İçeriğe atla

PlayStation (konsol)

PlayStation
PS1
GeliştiriciSony Interactive Entertainment
ÜreticiSony
Ürün ailesiPlaystation
TipVideo oyunu konsolu
NesilBeşinci nesil video oyunu konsolları
Çıkış tarihiPlaystation
JP: 3 Aralık 1994
NA: 9 Eylül 1995
EU: 29 Eylül 1995
AU: 15 Kasım 1995
TR: Kasım 1996[1]
PS one
JP: 7 Temmuz 2000
NA: 19 Eylül 2000
EU: 29 Eylül 2000
Tanıtım fiyatı¥39,800, US$299
Üretimin sonlanması23 Mart 2006
Satış rakamı102,49 milyon[2]
MedyaCD
CPUR3000 (33.8688 MHz)
Depolama kapasitesi2 MB RAM
1MB VRAM
HafızaBellek kartı
Kontrolcü girişiPlayStation Controller, Dual Analog Controller, DualShock
BağlantıPlayStation Link Cable
En çok satış yapan oyunGran Turismo (10,85 milyon)[3]
ArdılıPlayStation 2
PS one Combo

PlayStation, (resmî kısaltmasıyla PS, kod adıyla PSX ya da yaygın bilinen adıyla PS1), Sony Interactive Entertainment tarafından geliştirilen PlayStation serisinin ilk modeli olan video ve oyun konsoludur.

İlk kez piyasaya 3 Aralık 1994'te Japonya'da,[4] daha sonra sırasıyla 9 Eylül 1995'te Kuzey Amerika, 29 Eylül 1995'te Avrupa ve 15 Kasım 1995'te Avustralya'da satışa çıkmıştır. Beşinci nesil bir konsol olarak PlayStation, rakipleri olan Nintendo 64 ve Sega Saturn ile rekabet etti.

İlk tanıtılmasından 9 yıl sonra ulaştığı 100 milyondan fazla satış rakamına ulaşan ilk bilgisayar eğlence platformudur.[5] Temmuz 2000'de daha ince hatlara sahip olan versiyonu PS one piyasaya sürüldü. PS one'ın üretimi durdurulduktan kısa bir süre sonra 2006 sonu 2007 başına kadar satılmaya devam etti; 11 yıl önce piyasaya sürüldüğünden bu yana toplam 102 milyon adet satıldığı belirtildi.[6]

19 Eylül 2018'de Sony, orijinal konsolun 24. yıl dönümünü kutlamak için PlayStation Classic'i tanıttı. Bu özel sürüm Playstation 1'in minyatür halinde ve içinde gömülü 20 adet oyuna sahip.[7]

Tarihçe

Geliştirilme süreci

Piyasaya sürülen ilk PlayStation'ın başlangıcı, Nintendo ve Sony arasındaki ortak girişimin başladığı 1986'ya dayanıyor.[8] Nintendo, Famicom Disk System biçiminde kartuşları tamamlamak için disket teknolojisi üretmişti ve Super Famicom için bu tamamlayıcı depolama stratejisine devam etmek istiyordu.[9] Nintendo, Sony'e bir CD-ROM sürücüsü geliştirmesi için teklif verdi ve bu sürücü geçici olarak "Play Station" veya "SNES-CD" adını aldı.

Daha önce Nintendo'da çalışan ve sonradan Sony'de çalışmaya başlayan Ken Kutaragi (daha sonra "Playstation'ın babası" olarak anılan), Nintendo'ya sekiz kanallı ADPCM sesi kullanmak için Sony SPC-700 işlemcisini satan kişiydi.[10] Kutaragi daha sonra Sony tarafından kovuldu çünkü hâlen Sony'de çalışırken gizli olarak Nintendo ile çalışmaktaydı.[11]

Sony ayrıca Super NES uyumlu, Sony markalı bir konsol geliştirmeyi planladı.[12] "Play Station" adlı ürün, Mayıs 1991 Consumer Electronics Show'da (CES) açıklanacaktı.[13] Bununla birlikte, Hiroshi Yamauchi, Sony ve Nintendo arasındaki 1988'de yapılan sözleşmesini okuduğunda, önceki anlaşmanın aslında Sony'nin SNES CD-ROM formatında yazılmış tüm konsollar üzerinde tam kontrol sağladığını fark etti. Yamauchi bu sözleşmenin kabul edilemez olduğuna karar verdi ve ortaklığı iptal etti.[14] Nintendo başkanı Howard Lincoln, Sony ve Nintendo arasında ortaklığı duyurmak yerine, fuarın olduğu gün sabah 9'da sahneye çıktı ve Nintendo'nun artık Philips ile ortak olacağını planladıklarını açıkladı. Lincoln ve Minoru Arakawa, Sony'den habersiz, Philips'in Hollanda'daki merkezine gitmiş ve Nintendo'ya Philips makinelerindeki lisansları üzerinde tam kontrol sağlayacak olan farklı bir ortaklık kurmuştu.[15]

Ortak Nintendo projesinin çöküşünden sonra Sony, bağımsız bir konsol üretmek için Sega ile ortaklık kurmayı düşündü. Bunun üzerine o zamanki Sega CEO'su bu öneriyi Tokyo'daki Sega'nın genel merkezine iletti ancak bu öneri hemen veto edildi. Bu karar Sony'i araştırmalarını durdurmaya itti, ancak sonuçta şirket, Nintendo ve Sega ile şimdiye kadar geliştirdiği şeyi Super Famicom'a dayanan tam bir konsol haline getirmek için kullanmaya karar verdi.[16] Bunun üzerine Nintendo, ABD Federal mahkemesinde Sony'e karşı dava açtı.[15] Sonuç olarak Sony bu konsolu üretmiş, fakat bu konsoldan yalnızca 200 civarı adet üretildiği ise yalnızca bir teoridir.[17]

1992 yılının sonunda, Sony ve Nintendo, Play Station'ın SNES oyunları için hala bir limana sahip olacağı bir anlaşmaya vardı, ancak Nintendo haklara sahip olacak ve oyunlardan elde edilen kârın büyük kısmını alacak ve SNES, Sony tarafından tasarlanan ses yongasını kullanacaktı. Ancak Sony, 1993'ün başlarında yeni nesil donanım ve yazılımları hedeflemek için "Play Station" konseptini yeniden düzenlemeye karar verdi. Bu işlemin bir parçası olarak SNES kartuş girişleri kaldırıldı ve "Play Station" adı "PlayStation" haline getirildi, böylece Nintendo'nun projeye katılımı sona erdi.[15] Bir Sony mühendisine göre, Nintendo ile beraber tasarlanan konsoldaki tüm çalışmalar sonlandırıldı ve PlayStation yeniden tasarlandı.[18] Sony'nin Sony Interactive Entertainment (SCEA) olarak bilinen Kuzey Amerika bölümü, odak grup çalışmalarında "PlayStation" ile ilgili olumsuz geri bildirimlerin ardından yeni konsolu "PSX" markası altında pazarlamayı planladı. Konsolun Kuzey Amerika'daki tanıtımından önce erken reklamlarda PSX'e atıfta bulundu, ancak tanıtımdan hemen önce bu isimden vazgeçildi.[12]

Satış başarısı

PlayStation'ın başarısı kısmen Sony'nin üçüncü taraf geliştiricilere yaklaşımından kaynaklandı. Sega ve Nintendo, genellikle üçüncü taraf geliştiricilerin endişelerini göz ardı ederken, öncelikle birinci taraf gelişimine odaklanan yalıtkan bir yaklaşım sergilerken, Sony sürekli güncellenen bir dizi çevrimiçi programlama kütüphanesi sağlayarak oyun üretimini kolaylaştırdı. Ayrıca üçüncü taraf teknik destek ekipleri düzenlediler ve bazı durumlarda üçüncü taraflara doğrudan geliştirme desteği verdiler.[19] 1996 sonunda PlayStation için yaklaşık 400 oyun geliştirilirken, Saturn için 200 Nintendo 64 için ise yalnızca 60 oyun geliştirildi.[20]

Yazılım kütüphanesi

30 Haziran 2007 tarihi itibarıyla PlayStation için dünya çapında 7.918 yazılım yayınlanmıştır.[21] FIFA Football 2005 ABD'de sistem için piyasaya sürülen son oyun oldu.

Bölgesel farklılıklar

PlayStation Memory Card

Japonca PlayStation oyunlarının çoğundaki Tamam ve İptal düğmeleri Kuzey Amerika ve Avrupa sürümlerinde tersine çevrilir. Japonya'da daire tuşu (maru, sağ) Tamam olarak kullanılırken, X tuşu düğme (batsu, yanlış) İptal olarak kullanılır.

Özellikleri

  • Movie Card sayesinde VCD filmleri oynatma özelliği. (Sony'nin Lisanslı Aksesuarı değildir)
  • Müzik CDlerini çalıştırma
  • ModChip sayesinde Back-Up oyunları çalıştırma (Sony'nin Lisanslı Aksesuarı değildir)
  • Kendi Movie Card'ı haricinde; GameShark adlı kod makinesi bulnumaktadır, içindeki kayıtlı kodlar ile beraber yüklenen oyunlar şifreyle oynanabilmektedir, ayrıca bu eklentiyle CD, MP3 vb. çalınabilir.

Kaynakça

  1. ^ "Arşivlenmiş kopya". 3 Temmuz 1998 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Aralık 2020. 
  2. ^ "Arşivlenmiş kopya". 22 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Temmuz 2011. 
  3. ^ "Arşivlenmiş kopya". 26 Mayıs 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Mayıs 2008. 
  4. ^ "Arşivlenmiş kopya". 22 Nisan 2004 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Nisan 2004. 
  5. ^ "Arşivlenmiş kopya" (PDF). 3 Ocak 2006 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Ocak 2006. 
  6. ^ "Arşivlenmiş kopya". 27 Mart 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Mart 2019. 
  7. ^ "Arşivlenmiş kopya". 19 Eylül 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Eylül 2018. 
  8. ^ "Arşivlenmiş kopya". 30 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Nisan 2020. 
  9. ^ "Arşivlenmiş kopya". 17 Ağustos 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Nisan 2020. 
  10. ^ "Game Over", by David Scheff
  11. ^ "Arşivlenmiş kopya". 30 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Nisan 2020. 
  12. ^ a b "Arşivlenmiş kopya". 16 Mayıs 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Mayıs 2012. 
  13. ^ "Arşivlenmiş kopya". 30 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Nisan 2020. 
  14. ^ "Arşivlenmiş kopya". 9 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Nisan 2020. 
  15. ^ a b c "Arşivlenmiş kopya". 5 Ocak 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Nisan 2020. 
  16. ^ "Arşivlenmiş kopya". 25 Şubat 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Nisan 2020. 
  17. ^ "Arşivlenmiş kopya". 28 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Ocak 2015. 
  18. ^ "Nintendo's 32-Bit Super Console!". Next Generation. No. 26. Imagine Media. February 1997. p. 47.
  19. ^ "Digital Disciples: Sony's PlayStation Game Plan". Next Generation. No. 6. Imagine Media. June 1995. pp. 44–48.
  20. ^ "Sony PlayStation Expo '96". GamePro. No. 101. IDG. February 1997. pp. 44–45.
  21. ^ "Arşivlenmiş kopya". 21 Eylül 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Eylül 2008. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Nintendo</span> çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir

Nintendo Co., Ltd., Japonya merkezli bir çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir. Şirket, 23 Eylül 1889'da hanafuda oyun kartları üreticisi olarak kurulmuş olup daha sonra oyuncak ve video oyunu sektörüne girdi. Nintendo günümüzde dünyanın en büyük video oyunu şirketlerinden biridir ve Mario, The Legend of Zelda, Animal Crossing ve Pokémon gibi tüm zamanların en iyi bilinen ve en çok satan video oyun serilerinden bazılarına sahiptir. Şirketin merkezi Kyoto'da yer almaktadır.

Anime ve manga ile ilgili bilgisayar oyunları listesi:

<span class="mw-page-title-main">Nintendo Entertainment System</span> 1985te Nintendonun geliştirilip piyasaya sürdüğü 8-bit üçüncü-jenerasyon video oyun konsolu

Nintendo Entertainment System, Nintendo tarafından yapılmış, 8-bit ev konsoludur. Aslen Japonya'da Family Computer (Famicom) ismiyle 1983 yılında satılmaya başlanmıştır. Kuzey Amerika'da 1985, Avrupa'da ve Kanada'da 1986, Avustralya'da 1987'de satışa sunulmuştur. Güney Kore'de Hyundai Comboy olarak bilinir. Halefi Super Nintendo Entertainment System konsoludur. Zamanının en çok satan konsollarındandır.

<span class="mw-page-title-main">Super Nintendo Entertainment System</span> 1990 ve 1993 arasında Nintendo tarafından piyasaya sürülen 16 bit teknolojisine sahip 4.nesil bir oyun konsolu

Super Nintendo Entertainment System, Türkçe karşılığı ile Süper Nintendo Eğlence Sistemi Güney Amerika, Kuzey Amerika, Avrupa, Avustralya’da (Okyanusya) 1990 ve 1993 arasında Nintendo tarafından piyasaya sürülen 16 bit teknolojisine sahip bir oyun konsolu. Japonya ve Güneydoğu Asya'da sistem Süper Famicom veya kısaca SFC olarak adlandırılır. Güney Kore'de, Süper Comboy olarak bilinen bu konsol o bölgede ise Hyundai Electronics tarafından dağıtıldı. Her sürüm aslında aynı olmasına rağmen çeşitli bölgesel kilitleme formları farklı bölgelerdeki konsolları birbiriyle uyumlu olmaktan alı koymuştur.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo 64</span> Nintendonun ürettiği 5. nesil oyun konsolu

Nintendo 64 , genellikle N64 ismi kullanılmaktadır, Nintendo'nun uluslararası pazar için ürettiği 5. nesil video oyun platformudur. 32/64-bit olduğu için konsola N64 ismi verilmiştir. Konsol; 23 Haziran 1996'da Japonya'da, 29 Eylül 1996'da Kuzey Amerika'da, 1 Mart 1997'de Avrupa'da ve Avustralya'da ve 1 Eylül 1997'de Fransa'da çıkmıştır.

<i>FIFA</i> (video oyunu serisi) futbol video oyunu

FIFA ya da diğer ülkelerde bilinen isimiyle FIFA futbol, Electronic Arts'ın bir kolu olan EA Sports tarafından 1993'ten bu yana yıllık çıkarılan futbol oyunudur. 1980'lere damgasını vuran Sensible Soccer, Kick Off, Matchday Soccer'ın geliştirilmiş oyunu olarak EA tarafından çıkarılan seri, daha sonra dalında bir numara olmuş ve Madden NFL'den sonra en çok satan spor oyunu olmuştur

Oyun konsolu, harici televizyon bağlantısı yoluyla oyun oynama imkânı veren bilgisayar kökenli eğlence cihazıdır. Temeli 1947 yılına kadar uzanan bilgisayar oyunları, oyun konsolu gelişim sürecinin de tohumlarını ekmiştir.

Beşinci nesil oyun konsolları sektörde önce 32-bit çağı olarak tanımlanmıştır. Atari firmasının "Jaguar" modeli ve Nintendo firmasının "Nintendo 64" model konsollarının da bu dönem dahilinde piyasaya dahil olması ile, 5. jenerasyon 32-64 bit veya bir diğer tanımı ile 3D çağı olarak adlandırılmaktadır. 5. Jenerasyon 1993-2006 yılları arasında piyasaya sunulan cihazlar dönemini kapsamakta olup, bu jenerasyonun lokomotifleri Sega Saturn (1994), Sony Playstation (1994) ve Nintendo 64 (1996) cihazlarıdır. Bu nesile gelinceye kadar CPU da kullanılan bit işlem gücü, cihazların da statü ve sınıfını belirlemekte kullanılan ana ölçekti. Hatta firmalar bu unsuru cihaz model isimlerine kadar taşıdılar.. Atari firmasının Jaguar modeli de tüm reklam kampanyalarında 64 bit unsurunu bir statü ayracı olarak kullandıysa da, bu sınıfta görüntü kalitesi ve sistem performansını etkileyen faktörlerin çok daha çeşitli unsurlara yayılmış olduğu net olarak görüldü. Özellikle Sony Playstation modeli ile bu döneme damgasını vurdu. Bu jenerasyonla beraber oyun konsolları artık sadece oyun konsolu olmaktan çıkarak birer multi-media araca dönüşmeye başladılar. Bu konsolların çoğunda kullanılan CD sürücüler sayesinde MP3 müzik dinleme, VCD film izleme gibi özellikler, konsolları salonun birer parçası halinde getirdi.

Bu maddede tüm video oyunları listeleri almaktadır. Çeşitli sınıflara göre kategorize edilen bu listelere, kendi listesi olan arcade oyunları dahil değildir.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation Vita</span>

PlayStation Vita, Sony Interactive Entertainment tarafından geliştirilen ve pazarlanan bir el tipi oyun konsoludur. İlk olarak 17 Aralık 2011'de Japonya'da, ardından 22 Şubat 2012'de Kuzey Amerika, Avrupa ve diğer uluslararası bölgelerde piyasaya sürüldü. Bu konsol, PlayStation Portable'ın halefi ve PlayStation markasının bir parçasıdır; sekizinci nesil video oyun konsollarının bir parçası olarak, Nintendo 3DS ile başlıca rekabet etmiştir.

Japonya'da Winning Eleven adıyla bilinen Pro Evolution Soccer dizisi,, Konami tarafından geliştirilen ve çeşitli oyun konsolları ve kişisel bilgisayarlar için tasarlanan bir futbol simülasyonu dizisidir. Winning Eleven'ın piyasaya sürüldüğü 1995 yılından beri geliştirilmekte ve her yıl oyunun yeni bir sürümü yayınlanmaktadır. En son sürüm 15 Eylül 2020'de PC ve çeşitli konsollar için yayınlandı.

<span class="mw-page-title-main">Oyun kasedi</span>

Oyun kasedi, bir ev bilgisayarı veya video oyunu konsoluna bağlanmak üzere tasarlanmış ROM kasettir. Video oyunlarının yanı sıra diğer bilgisayar programları yüklemek için kullanılabilmektedir.

Sunsoft Inc., Japonya merkezli bir video oyunu geliştirme ve yayımlama şirketidir. Şirket, 1978 tarihinde Suncorporation'un bir yan kuruluşu olarak kurulmuştur. Şirketin merkezi Kōnan kentinde yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">PC Engine</span>

PC Engine veya TurboGrafx-16 Entertainment SuperSystem, NEC ve Hudson Soft tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 8-bit bir işlemci kullansa da, 16-bit dönemde piyasaya sürülen ilk konsol oldu. Japonya'da 30 Ekim 1987'de PC Engine ve 29 Ağustos 1989'da Amerika Birleşik Devletleri'de TurboGrafx-16 adıyla piyasaya sürüldü. Ayrıca, 1989'da Fransa'da Japon modeline dayanan ve 1990'da Birleşik Krallık ve İspanya'da Amerikan modeline dayanan modeli sınırlı olarak satışa sunuldu. Başlangıçta Nintendo Entertainment System'a (NES) rakip olarak üretilmiş olup daha sonra Sega Genesis ve Super Nintendo Entertainment System (SNES) ile de rekabet etti.

<span class="mw-page-title-main">D-pad</span> elektronik eşya

D-pad, hemen hemen tüm modern video oyunlarında bulunan, her noktada bir düğmeli, genellikle parmakla çalışan dört yönlü bir yön kontrolüdür. Bazı televizyon ve DVD oynatıcıların uzaktan kumanda ünitelerinde ve akıllı telefonlarda gamepadler, oyun kumandası, konsollarda bulunur. Erken video oyunu oyun çubukları gibi, D-padlerin büyük çoğunluğu dijitaldır; başka bir deyişle, yalnızca D-pad düğmelerinde verilen talimatlar, ara değerler olmadan kullanılabilir. Bununla birlikte, iki yönün kombinasyonları köşegen sağlar ve eğer uygunsa sekiz yönlü girdi sağlamak için birçok modern D-pad kullanılabilir.

Contra, Konami tarafından geliştirilen bir shoot 'em up video oyunu serisidir. Seri, ilk olarak 1987 yılında, basit bir şekilde Contra başlıklı bir jetonlu arcade oyunu olarak ortaya çıktı. Daha sonra 1988'de Super Contra oyununun piyasaya sürüldü ve çeşitli ev platformları için üretilen birkaç devam oyunu izledi.

Super Mario World, 1990 yılında Nintendo tarafından geliştirilen platform video oyunudur. Oyun, Super Mario serisinin altıncı oyunu olup 21 Kasım 1990 tarihinde Japonya ve sonraki yıllarda diğer ülkelerde Super Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü.

<span class="mw-page-title-main">Analog çubuğu</span> Video oyun denetleyicisi için giriş cihazı

Analog çubuğu, diğer adlandırılan şekilleriyle kontrol çubuğu, joystick veya oyun çubuğu, iki boyutlu giriş için kullanılan bir kumanda giriş cihazı. Analog bir çubuk, kumandadan bir çıkıntıdan oluşan bir oyun çubuğu çeşididir; giriş, bu çıkıntının varsayılan "merkez" konumuna göre konumunu temel alır. Dijital çubuklar hareket için tek elektrik bağlantılarına güvenirken, analog çubuklar, çubuğun tam hareket aralığı içindeki tam konumunu ölçmek için potansiyometrelerden geçen sürekli elektriksel aktiviteyi kullanır. Analog çubuk, konsol video oyunlarında hem ön planda hem de kullanımda D-pad'in üstesinden gelmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Homebrew (video oyunları)</span>

Homebrew, genellikle kullanıcı tarafından programlanamayan veya tescilli depolama yöntemlerini kullanan tescilli donanım platformlarını hedefleyen hobi sahipleri ve amatör geliştiriciler tarafından üretilen video oyunlarına veya diğer yazılımlara sıklıkla uygulanan bir terimdir. Homebrew, resmi olmayan, topluluk tarafından sağlanan araç zincirleri kullanılarak yapılan yazılımları veya Net Yaroze, PlayStation 2 için Linux veya Microsoft XNA gibi resmi geliştirme kitleri kullanılarak geliştirilen oyunları içerebilir. Commodore 64 gibi, tüketici tarafından programlanabilir olması amaçlanan bir sistem için profesyonel olmayan bir geliştirici, basitçe hobi olarak adlandırılır.

<span class="mw-page-title-main">Ken Kutaragi</span> Japon iş insanı

Ken Kutaragi, Japon mühendislik teknolojisi uzmanı ve iş adamı. Sony Group Corporation'ın video oyunu bölümü olan Sony Interactive Entertainment'ın (SIE) eski başkanı ve CEO'su ve Cyber AI Entertainment'ın şu anki başkanı ve CEO'sudur. "PlayStation'ın Babası" olarak bilinir,[1] çünkü orijinal konsolun ve PlayStation 2, PlayStation Portable ve PlayStation 3 dahil olmak üzere haleflerinin ve yan ürünlerinin gelişimini denetledi. PlayStation 3'ün piyasaya sürülmesinden bir yıl sonra, 2007'de Sony'den ayrıldı.