Piyon yapısı
Bir satranç oyununda piyon yapısı, piyon düzeni, piyon iskeleti ya da piyon strüktürü, satranç tahtasındaki piyonların konfigürasyonudur. Piyonlar satranç taşları arasında en az hareketli olanlardan olduğundan, piyon yapısı nispeten statiktir ve dolayısıyla pozisyonun stratejik karakterini belirlemede büyük rol oynar.
Genel gözlemler
Piyon yapısındaki izole edilmiş, bingeç veya geri kalmış piyonlar ve delikler gibi zayıflıklar bir kez oluşturulduktan sonra genellikle kalıcıdır. Bu nedenle bunlardan kaçınmak için dikkatli olunmalıdır (ancak istisnalar da vardır, örneğin aşağıdaki "Boleslavsky Deliği"ne bakın). Bu yapısal zayıflıkların yokluğunda, piyon dizilişini iyi ya da kötü olarak değerlendirmek mümkün değildir; büyük ölçüde taşların konumuna bağlıdır. Piyon oluşumu, ilgisiz açılışlardan kaynaklansa bile, oyuncuların genel stratejilerini büyük ölçüde belirler. Dikey bir çizgi etrafında simetrik olan piyon dizilişleri ( e5 zinciri ve d5 zinciri gibi) benzer görünebilir, ancak şahların kısa rok yapma eğiliminden dolayı tamamen farklı özelliklere sahip olma eğilimindedirler.
Piyon yapıları sıklıkla birbirinin içine geçer, örneğin izole piyonların askıda piyonlara geçmesi ve bunun tersi de geçerlidir. Bu tür aktarımlar dikkatle düşünülmeli ve sıklıkla oyun stratejisinde değişikliklere yol açtığı bilinmelidir.
Başlıca piyon oluşumları
1995 tarihli Satrançta Piyon Yapısı adlı kitabında Andrew Soltis, ana piyon dizilişlerini 17 kategoride sınıflandırdı. 2015 yılında Mauricio Flores Rios'un yazdığı Satranç Yapıları kitabı konuyu daha ayrıntılı olarak inceledi ve piyon yapılarını en önemli 28 yapıya ayırdı. Bir dizilişin belirli bir kategoriye girebilmesi için ilgili diyagramla aynı piyon konumuna sahip olması gerekmez, yalnızca oyunun karakterinin ve ana temaların değişmemesine yetecek kadar yakın olması gerekir. Konumu oyunun doğasını en çok etkileyenler genellikle merkez piyonlarıdır.
Karşılıklı olarak saldıran piyonların olduğu yapıların gergin olduğu söylenir. Normalde dengesizdirler ve bir piyon sürmesi veya takası ile istikrarlı bir dizilişe dönüşme eğilimindedirler. Oyun genellikle aktarımın uygun koşullar altında gerçekleşmesi etrafında şekillenir. Örneğin, Kabul Edilmemiş Vezir Gambiti'nde siyah, beyazın d5xc4 takası için şah kanadındaki fili geliştirir ve Slav piyon yapısına geçiş yapmasını bekler (aşağıya bakın).
Caro-Kann piyon yapısı
Açıklıklar : Birincil: Caro – Kann . Diğer: Fransız, İskandinav (Beyaz'ın veziri a5'ten geri alması gereken ana varyantta), Trompowsky (renkler ters), Alekhine .
Karakter : Yavaş tempolu oyun.
Beyaz için Temalar : e5'te ileri karakol, şah kanadı alan avantajı, d4 – d5 yarması, oyun sonunda vezir kanadı piyonlarında çoğunluğu olasılığı (tipik olarak Beyaz'ın d piyonunun siyahın c piyonuyla değiştirilmesinden sonra).
Siyah için Temalar : d4 piyonunun zayıflığı, c6–c5 ve e6–e5 yarmaları. İkinci yarma genellikle tercih edilir, ancak siyahın bunu başarması daha zordur.
Slav Savunması piyon yapısı
Açılışlar : Birincil: Vezir Gambiti . Diğer: Katalan, Nimzo-Hint, Colle Sistem, London Sistem ve Trompowsky (son üçünün renkleri terstir).
Beyaz için Temalar : C hattı üzerindeki baskı, siyahın c piyonunun zayıflığı (ya siyahın ...b7–b5'inden sonra ya da ...e6–e5'e yanıt olarak d4–d5xc6'dan sonra), d4–d5 yarması.
Siyah için Temalar : e6–e5 ve c6–c5 yarmaları.
Sicilya – Scheveningen
Açılışlar : Birincil: Sicilya ( Najdorf, Richter-Rauzer ve Sozin varyantları), Sicilya Scheveningen ve diğer birkaç Sicilya varyantı. Diğer: İngiliz Açılışı (renkler ters).
Karakter : Karmaşık, dinamik, keskin oyun ortası .
Beyaz için Temalar : D hattında baskı, alan avantajı, e4–e5 yarması (genellikle f2–f4 ile hazırlanır), f2–f4–f5 sürüşü, hızlıca g2–g4–g5 (bkz. Keres Saldırısı ).
Siyah için Temalar : C hattında baskı, vezir kanadında azınlık saldırısı (ve genel olarak karşı oyun), e4 veya e5'te beyazın piyonuna baskı, d6–d5 yarması, e6–e5'in Boleslavsky Deliği'ne aktarılması (aşağıya bakın).
Beyazın c6'da bxc6 ile bir taşı değiştirerek yeniden ele geçirmesine izin vermesinin akıllıca olmadığı düşünülür, çünkü siyahın merkez piyonlarının falanksının (piyon setti) çok güçlü olacağı düşünülürdü; ancak modern satranç motorları, siyahın c6'daki piyonuyla bile beyaza küçük bir avantaj sağlamanın yollarını gösterdi.
Sicilya Savunması Dragon Varyantı
Açıklıklar : Birincil: Sicilya Dragon . Diğer: Pirc, İngiliz (renkleri ters çevrilmiş).
Karakter : Ya karşı tarafta rok yapılan çok keskin bir oyun ortası ya da aynı tarafta rok yapılan orta derecede keskin bir oyun. Sicilya Dragon Varyantının düzgün bir şekilde oynanabilmesi için yüksek düzeyde açılış ezberi gerekir. Bu özellikle beyazın Be3, f3, Vd2 ve 0-0-0 hamlelerini oynadığı Yugoslav Saldırısı söz konusu olduğunda doğrudur. Diğer varyasyonlar arasında şunlar yer alır: Beyazın Fe2 ve 0-0 oynadığı Klasik Dragon; Fc4 ve 0-0 ile tanımlanan Tal Saldırısı; ve Beyaz'ın g3, Fg2 ve 0-0 oynadığı Fianchetto Savunması. Bu daha az yaygın olan varyasyonlar, potansiyel olarak teknik bir oyun sonu ile daha az taktiksel pozisyonlara yol açar.
Beyaz için Temalar : d5'te ileri karakol, şah kanadı saldırısı (ya f2–f4–f5 şah kanadına rok veya h2–h4–h5 vezir kanadına rok), siyahın vezir kanadı piyon azınlığı oyun sonu zayıflığı.
Siyah için Temalar : Uzun diyagonal, vezir kanadı üzerindeki baskı, oyun sonunda beyazın sıklıkla aşırı ileri sürülmüş şah kanadı piyonlarından faydalanılması.
Açılış Hatları : Sicilya Savunması Dragon Varyantı'nın en yaygın çeşidi Yugoslav Saldırısı'dır. 1. e4 c5 2. Af3 d6 3. d4 cxd4 4. Axd4 Af6 5. Ac3 g6 6. Fe3 (Yugoslav Saldırısı'nın belirleyici hamlesi) 6... Fg7 7. Vd2 0-0 8. f3 (siyahın Beyaz'ın siyah kareli filine saldırmak için 8...Ag4 oynamasını engellemek için gerekli; 8.f3 ayrıca e4'e ekstra savunma sağlıyor ve g4 hamlesiyle bir piyon fırtınası başlatmaya hazırlanıyor) 8... Ac6 9. 0-0-0 (9.Fc4 de bu konumda çok yaygın bir hamledir) 9... d5 (ana varyant; diğer fikirler arasında 9...Axd4 ve 9...Fd7 yer alıyor).
Boleslavsky Deliği
Açılışlar : Birincil: Sicilya Najdorf, Klasik, Sveshnikov, Kalaşnikof. Diğer: Sicilya Prins, Moskova, O'Kelly (2...a6), Şah-Hint, İngiliz (renkleri ters çevrilmiş), Pirc, Philidor, Ruy Lopez (İspanyol), İtalyan .
Karakter : Açık, dinamik bir oyun.
Beyaz için Temalar : d5 deliğinde kontrolü ele geçirmek, geri kalmış d6 piyonunu kullanmak, f2–f4 kırılması.
Siyah için Temalar : d6–d5 molası, vezir kanadı azınlık saldırısı, c4 karesi.
Siyahın d5'te gönüllü olarak bir boşluk yaratarak eşitlik için çabalayabileceği paradoksal bir fikir. Oyunun tamamı d5 karesinin kontrolü etrafında dönüyor. Siyah çok dikkatli oynamalı, aksi takdirde Beyaz d5'e bir at yerleştirecek ve hakim bir konum avantajı elde edecektir. Siyah neredeyse her zaman eşitliği sağlar ve eğer d6-d5 yarması yapılabilirse hafif bir üstünlük bile elde edebilir. Siyahın vezir fili (yani başlangıç konumunda c8 karesinde bulunan fili) için iki seçeneği vardır: e6 ve b7'de (a7–a6 ve b7–b5'ten sonra). Açık bir diziliş için olağan dışı bir şekilde, d5'in kapsayıcı önemi nedeniyle filler atlardan daha aşağı hale gelir: Beyaz genellikle Fg5xf6'yı kırar ve Siyah genellikle d5'e ulaşırsa beyaz bir at karşılığında bir at yerine vezirinin filinden vazgeçmeyi tercih eder. . Bu dizilişe d5 zinciri dizilişinden siyahın c7-c6 kırılmasını alıp c piyonunu Beyaz'ın d piyonuyla değiştirmesinden sonra ulaşılabilir.
Beyaz vezir kanadına rok yaptığında, şahı merkezde oldukça güvende olduğu için Siyah genellikle rok atmayı geciktirir.
Maróczy Bağı (Düğümü)
Açılışlar : Birincil: Sicilya, Şah-Hint Savunması . Diğer: Simetrik İngiliz, İngiliz (renkleri ters çevrilmiş), Vezir-Hint Savunması, Nimzo-Hint Savunması .
Karakter : Yarı açık oyun.
Beyaz için Temalar : Ad4–c2–e3, fillerden biriyle veya her ikisiyle fianchetto yapmak, Maróczy sıçraması (Ac3–d5 ardından e hattında müthiş baskı ile e4xd5), şah kanadı saldırısı, c4–c5 ve e4–e5 yarmaları.
Siyah için Temalar : b7–b5 yarması, f7–f5 yarması (özellikle fianchettolu şah filiyle), d6–d5 yarması (e7–e6 ile hazırlanmıştır).
Adını Géza Maróczy'den alan Maróczy Bağı korkunç bir üne sahiptir. Satranç ustaları bir zamanlar siyahın beyaza her zaman önemli bir avantaj sağladığı için beraberliğe izin vermenin bir hata olduğuna inanıyorlardı. Aslında, eğer siyah hızlı bir şekilde piyon yarması yapar, küçük taşlarla boğmarsa, küçük taşların hareket edecek kareleri kalmayacak ve muhtemelen köşeye sıkışacak veya zayıf bir savunmaya sıkışacaktır. Tersine, dizilişin kurulması zaman alır ve beyazın açık renkli filinin faaliyetini sınırlar, bu da siyaha bu kırılmayı başarması için biraz nefes alma alanı sağlayabilir.