İçeriğe atla

Pitti Sarayı

Koordinatlar: 43°45′55″K 11°15′00″D / 43.76528°K 11.25000°D / 43.76528; 11.25000
Pitti Sarayı
İtalyancaPalazzo Pitti
Pitti sarayı
Harita
Genel bilgiler
DurumKamuya açık sanat galerisi
TürSaray
Mimari tarzRönesans
AdresQuartier Diladdarno
ŞehirFloransa, Toskana
Ülke İtalya
Koordinatlar43°45′55″K 11°15′00″D / 43.76528°K 11.25000°D / 43.76528; 11.25000
Adını aldığıBankacı Luca Pitti
Başlama1458 (565 yıl önce) (1458)
SahipFloransa belediyesi
İtalyan kültürel varlığı
Tasarım ve inşaat
Mimar(lar)Luca Fancelli
Resmî site
Boboli Bahçeleri amfitiyatrosu na bakan bahçenin ön kısmı

Pitti Sarayı (İtalyancaPalazzo Pitti), İtalya, Floransa'da büyük bir Rönesans sarayıdır. Arno Nehri'nin güney tarafında konumlanmakta olup, Eski Köprü'ye kısa mesafe uzaklıktadır. 1458 yılından tarihlenen şimdiki sarayın çekirdeğini teşkil etmekte ve orijinal olarak ihtiraslı bir bankacı olan Luca Pitti'nin kasaba residansıydı.

Saray 1549 yılında Medici ailesi tarafından satın alındıktan sonra Toskana Büyük Dükalık ailesinin en önemli yönetim residansı haline geldi. Saray bir büyük hazine dairesi haline geldi ve sonraki jenerasyon tablolar, kupa-şiltler, kuyumculuk ve pahalı mülkleri topladılar.

18. yüzyılda saray Napolyon'un hükûmet üssü olarak kullanıldı ve daha sonra kısa bir dönem için yeni kurulmuş olan İtalya birliğinin başlıca kraliyet sarayı olarak hzmet verdi. Saray ve onun içirdikleri 1919 yılında kral III. Vittorio Emanuele tarafından İtalyan halkına bağişlandı ve onun kapıları halka Floransa'nın en geniş sanat galerisi olarak açıldı. Bugün, Medici ailesinin olduğu kadar birçok küçük kolleksiyonlara ev sahipliği yapmakta ve bütünüyle halka açık bulunmaktadır.

Tarih

İlk tarihsel olaylar

Luca Pitti (1398–1472) Saraydaki çalışma 1458 yılında başladı.
Toledo'lu Eleonora, Toskonya Büyük Düşeşi, 1549 yılında sarayı Mediciler için Pitti'den satın aldı. Bronzino ye göre portre.

Bu yapının[1] inşası için 1458 yılında Cosimo de' Medici' nin
arkadaşı ve başlıca destekleyicisi Florentinli banker Luca Pitti görevlendirildi. Palazzo Pitti' nin ilk tarihsel olayı bir gerçek ve mit karışımıdır. Sözde Pitti yapının pencerelerini Medici Riccardi Sarayı nın girişinden daha geniş yapacağı rivayet edilmişti. 16. yüzyıl sanat tarihçisi Giorgi Vasari, Brunelleschi'yi sarayın mimarı olarak önermiş ve onun öğrencisi Luca Fancelli bu görevde ise sadece yardımcıydı fakat bugün genel olarak Fancelli saygındır.[2] Yaşlı mimarın stilinden gelen açık fark yanında, Brunelleschi sarayın inşasına başlamadan 12 yıl önce öldü. Dizayn ve pencereleri öneren kimliği bilinmeyen mimar Alberti' nin kitabı De Re Aedificatoria de faydacıl yerli mimaride hümanist usulden daha tecrübeli olarak tanımlanmaktadır.[3]

Her ne kadar etkili olsa da orijinal saray, büyüklük ve rahatlık konusunda Floransa Medici residansına rakip olmayacaktı. Palazzo Pitti'nin mimarı her kim ise o, çağdaş modanın akışına karşı hareket ediyordu. Kaba işçilikle yapılmış taş işlemeciliği saraya sert ve güçlü bir atmosfer veriyordu. Yedi kemer başı açıklığı Roma su kemerlerini anımsatıyordu. Antik Roma stil mimarisi yeni stil all'antica Floransa aşkına başvurdu. Bu orijinal dizayn zaman testine karşı koymaktaydı: öncephede tekrarlanan yöntem saraya sonradan gelen ekelemeler süresinde devam ettiriliyordu ve onun etkisi 16ncı yüzyıl sayısız benzetmelerinde ve 19ncu yüzyılda hayat bulmalarda görülebilir.[3] Çalışma Pitti' nin finansal sorun yaşaması ve Cosimo de' Medici' nin 1464 yılında ölümününü takiben durdu. Luca Pitti 1472 yılında yapıyı bitirmeden öldü.[4]

Medici

Yarım ay şeklindeki tablo 1599 yılında Giusto Utens tarafından yapıldı. Tablo Boboli Bahçeleri' nin arkasını ve amfitiyatroyu onun genişletilmeden önceki halini vurgulamaktadır. Alandan kazıp açılan kırmızı taş sarayın genişletilmesinde kullanıldı.

Yapı 1549 yılında Luca Pitti'nin torunu Buonaccorso Pitti tarafından Eleonora di Toledo'ya satıldı. Napoli'nin lüks sarayında yükseliyordu, Elenora daha sonra Grand Dük olan I. Cosimo de' Medici'nin eşiydi.[5] Saray içindeki nakillerde, Cosimo Vasari'nin yapıyı kendi zevkine göre uydurmasına sahipti. Saray yeni blokların ilavesiyle ikiden fazlaya katlanmıştı. Vasari ayrıca Vasari Koridoru adı verilen Palazzo Vecchio'yu Palazzo Pitti'ye bağlayan binalar arası bir kapalı geçiş yolu yapmıştı. Bu Cosimo'nun eski sarayı'ndan yeryüzündeki bir geçiş yolu ve yönetimin ikametgâhıydı.[6] Bu Grand Dük ve onun ailesine kolayca ve güvenle kendilerinin resmî residansı olan Palazzo Pitti'ye geçişini sağlıyordu. Başlangıçta Palazzo Pitti çoğunlukla resmî misafirlerin geçici konutu ve de' Medici'lerin başlıca residansı Palazzo Vecchio olduğunda ara sıra sarayın işleri için kullanılıyordu. Bu durum Elenora'nın oğlu I. Francesco de' Medici ve onun karısı Christine de Lorraine'in saltanat devrine kadar değildi ki saray devamlı bir esas temel için işgal edildi ve Medici'lerin sanat koleksiyonu evi haline geldi.[7]

Sarayın arkasındaki Boboli tepesi arazisi bugün Boboli Bahçeleri olarak bilinen büyük parkı yaratmak için satın alındı.[5] Medici saray peysaj mimarı Niccola Tribolo bir sene Boboli Bahçeleri'nin üzerinde çalıştıktan sonra ölünce peysaj Bartolommeo Ammaniti tarafından üstlenildi. Bahçelerin orijinal dizaynı sarayın arkasındaki bir amfitiyatro merkezi üzerinde merkezde toplandı.[3] Burada canlandırıldığı kaydedilen ilk oyun 1476 yılında olup, Roma Cumhuriyeti oyun yazarı Terence'ye ait olan Andria adlı komedi türü bir oyunudur. Bunu Giovan Battista Cini gibi Floransa'lı oyun yazarlarının oyunları izledi. Kültürlü Medici saray maiyetinin eğlence zevki için oyunlar canlandırıldı. Onlar saray mimari Baldassarre Lanci tarafından dikkatle işlenmiş dekorlara önem verdiler.[8]

Notlar

  1. ^ "The Iconographic Encyclopeadia of the Arts and Sciences". Iconographic Pub. Co., 1888. s. 239.
  2. ^ Masson, sayfa 172
  3. ^ a b c Dynes, s. 67
  4. ^ Moretti, John. "Frommer's Florence, Tuscany & Umbria". Frommer's, 2006. s. 174. ISBN 0-471-76384-5
  5. ^ a b Masson, s. 172
  6. ^ Chiarini, p. 12
  7. ^ Chiarini, s. 20
  8. ^ Dynes, ss. 70–71, 74

Kaynakça

  • Chiarino, Marco (2001). Pitti Palace. Livorno:Sillabe s.r.l. ISBN 88-8347-047-8
  • Chierici, Gino (1964). II Palazzo Italiano. Milano
  • Dynes, Wayne (1968). Palaces of Europe. Londra: Hmlyn.
  • Masson, Georgina (1959). Italian Villas and Palaces. Londra: Hanry N. Abrams ltd.
  • Pitti Palace and Museums - bireysel müzeler için aşağıdaki sayfalara bakınız
  • Levey, Michael. "Florence: A Portrait". Harvard University Press, 1998. ISBN 0-674-30658-9

Konuyla ilgili yayınlar

  • Gurrieri, Francesco; Patrizia Fabbri, (Stefano Giraldi fotoğrafçılık). Palaces of Florence. Rizzoli sayfalar 66–77

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<i>Davut</i> (Michelangelo)

Davut, 1501 ile 1504 yılları arasında Michelangelo tarafından yapılan, İtalyan Rönesans mimar sanatının mermerden bir şaheseridir. Davut, 5,17 metre yüksekliğiyle Yüksek Rönesans döneminde yapılan ilk devasa mermer heykeldir ve klasik antik çağdan bu yana 16. yüzyıl ve sonrası için bir emsal teşkil etmektedir. Davut, başlangıçta Floransa Katedrali'nin doğu ucunun çatı hattı boyunca konumlandırılmak üzere on iki peygamberden oluşan bir dizi heykelden biri olarak sipariş edildi, ancak bunun yerine Floransa'daki sivil yönetimin merkezi olan Palazzo della Signoria'nın önündeki halka açık meydana yerleştirildi ve burada 8 Eylül 1504'te açıldı. Heykel, 1873 yılında Floransa'daki Galleria dell'Accademia'ya taşındı ve 1910 yılında heykelin bir kopyası meydandaki orijinal yerine yerleştirildi.

Leon Battista Alberti, İtalyan Rönesans hümanist yazarı, sanatçısı, mimarı, şairi, rahip, dilbilimci, filozof ve kriptograftı ; şimdi polimatlar olarak tanımlananların doğasını özetledi. Johannes Trithemius ile paylaştığı bir iddia olan Batı kriptografisinin kurucusu olarak kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Floransa</span> Floransa iline bağlı komün (Toskana, İtalya)

Floransa, İtalya'da, San Marino'nun batısında bulunan bir şehirdir. Kuzey İtalya'daki Toskana Bölgesi'nin başkentidir ve kendi ismini taşıyan ilin merkezidir. Kısa bir dönem, İtalya Krallığı'na da başkentlik yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Arezzo Kimerası</span> Antik Etrüsk sanat eseri

Tunç Arezzo Kimerası Etrüsk sanatının en bilinen örneklerinden bir tanesidir. 1553 yılında Toskana'da bulunan antik bir Etrüsk ve Roma şehri olan Arezzo'da bulunmuş ve hemen Medici Toskana Grandüklüğü'nden Cosimo I koleksiyonlarına eklemek için sahip çıkmıştır. Cosimo I bu eseri Palazzo Vecchio'da halka açık olarak gösterime sunmuştur ve koleksiyondan küçük tunç parçalarını Palazzo Pitti'ye koymuştur. Benvenuto Cellini otobiyografisinde, "Dük onları bazı kuyumculuk aletleri ile kendi temizlemekten büyük zevk alırdı" şeklinde belirtmiştir. Kimera hâlâ Floransa'da bir arkeolojik müzede korunmaktadır. Yaklaşık olarak 80 santimetre (32") yüksekliğindedir.

<span class="mw-page-title-main">Arezzo</span> İtalyanın Toskana bölgesinde, Arezzo iline bağlı ilçe (komün)

Arezzo, İtalya'nın ortakuzey kesiminde, Toskana yönetim bölgesindeki Arezzo ilinin merkezi olan bir komündür.

<span class="mw-page-title-main">Bargello</span>

Bargello, ayrıca Bargello Palace veya Palazzo del Popolo olarak bilinmekte olup, eskiden kışla ve hapishane olarak kullanılan yapı şimdi bir sanat müzesi olan yapı İtalya'nın Floransa şehrinde bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">San Lorenzo Bazilikası</span> Floransada bazilika

San Lorenzo Bazilikası, İtalya'nın Floransa şehir merkezinde ana pazar bölgesinde konumlanıp ve en büyük kiliselerden biri olup, Medici ailesinin Cosimo de' Medici'den III. Cosimo de' Medici'e kadar bütün önemli üyelerinin mezar yeridir. 393 yılında kutsandığında Floransa'da en eski olduğu iddia edilen kiliselerden biridir. Şehir surlarının dışında yer alır. Piskoposun ikamet yerinin Floransa'da Santa Repata'ya transferinden önce üç yüz yıldır şehrin katedraliydi. 1419 yılında Giovanni di Bicci de' Medici yeni bir kilise yapımı için gerekli finansmanı vereceğini önerdi. Onbeşinci yüzyılın ilk yarısında Rönesans mimari tarzının önde gelen mimarı Filippo Brunelleschi bu yapıyı yapması için görevlendirildi. Fakat yapı, değişiklikler ile onun ölümüne kadar tamamlanamadı. Kilise diğer önemli mimari işleri içeren karmaşık bir daha geniş manastırın parçası olup, Brunelleschi'nin Eski Sacristy, Michelangelo'nun Lorenzo Kütüphanesi, Yeni Sacristy Michelangelo'nun dizaynına dayanıyordu ve Matteo Nigetti'nin Medici şapelleri'ni içeriyordu.

<span class="mw-page-title-main">Boboli Bahçeleri</span>

Boboli Bahçeleri, İtalya'nın Floransa şehrinde bir meşhur park formu olup, onaltıncı yüzyıldan, onyedinci yüzyıla tarihlenen meşhur heykel koleksiyonu ve bazı Roma antik eserlerine ev sahipliği yapar.

<span class="mw-page-title-main">Medici Villaları</span>

Medici Villaları, Medici ailesi üyelerinin 15. yüzyıl ve 17. yüzyıl arasında sahip oldukları Floransa yakınında yer alan kırsal yapı komplekslerinin bir serisidir. Villalar, birçok fonksiyonda hizmet verdiler: Onlar Medicilerin kır saraylarıydı, onların yönetmiş olduğu topraklar üzerinde yayılmaktaydılar ve onların zenginliklerinin ve güçlerinin bir gösterisiydiler. Onlar ayrıca onların sahiplerinin dinlenme ve zevk alma tatil yerleriydi. Onlar ayrıca tarım aktivite merkezleriydi.

<span class="mw-page-title-main">Medici Riccardi Sarayı</span> Floransada saray

Medici Riccardi Sarayı, İtalya'nın Floransa şehrinde yer alan bir Rönesans sarayıdır.

<span class="mw-page-title-main">Giorgio Vasari</span>

Giorgio Vasari, İtalyan ressam, yazar, tarihçi ve mimar.

<span class="mw-page-title-main">Caserta</span> İtalyanın Campania bölgesinde, Caserta iline bağlı ilçe (komün)

Caserta, güney İtalya'nın Campania bölgesinde aynı ismi taşıyan Caserta ili merkezi olan bir komündür ve bir şehirdir. Caserta İtalya'da önemli bir tarım, ticaret ve sanayi şehri ve komünüdür. Şehrin Belediye Başkanı Carlo Marino'dur.

Domenico Ghirlandaio. Asıl adı Domenico di Tommaso Curradi di Doffo Bigordi idi. İtalyan Rönesans akimi Floransa ekolünde bulunan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Giambologna</span>

Giambologna, Flandralı asıllı ama önemli eserlerini Floransa, İtalya'da vermiş olan, maniyerizm güzel sanatlar stilinde heykeller yapan bir heykeltıraş sanatçı.

<span class="mw-page-title-main">Floransa Dükalığı</span>

Floransa Dükalığı, Floransa, Toskana, İtalya merkezli olarak kurulmuş 1532–1569 döneminde hüküm sürmüş kalıtımsal monarşi ile idare edilen bir devlettir. Bu Dükalık 1530'de Floransa'yı kuşatarak eline geçiren Kutsal Roma Germen İmparatoru V. Karl (Şarlken) Floransa Cumhuriyeti'ne son verip bu cumhuriyetin büyük bir döneminde hükûmet süren Mediciler sülalesini bir kalıtımsal hükümdar hanedanı olarak ilan etmesi sonucu ortaya çıkmıştır. Floransa'da bu şekilde bir monarşik devlet kurulmasında o dönemde papa olan ve Medici sülalesine mensup olan Papa VII. Clemens başrol oynamıştır. Papa yakın akrabası olan Alessandro de Medici'yi Floransa Dükü olarak ilan edip bu dükalığın Medici hanedan mensuplarına kalıtsal olarak geçmesini sağlamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Vasari Koridoru</span>

Vasari Koridoru, Giorgio Vasari tarafından I. Cosimo'nun isteğiyle 1565 yılında yaptırılmıştır. Yapımı 5 ay sürmüştür. Palazzo Pitti ile Palazzo Vecchio arasındaki bağlantıyı sağlar. Medici Dükleri bu koridoru kullanarak halkın arasına karışmadan iki saray arasında gidip gelebiliyorlardı. Uzunluğu 1,5 kilometre civarındadır. Yükseltilmiş bir koridor olduğundan genellikle çatılardan, Arno Nehri'nin üzerinden geçerken de Ponte Vecchio'nun üstünde kemerlerle desteklenmiş bir şekilde yoluna devam eder.

<span class="mw-page-title-main">I. Cosimo de Medici</span> Floransa Dükalığı

I. Cosimo, de Medici Hanedanının Floransa Dükalığıın II. Dükü ve Toskana Büyük Dükalığının ise I. Büyük düküdür.

<span class="mw-page-title-main">Pazzi Ailesi</span>

Pazzi Ailesi Orta Çağ'da yaşamış Floransalı bir ailedir. 15.yüzyıldaki ana gelir kaynakları bankacılıktı.1478'de Pazzi Komplosu'ndan sonra, aile üyeleri Floransa'dan sürgün edildi ve mülklerine el konuldu. Pazzi adını taşıyan herkes yeni bir isim almak zorunda kaldı.

<span class="mw-page-title-main">Pietro da Cortona</span>

Pietro da Cortona, İtalyan Barok Dönemi ressamı ve mimar. Çağdaşları ve rakipleri olan Gian Lorenzo Bernini ve Francesco Borromini ile birlikte Barok mimarinin ortaya çıkışındaki kilit isimlerden biri olmuştur. Aynı zamanda önemli bir iç dekorasyon tasarımcısıydı. Maniyerist Andrea Commodi'nin stüdyosunda Floransa'da eğitim almış Toskana ressamı ve mimarı. c. 1612, Commodi Cortona'yı Roma'ya götürdü ve onu meslektaşı Baccio Ciarpi'nin atölyesine yerleştirdi. 1620'lerde Cortona, en önemli erken patronları haline gelen Papa VIII. Urban'ın iyi arkadaşları Sacchetti ile temasa geçti. c. 1623-1624, onlar için Bacchus'un Zaferi'ni verdi ve c'de. 1629, Sabine Kadınlarının Tecavüzü, Cortona'nın Venedik renkçiliğine ve gevşek fırça işçiliğine yakın yakınlığını gösteren iki eser. 1633'te Cortona, Urban'ın ailesi olan Barberini için çalışıyordu ve onlar için Roma'daki palazzolarının büyük salonunda en önemli eserlerinden biri olan VIII. Quadratura çerçevesinin içinde ve dışında örülen figürlerle bu dinamik kompozisyon, tavan boyama tarihindeki en büyük başyapıtlardan biridir. Cortona'nın Grand Duke Ferdinand II de' Medici tarafından yaptırılan Floransa Palazzo Pitti'deki (1637-1647) ve Papa Masum X için boyanmış Roma Palazzo Pamphili (1651-1654) freskleri de daha az coşkulu değildir.

Assicurazioni Generali Sarayı, İtalya'nın Floransa şehrindeki Signoria Meydanı'nda bulunan bir binadır. Aslen Fenzi ailesi için inşa edilen ve Giuseppe Martelli tarafından neo-rönesans tarzında tasarlanan Palazzo Fenzi, şehir merkezindeki ticari amaçlı inşa edilmiş nadir binalardan biridir. Ancak, üst katlarda Fenzi ailesi için resepsiyon odaları bulunmaktaydı.