İçeriğe atla

Pietro Perugino

Pietro Perugino
Pietro Perugino'nun otoportresi (1497–1500)
Genel bilgiler
Doğum adıPietro di Cristoforo Vannucci
Doğum1448
Città della Pieve
Ölüm1523 (74-75 yaşlarında)
Fontignano
Uyrukİtalyan
AlanıResim sanatı
Katıldığı akımlarİtalyan Rönesansı
EtkilendikleriPiero della Francesca
EtkiledikleriRaffaello

Pietro Perugino ya da tam adıyla Pietro di Cristoforo Vannucci (d. 1448, Città della Pieve - ö. 1523, Fontignano), Rönesans dönemi İtalyan ressamı.

Floransa ve Perugia kentinde iki önemli resim atölyesinin sahibi olan Perugino, 15. yüzyılın son ve 16. yüzyılın ilk çeyrekleri boyunca İtalyan yarımadasının en şöhretli ressamlarından biridir. Sanatsal olarak Piero della Francesca'nın naturalizmini ve Andrea del Verrocchio'nun çizgisel üslubunu kaynaştırmıştır. Raffaello'nun en önemli hocasıdır.

Hayatı

Rönesans dönemi sanatçılarının hayatını kaleme alan Giorgio Vasari'nin iddiasının aksine, Città della Pieve'nin en ünlü ve zengin ailelerinden biri olan Vannucci'lerin çocuğu olarak dünyaya gelen Pietro Perugino, rahat bir çocukluk yaşadı. Giorgio Vasari ile Giovanni Santi, Perugino'nun doğumu için 1445 ile 1452 gibi iki farklı tarih vermektedir.[1]

İlginç bir şekilde doğduğu kentte gençlik dönemine dair bir eseri bulunmayan Perugino, Giorgio Vasari'ye göre bu dönemde Perugia ekolünün dev ismi Piero della Francesca'dan büyük ölçüde etkilenmiştir. 15. yüzyılın ikinci yarısında kültürel ve sanatsal açıdan ilkbaharını yaşayan Perugia kenti Domenico Veneziano, Beato Angelico ve Benozzo Gozzoli önemli sanatçıları ağırlamaktadır. Aynı dönemde yeni yeni yükselmeye başlayan Umbria ekolünün ilk isimlerinden biri olan Benedetto Bonfigli de Pietro Perugino'nun dikkatini çekmektedir.

Kaynakça

  1. ^ Garibaldi, Vittoria (2004). Pittori del Rinascimento. Firenze: Scala. s. 90. ISBN 88-8117-099-X. 


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Raffaello Sanzio</span> İtalyan ressam ve mimar (1483–1520)

Raffaello Sanzio da Urbino, kısaca Rafael olarak bilinen Rönesans döneminin İtalyan ressamı ve mimarıdır. Çalışmaları, şekillerin belirginliği, eserlerinin zenginliği ve insan ihtişamın neoplatonic fikirlerinin ifadesindeki görsel başarıları sebebiyle takdir görmektedir. Michelangelo ve Leonardo da Vinci ile birlikte, bu dönemin geleneksel üçlüsü olarak büyük üstatlarını oluşturmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Floransa</span> Floransa iline bağlı komün (Toskana, İtalya)

Floransa, İtalya'da, San Marino'nun batısında bulunan bir şehirdir. Kuzey İtalya'daki Toskana Bölgesi'nin başkentidir ve kendi ismini taşıyan ilin merkezidir. Kısa bir dönem, İtalya Krallığı'na da başkentlik yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Marche</span>

Marche İtalya'nın 1948 Anayasası ile kısmi bölgesel özerklik verilmiş 20 bölgesinden birisidir. Ankona şehri bölge merkezidir.

<span class="mw-page-title-main">Uffizi</span>

Uffizi Galerisi, Floransa'da tarihi şehir merkezinde bulunan ünlü bir sanat müzesi. İtalya'nın en önemli ve en çok ziyaret edilen müzelerinden biri olmanın yanı sıra dünyanın en büyük ve en ünlü müzelerinden biridir. Özellikle İtalyan Rönesansı dönemine ait paha biçilmez eserlere sahiptir.

<span class="mw-page-title-main">Perugia</span> İtalyanın Umbria bölgesinde, Perugia iline bağlı ilçe (komün)

Perugia, merkezi İtalya'da Umbria bölgesinin merkezi ve aynı ismi taşıyan Perugia ili'in merkezidir.

İtalyan Edebiyatı, İtalyan yazarlarca İtalyanca yazılmış edebiyat yapıtlarını kapsar. İtalya'nın siyasal birliğini 19. yüzyıla kadar kuramaması ve Katolik Kilisesi'nin etkisiyle, yazılı metinlerde uzun süre Latince kullanılmış ve yerel bir dilin yaygınlaşması öbür Avrupa ülkelerine göre daha geç başlamıştır. 12. ve 14. yüzyıllar arasında İtalya'da Fransızca düzyazı ve koşukla yazılmış romanslar okunmuş ve klasik metinlerden uyarlamalar yapılmıştır. Böylece 13. yüzyılda bir Fransız-İtalyan edebiyatı gelişmiştir. İtalyanlar Fransız öykülerini çoğu zaman uyarlayarak ve bunlara çeşitli eklemeler yaparak kaleme almışlardır. Bu edebiyatta Fransızca kullanılmakla birlikte, yazarlar yapıtlarına yer yer kendi lehçelerinin özelliklerini de katmışlardır.

<span class="mw-page-title-main">Arezzo</span> İtalyanın Toskana bölgesinde, Arezzo iline bağlı ilçe (komün)

Arezzo, İtalya'nın ortakuzey kesiminde, Toskana yönetim bölgesindeki Arezzo ilinin merkezi olan bir komündür.

<span class="mw-page-title-main">Poliptik</span>

Poliptik, dört ya da daha fazla parçadan oluşan ve genellikle bir arada duvara asılan çoklu panel tablolarının genel adıdır. Genellikle pano biçiminde olan bu tablolarda ortada olan ana tablo asıl konuyu anlatır. Yan ve kanat kısımlarda bulunan ve daha küçük olan resimlerse genellikle ana konuyu destekler niteliktedirler.

<span class="mw-page-title-main">Accademia (Venedik)</span>

Accademia Sanat Galerisi Kuzey İtalya, Venedik'te 19. yüzyıl öncesi resim ve heykel güzel sanat eserlerini sergileyen müze galerisidir. Büyük Kanal'ın güney kıyısında konumlanır. İsmini kanal üzerindeki üç köprüden birine Accademia Köprüsü olarak verir ve kanalda çalışan deniz taksilerinin yanaşma iskelesidir.

<span class="mw-page-title-main">Giorgio Vasari</span>

Giorgio Vasari, İtalyan ressam, yazar, tarihçi ve mimar.

<span class="mw-page-title-main">Foligno</span> İtalyanın Umbria bölgesinde, Perugia iline bağlı ilçe (komün)

Foligno, merkezî İtalya'da Umbria Bölgesi'nde, Perugia iline bağlı ve Perugia şehrinin merkezinin 10 km güneydoğusunda bulunan bir kent ve bir komün.

Donato Bramante, ünlü İtalyan mimarı. Milano'da iken erken rönesans mimarî stilini kullandı ve Roma'ya geldikten sonra "yüksek rönesans" mimarı stilinin kurucularından ve ilk uygulayıcılarından biri oldu. En ünlü eserinin Vatikan'da Katolik dünyasının en önemli tapınağı olduğu kabul edilen Vatikan'da kurulu Aziz Petrus Bazilikası'dır. Bu büyük katedral için ilk planları ve önemli kısımlarının tasarımlarını yapmış ve bunların bina edilmesini kontrol etmiştir.

Domenico Ghirlandaio. Asıl adı Domenico di Tommaso Curradi di Doffo Bigordi idi. İtalyan Rönesans akimi Floransa ekolünde bulunan ressam.

Bernardino di Betto Betti yaygın bilinen ismiyle Pinturicchio ya da Pintoricchio, bezemesel nitelikli freskleriyle tanınan İtalyan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Santi</span>

Giovanni Santi İtalyan ressam, rönesans iç mimarı ve yüksek rönesans ressamı Rafael'in babası. Urbino Dükalığının Colbordolo komününde dünyaya geldi. İlk başlarda tüccarlık yaptı, sonrasında Piero della Francescadan eğitim aldı. Fiorenzo di Lorenzo'dan etkilenmiş ve Melozzo da Forlì'nin asistanlığını yapmış aynı zamanda iyi arkadaş olmuşlardır. Federico da Montefeltro 'nun mahkeme ressamlığını yaptı. Döneminin bazı mihrap ardı resimlerinden; ikisi Berlin Müzesinde, bir diğeri Fano, Santa Croce'daki kilisede, biri Londra Ulusal Galerisinde, biri Urbino'daki bir galeride sergilenmekte; ayrıca Beşaret ile ilgili eseri Milanodaki Brera Resim Galerisinde; Mesih ile alakalı tablosu Budapeşte Güzel Sanatlar Müzesi ve Hieronymus ile ilgili eseri Lateran Sarayı'nda sergilenmektedir. Urbino, San Francesco'daki kilisedeki Madonna'da onun eseridir. Urbino'da ölmüştür.

1400-1499 dönemindeki İtalya'nın kültürel ve sanatsal olaylarına toplu olarak Quattrocento denir. İtalyan'ların 1400 yılını tanımlamak için kullandıkları 400 kelimesinin İtalyanca anlamı olan ''millequattrocento'' kelimesinden gelir. Quattrocento, Geç Orta çağ'ın, erken Rönesans'ın ve genellikle 1495 ile 1500 arasında başladığı iddia edilen Yüksek Rönesans'ın sanatsal stillerini kapsar.

<span class="mw-page-title-main">Pisanello</span>

Pisanello,, İtalyan Rönesansının ve Quattrocento döneminin seçkin ressamlarından biriydi. Guarino da Verona gibi şairler tarafından övülen Pisanello, döneminin hümanistlerince Cimabue, Fidias ve Praksiteles gibi ünlü isimlerle karşılaştırılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Son Akşam Yemeği (Rosselli)</span>

Son Akşam Yemeği, İtalyan Rönesans ressamları Cosimo Rosselli ve Biagio d'Antonio tarafından yapılmış bir fresktir. 1481-1482 yılları arasında yapılmış olup Roma'daki Sistine Şapeli'nde bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Piero della Francesca</span>

Piero della Francesca, (,, Piero di Benedetto;, ilk dönem Rönesans'ı İtalyan ressamıydı. Çağdaşları onu matematikçi ve geometri uzmanı olarak da tanıyordu. Günümüzde Piero della Francesca, esasen sanatıyla takdir edilir. Resmi, sakin hümanizm, geometrik formlar ve perspektif kullanımı ile nitelenir. En ünlü eseri, Toskana'nın Arezzo kasabasındaki San Francesco kilisesindeki Gerçek Haç Tarihi fresk döngüsüdür.

<span class="mw-page-title-main">Rönesans şahsiyetleri listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Bu liste, Rönesans ile ilişkili önemli kişilerin bir listesidir.