İçeriğe atla

Pixel art

Pixel art ile bir elma

Pixel art, görüntülerin piksel düzeyinde düzenlendiği, yazılım ile oluşturulan dijital bir sanat türüdür. Bu tür grafikler, grafik hesap makineleri gibi sınırlı sistemlerin yanında 8 bit ve 16 bit bilgisayarlardan ve video oyun konsollarından gelir. Genellikle piksel görüntülerde kullanılan renkler oldukça sınırlıdır. Bazı pikseller sadece iki renk kullanır. Video oyunları için pixel art, karakterleri oluşturmak veya değiştirmek gibi işlemlerde kullanılır. Bunu hobi olarak yapan topluluklara spriting denir. Bu terim bilgisayar grafiklerinde kullanılan bir terim olan sprite teriminden gelir.

Tarihçe

Pac-Man

Modern pixel art, 20. yüzyılın başlarında New York şehrinin elektronik reklam panolarında, 1937 yıllarında mevcut olan basit monokromatik ampul matris ekranlarında bulunmaktadır.[1] Günümüzde, pixel art klasik video oyunlarında, özellikle Space Invaders (1978), Pac-Man (1980) gibi klasik oyunlarda ve Nintendo Entertainment System (1983) gibi 8 bitlik konsollarda bulunmaktadır. Pixel art ilk olarak 1982'de Xerox Palo Alto Araştırma Merkezi'nden Adele Goldberg ve Robert Flegal tarafından yayınlandı.[2] Bununla beraber, aslında konsept olarak 11 yıl öncesinde 1972'de Richard Shoup'un SuperPaint sisteminde kullanılmıştır.[3] Kanaviçe, mozaik işlemeler ve boncuk işlemeler gibi bazı geleneksel sanat biçimleri pixel art'a çok benzerdir. Bu sanat formları, modern dijital hesaplamanın piksellerine benzer şekilde küçük renkli birimlerden resimler oluşturur. Kuzey Kore Arirang Festivali'nde benzer bir konsept görülebilir.

Tanım

Tanım olarak somut bir bilgi olmasa da, piksel sanatçıların çoğu, her bir pikselin yerleşimi üzerinde bir kontrolle görüntüyü manipüle ederken görüntünün pixel art olarak sınıflandırılabileceği konusunda hemfikirdir.[4] Bu şekilde düzenleme yapıldığında, birkaç pikselinin yerinin değiştirilmesi görüntü üzerinde önemli bir etkiye sahip olabilir. Çoğu sanatçı, görüntünün pikselli görünmesine neden olan filtrelerin, görüntüyü oluşturan pikseller sanatçı tarafından bilinçli olarak yerleştirilmediğinden pixel art olarak adlandırmaz.

Ortak bir özellik olarak, görüntüdeki toplam renk sayısı denilebilir. Pixel art, aynı anda yalnızca sınırlı sayıda renk üretebilen cihazlar tarafından oluşturulan eski video oyun grafiklerinde bulunan özellikleri taklit eder. Sanatçılar genellikle çok sayıda renk kullanmanın gereksiz olduğunu ve görüntünün temizliğini azaltarak daha dağınık görünmesi gerektiğini düşünürler. Birçok deneyimli piksel sanatçısı gereğinden fazla renk kullanılmamasını önerir.

Teknikler

Pixel art örneği

Çizimler genellikle, karakter, yapı veya sanatçının çizmeyi amaçladığı herhangi bir şeyi tanımlayan temel çizgi olan çizgi sanatı olarak adlandırılan sanatla başlar. Lineart'lar genellikle taranan çizimler üzerinde izlenir ve diğer sanatçılar ile paylaşılır. Resime benzeyen başka teknikler de mevcuttur. Çizgi sanatı açısından, düz çizgileri çizmek daha kolaydır. Ancak çapraz çizgiler ve eğriler buna kıyasla daha zordur. Daniel Silber, bir piksel çapındaki çizgilerin kullanılmasını önerir.[5] Bu sanatta kullanılan renk paleti, genellikle farklı gölgeler ve renkler elde etmek için renk taklidini destekler. Ancak bu işlem, sanatın doğası gereği elle yapılır. Kenar yumuşatmak için de elle yapılan işlemler uygulanabilir.

Bazı bölümlerden kısaca bahsetmek gerekirse:

  1. 2x2 dama tahtası deseninde iki renk kullanan (görüntüye göre değişebilmekte) temel bir renk taklidi biçimi kullanılır. Bu her rengin yoğunluğunu değiştirmek için farklı alt tonlara ulaşmayı sağlayacaktır.
  2. Rastgele dağılmış 2×2 piksel karelerle stilize renk taklidi ilginç dokular üretebilir.
  3. Kenar yumuşatma, eğrileri ve geçişleri yumuşatmak için kullanılabilir. Bazı sanatçılar, herhangi bir arka plan üzerinden geçebilecek net ana hatları korumak için bunu yapar. PNG alfa kanalı, herhangi bir arka plan için harici kenar yumuşatma oluşturmak için kullanılabilir.

Kaydetme ve Sıkıştırma

Pixel art tercihen, çalışma uzunluğu kodlaması veya indekslenmiş bir renk paleti gibi kayıpsız veri sıkıştırması kullanan bir dosya formatında saklanır. GIF ve PNG, piksel resmini depolamak için yaygın olarak kullanılan iki dosya biçimidir. Kayıplı sıkıştırma algoritması, pürüzsüz tonlu görüntüler için tasarlandığından ve renk taklidi olduğunda görünür yapaylıklar ortaya çıkardığı için JPEG biçiminden kaçınılır.

Projeksiyonlar

İzometrik
İzometrik olmayan

Pixel art, iki kategoriye ayrılır: izometrik ve izometrik olmayan. İzometrik, izdüşümde çizilir. Bu, herhangi bir gerçek boyutlu işleme kullanmadan üç boyutlu bir görünüm sağlamak için oyunlarda yaygın olarak kullanılır. Teknik olarak, bir izometrik açı yataydan 35.264 derece olur, ancak çizgi çizme algoritması tarafından oluşturulan pikseller düzgün bir model izleyeceğinden bu olmaz. Bunu düzeltmek için 1:2 piksel oranına sahip çizgiler çizilerek yaklaşık 26.57 derecelik bir açı elde edilir. Bir alt kategori. 1:1 açıyla yapılan ve daha yukarıdan aşağıya bir görünüm veren planometriktir. Başka bir alt kategori, x ve z (dikey) eksenlerinin bir yan görünümde birleştirildiği "RPG perspektifi"dir.[6]

İzometrik olmayan pixel art, üstten, yandan, önden, alttan görünümler veya perspektif görünümler gibi izometrik kategoriye girmeyen herhangi bir piksel resmidir.

Ölçekleme

Piksel resmi kaynak görüntüden daha yüksek bir çözünürlükte görüntülendiğinde, genellikle en yakın komşu enterpolasyon algoritması kullanılarak ölçeklenir. Bu, bitişik pikseller arasında enterpolasyon yapan ve en iyi sürekli tonlarda çalışan, ancak keskin kenarlar veya çizgiler olmayan çift doğrusal ve bikübik enterpolasyon gibi diğer algoritmaların neden olduğu bulanıklığı önler. En yakın komşu enterpolasyonu bu keskin kenarları korur, ancak diyagonal çizgilerin ve eğrilerin bloklu görünmesini sağlar, buna pikselleşme adı verilir. Böylece, parçadaki çizgilerin keskinliğini korurken sürekli tonlar arasında enterpolasyon yapmak için hibrit algoritmalar geliştirildi.

Kullanım Alanları

Pixel art, eski bilgisayar ve konsol video oyunlarında çok sık kullanılıyordu.[7] Oyunlarda 3D grafiklerin artan kullanımı ile pixel art popülerliğini az da olsa kaybetti. Buna rağmen, cep telefonları ve diğer taşınabilir cihazlar hala düşük çözünürlüğe sahip olduğundan ve bu nedenle alan ve belleğin ustaca kullanılmasını gerektirdiğinden, hala çok aktif olarak kullanan bir topluluk mevcut. Teknolojideki gelişme, piksel sanatının gelişmesine neden oldu, çünkü daha önce elde edilenden daha iyi detay ve animasyon elde edilebiliyor. Pixel art, reklamcılıkta da kullanılmaktadır. eBoy grubu, reklamcılık için izometrik piksel grafiklerinde uzmanlaşmıştır.[8]

Sınırlı grafik yeteneklerine sahip işletim sistemleri için simgeler de piksel sanatıdır. Microsoft Windows masaüstü simgeleri, daha küçük olanın daha büyük olanlardan ölçeklenmesi gerekmeyen ve pixel art olarak kabul edilebilecek çeşitli boyutlarda raster görüntülerdir. Modern masaüstü bilgisayarlarda piksel sanatının bir başka kullanımı da favicon'lardır. Modern pixel art, amatör oyun/grafik meraklıları tarafından 3D grafik endüstrisine bir tepki olarak görülmüştür. Birçok retro meraklısı genellikle geçmişin tarzını taklit etmeyi seçer. Piksel sanatı hala popülerliğini koruyor ve Citypixel ve Habbo gibi sosyal ağ sanal dünyalarında kullanılıyor. Modern video oyunlarında piksel sanatının kullanılmasının nedenleri arasında klasik video oyunları için bir nostalji hissi uyandırması, ikonik olması, daha küçük dosya boyutları kullanması, 3D sanattan daha kolay çalışması, herkesin piksel sanatı oluşturabilmesi, gerektiğinde zamandan tasarruf etmesi sayılabilir.[5]

Kaynakça

  1. ^ "New York in the mid 1930s in Color". Rick88888888. 3 Mart 2021. 1 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Mart 2021. 
  2. ^ Goldberg, Adele; Flegal, Robert (1 Aralık 1982). "ACM president's letter:Pixel Art". Communications of the ACM. 25 (12): 861-862. doi:10.1145/358728.358731. ISSN 0001-0782. 
  3. ^ Perry, Tekla S.; Wallich, Paul (1 Ekim 1985). "Inside the PARC: the 'information architects'". IEEE Spectrum. 22 (10): 62-76. doi:10.1109/mspec.1985.6370844. ISSN 0018-9235. 
  4. ^ Silber, Daniel (28 Temmuz 2015). Pixel Art for Game Developers (İngilizce). CRC Press. ISBN 978-1-4822-5231-6. 
  5. ^ a b Silber, Daniel (2016). Pixel art for game developers. Boca Raton. ISBN 978-1-4822-5230-9. OCLC 907196277. 
  6. ^ bart (9 Temmuz 2011). "Chapter 3: Perspectives". OpenGameArt.org. 1 Ocak 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Haziran 2021. 
  7. ^ "FTL, and Pixel Art as an Art Movement". The Gemsbok (İngilizce). 30 Eylül 2015. 4 Ekim 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Haziran 2021. 
  8. ^ Eskilson, Stephen (2012). Graphic design : a new history. 2nd ed. New Haven, Conn.: Yale University Press. ISBN 978-0-300-17260-7. OCLC 732848086. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Dijital illüstrasyon</span>

Bilgisayar illüstrasyonu veya dijital illüstrasyon, tamamen dijital araçlar kullanarak yapılan ve tablet, mouse gibi çizer kontrolü altında olan ve kendi hünerini kullandığı bazı işaretleyici cihazlar kullanarak oluşturulan illüstrasyon türüdür. Sanatçının sadece tamamen bir bilgisayar kullanarak yarattığı matematiksel modeller olan “Bilgisayarca oluşturulan Sanat”‘tan ayrılır.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar monitörü</span> elektronik ekran

Monitör, görüntü sergilemek için kullanılan elektronik ya da elektro-mekanik aygıtların genel adıdır. Monitör, başta televizyon ve bilgisayar olmak üzere birçok elektronik cihazın en önemli çıktı aygıtıdır. Monitör, plastik bir muhafaza içerisinde gerekli elektronik devreleri, güç transformatörünü ve resmi oluşturan birimleri içerir. Monitörle bilgisayar arasındaki iletişimi ekran kartı sağlar. Yani, monitörden çıkan veri kablosu bilgisayar kasasında ekran kartına bağlanır. Monitörlerin boyutları inç ölçü cinsiyle ifade edilir. Bu boyut monitör ekranının bir köşesinden karşı çaprazındaki diğer köşesine olan uzaklıktır.

<span class="mw-page-title-main">Dijital sanat</span>

Dijital sanat veya sayısal sanat, genel anlamda üretilişinde bilgisayarın rol aldığı, fiziksel olmayan nesnelerin üretilmesiyle gerçekleşen sanat biçimine denir. Bu süreçte bilgisayar geleneksel anlamda bir yardımcı araçtan, vazgeçilmez bir ortak yaratıcı konumuna kadar uzanan tayfın herhangi bir yerinde bulunabillir. Sürecinde bilgisayarın sadece alışılageldik kullanımının rol aldığı işler genelde bu sınıflandırmaya alınmazlar. 1990'lardaki dijital devrim sonrası sayıları artan dijital ressamlar ve baskıcılar sanat çevreleri ve müzeleri tarafından fazla kabul görmeseler de internet sanatı ve yazılım sanatı gibi dallar sanat müzelerine girmiştir. Yeni medya sanatı da denmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Modern sanat</span>

Modern sanat, genellikle 1880'lerin izlenimcilerinden (empresyonistler) 1960-70'lere kadar devam ettiği kabul edilen sanat dönemidir.

<span class="mw-page-title-main">Ekran kartı</span> bir bilgisayara görüntü veren ve grafikleri işleyen bir CPU türüdür

Ekran kartı, bilgisayarın görüntü vermesini sağlayan birimidir. Ekran kartları harici ISA, VLB, PCI, AGP veya PCI-Express veriyollarını kullanan PC kartları olarak anakart, üzerinde chipset veya CPU içerisinde yerleşik olarak bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Piksel</span> dijital göstergelerde görüntünün elde edilmesini sağlayan ve kontrol edilebilen en küçük birim

Piksel, dijital göstergelerde görüntünün elde edilmesini sağlayan ve kontrol edilebilen en küçük birimdir. Pikselin Türkçesi "gözek" olarak adlandırılmaktadır. Benek ise İngilizcede spot ile aynı anlama gelerek ana bir renk içerisindeki farklı renkteki küçük taneciklere verilen addır. Renkli görüntü sistemlerinde, bir rengi oluşturmak için üç veya dört renk kullanılır. Bu renkler kırmızı, yeşil ve mavi veya cyan, fuşya (galibarda), sarı ve siyahtır.

<span class="mw-page-title-main">Graphics Interchange Format</span>

GIF, İngilizce Grafik Değiştirme Biçimi anlamına gelen Graphics Interchange Formatin kısaltmasıdır ve bir sayısal resim saklama biçimidir. Kayıpsız sıkıştırma kullanır. 8-bit renge kadar destek verir ve bir renk için saydamlık sunar. JPEG ile birlikte bilgisayar dünyasında kullanılan en yaygın resim saklama biçimlerinden biridir. Genelde grafiklerin saklanması için kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Animasyon</span> animasyon filmleri ve dizileri oluşturma süreci

Animasyon (canlandırma), birden çok resmin arka arkaya hızlı bir şekilde gösterilmesiyle elde edilen hareketli görüntüdür. İlk animasyonlar birkaç kâğıda istenen resimlerin çizilmesi, kâğıtların hızlıca geçirilmesi veya bir çemberin içine konup döndürülmesi ile yapılıyordu. Animasyon yapan kişilere animatör denir.

<span class="mw-page-title-main">Yüksek çözünürlüklü televizyon</span>

Yüksek çözünürlüklü televizyon ya da yüksek tanımlamalı televizyon geleneksel TV yayın standartlarından daha yüksek çözünürlük sağlayan bir yayın standardıdır.

Karesel gölgelendirme anlamına gelen Pixel Shader DirectX 9 ve üzeri oyun grafik kütüphanesinde bulunan grafik işleme komut fonksiyonudur. Yeni nesil olarak tanımlanan birçok oyunda bu özellik şartı aranıldığı için bir önceki nesil ekran görüntü kartları bu özelliği desteklemediği için birçok oyun yazılımı çalışmama durumu yaşanmaktadır.

Standart çözünürlüklü televizyon veya kısaca SDTV, yüksek çözünürlüklü televizyon ya da gelişmiş çözünürlüklü televizyon olarak kabul edilmeyen bir çözünürlük kullanan bir televizyon sistemi. İki yaygın SDTV sinyal türü Avrupa gelişimli PAL ve SECAM sistemlerden türetilen 576i ve Amerikan Ulusal Televizyon Sistemleri Komitesi (NTSC) sistemine dayanan 480i'dir.

Bilgisayar grafikleri, bilgisayarların ve özel bir grafik donanımı ve yazılımının yardımıyla bir bilgisayar tarafından görüntü verisinin temsilini kullanarak oluşturulmuş grafiklerdir. Bilgisayarların etkileşimi ve anlaşılması ve verinin yorumlanması bilgisayar grafikleri sayesinde oldukça kolaylaşmıştır. Bilgisayar grafik gelişimi birçok çoklu ortam (media) tiplerinde önemli bir etkiye sahiptir ve animasyon, sinema ve video oyun endüstrisinin gelişmesini sağlamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar animasyonu</span>

Bilgisayar animasyonu, animasyonlu görüntüler üretmek için kullanılan işlemdir. Bilgisayar üretimli imgeleme (CGI) daha genel bir terim olarak hem statik hem de dinamik görüntüleri kapsarken, bilgisayar animasyonu yalnızca hareketli görüntüleri ifade eder. 2 boyutlu bilgisayar grafikleri hâlen üslup, düşük bant genişliği ve daha hızlı gerçek zamanlı uygulamalarda kullanılmakla birlikte, modern bilgisayar animasyonu genellikle 3 boyutlu bilgisayar grafikleri kullanır. Bazen animasyonun hedefi bilgisayarın kendisidir, ancak bazen de filmdir.

Raster grafik editörü kullanıcıların bilgisayar ekranında görüntüleri etkileşimli olarak oluşturup düzenlemelerine ve bunları JPEG, Portable Network Graphics (PNG), Graphics Interchange Format (GIF) ve TIFF gibi birçok bitmap veya raster grafik formatlarından birinde kaydetmelerine olanak tanıyan bir bilgisayar programıdır. Hızlı grafik düzenleyici, rötuş işlemlerinin belirli bir repertuvarını desteklemektedir. Programa bağlı olarak, yetenekler yazılımın kullanımı ile genişletilebilir.

Gölgelendirici, bilgisayar grafiklerinde gölgeleme için orijinal olarak kullanılan ancak şimdi çeşitli bilgisayar grafiklerinde çeşitli özel işlevler yerine getiren bir bilgisayar programı türüdür. Özel efektler veya gölgeleme ile ilişkili olmayan video post-processing'leri veya hatta grafiklerle ilgisiz işlevleri yapar.

İki buçuk boyutlu uzay, iki boyutlu (2D) grafik çıkıntılar ve görüntülerin veya sahnelerin gerçekte olmadıklarında üç boyutlu olma görünümünü taklit etmelerine neden olmak için kullanılan benzer teknikler veya iki boyutlu bir düzlemle sınırlandırılmış üç boyutlu bir video oyununda oynanması üçüncü boyuta sınırlı olan erişimdir. Buna karşılık, bu tür kısıtlamalar olmadan üç boyutlu (3D) bilgisayar grafiklerini kullanan oyunların gerçek 3D kullandığı söylenir.

<span class="mw-page-title-main">Taşınabilir oyun konsolu oyunları</span>

Taşınabilir oyun konsolu oyunları , taşınabilir cihazlar için tasarlanan interaktif elektronik oyunlarıdır. Genellikle video oyunlarının minyatürleştirilmiş versiyonlarıdır. Kontroller, ekran ve hoparlörlerin tümü tek bir ünitenin parçasıdır. Küçük piksellerden oluşan bir ızgaradan oluşan genel amaçlı bir ekrandan ziyade, genellikle oyun oynamak için tasarlanmış özel ekranlara sahiptirler. Bu oyunların görsel çıktıları birkaç küçük ampul veya LED ışıktan hesap makinesi benzeri alfanümerik ekranlara kadar değişebilir. Daha sonra bunların yerini ayrıntılı görüntülere sahip sıvı kristal, vakumlu floresan ekranlar ve VFD oyunları renkini aldı. El bilgisayarları, 1970'lerin sonlarından 1990'ların başlarına kadar en popüler halindeydi. Bunun için farklı taşınabilir oyun konsolu modelleri yaratıldı. Tetris, Yirmibir, poker, sudoku gibi popüler oyunlar vardır.

<span class="mw-page-title-main">Otomotiv tasarımı</span>

Otomotiv tasarımı, otomobiller, motosikletler, otobüsler, şehirler arası otobüsler ve minibüsler, kamyon dahil olmak üzere motorlu taşıtların görünümünü ve bir dereceye kadar ergonomisini geliştirme sürecidir.

<span class="mw-page-title-main">İkili görüntü</span>

İkili görüntü, siyah ve beyaz olmak üzere iki renkten birine sahip olan piksellerden oluşan görüntüdür. İkili görüntülere iki seviyeli görüntüler de denir. İki renkten oluşan Pixelart, 1-Bit veya 1bit olarak adlandırılır. Bu, her pikselin tek bir bit olarak, yani 0 veya 1 olarak kaydedildiği anlamına gelir. Siyah-beyaz ve tek renkli gibi ifadeler sıklıkla kullanılır. Photoshop sözlüğünde, ikili görüntü "Bitmap" modundaki görüntü ile aynıdır.

Video oyun geliştirme, tek kişiden bütün dünyaya dağılmış uluslararası bir ekibe kadar değişen bir geliştirici ekip veya firma tarafından üstlenilen video oyun geliştirme sürecidir. Geleneksel ticari PC ve konsol oyunlarının geliştirilmesi normalde bir yayımcı tarafından finanse edilir ve tamamlanması birkaç yıl alabilir. Bağımsız oyunlar genellikle daha az zaman ve sınırlı bütçe ile bireyler ve daha küçük geliştirici ekip tarafından üretilebilir. Bağımsız oyun endüstrisi, Unity, Unreal Engine ve CryEngine gibi herkes tarafından erişilebilir oyun geliştirme motorlarının ve Steam, Ubisoft Connect gibi yeni çevrimiçi dağıtım sistemlerinin yanı sıra Android ve iOS cihazları için mobil oyun pazarının büyümesinin kolaylaştırmasıyla yükseliştedir.