünde konuk oyuncu olarak dizide son belirmesini yapmıştır. Ama karakterin hikâyesi dizinin resmî devam serisi olan After the Fall isimli çizgi romanlarda devam etmiştir.

Psikolojik korku, okuyucuları, izleyicileri veya oyuncuları korkutmak, rahatsız etmek veya germek için zihinsel, duygusal ve psikolojik durumlara dayanan bir korku ve psikolojik kurgu alt grubudur. Bu alt tür sıklıkla psikolojik gerilim türünün ilgili alt türü ile çakışmaktadır; kurgu veya konu ile ilgili gerilim, drama, aksiyon ve dehşeti artırmak ve genel olarak nahoş bir görüntü oluşturmak için çoğunlukla kararsız, güvenilmez veya rahatsız edici psikolojik durumlara sahip gizemli unsurlar ve karakterler kullanmaktadır, böylece rahatsız edici ve gerilimli bir atmosfer oluşturmaktadır.

Pastiş, bir veya daha fazla sanatçının eserinin stilini veya karakterini taklit eden görsel sanat, edebiyat, tiyatro, müzik veya mimari eseridir. Parodi'den farklı olarak bu türde amaç alay etmek değil eseri övmek, yüceltmektir. Pastiş(Pastiche) kelimesi, İtalyanca isim pasticcio'nun Fransızcaya geçmiş halidir. Gönderme pastiş değildir. Edebi bir gönderme başka bir esere atıfta bulunabilir, ancak onu tekrarlamaz.

Kurgusal dünya inşası veya dünya kurma, genellikle kurgusal evrenler içerisinde, hayali dünyalar ve ortamlar yaratma sürecidir. Kurgusal bir dünya inşa etme sürecinde tarih, coğrafya, ekoloji disiplinlerinin tutarlı, temel fizik kurallarına uygun ve gerçekçi olmasına büyük önem verilir. Dünya kurma için coğrafi arkaplan, yaratılacak dünyanın tarihi, flora ve faunası, farklı kurgusal ırkları ve eğer içeriyorsa onların konuştukları farklı dillerin yaratılmasını içerir. Kurgusal evren senaryolarında yaratılan dünyada hikâye; komün, kasaba, şehir, ülke veya gezegenin tamamında geçebilir. Dünya kurma romanlarda, video oyunlarında, filmlerde veya çizgi romanlarda bulunabilir.

Kurgu yazımı, gerçekle alakası olmayan bir hikâyenin (kurgu) yazılmasıdır.